abonnement Unibet Coolblue
pi_152554899
In 2011 hebben we (ik en mijn vrouw en dochter) een boerderij gekocht samen met een drietal andere huishoudens: Mijn schoonouders, mijn schoonzus met haar gezin (man en 4 zoons) en nog een tweede schoonzus.

Inmiddels wonen we hier al bijna 4 jaar, en is er het een en ander gebeurd aan de woning en tuin. Het voorhuis, waar ik met mijn gezin woon, heeft boven totaal 3 slaapkamers gekregen in plaats van één grote open ruimte, en in de keuken is de wand naar de woonkamer er half uitgeslagen om zo een half open keuken te krijgen.

In de winter ziet de woning er volledig anders uit. In die winterperioden hebben we ook vastgesteld dat de isolatie, met name in het voorhuis, te wensen overlaat. Op zich niet vreemd, gezien de zijgevels enkelsteens zijn (met wat jaren '70 isolatie en schrootjes erop) en de voorgevel dubbelsteens zonder spouw. De zijgevel van de keuken is inmiddels voorzien van deugdelijke isolatie en gipsbeplating.


In 2013 volgde onze gezinsuitbreiding, een Friese stabij (want we wonen natuurlijk in Fryslân hè ;) ). Inmiddels is deze jongen 2 jaar en begint hij wat tot rust te komen. Dat is maar goed ook, want ik was er niet volledig op voorbereid dat de stabij zó'n eigenwijs en druk ras was. Stiekem is het wel een schat hoor ;)

In april 2015 werd onze dochter 7 jaar oud. Tot onze verbazing bleek mijn vrouw ook nog eens weer zwanger te zijn. Heel eerlijk gezegd waren we daar niet meer op voorbereid en hadden we de hoop op meer kinderen ook wel een beetje laten varen. Fantastisch nieuws dus! :D En gelukkig hebben we al 3 slaapkamers op de bovenverdieping van het voorhuis.

In 2015 hebben we nog niet bijzonder veel gedaan. Wat we wél hebben gedaan is de schrale grond naast het bakhuis vervangen door nieuwe, vruchtbare wormengrond.

We hebben een lariks stevig ingekort.

Daarnaast heb ik voor de dames gezorgd dat er een extra paal voor de waslijnen werd geplaatst.

We zijn enorm druk bezig met het verwijderen van de vloer, deze wordt in de komende maand vervangen door laminaat.


Wat gaan we verder doen in 2015?
• De vloer in woonkamer en keuken vervangen.
• De laatste schrootjeswand in de woonkamer vervangen door deugdelijke isolatie en gipsplaat.
• De haard in de woonkamer verwijderen.
• De babykamer afmaken (inrichting).
• De inloopkast op onze slaapkamer afmaken.
• Zolder bevloering.
• Verlichting in de kelder aanpassen.
• Verlichting op zolder creëren.

Wat er na 2015 gaat volgen is nog véél en véél meer.
Grote projecten zijn bijvoorbeeld:
• Recht trekken van het doorgezakte dak.
• Zonnepanelen?
• Regenwateropvangsysteem.
• Diverse secties van de tuin worden aangepakt.

Topicreeks:
Deel 1 augustus 2011- mei 2015

[ Bericht 1% gewijzigd door Freddeh op 13-05-2015 14:26:01 ]
pi_152554921
Bij deze wil ik nog iedereen bedanken voor de felicitaties die binnenkwamen in het vorige topic. Ontzettend bedankt! We zijn er waanzinnig blij mee :D
pi_152555480
Dat ziet er mooi uit ^O^

Maar even een vraag want dit wil ik dit ook gaan met mijn ouders.
Hoe zit dat met samenwonen? Zijn er meerdere adressen aangemeld en met het oog op dat er wellicht in de toekomst je zelf voor je ouders moet gaan zorgen? Was dit jouw insteek of meer omdat het gewoon kon?

Linkje naar vorig topic?
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_152558957
Ik heb de OP geëdit met een linkje naar het vorige topic.

Omdat het een woonvereniging is hebben we maar één officieel adres en huisnummer. Als woonvereniging moeten we overigens wel aan diverse voorwaarden voldoen, zoals bijvoorbeeld één gemeenschappelijke ruimte, in ons geval de eetkamer van mijn schoonzus.
Wellicht is het mogelijk om de woning in meerdere huisnummers te verdelen, of verschillende extensies als bijvoorbeeld 1a en 1b, maar dat is grotendeels afhankelijk van het beleid van de gemeente waar je woont of wil gaan wonen.

