abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 10:19:10 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152585681
Twee hele beroemde dystopia's welke vinden jullie erger en welke vinden jullie het ergste en welke elementen uit deze toekomstvisies zie je inmiddels gebeuren.

Ikzelf vind de brave new world dystopia een stuk enger een wereld waar iedereen tevreden gehouden wordt, en zo beïnvloed maar het prima vindt.

De 1984 dystopia is ook wel eng, een echte dicatoriale onderdrukking maar daar proberen de inwoners in ieder geval nog opstandig te zijn en hebben ze het door...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_152585706
Bij bnw heb je er al subject minder last van. 1984 wel. Doe mij die eerste dan maar
pi_152585783
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:20 schreef Dingflofbips het volgende:
Bij bnw heb je er al subject minder last van. 1984 wel. Doe mij die eerste dan maar
Eens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2015 10:26:03 ]
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 10:29:07 #4
45833 crew  Fogel
pi_152585838
Algemeen gezien: Denken/beleven dat je het goed hebt lijkt me beter dan het zeker weten dat je onderdrukt wordt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 14 mei 2015 @ 10:32:03 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152585884
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:19 schreef Bosbeetle het volgende:
welke elementen uit deze toekomstvisies zie je inmiddels gebeuren.

Ik zie nog niet dat mensen bewust bij de geboorte al zo beïnvloed zijn dat ze maar tot een bepaald niveau kunnen functioneren, zoals in BNW.

En verder...
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 10:34:59 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152585938
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:29 schreef Fogel het volgende:
Algemeen gezien: Denken/beleven dat je het goed hebt lijkt me beter dan het zeker weten dat je onderdrukt wordt.
Dit is natuurlijk wel een grappige filosofische vraag: Is iets minder erg als je er minder van merkt?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 11:03:00 #7
45833 crew  Fogel
pi_152586463
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk wel een grappige filosofische vraag: Is iets minder erg als je er minder van merkt?
Een operatie met of zonder verdoving doen evenveel pijn, alleen bij de operatie met verdoving merk je er niks of in ieder geval minder van. Wat is dan beter?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 11:15:51 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152586677
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 11:03 schreef Fogel het volgende:

[..]

Een operatie met of zonder verdoving doen evenveel pijn, alleen bij de operatie met verdoving merk je er niks of in ieder geval minder van. Wat is dan beter?
Normaal doe je een operatie niet tegen je zin in. In dat geval de optie met verdoving.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_152586740
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 11:03 schreef Fogel het volgende:

[..]

Een operatie met of zonder verdoving doen evenveel pijn, alleen bij de operatie met verdoving merk je er niks of in ieder geval minder van. Wat is dan beter?
De laatste optie lijkt mij.
pi_152587104
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:32 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ik zie nog niet dat mensen bewust bij de geboorte al zo beïnvloed zijn dat ze maar tot een bepaald niveau kunnen functioneren, zoals in BNW.

En verder...
[ afbeelding ]
kijk deze aflevering van de volmaakte mens maar eens die gisteren is uitgezonden....

http://www.vpro.nl/de-vol(...)en/aflevering-1.html

http://www.vpro.nl/de-vol(...)en/bouw-je-baby.html
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 11:33:11 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152587132
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 11:32 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

kijk deze aflevering van de volmaakte mens maar eens die gisteren is uitgezonden....

http://www.vpro.nl/de-vol(...)en/aflevering-1.html
ah boeiend eens kijken. Ik denk zelf dat het niet zo maakbaar is als de meeste mensen denken, er heerst een soort schijnmaakbaarheid, wat wel weer veel mensen ongelukkig maakt omdat ze denken dat alles wat verkeerd gaat in hun leven hun eigen schuld/keuze is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_152588162
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:20 schreef Dingflofbips het volgende:
Bij bnw heb je er al subject minder last van. 1984 wel. Doe mij die eerste dan maar
Dit. 1984 is te ellendig.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_152588713
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2015 11:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

ah boeiend eens kijken. Ik denk zelf dat het niet zo maakbaar is als de meeste mensen denken, er heerst een soort schijnmaakbaarheid, wat wel weer veel mensen ongelukkig maakt omdat ze denken dat alles wat verkeerd gaat in hun leven hun eigen schuld/keuze is.
Ik stond er eigenlijk versteld van na het zien van deze docu hoe ver men al lijkt te zijn met de gen-manipulatie bij mensen.

