Deelnemers:quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
quote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:55 schreef Szikha het volgende:
Exodus 10:1 - 13: 6 gelezen
'Bo' heet het. Bo heeft zijn naam te danken aan het 1e woord van Gods opdracht aan Mozes namelijk " GO ( = bo) to the farao"
Nadat God Egypte 7 plagen heeft laten ondergaan stuurt God Mozes en zijn broer Aharon opnieuw naar de farao. En als ze voor hem staan vragen ze aan hem hoelang de farao zich blijft weigeren om zich aan God te onderwerpen en waarschuwen ze de farao dat God een sprinkhanenplaag over Egypte zal laten strooien als hij hun volk niet laat gaan
Dan geven de adviseurs van de farao hem de raad om hen te laten gaan, dat ze hun God mogen vereren. Ze zeggen " beseft u nog niet dat Egypte zo ten gronde gaat?"
Daarom roept de farao Mozes en Aharon terug naar zijn paleis en vraagt wie ze eigenlijk willen meenemen. Mozes zegt dat ze iedereen , jong en oud , zonen en dochter , hun schapen geiten en koeien meenemen want ze willen een feest voor God vieren.
De farao weigert hun verzoek en laat Mozes en Aharond het paleis uitgooien
En ja daarna stuurt God dus een sprinkhanenplag op Egypte
Het hele land is met sprinkhanen bedekt.
Wanneer de farao ziet wat er gebeurt laat hij Mozes halen. Tegen Mozes zegt hij "vergeef me"
Mozes pleit voor hem bij God en God maakt een einde aan de plaag maar het hart van de farao verhardt zich opnieuw
Dit keer straft God Egypte met de plaag van de duisternis. 3 dagen heerst er duisterinis in het land behalve waar de Israelieten wonen
Weer laat de farao Mozes roepen. Hij geeft Mozes toestemming dat ze hun God mogen eren. Ook de kinderen mogen mee maar het vee moet achterblijven.
Mozes weigert .. En het hart van de farao verhardt zich opnieuw en hij schreeuwd tegen Mozes dat hij hem niet meer wil zien
God laat Mozes weten dat nog 1 plaag Egypte zal teisteren. Hij geeft Mozes ook de opdracht tegen de Israelieten te zeggen dat zij zilveren en gouden voorwerpen van hun Egyptische buren moeten vragen.
De Egyptenaren zijn zeer goedwillig en geven de Israelieten de voorwerpen
Dan stuurt God Egypte de 10e plaag. Elke eerst geboren zoon en elk eerstgeboren lam of kalf sterft.
Nadat de farao zijn eigen zoon heeft verloren en ziet welke ramp aan zijn volk en land heeft geteisterd laat hij Mozes en Aharon bij zich komen.
Gods macht heeft hem gebroken en hij zegt "ga die Eeuwige vereren en vraag Hem ook mij te zegenen"
De andere Egyptenaren verzoeken de Israelieten aan om zo spoedig mogelijk te vertrekken
Daarom nemen zij hun deeg mee voordat het heeft kunnen rijzen en het goud en zilver dat zij aan hun Egyptische buren hebben gevraagd.
Midden in de nacht op de 14e dag van de eerdte maand van het jaar leidt Mozes het volk Egypte uit nadat het 430 jaar in Egypte heeft geleefd
Op de avond van de Exodus uit Egypte verklaart Mozes dat God het volk de opdracht heeft gegeven om hun bevrijding ieder jaar in herinnering te roepen met een speciaal herdenkingsritueel
Ieder huishouden moet op de 10 dag van de maand een lam uitzoeken en het bij het vallen van de avond op de 14e van de maand slachten. Het bloed van het lam moet op de deurposten van ieder huis van het gezin worden gesmeerd en het vlees geroosterd en savonds samen met ongezuurd brood (matza) en bittere kruiden worden gegeten en wanneer de ochtends aanbreekt moet het allemaal zijn opgegeten. Als er sochtends nog iets over is moet het worden verbrand
Ook moet tijdens het eten van het maal de Israelitische mannen een gordel rond hun middel dragen en sandalen aan hun voeten.
En elk van hen moet een staf in zijn hand houden en het lam snel opeten.