De reden dat we hier met zijn allen zijn gaan wonen zijn met name mijn neefjes en schoonzus #2. De neefjes hebben (in ieder geval bij 3 vastgesteld) ofwel ADHD (2x) en autisme (1x). Het vierde neefje heeft wellicht ook wat, maar is niet vast te stellen op dit moment. De schoonzus heeft chronische voetklachten, waar ze inmiddels herhaaldelijke malen aan geopereerd is. Wellicht komt zij in de toekomst in een rolstoel te zitten. Uiteindelijk waren deze genoeg reden voor ons om wat extra zorg te gaan leveren, maar doordat we telkens naar de verschillende adressen zoveel reistijd hadden zijn we een andere oplossing gaan zoeken: één gezamenlijk woonadres.
Tussendoor werd bij schoonmoeder borstkanker vastgesteld en bij schoonzus #1 reuma. Ook schoonvader's hart blijkt niet meer optimaal te zijn. Zo blijkt het allemaal maar goed dat we deze keus gemaakt hebben.

Ik weet niet of jullie bewust willen kiezen voor bijvoorbeeld een woonvereniging. Als dat het geval is is het wellicht verstandig eens advies in te winnen bij Stut Consult in Nijmegen. Zij hebben ons waanzinnig goed geholpen in onze keuzes en hebben bewezen prima adviseurs te zijn wanneer het gaat om gezamenlijke woonprojecten.
pi_152561016
Hartelijk bedankt voor jouw advies! Hier kom ik verder mee.

Deel 1 ga ik morgen eens nalezen. Heel mooi dat jullie dit op deze manier doen, petje af!
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_152858118
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2015 15:29 schreef -AMG- het volgende:
Hartelijk bedankt voor jouw advies! Hier kom ik verder mee.

Deel 1 ga ik morgen eens nalezen. Heel mooi dat jullie dit op deze manier doen, petje af!
Dank je wel :) Als je nog vragen hebt over de 'constructie' van samenwonen dan hoor ik het wel.
pi_152858170
Gistermiddag was de installateur bij ons bezoek voor een aantal toekomstige klussen. We hebben onder andere besproken:
• De mogelijkheid van verwijderen van één radiatorpaneel in onze woonkamer.
• Verbetering van de verwarmingsmogelijkheden in onze woonkamer.
• Verplaatsen van 3 CV ketels naar één centrale locatie.
• Aanleggen van gasleidingen naar zowel de 2e als de 3e keuken.

Wellicht over deze dingen in de nabije toekomst meer ;)
pi_152887331
Vanochtend ben ik begonnen het eerste deel van de schrootjeswand te verwijderen. Dat ging makkelijker dan verwacht, voor lunchtijd lag het boeltje in de aanhanger. Jullie herinneren je de schrootjes vast nog wel, die zie je hier nog zitten links naast de haard. Dit is een wat oudere foto, toen de vloer er op zijn best uit zag vlak na een olie behandeling.

Zo zag het er een week geleden uit, vlak nadat we de vloer eruit hadden geratst.

Nu, een week later dus, is het eerste deel van de schrootjeswand eruit.

Omdat we nog tijd hadden zijn we maar verder gegaan met de open haard, logischerwijs begonnen we bovenin te slopen. Zou jammer zijn als je alles over de vloer hebt liggen met een paar gebroken benen ofzo ;)
Terwijl ik aan het slopen was kwam ik een overwachte, niet geheel welkome verrassing tegen. Asbest! Daar zaten we dus niet op te wachten, en hoewel we voorlopen op schema voor de verbouwing -die op papier pas op 22 juni start- gaat dit wat vertraging opleveren.

Hoe komen we van dit spul af, en kunnen we dit zelf zomaar doen zonder problemen? Aanstaande maandag komt er een klussenier langs om eens mee te kijken. Wij zijn benieuwd.

We hebben er nog maar wat meer stenen uit geslagen. Maar de zenuwen begonnen toch te vreten dus ben ik maar gestopt.

Een laatste opmerkelijkheid die we tegenkwamen was dit ventilatieroostertje. Nu de vloer eruit is en de schrootjeswand kwamen we die tegen. Waarvoor zit dat roostertje op deze hoogte? Hij zit werkelijk halverwege de vloer en ventileert daarmee zowel woonkamer als kruipruimte. Raar.
pi_152887595
Het is natuurlijk jullie eigen gevoel en keuze, maar ik zou me er niet zo druk om maken.

Je kunt rustig het metselwerk eromheen wegbreken en dan blijft die pijp staan. Die pijp staat in een mof en die til je er zo uit.

Ik had exact hetzelfde in huis staan en heb het ook zo gedaan.