Keuze jongen meisje, kleur haar kleur ogen. Erfelijke ziektes
En onderzoek op gebied van andere genomen al heel ver, zelfs waardoor bepaalde gedrags en intelligentie niveau's bereikt zouden kunnen worden.... (al hoewel dit wel met een korrel zout genomen moest worden aangezien wetenschappers ivm funding patenten en onderzoeksresultaten soms rozekleuriger voorstellen dan ze zijn.)
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 12:32:23 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_152588767
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 12:30 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Ik stond er eigenlijk versteld van na het zien van deze docu hoe ver men al lijkt te zijn met de gen-manipulatie bij mensen.

Keuze jongen meisje, kleur haar kleur ogen.
En onderzoek op gebied van andere genomen al heel ver, zelfs waardoor bepaalde gedrags en intelligentie niveau's bereikt zouden kunnen worden.... (al hoewel dit wel met een korrel zout genomen moest worden aangezien wetenschappers ivm funding patenten en onderzoeksresultaten soms rozekleuriger voorstellen dan ze zijn.)
Wat je omschrijft bestaat niet.. hooguit selectie. Gen-manipulatie wordt nog niet gedaan op mensen. Ik weet niet hoe ze het in die docu omschrijven. Vroeger wilden ze het doen met virussen maar dat bleek vaak complicaties op te leveren. Tegenwoordig is CRISPR/CAS een goede kandidaat maar dat is nog lang niet aan de orde.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_152588835
quote:
2s.gif Op donderdag 14 mei 2015 12:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat je omschrijft bestaat niet.. hooguit selectie. Gen-manipulatie wordt nog niet gedaan op mensen. Ik weet niet hoe ze het in die docu omschrijven. Vroeger wilden ze het doen met virussen maar dat bleek vaak complicaties op te leveren. Tegenwoordig is CRISPR/CAS een goede kandidaat maar dat is nog lang niet aan de orde.
ja het is inderdaad selectie, ik verwoord het verkeerd. Het wordt in de serie ook selectie genoemd.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_152589583
Simpel samengevat:
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 10:08:42 #17
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152614807
In 1984 had je in ieder geval nog een mogelijkheid tot een rebellie, een kleine kans maar toch. Omdat mensen wel door hadden dat ze onderdrukt werden. In BNW werden ze nog niet eens echt onderdrukt maar gewoon op een bepaalde manier opgevoed zodat iedereen blij was met hun 'taak' in het leven. Ja ze waren content en zelfs voor de rebellerende medemens was er een plek maar toch, die situatie was eigenlijk een stuk hopelozer dan 1984 omdat er geen onvrede was om aan te spreken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 15 mei 2015 @ 10:11:25 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152614856
Wat vinden we dan trouwens van de samensmelting van die twee: This Perfect Day?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 10:13:57 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_152614897
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 10:11 schreef Dagonet het volgende:
Wat vinden we dan trouwens van de samensmelting van die twee: This Perfect Day?
Niet gelezen, ben nu aan het googlen. Klinkt wel interessant.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 15 mei 2015 @ 10:20:04 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152615033
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 10:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Niet gelezen, ben nu aan het googlen. Klinkt wel interessant.
Dude, je mist wat.

Oh, en pak dan voor het gemak Tonke Dragt's vervolg op Torenhoog en Mijlenbreed: Ogen van Tijgers, die past goed in het dystopische rijtje.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Moderator zondag 16 augustus 2015 @ 11:45:17 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155260180
Ik zie net een herhaling van het programma boeken, en daarin wordt deze vraag gesteld. Ik heb hem eerder gezien maar was vergeten dat ik die vraag daar gehoord had.