Wanneer de kinderen dit vreemde ritueel zien en vrage wat de betekenis is van dit ritueel moet men hun antwoorden met " het is het Pesachoffer voor God want Hij heeft de huizen van de Israelieten in Egypte overgeslagen (Pasach) toen Hij de Egyptenaren doodde en onze levens redde
Mozes laat de Israelieten ook weten dat God hun de opdracht heeft gegeven ieder jaar hun uittocht uit Egypte in herinnering te roepen door 7 dagen alleen maar ongezuurd brood te eten. Alles wat gezuurd en gerezen is ( khamets) moet uit hun huizen worden verwijderd , tijdens de 7 dagen die het feest duurt mag er niets te vinden zijn waar ze ook wonen.
Bovendien zijn de eerste en 7e dag bestemd voor een plechtige bijeenkomst van de gemeente
1) Voor de 10e plaag krijgt mozes de opdracht van God om aan de Isralieten te zeggen dat iedere man van zijn buurman en iedere vrouw van haar buurvrouw zilveren en gouden voorwerpen moet vragen
De tora (bijbel) zegt dat de Egyptenaren de Israelieten vrijwillig geven waar ze om vroegen en zodoende hebben de Isralieten de Egyptenaren hen van alles berooft
Vreemde beschrijving. Waarom stonden de Egyptenaren vrijwillig hun kostbaarheden aan de Israelieten af?
Het Hebreewuse woord voor vragen is shaal. Het kan ook lenen of eisen beteken. Maar wat is de meest nauwkeukige vertaling in dit geval? Vroegen , leenden of eisten de Israelieten de kostbaarheden van de Egyptenaren?
2) In dit hoofstuk wordt ook de oorsprong van de pesachviering beschreven.
In de tijd voordat de Hebreeers in Egypte tot slaven werden gemaakt namen de schaapherders in de lente een lam van 1 jaar oud voor elk huishouden. Op de avond van de 14e van de maand nisan werd het lam in het schemerdonker dus geslacht.
Ook de boeren vierden een lentefeest. En 1 van hun gebruiken was dat ze al het gezuurde en gedesemde voedsel uit hun huizen verwijderde en in plaats van brood dus 7 dagen alleen matza aten (van de 14e tot de 21ste nisan)
2 tradities die met elkaar op 1 of ander manier samen zijn gesmolten. Niemand weet waarom
Is dit gebeurd doordat Mozes het volk uit de slavernij bevrijde?
Of was het pas later?
De vroegste 'cermonie' waarin de pesachrituelen terug te zien zijn was de seder mitrashim ( de Egyptische ode)
quote:Op vrijdag 15 mei 2015 18:49 schreef Szikha het volgende:
Exodus 13:17 - 17:16
Heet beshalach omdat het tweede woord in deze hoofstuk is. Beshalach wat toen hij (weg)stuurde betekent en verwijst naar de beslissing van de farao om de Israelieten vrij te laten
Nadat ze uit Egypte zijn vertrokken leidt Mozes het volk niet meteen naar Israel , hij wil een oorlog met de Filistijnen ontlopen omdat zo'n oorlog het volk angst zou geven en dan kunnen ze weer de wens krijgen om terug naar Egypte te keren. Daarom neemt Mozes ze mee in zuidelijke richting van goshen naar de rietzee. God leidt het volk snachts door een vuurzuil en overdag door een wolkkolom
Maar de farao krijgt uiteindelijk spijt dat hij de Israelieten heeft vrij gelaten. Daarom stuurt hij zijn hele leger achter de Israelieten aan om hen terug naar Egypte te halen. Wanneer de Israelieten de strijdwagens van Egypte zien aankomen schreeuwen ze tegen Mozes wat hij hen aangedaan heeft om ze uit Egypte halen. Ze schreeuwen tot Mozes hem hen met rust te laten. Dat ze slaven willen blijven van de Egyptenaren. Ze vonden dat ze beter slaaf konden zijn in Egypte dan sterven in de woestijn. Mozes verzekerd het volk dat God hen zal redden.
God geeft Mozes de opdracht om de Israelieten verder te laten trekken. Terwijl Mozes zijn handen uitgestrekt houdt lopen de Israelieten de rietzee in. Het water splits zich en vormt een doorgang waardoor zij veilig door kunnen. Wanneer het Egyptische leger de doorgang in gaat stort het water op hen neer. De Egyptenaren raken in paniek en het hele leger verdrinkt in de zee. Mozes en de Israelieten verkeerden in een roes en zongen een lofzang tot God ( zie 15:1-21)
Van de rietzee reist het volk naar Mara (betekent bitter)vanwege de bitterheid van het water dat ze daar vinden.