Die pijpen zijn bij mij in asbestzakken naar de gemeente gegaan.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 23 mei 2015 @ 20:46:32 #10
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_152889977
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 19:16 schreef Gieliovd het volgende:
Het is natuurlijk jullie eigen gevoel en keuze, maar ik zou me er niet zo druk om maken.

Je kunt rustig het metselwerk eromheen wegbreken en dan blijft die pijp staan. Die pijp staat in een mof en die til je er zo uit.

Ik had exact hetzelfde in huis staan en heb het ook zo gedaan.

Die pijpen zijn bij mij in asbestzakken naar de gemeente gegaan.
Idd. Zo heb ik het ook gedaan. Kijk even bij je afval verwerk depot van je gemeente.
  Moderator maandag 25 mei 2015 @ 13:05:27 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152942847
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 19:16 schreef Gieliovd het volgende:
Het is natuurlijk jullie eigen gevoel en keuze, maar ik zou me er niet zo druk om maken.

Je kunt rustig het metselwerk eromheen wegbreken en dan blijft die pijp staan. Die pijp staat in een mof en die til je er zo uit.

Ik had exact hetzelfde in huis staan en heb het ook zo gedaan.

Die pijpen zijn bij mij in asbestzakken naar de gemeente gegaan.
Dat is uiteindelijk wel de makkelijkste weg :)
En de goedkoopste !
  PR/Manusje van alles maandag 25 mei 2015 @ 13:08:59 #12
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_152942951
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 19:16 schreef Gieliovd het volgende:
Het is natuurlijk jullie eigen gevoel en keuze, maar ik zou me er niet zo druk om maken.

Je kunt rustig het metselwerk eromheen wegbreken en dan blijft die pijp staan. Die pijp staat in een mof en die til je er zo uit.

Ik had exact hetzelfde in huis staan en heb het ook zo gedaan.

Die pijpen zijn bij mij in asbestzakken naar de gemeente gegaan.
Spuit die buis gewoon ff goed nat en gaan met die stenen. Vervolgens bij het daadwerkelijke 'verwijderen' nog een keer goed nat maken en dubbel verpakken in plastic. Wat je ook kan doen is die hele buis inspuiten met haarlak. Helpt vast allemaal een beetje.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_153025023
Gaat wel goedkomen denk ik. Aanstaande zaterdag ga ik weer los op de schoorsteen, in ieder geval het rookkanaal zal dan aan het eind van de dag wel weg zijn, en hopelijk ook de asbestbuis. Ook het stuk asbestbuis in de inloopkast in de slaapkamer haal ik er dan direct uit als ik toch bezig ben met die rommel. Geeft ons in de kast ook weer wat extra speelruimte qua inrichting.
pi_153030185
Ehm, je bent bovenin de kamer begonnen met het slopen van de schoorsteen, maar:
loopt deze niet door op de hoger gelegen verdieping ?

Zo ja, dan zou ik even de constructie bekijken. Het is namelijk goed mogelijk dat ook dat gedragen wordt door het deel dat je aan het slopen bent en dus NIET door de verdiepingsvloer.
Dit kan resulteren dat er alsnog een stuk schoorsteen naar beneden valt als je door gaat met slopen op deze locatie.

Have fun:)
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:23:44 #15
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_153032897
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 07:37 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
Ehm, je bent bovenin de kamer begonnen met het slopen van de schoorsteen, maar:
loopt deze niet door op de hoger gelegen verdieping ?

Zo ja, dan zou ik even de constructie bekijken. Het is namelijk goed mogelijk dat ook dat gedragen wordt door het deel dat je aan het slopen bent en dus NIET door de verdiepingsvloer.
Dit kan resulteren dat er alsnog een stuk schoorsteen naar beneden valt als je door gaat met slopen op deze locatie.

Have fun:)
Yes, dat hadden wij inderdaad ook. Op het dak beginnen, en dan naar beneden werken :) Denk niet dat je het in 1 dag redt, wij zijn er beduidend langer mee bezig geweest met 2 man.
Chaos is a ladder.
pi_153686741
En toen was het plotseling vakantie. Werkvakantie! :)

Klussen voor de komende 3 weken, van boven naar beneden:

• Vloer leggen op zolder om opslagruimte te creëren
• Thermostaatkraan op de radiator in de slaapkamer monteren
• Gebruiksvriendelijkere kraan plaatsen in de badkamer
• Radiator in de woonkamer verwijderen
• Rest van de schrootjeswand verwijderen
• Haard verder uitbreken
• Asbestbuizen en overig sloopafval afvoeren
• Vloer woonkamer/keuken nakijken en indien mogelijk isoleren
• Muur woonkamer:
- • Rachelen
- • Elektra plaatsen
- • Isoleren
- • Gipsplaten plaatsen
• Wand afwerken (gladstrijken en schilderen)
• Woonkamer/keuken:
- • ondervloer leggen
- • Laminaat leggen
- • Plinten plaatsen