Dit topic is dus plagiaat. :@
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155260250
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Dit topic is dus plagiaat.
Okee. Je kan je vanmiddag om halfvier bij de brandstapel op het marktterrein melden. Wel even zeggen dat je van FOK! komt, om verwarring te voorkomen :P

Ik heb 1984 allang gelezen maar Brave New World kom ik om de een of andere reden maar niet aan toe.. :{
  Moderator zondag 16 augustus 2015 @ 11:51:46 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155260273
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:50 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Okee. Je kan je vanmiddag om halfvier bij de brandstapel op het marktterrein melden. Wel even zeggen dat je van FOK! komt, om verwarring te voorkomen :P

Ik heb 1984 allang gelezen maar Brave New World kom ik om de een of andere reden maar niet aan toe.. :{
Nu is het geen plagiaat meer want ik heb de bron toegevoegd...

het komt uit dit boek: https://hansschnitzler.wordpress.com/2014/11/29/721/
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:55:36 #24
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_155260341
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:50 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Okee. Je kan je vanmiddag om halfvier bij de brandstapel op het marktterrein melden. Wel even zeggen dat je van FOK! komt, om verwarring te voorkomen :P

Ik heb 1984 allang gelezen maar Brave New World kom ik om de een of andere reden maar niet aan toe.. :{
Fijn boek om te lezen, ben je zo door.

Ik zou zelf kiezen voor een bnw bestaan als ik moest kiezen, de realiteit is ook maar hoe je het zelf inkleurt.
pi_155260437
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Nu is het geen plagiaat meer want ik heb de bron toegevoegd...
Ik zal het even doorgeven aan de brandstapel-vrijwilligers :P

quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:55 schreef Trashcanman het volgende:
Fijn boek om te lezen, ben je zo door.
Over twee dagen moet 'ie weer worden ingeleverd bij de lokale bieb, heb m'n ma gemaild dat ze 'm voor me moet lenen :)
Is wel de NL'se vertaling, hopelijk valt dat niet tegen.
pi_155260484
Dit is ook een interessante serie:

We sleutelen aan ons DNA, aan ons brein en aan ons nageslacht. In de zesdelige serie De Volmaakte Mens gaat Bas Heijne in gesprek met topwetenschappers en grote denkers, in de hoop een antwoord te vinden op de vraag: wat is de mens? Op 17 juni 23:00 uur de zesde afsluitende aflevering.

Filosoof Michael Sandel gaf op 6 juni een publiekscollege in De Rode Hoed in Amsterdam. In het college daagde Sandel de aanwezigen uit om hun eigen waarheden kritisch onder de loep te nemen aan de hand van concrete ethische dilemma's uit de serie.

Presentator Bas Heijne leidde het college in en hield een slotbetoog.

http://www.vpro.nl/de-vol(...)en/aflevering-6.html
  Moderator zondag 16 augustus 2015 @ 12:13:24 #27
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155260666
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:03 schreef Lavenderr het volgende:
Dit is ook een interessante serie:

We sleutelen aan ons DNA, aan ons brein en aan ons nageslacht. In de zesdelige serie De Volmaakte Mens gaat Bas Heijne in gesprek met topwetenschappers en grote denkers, in de hoop een antwoord te vinden op de vraag: wat is de mens? Op 17 juni 23:00 uur de zesde afsluitende aflevering.

Filosoof Michael Sandel gaf op 6 juni een publiekscollege in De Rode Hoed in Amsterdam. In het college daagde Sandel de aanwezigen uit om hun eigen waarheden kritisch onder de loep te nemen aan de hand van concrete ethische dilemma's uit de serie.

Presentator Bas Heijne leidde het college in en hield een slotbetoog.

