abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_152375037


Welkom in deze reeks!
In deze reeks kun je vragen stellen over de ziekte (Crohn/CU), medicatie en onderzoeken. Ook kun je ons hier op de hoogte houden van je leven met Crohn/CU, de nadelen die je ervan hebt maar ook ongegeneerd lekker zeiken over je ziekte en de bijbehorende symtomen mag hier.

Wat is de Ziekte van Crohn?
De ziekte van Crohn is chronische ontstekingsziekte van het maag-darmstelsel. Door de ontstekingen in de darmen kunnen deze vernauwd of zelfs afgesloten raken. In het ergste geval moet er geopereerd worden, om bijvoorbeeld stukken ontstoken darm te verwijderen. Per jaar wordt er in Nederland bij ongeveer 1000 mensen de ziekte van Crohn geconstateerd. Meestal zijn dit jonge mensen tussen de 15 en de 25 jaar. Het verloop van de ziekte is onvoorspelbaar, sommige mensen hebben bijna nooit klachten, anderen zijn bijna nooit klachtenvrij.

Wat is Colitis Ulcerosa?
Colitis Ulcerosa betekent letterlijk een ontsteking van de dikke darm (colon = dikke darm, -itis = ontsteking), waarbij zweren gevormd worden (ulcerosa).

Bij Colitis Ulcerosa is er sprake van een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van de dikke darm. De ontsteking beperkt zich tot het slijmvlies, dat de binnenkant van de dikke darm bekleed. In dit slijmvlies kunnen zweren ontstaan. Ook klachten en ontstekingen buiten de darm kunnen voorkomen bij colitis ulcerosa.

Wat is dan het verschil?
Er zijn veel overeenkomsten tussen de chronische darmontstekingen Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn. Zowel de klachten als de behandeling van deze twee aandoeningen komen voor een groot deel overeen. Daardoor is het soms lastig om een goede diagnose te stellen.

Een aantal belangrijke verschillen tussen Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn zijn:

- Bij Colitis Ulcerosa ontstaan de ontstekingen alleen in de dikke darm. Bij de ziekte van Crohn komen de ontstekingen in het hele maagdarmkanaal voor: van mond tot anus.

- Bij Colitis Ulcerosa beperken de ontstekingen in de darm zich tot de slijmvlieslaag. Bij de ziekte van Crohn kunnen de ontstekingen ook tot de diepere lagen van de darmwand doordringen. Hierdoor kunnen bij de ziekte van Crohn diepere zweren en zogenaamde fistels of pijpzweren (onnatuurlijke, open verbindingen) ontstaan.

- Bij Colitis Ulcerosa ontstaan geen verklevingen en vrijwel nooit vernauwingen. Doordat de zweren bij de ziekte van Crohn dieper zijn, en er ook fistels kunnen ontstaan, wordt bij deze ziekte meer littekenweefsel gevormd. Hierdoor kunnen vernauwingen in de darm en verklevingen ontstaan bij mensen met de ziekte van Crohn.

- Bij Colitis Ulcerosa zitten de ontstekingen vaak in een aaneengesloten gebied in de dikke darm.

Bij de ziekte van Crohn kunnen gezonde delen afwisselen met gebieden die ontstoken zijn.

In Nederland zijn er ongeveer 30.000 mensen met colitis ulcerosa. De diagnose wordt vooral gesteld bij mensen tussen de 10-40 jaar oud. Colitis Ulcerosa begint vaak met ontstekingen in de endeldarm. Dit wordt ook wel proctitis genoemd. De ontstekingen kunnen zich vervolgens uitbreiden over de hele dikke darm. Colitis Ulcerosa kan ook op een andere plaats in de dikke darm beginnen.

In Nederland zijn er ongeveer 20.000 mensen met de ziekte van Crohn. De ziekte komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Het verloop van de ziekte is heel verschillend per patiënt.

Veel voorkomende klachten bij CU/Crohn
- Diarree
- Vermagering
- Bloed bij de ontlasting
- Ontstekingen, peri-anale abcessen, fissuren en fistels (een soort gangetjes van de huid naar de darm)
- Vermoeidheid

Soms geeft de ziekte van Crohn ook gewrichtsklachten of oogklachten.

Dingen die de ziekte kunnen verergeren
- Stress
- Roken

Is er een speciaal dieet voor Crohn/CU?
- Nee, over het algemeen niet. Over het algemeen is het trail and error met wat je wel en niet kunt eten.

Veel gebruikte medicatie bij Crohn of CU.

