abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 mei 2015 @ 23:19:36 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_152476240
Populaire koning op zoek naar gezag en statuur



Redacteur Piet van Asseldonk schrijft wekelijks over actuele ontwikkelingen rond het koningshuis.

Met de populariteit van Willem-Alexander zit het wel goed. Recente opinieonderzoeken wijzen daarop. Lastiger ligt dat met het gezag van de koning en de statuur van zijn koningschap. De Willy-persiflages van LuckyTV blijken geen afbreuk te doen aan zijn populariteit, maar zij dragen ook niet bij aan een versteviging van zijn gezag.

Dat geldt ook voor het gestuntel van het Openbaar Ministerie met het bestofte strafrechtartikel majesteitsschennis tegen een ’fuck de koning’ roepende demonstrant. En dat in tijden van ‘Je suis Charlie’! Behalve als lijdend voorwerp staat Willem-Alexander zelf hier buiten, maar voor zijn aanzien is het niet bevorderlijk.

De koning en zijn adviseurs zijn op zoek naar het precaire evenwicht tussen de persoonlijke populariteit van de koning en de statuur van het ambt dat hij bekleedt.

Gezag opbouwen

Koningsdag nieuwe stijl was daar een eerste voorbeeld van. Willem-Alexander opereerde toen, letterlijk, wat afstandelijker, wat statiger. Tijdens publieke optredens samen met de koning houdt koningin Máxima, nog altijd de populairste Oranje, zich nadrukkelijk wat meer op de achtergrond.

Het is een helse toer om als constitutioneel vorst invulling te geven aan een koningschap dat meer is dan uiterlijk vertoon. Als staatshoofd zonder echte politieke macht en met de plicht boven de partijen te staan, is gezag opbouwen als schaatsen op flinterdun ijs.

Dat is risicovol, maar de in opdracht van de NOS door Ipsos gehouden ‘Koningsdagenquête 2015’ leert dat het publiek dit toch van zijn koning verwacht. Als onderwerpen waarmee Willem-Alexander zich meer zou moeten bezighouden, naast zijn ijveren voor Nederlandse handelsbelangen, worden integratie en terreurdreiging genoemd.

Charmeoffensief

Het beginnend koningschap van Willem-Alexander ziet eruit als het spiegelbeeld van het beginnend koningschap van zijn moeder. Eenmaal op de troon schiep de protocolbewuste, majesteitelijke Beatrix, mede als reactie op het wel zéér dichtbije koningschap van ‘mevrouw’ Juliana, onmiddellijk afstand.

Met toespraken en optredens zette zij een koningschap neer dat ertoe deed. Kritiek op haar te groot geachte politieke invloed en op haar ongenaakbaarheid stak de kop op. De populariteit van Beatrix daalde. Met een uitgekiend charmeoffensief (‘Kus in de Jordaan’) keerde zij in 1988 het tij.

Sociale media

De populaire koning Willem-Alexander lijkt toe aan een gezags- of statuuroffensief. Dat staat, zie Koningsdag nieuwe stijl, al een beetje in de steigers. Een speechschrijver, uniek aan het hof, voorziet de koning van goede toespraken.

Een nieuw aangetrokken ICT- en communicatiedeskundige kan samen met de RVD de digitale aanwezigheid van de koning opkrikken. Op zowat alle sociale media is Willem-Alexander present, maar vaak nog met gerecyclede agendamededelingen of met brave, burgemeesterachtige beelden van zijn optredens. Dat kan prikkelender. De eerste tekenen dat het die kant op gaat zijn er al.

http://nos.nl/artikel/203(...)ezag-en-statuur.html

Allen gegroet,

Men kan zeggen dat de tijd snel gaat, het aantreden van WA als Koning der Nederlanden ligt namelijk alweer twee jaar achter ons. Behalve bij ons in het Haerlemsche werd de abdicatie natuurlijk ook in alle uithoeken van het land uitbundig gevierd onder genot van consumpties, waaronder heerlijke oranje-tompoucen. :Y) :s) :+ w/ 8-) :9



Hoewel het natuurlijk nóg beter kan bestaat over de groeiende populariteit van ons staatshoofd landelijk maar weinig twijfel. Zo ook in het bosrijke Bloemendaal, nabij Haarlem, alwaar we tijdens een speciale gelegenheid onder genot van een glas wijn op het gazon van de mooie villa gezamenlijk spraken over het onwenselijke 'fuck de koning' incident. Wel, iemand vond het blijkbaar nodig om de grenzen op te zoeken van de vrijheid van meningsuiting hetgeen de populariteit van koning Willem-Alexander uiteraard niet heeft geschaad.

