abonnement Unibet Coolblue
pi_152493384
Vorige delen:
Zie startpost van K&W / BBach & Laurette herbouwden en trouwden (deel 8)
Dit is het huis dat mijn vrouw (toen nog vriendin) en ik in juni 2010 hebben gekocht toen we 24 waren en waar we sindsdien aan het klussen zijn geslagen. 99,5% van de werken zijn doe-het-zelf en gaan van de ruwbouw tot het maken van de meubels. Ik schat dat ik er intussen zo’n 2400hrs heb ingestoken, ’s avonds na het werk en in het weekend.

Fase 1 (waarover voorgaande topics gaan) was het opknappen van het woonhuis. Bebouwing dateert van 1843, voorgevel is er in 1945 voor gezet en het woonhuis zelf is zo’n 150m² groot. Dit deel heb ik in de periode van juni ‘10 tot juni ’12 afgewerkt.
Dan een tijdje niets meer gedaan aan het huis, enkel wat nevenprojectjes en gespaard.
Ook een bootje ge/verbouwd met een vriendin.
PTA / [PROJECT] To build a boatje




Aan fase 2 –de aanbouw- ben ik dan begonnen in oktober ‘14 en daar gaat het nu over. Qua omvang is het evenveel als de voorgaande verbouwing, qua oppervlakte ook. Het beschikbare budget is wel veel lager en er is weinig druk om dit deel af te werken. Het komt eigenlijk neer op het herbouwen van de oorspronkelijke bebouwing, maar dan beter geisoleerd en wat bruikbaarder. Zie vorig topic voor foto’s vanaf hier:
K&W / BBach & Laurette herbouwden en trouwden (deel 8)
Foto’s dan (ik heb eens wat andere geupload), van fase 1:


























































































En dan nog even vermelden – want die vraag komt elk topic terug: voor mij is het een hobby, ik heb zelf leren klussen en het is niet mijn beroep

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 11-05-2015 16:48:20 ]
pi_152493410
En nog wat foto's van het huidige project:




























[ Bericht 97% gewijzigd door BBach op 11-05-2015 22:47:25 ]
pi_152493834
Fraai hoor _O_ doe het zelf klusser w/

Het is altijd genieten en bewonderen van je werken. *O*
  maandag 11 mei 2015 @ 16:50:46 #4
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152493971
Die beamer in de slaapkamer. _O_ Heb je dat bed ook zelf gemaakt? :o O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_152494214
Volkswagenbusje met A-team look _O_
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_152494583
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 16:50 schreef Isegrim het volgende:
Die beamer in de slaapkamer. _O_ Heb je dat bed ook zelf gemaakt? :o O+
Dat vind ik zelf nog altijd een van de handigste features in huis en wordt dagelijks gebruikt. In de muren zitten surround speakers, de bass zit onder het bed. Geen geluidssysteem naar Atmoz-standaarden, maar zeker meer dan genoeg.

Bed hebben we 2de hands gekocht voor iets van een 150¤, beddebodem wel zelf gemaakt. Intussen is het hoofdeinde wel al een beetje *euhm* losgeslapen.

@-AMG- B-) , was mijn auto toen ik nog studeerde


[ Bericht 8% gewijzigd door BBach op 11-05-2015 17:11:49 ]
pi_152494599
Oh wauw! Echt ontzettend wauw!
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_152494913
Is dit trouwens Nederland?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  maandag 11 mei 2015 @ 18:41:50 #9
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_152497456
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 17:16 schreef rhubarbje het volgende:
Is dit trouwens Nederland?
Nope, België ;) .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  Moderator maandag 11 mei 2015 @ 19:34:06 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152499343
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 17:16 schreef rhubarbje het volgende:
Is dit trouwens Nederland?
BBach is onze handige belgische klusvriend ;) :)
pi_152503755
EUhhhhhhhhhhhhhhhh... zo dan.......
de OP is eeehm behoorlijk, hoe zal ik het zeggen: OVERDONDEREND.

Wat en bazen keuken heb jij gemaakt zeg !!
Aan geduld hebben jullie zeker geen gebrek ???
  maandag 11 mei 2015 @ 21:20:31 #12
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_152503843
Hoezo geduld, weet je hoe bizar snel (en veel) hij dat werk verzet? :D

[ Bericht 1% gewijzigd door Molo op 13-05-2015 01:09:12 ]
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_152505961
MMach als je het zo onder elkaar ziet is het wel heel erg _O_ en je bent misschien een hobby klusser maar niet een in de categorie help mijn man is klusser natuurlijk. Je mag ook zeker trots zijn op je klus skills!!

En tenslotte leuk dat mevrouw Mmach ook in het topic langs komt *O*
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  maandag 11 mei 2015 @ 22:02:33 #14
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_152506208
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

(Al jaren stiekume stille meelezer.... *adoratiemomentje heb je verdiend*)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Knikkerking maandag 11 mei 2015 @ 22:18:31 #15
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_152506903
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 17:06 schreef BBach het volgende:

Geen geluidssysteem naar Atmoz-standaarden, maar zeker meer dan genoeg.
Hehe 8)7 :P

Ik ben normaliter vrijwel alleen lurker in deze topic-reeks (geen idee waarom eigenlijk) maar nu moet ik toch even wat zeggen... Wow! Man, ik val bijna achterover zo gaaf dit alles. Al die foto's in de TS ---> gewoon echt sick gaaf al dat werk _O_ krijg er weer zo'n zin van om te klussen dat ik het bijna jammer vind dat m'n huis binnenkort klaar is. Dju, wat een werk hebben jullie verzet. Echt meer dan petje af! Het ziet er bijna (ieder zijn smaak) allemaal super goed uit 8-) :7 *O*

Ga dit nu wat beter in de gaten houden, want krijg hier gewoon goede zin van!

Keep it up! Echt prachtig ^O^
pi_152510380
Gaaf zo al die foto's op een rij, knap werk :-)
pi_152518923
Wauw! waanzinnig! Wat een vooruitgang.. Prachtig ingericht en schitterende vloer!
pi_152523073
Ik ben echt verliefd op jullie huis/tuin + dieren O+.

Overal die kleine details die het zo mooi maken. Ben ook fan van jullie woonkamer!
Duvel & Niels
pi_152633840
Dankjewel voor de complementen :)

Omdat de oprit weer vrij moet zijn voor de volgende lading hout en ik wil dat de constructie stijver is voor de dakconstructie erop moet, heb ik wat verticale muren alvast bekleed met OSB. Ik verlijm (PU tussen stijl en plaat, watervaste houtlijm tussen tand en groef) + nagel& schroef de platen langs beide zijden van de stijlen vast. Dat maakt van het geheel meer een composiet waarbij de stijlen de verticale krachten opnemen en de beplating de horizontale krachten.


En je begint er al wat meer ruimtes in te zien.

Een slaapkamer:



Vanbinnen:


De badkamer van buiten gezien, met de gang er nog tussen


Heel wat geregend de afgelopen dagen, dat wel


pi_152640271
Ben je niet bang voor regen op/in de OSB platen?
  zaterdag 16 mei 2015 @ 00:28:49 #21
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152640426
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 21:31 schreef BBach het volgende:
Dankjewel voor de complementen :)

Omdat de oprit weer vrij moet zijn voor de volgende lading hout en ik wil dat de constructie stijver is voor de dakconstructie erop moet, heb ik wat verticale muren alvast bekleed met OSB. Ik verlijm (PU tussen stijl en plaat, watervaste houtlijm tussen tand en groef) + nagel& schroef de platen langs beide zijden van de stijlen vast. Dat maakt van het geheel meer een composiet waarbij de stijlen de verticale krachten opnemen en de beplating de horizontale krachten.
[ afbeelding ]

En je begint er al wat meer ruimtes in te zien.

Een slaapkamer:

[ afbeelding ]

Vanbinnen:
[ afbeelding ]

De badkamer van buiten gezien, met de gang er nog tussen
[ afbeelding ]

Heel wat geregend de afgelopen dagen, dat wel
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi groot raam in die slaapkamer!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  Moderator zaterdag 16 mei 2015 @ 09:19:26 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152643884
Ga je de constructie en het plaatmateriaal nog afdekken tegen invloeden van het weer ? :)
pi_152644181
Wow wat een ontzettend gaaf project! Wat heb je daar bij de keuken in de muur zitten? Op het hoekje met de woonkamer zeg maar, in dat donker geschilderde stukje muur?

Ik ben echt jaloers op die boekenkast! Heb je daar een verrijdbare trap bij ofzo? Je boot project heb ik ook bekeken, wederom prachtig _O_

Mag ik vragen aan wat voor bedragen ik moet denken rondom het woonhuis? En dan niet de aanschaf maar qua verbouwingskosten etcetera :o
  Moderator zaterdag 16 mei 2015 @ 09:52:48 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152644246
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 09:46 schreef Boarderzip het volgende:
Wow wat een ontzettend gaaf project! Wat heb je daar bij de keuken in de muur zitten? Op het hoekje met de woonkamer zeg maar, in dat donker geschilderde stukje muur?
Daar zit een homecinema systeem; met touchscreen bediening die eerst in zijn busje zat :)
pi_152684130
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 00:13 schreef DarkE het volgende:
Ben je niet bang voor regen op/in de OSB platen?
OSB3 van goede kwaliteit kan heel wat hebben, daar maak ik me geen zorgen in.








[ Bericht 5% gewijzigd door BBach op 17-05-2015 23:14:10 ]
  zondag 17 mei 2015 @ 17:45:14 #26
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_152684154
O+
Deze update O+ _O_
Tof om te zien hoe het echt wordt (vrouw hier he, dus moet het echt zien ipv vanaf tekening :+ )
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_152697776
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 09:46 schreef Boarderzip het volgende:
Wow wat een ontzettend gaaf project! Wat heb je daar bij de keuken in de muur zitten? Op het hoekje met de woonkamer zeg maar, in dat donker geschilderde stukje muur?

Ik ben echt jaloers op die boekenkast! Heb je daar een verrijdbare trap bij ofzo? Je boot project heb ik ook bekeken, wederom prachtig _O_

Mag ik vragen aan wat voor bedragen ik moet denken rondom het woonhuis? En dan niet de aanschaf maar qua verbouwingskosten etcetera :o
Wat vonkenboer zegt, is een pc/media ding voor de keuken.

Geen verrijdbare trap bij de boekenkast, er zijn wel wat moeilijker te bereiken stukken, maar daar staan de weinig gelezen boeken :)

Qua bedragen:
Aankoop huis&grond + notaris/verzekering/bankkosten/... + verbouwing + meubels van de vorige verbouwing was 216k ¤, dus alles inclusief. Wat dat betreft is het dus eigenlijk een budgetverbouwing, een afgewerkt huis van dezelfde grootte is nog veel duurder.
edit: als je mijn werkuren er zou bijrekenen @40¤/u zit je wel al 80k¤ hoger uiteindelijk. Dat vind ik het voordeel van zelfbouw.

[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 17-05-2015 23:01:47 ]
  zondag 17 mei 2015 @ 23:19:59 #28
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_152698630
Is dat het enige voordeel? :D Gekke vent!
Weinig mensen die je inhuurt (en al helemaal niet voor 40 euro p/uur) die zulk werk afleveren hoor!
Hulde! *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 mei 2015 @ 06:38:55 #29
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_152702915
Dit nieuwe overzicht maakt goed duidelijk hoeveel werk je verzet hebt in jullie huis ^O^ Prachtig! En met die beplating wordt de aanbouw ineens huis in plaats van raamwerk :) Mooi, lekker veel ramen, ziet er goed uit!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_152705962
Supergaaf om het allemaal in 1 OP terug te zien. _O_
<-- lurkt ook al heel lang mee.
pi_152710142
Hier ook een lurker, je topics blijven tof om te volgen! Indrukwekkend wat je allemaal maakt.
  maandag 18 mei 2015 @ 14:39:34 #32
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_152713037
Ik volg je ook al eeuwen, dus bij deze eens een post. Echt héél indrukwekkend hoe je jouw ideeën realiseert en props voor je kluskunsten!
The remedy is the experience.
pi_152724156
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 06:38 schreef Rewimo het volgende:
Dit nieuwe overzicht maakt goed duidelijk hoeveel werk je verzet hebt in jullie huis ^O^ Prachtig! En met die beplating wordt de aanbouw ineens huis in plaats van raamwerk :) Mooi, lekker veel ramen, ziet er goed uit!
Die platen doen idd echt veel, ook al is het niet zoveel werk. Het begint er al wat meer huizig uit te zien, al lijkt het allemaal wel erg vierkant en kartonnen-doos achtig nu :P


pi_152724433
Wauw _O_

Wat een mooi werk zeg.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  Moderator maandag 18 mei 2015 @ 21:18:30 #35
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_152728515
daar krijg je toch een bak ruimte erbij ;)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_152753088
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 21:18 schreef Geckoo het volgende:
daar krijg je toch een bak ruimte erbij ;)
'krijgen' :D Ik heb gisteren mijn 8000ste nagel en 550ste houten onderdeel gebruikt ;)

Maar ik begrijp wat je wil zeggen. Klein is het niet, dat is waar, maar qua netto volume is het zelfs kleiner dan de bebouwing die ervoor stond. Dat was ook al beschikbare ruimte, maar niet zo heel erg comfortabel natuurlijk. Qua bewoonbare oppervlakte is het bijna hetzelfde als het afgewerkte woonhuis, maar zeker de helft zal nog niet gebruikt worden (kinderkamers en badkamer, zolderruimte, etc. staat nog niet op de planning om af te werken. Dat doe ik pas als de noodzaak ertoe bestaat en dat zal maar binnen enkele jaren zijn).
  Milf dinsdag 19 mei 2015 @ 23:13:31 #37
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_152775697
Echt wauw MMach ( ;))

Werkelijk. Ik heb de OP ook nog even bekeken en was 'vergeten' in wat voor slechte staat het huis oorspronkelijk verkeerde.

Met de aanbouw schiet je ook al op! Mooi om te zien wat je doet en tof dat je ons nog steeds laat meegenieten!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  woensdag 20 mei 2015 @ 00:03:25 #38
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152777746
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 17:06 schreef BBach het volgende:


Bed hebben we 2de hands gekocht voor iets van een 150¤, beddebodem wel zelf gemaakt. Intussen is het hoofdeinde wel al een beetje *euhm* losgeslapen.
Mazzelaar, 150 euro voor zo'n schitterend bed!

Losgeslapen, juist. :7
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_152797364
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 00:03 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Mazzelaar, 150 euro voor zo'n schitterend bed!

Losgeslapen, juist. :7
We gaan wel vaak naar kringloop/2de handswinkels, soms wel leuke dingen te vinden.

Intussen zijn m'n OSB platen op.




pi_152826614
Waarom kies je voor osb aan de buitenzijde en niet aan de binnenzijde?
pi_152826648
geweldig O+ O+
:)
pi_152865080
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:13 schreef Benoves het volgende:
Waarom kies je voor osb aan de buitenzijde en niet aan de binnenzijde?
Wel... dat is dezelfde reden als waarom mijn gyprocwanden in de aanbouw niet zijn geplamuurd: omdat het er nog niet is.

Er komt dus nog osb aan de binnenzijde ook (met tussen de nu bestaande osb en de nieuwe, isolatie en een dampscherm). Eigenlijk is voor een houtskelet een enkele beplating aan de buitenzijde meer dan sterk genoeg. Binnenwanden bestaan normaliter zelfs uit gekleefde Duragyp (een sterkere soort Gyproc) aan beide zijden, zonder OSB/multiplex.

Een beplating aan de buitenzijde schermt de binnenzijde beter af, is makkelijker af te werken en is structureel ook iets steviger.
Ik doe langs de binnenzijde ook OSB (net zoals bij de vorige verbouwing) omdat dat de constructie nog veel stijver maakt en ik dan ook gewoon wat ik wil aan de muur kan hangen zonder plugjes oid. In het woonhuis hangen ook alle kasten aan de muur en zijn de pootjes eronder fake.

Het is al leuk dat je de doorkijkjes kan beginnen zien:






Edit:
En nog een filmpje voor wie vroeg wat dat ding in de keuken was:
In dagelijks gebruik is dat scherm dus weggestoken achter een klepje. Dit omdat mijn vrouw "niet in een ruimteschip wilde leven" en dus zo weinig mogelijk electronica te zien moet zijn. ~O> :@
Daarom ook dat het niet scherm ook niet echt mooi is. Het is een vetbestendige touchscreen uit de industrie met bijhorende looks.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 22:11:59 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152868212
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 20:47 schreef BBach het volgende:

[..]

Wel... dat is dezelfde reden als waarom mijn gyprocwanden in de aanbouw niet zijn geplamuurd: omdat het er nog niet is.

Er komt dus nog osb aan de binnenzijde ook (met tussen de nu bestaande osb en de nieuwe, isolatie en een dampscherm). Eigenlijk is voor een houtskelet een enkele beplating aan de buitenzijde meer dan sterk genoeg. Binnenwanden bestaan normaliter zelfs uit gekleefde Duragyp (een sterkere soort Gyproc) aan beide zijden, zonder OSB/multiplex.

Een beplating aan de buitenzijde schermt de binnenzijde beter af, is makkelijker af te werken en is structureel ook iets steviger.
Ik doe langs de binnenzijde ook OSB (net zoals bij de vorige verbouwing) omdat dat de constructie nog veel stijver maakt en ik dan ook gewoon wat ik wil aan de muur kan hangen zonder plugjes oid. In het woonhuis hangen ook alle kasten aan de muur en zijn de pootjes eronder fake.

Het is al leuk dat je de doorkijkjes kan beginnen zien:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Edit:
En nog een filmpje voor wie vroeg wat dat ding in de keuken was:
In dagelijks gebruik is dat scherm dus weggestoken achter een klepje. Dit omdat mijn vrouw "niet in een ruimteschip wilde leven" en dus zo weinig mogelijk electronica te zien moet zijn. ~O> :@
Daarom ook dat het niet scherm ook niet echt mooi is. Het is een vetbestendige touchscreen uit de industrie met bijhorende looks.
Is dat Man Lab ook van jou?

(btw Man Lab is ook gschikt voor de beginnende klusser: https://www.youtube.com/user/JamesMayChannel)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152868587
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 22:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

Is dat Man Lab ook van jou?