Verschillende soorten medicatie worden ingezet om de ziekte van Crohn of Colitus Ulcerosa te behandelen.

5-ASA-medicijnen. Hieronder vallen o.a :
-Mesalazine
-Salofalk
-Pentasa
-Asacol
-Mezavant
-Sulfasalazine

Helaas hebben deze medicijnen niet bij iedereen een gunstig effect.

Bijnierschorshormonen zoals o.a :
-Prednison
-Dexamethasone
-Triamcinolon.

De hoeveelheid mg hangt af van de hevigheid van de ontsteking.

De bijnierschorshormonen kunnen zowel oraal worden ingenomen als per klysma.

Afweer onderdrukkende middelen zoals o.a :
-Azathioprine
-Methotrexaat
-Mercaptopurine

Het duurt vaak enkele weken tot maanden voordat deze middelen gaan werken, meestal zal de arts daarnaast ook Prednison voorschrijven.

Biologicals (TNF-α blockers) zoals o.a :
-Humira
-Remicade

Deze medicijnen blokkeren (remmen) het stofje TNF-α ( tumornecrosefactor α), dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van ontstekingen. Dit zijn relatief dure medicijnen. Humira komt in injectievorm, Remicade gaat per infuus.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_152375046
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:48 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Enig zicht op wanneer je mag? Wat werd er bij de intake besproken?
Ja, dat stond zelfs al op de brief voor de intake. De 19e mag ik. Maar misschien dat ik onderzoek afzeg.

Ze nemen even snel huidige medicatie door, gewicht, lengte, bloeddruk wordt gemeten.. Dan krijg je uitleg over hoe het onderzoek in z'n werk gaat. Ook werd er verteld wanneer je dan de kleren uit moet doen, dat je dan een deken meekrijgt om je af te dekken. Ook dat er verder vrij weinig privacy is, je wordt over de gang gereden van de kamer naar onderzoekskamer en terug. Op de kamer zelf ligt iedereen gewoon open en bloot, naja met deken dan. Ze hebben wel gordijntjes als je er om vraagt :P Uitleg over het roesje dat ze je inspuiten, mogelijke complicaties. Uitleg over de laxering, wat je wanneer moet pakken etc. Heb zelfs een dvd meegekregen met een onderzoek. Duurde een half uurtje ongeveer.

[ Bericht 8% gewijzigd door Burner82 op 07-05-2015 18:05:24 ]
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_152375072
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2015 06:58 schreef Windigo het volgende:
Succes Burner82 :)

Ik heb vandaag een gesprek met de MDL arts over de voortgang, en een MRI scan. Hoop dat er wat duidelijkheid komt nu.
Thnx! Is er nog wat uitkomen?
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_152376186
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:56 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Ja, dat stond zelfs al op de brief voor de intake. De 19e mag ik. Maar misschien dat ik onderzoek afzeg.