Later vandaag in Haarlem tijdens de dis met chique familieleden :Y) :9 waren we unaniem van mening dat de koning uiteraard nog wat meer tijd nodig zal hebben om een bevredigend evenwicht te ontwikkelen tussen het in dit artikel genoemde statuur van het koningschap en gezag. De Willy-persiflages genieten sowieso al mijn voorkeur niet, maar de provocerende uitlating jegens de Koning der Nederlanden in het bijzonder getuigt naar mijn idee zelfs van een roep om psychische hulp van de demonstrant in kwestie die hij mogelijk nooit kreeg. :{

Wat kan ik zeggen? Hoogstpersoonlijk zou ik er voor pleiten om de man deze hulp eventueel alsnog (gratis) te bieden en deze belediging in het kader van vrije meningsuiting verder waardig te negeren. Net na het incident met de gooier van de waxinelichthouder zijn we blij dat het in dezen ook blijft bij een hoge uitzondering. Onvrede over een staatshoofd is iets van alle tijden: in het verleden passeerden er namelijk ook al wat kritische noten de revue over oud-staatshoofd Beatrix op haar te groot geachte politieke invloed en zulks. -O-

Maar veranderingen dienden zich aan. En uitgekiend of niet; óók voor Beatrix ging het aanvankelijk niet allemaal over een leien dakje. Haar warme persoonlijkheid pas goed tot uiting in het jaar '88 door de Kus in de Amsterdamse Jordaan, een prachtig goed waarna velen nog jarenlang met volle teugen van haar als vorstin hebben kunnen genieten. *;

Met Koningsdag nieuwe stijl is naar mijn goeddunken verder niets mis. Een zekere mate van afstandelijkheid en statigheid blijft vooralsnog inherent aan het koningschap. Het getuigt van een zekere waardigheid die een staatshoofd heeft ten overstaan van het volk, hetgeen prima kan samengaan met een warme en betrokken persoonlijkheid. Welbeschouwd is het geen vreemd iets dat in den beginne bepaalde dingen soms nog wat stroef kunnen gaan en daarin vormt zélfs onze koning geen uitzondering dunkt me.

Enfin, het statuur (lichaamsgestalte) van onze koning leent zich dan niet meteen tot het gewenste gezag dat een koning naar z'n onderdanen uit zou mogen dragen, maar daarentegen heeft de koning nog een lange periode te gaan als staatshoofd zijnde, waaraan een razend populaire koningin Máxima haar waardig steentje zal bijdragen.
Maar goed, er zal door hem nog flink getimmerd gaan worden aan zijn toekomstige inkleuring als constitutioneel en gewaardeerd vorst, waarbij de koning zal zich echter zal moeten gaan richten op een breder vlak dan enkel en alleen maar onze Nederlandse handelsbelangen. ^)

We hebben er groot vertrouwen in dat het functioneren van de koning alleen maar beter zal worden en dat zijn gezags- en statuuroffensief mettertijd het gewenste effect zal hebben tot grote tevredenheid van veel burgers.

Fijne avond.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_152476279
Lang leve de koning!
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_152476331
Weg met de monarchie
  zondag 10 mei 2015 @ 23:23:42 #4
440637 Hamlapje
met honing-mosterdsaus
pi_152476383
Tijd dat Nederland een republiek wordt.
  zondag 10 mei 2015 @ 23:25:43 #5
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_152476452
Ik hoop dat de koning lang leeft
wooblabalurg
  zondag 10 mei 2015 @ 23:37:52 #6
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_152476869
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:22 schreef reza1 het volgende:
Weg met de monarchie
Nee. Qua handel met het buitenland en zulks levert het koningshuis een goede bijdrage als visitekaartje.

quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:25 schreef Baconbus het volgende:
Ik hoop dat de koning lang leeft
Dat hoop ik natuurlijk ook.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 10 mei 2015 @ 23:52:15 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_152477294
Kweek een baard. Echte koningen hebben een baard :Y
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 11 mei 2015 @ 00:00:19 #8
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_152477497
WA is een prima gast om een biertje mee te drinken, maar hij heeft geen autoriteit.