(btw Man Lab is ook gschikt voor de beginnende klusser: https://www.youtube.com/user/JamesMayChannel)
Ja, en dat is ook echt mijn domein. Mijn machines, bootje, projectjes enzo staan daar. Buiten mijzelf komt daar eigenlijk ook niemand. Op termijn zal dit een hobbyhok worden, met een stukje clubhuis voor onze kinderen (zo hopen we). Een deel ervan wil ik ook omvormen tot een gedeelte waar mijn vrouw ook haar hobby's kan uitoefenen, anders zou ik het zo oneerlijk vinden :)

Manlab van James May ken ik, al vind ik het wel een beetje te amateuristisch, het is een leuk programma om te tonen dat prutsen en het kind in je volgen, loont.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 22:24:31 #45
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152868676
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 22:22 schreef BBach het volgende:

[..]

Ja, en dat is ook echt mijn domein. Mijn machines, bootje, projectjes enzo staan daar. Buiten mijzelf komt daar eigenlijk ook niemand. Op termijn zal dit een hobbyhok worden, met een stukje clubhuis voor onze kinderen (zo hopen we). Een deel ervan wil ik ook omvormen tot een gedeelte waar mijn vrouw ook haar hobby's kan uitoefenen, anders zou ik het zo oneerlijk vinden :)
_O_
quote:
Manlab van James May ken ik, al vind ik het wel een beetje te amateuristisch, het is een leuk programma om te tonen dat prutsen en het kind in je volgen, loont.
Hij heeft wel aardig wat mooie projecten gemaakt, maar idd, vooral het kind in jezelf volgen!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 22 mei 2015 @ 23:18:23 #46
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_152870569
Mooi, wordt echt een prachtig en gezellig, uniek huis O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_152909168
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 20:47 schreef BBach het volgende:

[..]

Wel... dat is dezelfde reden als waarom mijn gyprocwanden in de aanbouw niet zijn geplamuurd: omdat het er nog niet is.

Er komt dus nog osb aan de binnenzijde ook (met tussen de nu bestaande osb en de nieuwe, isolatie en een dampscherm). Eigenlijk is voor een houtskelet een enkele beplating aan de buitenzijde meer dan sterk genoeg. Binnenwanden bestaan normaliter zelfs uit gekleefde Duragyp (een sterkere soort Gyproc) aan beide zijden, zonder OSB/multiplex.

Een beplating aan de buitenzijde schermt de binnenzijde beter af, is makkelijker af te werken en is structureel ook iets steviger.
Ik doe langs de binnenzijde ook OSB (net zoals bij de vorige verbouwing) omdat dat de constructie nog veel stijver maakt en ik dan ook gewoon wat ik wil aan de muur kan hangen zonder plugjes oid. In het woonhuis hangen ook alle kasten aan de muur en zijn de pootjes eronder fake.
Okee duidelijk! Het verbaasde mij omdat onze standaard houtskeletbouwer eigenlijk altijd alles uitvoert met 18mm osb en fermacell beplating aan de binnenzijde. Enkel bij schroefdaken (riet, brandverzekering), en dan ook enkel op het dak wordt 18mm osb aan de buitenzijde gebruikt. Binnen en buiten is natuurlijk altijd solider. Ziet er super uit trouwens, en mooi hoe je over de omgeving, gevelindeling hebt nagedacht!
pi_153130525
Wat je ziet? Een lege oprit, nog steeds geen 2de lading hout dus.


Weinig tot geen progress dus, maar dat hoeft niet altijd. :)



pi_153131125
Hoe is het met de geitjes? O+
Duvel & Niels
  zondag 31 mei 2015 @ 17:28:29 #50
445002 k.3nny
Build, break and fix it.
pi_153132093
ontiegelijk veel respect :D!

met veel plezier alles gelezen en bekeken :D
pi_153150565
Waarom duurt het eigenlijk zo lang voordat het hout geleverd wordt? Als ik hier hout bestel heb ik het de volgende dag...
  maandag 1 juni 2015 @ 12:38:44 #52
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_153152918
Het lijkt me trouwens best lastig om dit alleen te doen. Heb je iemand die effe een houtje voor je vast houdt of doe hoe doe je dat?
Siesta & Fiesta!
pi_153152942
@Duufje: heel goed :) Nu het af en toe wat meer zonnig is liggen ze meestal te zonnen.

quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 11:17 schreef popvette het volgende:
Waarom duurt het eigenlijk zo lang voordat het hout geleverd wordt? Als ik hier hout bestel heb ik het de volgende dag...
Deels omdat het een grote hoeveelheid is telkens, maar vooral omdat ik het daar eerst nog laat schaven tot mijn gewenste maat en daarna wordt het onder druk geimpregneerd. Voor het drenken hebben ze wel een bad, maar ik wil geen gedrenkt hout, maar geimpregneerd (uitleg: zie eind vorig topic).
Het aantal autoclaven is beperkt, dus het hout moet eerst naar daar op transport, dan moet het daar nog wachten, en dan nog terug.
Gewone standaardmaten ed heb ik ook de volgende dag (houthandel is hier maar een paar km vandaan)

@Bramito: dat klopt, maar als je alleen werkt word je wel inventief om zware dingen omhoog te krijgen of tijdelijk vast te zetten. (hefbomen, eerst de onderdelen boven dragen en het daar in elkaar steken en rechtzetten, etc) Alles wat je ziet is met 1 persoon gedaan, dus lukken doet het wel. Soms vloek ik daar wel op, maar meestal stoort het niet. Het duurt me langer om uit te leggen aan iemand wat ik precies wil, dan om het direct zelf te doen.
  maandag 1 juni 2015 @ 12:53:20 #54
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_153153351
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 12:39 schreef BBach het volgende:
@Duufje: heel goed :) Nu het af en toe wat meer zonnig is liggen ze meestal te zonnen.

[..]

Deels omdat het een grote hoeveelheid is telkens, maar vooral omdat ik het daar eerst nog laat schaven tot mijn gewenste maat en daarna wordt het onder druk geimpregneerd. Voor het drenken hebben ze wel een bad, maar ik wil geen gedrenkt hout, maar geimpregneerd (uitleg: zie eind vorig topic).
Het aantal autoclaven is beperkt, dus het hout moet eerst naar daar op transport, dan moet het daar nog wachten, en dan nog terug.
Gewone standaardmaten ed heb ik ook de volgende dag (houthandel is hier maar een paar km vandaan)

@Bramito: dat klopt, maar als je alleen werkt word je wel inventief om zware dingen omhoog te krijgen of tijdelijk vast te zetten. (hefbomen, eerst de onderdelen boven dragen en het daar in elkaar steken en rechtzetten, etc) Alles wat je ziet is met 1 persoon gedaan, dus lukken doet het wel. Soms vloek ik daar wel op, maar meestal stoort het niet. Het duurt me langer om uit te leggen aan iemand wat ik precies wil, dan om het direct zelf te doen.
Ik vind het wel een prestatie dat je het dan ook allemaal recht en waterpas krijgt. _O_
Siesta & Fiesta!
pi_153154338
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 12:53 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik vind het wel een prestatie dat je het dan ook allemaal recht en waterpas krijgt. _O_
Ik wil nog niet te vroeg victorie kraaien natuurlijk, maar recht is het wel so far.

Hulpmiddelen:

• digitale pasdarm: is alleen te bedienen en uiterst precies.
Onderste regels waterpas stellen en de muur die er op komt is bovenaan ook waterpas. Ik ken alleen deze fabrikant die dat maakt, misschien hebben ze er een patent op of zo. Wel 2de hands goed te vinden.


• rolmeter: om diagonalen van de muur te meten voor ik hem recht zet. Zijn de diagonalen hetzelfde, is de muur recht (de hoeken zijn dan toch 90°) en zijn aansluiting naar de volgende muur ook

• waterpas: hoe langer hoe beter, gewoon om nog eens te dubbelchecken, klopt meestal wel.

• digitale afstandsmeter. Ik heb deze en die is erg goed.

Gebruik ik bv om de parallelheid van muren te dubbelchecken en tussenafstanden te meten. Vroeger had ik er een die met ultrasoon oid werkte tot op 1cm juist, maar dat is veel te onnauwkeurig. Deze (en vele andere) zijn tot op 1mm juist en dat is wel werkbaar.
Veel fabrikanten die zoiets maken.

• mijn 3D model uiteraard. Dat blijft de referentie. Klopt het in een 3D tekening en hou je de maat zo nauwkeurig mogelijk aan (je kan ongeveer tot op 0.5mm juist zagen met een afkortzaag), dan klopt het in het echt ook.

allemaal dingen die alleen zijn te gebruiken en nauwkeurig genoeg zijn :)
pi_153158733
Vind dat communicerende vaten apparaat echt geweldig _O_
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_153166931
Ik vind het vooral mooi om te zien hoe je over de ruimtes/indeling hebt nagedacht mbt de bestaande bouw! Echt super!!
pi_153278905
Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Dit zou voldoende moeten zijn voor de dakconstructie tot de uitlatting van de gevelbekleding.




Helaas onweer vanavond en morgen kan ik niet klussen wegens sociale verplichtingen. Anders was ik er misschien vandaag nog aan begonnen :)

Deze week ook vrijwel alles onderkouwd (mortel tussen de onderregels en betonplaat) zodat de hele constructie goed wordt afgesteund naar de funderingsplaat voor de dakconstructie erop komt.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:58:14 #59
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153279307
Eindelijk hout!!! Dat wordt weer smullen :s) :W
Laat die handjes wapperen!
pi_153300368
Ben je niet bang dat iemand dat hout meeneemt?
Sometimes it seems like lately, I just don't know. Better sit back and go, with the flow.
pi_153300629
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 14:33 schreef mjh487 het volgende:
Ben je niet bang dat iemand dat hout meeneemt?
in kleine dorpen kun je rustig zo iets laten liggen, en zeker in België.
Daar hadden we met de hovenier waar ik werkte wel eens voor 5000 euro aan hardhout voor vlonders aan de weg staan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_153301012
Hier in de straat worden ook nieuwbouwhuizen zelf gebouwd door particulieren.
Vaak staat er niet eens een hek omheen.
Nog geen bouwmaterialen gejat volgens mij.
pi_153320648
Juist in dorpen is dat extra stukje sociale controlle aanwezig :)
  zondag 7 juni 2015 @ 11:27:46 #64
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153322217
Je gaat toch niet stelen van die twee :+

Durf hier mijn planten niet eens buiten te laten in de nacht! :P
Laat die handjes wapperen!
pi_153332545
De kans op diefstal bestaat nu eenmaal, tot nu toe hebben we er nog geen problemen mee gehad. Het is hier ook wat anders dan in een grote stad.

De eerste stukken van het dak staan er. Het is een kruising tussen een spantendak en een gordingendak. De gordingen heb ik verzonken itt wat gebruikelijk is.









Voordeel is dat de dakconstructie dunner wordt met nog meer dan genoeg isolatieruimte (23cm) en de nok open kan blijven. Nadeel is dat het moeilijker goed te isoleren is dan een standaard spantendak. Sommige delen zal ik dus al moeten isoleren voor de kepers hierop komen.
  zondag 7 juni 2015 @ 19:28:25 #66
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153332605
Wow, wow, en nogmaals wow _O_ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 7 juni 2015 @ 21:22:54 #67
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_153336442


Wow! Ik heb heel erg veel bewondering voor je kunsten :Y
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
pi_153419731
Nu het zo goed weer is, neem ik weer een middagje vrij.






De verdiepingsvloeren ook al deels gelegd, zodat het wat veiliger werken is (op -terechte- vraag van mevrouw BBach :) )


pi_153419863
Schiet goed op Mmach !

Zo te horen houdt mevrouw Mmach je goed in de gaten :D
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 10 juni 2015 @ 20:05:59 #70
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153419866
Hier passen maar 3 smileys:

O+ _O_ :7
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_153423397
Nu kan ik me van een hoop onderdelen wel voorstellen dat je dat met enige handigheid solo kan assembleren. Maar hoe doe je dat met de schuine dakspanten? Zet je die eerst in elkaar en gaan ze dan omhoog? Het lijkt me nogal een groot gevaarte voor 1 paar handen.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  woensdag 10 juni 2015 @ 21:40:59 #72
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153423503
Ik gok op Laurette en/of vrienden *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 10 juni 2015 @ 21:57:24 #73
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153424147
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2015 21:38 schreef WheeleE het volgende:
Nu kan ik me van een hoop onderdelen wel voorstellen dat je dat met enige handigheid solo kan assembleren. Maar hoe doe je dat met de schuine dakspanten? Zet je die eerst in elkaar en gaan ze dan omhoog? Het lijkt me nogal een groot gevaarte voor 1 paar handen.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 21:40 schreef Molo het volgende:
Ik gok op Laurette en/of vrienden *O*
Ik denk dat ie het zelf doet *O*
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 12:39 schreef BBach het volgende:
@Bramito: dat klopt, maar als je alleen werkt word je wel inventief om zware dingen omhoog te krijgen of tijdelijk vast te zetten. (hefbomen, eerst de onderdelen boven dragen en het daar in elkaar steken en rechtzetten, etc) Alles wat je ziet is met 1 persoon gedaan, dus lukken doet het wel. Soms vloek ik daar wel op, maar meestal stoort het niet. Het duurt me langer om uit te leggen aan iemand wat ik precies wil, dan om het direct zelf te doen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 10 juni 2015 @ 22:01:50 #74
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153424381
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 21:57 schreef qu63 het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat ie het zelf doet *O*

[..]

Scherp! :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_153431623
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2015 21:38 schreef WheeleE het volgende:
Nu kan ik me van een hoop onderdelen wel voorstellen dat je dat met enige handigheid solo kan assembleren. Maar hoe doe je dat met de schuine dakspanten? Zet je die eerst in elkaar en gaan ze dan omhoog? Het lijkt me nogal een groot gevaarte voor 1 paar handen.
Zoals qu63 zegt, dat lukt gewoon alleen.

Op een van bovenstaande foto's kan je 2 spanten in onderdelen zien liggen in de tuin.
Dus eerst beneden onderdelen op maat maken,
daarna een per een naar boven steken (langste balk is 4m65, nog net hanteerbaar)
En dan boven het spant in elkaar zetten:

:Y
Vervolgens een schoorplank in de buurt klaarleggen, spant rechtopzetten, spant min of meer pas zetten en dan met het gasnagepistool snel de schoorplank vastschieten. Dan kan het spant al niet meer omvallen/waaien en heb je tijd om het uit te lijnen.
Eenvoudig te doen, maar een beetje gevaarlijk als je dit moet doen op de roostering alleen (en je dus je voeten niet kan verzetten tijdens het rechtop zetten), vandaar dus eerst een deel van de verdiepingsvloer gelegd. Onbehandelde OSB die vlak ligt is dan weer niet zo goed (water loopt er niet af), dus die ga ik nog wel behandelen zodat die tijdelijk iets weersbestendiger worden.
pi_153483043
Nog wat verder...




  vrijdag 12 juni 2015 @ 22:38:57 #77
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_153484974
Omg.. Ik MOET reageren, dit huis is echt ONTZETTEND gaaf! Super mooi gedaan, keep up the good work!
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 22:42:14 #78
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153485095
O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 13 juni 2015 @ 20:12:10 #79
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_153504870
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 21:57 schreef BBach het volgende:
Nog wat verder...
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
^O^

(Wat heb ik hier nou nog meer aan toe te voegen dan dat)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 13 juni 2015 @ 21:10:49 #80
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_153506151
Ik heb dit jaren terug al eens eerder geplaatst, maar nogmaals: _O_

Wat een kluskoning! Ik ben al trots op mezelf omdat ik een vlizotrap in elkaar heb gezet zonder problemen :')
The remedy is the experience.
  Moderator zondag 14 juni 2015 @ 11:09:03 #81
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153515694
Zitten er straks direct onder de kap ook bruikbare ruimtes ? Of is dat alleen maar een begaanbare zoldervloer die gebruikt gaat worden als berging e.d. ? :)
pi_153515873
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 11:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Zitten er straks direct onder de kap ook bruikbare ruimtes ? Of is dat alleen maar een begaanbare zoldervloer die gebruikt gaat worden als berging e.d. ? :)
Volgens mij ook slaapkamer en dergelijke. In de OP staan wat illustraties ervan.
pi_153551288
Dankjewel voor de leuke opmerkingen :)

quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 11:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Zitten er straks direct onder de kap ook bruikbare ruimtes ? Of is dat alleen maar een begaanbare zoldervloer die gebruikt gaat worden als berging e.d. ? :)
Ik heb voor jou een schematische voorstelling (niet op schaal) gemaakt van een doorsnede thv de nok van het dak.

Er zijn een aantal verschillende vloerniveau's (afhankelijk van de functie van de ruimte eronder en erboven). De kinderkamers hebben deels een +1 waar het bed kan staan op termijn, een deel is berging, en een deel is gewoon bruikbaar.

Dit weekend niet zoveel gedaan, maar toch nog maar 1 spant te gaan.










[ Bericht 4% gewijzigd door BBach op 16-06-2015 11:42:05 ]
pi_153564938
zeer mooi natuurlijk allemaal, maar ik vraag mij eigenlijk af waarom je de huidige badkamer op deze plek, ver weg en op een andere verdieping als de slaapkamer hebt geplaatst.
en zonder separaat toilet, waardoor je gasten door je badkamer moeten lopen.
pi_153565852
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:38 schreef fespo het volgende:
zeer mooi natuurlijk allemaal, maar ik vraag mij eigenlijk af waarom je de huidige badkamer op deze plek, ver weg en op een andere verdieping als de slaapkamer hebt geplaatst.
en zonder separaat toilet, waardoor je gasten door je badkamer moeten lopen.
Bovenstaande schets is een lengtedoorsnede en geen plattegrond, misschien dat dit voor verwarring zorgt.
Op de begane vloer zijn er al zeker 2 badkamers en ook 2 wc's, dicht bij een buitendeur. Dat er nergens een afgescheiden wc is en dat deze altijd in een badkamer staat is een bewuste keuze. Ik vind een aparte wc niet echt een meerwaarde hebben (persoonlijke keuze).
pi_153567144
de 'kinder' badkamer krijgt ook een toilet?
aangezien er bij de achterste wc/badkamer staat en bij de eerste niet.
pi_153567448
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 23:29 schreef Elleska het volgende:
de 'kinder' badkamer krijgt ook een toilet?
aangezien er bij de achterste wc/badkamer staat en bij de eerste niet.
jups :Y
pi_153570219
Ben benieuwd. Vind de niveau verschillen leuk, niet standaard. En vooral de kinderkamers met een slaap verdieping lijken me geweldig.
pi_153577583
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:56 schreef Elleska het volgende:
Ben benieuwd. Vind de niveau verschillen leuk, niet standaard. En vooral de kinderkamers met een slaap verdieping lijken me geweldig.
De niveauverschillen zijn in de eerste plaats functioneel. Zo vind ik niet dat een technische ruimte bv 2m50 hoog moet zijn, je komt er bijna nooit, dus die is zo laag mogelijk, zodanig dat de ruimte erboven (WC/inloopbadkamer van de masterbedroom) hoger kan zijn. Dan is er nog 1 kinderkamer die kleiner is dan de andere, maar ook hoger (vergroot het ruimtegevoel), de andere kinderkamer is dan weer iets groter, maar lager. Qua volume zijn ze hetzelfde.
Enfin, het zal allemaal niet standaard zijn, maar dat is dan ook de bedoeling.