Er komt vast nog meer naar voren, maar ik begin vandaag op zolder. Dan kan mijn vrouw de dozen uit de inloopkast naar zolder brengen. Misschien, heeeeeel misschien, kom ik zelfs nog aan onze inloopkast toe deze 3 weken.
pi_153686751
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 07:37 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
Ehm, je bent bovenin de kamer begonnen met het slopen van de schoorsteen, maar:
loopt deze niet door op de hoger gelegen verdieping ?

Zo ja, dan zou ik even de constructie bekijken. Het is namelijk goed mogelijk dat ook dat gedragen wordt door het deel dat je aan het slopen bent en dus NIET door de verdiepingsvloer.
Dit kan resulteren dat er alsnog een stuk schoorsteen naar beneden valt als je door gaat met slopen op deze locatie.

Have fun:)
Nee, het steunt niet op het deel dat we gaan slopen. Op zolder staat een houten constructie waarop een stenen kolom (de uiteindelijke schoorsteen) steunt. Die houten constructie wordt op zijn plaats gehouden doordat het aan de dakbalken vast is geschroefd. In de komende maanden zal trouwens de stenen schoorsteen ook gaan verdwijnen, die heeft zijn beste tijd namelijk ook gehad en zit er nu alleen maar stof te vreten en kapot te gaan ;)
pi_153742091
De vloer op zolder ligt nu voor zo'n 60 á 70 procent. Helaas missen we nog een stukje balk, zodra we die binnen hebben maken we het af. Ik weiger om alleen voor zo'n simpel balkje naar de bouwmarkt te rijden :+

Vandaag verwijder ik een radiatorpaneel die overbodig wordt. Inmiddels 7 afwasteiltjes geleegd, helaas loopt dat water niet sneller door anders was hij al van de muur...

pi_153767951
Dat ging goed! Inmiddels is de verwarming eraf.



En boven op de slaapkamer hebben we een thermostaatkraan op de verwarming zitten.



Na opnieuw vullen van de CV leidingen bleek dat alles lekkagevrij was *O*

Gistermiddag nog verder gegaan met de lelijke schrootjeswand, vanochtend verder schrootvrij gemaakt. Hieronder op de foto een 'schone' wand. Het leverde ons wel een schrikreactie op. Linksonder en rechtsonder het kozijn zit een gat, het rechter gat biedt een kijkspleetje naar buiten, buiten moet dus ook opnieuw gevoegd worden. Erger is, je ziet het aan de stuclaag wel, het heeft flink gelekt! Wanneer we in de hoek staan en we hupsen wat op en neer (doodeng) gaat de vloer op en neer. Niet tof, we hebben dus houtrot in de vloer zitten. Kak. :{

pi_153783499
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 09:30 schreef Freddeh het volgende:
Erger is, je ziet het aan de stuclaag wel, het heeft flink gelekt! Wanneer we in de hoek staan en we hupsen wat op en neer (doodeng) gaat de vloer op en neer. Niet tof, we hebben dus houtrot in de vloer zitten. Kak. :{

Al een idee hoe groot de schade is en hoe je het gaat fixen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_153783936
Freddeh,

Als een kruipruimte aanwezig is, is snelle reparatie mogelijk.

Vloer open,
Balk ernaast, v.z.v. menie waar deze opgelegd zal worden
Waterpas stellen t.a.v. andere balk ( eerstvolgend )
oude balk weg
Herhaal bovenstaand, zo vaak als nodig,
vloer dicht

Klaarie.......

Good luck
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:08:30 #22
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_153784866
-edit- dubbel.

[ Bericht 44% gewijzigd door cvboer2 op 23-06-2015 20:19:46 ]
Share your talent, move the world.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:19:23 #23
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_153785202
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 09:30 schreef Freddeh het volgende:
Dat ging goed! Inmiddels is de verwarming eraf.

En boven op de slaapkamer hebben we een thermostaatkraan op de verwarming zitten.