Ik zie dan toch liever iemand als Rutger Hauer. In zijn jonge jaren schitterde hij als ridder.en op latere leeftijd vertolkt hij prachtig de rol van een captain of industry.

Rutger is een echte baas en een prachtig visitekaartje voor Nederland

Non possumus non loqui
pi_152477589
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:23 schreef Hamlapje het volgende:
Tijd dat Nederland een republiek wordt.
pi_152478066
Aardige man. Dat hij onvoldoende gezag uitstraalt, komt omdat hij vaak eruit ziet als een lulletje rozenwater. Zoveel mensen hebben de suggestie al opgeworpen, maar tot dusver is er geen gehoor aan gegeven. Het is echter zo simpel, hij moet af van zijn baby-zachte wangetjes. De enige oplossing is dus een baard(je). En strakke maatpakken / uniforms. Zolang dit niet geregeld is, blijft het een aardige vent maar wordt het geen leider.
pi_152478241
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 00:24 schreef Fossieltje het volgende:
Het is echter zo simpel, hij moet af van zijn baby-zachte wangetjes. De enige oplossing is dus een baard(je).
Een dosis dioxine kan dat ook verhelpen...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_152479264
Jullie hebben gelijk, hij heeft echt een baard nodig!
  maandag 11 mei 2015 @ 01:36:27 #13
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152479369
Waarom zou de koning automatisch enige statuur en gezag moeten hebben? Hij heeft dat misschien wel nodig maar dan op basis van verdiend respect, niet met achterhaalde wetten en rare spelletjes van het ministerie van justitie. Zo uit mijn hoofd kan ik slechts drie taken bedenken voor de koning:
- Nederland vertegenwoordigen in het buitenland voor handel.
- Het volk verbinden wanneer de politici ons tegen elkaar uitspelen.
- Lintjes knippen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 11 mei 2015 @ 01:37:54 #14
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152479386
Omdat het justitie het zo vervelend vindt, nog een keer: fuck de koning!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152479868
quote:
Een speechschrijver, uniek aan het hof, voorziet de koning van goede toespraken.
Dit vind ik altijd zo weak :')
Conscience do cost.
pi_152479881
Niet op mijn centen.
  maandag 11 mei 2015 @ 03:31:03 #17
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_152480136
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:23 schreef Hamlapje het volgende:
Tijd dat Nederland een republiek wordt.
^O^
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 11 mei 2015 @ 03:44:47 #18
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_152480151
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 02:20 schreef ems. het volgende:

[..]

Dit vind ik altijd zo weak :')
Duh. De koning is slechts een poster child voor 'De Monarchie'. En waar een paar jaar geleden nog maar een handjevol mensen tegen dit belachelijke instituut waren ben ik dolgelukkig met de kritische noten van de laatste tijd. Ik heb geen koning nodig om feest te vieren en te zuipen, om over 'mode' te keuvelen of om te 'genieten' van de ins en outs van 's Neerlands eigen poppenhuis.
pi_152480293
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 01:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Omdat het justitie het zo vervelend vindt, nog een keer: fuck de koning!
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 11 mei 2015 @ 09:14:56 #20
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_152481678
Waarom hebben wij nog een monarchie
pi_152482663


Lang leve de Koning!

*O*
  maandag 11 mei 2015 @ 10:27:21 #23
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_152483099
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 09:17 schreef NickGrouwen het volgende:
Waarom hebben wij nog een monarchie
Omdat dat altijd beter is dan een president. w/
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_152489088
Leve de koning! w/

Maar toch:
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Kweek een baard. Echte koningen hebben een baard :Y
Op vrijdag 28 november 2014 18:03 schreef BarendWubboJagermanJansen het volgende:
Als ik hier over 40 jaar nog zit, open ik tegen die tijd wel een topic gewijd aan de grote tong80.
pi_152489120
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:22 schreef reza1 het volgende:
Weg met de monarchie
Waarom?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')