Samenvattend:






Achteraanzicht:


(en dus het vorige schemaatje is te spiegelen om te passen bij dit aanzicht)

pi_153593851
Wat is een Void?
  dinsdag 16 juni 2015 @ 21:18:56 #91
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153594146
"Ruimte", vaak lege ruimte mee gedoeld. Die niet echt een specifiek doeleinde heeft.

Mocht het hier niet zo zijn, verbetert MMach me vast :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_153594680
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 21:09 schreef B-Behr het volgende:
Wat is een Void?
Zoals Molo zegt: void space. Lege ruimte die geen doel heeft. In realiteit is dit een kelder met hoogte van +-1.5m, maar die heb ik niet nodig (en is volgestort met steenpuin).
Ik heb liever een hoger geplaatste master bedroom (ivm uitzicht) dan nog meer ruimte onder de grond.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 23:57:25 #93
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_153599864
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 21:37 schreef BBach het volgende:

[..]

Zoals Molo zegt: void space. Lege ruimte die geen doel heeft. In realiteit is dit een kelder met hoogte van +-1.5m, maar die heb ik niet nodig (en is volgestort met steenpuin).
Ik heb liever een hoger geplaatste master bedroom (ivm uitzicht) dan nog meer ruimte onder de grond.
Als ik eerlijk ben dan zou ik ipv void eerder berging ervan maken. Ook rekening houdend met verkoop ooit (al ben je dat niet van plan volgens mij). Extra opbergruimte is nooit verkeerd, ookal heb je het nu niet nodig.

Mijn mening.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_153603687
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 23:57 schreef DaMook het volgende:

[..]

Als ik eerlijk ben dan zou ik ipv void eerder berging ervan maken. Ook rekening houdend met verkoop ooit (al ben je dat niet van plan volgens mij). Extra opbergruimte is nooit verkeerd, ookal heb je het nu niet nodig.

Mijn mening.
Dat zou later eventueel nog kunnen, de constructie is zodanig gemaakt dat de ruimte eronder nog bereikbaar is, mocht ik dat later ooit willen.
Toch denk ik het niet nodig te hebben, er staat namelijk een redelijk grote schuur (90m² oppervlak) in de tuin. Daar kan je heel wat in opbergen :P
  donderdag 18 juni 2015 @ 00:09:59 #95
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_153628592
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:41 schreef BBach het volgende:

[..]

Dat zou later eventueel nog kunnen, de constructie is zodanig gemaakt dat de ruimte eronder nog bereikbaar is, mocht ik dat later ooit willen.
Toch denk ik het niet nodig te hebben, er staat namelijk een redelijk grote schuur (90m² oppervlak) in de tuin. Daar kan je heel wat in opbergen :P
Je hebt er dus wel rekening mee gehouden, oftewel jij gebruikt het niet, maar het kan ooit wel bruikbaar zijn. Zelfde idee dus, maar anders uitgevoerd :P . Sowieso hulde voor wat je allemaal kan en doet en wil het ook zeker niet afkraken ofzo :D .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_153648624
quote:
99s.gif Op donderdag 18 juni 2015 00:09 schreef DaMook het volgende:

[..]

Je hebt er dus wel rekening mee gehouden, oftewel jij gebruikt het niet, maar het kan ooit wel bruikbaar zijn. Zelfde idee dus, maar anders uitgevoerd :P . Sowieso hulde voor wat je allemaal kan en doet en wil het ook zeker niet afkraken ofzo :D .
Uiteraard vind ik dat niet 'afkraken' oid, ik vind het getuigen van een terechte kritische blik en dat waardeer ik zeer. Langs de andere kant moet je verwachten dat ik over bijna elk hoekje en kantje heb nagedacht en ik dus een antwoord op de meeste vragen hierover heb :)

In ieder geval staat het achtste en laatste spant recht, voor mijzelf best een mijlpaal.







Binnenkort dan de kepers en het onderdak, afhankelijk van het weer.
pi_153648752
gordingen er ook al ongeveer compleet erin hangen ^O^
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 18 juni 2015 @ 20:34:09 #98
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153648798
Bier al open getrokken? O+

Of moet dat pas op een later moment? :@
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_153648908
Pannenbier en de meiboom inderdaad
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_153649023
Gekke Nederlanders. Waar hébben jullie het over?
  donderdag 18 juni 2015 @ 20:40:58 #101
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153649043
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:40 schreef BBach het volgende:
Gekke Nederlanders. Waar hébben jullie het over?
[ afbeelding ]
_O_ w/ _O_ w/ _O_

Ik vind het er trouwens nu al heel knus uit zien O+
Wordt zo gaaf dit huis O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_153649272
HA kijk eens aan een juupke
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator donderdag 18 juni 2015 @ 21:06:50 #103
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153649868
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:40 schreef BBach het volgende:
Gekke Nederlanders. Waar hébben jullie het over?
[ afbeelding ]
Een meiboom hoort bij het behalen van het hoogste punt; het einde zeg maar van de ruwbouw fase.
Het zou symbool staan voor voorspoed en vruchtbaarheid voor de bewoners van het huis.

Deze traditie zou zijn oorsprong ook vinden in het feit dat men hoopt dat het huis zo stabiel, groot en duurzaam mag worden als een boom.

Het is ook het moment om de bouwvakkers te danken voor het geleverde werk. De bewoner trakteert dan vaak met bier en een vette hap o.i.d. *O*

Maar om jezelf nou te trakteren is ook zo wat...
pi_153650121
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een meiboom hoort bij het behalen van het hoogste punt; het einde zeg maar van de ruwbouw fase.
Het zou symbool staan voor voorspoed en vruchtbaarheid voor de bewoners van het huis.

Deze traditie zou zijn oorsprong ook vinden in het feit dat men hoopt dat het huis zo stabiel, groot en duurzaam mag worden als een boom.

Het is ook het moment om de bouwvakkers te danken voor het geleverde werk. De bewoner trakteert dan vaak met bier en een vette hap o.i.d. *O*

Maar om jezelf nou te trakteren is ook zo wat...
Ik neem aan dat je het grapje wel door had :P Die gebruiken kennen we hier ook. Leuk dat het refereert naar een boom (dat wist ik niet), toepasselijk bij houtskeletbouw.
Het hoogste punt is nog niet bereikt, er komt nog een aantal cms bij met de kepers en pannen. Het plaatsen van de meiboom laat ik over aan mijn vrouw, zoals bij de vorige verbouwing.

Maar intussen kan ik mezelf wel trakteren natuurlijk ;)
pi_153650646
Welverdiend pintje!
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 19 juni 2015 @ 00:51:37 #106
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_153656869
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:40 schreef BBach het volgende:
Gekke Nederlanders. Waar hébben jullie het over?
[ afbeelding ]
^O^ .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  vrijdag 19 juni 2015 @ 00:54:48 #107
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153656921
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:16 schreef BBach het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je het grapje wel door had :P Die gebruiken kennen we hier ook. Leuk dat het refereert naar een boom (dat wist ik niet), toepasselijk bij houtskeletbouw.
Het hoogste punt is nog niet bereikt, er komt nog een aantal cms bij met de kepers en pannen. Het plaatsen van de meiboom laat ik over aan mijn vrouw, zoals bij de vorige verbouwing.
[ afbeelding ]
Maar intussen kan ik mezelf wel trakteren natuurlijk ;)
Ik zie de boom al staan ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 19 juni 2015 @ 08:49:41 #108
393217 MrJack
No guts, No ehh..
pi_153659843
Allereerst zwaar respect voor wat je neerzet in je ééntje!
Ik zie dat je osb aan de buitenzijde van het frame doet. Nu ben me zelf aan het inlezen hoe de beste wandopbouw in HSB is en alle bronnen die ik tegenkom raden dat af want: niet damp open.
Nu heb je over alles wat je doet goed nagedacht en ongetwijfeld ook hierover. Wil je kwijt waarom je dat zo doet en verwacht je geen problemen?
pi_153668042
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 08:49 schreef MrJack het volgende:
Allereerst zwaar respect voor wat je neerzet in je ééntje!
Ik zie dat je osb aan de buitenzijde van het frame doet. Nu ben me zelf aan het inlezen hoe de beste wandopbouw in HSB is en alle bronnen die ik tegenkom raden dat af want: niet damp open.
Nu heb je over alles wat je doet goed nagedacht en ongetwijfeld ook hierover. Wil je kwijt waarom je dat zo doet en verwacht je geen problemen?
Ty,

OSB3 is - in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd zeker niet luchtdicht en/of dampdicht in alle gevallen. Een damprem wel, maar dat is geen probleem voor de vochtpassage in de constructie. Ik doe het puur voor de stijfheid van de constructie. De tand en groef is verlijmd, de platen zijn ook aan de stijlen gelijmd, genageld en geschroefd. Zeker voor windbelasting zijn die ingrepen zeer effectief. Omdat ik zo'n lange smalle constructie heb, wil ik dat alles wat stijver is dan nodig. + het is ook makkelijker werken om te isoleren en de uitlatting voor de houten gevelbekleding aan te brengen.
De beplating heeft bij een HSB een zeer belangrijk constructief nut en moet je dus zeker wel toepassen. Of dat nu langs binnen of buiten is, maakt minder uit. Langs binnen én buiten is het hoogst haalbare. Die beplating (en de kop en onderregel ook natuurlijk) neemt alle horizontale krachten op die werken op de constructie (bv wind, bv de spatkrachten van het dak, etc.). zonder die platen is een regelconstructie sterk, maar niet stabiel.

De waterdichtheid van de buitenkant wordt gegarandeerd door een waterdicht, extreem dampopen UV bestendige folie. De lucht en vochtdichtheid van de binnenkant door een waterdicht en luchtdichte folie.

Er zijn verschillende mogelijkheden van een HSB muur, die zijn al vrij goed doorontwikkeld en gelijkwaardig. (bv waterbestendige multiplex is veel beter dan OSB, maar ook veel duurder. De buitenisolatie kan uit bv Kingspanplaten bestaan, naden afgeplakt, veel beter dan mijn glaswol, maar ook veel duurder, etc.)

Mijn opbouw (goed, maar niet ideaal, maar voor mijn toepassing het meest aangewezen en zeker beter dan standaard) van binnen naar buiten:

glasvlies - gyproc - dampscherm - osb3 - 14cm glaswol tussen de stijlen - osb3 - 6cm glaswol tussen uitlatting gevelbekleding - dampopen waterdicht folie - ventilatielat - gevelbekleding.
Dit lijkt zeer sterk op hoe een dak is opgebouwd.

Nog beter is om een leidingspouw aan de binnenkant te voorzien voor de installatiekabels (tussen gyproc en dampscherm), maar ik wil geen extra materiaal spenderen en plaats verliezen. Dat betekent dat ik af en toe het dampscherm zal moeten perforeren en dus wat detailwerk daarrond zal hebben.

edit: @MrJack: als je de berekening en echt technische uitleg wil, dan wil ik dat wel eens uittypen. Niet de absolute waarheid misschien, maar de normen en rekenwaardes die ik gebruik.

[ Bericht 4% gewijzigd door BBach op 19-06-2015 17:09:27 ]
  maandag 22 juni 2015 @ 09:16:25 #110
393217 MrJack
No guts, No ehh..
pi_153738733
@BBach bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik geloof je zo wel, je kunt je tijd wel beter besteden dan door berekeningen uit te typen. Er is zoveel over te vinden ik vind het altijd lastig om te bepalen wie nu echt weet waar hij het over heeft.
pi_153742339
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 09:16 schreef MrJack het volgende:
@BBach bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik geloof je zo wel, je kunt je tijd wel beter besteden dan door berekeningen uit te typen. Er is zoveel over te vinden ik vind het altijd lastig om te bepalen wie nu echt weet waar hij het over heeft.
Ik heb dit weekend zelfs helemaal niets gedaan (slecht weer), dus ik had wel kunnen typen ;)

Goed dat je twijfelt aan wat er wordt gezegd, want er zitten vele mythes en zelfs misleidende info tussen adviezen in die sector over het algemeen.

Ik kijk in de eerste plaats altijd naar de geldende normen. Normen worden steeds strenger, dus neem ik altijd de strengste norm al streefdoel. De meeste normen zijn vastgelegd door labo's en technische mensen die niet echt redenen hebben om slechte onderbouwde normen neer te schrijven. Ook al zal daar heel wat lobbywerk van fabrikanten tussen zitten, normen zijn toch goed om te volgen.
Een beetje zoekwerk, maar dit is een schat van informatie over dit onderwerp:

http://www.wtcb.be/homepa(...)ag=Contact37&art=571

En dan neem je een datasheet over de materialen die je gebruikt. Van OSB zijn er genoeg te vinden(hier een random OSB3 producent):

http://www.google.be/url?(...)9y83vc_QOtT-YoahBtUw

Zelfs wikipedia kan je af en toe de zaken wat beter doen verstaan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie

Na verloop van tijd begrijp je waar het over gaat en wat je moet voorkomen. Dit gaat nu puur over waterdamp, maar hetzelfde moet je doen voor de sterkteopbouw van jouw muren, etc. Baseren op zo onafhankelijk mogelijke bronnen (dus geen website van een houtskeletbouwer, bouwblogs van andere bouwers, etc.) en kritisch blijven kijken.

Kort gezegd (naast alle andere vochtproblemen die je kan hebben door bv lekken of slechte keringen), willen we hier voorkomen dat de waterdamp uit ons binnenklimaat in de isolatie komt vast te zitten.
Waarom: omdat een vochtige houtconstructie die niet geventileerd wordt zou kunnen rotten én omdat vrijwel alle isolatiematerialen veel minder isoleren als ze nat zijn en sommige zelfs kunnen rotten. Als er water in de isolatie komt, dan moet dat zo snel mogelijk kunnen wegventileren.

Waterdamp afkomstig van bv ademhalen, zweten, koken, etc. Warme lucht kan veel meer water bevatten dan koude lucht. Binnen is het warmer dan buiten, zeker in de winter. Er zal altijd damp willen vloeien van een hoge concentratie naar een lage concentratie = dampdiffusie. Tussen binnen en buiten zit jouw muur, die dit dus moet tegenhouden. De materialen van uw muur hebben als eigenschap een eenheid die ermee te maken heeft: µ de weerstand tegen difussie. Zo kan je je voorstellen dat bv een plastic vel een hoge µ waarde zou hebben dan een stuk glaswol. Hoe groter de µ, hoe meer weerstand. De referentiewaarde is lucht en is 1 (is gewoon een keuze als ijkpunt)
Maar dat hangt ook af van de dikte van het materiaal. je kan je voorstellen dat een dunne houtvezelplaat minder damp tegenhoudt dan een dikke.
De waarde waarmee je wil rekenen is dus: µ*dikte (in meter)= µd. De referentiewaarde is dus 1m lucht.
µd=1m is dus de dampweerstand van 1 meter lucht.

Je voorkomt het transport van binnen naar buiten door een eerste barriere aan te leggen in de vorm van een dampscherm dat ook luchtdicht moet geplaatst worden. Meestal is dit een PE folie van 0.1-0.2mm (is al vrij veel) dik.
De µ van PE= 100.000
De µd van 0.2mmPE folie = 100.000*0.2/1000=20m (Hier lees je: de damp gaat door PE folie zo traag als door 20m lucht)
Ik neem µdBinnen: 15m (0.10 tot 0.15mm zijn meer gangbare maten om te verkrijgen)

Verder wil je dat als er water is na dit folie, dit naar buiten toe kan verdampen. Uw muur moet dus zodanig zijn opgebouwd dat hij steeds dampopener naar buiten wordt. Er bestaat een vuistregel van de dat de verhouding tussen dampdiffusieweerstand tussen buiten en minstens 6 of meer, liever hoger dan 15 is. (deze verhouding zegt iets van de plaats van het dauwpunt in de isolatie, die buiten de isolatie moet liggen)

In de datasheet van bovenstaande OSB3 zien we: µ van droge OSB3= 50
(Van natte OSB is dit nog 30. Eigenlijk ideaal, want hoe natter OSB, hoe dampopener het wordt)

In mijn geval is de OSB3 buiten en binnen 12mm (dus 2x12 ipv 1x18 binnen of buiten) wat structureel sterker is.
µdBuiten=50*12/1000=0,6m
Ik reken enkel de buitenste OSB mee, omdat de binnenste net na de PE folie zit en dus quasi geen invloed heeft en integendeel de damprem nog versterkt. Glaswol telt ook niet mee want is even dampdoorlatend als lucht.

De verhouding µdBinnen en µdBuiten = 25 in dit geval en is OK.
Nog even narekenen op een andere manier:
https://www.u-wert.net/?lv=1

Hievoor dus enkel cijferbronnen gebruikt in plaats van meningen. Dit is zowat de theorie achter dit ene element. Maar de theorie is zelden haalbaar. ter plaatse van een scheefgeschoten nagel is de osb µ=1
ter plaatse van een geperforeerd dampscherm is de µ waarde 1 ipv 100.000 ... Het dampscherm juist plaatsen is dus het belangrijkste. Net dat is ook het moeilijkste.

in plaatjes (voor deze muuropbouw, zonder gevelbekleding)
Temperatuurverloop doorheen deze muur:

(temperatuurslijn blijft boven dauwpuntlijn: geen condensatie in de structuur =ok)

U waarde van deze muur:

(ook weer in theorie. Een isolatiefout maakt dat direct minder + er zijn stukken met minder isolatie op de plaats van het regelwerk, waar hout zit ipv isolatie)

Temperatuursverloop tussen binnen en buitenklimaat met deze muur ertussen

pi_153774265
Diep respect voor al je werk! Ik krijg er weer inspiratie van *)
Zon, zee en strand, eerst een dagje lol, dan alles vol met zand.
pi_153907501








pi_153907610
quote:
Straks ook nog geitenkaas? 8-)
  zondag 28 juni 2015 @ 19:02:37 #115
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_153907719
Ik wens meer geitenfoto's! :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_153920859
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 19:02 schreef Isegrim het volgende:
Ik wens meer geitenfoto's! :P
Ik zal het eens aan hen vragen, maar ik vrees dat ze niet zo goed kunnen omgaan met een fototoestel.
Maar ik heb nog wel wat mensenfoto's van geiten ;)












@Juup: er is maar 1 vrouwtje en 1 gecastreerde bok. Het vrouwelijke geitje geeft geen melk, al is het een melkgeit. Ik zou ook geen tijd hebben om die 2 keer per dag te gaan melken :P en ik lust geen geitenkaas.
pi_153923602
De kat vind het ook wel prima gezelschap zo te zien _O-
pi_153998243
Warm is het!