[ afbeelding ]

Na opnieuw vullen van de CV leidingen bleek dat alles lekkagevrij was *O*

Jammer dat het water er weer af mag, die thermostaatknop gaat zo nooit correct werken.
De warmte van de radiator stroomt er langs waardoor deze eerder afsluit dan de bedoeling is.....
Share your talent, move the world.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:49:06 #24
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153786260
Met andere woorden: wil je het goed maken, moet je even een haakse thermostaatkraan halen en monteren.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 23 juni 2015 @ 20:52:35 #25
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_153786392
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:49 schreef Gieliovd het volgende:
Met andere woorden: wil je het goed maken, moet je even een haakse thermostaatkraan halen en monteren.
Een haaks verkeerd en eentje die dubbel instelbaar is. :)

Wil je het echt goed hebben, dan haal je een kraantje van Heimeier, de Eclipse serie. Deze zijn dubbel instelbaar en hebben een ingebouwde debietregelaar. Zo wordt waterzijdig inregelen echt een eitje.

[ Bericht 14% gewijzigd door cvboer2 op 23-06-2015 20:58:48 ]
Share your talent, move the world.
pi_153825049
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:19 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Jammer dat het water er weer af mag, die thermostaatknop gaat zo nooit correct werken.
De warmte van de radiator stroomt er langs waardoor deze eerder afsluit dan de bedoeling is.....
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:49 schreef Gieliovd het volgende:
Met andere woorden: wil je het goed maken, moet je even een haakse thermostaatkraan halen en monteren.
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:52 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Een haaks verkeerd en eentje die dubbel instelbaar is. :)

Wil je het echt goed hebben, dan haal je een kraantje van Heimeier, de Eclipse serie. Deze zijn dubbel instelbaar en hebben een ingebouwde debietregelaar. Zo wordt waterzijdig inregelen echt een eitje.
Ik kwam er wat laat achter idd... Wordt geregeld :)
pi_153825071
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Al een idee hoe groot de schade is en hoe je het gaat fixen?
Deel van het antwoord komt eraan :) Oplossing zal zjin zoals mafkezzz1981 zegt.
pi_153825103
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:38 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
Freddeh,

Als een kruipruimte aanwezig is, is snelle reparatie mogelijk.

Vloer open,
Balk ernaast, v.z.v. menie waar deze opgelegd zal worden
Waterpas stellen t.a.v. andere balk ( eerstvolgend )
oude balk weg
Herhaal bovenstaand, zo vaak als nodig,
vloer dicht

Klaarie.......

Good luck
Kruipruimte hebben we niet, maar gezien er toch een paar planken uit moeten (foto volgt) kunnen we er alsnog onder. Sowieso hebben we op dat moment de mogelijkheid om een isolerende laag onder de vloer aan te brengen (waarschijnlijk schelpen).
pi_153825457
Jullie hebben wel gemerkt dat ik deze 3 weken ten volle wil benutten om de verbouwing te regelen in ons deel van de woning. Hieronder een mooie update. Ik heb de afgeronde punten onderaan de lijst gegooid en doorgestreept, punten waar ik mee bezig ben schuingedrukt gemaakt.

Vloer leggen op zolder om opslagruimte te creëren
Vloer woonkamer/keuken nakijken en indien mogelijk isoleren
• Gebruiksvriendelijkere kraan plaatsen in de badkamer
• Asbestbuizen en overig sloopafval afvoeren
• Muur woonkamer:
- • Waterwerende stuclaag aanbrengen en gaten dichten
- • Rachelen
- • Elektra plaatsen
- • Isoleren
- • Gipsplaten plaatsen
• Wand afwerken (gladstrijken en schilderen)
• Woonkamer/keuken:
- • ondervloer leggen
- • Laminaat leggen
- • Plinten plaatsen
Thermostaatkraan op de radiator in de slaapkamer monteren
Radiator in de woonkamer verwijderen
Rest van de schrootjeswand verwijderen
Haard verder uitbreken

Dag 1
Afgelopen maandag heb ik, zoals op de vorige pagina te lezen, een thermostaatknop geplaatst in de slaapkamer (die door oplettende fokkers nogmaals vervangen zal worden door het correcte model), en een radiator verwijderd in de woonkamer.


Dag 2
Dinsdag was de schrootjeswand aan de beurt. Die liet ons even schrikken, op sommige plekken onder het raam kijk je zo naar buiten. In het verleden heeft het daar flink gelekt, en als we dit niet oplossen zal de schade erger worden. Bijkomende schrik was de vloer onder het raam, die wiebelde flink mee. Wat moet daar een ontzettende houtrot in zitten, dat gaat voor flink tijdverlies zorgen.


Dag 3
Het rookafvoerkanaal is er eindelijk uit, en ligt onder de carport (ingepakt en wel) te wachten op afvoer. Boven zitten nog een paar buizen die eruit moeten, maar dat heeft niet de grootste haast.