Ze nemen even snel huidige medicatie door, gewicht, lengte, bloeddruk wordt gemeten.. Dan krijg je uitleg over hoe het onderzoek in z'n werk gaat. Ook werd er verteld wanneer je dan de kleren uit moet doen, dat je dan een deken meekrijgt om je af te dekken. Ook dat er verder vrij weinig privacy is, je wordt over de gang gereden van de kamer naar onderzoekskamer en terug. Op de kamer zelf ligt iedereen gewoon open en bloot, naja met deken dan. Ze hebben wel gordijntjes als je er om vraagt :P Uitleg over het roesje dat ze je inspuiten, mogelijke complicaties. Uitleg over de laxering, wat je wanneer moet pakken etc. Heb zelfs een dvd meegekregen met een onderzoek. Duurde een half uurtje ongeveer.
Waarom zou je afzien! Waar zie je tegenop? Okee, leuk is anders, maar als het nodig is...je overleeft het wel :D . Hebben wij ook gedaan.
pi_152376234
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 18:35 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Waarom zou je afzien! Waar zie je tegenop? Okee, leuk is anders, maar als het nodig is...je overleeft het wel :D . Hebben wij ook gedaan.
Als het moet, moet het. Maar sinds een paar dagen weet ik dat mijn oom Lactose-intolerantie heeft. Dat komt eigenlijk helemaal overeen met mijn klachten, incl groene poep :P Dus ik ben sinds vandaag lactose vrij aan het eten. Als de klachten nu overgaan, is zo een onderzoek nutteloos.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_152381836
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 18:36 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Als het moet, moet het. Maar sinds een paar dagen weet ik dat mijn oom Lactose-intolerantie heeft. Dat komt eigenlijk helemaal overeen met mijn klachten, incl groene poep :P Dus ik ben sinds vandaag lactose vrij aan het eten. Als de klachten nu overgaan, is zo een onderzoek nutteloos.
Nee, zo zie ik het niet. Men zal je echt geen coloscopie aandoen als er geen aanleiding toe is. Ik weet niet wat voor klachten je had en hebt? Diarree, bloed, slijm, pijn, noem maar op? En qua bloedwaarden en onderzoek van de ontlasting (calprotectine-check). Bij IBD komt lactose-intolerantie ook voor, secundair aan de IBD, zeg maar. Dus ik ben een beetje bezorgd oO< .
pi_152383361
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 21:00 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Nee, zo zie ik het niet. Men zal je echt geen coloscopie aandoen als er geen aanleiding toe is. Ik weet niet wat voor klachten je had en hebt? Diarree, bloed, slijm, pijn, noem maar op? En qua bloedwaarden en onderzoek van de ontlasting (calprotectine-check). Bij IBD komt lactose-intolerantie ook voor, secundair aan de IBD, zeg maar. Dus ik ben een beetje bezorgd oO< .
buikpijn (of in darmen, die regio in ieder geval), slappe ontlasting, soms verkleurd, Huisarts zei in 1e instantie: kom over een maand maar terug. Het is dat ik op advies van de bedrijfsarts terug ben gegaan... Micro-biologisch onderzoek is gedaan (voor parasieten, niks gevonden)...
Verder is er helemaal niks gedaan.
Dus bloedwaarden en zo....geen idee.... Ik snap eigenlijk niet waarom er niemand op het idee is gekomen om eerst eens te checken op lactose-intolerantie.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_152401928
Hai; ik was Windigo maar heb een probleempje met mijn email op dat account dus ik post hier nu mee.

Verassende uitslag MRI scan: ik heb PCOS. Er zijn cystes gevonden in mijn eileiders.Jarenlang heb ik geroepen dat ik echt niet zoveel eet, en dat ik niet snap waarom ik steeds maar aankom. Dat komt dus door de PCOS; en dat ik al jaren niet meer ongesteld ben ook.

Verklaart ook hoe ik dik blijf ondanks jaren diarree en voedingstoffentekorten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polycystic_ovary_syndrome

Daarnaast is de onsteking niet uitgebreid en heeft de ontsteking kenmerken van Crohn maar blijft op dezelfde plek zoals Colitis dus dat geeft hoop dat als er ooit een operatie nodig is dat wel zal helpen :)

Qua medicatie krijg ik nu Purithenol en gaan we over een tijdje Remicade starten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Aphrodyte op 08-05-2015 16:27:44 ]
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_152405293
Tof dat je nu weet wat het is.
pi_152406154
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 15:22 schreef Colitus het volgende:
Tof dat je nu weet wat het is.
Ja duidelijkheid is fijn, nu hopen dat de nieuwe medicijnen wel aan gaan slaan.. :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_152407895
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 21:39 schreef Burner82 het volgende:

[..]

buikpijn (of in darmen, die regio in ieder geval), slappe ontlasting, soms verkleurd, Huisarts zei in 1e instantie: kom over een maand maar terug. Het is dat ik op advies van de bedrijfsarts terug ben gegaan... Micro-biologisch onderzoek is gedaan (voor parasieten, niks gevonden)...
Verder is er helemaal niks gedaan.
Dus bloedwaarden en zo....geen idee.... Ik snap eigenlijk niet waarom er niemand op het idee is gekomen om eerst eens te checken op lactose-intolerantie.
Toch gaan, vind ik. Je wordt niet voor niets verwezen.
pi_152407923
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 15:58 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Ja duidelijkheid is fijn, nu hopen dat de nieuwe medicijnen wel aan gaan slaan.. :)
Succes! Ik hoop dat het aanslaat!

Wat een verrassing, die PCOS. Kan ook buikklachten geven :') . Je bent goed de sjaak.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 18:08:21 #13
133321 Burner82
Speedo fan
pi_152408474
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 17:39 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Toch gaan, vind ik. Je wordt niet voor niets verwezen.
Ik ben doorverwezen omdat ik zei dat ik dat zelf wilde... Ik had een HAIO.. 1 van de 1e vragen was of ik het zelf al gegoogeld had... en daarna: of ik na een maand terug wilde komen als de klachten niet over gingen.. na een week, teruggegaan op advies van bedrijfsarts, en na uitgebreid overleg met de HA (denk ik, want HA zelf was er niet), wilde ze volgens mij gewoon van me af en me maar doorgestuurd.