Wanneer het volk dan klaagt over de smaak van dit water geeft God Mozes de opdracht een stuk hout in het water te gooien.
En dat doet Mozes. En het water wordt hierdoor zoet
Daarna trekt het volk door de woestijn van Sin. Daar keren ze zich weer tegen Mozes en door te zeggen dat God hen maar dood had moeten laten gaan in Egypte. Ze zeiden dat in Egypte ze nog vleespotten hadden en er was eten in overvloed maar in de woestijn niet. Ze klagen en zeggen dat Mozes en Aharon hen allemaal wil latenomkomen van de honger. Dat Mozes en Aharon hun doel is. Aharon en Mozes horen hun klacht en zeggen dat vanavond ze zouden inzien dat het God was die hen uit Egypte heeft gehaald
Die avond wordt het kamp bezaaid met kwartels om te eten. En de volgende ochtend regent er manna neer op het volk dat is spul dat op korianderzaad lijkt wit van kleur en smaakt naar honingwafels
Mozes geeft het volk de opdracht om per persoon de hoeveelheid van een omer te verzamelen (ongeveer handvol)
En voor de shabbat moeten ze 2x zoveel verzamlen
Maar ondanks Mozes woorden trekken sommige Israelieten er toch op shabbat uit om manna te verzamelen. Ze vinden niets en God zegt tegen Mozes : hoelang leggen jullie mijn geboden en leefregels nog naast je neer? Iedereen moet blijven waar hij is op shabbat!
Hierna leidt Mozes de Israelieten van de woestijn van Sin naar Refi'dim. En wanneer het volk geen water vindt daar begint het weer te klagen. Weer vragen ze aan Mozes waarom ze hen uit Egypte hebben gehaald. Om ons te laten sterven van de dorst Mozes?
Mozes die gefrusteert begint te raken schreeuwt tegen God en schreeuwt wat moet ik nu met dit volk beginnen?!
God antwoordt door te zeggen dat hij bij Chorev een rots voor hem zal staan en wanneer Mozes met zijn staf op die rots slaat zal er water uit komen
Mozes doet dit en er komt water tevoorschijn. Het volk krijgt genoeg te drinken. Deze plek krijgt de naam Massa wat beproeving betekent en de naam Meriva wat ruzie betekent
Terwijl het volk in Refi'dim hun kampen hebben opgeslagen worden ze aangevallen door de troepen van Amalek, een groep stammen die in de Sinai woestijn leeft.
Mozes geeft Yehoshua het bevel de tegenaanval te doen. En Yehoshua slaagt hierin om de vijand te overwinnen en Mozes bouwt een altaar en noemt het Adonai nissi ( God is mijn vaandal)
En Mozes verklaard dat God alle generaties door zal strijden tegen Amalek
Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo in . Waar ben jij nu?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 01:53 schreef Fylax het volgende:
Ik lees zelf nu ook de Bijbel. Maar ik denk niet dat ik jullie ga inhalen.
Leuk om te lezen! Haak in wanneer je wilt.quote:
Genesis 2quote:Op zaterdag 16 mei 2015 03:19 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo in . Waar ben jij nu?
[..]
Leuk om te lezen! Haak in wanneer je wilt.
Voor de Egyptenaren had het ontbreken van de zon nog een extra dimensie, de zon werdt gezien als het oog van de zonnegod ra.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 01:22 schreef Grunge. het volgende:
Ik heb Exodus 5-12 gelezen.
Daarna werd het drie dagen donker - dat lijkt me by far de minst erge plaag
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 10:29 schreef ATON het volgende:
Ik haak hier af, gezien men nog steeds feiten en fictie door elkaar haalt. En als er al een poging gedaan wordt om iets historisch aan te geven is dit nog van de pot gerukt. VB: De zon is niet het oog van Ra, maar het symbool van Ra. Verder ben ik absoluut niet geïnteresseerd over de vraag of Sneeuwwitje nu met zeven of met acht kaboutertjes waren, als je me begrijpt. Nog veel lol met deze topic gewenst.