http://www.vpro.nl/de-vol(...)en/aflevering-6.html
De stukken die ik daarvan gezien heb vind ik wel heel erg glazen bol hoor. De wetenschappers die aan het woord komen willen zich nogal eens verliezen is "wat zou ooit misschien kunnen" en vergeten op realistische wijze te vertellen wat kan... Sowieso hebben heel veel wetenschappers er vaak een handje van om hun eigen onderzoek een beetje aan te dikken en eenvoudiger te laten lijken dan het daadwerkelijk is. (dat wordt ook van ze verwacht door de TV helaas, het mag niet meer inhoudelijk of moeilijk zijn)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155260692
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De stukken die ik daarvan gezien heb vind ik wel heel erg glazen bol hoor. De wetenschappers die aan het woord komen willen zich nogal eens verliezen is "wat zou ooit misschien kunnen" en vergeten op realistische wijze te vertellen wat kan... Sowieso hebben heel veel wetenschappers er vaak een handje van om hun eigen onderzoek een beetje aan te dikken en eenvoudiger te laten lijken dan het daadwerkelijk is. (dat wordt ook van ze verwacht door de TV helaas, het mag niet meer inhoudelijk of moeilijk zijn)
A la huxley dus :)
  Moderator zondag 16 augustus 2015 @ 12:15:21 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155260710
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:14 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

A la huxley dus :)
als het maar lekker wegkijkt en je je kijkers niet verliest :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155260713
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De stukken die ik daarvan gezien heb vind ik wel heel erg glazen bol hoor. De wetenschappers die aan het woord komen willen zich nogal eens verliezen is "wat zou ooit misschien kunnen" en vergeten op realistische wijze te vertellen wat kan... Sowieso hebben heel veel wetenschappers er vaak een handje van om hun eigen onderzoek een beetje aan te dikken en eenvoudiger te laten lijken dan het daadwerkelijk is. (dat wordt ook van ze verwacht door de TV helaas, het mag niet meer inhoudelijk of moeilijk zijn)
Daar heb je zeker gelijk in, maar ik vind het altijd wel mooi om al die ideeen en interpretaties te horen in een serieus bedoeld programma.
  Moderator zondag 16 augustus 2015 @ 12:22:54 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155260847
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:15 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daar heb je zeker gelijk in, maar ik vind het altijd wel mooi om al die ideeen en interpretaties te horen in een serieus bedoeld programma.
Er zit een gevaar in want ik heb al meerdere mensen gesproken die aan de hand van dat programma zeggen "tegenwoordig kunnen we dit en dat al..." wat gewoon niet zo is... Daar hadden ze van mij wel een iets duidelijker onderscheid in mogen maken.

Dat gebeurt ook bij bijvoorbeeld DWDD dat mensen die kanker hebben verbaasd zijn dat bepaalde dingen niet blijken te kunnen. Terwijl een rene bernards gewoon gaat roeptoeteren wat allemaal al kan. Ja het "kan" maar is niet beschikbaar voor de patient.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155260905
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Er zit een gevaar in want ik heb al meerdere mensen gesproken die aan de hand van dat programma zeggen "tegenwoordig kunnen we dit en dat al..." wat gewoon niet zo is... Daar hadden ze van mij wel een iets duidelijker onderscheid in mogen maken.

Dat gebeurt ook bij bijvoorbeeld DWDD dat mensen die kanker hebben verbaasd zijn dat bepaalde dingen niet blijken te kunnen. Terwijl een rene bernards gewoon gaat roeptoeteren wat allemaal al kan. Ja het "kan" maar is niet beschikbaar voor de patient.
Ja, maar het moet natuurlijk wel aan de oppervlakte blijven. De praktische mogelijk- en onmogelijkheden worden buiten beschouwing gelaten.
  Moderator zondag 16 augustus 2015 @ 12:27:53 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155260943
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, maar het moet natuurlijk wel aan de oppervlakte blijven. De praktische mogelijk- en onmogelijkheden worden buiten beschouwing gelaten.
Ik zou graag iets diepere programma's zien, iets minder op spectakel gericht, iets minder snel... Waarom moeten de meest complexe dingen altijd in drie zinnen uitgelegd worden.

In mijn eigen vakgebied weet ik de achtergrond en kan ik het in het juiste perspectief zetten. Maar als het bijvoorbeeld over economie gaat kan ik er niets van maken. En ik weet hoe ze mijn vakgebied verkarikaturiseren dan gebeurt dat bij andere zaken vast ook. Terwijl ik wel geintreseerd ben in hoe het echt in dat veld bekeken wordt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155261004
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik zou graag iets diepere programma's zien, iets minder op spectakel gericht, iets minder snel... Waarom moeten de meest complexe dingen altijd in drie zinnen uitgelegd worden.
Ik denk ook dat daar grote behoefte aan is. Verdieping. Niet zo hap snap.
pi_155261056
quote:
2s.gif Op zondag 16 augustus 2015 12:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik zou graag iets diepere programma's zien, iets minder op spectakel gericht, iets minder snel... Waarom moeten de meest complexe dingen altijd in drie zinnen uitgelegd worden.