Maar lactose vrij vandaag 2e dag, ik voel alles wel nog natuurlijk, maar voelt meer alsof alles zich een beetje aan kalmeren en aan het "settelen" is..

Overdracht van HAIO naar het zkh was ook vrij knullig... Tijdens de intake kreeg ik te horen dat ik al sinds 2010 last had van mijn darmen/maag |:( |:(

Ik heb toen al eens wat last gehad ja... Maar dat ging over.. En het is een hele specifieke plek waar ik hoofdzakelijk last van heb. En nu weer, daarom dachten ze aan diverticulitus, maar dat had al over moeten zijn toen ik ermee naar de HA ging).

Ik ben het trouwens ook niet eens met het gemak waarmee ze zeggen: Ow, dan kijk we daar even, knippen we daar wat weg, als we dat tegenkomen knippen we dat ook weg, misschien nog even de dunne darm in... misschien knippen we nog ergens anders wat weefsel weg...

[ Bericht 11% gewijzigd door Burner82 op 08-05-2015 18:22:08 ]
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_152412845
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 17:40 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Succes! Ik hoop dat het aanslaat!

Wat een verrassing, die PCOS. Kan ook buikklachten geven :') . Je bent goed de sjaak.
Ja, ik heb wel de bingokaart vol met buikaandoeningen.. Heb er de buik vol van :P Hopen dat het nu klaar is met diagnostieke molen ;)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_152429787
Sinds dinsdag een klein wondje naast/onder de nagel van mijn grote duim, die is al een paar dagen dik ontstoken.
Doet zeer.. :X
Mokkel met stuntstok
pi_152429984
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:08 schreef Mord_Sith het volgende:
Sinds dinsdag een klein wondje naast/onder de nagel van mijn grote duim, die is al een paar dagen dik ontstoken.
Doet zeer.. :X
Bah! Vervelend. Even badderen in soda?
pi_152430042
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:16 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Bah! Vervelend. Even badderen in soda?
Heb net inderdaad zilversoda gehaald, straks even een badje van maken maar.
Mokkel met stuntstok
pi_152431311
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:18 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

Heb net inderdaad zilversoda gehaald, straks even een badje van maken maar.
Doen! Even de boel ontsmetten. Houd het goed schoon en ontzie. Ik weet niet of je vaker last hebt van zulke ontstekingen? Of het samengaat met het gebruik van Humira?
pi_152431324
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 20:19 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Ja, ik heb wel de bingokaart vol met buikaandoeningen.. Heb er de buik vol van :P Hopen dat het nu klaar is met diagnostieke molen ;)
:Y! Ik hoop het ook voor je. Nu is het mooi geweest.
pi_152431359
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 18:08 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Ik ben doorverwezen omdat ik zei dat ik dat zelf wilde... Ik had een HAIO.. 1 van de 1e vragen was of ik het zelf al gegoogeld had... en daarna: of ik na een maand terug wilde komen als de klachten niet over gingen.. na een week, teruggegaan op advies van bedrijfsarts, en na uitgebreid overleg met de HA (denk ik, want HA zelf was er niet), wilde ze volgens mij gewoon van me af en me maar doorgestuurd.

Maar lactose vrij vandaag 2e dag, ik voel alles wel nog natuurlijk, maar voelt meer alsof alles zich een beetje aan kalmeren en aan het "settelen" is..

Overdracht van HAIO naar het zkh was ook vrij knullig... Tijdens de intake kreeg ik te horen dat ik al sinds 2010 last had van mijn darmen/maag |:( |:(

Ik heb toen al eens wat last gehad ja... Maar dat ging over.. En het is een hele specifieke plek waar ik hoofdzakelijk last van heb. En nu weer, daarom dachten ze aan diverticulitus, maar dat had al over moeten zijn toen ik ermee naar de HA ging).

Ik ben het trouwens ook niet eens met het gemak waarmee ze zeggen: Ow, dan kijk we daar even, knippen we daar wat weg, als we dat tegenkomen knippen we dat ook weg, misschien nog even de dunne darm in... misschien knippen we nog ergens anders wat weefsel weg...
:') . Overdrachtsdingetjes. Ik zou toch zeggen: gaan. Mijn ervaring is dat ze niet zomaar een slang in je reet douwen en je aan zo'n onderzoek onderwerpen.