Tijdens het Pesachfeest (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pesach) wordt er door joden wel een paaslam in de tempel geslacht. Bij het feest wordt de exodus herdacht door de Joden.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 11:35 schreef laforest het volgende:
Exodus 12
Zeg tegen de hele gemeenschap van Israël: “Op de tiende van deze maand moet elke familie een lam of een bokje uitkiezen, elk gezin één. 4 Gezinnen die te klein zijn om een heel dier te eten, nemen er samen met hun naaste buren een, rekening houdend met het aantal personen en met wat ieder nodig heeft. 5 Het mag het jong van een schaap zijn of het jong van een geit, als het maar een mannelijk dier van één jaar oud is zonder enig gebrek. 6 Houd dat apart tot de veertiende van deze maand; die dag moet de voltallige gemeenschap van Israël de dieren in de avondschemer slachten. 7 Het bloed moeten jullie bij elk huis waarin een dier gegeten wordt, aan de beide deurposten en aan de bovendorpel strijken. 8 Rooster het vlees en eet het nog diezelfde nacht, met ongedesemd brood en bittere kruiden. 9 Het dier mag niet halfgaar of gekookt worden gegeten, maar uitsluitend geroosterd, en in zijn geheel: met kop, poten en ingewanden.
(Ben benieuwd hoeveel gelovigen hier dit doen )
Owkay.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 11:43 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Tijdens het Pesachfeest (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pesach) wordt er door joden wel een paaslam in de tempel geslacht. Bij het feest wordt de exodus herdacht door de Joden.
Het is tijdens dit feest (Pesach) dat Jezus zijn laatste avondmaal vierde. Christenen vieren daarom nog steeds het avondmaal. Dit gebeurt in sommige kerken ook met matzes, net als Jezus tijdens Pesach gegeten heeft. Christenen offeren geen lam, het offer heeft Jezus' namelijk al gebracht.
Dat is een misverstand. Het Pesach-maal werd pas op het eind van de dag waarop hij werd gekruisigd opgediend. Pesach viel toen op vrijdag ( 15 Nisan 30 n.C. ).quote:Op zaterdag 16 mei 2015 11:43 schreef Jovatov het volgende:
Het is tijdens dit feest (Pesach) dat Jezus zijn laatste avondmaal vierde.
Ik lees in Matteus 26 wel dat er over een 'pesachmaal' gesproken wordt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 13:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is een misverstand. Het Pesach-maal werd pas op het eind van de dag waarop hij werd gekruisigd opgediend. Pesach viel toen op vrijdag ( 15 Nisan 30 n.C. ).
Vandaar de verwarring. In de Griekse grondtekst van Mattheus heeft hij weet van 2 sabbatdagen na elkaar. Het enige jaar wat hiermee in aanmerking komt is 30 n.C. De eerste sabbat was Pesach op 15 Nisan, wat begint op donderdag bij valavond. Hij is dus niet op vrijdag, maar op donderdag terecht gesteld. Voor de valavond begraven met het Pesach feest na zonsondergang. Het laatste avondmaal was niet het Pesachmaal, onmogelijk ! Het gesukkel met de drie daarop volgende dagen is hiermee ook van de baan.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 14:01 schreef Jovatov het volgende:
Ik lees in Matteus 26 wel dat er over een 'pesachmaal' gesproken wordt.
Het is onmogelijk om terug te rekenen omdat gerst niet overal in Israel tegelijk rijp is. En als de gerst niet duidelijk niet goed begon te groein om aantal weken later klaar te zijn voor de sickle dan kon de maand van de rijping nog niet beginnen en moesten ze aantal weken langer wachtenquote:Op zaterdag 16 mei 2015 14:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Vandaar de verwarring. In de Griekse grondtekst van Mattheus heeft hij weet van 2 sabbatdagen na elkaar. Het enige jaar wat hiermee in aanmerking komt is 30 n.C. De eerste sabbat was Pesach op 15 Nisan, wat begint op donderdag bij valavond. Hij is dus niet op vrijdag, maar op donderdag terecht gesteld. Voor de valavond begraven met het Pesach feest na zonsondergang. Het laatste avondmaal was niet het Pesachmaal, onmogelijk ! Het gesukkel met de drie daarop volgende dagen is hiermee ook van de baan.
Ik reken met de wetenschappelijke vaststellingen. Einde discussie hier voor mij.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:26 schreef Szikha het volgende:
Jij rekent vanuit de Joodse kalender niet vanuit de bijbelse telling en zijn eisen.
Dat gaat niet Aton, de kalender in bijbel wordt bepaald aan de gerst in Israël. Is geen wetenschap maar observatiequote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik reken met de wetenschappelijke vaststellingen. Einde discussie hier voor mij.