In mijn eigen vakgebied weet ik de achtergrond en kan ik het in het juiste perspectief zetten. Maar als het bijvoorbeeld over economie gaat kan ik er niets van maken. En ik weet hoe ze mijn vakgebied verkarikaturiseren dan gebeurt dat bij andere zaken vast ook. Terwijl ik wel geintreseerd ben in hoe het echt in dat veld bekeken wordt.
Amen to that! ^O^

Wat dat betreft is de Horizon documentaire-reeks van de BBC een aanrader. Gaat nog niet diep genoeg soms, maar al een heel stuk verder dan de rest van de meuk.
pi_182832001
We leven qua groot geheel inderdaad meer in Huxley's geschetste wereld dan die van Orwell. En als ik zou moeten kiezen geef ik erg de voorkeur aan de wereld van Orwell, omdat daar de mogelijkheid bestaat om er sneller uit te breken.

Er zijn landen in de wereld die een beetje Orwelliaans aanvoelen door regimes met dictatoriale trekjes. Maar wat je daar ondervind is dat het als uitwerking heeft dat je een ontzettend verbonden bevolking krijgt die daar graag uit wil en daarom veel homogener aanvoelt en ondersteunder is. Men loopt mooi mee in de pas maar is ondertussen ondergronds bezig om het monster te verslaan.

Het feit dat 1984 van Orwell hier door users vaak aangehaald wordt als tijdsaanduiding onderstreept het beeld van Huxley alleen maar. Het bekende klok-klepel gegeven van de term 1984 overal maar opdrukken zonder dat het enige verbinding tussen het boek en het onderwerp heeft. Mensen die in een land als Iran leven en zeggen 'het voelt aan als 1984' hebben imho gelijk, maar iemand die in een democratisch land leeft en de wereld over kan reizen zit er gewoon naast als hij of zij 1984 aanhaalt om het tijdsbeeld van de huidige wereld mee aan te duiden.

En de naamgeving van dit forum lijkt ook een kleine trollende knipoog te zijn naar zn eigen userbase. Men heeft hier wederom een nieuwe bak met entertainment ipv dat het iets van verzet inhoud.

In het absolute begin dacht ik dat dergelijke geluiden en topics mensen die deelnamen politiek bewust zouden maken en deze via democratische weg verbeteringen zouden willen doorvoeren. Helaas is de praktijk dat men geen meter vooruit gaat en gewoon zwaar verslaafd wordt aan de verhalen en twists die iedereen eraan geeft en hier in blijft hangen en dat men absoluut niet de politiek ingaat om dingen iets beter te doen of een boek openslaat. Zoals de hobbyisten die eens met magneetjes een perpetuum mobile maken maar hier in blijven hangen ipv dat ze een leercurve doorgaan en eindigen met grootse prestaties in de wetenschap.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie de naam heeft ingevuld voor dit forum. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 30-10-2018 11:35:16 ]
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:35:36 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182832565
Er wordt in dit topic wel een beetje gefocussed op een klein onderdeel van brave new world want er is natuurlijk nog een ander onderdeel en dat is de klasse maatschappij. In branve new world worden mensen geboren in een bepaalde klasse en daarnaar getuned doormiddel van kweekmethoden, er is dus naast je dagelijkse dosis soma ook een inherente klasse maatschappij... Die klassenmaatschappij voelt in het boek heel engels, en engelsen hebben daar ook meer mee dan nederlanders. Ik denk ook dat dat klassen gevoel in nederland in ieder geval niet (meer) aan de hand is. Maar er zouden natuurlijk andere klassen voor in de plaats kunnen komen. En dan meer de klassen zoals ze in 1984 voorkomen... zij die beslissen/sturen en zij die moeten gehoorzamen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')