Aan het eind van de dag was ik een flink stuk verder gekomen. Liever had ik het met een pneumatische breekhamer gedaan, maar doordat we momenteel geen auto tot onze beschikking hebben heb ik het maar met mijn eigen breekhamers moeten doen ;)


Dag 4
Helaas was ik nog niet klaar, en moest ik dus nog verder met het uitbreken van de haard. Weer een flink eind gekomen. De bodem moet nog even wachten tot we weten wat de staat van de vloer is en wat ons te wachten staat wat dat betreft.

Iemand nog een haard kopen? Is helemaal naar eigen wens op te bouwen en past daardoor altijd! Eventueel kun je er ook een asbesthoudend rookkanaal bij krijgen ;)


Dag 5
Dag 5, vandaag dus... Zojuist heb ik een grote plaat uit de vloer gelicht om de schade te zien aan de vloer. Het valt eigenlijk mee -als je de planken ziet- maar ik ben bang voor wat er nog onder zit, de balken dus. Zometeen verder met een stuk uit de planken te zagen, en om te zien 1) wat de schade aan het houtwerk is en 2) de diepte van de kruipruimte te zien i.v.m. isolatie. Doordat de vloer er nu toch uit moet deels is het makkelijker om te isoleren, en er bijvoorbeeld een laag schelpjes onder te spuiten. Maar dat moeten we nog even bekijken dus...
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:31:30 #30
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153825532
Goed werk!
En die stapel stoeptegels :')

Als die haard bestond uit "originele" Friese geeltjes zou ik het niet zomaar als puin laten afvoeren. Als je er zelf geen belang bij heeft, dan misschien een ander wel. Ook al zal wat er nog te redden valt niet heel veel zijn.
pi_153825857
Lekker aan het slopen ^O^
pi_153827579
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:31 schreef Barrah het volgende:
Goed werk!
En die stapel stoeptegels :')

Als die haard bestond uit "originele" Friese geeltjes zou ik het niet zomaar als puin laten afvoeren. Als je er zelf geen belang bij heeft, dan misschien een ander wel. Ook al zal wat er nog te redden valt niet heel veel zijn.
Die tegels stonden daar zodat, áls het rookkanaal naar beneden zou donderen, hij niet heel ver zou donderen ;)

Zijn dat Friese geeltjes? :?
  donderdag 25 juni 2015 @ 14:08:37 #33
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153830259
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:11 schreef Freddeh het volgende:
Zijn dat Friese geeltjes? :?
Is van deze foto's niet met zekerheid te zeggen.

Friese geeltjes
pi_153833711
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 14:08 schreef Barrah het volgende:

[..]

Is van deze foto's niet met zekerheid te zeggen.

Friese geeltjes
Kak, lijkt er wel op. Had ik dit eerder geweten dan was ik er misschien nog wat voorzichtiger mee geweest.

De vloer ligt stil op dit moment. Er blijkt meer houtrot in te zitten dan ik had verwacht, we zijn nu onze opties aan het overwegen... :{
pi_153860977
Een rotvloer, dat is wat het is. Gisteren een aantal planken er nog uit gehaald en de boel nog eens goed bekeken, echt te redden zijn de uiteinden van de balken niet meer.



Hoe nu verder?
Optie 1: Rotte delen eruit zagen en vervangen door nieuwe balken.
Optie 2: een schuim vloer met stalen 'balken' er tussen.

Maar vanochtend belde een collega me op, die had nog een ander idee. Hij heeft bij een bedrijf gewerkt dat in beton doet, en via hem hebben we nu aanstaande woensdag een date met een betonwagen.
Voor die tijd moet de vloer er helemaal uit in woonkamer en eetkamer, dan folie erin, en dat wordt dan volgegoten met schuimbeton. In de keukenvloer worden ook een paar gaten gemaakt, die worden dan ook volgegoten met schuimbeton. Prachtig, hoe snel een collega zoiets kan regelen voor je, terwijl je zelf even geen flauw benul hebt wat je met de vloer aan moet.