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 03:19 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo in
Dat verklaart een hoop. Er zijn in Kanaan/Palestina/Israel onnoemelijk veel afgodsbeeldjes en hoogplaatsen gevonden die duidelijk niet aan JHWH gewijd zijn. Uit alle tijdperken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:27 schreef Szikha het volgende:
God beloofd de Israelieten dus dat indien ze zich trouw aan deze wetten zullen houden en zich niet doen aan afgoderij van de andere volkeren , Gods engel ze naar de overwinning en naar hun land zal leiden.
Krijgen we straks ook weer de verschillende 10 geboden..?quote:
Ja er zijn zeer veel beeldjes gevonden. Griekse goden en weet ik veel allemaal. Ik had ooit gehoord van een rabbijn wat er allemaal is gevonden. Helaas weet ik het niet meer. Maar echt half goden. JHWH gemixt met een Griekse god en weet ik veel.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat verklaart een hoop. Er zijn in Kanaan/Palestina/Israel onnoemelijk veel afgodsbeeldjes en hoogplaatsen gevonden die duidelijk niet aan JHWH gewijd zijn. Uit alle tijdperken.
75 km ten noorden van Jeruzalem rees een Griekse stad uit de grond.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat verklaart een hoop. Er zijn in Kanaan/Palestina/Israel onnoemelijk veel afgodsbeeldjes en hoogplaatsen gevonden die duidelijk niet aan JHWH gewijd zijn. Uit alle tijdperken.
Verboden he? God laat zelf Mozes een koperen slang maken. God had namelijk giftige slangen gestuurd (numeri 26, komt nog) omdat het volk morde. Iedereen die naar de slang keek bleef in leven.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 20:03 schreef Szikha het volgende:
En is het maken van beelden wel verboden?
Kijken betekent natuurlijk niet direct verafgoden.quote:Op maandag 29 juni 2015 13:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Verboden he? God laat zelf Mozes een koperen slang maken. God had namelijk giftige slangen gestuurd (numeri 26, komt nog) omdat het volk morde. Iedereen die naar de slang keek bleef in leven.
Hier zien we weer eens dat het woord van God niet betrouwbaar is. Een dubbele moraal, zoals we op veel plekken in de bijbel kunnen zien.
Nee? Ik vind het er heel dicht in de buurt komen. Kijk als je gebeten was stierf je. Richtte je je blik op de koperen slang dan bleef je behouden. In plaats van tot God te bidden. Ik vind dat afgoderij.quote:Op maandag 29 juni 2015 14:52 schreef brojo het volgende:
[..]
Kijken betekent natuurlijk niet direct verafgoden.
Het vertrouwen was daar dus op God, niet op de slang zelf. Het idee van verafgoden ligt niet direct in het maken van een beeld, maar in de motivaties erachter. In dit geval verwachtte het volk dat het gouden kalf hun geloof aan zou sterken, in plaats van op God te vertrouwen.quote:Op maandag 29 juni 2015 14:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee? Ik vind het er heel dicht in de buurt komen. Kijk als je gebeten was stierf je. Richtte je je blik op de koperen slang dan bleef je behouden. In plaats van tot God te bidden. Ik vind dat afgoderij.
Gelovigen vinden dat natuurlijk niet want het staat in de bijbel en moest van god dus moet/zal het wel goed zijn....
Waarom dan die slang? Vindt je het ook niet een beetje vreemd dat god(of Mozes, dat weten we niet) juist een slang kiest? Het verhaal van "de slang" in de bijbel is je hoop ik wel duidelijk?quote:Op maandag 29 juni 2015 15:05 schreef brojo het volgende:
[..]
Het vertrouwen was daar dus op God, niet op de slang zelf.
Het gaat er om dat God het aan de ene kant ten strengste verbied om beelden te maken maar Mozes doodleuk een koperen slang laat boetseren. En daar ook nog vertrouwen in schenkt...quote:Het idee van verafgoden ligt niet direct in het maken van een beeld, maar in de motivaties erachter. In dit geval verwachtte het volk dat het gouden kalf hun geloof aan zou sterken, in plaats van op God te vertrouwen.
Ben zelf niet gelovig trouwens, er wel mee opgegroeid.
Dat is me duidelijk, zoals ik al aangaf ben ik er mee opgevoed. Maar hierop kan ik inderdaad geen duidelijk antwoord geven. Wat ik wel weet is dat er in Exodus 7 een verhaal staat over Egyptische magiërs die hun staf op de grond gooien welke vervolgens in slangen veranderen. Aäron doet hetzelfde en zijn staf veranderd ook in een slang, maar deze verslindt de slangen van de magiërs.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom dan die slang? Vindt je het ook niet een beetje vreemd dat god(of Mozes, dat weten we niet) juist een slang kiest? Het verhaal van "de slang" in de bijbel is je hoop ik wel duidelijk?