Heb jij dat knipgrage gedoe meegemaakt? Het is wel zo dat als ze eenmaal een scopie doen, ze zoveel mogelijk biopten (hapjes weefsel voor onderzoek) willen hebben. Dus bij veel verdachte plekjes ook vaak knippen...ik zeg nog steeds gaan! Of heb je al afgezegd?
pi_152432843
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 18:08 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Maar lactose vrij vandaag 2e dag, ik voel alles wel nog natuurlijk, maar voelt meer alsof alles zich
Ik ben het trouwens ook niet eens met het gemak waarmee ze zeggen: Ow, dan kijk we daar even, knippen we daar wat weg, als we dat tegenkomen knippen we dat ook weg, misschien nog even de dunne darm in... misschien knippen we nog ergens anders wat weefsel weg...
Onthouden: Jij bent baas in eigen buik!

Ze kunnen vanalles willen, maar het is jouw lichaam. Als je je niet prettig voelt bij een procedure moet je dat aangeven, en als je iets niet wil moet je het ook niet doen. Zo'n arts voelt niet wat jij voelt :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  zaterdag 9 mei 2015 @ 16:34:31 #22
133321 Burner82
Speedo fan
pi_152432996
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 15:19 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

:') . Overdrachtsdingetjes. Ik zou toch zeggen: gaan. Mijn ervaring is dat ze niet zomaar een slang in je reet douwen en je aan zo'n onderzoek onderwerpen.

Heb jij dat knipgrage gedoe meegemaakt? Het is wel zo dat als ze eenmaal een scopie doen, ze zoveel mogelijk biopten (hapjes weefsel voor onderzoek) willen hebben. Dus bij veel verdachte plekjes ook vaak knippen...ik zeg nog steeds gaan! Of heb je al afgezegd?
Ik heb nog geen besluit genomen of ik het afzeg of niet. Is pas dag 3 lactosevrij. Ik maandag sowieso eerst eens naar de huisarts.. Eens kijken wat zij er van zegt.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 16:35:06 #23
133321 Burner82
Speedo fan
pi_152433021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 16:29 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Onthouden: Jij bent baas in eigen buik!

Ze kunnen vanalles willen, maar het is jouw lichaam. Als je je niet prettig voelt bij een procedure moet je dat aangeven, en als je iets niet wil moet je het ook niet doen. Zo'n arts voelt niet wat jij voelt :)
De procedure vind ik het probleem nog niet echt, als het noodzakelijk is.
Maar de noodzaak is nog niet helemaal duidelijk.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_152452015
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 16:35 schreef Burner82 het volgende:

[..]

De procedure vind ik het probleem nog niet echt, als het noodzakelijk is.
Maar de noodzaak is nog niet helemaal duidelijk.
Kijk maar even, inderdaad. Bespreek het morgen met je huisarts. Wat zijn jouw twijfels, wat zou het opleveren wel of niet een scopie te ondergaan. Goed nadenken en dan de juiste beslissing nemen! Ik ben zeker geen voorstander van zomaar lukraak onderzoeken en sommigen strooien er inderdaad gemakkelijk mee rond. Maar uit mijn eigen overweging, wanneer zou ik iemand een coloscopie aandoen of ervoor verwijzen, dan zijn er in mijn ogen wel grondige redenen :D .

Beroepsdeformatie, overigens. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat mensen voor een gastro- en coloscopie werden verwezen om ze maar rustig te houden :') . Patiënt blij, arts blij. Huppelend de spreekkamer uitgelopen :') :') :') :') .
  zondag 10 mei 2015 @ 10:19:46 #25
133321 Burner82
Speedo fan
pi_152452866
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 09:03 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Kijk maar even, inderdaad. Bespreek het morgen met je huisarts. Wat zijn jouw twijfels, wat zou het opleveren wel of niet een scopie te ondergaan. Goed nadenken en dan de juiste beslissing nemen! Ik ben zeker geen voorstander van zomaar lukraak onderzoeken en sommigen strooien er inderdaad gemakkelijk mee rond. Maar uit mijn eigen overweging, wanneer zou ik iemand een coloscopie aandoen of ervoor verwijzen, dan zijn er in mijn ogen wel grondige redenen :D .

Beroepsdeformatie, overigens. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat mensen voor een gastro- en coloscopie werden verwezen om ze maar rustig te houden :') . Patiënt blij, arts blij. Huppelend de spreekkamer uitgelopen :') :') :') :') .
En dat laatste is dus een beetje wat ik verwacht. Ik wilde inderdaad dat er wat gedaan werd. Maar naar nu blijkt komen de klachten dus (ook) overeen met iets anders, dat groene ontlasting kan verklaren.

Maar vandaar dus ook eerst het gesprek met de ha(io).
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')