Afgelopen avonden af en toe bezig geweest met het in elkaar steken van de tussenmuren op de zolderverdieping. Die zorgen voor het afscheiden van de kamers, maar ook voor de sterkte van het tussenspant. Eigenlijk niet nodig omdat het dak wel vrijdragend is, maar op termijn zal het dan wat minder doorzakken.






[ Bericht 16% gewijzigd door BBach op 02-07-2015 09:56:58 ]
pi_153998533
Ziet er weer strak uit
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_154087073
Het weer weet niet echt wat het wil, dus valt er maar af en toe te werken. De meeste tussenmuren staan er. De vloeren heb ik een tijd geleden vernist, dus die kunnen het regenweer wel hebben voor een tijdje.









Goed voor de plantjes van mijn vrouw die er met moestuinen een nieuwe hobby bij heeft. :)




Wel een leuke avond gehad toen een van onze beste vrienden met zijn partner(/verloofde intussen :) ) langs kwam nadat ze bijna 1 jaar op wereldreis waren geweest. Naast het feit dat ze de verandering niet hadden verwacht, kwamen ze vooral thuis. En dat is waar het voor ons om draait.





  zondag 5 juli 2015 @ 15:40:42 #121
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154087184
Heerlijk BBach, ziet er gezellig uit O+

En inderdaad, volgens mij bouwen jullie een geweldig fijn thuis, en dat is belangrijk, geweldig, en jullie enorm gegund :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 5 juli 2015 @ 15:44:05 #122
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154087324
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 09:53 schreef BBach het volgende:

[..]

Ik zal het eens aan hen vragen, maar ik vrees dat ze niet zo goed kunnen omgaan met een fototoestel.
Maar ik heb nog wel wat mensenfoto's van geiten ;)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

@Juup: er is maar 1 vrouwtje en 1 gecastreerde bok. Het vrouwelijke geitje geeft geen melk, al is het een melkgeit. Ik zou ook geen tijd hebben om die 2 keer per dag te gaan melken :P en ik lust geen geitenkaas.
O+ !

Die ene geit is een kat! :o
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 5 juli 2015 @ 15:46:19 #123
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154087403
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2015 15:44 schreef Isegrim het volgende:

[..]

O+ !

Die ene geit is een kat! :o
Gevalletje "day 34, and they still suspect nothing"
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 5 juli 2015 @ 16:21:40 #124
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154088483
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2015 15:46 schreef Molo het volgende:

[..]

Gevalletje "day 34, and they still suspect nothing"
Dat ja. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_154227522
Een sneakpreview (want de ramen zijn maar voor binnen een maand of 2), want gisteren zijn mijn raambouwpakketten om 22u30 (!) geleverd. Ik wil mijn ramen zelf maken omdat ik moet werken met een beperkt budget en ik denk dat dat eigenlijk niet zo moeilijk is. Voor de 17 ramen die ik nu nodig heb betaal ik op die manier maar een goede 1000¤ meer dan voor de 3 ramen die ik in de vorige verbouwing heb laten maken. Al waren de laatse van padoek en zijn deze van meranti.
In België zijn dit soort pakketten niet te vinden, en hiervoor heb ik een Nederlands bedrijf gevonden. En voor die prijs hebben zij dit komen leveren na een heenrit van 3.5u... Ik hoop maar dat ik alles goed heb gemeten, en dat het dus past, maar so far so good.

Let wel: ze staan in deze foto's maar gewoon los in elkaar en niet op de juiste diepte tov de houtskeletbouw, dat is voor later. Ze zijn ook wit door de grondverf, dit wordt niet de uiteindelijke kleur.


Profielen voor de binnenramen:


Ik kan het niet laten om te kijken of ze passen






Straks alles opnieuw demonteren en verder op schema werken :)

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 10-07-2015 18:27:11 ]
pi_154227569
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 18:18 schreef BBach het volgende:
Een sneekpreview (want de ramen zijn maar voor binnen een maand of 2), want gisteren zijn mijn raambouwpakketten om 22u30 (!) geleverd. Ik wil mijn ramen zelf maken omdat ik moet werken met een beperkt budget en ik denk dat dat eigenlijk niet zo moeilijk is. Voor de 17 ramen die ik nu nodig heb betaal ik op die manier maar een goede 1000¤ meer dan voor de 3 ramen die ik in de vorige verbouwing heb laten maken. Al waren de laatse van padoek en zijn deze van meranti.
In België zijn dit soort pakketten niet te vinden, en hiervoor heb ik een Nederlands bedrijf gevonden. En voor die prijs hebben zij dit komen leveren na een heenrit van 3.5u... Ik hoop maar dat ik alles goed heb gemeten, en dat het dus past, maar so far so good.

Let wel: ze staan in deze foto's maar gewoon los in elkaar en niet op de juiste diepte tov de houtskeletbouw, dat is voor later. Ze zijn ook wit door de grondverf, dit wordt niet de uiteindelijke kleur.
[ afbeelding ]

Profielen voor de binnenramen:
[ afbeelding ]

Ik kan het niet laten om te kijken of ze passen
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Straks alles opnieuw demonteren en verder op schema werken :)
Op het keukenblad _O-

Goed opgemeten zo te zien ^O^
pi_154227802
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 18:21 schreef Juup© het volgende:

[..]

Op het keukenwerk blad _O-
:6
pi_154228001
quote:
12s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 18:34 schreef BBach het volgende:

[..]

:6
Dus op dat werkblad doe jij veel werkzaamheden m.b.t. het verbouwen van jullie huis? ;)
pi_154228722
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 18:42 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dus op dat werkblad doe jij veel werkzaamheden m.b.t. het verbouwen van jullie huis? ;)
Veel teveel eigenlijk, het is een goede vlakke basis om kleine dingen ineen te steken.
En nu we toch bezig zijn, kan ik even kijken hoe de binnenramen eruit zien. De binnenramen zijn verticale schuiframen waarvan je het onderste gedeelte kan naar boven schuiven zodat er een opening is naar de gang en tuin.

(nog niet op maat)


pi_154233670
Ik blijf me verbazen over jouw kundigheid. Inmiddels zou ik beter moeten weten na al die klustopics van je (hier en op Tweakers), maar toch sta ik steeds weer versteld!
In de tijd dat jij zo'n beetje een heel huis inelkaar zet heb ik nog niet eens een Velux raamhor gemonteerd. Ik ga dit topic dus niet aan m'n vrouw laten zien ;)
  vrijdag 10 juli 2015 @ 22:35:39 #132
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154234897
Als ik 1% van jouw handigheid zou mogen hebben zou ik een gelukkig mens zijn. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator zaterdag 11 juli 2015 @ 18:38:37 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154251673
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 14:33 schreef mjh487 het volgende:
Ben je niet bang dat iemand dat hout meeneemt?
Ik denk er niet eens bij na dat iemand dat mee neemt. Ja, kom idd uit een dorp.

BBach, wat een baas ben je, had dit project niet echt gevolgd maar ziet er erg vet uit!
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154257519
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik denk er niet eens bij na dat iemand dat mee neemt. Ja, kom idd uit een dorp.

BBach, wat een baas ben je, had dit project niet echt gevolgd maar ziet er erg vet uit!
Ik heb t tot nu toe ook niet echt gevolgd maar ga dat zeker doen!! Damn, wat mooi allemaal. En als ik je dat over de dampopenheid vd osb platen enzo zo zie uitleggen denk ik, wat ben ik ook eigenlijk een prutser :P

Petje af!
pi_154303886
@Markolon: dat vind ik niet. Weinig mensen die het aandurven om hun eigen garage te bouwen, een prutser ben je zeker niet. Je waagt je er tenminste aan en dat op zich is al tof :)

@RB42: Mocht je vrouw hier toch meelezen, leid ik de aandacht af met onze nieuwe aanwinst O+


Kepers:




pi_154303990
Het is dat jij het bent, BB, anders zou ik mij zorgen maken over het natte hout.

Lekker bezig!

Oh, en wat een poesie, de poes. O+
pi_154333791
@AnneX: dat droogt wel weer en daar heeft het hout in zo'n korte periode geen last van.
Verder:




pi_154334273
jemig zeg zo bij die laatste paar foto's is pas echt goed zichtbaar wat een enorme uitbouw het is _O_ het wordt (is!) geweldig ♡
:)
pi_154342171
lijkt wel een gemiddeld Nederlandse rij rijtjeshuizen :+
pi_154342303
Weet je zeker dat we je niet in kunnen huren? :P
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_154376350
@Fespo, van gevelbreedte (in dit geval eerder lengte) misschien wel, want het meet 23m. Maar van diepte is het veel minder dan een huis en maar 4.5m.

@komrad: daarvoor heb ik zelf nog iets teveel werk ;)

Eerst nog een werkje waar je geen verschil van ziet: alle kruisingen nog vastzetten met een lange schroef, daarvoor waren ze vastgeschoten (nagels van 90mm lang, dus te kort om als kepernagel te dienen).


600schroeven later ook de overlengte bovenaan afzagen, en zo ben ik praktisch klaar voor het onderdak.




Om m'n eerste gordingendak te zijn, ben ik er vrij tevreden van, al is er meer afwijking dan in het spantendak dat ik de vorige keer heb gemaakt. Op 23m zal er zeker een afwijking van +-2cm zijn.
  donderdag 16 juli 2015 @ 00:03:34 #142
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154376614
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 23:55 schreef BBach het volgende:
@Fespo, van gevelbreedte (in dit geval eerder lengte) misschien wel, want het meet 23m. Maar van diepte is het veel minder dan een huis en maar 4.5m.

@komrad: daarvoor heb ik zelf nog iets teveel werk ;)

Eerst nog een werkje waar je geen verschil van ziet: alle kruisingen nog vastzetten met een lange schroef, daarvoor waren ze vastgeschoten (nagels van 90mm lang, dus te kort om als kepernagel te dienen).
[ afbeelding ]

600schroeven later ook de overlengte bovenaan afzagen, en zo ben ik praktisch klaar voor het onderdak.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Om m'n eerste gordingendak te zijn, ben ik er vrij tevreden van, al is er meer afwijking dan in het spantendak dat ik de vorige keer heb gemaakt. Op 23m zal er zeker een afwijking van +-2cm zijn.
[ afbeelding ]
Valt die afwijking van 2cm nog binnen de (jouw) normen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154376718
Nieuwe aanwinst O+ O+ O+ O+ ahhh wat een lieffie.

Zeg kan je geen foto topic maken in F&F van jullie beestenboel? O-) :Y
Duvel & Niels
pi_154376912
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 00:03 schreef qu63 het volgende:

[..]

Valt die afwijking van 2cm nog binnen de (jouw) normen?
Ja hoor, dat zal zelfs vallen binnen de normale normen. Met een kleidakpannendak zou zoiets niet echt zichtbaar mogen zijn. Maar je moet het toch eens meten om te weten he :)

@Duufje: hier zorgen ze nog een beetje voor variatie ;)
pi_154377398
Ja daar heb je gelijk in, nu heb je natuurlijk veel meer lurkers in je klustopic door de foto's tussendoor. Dat is iets positiefs want het word zo mooi! Ik verbaas me er elke keer over hoe professioneel het er uitziet. Echt super mooi.
Duvel & Niels
pi_154419561
@Duufje: Ik doe m'n best ;)

Eerst nog diagonale bandijzers aanbrengen:


Moeilijke hoekjes waar ik later moeilijk kom alvast isoleren


En al wat onderdak;


pi_154420777
Dat zit degelijk in de windschoren, daar gebeurt niet veel meer mee
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_154494395
En het onderdak zit erop. Best wel lastig met dat regenweer de laatste dagen.
De horizontale latten zijn maar tijdelijk om op te lopen.




Een groot deel is dus al droog voor de komende maanden.


Het glas is ook geleverd, de kozijnen moet ik nog maken :)
pi_154530083
Dat zelfbouw kozijnen ga ik eens goed volgen. Lijkt mij ook wel iets.
pi_154549955
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 00:23 schreef jdel het volgende:
Dat zelfbouw kozijnen ga ik eens goed volgen. Lijkt mij ook wel iets.
Tot nu lukt het vrij goed :)




Al vrij veel kozijnen kunnen maken intussen:


En voor Isegrim: onze bok die blijkbaar graag een tukje doe op een tuinstoel :P


pi_154550161
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 19:40 schreef BBach het volgende:

[..]

Tot nu lukt het vrij goed :)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Al vrij veel kozijnen kunnen maken intussen:
[ afbeelding ]

En voor Isegrim: onze bok die blijkbaar graag een tukje doe op een tuinstoel :P
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Weer mooi werk meneer ^O^

M.b.t. tot de luie bok op de tuinstoel, zo had ik ooit een luie hond 8-)
pi_154572231
quote:
99s.gif Op woensdag 22 juli 2015 19:48 schreef Juup© het volgende:

[..]

Weer mooi werk meneer ^O^

M.b.t. tot de luie bok op de tuinstoel, zo had ik ooit een luie hond 8-)
[ afbeelding ]
En wij maar werken!

Alle kozijnen zitten nu in elkaar (behalve de binnenramen) en kunnen een primer gebruiken. Ik kom bijna plaats te kort om ze te drogen te leggen.




  donderdag 23 juli 2015 @ 17:05:53 #153
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154572265
Wow, gewoon wow _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 23 juli 2015 @ 17:10:27 #154
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154572394
Die bok! O+

Dat ziet er allemaal strak uit! ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_154588847
Haha, dat bokje :D
Cool dat je zelf je kozijnen in elkaar steekt.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 09:35:50 #156
386608 Broodje_Kroket
Lekker met mosterd
pi_154589863
Mooie tekst op de deur! :)
Ik lees al enige tijd mee, in één woord; RESPECT!
pi_154682719
Herfstig weer de laatste tijd, dus echt vlotten doet het niet. Wel al wat kozijnen geplaatst intussen.
De afdichtingen enzovoort errond zijn nog niet compleet, dat komt nog.






pi_154682860
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 19:54 schreef BBach het volgende:
Herfstig weer de laatste tijd, dus echt vlotten doet het niet. Wel al wat kozijnen geplaatst intussen.
De afdichtingen enzovoort errond zijn nog niet compleet, dat komt nog.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit ^O^ Waar komt de jacuzzi ;)?
pi_154685001
Kanonne, kijk je even niet en ineens staat er een heleboel _O_
Respect man ^O^
(en Juup, die hond O+ )
Waar het stinkt is het warm.
pi_154690776
Super!!
pi_154691711
Je zou nog kunnen overwegen om de bouwplannen iets aan te passen.
Vakantiehuisjes voor Fokkers! die 's ochtends eieren kunnen rapen en mogen knuffelen met de geitjes O+ na een jaar of wat heb je geld genoeg om een nieuw huis te bouwen :7.
Duvel & Niels
pi_154831702
Wat een eindbaas ver/aan/op/in -bouw. Echt petje af!
  Moderator zondag 2 augustus 2015 @ 10:13:19 #163
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_154837052
Gewoon even alle kozijnen er in zetten, alsof het niks is ^O^
Nog steeds erg goed bezig Benoit ! *O*
pi_154847069
quote:
99s.gif Op maandag 27 juli 2015 19:58 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ziet er goed uit ^O^ Waar komt de jacuzzi ;)?
Dank je. een jacuzzi kan niet van het budget af, helaas ;)

Intussen is Laurette de kozijnen een eerste laklaag aan het geven, en houd ik me bezig met het platte dak. Ik heb ongeveer 3% helling voorzien, zodat het regenwater goed afloopt.
De helling maak ik dmv planken aan beide zijden an de horizontale roostering. Plaatsen waar ik later niet meer bij kom voorzie ik alvast van isolatie.








Het is de bedoeling dat het platte dak dus golft, en dat doet het in 3 richtingen, richting toekomstige regenafvoer.
  Moderator maandag 3 augustus 2015 @ 13:05:55 #165
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_154865315
Moet je niet gelijk zonnepanelen oid gaan neerleggen? of een warmwater boiler? ruimte genoeg en je bent er toch.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_154976992
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 13:05 schreef Geckoo het volgende:
Moet je niet gelijk zonnepanelen oid gaan neerleggen? of een warmwater boiler? ruimte genoeg en je bent er toch.
Dat staat idd op de planning (mijn CV ketel (Oertli van 33kW) is ook voorzien voor de aansluiting van zonnecollectoren en het dak heeft een goede orientatie: 45° direct op het zuiden).
Maar dat zal voor na de afwerking van de ruwbouw en het isoleren zijn. Het dak blijft gewoon bereikbaar later dus meer dan al wat kabeldoorvoeren voorzie ik nu niet. Voor duurzaamheid blijft de eerste stap gewoon isoleren.

De ramen schieten op, maar het kost heel wat tijd. Niet direct in arbeidsuren, maar vooral droogtijd voor de verf. Alles krijgt 2x een grondverflaag en 2x een laklaag. En daartussen schuren en plamuren, afwassen, ontvetten, etc. Ook bv als je je glaslatje op maat hebt gezaagd, kost het dus snel 4 dagen eer je de zaagkant hebt afgewerkt. Er zit ook geen handleiding bij, dus soms is het wel wat gepuzzel om te weten wat bij wat hoort.
Hier bv eens kijken hoe een glas precies in de sponning zit zodat ik weet hoe lang de glaslatten moeten zijn.


en dan weer schilderen


Terwijl dat allemaal droogt heb ik de structuur van het platte dak nog afgewerkt.




Daarop komt dan nog een dampscherm, 12cm PIR isolatie en dan EPDM.

Edit: nog een ramenaanvulling. Gezien de kozijnen van Nederlandse makelij zijn, verschillen ze aardig van een Belgisch standaardraam. De principes zijn hetzelfde, maar de aansluitingen tussen de stijlen, de plaats van de glaslatten en de aansluiting ervan (bij ons is dat meestal in verstek en aan de binnenzijde, deze zijn omgekeerd). Ook het sluitwerk heeft een ander principe. Ik heb ook gekozen voor ramen die naar buiten open gaan. In België is dat heel ongebruikelijk, ik heb het eigenlijk nog maar zelden gezien, terwijl het in Nederland wel heel normaal is. De voornaamste reden waarom ik daarvoor kies is eigenlijk omdat naar buiten draaiende ramen veel beter presteren bij winddruk. Bij een overdruk buiten wordt de dichting namelijk ingedrukt en dicht ze dus beter af. Bij een naar binnen draaiend raam is dat net omgekeerd wat eigenlijk best onlogisch is. Ik spreek hier dan wel over standaardramen en geen dure passiefkozijnen met 5 afdichtingen ofzo.
Het overgrote deel van de ramen is ook vast, wat uiteraard nog beter is voor de energieprestatie.