Dat gebod was er dus om er voor te zorgen dat mensen niet hun vertrouwen gingen stellen op de beelden die ze maakten, want dan zouden ze het beeld van God verafgoden. God is onomvatbaar en mag dus zodoende niet afgebeeld worden omdat dat dan afdoet van de grootheid van God. Het doet af aan de eer van God. Een afbeelding maken is God limiteren.quote:[..]
Het gaat er om dat God het aan de ene kant ten strengste verbied om beelden te maken maar Mozes doodleuk een koperen slang laat boetseren. En daar ook nog vertrouwen in schenkt...
Ja ok ik begrijp dat jij dit logisch vind. Ik absoluut niet. Maar goed, wij zijn het als ongelovigen dus al niet eens over de betekenis...kun je nagaan hoe dat onder gelovigen gaat...quote:Op maandag 29 juni 2015 15:30 schreef brojo het volgende:
De koperen slang was dus maar een tijdelijk symbool van God's alvermogen in die zin.
Jawel, dat is het wel. Lees de bijbel maar door. Zowel in Genesis als in Openbaring, en verder alles daartussen, is de slang de gebeten hond.quote:Dus de slang is niet per definitie het symbool van kwaadaardigheid.
Ik vertel je alleen hoe het aan mij is uitgelegd vroeger. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het ermee eens ben, maar ik kan de uitleg hierover zo ondertussen wel dromenquote:Op maandag 29 juni 2015 15:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja ok ik begrijp dat jij dit logisch vind. Ik absoluut niet. Maar goed, wij zijn het als ongelovigen dus al niet eens over de betekenis...kun je nagaan hoe dat onder gelovigen gaat...
Dat is waar, maar het valt alsnog onder de schepping van God. En dus kan God het ook voor het 'goede' gebruiken.quote:[..]
Jawel, dat is het wel. Lees de bijbel maar door. Zowel in Genesis als in Openbaring, en verder alles daartussen, is de slang de gebeten hond.
Maar ja, volgens de bijbel is de slang " het listigste dier der schepping"
Valt niet alles, dus ook het "kwade' onder de schepping?quote:Op maandag 29 juni 2015 15:41 schreef brojo het volgende:
Dat is waar, maar het valt alsnog onder de schepping van God. En dus kan God het ook voor het 'goede' gebruiken.
Jep Ik neem aan dat je bekend bent met het verhaal van Job?quote:Op maandag 29 juni 2015 15:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Valt niet alles, dus ook het "kwade' onder de schepping?
Jesaja 45:
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil (kwaad) schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.
Ik bedoel maar...quote:Op maandag 29 juni 2015 15:52 schreef brojo het volgende:
[..]
Jep Ik neem aan dat je bekend bent met het verhaal van Job?
Het doel heiligt de middelen, alle middelen. Wij mogen God daar niet in afvallen, want alleen Hij weet wat recht isquote:
ok, verder met Exodus dan maar...waar waren we?quote:Op maandag 29 juni 2015 16:02 schreef brojo het volgende:
[..]
Het doel heiligt de middelen, alle middelen. Wij mogen God daar niet in afvallen, want alleen Hij weet wat recht is
En dat is dan waar ik afhaak.
Als leider van een volk kon je niks anders zijn dan God's directe lijn met de mensheid. Want alles wordt door God aangestuurd en God kiest dus hen die het volk leiden.quote:Op maandag 29 juni 2015 16:28 schreef Duikbril112 het volgende:
Ff een paar passages gelezen hier, maar wat onboeiende onzin toch zeg. Zeker dat Oude testament.
Er gebeurde dit en dat en men redeneerde: dit moet het werk van God zijn! Of hoorde ze ook echt letterlijk de commando's in woorden in hun hoofd, die 'profeten'?
Tja, zo zal dat ongeveer gegaan zijn idd.quote:Op maandag 29 juni 2015 16:40 schreef brojo het volgende:
Als leider van een volk kon je niks anders zijn dan God's directe lijn met de mensheid. Want alles wordt door God aangestuurd en God kiest dus hen die het volk leiden.
Alles wat een leider deed, deed hij in naam van God. De commando's kwamen door de openbaringen van die leiders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |