abonnement Unibet Coolblue
pi_152245015
Hallo,
Ik wil mijn houtenvloer en vloerbalken vervangen door beton.
Ik ben het volgende van plan:
– Vloerplanken verwijderen
– Vloerbalken verwijderen
– 10cm opvulzand in de kruipruimte gooien (kan ook folie voor het zand leggen)
– Stoeptegels 2 lagen (oude uit de tuin) leggen op opvulzand in kruipruimte
– Op stoeptegels 20 centimer opvulzand gooien
– Alles aantrillen
– Folie op opvulzand
– Krimpnetten op folie, krimpnetten verhoogd met stukkjes stoeptegel
– Beton laten storten 20cm
– Tegelijkertijd met het storten vloerverwarming laten leggen in het beton
– Laten drogen
– Vloertegels laten leggen op specie
Dit is wat ik in gedachte heb maar weet niet of ik hier goed aan doe. Graag opmerkingen en/of suggesties.
Alvast bedankt
pi_152246583
Isolatie?
pi_152246729
Die tegels onder je beton zou ik weg laten, je wil voor die paar euro dat t aan storten scheelt niet t risico hebben dat je geen stabiele ondergrond hebt lijkt me...

Inderdaad, je vergeet isolatie. cm of 20 eps? En volgens mij komt er na de constructievloer altijd nog een keer isolatie, en daarna pas de dekvloer met de vloerverwarming er in. anders ben je 20 cm dik beton aan het warm stoken voor jan met de korte achternaam.
pi_152247499
Da's jammer van die tegels, moet ik ze toch naar de stort sjouwen. De isolatie miste ik zelf ook een beetje min of meer. Dus tegels weglaten, opvulzand daarop isolatie 20cm daarop krimpnet, betonstorten weer isoleren?
pi_152250763
Tegels op Marktplaats: gratis ophalen.
Is dit alleen in je woonkamer, of in het gehele huis ?
pi_152251208
Keuken en hal hebben al een betonnenvloer.

De houtenvloer is in principe ook nog droog, heb iig geen rot of dergelijke gezien. Ik wil een betonnenvloer omdat ik de toekomst geen gezeik wil met de vloer. Heb een huis gekocht in een wijk waar vloerproblemen voorkomen, blijkt achteraf.....
pi_152252413
Hoe er rekening mee dat je later nooit meer onder de vloer kunt komen, dus als je nog een paar loze leidingen eronderdoor wilt maken ......
Zo heb ik bijvoorbeeld achter de bank 2 inbouwdozen in de muur waar de luidsprekerkabels van de surroundspeakers uitkomen.
Er loopt een 16mm pijp van de stereoset naar die surroundspeakers.
Die pijp heb ik over de kale betonvloer gelegd voordat daar de cementdekvloer er opkwam.
pi_152256392
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 23:37 schreef KOZAKCI het volgende:
Keuken en hal hebben al een betonnenvloer.

De houtenvloer is in principe ook nog droog, heb iig geen rot of dergelijke gezien. Ik wil een betonnenvloer omdat ik de toekomst geen gezeik wil met de vloer. Heb een huis gekocht in een wijk waar vloerproblemen voorkomen, blijkt achteraf.....
Hoe lang staat het huis er al? Als het bv. al 50 jaar staat en je hebt geen probleem, waarom dan nu kosten maken voor iets dat in de toekomst waarschijnlijk ook geen probleem wordt?

Sterker nog, met het storten van beton kan je ook weer problemen krijgen. Denk aan verzakkingen.
pi_152258946
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 10:37 schreef noutie het volgende:

[..]

Hoe lang staat het huis er al? Als het bv. al 50 jaar staat en je hebt geen probleem, waarom dan nu kosten maken voor iets dat in de toekomst waarschijnlijk ook geen probleem wordt?

Sterker nog, met het storten van beton kan je ook weer problemen krijgen. Denk aan verzakkingen.
Nou we de wijk staat bekend om een vochtige kruipruimte plus ik wil er vloertegels op leggen icm vloerverwarming. Dus mij leek het handig om dit in een keer goed te doen.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:36:54 #10
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152259380
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:20 schreef KOZAKCI het volgende:

[..]

Nou we de wijk staat bekend om een vochtige kruipruimte plus ik wil er vloertegels op leggen icm vloerverwarming. Dus mij leek het handig om dit in een keer goed te doen.
Dat je geen kruipruimte meer hebt wil niet zeggen dat je geen last meer kunt hebben van dat vocht. Misschien krijg je er zelfs wel meer last van, omdat het vocht dan niet meer onder je vloer zit (met een laag geventileerde lucht er tussen, maar er in. Een laag tegels ( :') ) zal dat vocht niet tegenhouden namelijk.
pi_152260187
Alvast bedankt voor de reacties maar het begint me nu al te duizelen :) .

Dus....beton storten hoeft geen oplossing te zijn voor een eventuele vocht probleem. Wat is dan een alternatief. Kan mijn huidige vloer dan intact houden en er toch vloerverwarming en tegels op leggen? Zo ja hoe pak ik dit aan, neem aan dat het eea aangepast moet worden.
pi_152260306
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:10 schreef KOZAKCI het volgende:
Alvast bedankt voor de reacties maar het begint me nu al te duizelen :) .

Dus....beton storten hoeft geen oplossing te zijn voor een eventuele vocht probleem. Wat is dan een alternatief. Kan mijn huidige vloer dan intact houden en er toch vloerverwarming en tegels op leggen? Zo ja hoe pak ik dit aan, neem aan dat het eea aangepast moet worden.
Heb je een vochtprobleem? Dat de rest van de straat dat heeft, betekent niet dat jij dat ook hebt.

Als blijkt dat alles droog is, dan kan je als je echt tegels wilt met zwaluwstaartplaten aan de slag. In dat geval haal je de planken eraf en kan je de balken laten zitten.

Zelf zou ik de vloerverwarming laten voor wat het is en een mooi parket uitzoeken. Dat is ook warm aan de voetjes. En mooier dan tegels, maar dat is smaak.
pi_152261142
Op wat voor fundering staat je huis? En hoe hard zakken de woningen? Een houten vloer ligt op de wanden, en zakt mee met de woning. Een vloerconstructie zoals jij voorstelt zal onafhankelijk van de woning zetten, met het risico dat je binnen 20 jaar scheuren krijgt, klemmende deuren, en andere ellende. En als de ondergrond niet stevig genoeg is, zakt de ongefundeerde vloer veel sterker dan de gefundeerde woning, of zakt hij scheef weg.

Veel beter (en lichter) is het om je houden balklaag te vervangen door betonnen liggers, en daar eps broodjes tussen te leggen. Daarop komt nog een dun laagje beton, en klaar ben je.
  maandag 4 mei 2015 @ 13:39:38 #14
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152261176
Kijk inderdaad eerst even of je echt vochtproblemen hebt. Je hoeft geen problemen op te lossen die bij jou niet bestaan.

Mocht dit toch zo zijn, dan zijn dit enkele opties:
- Zorg voor voldoende ventilatie in je kruipruimte zodat vocht zo veel mogelijk kan verdampen en de lucht erboven zo droog mogelijk blijft;
- Indien nog niet aanwezig zou je drainage kunnen aanleggen onder je kruipruimte. Hiermee kan een groot deel van het water worden afgevoerd naar een slootje of via de hwa/riolering;
- Isolatie met vochtscherm onder je vloer.
- Vloer vervangen door beton met behoud van een kruipruimte.

Voor je iets doet is het goed om te weten waar dat vocht vandaan komt.
Is het een gevolg van een hoge grondwaterstand? Dan kun je draineren of pompen wat je wilt, het vocht zal blijven komen.
Is dat niet het geval, dan gaat het waarschijnlijk om regenwater dat niet kan worden afgevoerd. Bijvoorbeeld omdat de grondsoort zorgt voor een verstorende laag onder en rondom je kruipruimte. In zo'n geval kun je wel zorgen dat het water weg kan, bijvoorbeeld met drainage (kan soms ook verticaal).
pi_152261673
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:38 schreef Pfooh het volgende:
Veel beter (en lichter) is het om je houden balklaag te vervangen door betonnen liggers, en daar eps broodjes tussen te leggen. Daarop komt nog een dun laagje beton, en klaar ben je.
Dit lijkt mij inderdaad ook wel een optie.

Ik zal eerst de kruipruimte grondig inspecteren op vocht of rot etc. Hoe kom ik er achter of er sprake is van verzakking? Is dit een kwestie van met buren spreken, de makelaar weet van niks behalve dat de wijk last heeft van vocht in de kruipruimte. Hij was ook de gene die met het idee kwam om beton te storten, volgens hem was ik met ¤2000 wel klaar inclusief isolatie etc en had ik er verder geen omkijken meer naar
pi_152265998
Bouw- en woningtoezicht van de gemeente weet het meest van verzakkingen. Buren niet. Vaak praat je over zakkingssnelheden van bijvoorbeeld 0.5 millimeter per jaar (5cm over 100 jaar) Zolang een woning vertikaal zakt merk je daar helemaal niets van, alleen verdwijnt bijvoorbeeld heel langzaam het afschot uit je rioolleidingen. Maar als delen ongelijk zakken, krijg je scheuren. En als je vloer anders zakt dan je woning gaat het ook snel fout.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')