[ Bericht 19% gewijzigd door BBach op 07-08-2015 10:02:38 ]
pi_154977202
Gaaf! Waarschijnlijk gemist tijdens het doorscrollen van je topic(s), maar wat voor afwerking krijgt de gevel eigenlijk?
pi_154977726
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 09:56 schreef kirretje het volgende:
Gaaf! Waarschijnlijk gemist tijdens het doorscrollen van je topic(s), maar wat voor afwerking krijgt de gevel eigenlijk?
Zwart hout, horizontaal. Zoiets dus, maar dan 90° gedraaid.

Ofwel via de oude methode (Shou Sugi Ban)


ofwel met een beits die het zwart maakt. Hout vergrijst zelden mooi tenzij het van hoge kwaliteit is (bv padoek oid, wat het erg duur zou maken). Ceder ligt voor de hand maar is duur en zou hier zeer lelijk vergrijzen doordat het gevelvlak zoveel verspringt en er soms wel en soms geen oversteek is. Hout dat niet exact hetzelfde blootgesteld is aan regen en zon krijgt gegarandeerd dit soort resultaten.

Dit heb ik al veel gezien en vaak ligt het ook gewoon aan afwateringsfouten. Je kan het ook behandelen, maar dat kost tijd en moet je om de zoveel tijd opnieuw doen.

Het voordeel van de oude methode is dat je goedkoop hout (want vergeet niet: dit is een lowbudget verbouwing) toch duurzaam kan maken. Helaas is het ook hip ondertussen waardoor de prijzen te hoog zijn van de firma's die dat professioneel doen. Dus ook weer wat om zelf te proberen. Zwart past verder goed in een groene omgeving (vind ik dan).

deze quick and dirty voorstelling zal wat helpen (misschien wel even jouw ogen dichtknijpen want het is maar ruw ingekleurd):


[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 07-08-2015 10:31:57 ]
pi_154977898
Erg mooi! Ik stem voor :-)
pi_154980826
Ga je je hout nu zelf verkolen?
pi_154981286
Is dat nu geen bijzondere keuze in het warme zuiden, de hele dag die zon erop te bakken ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_154982535
@Benoves: dat zal ik idd proberen. Lijkt me een goed najaarswerkje.

@Gieliovd: je moet dan gewoon wat meer uitzettingsmogelijkheden voorzien. De planken van zo'n gevel hebben onderling wat kieren om werking te compenseren. Daarom moet je oa onder de beplanking een zwart facadefolie gebruiken dat UV bestendig is (zie bv rond de buitendeur van de keuken) omdat het zonlicht door de kieren (en dan vooral de UV component die plastics kan aantasten)kan en je dat doek zou zien zitten mocht het een andere kleur hebben. Dus ja: de gevel zal warm zijn, maar dat valt te counteren. Wat niet goed is, en dat is een feit, is de zwarte kleur van de kozijnen. Houten ramen schilder je best zo helder mogelijk zodat de temperatuursverschillen en dus de uitzetting/krimping van het hout zo klein mogelijk zijn. Bij buitenschrijnwerk zijn er immers kleinere spelingen en goed voor het hout is het eigenlijk ook niet. Maar ik wil het wel eerst proberen en zien wat het doet en hoe goed ze er tegen kunnen.

Ik had eerst het idee om gewoon een gigantische zonnecollector van de zwarte gevel te maken. Dat zou goed werken, maar de materiaalkost is wat te hoog voor het rendement.
pi_155013750
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 09:42 schreef BBach het volgende:

Hier bv eens kijken hoe een glas precies in de sponning zit zodat ik weet hoe lang de glaslatten moeten zijn.
[ afbeelding ]

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde?
pi_155073448
Bbach, heb je wat meer informatie over de kozijnen die je hebt gekocht? Welke stappen je zelf moeten doorlopen? Is het een beetje te doen? Ik wil nog 2 kozijnen vervangen en in de aanbouw moet ook een groot kozijn komen. En als het te doen is wil ik dat best zelf gaan doen..
pi_155074334
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 14:56 schreef popvette het volgende:

[..]

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde een neuslat?
pi_155083986
Is zwarte lijnolie ook een idee? Van bijvoorbeeld: http://www.pkkoopmans.nl/(...)eits/ID/1188/?cat=79

Of een van de andere producten die ze hebben.
Lange benen koud hoofd.
pi_155089831
Man, held ben je toch ook! Wat een klus en wat wordt het weer eens gaaf!
(kun jij trouwens de wegen in je land niet eens opknappen, een dikke band naar de haaien en haast alle vullingen uit de kiezen op die Belgische rammel- bammel-hobbel- en hak***wegen :X ) en daar jij alles kunt zou jij dan moeten doen 8-)
Waar het stinkt is het warm.
pi_155090627
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 14:56 schreef popvette het volgende:

[..]

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar welke glaslat heb je aan de onderzijde gebruikt? Toch wel de geventileerde?
Je bedoelt deze, op de foto die je quote is er nog geen glaslat te zien.

Die hoort inderdaad onderaan. Het is ook de eerste keer dat ik glas zet, dus heb ik zowel de Nederlandse als Belgische normen doorgelezen.


En zo heb ik al wat glas kunnen plaatsen.








Ook de achterdeur zit er in, wat wat lastiger was omdat ook de slotgaten enzo nog moesten worden gemaakt. Maar dat viel uiteindelijk ook nog mee.


[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 10-08-2015 21:17:59 ]
pi_155090692
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:47 schreef Puala het volgende:
Bbach, heb je wat meer informatie over de kozijnen die je hebt gekocht? Welke stappen je zelf moeten doorlopen? Is het een beetje te doen? Ik wil nog 2 kozijnen vervangen en in de aanbouw moet ook een groot kozijn komen. En als het te doen is wil ik dat best zelf gaan doen..
Ik heb die gekocht bij Kozijnen Zuiderveld in Drenthe. (In België heb ik niemand gevonden). De stappen staan op hun site beschreven. Ik vind het te doen en het is bijna 3 keer goedkoper dan laten doen. Het zijn ook wel echt basic ramen zonder vijfpuntssluiting oid.

quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 17:35 schreef Volvoman het volgende:
Is zwarte lijnolie ook een idee? Van bijvoorbeeld: http://www.pkkoopmans.nl/(...)eits/ID/1188/?cat=79

Of een van de andere producten die ze hebben.
Zulke producten zijn m'n plan B :)
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:17 schreef Volvoman het volgende:
Dit is een voorbeeld van Lariks schaaldelen behandeld met zwarte lijnolie. Dit deel is wel overdekt, maar ik heb geen goede foto van de rest.

[ afbeelding ]

groot formaat: https://farm1.staticflickr.com/539/20439348526_4e9712b6b5_o.jpg
Edit 2: Ik ga dat eens bekijken, ziet er niet slecht uit.

[ Bericht 22% gewijzigd door BBach op 11-08-2015 13:20:52 ]
pi_155091834
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 20:28 schreef BBach het volgende:

[..]

Ik heb die gekocht bij Kozijnen Zuiderveld in Drenthe. (In België heb ik niemand gevonden). De stappen staan op hun site beschreven. Ik vind het te doen en het is bijna 3 keer goedkoper dan laten doen. Het zijn ook wel echt basic ramen zonder vijfpuntssluiting oid.
Ah mooi, daar ga ik eens naar kijken dan. Dankjewel.
pi_155093121
Dit is een voorbeeld van Lariks schaaldelen behandeld met zwarte lijnolie. Dit deel is wel overdekt, maar ik heb geen goede foto van de rest.



groot formaat: https://farm1.staticflickr.com/539/20439348526_4e9712b6b5_o.jpg
Lange benen koud hoofd.
pi_155179766
Nog wat raampjes erbij en al bijna al het glas gestoken (op het afkitten na).
In de gang:


En ons slaapkamerraam. Daar heb ik 1 volledige avond aan bezig gezeten, redelijk wat werk met de 2 openslaande delen en een spanjoletsluiting, maar het werkt :) . Ze gaan ook naar buiten open, gezien daar nog een mini terrasje komt.






Edit (en eigenlijk een sneakpreview alweer):


Vandaag ook onze ventilatieunit gaan halen. Dit is een balansventilatie (systeem D, maar dan met warmteterugwinning). Het zorgt ervoor dat de lucht continu wordt geventileerd (wat echt wel nodig is als je zo dik en dicht isoleert) en dat de uitgaande lucht de inkomende lucht opwarmt. Het rendement daarvan is +-80% wat goed is voor een ventilatiesysteem. Het zorgt ervoor dat er evenveel lucht wordt afgevoerd dan toegevoerd (vandaar balansventilatie) en de lucht binnen dus altijd optimaal vers is. In de zomer is er een bypass en werkt het eerder koelend.
Een balansventilatie is moeilijk af te regelen en te dimensioneren, maar dat beschrijf ik wel als het het moment is. Dit in combinatie met zonnepanelen (absoluut geen fan van de looks en het rendement, maar het zij zo)en een zonneboiler maken het huis niet passief, maar wel energieneutraal, waarover later meer. Systeem D is niet verplicht, maar het alternatief (systeem C) verkwist zoveel energie (lucht wordt aangezogen door roosters, dus dan kan je niet eens meer luchtdicht bouwen, ook de warmte wordt niet gerecupereerd) dat ik er totaal niet achter sta.
Door de lompe buizen waarrond je moet werken is dit een van de eerste technieken om te installeren. In principe kunnen met dit ventilatiesysteem alle ramen vast (dicht) zijn, maar het blijft toch aangenaam om af en toe eens een raam te kunnen open zetten.

[ Bericht 9% gewijzigd door BBach op 13-08-2015 17:57:36 ]
pi_155192334
Even een domme vraag misschien, maar omdat jij er volgens mij verstand van hebt even een vraagje als dat mag. Veel mensen kiezen voor toevoer via roosters omdat ze bang zijn voor bacterien en ziektes welke zich zouden nestelen in de toevoerkanalen. De energie welke dan verloren gaat nemen ze voor lief. Hoe kijk jij daar tegen aan?
pi_155193164
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 21:51 schreef Benoves het volgende:
Even een domme vraag misschien, maar omdat jij er volgens mij verstand van hebt even een vraagje als dat mag. Veel mensen kiezen voor toevoer via roosters omdat ze bang zijn voor bacterien en ziektes welke zich zouden nestelen in de toevoerkanalen. De energie welke dan verloren gaat nemen ze voor lief. Hoe kijk jij daar tegen aan?
Hij zegt:

quote:
Systeem D is niet verplicht, maar het alternatief (systeem C) verkwist zoveel energie (lucht wordt aangezogen door roosters, dus dan kan je niet eens meer luchtdicht bouwen, ook de warmte wordt niet gerecupereerd) dat ik er totaal niet achter sta.
Wow man super hard gewerkt!! Wat heb je ook een fantastisch uitzicht!

Als ik jou bezig zie, voel ik me weer een enorme prutser/amateur.
Laat die handjes wapperen!
pi_155196026
Ja dat heb ik gelezen maar ik ben benieuwd hoe hij daar tegen aan kijkt. Of dat onzin is of dat het tegengegaan kan worden of iets dergelijks.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 00:39:38 #186
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155198322
Ja, alle ramen dicht zou ik ook niet fijn vinden, ondanks dat het kan bij zo'n systeem.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155202757
quote:
Dit in combinatie met zonnepanelen (absoluut geen fan van de looks en het rendement, maar het zij zo)en een zonneboiler maken het huis niet passief, maar wel energieneutraal, waarover later meer.
Ben je van plan om je huis te verwarmen met de zonneboiler dat je het hiermee energieneutraal kan maken? Of heb je ook een houtkachel voor de koudere dagen?
pi_155202794
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 23:32 schreef Benoves het volgende:
Ja dat heb ik gelezen maar ik ben benieuwd hoe hij daar tegen aan kijkt. Of dat onzin is of dat het tegengegaan kan worden of iets dergelijks.
De ziektes en bacteriën zijn meer verhalen uit de begindagen van die systemen. Er is veel onderhoud nodig aan een ventilatiesysteem (zeker ivgl met andere technische toestellen), wat bij veel mensen niet duidelijk was. Als je 2 jaar lang een vuile filter laat zitten, dan bestaat er inderdaad risico op vervuilde ingezogen lucht. Dat is net zo bij een C-systeem, maar daar zitten minder componenten en minder leidingen aan vast. De hoofdreden om voor C te kiezen is meestal gewoon uit economisch oogpunt. De initiële investering is lager en er is toch ventilatie.

Ik vind het echter doodzonde om lucht die je duur opwarmt letterlijk weg te pompen. De debieten waar je over spreekt zijn hoog (zeker de Belgische normen die op dat vlak misschien wat té zijn) en het is dus niet zomaar een beetje warmte die je weggooit. Ik vind het ook een contradictie om goed te isoleren, veel aandacht te geven aan luchtdichtheid, maar dan later gewoon pure gaten naar buiten te steken, ook al is dat op een gecontroleerde plaats en ook al is het geen gat in het dampscherm (niet direct nadelig voor uw constructie dus). Er zijn wel dempende roosters die zowel het lawaai als windstoten dempen, maar het blijft een rechtstreekse buitenverbinding tussen het koude buitenklimaat en uw comfortklimaat.
En daardoor wordt dan mechanisch lucht door aangezogen. Vroeger noemden ze zoiets gewoon 'tocht' en dat voel je gewoon.

Er zijn ook flinke nadelen aan systeem D als je het goed wil doen. Een gewone dampkap en kachel mogen eigenlijk niet, want zorgen voor ongecontroleerde ventilatie en rendementsverlies. Een alternatief is dan bv een recirculatiedampkap, maar daarmee komt het kookvocht in jouw binnenklimaat wat echt niet goed is, want dat condenseert ergens waar je niet wil. En zo zijn er nog, toch blijft dit de enige optie om met warmteterugwinning te werken en zo luchtdicht mogelijk te blijven. De betere lurker heeft intussen al gezien dat wij die 2 dingen wel hebben. Gelukkig zit er nog een deur tussen de gang en het dichte stuk. Het zal in elk geval wel een verlies betekenen, want bv de badkamer die er al is zal ik er ook wel op aansluiten.

De verwarming beschouw ik als mijn fossiele hoofdkost. Ook al verbruiken wij voor een heel jaar verwarming en sanitair warm water maar 500l stookolie (dat is 4 keer minder dan gemiddeld). Dat kost ons aan de huidige prijzen 290¤ per jaar... dat kan altijd veranderen en we zijn ook maar met 2.
De stookolieketel is een condenserende hoogrendementsketel (104,3%) die -voor radiatoren- op een lage 40-50°C werkt. Omdat de radiatoren bijna allemaal dubbel zo groot zijn als nodig werkt dat goed.
dat wil ik zeker niet verhogen, maar ik ga ook de ketel niet onnodig vervangen , want het is en blijft een zuinige efficiënte bruut.


(de rechtse, met ingebouwde boiler)

Binnen een jaar of 10 kan die dan vervangen worden door iets ecologischer. Wat ik nu kan doen is zoals gezegd al dit systeem laten voorverwarmen door de zon.

In elk geval: ik kom nog wel op ventilatie terug als ik de kanalen ga leggen, er is veel om rekening mee te houden en dat is makkelijker te tonen met een paar foto's dan lappen tekst :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 09:28 schreef Gruttel het volgende:

[..]

Ben je van plan om je huis te verwarmen met de zonneboiler dat je het hiermee energieneutraal kan maken? Of heb je ook een houtkachel voor de koudere dagen?
Er is een gewone installatie aanwezig. Met een zonneboiler is het moeilijk om die als hoofdverwarming in te schakelen. Daarvoor heb je dan grote oppervlaktes in panelen nodig. Je zou dan eerder moeten gaan voor een warmtepomp icm zonnepanelen. Dat zijn zware investeringen om in 1 keer te doen. Zonneboiler voor sanitair water alleen blijkt wel goed te werken uit ervaringen van mensen die ik ken, dat is dan toch weer minder stookolieverbruik. Energieneutraal zal het dus niet volledig zijn in het begin, maar binnen een jaar of 10 hoop ik dat toch te halen.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 22:14 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Hij zegt:

[..]

Wow man super hard gewerkt!! Wat heb je ook een fantastisch uitzicht!

Als ik jou bezig zie, voel ik me weer een enorme prutser/amateur.
Dank je wel :) het uitzicht, tja daar staan we toch zelf ook vaak naar te kijken. OK het zijn geen bergen oid, maar velden tot de einder vinden we ook wel mooi. Het slaapkamerraam staat gericht op het oosten en dus komt de zon boven die velden op O+
Gisteren heeft het hier enorm geonweerd en hebben we de hele tijd zitten kijken naar het spektakel in de lucht door die breedbeeldruit en het slaapkamerraam. Het is ook allemaal al vrij waterdicht dus het was nog aangenaam vertoeven in de grote tent.

En foei! Ik denk niet dat iemand dat over jou kan zeggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door BBach op 14-08-2015 12:24:39 ]
pi_155286084
Het laatste vensterglas zit er in. Het was een knoert van 95kg, dus alleen plaatsen was onmogelijk. Met de hulp van wat sterke vrienden was het zo gepiept.



De binnenramen zitten ook in elkaar en die moet ik enkel nog wat bijschaven en het bewegende deel erin stoppen.


Ook is de werf een beetje opgekuist (kom ik zelf bijna nooit aan toe) door een vriend :)

En verder ook nog begonnen aan het dampscherm van het platte dak. Eens dit afgewerkt is, heb ik nog een jaar de tijd om de isolatie+epdm aan te brengen.
  maandag 17 augustus 2015 @ 10:48:25 #190
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_155287091
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 09:43 schreef BBach het volgende:
En verder ook nog begonnen aan het dampscherm van het platte dak. Eens dit afgewerkt is, heb ik nog een jaar de tijd om de isolatie+epdm aan te brengen.
[ afbeelding ]
Dit topic kennende plaats je over twee weken al foto's van het complete dak :D

Lig je niet heel erg voor op je eigen schema?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 17 augustus 2015 @ 11:08:55 #191
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_155287427
quote:
5s.gif Op maandag 17 augustus 2015 10:48 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Dit topic kennende plaats je over twee weken al foto's van het complete dak :D

Lig je niet heel erg voor op je eigen schema?
BBach is gewoon een waardeloze planner _O-
pi_155287888
Ik denk dat ik ongeveer een maandje voor zit op waar ik wilde zitten. Dat is niet zo veel op een bouw van 3 jaar denk ik.
Dit is nog maar de schil van een huis en dus is er nog veel werk, ik zit nog maar aan 1/3 schat ik zo in. Het weer bepaalt ook veel qua volgorde van werken.
pi_155374608
Ondertussen is het dampscherm van het platte dak dicht. enkele regenbuien later kan ik dus zeggen dat het binnen helemaal droog is.
Nu ik toch in de weer was met de gasbrander toch even gekeken hoe moeilijk de gevelbekleding zal worden. Ik heb nog wat afval 'valiezeplanken' (=geen idee wat de echte bouwkundige term zou zijn, hier heet dat type planken zo. Is een afmeting waar je lichte constructies mee kan maken). Iets gelijkaardigs van afmeting zou dus de gevelbeplanking worden.



Dit is gewoon even gebrand en niet geborsteld of geolied. Het glanst vanzelf een beetje en uiteindelijk valt het afgeven heel goed mee, bijna niets. Dus eens geolied zie ik dat wel goed komen.
Ik heb deze planken al eens gebrand om buiten te laten liggen en kijken wat het weer ermee doet.
Dit weekend ga ik beginnen aan de afdichtingen rond de ramen en hopelijk de uitlatting voor de gevelbekleding.
pi_155383296
ik dacht dat dat 'volieze'-planken waren :)

Hangt mss beetje van de streek af hoe ze het uitspreken
pi_155390832
Mooi, die gebrande planken!
pi_155401040
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 21:21 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Mooi, die gebrande planken!
Dank je :) Ik heb ook de lijnolietip van Volvoman bekeken, maar daarvan ben ik nog niet overtuigd qua vergelijkbare duurzaamheid. Ik heb het nog niet helemaal uitgeplozen. Ik denk wel dat de olie een oplossing zou kunnen zijn voor de zaagkanten of om beschadigingen te retoucheren.

@Archont: Dat heb ik idd ook nog gehoord, maar Google niet (8>

(PS: blij je nog eens gezien te hebben onlangs)
pi_155460123
Oosprong vd naam : https://fr.wikipedia.org/wiki/Volige

't moet dus wel met een o zijn. Google is niet altijd juist :p
  zondag 23 augustus 2015 @ 12:00:44 #198
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_155460300
Echt prachtig ^O^
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_155466855
quote:
3s.gif Op zondag 23 augustus 2015 11:50 schreef Archont het volgende:
Oosprong vd naam : https://fr.wikipedia.org/wiki/Volige

't moet dus wel met een o zijn. Google is niet altijd juist :p
Dat zal idd de juiste schrijfwijze en oorsprong zijn :Y

@ErwinRommel: dank je :)

Het begin van de uitlatting voor de gevelbekleding


pi_155582610
Het aanbrengen van de folies rond het buitenschrijnwerk in de juiste volgorde kost wel wat tijd.


Deze zullen aansluiten op de gevelfolie die onder de bekleding zit. Het zorgt voor wind-en waterdichtheid.


  donderdag 27 augustus 2015 @ 09:27:21 #201
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_155582843
Die boom wordt nog wel een uitdaging bij het plaatsen van de gevelbekleding ofniet? :P
pi_155583040
quote:
2s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:27 schreef ShaoliN het volgende:
Die boom wordt nog wel een uitdaging bij het plaatsen van de gevelbekleding ofniet? :P
Nee hoor, dat is wat optisch bedrog. Je kan helemaal rond de boom lopen. Moet ook, want in dit nisje komt een zitbankje aan de buitenkant.


(hier staan de bomen dan niet op)
  donderdag 27 augustus 2015 @ 09:54:21 #203
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_155583318
Dat is wel leuk. Leuk hoekje zo. :)
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:03:19 #204
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_155583481
Manmanman wat een vakwerk toch allemaal! Het tutert me in de oren als ik al je beschrijvingen en overdenken voor materialen en indelingen lees, echt super dat je je er zo helemaal in verdiept! _O_
***
pi_155656058
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:03 schreef Brighteyes het volgende:
Manmanman wat een vakwerk toch allemaal! Het tutert me in de oren als ik al je beschrijvingen en overdenken voor materialen en indelingen lees, echt super dat je je er zo helemaal in verdiept! _O_
Dank je :) En dat probeer ik ook te doen, het is ook wel nodig.
Verder uitlatten op een zonnige zaterdagmiddag. :s)




pi_155701208
Nog wat meer latten er tegen:


En eens een foto van 's morgens, waar de zon opkomt :)
pi_155705855
Benoit , puik werk weer . Maak niet uit wat je doet je doet t secuur en netjes . Me like me like ! :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 1 september 2015 @ 07:12:34 #208
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_155726317
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 11:15 schreef BBach het volgende:

En eens een foto van 's morgens, waar de zon opkomt :)
[ afbeelding ]
puike foto ^O^

De voortgang is goed zichtbaar. Ben benieuwd hoe je dat binnen zichtbaar houdt.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_155738803
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 07:12 schreef lipje het volgende:

[..]

puike foto ^O^

De voortgang is goed zichtbaar. Ben benieuwd hoe je dat binnen zichtbaar houdt.
Bedoel je de zon?
Dit is het zicht 12u later, gezien van de andere kant en als de zon dus in avondstand staat. Rechts zie je ons toekomstige slaapkamerraam, dat dus recht op het oosten is gericht. Enkel dit raam en de achterdeur is verlicht door ochtendzon. Door het raam rechtover de achterdeur kan het ochtendlicht ook de keuken binnenschijnen. Dat is een beetje het idee achter die ramen.


Mocht je de vooruitgang binnen bedoelen: die is onbestaande.
Het is eens wat anders dan hout: isolatie op de oprit. Voldoende voor een deel van de buitenschil en het platte dak.
pi_155866919
Verder met uitlatten




En ook binnen wat opgeruimd
  zondag 6 september 2015 @ 16:18:14 #211
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_155866954
Dit wordt echt zó tof he O+
Baas O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_155955324
Het begin van de buitenisolatie.




Daarover komt een waterdicht dampopen folie dat UV bestendig en zwart is (ivm mogelijke spleten in de gevelbekleding)


pi_155955433
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 19:37 schreef BBach het volgende:
Het begin van de buitenisolatie.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Daarover komt een waterdicht dampopen folie dat UV bestendig en zwart is (ivm mogelijke spleten in de gevelbekleding)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
^O^
  woensdag 9 september 2015 @ 20:16:00 #214
416082 pahlawan
cool guys dont look at explosi
pi_155956529
fantastisch!
pi_155962734
Gaaf! Ziet er echt strak uit allemaal.

Wat voor rd waarde heeft jouw gevelisolatie? Enne, heb jij overal geimpregneerd hout gebruikt?
pi_155966149
Wat voor een folie heb je gebruikt, BBach? Want het ziet er niet uit als Delta Fassade B folie, of heb ik dat mis? Het is nl. nogal een dure folie en ik zoek naar goedkopere zwarte alternatieven. :)
pi_155969024
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 23:35 schreef Makrolon het volgende:
Gaaf! Ziet er echt strak uit allemaal.

Wat voor rd waarde heeft jouw gevelisolatie? Enne, heb jij overal geimpregneerd hout gebruikt?
De R waarde zal 5,618m2K/W zijn. Deze isolatie is enkel die aan de buitenkant. Tussen de stijlen komt er ook nog 14cm glaswol.
Isolatie in binnenmuren zal 14 cm rotswol zijn (ivm betere geluiddempende prestaties).

Ik heb idd overal geïmpregneerd hout gebruikt omdat ik een lange levensduur van het skelet wil en het skelet toch een paar maanden blootgesteld was aan de elementen.

@Krapula: dat is Delta Fassade S Plus (S is de aanduiding voor UV bestendigheid dacht ik en Plus wijst op het feit dat de folie dubbelzijdige kleefstroken heeft in het overlappingsgebied). Per rol is dat idd nogal duur @360¤ per 75m2. Maar goed, je kan zoiets later nog moeilijk vervangen en het is tenslotte de gevelwaterdichting. Daar wil ik niet op besparen, het moet gewoon goed zijn.
pi_155970078
Ok, duidelijk. Helemaal ermee eens, hoor. Ik hoopte alleen dat je een goedkoper alternatief had. ;)
pi_155971402
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 11:14 schreef BBach het volgende:

[..]

De R waarde zal 5,618m2K/W zijn. Deze isolatie is enkel die aan de buitenkant. Tussen de stijlen komt er ook nog 14cm glaswol.
Isolatie in binnenmuren zal 14 cm rotswol zijn (ivm betere geluiddempende prestaties).

Ik heb idd overal geïmpregneerd hout gebruikt omdat ik een lange levensduur van het skelet wil en het skelet toch een paar maanden blootgesteld was aan de elementen.

@Krapula: dat is Delta Fassade S Plus (S is de aanduiding voor UV bestendigheid dacht ik en Plus wijst op het feit dat de folie dubbelzijdige kleefstroken heeft in het overlappingsgebied). Per rol is dat idd nogal duur @360¤ per 75m2. Maar goed, je kan zoiets later nog moeilijk vervangen en het is tenslotte de gevelwaterdichting. Daar wil ik niet op besparen, het moet gewoon goed zijn.
Das een mooie waarde! Je hebt dus zometeen een isolatiepakket van 28cm? Waarom ben je dan niet voor pir gegaan als ik vragen mag? Gewoon nieuwschierigheid hoor, niet dat ik aan je twijfel. :P
pi_155971833
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 12:58 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Das een mooie waarde! Je hebt dus zometeen een isolatiepakket van 28cm? Waarom ben je dan niet voor pir gegaan als ik vragen mag? Gewoon nieuwschierigheid hoor, niet dat ik aan je twijfel. :P
Ja, het is zeker een mooie waarde. Ergens op de vorige pagina staat een doorsnede van de muur. De buitenmuur zal 20cm isolatiedikte hebben, binnenmuren (onnodig om ze zo dik te isoleren eigenlijk, maar meer voor de akoestiek) 14cm.
PIR vind ik niet aangewezen bij een HSB omdat het niet dampopen is (zie de lange uitleg ook een paar pagina's terug, wat dus niet past in mijn opbouw). Het is ook niet ecologisch, dus gebruik ik het enkel waar het niet anders kan (platte dak). Praktisch is het ook moeilijker om keurig aan te sluiten op het skelet. Nu staan mijn stijlen veelal op 59cm, waardoor er mooi een standaard maat van isolatiematten tussen klemt. Bij harde platen zou je ze op maat moeten zagen, naden opschuimen, etc. = meer werk. Het zou ook kunnen dus, maar het is meer een praktische/persoonlijke keuze.
Bij een stenen gebouw zou ik het wel eerder gebruiken omdat je daar heel veel muurdikte verliest aan de bouwmaterialen zelf, waardoor er weinig plaats over blijft voor isolatie. Met PIR platen kan je dan aan een (net) voldoende isolatiewaarde komen.

Day 35 and they still suspect nothing.


[ Bericht 5% gewijzigd door BBach op 10-09-2015 17:02:04 ]
  donderdag 10 september 2015 @ 17:14:26 #221
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_155977167
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 13:22 schreef BBach het volgende:

[..]

Day 35 and they still suspect nothing.
[ afbeelding ]
_O-

Verder prachtig!
Siesta & Fiesta!
pi_155986046
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 13:22 schreef BBach het volgende:

[..]

Ja, het is zeker een mooie waarde. Ergens op de vorige pagina staat een doorsnede van de muur. De buitenmuur zal 20cm isolatiedikte hebben, binnenmuren (onnodig om ze zo dik te isoleren eigenlijk, maar meer voor de akoestiek) 14cm.
PIR vind ik niet aangewezen bij een HSB omdat het niet dampopen is (zie de lange uitleg ook een paar pagina's terug, wat dus niet past in mijn opbouw). Het is ook niet ecologisch, dus gebruik ik het enkel waar het niet anders kan (platte dak). Praktisch is het ook moeilijker om keurig aan te sluiten op het skelet. Nu staan mijn stijlen veelal op 59cm, waardoor er mooi een standaard maat van isolatiematten tussen klemt. Bij harde platen zou je ze op maat moeten zagen, naden opschuimen, etc. = meer werk. Het zou ook kunnen dus, maar het is meer een praktische/persoonlijke keuze.
Bij een stenen gebouw zou ik het wel eerder gebruiken omdat je daar heel veel muurdikte verliest aan de bouwmaterialen zelf, waardoor er weinig plaats over blijft voor isolatie. Met PIR platen kan je dan aan een (net) voldoende isolatiewaarde komen.

Day 35 and they still suspect nothing.
[ afbeelding ]
ah oke, helemaal duidelijk! Had er niet bij nagedacht dat je met hsb veel minder cm kwijt bent aan je miren.
pi_156007750
Al een beetje zicht hoe de zwarte gevel zal zijn (binnenkort komen er alweer verticale latten over).




  Milf vrijdag 11 september 2015 @ 21:08:24 #224
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_156009026
Prachtig!

Ik zat vanmiddag te denken dat ik de muren (ooit) van mijn garage ga slopen. Dan bouw ik de muren op zoals jij nu doet :D.

De garage is namelijk iets aan de kleine kant.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  vrijdag 11 september 2015 @ 23:24:10 #225
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_156013851
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 21:08 schreef nikky het volgende:
Prachtig!

Ik zat vanmiddag te denken dat ik de muren (ooit) van mijn garage ga slopen. Dan bouw ik de muren op zoals jij nu doet :D.

De garage is namelijk iets aan de kleine kant.
Als je te zelf gaat doen wil ik wel een fototopic hoor! :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 11 september 2015 @ 23:27:52 #226
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_156013983
Ben wel benieuwd wat het effect van zo een zwart oppervlak op de tuin gaat zijn :) . Kan alle kanten uit. Welk effect verwacht je bbach?
pi_156049234
@nikky: leuk dat je er inspiratie uit haalt. Voor een garage mag je gerust alles halveren van dikte qua structuur en isolatie. Dat zou immers een beetje overkill voor de functie zijn.

@bleiblei: Moeilijk te zeggen wat ik verwacht. Eigenlijk iets dat nogal monolitisch is, maar meer een achtergrond is voor het groen. Ik zie het ook vooral in combinatie met bloemen en hier en daar klimop errond. Dat de tuin erdoor kleiner zou aanvoelen, daar heb ik niet direct vrees voor, die is ruim en open genoeg.















pi_156051835
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 15:13 schreef BBach het volgende:
[...]
[ afbeelding ]

Wat ben jij daar precies aan het doen?
pi_156052967
quote:
99s.gif Op zondag 13 september 2015 16:40 schreef Juup© het volgende:

[..]

Wat ben jij daar precies aan het doen?
Met een digtale pasdarm een niveau aan het uitzetten. :) Zo'n folie dient redelijk strak te worden aangebracht, dus moet je zoiets waterpas vastmaken. Een rol is 1m50 breed, dus zet ik voor de eerste band een niveau van 150cm boven het einde van de uitlatting uit.
pi_156053521
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:23 schreef BBach het volgende:

[..]

Met een digtale pasdarm een niveau aan het uitzetten. :) Zo'n folie dient redelijk strak te worden aangebracht, dus moet je zoiets waterpas vastmaken. Een rol is 1m50 breed, dus zet ik voor de eerste band een niveau van 150cm boven het einde van de uitlatting uit.
Pietje precies ^O^
pi_156056778
Mooi werk weer, ziet er best hoog uit met jou er zo naast. :p
  zondag 13 september 2015 @ 20:10:05 #232
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_156057510
Geweldig. Wat een tempo ook. Kan niet wachten tot je binnen aan de gang gaat.
  maandag 14 september 2015 @ 11:11:53 #233
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_156073053
Wauw, dit zijn geen kinderachtige klussen!
O+
pi_156177002
@Markolon: ik ben +-1m85, you do the math. :)






Van wat verder




[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 18-09-2015 11:22:53 ]
pi_156198433
De houtsoorten en combi is ook iets wat ik zelf voor ogen heb.
Welke kleuren/soorten hebben jullie voor de vloer en het werkblad van de keuken gekozen?
(noten/kersen?)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_156198670
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De houtsoorten en combi is ook iets wat ik zelf voor ogen heb.
Welke kleuren/soorten hebben jullie voor de vloer en het werkblad van de keuken gekozen?
(noten/kersen?)
Beiden zijn merbau.
Vloer: massief 22mm merbau gesealed met hoogglansvernis.
Keukenblad: 8mm merbau verlijmd op een vuren blad van 18mm. Daarna geschuurd, geschraapt,poriën gedicht en geolied. (Opbouw is ergens in de vorige delen beschreven).
Die houtsoort is al enige tijd redelijk schaars aan het worden en wordt dus duurder.

quote:
Merbau
duurzaam tot zeer duurzaam Zuidoost-Aziatisch hout;
homogene en vaste structuur voor precisiewerk;
geel-, oranje-, rood- of grijsbruin kernhout, met veel variatie en mooie glans;
geschikt voor buitenschrijnwerk zoals ramen en deuren, gevelbekleding;
ook voor binnen: (intensief belopen) parket, plankenvloeren, trappen, industriële vloeren;
Select and better garandeert de betere kwaliteit volgens de Malayan Grading Rules;
sterk gelijkend op het hout van het Afrikaanse Afzelia.
De foto's van de houtsoorten zijn louter illustratief en kunnen afwijken van de realiteit.
Eigenschappen