Uiteraard moest op zolder het vloertje nog even worden afgemaakt. Nu kunnen we wat meer spullen naar de zolder gaan verkassen.

pi_153868767
ik zou lekker de balken aan beide zijden controlere, indien goed, enkel deze balk vervangen en wat nieuwe stukken vloerdeel er in.
Scheelt veel gedoe.
Schuimbeton is leuk, maar dan wil je ook gelijk isoleren.... en vloerverwarming... en wapening... en een deklaag.... en en en en...........

te veel werk voor oplossing van een simpel probleem.............. tenzij je eigelijk al vloerverwarming wilde... dan heb je een prachtexcuus :)
  zaterdag 27 juni 2015 @ 07:29:49 #37
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_153875798
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 22:07 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
ik zou lekker de balken aan beide zijden controlere, indien goed, enkel deze balk vervangen en wat nieuwe stukken vloerdeel er in.
Scheelt veel gedoe.
Schuimbeton is leuk, maar dan wil je ook gelijk isoleren.... en vloerverwarming... en wapening... en een deklaag.... en en en en...........

te veel werk voor oplossing van een simpel probleem.............. tenzij je eigelijk al vloerverwarming wilde... dan heb je een prachtexcuus :)
Vloerverwarming is altijd goed. Ben je gelijk van je radiatoren af. En het scheelt ook nog in de stookkosten.
Share your talent, move the world.
  zaterdag 27 juni 2015 @ 08:30:08 #38
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153875995
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 22:07 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
ik zou lekker de balken aan beide zijden controlere, indien goed, enkel deze balk vervangen en wat nieuwe stukken vloerdeel er in.
Scheelt veel gedoe.
Schuimbeton is leuk, maar dan wil je ook gelijk isoleren.... en vloerverwarming... en wapening... en een deklaag.... en en en en...........

te veel werk voor oplossing van een simpel probleem.............. tenzij je eigelijk al vloerverwarming wilde... dan heb je een prachtexcuus :)
Dit
pi_153876648
Schuimbeton is geen materiaal om een dragende constructie mee te maken of vergis Ik mij?

Wat is je plan precies?
Laat die handjes wapperen!
pi_153882414
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 09:55 schreef Gieliovd het volgende:
Schuimbeton is geen materiaal om een dragende constructie mee te maken of vergis Ik mij?

Wat is je plan precies?
Goed punt, je vergist je niet.
Toepassing van het juiste beton is vereist indien Freddeh toch voor volledige vervanging kiest ipv reparatie
pi_155491507
Tot op zekere hoogte hebben jullie gelijk over het schuimbeton. Schuimbeton als zodanig is inderdaad niet een materiaal dat piekbelasting kan tolereren, daar kwamen wij ook achter, na eerst volledig verkeerd te zijn ingelicht. We zullen dus ook geen foto's plaatsen van het plaatsingsproces van de vloer, gezien daar merknamen in te zien zijn.
pi_155491923
Inmiddels is de vloer in de woonkamer vervangen. Helaas duurde dit allemaal wat langer, doordat er wat complicaties waren.
Reden dat ik niet meer gepost heb hierna is dat de woonkamer helemaal leeg was, de computer was dan ook volledig buiten gebruik. heb dus niet meer de mogelijkheid gehad om te posten.

Eerst moest de vloer eruit, wat zorgde voor een behoorlijke bouwput.



Na het storten van de betonvloer zag het er allemaal al heel anders uit. Een enorm verschil ten opzichte van de houten vloer die er lag. Die houten vloer was overigens veel rotter dan verwacht, we hadden ontzettend veel moeten vervangen hadden we dit in orde kunnen krijgen. Zodoende de keus om beton te laten storen, wat meer isolerende waarde heeft dan het oorspronkelijke idee.

En dat was het laatste dat we hebben gezien van de balustrade in de woonkamer...


Een tweetal dagen later was dit het resultaat, een hele andere constructie dan de balustrade. Voordeel is dat dit veel netter oogt, we zien geen enkele bedrading of rommel meer dat op 'het balkon' ligt.

Daarna moest de buitenmuur, waar de haard zich bevond, worden geïsoleerd. Hierna zag het er zo uit:


Ondertussen gebeuren er ook prachtige dingen recht tegenover ons huis. Terwijl ik lig wakker te worden en me klaar moet maken voor mijn werk, komt er een kalfje ter wereld.

Wel zuur om dan te horen dat het een stiertje is, en die gaat dus na 18 weken naar de slacht om tot hamburger te worden verwerkt... ;(

En toen, na diverse weken geklier met de leverancier van de vloer, eindelijk toch de vloer in een staat gekregen om een laminaatvloer op te leggen. Na creëren van een dragende laag op het schuimbeton was deze iets omhoog gekomen, tot het niveau van de (voorlopig nog) houten keukenvloer.
Dat ziet er inmiddels zo uit.



Afgelopen weekend was het dan ook D-day, om het maar een naampje te geven. We konden weer terug in onze eigen woonkamer. Allereerst de meubels teruggeplaatst, direct op een andere plek om het maar een beetje in te richten zoals we wilden.



Momenteel staan her en der nog stapeltjes dozen, die verdwijnen nu langzaamaan ook. Op het 'balkon' in de woonkamer moet echter nog geschilderd worden, waarna ook daar de inrichting weer op orde kan worden gemaakt. Daarna gaan we nog verder in de keuken, die moet ook nog. We blijven dus druk bezig.
pi_155492318
Mooi! O+ Wat voor trapje zijn jullie van plan te plaatsen voor het 'balkon'? :P
pi_155494540
Dat is opgeknapt zeg!
Spoilers!
pi_155498900
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:49 schreef Chicolade het volgende:
Mooi! O+ Wat voor trapje zijn jullie van plan te plaatsen voor het 'balkon'? :P
Gewoon een mini trampoline ;) Nee hoor, we weten het nog niet exact maar zijn nog druk aan het brainstormen daarover.
quote:
14s.gif Op maandag 24 augustus 2015 13:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat is opgeknapt zeg!
Dank je, zijn al lekker op weg zo :Y
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:52:22 #46
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_155542497
Mooi hoor! O+
  woensdag 26 augustus 2015 @ 10:20:32 #47
319308 Tink89
To live is to dance
pi_155551473
Tof! Ik volg :)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_156251416
En toen gingen we tussendoor verder met een ander project. De logeerkamer -aka babykamer to be- staat nog vol met dozen en onze kleding, dus ik ben de kast in gedoken.



Eerst de rachels eruit, en het isolatiemateriaal.


Daarna van de rachels eerst even vlug, in combinatie met twee oude schragen, een werkbankje geimproviseerd.


Dat vond m'n moeder toch wel vrij armoedig, dus die liet als cadeau een Workmate bij me thuis bezorgen. I'm so loving her O+


En omdat vrouwlief dat niet over z'n kant kon laten gaan zorgde ze ervoor dat ik nu eindelijk in een goede overall mijn gang kan gaan. Heerlijk! Daughter approved! ^O^


Dat werkte toch lekkerder, en zo zat al vlot de isolatie er goed in, en ook de rachels. Tijd om de eerste gipsplaten erop te schroeven.


Niet scherp, maar you get the point ;)


En dan moet er natuurlijk ook een plafond in, want je kon zo naar de zolder kijken.


En een geisoleerde zijwand. Meer dan een steens muur is het namelijk niet, die voorgevel.


Goed, de zijwanden zitten erin. Het plafond zit erin. Tijd om de elektra en de voorwand -de wand vanuit de slaapkamer- aan te pakken. Let's do this!

Gipsplaten eruit gesloopt, inclusief een paar halve, al dan niet bestructuurverfde platen, zodat alles er straks in ieder geval hetzelfde uit ziet ;)


Pvc buizen gelegd door de constructie en over de zolder. Lamp opgehangen en lichtknop aangesloten op een (eindelijk) gegipste wand.


Foto's van de eindstand van afgelopen zaterdag heb ik helaas niet. Daarvoor was het helaas al te donker. Wel kan ik jullie verzekeren dat alle schroefgaatjes in de gipsplaten inmiddels zijn afgesmeerd en volledig vlak zijn.
De wanden in de kast zijn volledig wit geschilderd, ook daar zijn geen gaatjes meer te bekennen.

In de komende week zullen van de kast weer nieuwe foto's gaan volgen. Het eerste dat daar nu gaat gebeuren is dat er kastwanden geplaatst zullen worden. Dan kan de stofzuiger erdoor en een sopje, en kan de kast deze week nog ingeruimd worden. En zo kunnen we over ongeveer een week -wait for it- iedere dag stijlvol uit de kast komen *O*

Daarmee volgt nu dan ook een nieuwe to do list:
• Inbouwkast
- • Vloer leggen
- • Plafondplinten monteren
- • Planken en roedes monteren
- • Knieschot maken
- • Louvredeuren plaatsen
- • Kast inruimen
• Babykamer
- • Lamp ophangen
- • Wand schilderen
• Slaapkamer
- • Nieuwe wand schilderen
• Woonkamer
- • Plank monteren op het podium muurtje
- • Verwarmingsombouw monteren
- • Plafondplinten monteren
- • Vloerplinten monteren
- • Trapje podium
- • Foto's en gordijnen ophangen

[ Bericht 5% gewijzigd door Freddeh op 20-09-2015 20:45:21 ]
pi_156322482
quote:
6s.gif Op woensdag 23 september 2015 15:00 schreef Dagoduck het volgende:
Deel 2 is al geopend, maar deze is nog open :D
Huh, dat was raar. Ik heb namelijk bewust gewacht tot dat deel gesloten was met aanmaken van deze... :')
pi_156322634
De plaatjes van post 8 en de op zijn kapot
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')