Herkomst
Merbau (Intsia spp.) is de verzamelnaam voor het hout van twee botanische soorten uit Zuidoost-Azië: Intsia bijuga en Intsia palembanica. De eerst komt uit de kustgebieden, vlak achter de mangrovegordel. De tweede meer uit het binnenland.
Uitzicht
Bomen van het Intsia-geslacht zijn typisch voor het tropische bos. Toch komen ze niet in gesloten bestanden voor, maar groeien ze altijd individueel verspreid - gemiddeld één boom per twee hectare.
De boom wordt maximaal 45 meter hoog, met een takkenvrije stam van ongeveer de helft. Dat levert meestal 15 tot 25 meter bruikbare lengte op. De stam is niet recht en cilindrisch, en vertoont soms groeiafwijkingen. De wortelaanlopen zijn meestal tot twee meter hoog. In een zeldzaam geval reiken ze tot zeven meter hoog.
Kleur en tekening
Het kernhout is geel-, oranje-, rood- of grijsbruin met veel variatie en meestal een fraaie glans. Blootgesteld aan de lucht verdonkert het.
Het spinthout is bleekgeel. Bij oudere bomen is het maar 2 tot 8 cm breed. Jonge bomen hebben een veel bredere spintlaag, die kan oplopen tot een derde van de stamdiameter. Het is economisch dan ook niet opportuun om bomen met een diameter van minder dan 60 cm te vellen.
Merbauhout heeft een gelijkmatige structuur, een vrij grove maar regelmatige nerf en geen uitgesproken tekening. De kleurschakeringen van het weefsel leveren naargelang van de zaagrichting fraaie vlammen of vage strepen in de lengte. Merbau heeft een ietwat onregelmatig rechte draad of kruisdraad.
Het hout voelt vettig aan en vertoont typische, fijne, zwavelgele streepjes aan het oppervlak, veroorzaakt door de vulstof van de houtvaten.
Duurzaamheid
Het kernhout is duurzaam tot zeer duurzaam (natuurlijke duurzaamheidsklasse I-II).
Droging en vochtgehalte
Merbauhout droogt heel traag, zowel in de lucht als in de droogkamer, met weinig risico op scheuren en vervormingen. Daarbij krimpt het wel een beetje, maar eens gedroogd werkt Merbau nog nauwelijks.
Bewerking
Merbau is gemakkelijk bewerkbaar met moderne machines - moeilijker met de hand. Het heeft een homogene en vaste structuur, wat precisiewerk mogelijk maakt. Zo kun je het frezen tot op een tiende van een millimeter! Gebruik een snijhoek van 20° om bladders te voorkomen. Polijsten levert geen moeilijkheden op.
Afwerking
Bevestigen
Wilt u Merbauhout nagelen of schroeven? Voorkom dan dat het hout splijt en boor het voor.
Bloeden
Merbau bevat kleurstoffen die oplossen in water. Voor buitentoepassingen is het dan ook belangrijk het hout goed af te werken. Anders komen die inhoudstoffen vrij en doen ze het hout 'bloeden'. In Maleisië staat Merbau daarom bekend als 'duivelshout'.
Hoe voorkomt u 'bloeden'?
Werk alleen met goed gedroogd hout.
Vermijd vlekken door (lichtgekleurd) beton en natuursteen af te dekken.
Behandel het hout voor met een verdunde ammoniakoplossing (5%).
Voorkom dat de inhoudsstoffen uitspoelen door het afwerkingsproduct voldoende dik aan te brengen.
Breng een afsluitende synthetische laag aan vóór u het houtoppervlak aflakt met watergedragen producten. Anders is de kans op vlekken groot.
Werk af met een transparant CTOP-product of een dekkende verf.
Toch vlekken? Die verdwijnen met de tijd door de regen. Toch kan het ook sneller met bleekwater.
Toepassingen
buitenschrijnwerk zoals ramen en deuren;
divers binnenschrijnwerk zoals (intensief belopen) trappen, parket en plankenvloeren;
industriële vloeren;
schroten, dorpels, deurcomponenten en deuren;
(bruggen en sluizen).


[ Bericht 36% gewijzigd door BBach op 18-09-2015 15:30:51 ]
pi_156199062
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 15:04 schreef BBach het volgende:

[..]

Beiden zijn merbau.
Vloer: massief 22mm merbau gesealed met hoogglansvernis.
Keukenblad: 8mm merbau verlijmd op een vuren blad van 18mm. Daarna geschuurd, geschraapt,poriën gedicht en geolied. (Opbouw is ergens in de vorige delen beschreven).
Die houtsoort is al enige tijd redelijk schaars aan het worden en wordt dus duurder.
Oke, ik dacht noten maar het is hard hout dat zal wel wat duurder zijn ja.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_156235830
Dit weekend moet ik werken en is er dus niet veel klustijd.
De topgevel langs de voorkant is nu ook geisoleerd (nog 1 topgevel en de achtergevel te gaan, maar daarvoor heb ik nog hout & isolatie te kort)


Ook eens de achterkant vanuit de tuin van de buren. Langs die kant zal de bekleding gewoon hout zijn dat zal vergrijzen. Iets meer toegankelijk dan een zwarte blinde muur om op te kijken.


Verder ook eens wat gevelhout/stalen vergeleken
vlnr: lariks (lorken), thermowood (naaldhout verhit tot een bepaalde temperatuur wat de vormvastheid en duurzaamheid verhoogd zonder toegevoegde producten) en douglas (ter referentie)





Het zal dus thermowood worden. Geeft een gelijkmatigere structuur en de vormvastheid is veel beter dan lariks. De achterkant van de gevelbekleding zal dan in elk geval ook al duurzamer zijn dan gewoon naaldhout. Normaal gezien zal het ongeveer dit profiel zijn, maar zonder tand en groef en afgeschuind.


:)

pi_156235879
Haha wat is dat toch dat jullie Belgen allemaal rondlopen in je onderbroekje :o

Verder echt top werk!
pi_156417807
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 09:07 schreef Boarderzip het volgende:
Haha wat is dat toch dat jullie Belgen allemaal rondlopen in je onderbroekje :o

Verder echt top werk!
Ik ben niet echt bekend met modetermen, maar het is gewoon een korte broek :) Desalniettemin loop ik wel vaak rond in m'n onderbroek, maar echt Belgisch zal dat wel niet zijn, ik heb het gewoon vaak warm.

Intussen de isolatie van het platte dak aan het leggen.


  Moderator zondag 27 september 2015 @ 11:49:58 #241
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_156417962
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 11:37 schreef BBach het volgende:

[..]

Ik ben niet echt bekend met modetermen, maar het is gewoon een korte broek :) Desalniettemin loop ik wel vaak rond in m'n onderbroek, maar echt Belgisch zal dat wel niet zijn, ik heb het gewoon vaak warm.

Intussen de isolatie van het platte dak aan het leggen.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gewoon even tussendoor op de zondagmiddag ? :+ ^O^
pi_156501510
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 11:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Gewoon even tussendoor op de zondagmiddag ? :+ ^O^
Klopt :) De hele bouw is tussendoor c_/
Voor de volgende stap heb ik wel verlof genomen. Eenmaal de isolatie er ligt moet de eindlaag snel volgen. Deze keer heb ik het gelijmd (Firestone systeem) omdat ik zo weinig mogelijk naden wil en de dakvorm nog relatief simpel is. Het is nog niet helemaal afgewerkt en hier en daar zijn er wat blazen, maar als het waterdicht is ben ik zeker tevreden.

Eerst de kimfixatie (die mechanisch de hoeken van het membraan op hun plaats zal houden)


Dan de epdm op maat knippen en op het dak leggen


En plakken maar. Het is contactlijm, dus het is nogal aanpassen om ermee te werken.


Bijna gedaan




De volgende lading hout ligt ook alweer te wachten. Waaronder 650m pannelatten.
  woensdag 30 september 2015 @ 17:36:22 #243
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156501587
Held en heldin _O_

Geweldig weer *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_156501673
Waar haal jij de energie vandaan :o
pi_156503060
Waarom verbaas ik me nou iedere keer weer? Je bent/ jullie zijn onnavolgbaar. ^O^
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_156504975
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 18:51 schreef verita het volgende:
Waarom verbaas ik me nou iedere keer weer? Je bent/ jullie zijn onnavolgbaar. ^O^
I.d.d. _O_
  woensdag 30 september 2015 @ 20:38:14 #247
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_156505783
Blijft een geweldig topic.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:33:40 #248
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_156523288
Echt ongekend dit hoor _O_
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_156765916
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:41 schreef Juup© het volgende:
Waar haal jij de energie vandaan :o
Elke dag een beetje, andere mensen gaan lopen of fietsen oid, ik doe dit :)

Ook mijn vrouw heeft haar hobby's. Hier bv pannenkoeken, rochers, palmiers, chocoladetaart, aarbeientaart,appeltaart... c_/


Ikzelf heb erg drukke werkweken (en weekends) en kan dus niet heel erg veel buiten doen omdat het zo snel donker wordt. Af en toe dus binnen verderwerken. Onder onze toekomstige slaapkamervloer heb ik isolatie gestoken (deels resten isolatie van het platte dak, deels glaswol ed), daarna een dampscherm.






pi_156766024
:Y) smakelijke baksels en fraai aangeklede tafel en jij blijft een spijker?

Jammer van vroeg donker, want het is stralend weer om op te schieten. 8-)
pi_156766821
N word een enome ontwerpfout zichtbaar, jammer mm

[ Bericht % gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 00:14:20 ]
  zondag 11 oktober 2015 @ 20:45:52 #252
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156766882
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 20:43 schreef icloud het volgende:
N word een enome ontwerpfout zichtbaar, jammer mm
?

[ Bericht % gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 00:14:24 ]
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 11 oktober 2015 @ 20:59:10 #253
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_156767359
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 20:12 schreef BBach het volgende:

[..]

Elke dag een beetje, andere mensen gaan lopen of fietsen oid, ik doe dit :)

Ook mijn vrouw heeft haar hobby's. Hier bv pannenkoeken, rochers, palmiers, chocoladetaart, aarbeientaart,appeltaart... c_/
[ afbeelding ]

Ikzelf heb erg drukke werkweken (en weekends) en kan dus niet heel erg veel buiten doen omdat het zo snel donker wordt. Af en toe dus binnen verderwerken. Onder onze toekomstige slaapkamervloer heb ik isolatie gestoken (deels resten isolatie van het platte dak, deels glaswol ed), daarna een dampscherm.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Als jij stopt met klussen ga jij heel snel aankomen geloof ik! :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_156768911
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 20:17 schreef AnneX het volgende:
:Y) smakelijke baksels en fraai aangeklede tafel en jij blijft een spijker?

Jammer van vroeg donker, want het is stralend weer om op te schieten. 8-)
Ik ben geen grote eter, maar kan genieten van wat ze kan tevoorschijn toveren. Verdikken doe ik tot nu toe nog steeds niet. :Y)

quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 20:43 schreef icloud het volgende:
N word een enome ontwerpfout zichtbaar, jammer mm
Welke zou dat zijn?

quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 20:59 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als jij stopt met klussen ga jij heel snel aankomen geloof ik! :D
Dat denk ik ook :Y)
pi_156769481
Een compleet gebrek aan ramen, het blijft donker.

Op foto 2 en 3 zie je hoe enorm donker het blijft, compleet fout ontwerp.

[ Bericht % gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 00:14:40 ]
pi_156769832
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 21:55 schreef icloud het volgende:
Een compleet gebrek aan ramen, het blijft donker.

Op foto 2 en 3 zie je hoe enorm donker het blijft, compleet fout ontwerp.
Ooit gehoord van fotograferen met tegenlicht :') ?



Veel licht juist O+.

[ Bericht % gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 00:14:47 ]
pi_156769963
quote:
14s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:03 schreef Anne het volgende:

[..]

Ooit gehoord van fotograferen met tegenlicht :') ?

[ afbeelding ]

Veel licht juist O+.
Dit is nog steeds veel te donker, er zijn te weinig ramen voorzien.

In nederland krijg je hier geen vergunning voor, voldoet niet aan het bouwbesluit.

[ Bericht 4% gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 00:14:54 ]
  zondag 11 oktober 2015 @ 22:20:49 #258
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156770553
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:06 schreef icloud het volgende:

[..]

Dit is nog steeds veel te donker, er zijn te weinig ramen voorzien.

In nederland krijg je hier geen vergunning voor, voldoet niet aan het bouwbesluit.
Joh sodemieter lekker op uit dit topic, daaaaag :W

[ Bericht % gewijzigd door cvboer2 op 11-10-2015 23:24:32 ]
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 11 oktober 2015 @ 23:27:49 #259
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_156772818
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:06 schreef icloud het volgende:

[..]

Dit is nog steeds veel te donker, er zijn te weinig ramen voorzien.

In nederland krijg je hier geen vergunning voor, voldoet niet aan het bouwbesluit.
Ja, nu weten we het wel. }:| Graag normaal reageren.

[ Bericht 0% gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 00:14:58 ]
Share your talent, move the world.
pi_156772839
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:06 schreef icloud het volgende:

[..]

Dit is nog steeds veel te donker, er zijn te weinig ramen voorzien.

In nederland krijg je hier geen vergunning voor, voldoet niet aan het bouwbesluit.
kom maar op met je berekening volgens het bouwbesluit om aan te tonen dat dit te donker is.

[ Bericht % gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 00:15:02 ]
pi_156773274
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 23:27 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ja, nu weten we het wel. }:| Graag normaal reageren.
Jouw collega mod daagt mij uit en daar mag ik niet opreageren :') :')

[ Bericht % gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 00:15:08 ]
  maandag 12 oktober 2015 @ 00:17:11 #262
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_156773862
Even met de bezem erdoor geweest, nu graag ontopic reageren. :)
Share your talent, move the world.
pi_156778526
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 00:17 schreef cvboer2 het volgende:
Even met de bezem erdoor geweest, nu graag ontopic reageren. :)
Hoewel de woordkeuze van icloud misschien wat trollachtig is, is het toch ontopic vind ik. De ontwerpfout zou zijn dat de daglichttoetreding onvoldoende is en dat dit in Nederland niet toegelaten zou zijn. Los van het feit dat het hier een ander land is, verschillen onze klimaten niet erg en denk ik dat onze normen vrijwel hetzelfde zijn. Er zijn wat factoren die de raamgrootte bepalen maar voor een gewoon huis komt dit neer op min 10% van het vloeroppervlak moet raampoppervlak zijn.

Het betreft deze (kleine slaap-)kamer, waarbij de raamopening Oost georienteerd is:


In dit geval:
ruimte meet 3,45x3,7m of dus 12,765m²
glasoppervlak (dus raamoppervlak-kozijn en raamstijlen) is hier 1,054x1,964m of dus 2,07m²
Wat dus volgens mij groter is dan 10% (16%). Buiten zijn er geen obstructies die schaduw geven of het zou de smalle boomstam op 4m afstand moeten zijn, welke normaal niet wordt meegeteld in de daglichtberekeningen.

Dat het er op foto donker uitziet vind ik normaal omdat een gewone simpele camera niet overweg kan met zo'n groot dynamisch contrastbereik. Bij tegenlicht onderbelicht het toestel om voldoende contrast te krijgen in het heldere deel van de foto.

Een foto vanop hetzelfde moment, maar nu niet onderbelicht.


En verder speelt het ook een rol dat de oppervlaktes niet afgewerkt zijn.
Bijvoorbeeld een foto van de zolder vanuit de eerdere topics

Afgewerkt en in realiteit geeft dat echt wel voldoende licht. Deze velux is ook oost-georienteerd en kleiner van glasoppervlak.


Als jullie bouwbesluit dit niet voldoende zou vinden, dan zou me dat verwonderen, maar het zou kunnen.
pi_156779061
Beste Bbach,
Vraagje, Zo te zien ga je het dak aan de binnenkant isoleren. Waarom de keuze hiervoor en niet aan de buitenkant?

Dit brengt toch risico's met zich mee met betrekking tot het dauwpunt?
pi_156779403
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 12:58 schreef e2the3an het volgende:
Beste Bbach,
Vraagje, Zo te zien ga je het dak aan de binnenkant isoleren. Waarom de keuze hiervoor en niet aan de buitenkant?

Dit brengt toch risico's met zich mee met betrekking tot het dauwpunt?
Dag e2the3an,
Het is courant om een dak tussen de constructie te isoleren. Zoals je zegt zou het dauwpunt een probleem kunnen betekenen. Daarom wordt er onder de isolatie aan de warme kant nog een dampscherm (water en dampdicht) geplaatst dat voorkomt dat woonvocht in de isolatie en constructie dringt. Op de foto van hierboven met de onafgewerkte zolder zie je dat dampscherm deels hangen.
Langs de buitenkant (nu al zichtbaar op de foto, dat blauwe doek) is er een waterdicht, maar dampopen membraan. Als er dus ergens water in de isolatie terechtkomt dan kan dit daardoor weer verdampen. Zolang het dampscherm langs de binnenzijde nauwkeurig is aangebracht geeft dit normaal geen problemen.
De muren bij een houtskeletbouw zijn identiek van isolatiemanier, want uiteindelijk is een zadeldak ook een houtskelet. Enkele pagina's terug staat er een doorsnede van de muren, dat is dus gelijkaardig als het dak.
pi_156793292
Goed bezig kerel, je blijft mijn held.

En je vrouw O+
Laat die handjes wapperen!
pi_156922945
Verder aan de buitenkant van onze slaapkamer to be.






Het is de bedoeling dat daar op termijn een klein verhoogd terras komt.
pi_156923270
Respect BBach, om op zo'n onderbouwde manier te reageren op een troll. Best dat je kritisch bent, maar lees eerst even de hele reeks door voordat je iemand zo te kakken denkt te zetten. Jammer dat icloud niet meer reageert op jouw visie mbt licht inval.

Ben ik daar 4 weekenden bezig met mijn tuinhuisje opnieuw voorzien van een nieuw shingles dakbedekking en de voorkant opnieuw schilderen. Jij bouwt bijna een huis in die tijd.
  zondag 18 oktober 2015 @ 16:15:44 #269
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156923278
Dikke vette awesome weer _O_

En ik vind het zo tof dat het er zo gezellig uit komt te zien allemaal. Knus en huiselijke stijl O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_156926223
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 16:15 schreef Brad het volgende:
Respect BBach, om op zo'n onderbouwde manier te reageren op een troll. Best dat je kritisch bent, maar lees eerst even de hele reeks door voordat je iemand zo te kakken denkt te zetten. Jammer dat icloud niet meer reageert op jouw visie mbt licht inval.

Ben ik daar 4 weekenden bezig met mijn tuinhuisje opnieuw voorzien van een nieuw shingles dakbedekking en de voorkant opnieuw schilderen. Jij bouwt bijna een huis in die tijd.
Onderhand nog waar ook _O-
pi_156996944
@Brad: ik kan een kritische mens wel waarderen, los van de woordkeuze. Verder hoop ik dat het een troll is, voor de man/vrouw zelf ;)

Het regent al dagen aan een stuk pijpestelen, wat dus niet echt het weer is om dakramen te plaatsen, maar als ze nu eenmaal toe zijn gekomen kan ik mezelf toch niet inhouden.
Dit keer zijn het geen Veluxxen maar Roto's. Het zijn boventuimelramen (scharnierpunt bovenaan ipv in het midden). Het zijn kleine dakramen, maar ook een vluchtweg in geval van nood, dus wou ik voldoende openingsruimte. Ondanks dat de zolder laag is, kan je er dan ook nog onder staan.


Kaders plaatsen:


Uitlijnen en de ramen zelf plaatsen (de constructie is mooi ontworpen vind ik, met gasveren die het gewicht dragen)




(vanuit de gang naar boven gezien)




Zo heeft elke kinderkamer zijn klein dakraam op het verdiep.


In de kinderkamer zelf ziet dat er dan zo uit. Links in beeld de kinderkamer zelf, rechtsboven het 'slaapverdiep' waar dan het dakraam zit.


Nog niet helemaal afgedicht, maar het werd snel te donker om nog verder te werken.
pi_156997823
Op de vluchtwegroute hebben wij ook opgelet (8>

Wél van velux: kunnen scharnieren in het midden en kunnen worden uitgezet.

Goed bezig w/
pi_156998469
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:20 schreef BBach het volgende:

Zo heeft elke kinderkamer zijn klein dakraam op het verdiep.
[ afbeelding ]

In de kinderkamer zelf ziet dat er dan zo uit. Links in beeld de kinderkamer zelf, rechtsboven het 'slaapverdiep' waar dan het dakraam zit.
[ afbeelding ]

Iets wat mensen op Fok! nog niet weten? 8-)
pi_157011474
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:04 schreef AnneX het volgende:
Op de vluchtwegroute hebben wij ook opgelet (8>

Wél van velux: kunnen scharnieren in het midden en kunnen worden uitgezet.

Goed bezig w/
Dank je. Velux heeft idd even geschikte alternatieven, maar deze zijn iets goedkoper en beschikken standaard al over aansluitingen voor het dampscherm ed.

@Juup: veel meer dan concrete kinderplannen zijn er niet te melden ;) De natuur laat zich wat minder makkelijk plannen.
pi_157023464
Dat gaat rap voort BBach ^O^ ik bewonder ook hoe je werkt, doordacht en secuur.

Daarom een vraag: heb je nu alle vervolgacties en details al in je hoofd of gebruik je het model als leidraad en bedenk en detailleer je de onderdelen net voordat je er aan begint ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_157037539
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 19:16 schreef komrad het volgende:
Dat gaat rap voort BBach ^O^ ik bewonder ook hoe je werkt, doordacht en secuur.

Daarom een vraag: heb je nu alle vervolgacties en details al in je hoofd of gebruik je het model als leidraad en bedenk en detailleer je de onderdelen net voordat je er aan begint ?
Bedankt :)

Ik heb toch wel alle vervolgacties in mijn hoofd (neem ongeveer tot de binnenafwerking, nog niet helemaal tot aan de meubels zelf. De meubels wil ik ook 'ontwerpen' en maken. Daar heb ik dan wel een ruw beeld van, dat bv een aantal van de vensteropeningen heeft bepaald. Maar de exacte vorm en stijl weet ik nog niet.)
Het model gebruik ik niet echt meer als referentie, enkel nog om bijvoorbeeld oppervlaktes en inhouden te meten voor bestellingen ed.

Ik zeg natuurlijk niet dat er bv details zijn die niet gaan uitkomen, bv bij het pannenleggen oid (de dakramen zijn bv gekozen in functie van de binnenruimte waardoor dat vermoedelijk niet helemaal uit zal komen in hele pannen aan de buitenkant), die los ik dan wel op.
Uiteindelijk is het onbekende terrein al wel voorbij bij deze aanbouw. Dat was eerder het skelet, de ramen en het gordingendak (en de gevelbekleding, maar daarvan is het belangrijkste constructieve eigenlijk ook al gedaan). Daarvan snapte ik wel de theorie, maar zo uitgebreid had ik het nog niet eerder toegepast. Al hetgeen nu nog moet gebeuren heb ik al zoveel gedaan en weet ik dus wel op wat ik moet letten. Ook daar zijn nog wel kemels en fouten mogelijk, dat is bij alles zo dat een mens doet.

Nog niet helemaal uitgekristalliseerd zijn bv plaatsen voor stopcontacten ed, maar dat komt vanzelf eens de ruimtes meer op ruimtes beginnen te lijken en je al meer kan aanvoelen hoe je die ruimte zal benutten. Daarvan kan ik wel zeggen dat het het doel is om zo weinig mogelijk zaken als schakelaars te plaatsen in buitenmuren zodat de buitenschil gesloten blijft.
pi_157038025
Je kennis blijft me echt verbazen Bbach. En de passie waarmee je alles doet, uitzoekt en uitvoert. Wauw _O_
pi_157184609
Dank je Puala :)

Met de wintertijd is het al vroeg donker, dus tijdens de week richt ik me meer op het binnenwerk.


Zo heb ik de structuur van het plafond in de gang al gemaakt








Verder ook aardig wat isolatie geleverd (ongeveer 1/3, maar als ik dit in 1 keer laat leveren neemt het teveel plaats in)


pi_157208107
Een ander soort update deze keer.
Een paar weken geleden kwamen de kinderen (zelf al rond de 50) -van de vorige eigenaars- die we intussen als vrienden beschouwen nog eens kijken naar de voortgang van de werken.
We zijn beiden liefhebbers van geschiedenis en zij weten dat ook. Geweldig was de verrassing om in de bus een paar oude foto's te ontdekken. Sommigen van meer dan 20 jaar geleden O+




















[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 01-11-2015 07:41:33 ]
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:27:48 #280
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_157208227
Leuk is dat O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Milf vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:51:46 #281
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_157208670
Dat is leuk!

En wat ga je weer hard.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_157237650
Wat leuk die geschiedenis :)
pi_157237790
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 17:06 schreef BBach het volgende:

[..]

Dat vind ik zelf nog altijd een van de handigste features in huis en wordt dagelijks gebruikt. In de muren zitten surround speakers, de bass zit onder het bed. Geen geluidssysteem naar Atmoz-standaarden, maar zeker meer dan genoeg.

Bed hebben we 2de hands gekocht voor iets van een 150¤, beddebodem wel zelf gemaakt. Intussen is het hoofdeinde wel al een beetje *euhm* losgeslapen.

@-AMG- B-) , was mijn auto toen ik nog studeerde
is dat in de keuken en touchscreen om centraal de computer te besturen?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_157239664
quote:
14s.gif Op zondag 1 november 2015 01:04 schreef spierbal het volgende:

[..]

is dat in de keuken en touchscreen om centraal de computer te besturen?
Klopt :Y Boven is er een vaste computer met kabelaansluiting om tv/internet te kunnen bekijken op de beamer. Beneden is er ook een centrale computer die alles doet (en je met het touchscreen (+muis en toetsenbord ligt daar ook ergens) kan bedienen) zowel internet, radio&muziek, kabel, cctv,thuisserver, etc. voor de hele benedenverdieping. Eerlijk is eerlijk: een gewone radio zou ook al voldoende geweest zijn, maar het was handig om verschillende systemen te kunnen combineren.
pi_157240204
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 07:40 schreef BBach het volgende:

[..]

Klopt :Y Boven is er een vaste computer met kabelaansluiting om tv/internet te kunnen bekijken op de beamer. Beneden is er ook een centrale computer die alles doet (en je met het touchscreen (+muis en toetsenbord ligt daar ook ergens) kan bedienen) zowel internet, radio&muziek, kabel, cctv,thuisserver, etc. voor de hele benedenverdieping. Eerlijk is eerlijk: een gewone radio zou ook al voldoende geweest zijn, maar het was handig om verschillende systemen te kunnen combineren.
gaaf man, wil ook zoiets gaan opbouwen als ik mijn nieuwe huis ik kan. En respect trouwens voor je aanpak van het huis.

1 vraagje: hoe heb je die inbouw volume controller aan je PC gekoppeld? Of is dat al juist de versterker?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_157263703
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 09:43 schreef spierbal het volgende:

[..]

gaaf man, wil ook zoiets gaan opbouwen als ik mijn nieuwe huis ik kan. En respect trouwens voor je aanpak van het huis.

1 vraagje: hoe heb je die inbouw volume controller aan je PC gekoppeld? Of is dat al juist de versterker?
Die controller hangt aan de versterker niet rechtstreeks aan de pc. Al zijn de 2 verbonden via optische kabel voor het audiosignaal. De versterker en pc staan in de trapkast en zijn dus onzichtbaar maar bereikbaar. Ook de subwoofer staat daar (te lomp en te groot om ergens zichtbaar te zetten). Mensen kunnen lage tonen veel minder goed localiseren, dus waar die sub staat maakt minder uit. De trapkast is open (er is geen onderste tegentrede bij de trap), dus er is ook wat ventilatie en de sub kan normaal presteren. Van daaruit vertrekken er 5 luidsprekerkabels achter de muren naar de boxen. 3 in de keuken (waaronder de center) en 2 in de eetkamer (die uiteindelijk dezelfde ruimte is). Het is een pc boxen set (Logitech z5500.al jaren op de markt en qua prijs kwaliteit voor zo'n toepassing uitstekend). In het huis zitten er 2 van die volledige sets. 1 beneden,1 boven (slaapkamer,die aan de beamerpc hangt). De derde set gebruik ik als werfradio. Alleen in de living waar de tv hangt is er een stand alone versterker (die aan tv hangt,maar ook vaak aan de laptop en ook verbonden is met de centrale pc). Het frontgeluid komt daar door 2 veel grotere boxen die een veel voller geluid geven in die ruimte. Dan nog een centerbox en 2 kleine achterspeakers die achter de zetel hangen. Dat is het zo ongeveer.
(Excuus voor schrijfstijl:mobieltje)
pi_157270536
De foto's doen het even niet, maar dit wordt ergens deze maand wel weer gereset.

Aan de achterkant wat voort gedaan, een blinde muur, dus niet zo interessant.


pi_157320666
Donker 's avonds


Dus binnen wat verder doen. Het geeft wat beter de uiteindelijke vorm van de gang weer :)


pi_157321972
Mooi om te zien hoe veel je zelf doet :o Alles ook zelf aangeleerd? Of uit eerdere beroepen/studies?

(met bootjes heb je natuurlijk kennis van veel onderwerpen, maar even huizen verbouwen is toch andere tak van sport :P)
pi_157322436
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 20:45 schreef FranticDJ het volgende:
Mooi om te zien hoe veel je zelf doet :o Alles ook zelf aangeleerd? Of uit eerdere beroepen/studies?

(met bootjes heb je natuurlijk kennis van veel onderwerpen, maar even huizen verbouwen is toch andere tak van sport :P)
Ik ben al sinds m'n 18de bezig met hobbymatig verbouwen, intussen toch al 11 jaar :) Vooral dus zelf aangeleerd. Naar aanleiding van de vorige verbouwing ben ik wel bijna 2 jaar projectleider geweest bij een grote houtskeletbouwer (maar de sector is niets voor mij voorlopig).
pi_157338712
* BBach trekt nog een blikje historie open

In het begin dat we hier woonden vroegen we ons af waarom onze -niet zo speciale- gevel beschermd was. Later kwamen we er achter dat dit een voorzetgevel (uit 1945) bleek te zijn en de oorspronkelijke bebouwing veel ouder was. Onze buurt heeft een specifieke naam (kan ik niet vermelden want is makkelijk googlebaar), neem XXX. In veel oude locale berichten werd steevast gerefereerd naar deze plaats als 'Herberg in de XXX' op de plaats waar ons huis staat.

De oude kaarten zijn digitaal zichtbaar en worden de laatste jaren met luchtfoto's up to date gehouden. Wat een interessante tijdsreis mogelijk maakt.

1712, nog geen bebouwing te zien op deze plaats


1841, vanaf dan wordt gerefereerd naar deze herberg (waar ons huis dus is)


2014, een luchtfoto van vorig jaar:


Ons perceel even in het blauw aangeduid:

Vermoedelijk is er niet al te veel meer over van de oude bebouwingen, al is de kans wel groot dat achter onze voorzetgevel stukken oud materiaal zitten (wat wordt vermeld in de gegevens van monumentenzorg). In elk geval hebben dus al veel mensen op deze plaats overnacht. Leuke gedachte vind ik :)
pi_157338834
Mooi stuk grond hebben jullie erbij, maar niet bepaald logisch met dat hoekje onderin. :)
pi_157339007
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 17:06 schreef mitchell88 het volgende:
Mooi stuk grond hebben jullie erbij, maar niet bepaald logisch met dat hoekje onderin. :)
Ik ben net zeer blij met dat hoekje, want dat is een oprit naar de straat vanaf de tuin :)
Foto van een tijd geleden:


Waarom dat perceel zo vreemd is opgedeeld heb ik ooit eens in een vorig topic uitgelegd. De huizen onderaan ons perceel ware vroeger 1 huis oa.
pi_157339435
Wat ontzettend leuk BBach, nu moet je er eigenlijk wel een herberg van maken ;)

Ben je niet nieuwsgierig om een kijkje achter de voorzetgevel te nemen?

Is alleen de oude gevel beschermd of het geheel inclusief de voorzetgevel?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_157340648
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 17:06 schreef mitchell88 het volgende:
Mooi stuk grond hebben jullie erbij, maar niet bepaald logisch met dat hoekje onderin. :)
Ik vind dat hoekje juist wel leuk! Beter dan een saai vierkant perceel
pi_157341038
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 17:35 schreef komrad het volgende:
Wat ontzettend leuk BBach, nu moet je er eigenlijk wel een herberg van maken ;)

Ben je niet nieuwsgierig om een kijkje achter de voorzetgevel te nemen?

Is alleen de oude gevel beschermd of het geheel inclusief de voorzetgevel?
De gevel erachter hebben we gezien bij de vorige verbouwing. Dat waren gewoon zeer oude stenen en metselwerk, maar een ouderdom daarvan schatten kan ik niet. We hebben alles laten staan dat beschermd was. Niet zozeer omdat dit een bindend advies was bij de aanvraag van de bouwvergunning (er zijn gradaties in beschermd zijn, dit konden we gewoon naast ons neerleggen(Edit: toen,nu al niet meer)),maar meer uit persoonlijk respect naar het gebouw (en de vorige bewoners)toe.
Qua herberg zijn denk ik dat we best evenwaardig zijn. Onze vrienden die hier komen hebben het steevast over 'op vakantie zijn' terwijl we gewoon in een Belgische plaats (toegegeven: een beetje boers en afgelegen) wonen. Het ziet er misschien niet zo uit, maar op de luchtfotos zijn er maar 4 percelen/huizen te zien, bij de uitgezoomdere 6.

@Markolon: vind ik ook. De rechte percelen en hoekige moderne nieuwbouwhuizen laat ik graag aan anderen over.

[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 05-11-2015 18:51:11 ]
pi_157341305
De oude gevel terugbrengen zat er dus niet in als ik je goed begrijp.

Als ik naar de kadestrale kaarten kijk moet daar de afgelopen eeuwen wel het een en ander gebeurd zijn. Heb je ook nog gegevens van de tussenliggende periode gevonden? Kadestrale kaarten en wijzigingen enz

Mooi dat je zo heel veel te weten komt van het verleden.

Eigenlijk mis je maar 1 ding om het helemaal perfect te maken en dat is een aanlegsteiger voor je boatje 8-)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_157341906
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 18:51 schreef komrad het volgende:
De oude gevel terugbrengen zat er dus niet in als ik je goed begrijp.

Als ik naar de kadestrale kaarten kijk moet daar de afgelopen eeuwen wel het een en ander gebeurd zijn. Heb je ook nog gegevens van de tussenliggende periode gevonden? Kadestrale kaarten en wijzigingen enz

Mooi dat je zo heel veel te weten komt van het verleden.

Eigenlijk mis je maar 1 ding om het helemaal perfect te maken en dat is een aanlegsteiger voor je boatje 8-)
Er is heel veel over te vertellen, maar dat kan ik niet zonder de locatie prijs te geven wat ik niet wil. Het ligt in een groot bosgebied dat qua natuur ongerept is sinds de Middeleeuwen, halverwege 2 grote steden en een belangrijke route in die dagen (leuk dat we beiden afkomstig zijn van een van die 2 steden). Er is -vreemd genoeg- ook een maritieme historie, ook al liggen wij tientallen kilometers van de kust. Zo is er een plas in onze omgeving waar vroeger een schip lag,midden in de bossen en waar weeskinderen opgeleid werden tot zeevaartlieden. Hoe bijzonder merkwaardig dit is naar mijzelf toe (voor de oudere lurkers) had ik zelf niet kunnen bedenken.
Er zijn gegevens tussen 1800 en nu, maar die laten weinig verandering zien. Het zijn dezelfde boerenhoven waar stallen en gebouwen veranderen.µ
Edit:
Bv onze straat in 1953
(rechts ons huis)



Dit zijn allemaal zaken die we pas hebben geleerd na onze aankoop.

[ Bericht 8% gewijzigd door BBach op 05-11-2015 19:30:45 ]
  donderdag 5 november 2015 @ 19:52:12 #299
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_157343131
Wel leuk, de historie achter je huis kennen :Y .
Ben ook wel blij dat we hier ook een heel eind komen (al is dat stukken minder lastig bij een huis van een jaar of 80 oud :P ). Zo hebben de buren een foto (wij dus digitaal ;) ) van ons huis tijdens de bevrijding in 1944. Heel bizar om je huis te zien met een sloot soldaten die voorbij lopen.

En wat perceel, helemaal eens :Y .
Van die saaie vierkante blokkenpercelen zijn er al genoeg in de gemiddelde vinexwijk :P .
pi_157381511
@bleiblei: dat moet inderdaad speciaal doen, foto's uit die tijd met jouw huis, we kennen het gevoel. Bij ons zitten er nog wat kogelgaten in de muren (vooral bij de buren) omdat hier ook een en ander te doen was tijdens de oorlog. Aan de overkant van ons kruispunt was er een commandopost van de Duitsers (huis bestaat niet meer) en de vorige bewoner van dit huis -toen in zijn twintiger jaren- was in de oorlogsperiode druk bezig met wild stropen en voedsel smokkelen en is dus een aantal keer moeten gaan lopen door de velden. :P Maar hij heeft het allemaal overleefd en dit werd na de oorlog zijn beroep (wildhandelaar), vandaar dat er hier slachtbanken, de inloopfrigo en vleeshaken etc. te vinden waren toen we het huis kochten :Y

Ik zie dat het topic bijna vol is, dus gooi ik er nog wat kattenplaatjes bij, het is hier tenslotte internet.
Onze two faced bitch - kat is intussen al veel gegroeid. Ze vindt zichzelf blijkbaar ook al oud genoeg voor een toyboy die ze eigenlijk wel gijzelt.


  Moderator zaterdag 7 november 2015 @ 22:54:10 #301
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_157391840
En de laatste, tijd voor nieuw topic!

Maak je hem even zelf ;)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')