abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 28 april 2015 @ 19:47:38 #226
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152103546
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je ziet hoop ik de paradox daarin.
Niet perse, iets kan objectief zijn en toch als subjectief worden aangemerkt:

quote:
Ik ken iemand die pas een fiets stal van het station omdat hij anders niet thuis kon komen(is opgepakt): “ik had de intentie om hem te lenen, en zou hem snel weer terugzetten”. Als je er van uitgaat dat morele waarden subjectief zijn, dan heeft die kerel gelijk ook, het gaat toch om wat hij vind? Dat die ander zijn fiets kwijt is en misschien dan ook niet thuis kan komen is dan zijn probleem.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 28 april 2015 @ 19:47:45 #227
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152103550
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je ziet hoop ik de paradox daarin.
:D.

Hoe zit jij hier in eigenlijk?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152103580
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:29 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ahum, wijsneus.. Zal ik speciaal voor jou het argument opschrijven in propositionele logica, zodat jij hem snapt.

1. ¬ p → ¬ q -> Als God (p) niet (¬) bestaat dan(→) bestaan er geen (¬) objectieve morele waarden en plichten (q)
2. q -> objectieve morele waarden en plichten bestaan (q)
3. ¬ ¬ q -> het is niet (¬) waar dat objectieve morele waarden en plichten (q) niet (¬)bestaan
4. ∴ ¬ ¬ p -> Modus tollens -> Dus het is niet (¬) waar dat god niet (¬) bestaat
5. ∴ p -> Dus God bestaat.

[..]

Dat kan je ook niet bewijzen, net als dat je niet kan bewijzen dat ze subjectief zijn. Het is wat mij betreft zelf-evident dat ze objectief zijn.
Als geen brand (P), geen zuurstof (Q)
wel zuurstof (Q),
wel brand (P).

Dat volgt niet.

P zegt iets over Q maar Q zegt niks over P.
pi_152103585
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:45 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik heb een foutje gemaakt, ik vergat objectief te vermelden, dus je valt ongemerkt een stroman aan. Hij is nu aangepast.
En hij slaat nog steeds nergens op.
  dinsdag 28 april 2015 @ 19:49:56 #230
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152103629
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En hij slaat nog steeds nergens op.
Met welke regel ben je het oneens? De logica is gewoon kloppend, de premisse misschien niet.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152103758
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:42 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Als het een subjectieve mening betreft, behoud ik mij elk recht toe om dat meisje te laten verdrinken. Of om mijn buurman dood te schieten, of jouw fiets te stelen. Ik heb dat met niemand van jullie iets afgesproken, dus het is moreel niet verkeerd. (en nee, de aanwezigheid van een wet, maakt iets niet moreel verkeerd.) Waarom zou 'de maatschappij' mij het recht mogen ontnemen, of mij mogen dwingen om zogenaamde sociaal geconstrueerde 'immorele dingen' te doen? Je hebt als subjectivist geen poot om op te staan, behalve beroep doen op wat andere mensen vinden-> een machtsspelletje.
Het is een subjectieve mening, zoals we je al dagenlang proberen duidelijk te maken. DE reden dat ik het toch meisje red is omdat ik me in haar kan verplaatsen en in haar ouders. Ik vind een wereld met een gered meisje leuker dan een wereld met een verdronken meisje.

De reden dat jij niet je buurman dood mag schieten is omdat wij als samenleving de subjectieve afspraak hebben gemaakt dat we een maatschappij zonder moordenaars (en fietsendieven etc) fijner vinden dan eentje met. En daarbij kennen we ook iets als empathie (psychopaten uitgezonderd) en kunnen we ons in anderen verplaatsen. Vinden we het leuk als onze fiets wordt gejat? Onze man / vader / zoon wordt vermoord? Nee. Dus dan doen we dat ook anderen niet aan.

We maken die sociale regels. Dat is een hele goede poot om op te staan. Alle mensen, zelfs de grootste anarchisten hanteren dat soort regels. Het verschil van mening is hoogstens hoe ver die regels moeten gaan.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  dinsdag 28 april 2015 @ 19:53:43 #232
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152103763
Daar
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:48 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Als geen brand (P), geen zuurstof (Q)
wel zuurstof (Q),
wel brand (P).

Dat volgt niet.

P zegt iets over Q maar Q zegt niks over P.
Ik verwerp daarom ook je eerste regel, het is duidelijk dat zuurstof aanwezig kan zijn als er geen brand is.

De uitspraak "Als God niet bestaat bestaan er geen objectieve morele waarden" kan zeker wel hard worden gemaakt daarentegen. Als God niet bestaat zijn morele waarden ontstaan vanuit de evolutie. De evolutie kan geen objectieve waarheden geven, ze selecteert op gedrag.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152103779
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Met welke regel ben je het oneens? De logica is gewoon kloppend, de premisse misschien niet.
Bij de eerste gaat het al fout. De tweede is de onjuiste aanname waar we het al uren over hebben.
pi_152103817
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:42 schreef Murvgeslagen het volgende:
Inderdaad, het redden van het meisje is een goede zaak, sterker nog: het is een norm. Deze norm heb ik nooit van iemand geleerd (je moet kleine meisjes uit de sloot redden), maar het is zelf-evident dat je het meisje behoort te redden. -> het is dus objectief.
Dat je iets nooit van iemand hebt geleerd, vind ik niet zo'n sterk argument. Ik heb ook nooit geleerd pizza lekker te vinden. Is pizza nu dus objectief lekker?
pi_152103891
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:56 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat je iets nooit van iemand hebt geleerd, vind ik niet zo'n sterk argument. Ik heb ook nooit geleerd pizza lekker te vinden. Is pizza nu dus objectief lekker?
En daar komt nog eens bij dat het in theorie mogelijk is dat iemand het geen fuck interesseert of dat meisje verdrinkt of niet. Sterker nog: de vrij perverse reacties die volgden op dik 700 verdronken vluchtelingen maken vrij hard duidelijk dat er vrij veel mensen het zelfs toejuichen als er kleine kinderen verdrinken.
pi_152104060
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:53 schreef Murvgeslagen het volgende:
Daar

[..]

Ik verwerp daarom ook je eerste regel, het is duidelijk dat zuurstof aanwezig kan zijn als er geen brand is.

De uitspraak "Als God niet bestaat bestaan er geen objectieve morele waarden" kan zeker wel hard worden gemaakt daarentegen. Als God niet bestaat zijn morele waarden ontstaan vanuit de evolutie. De evolutie kan geen objectieve waarheden geven, ze selecteert op gedrag.
Met de twee laatste zinnen laat je precies zien hoe het moet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:07:36 #237
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152104142
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:53 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Het is een subjectieve mening, zoals we je al dagenlang proberen duidelijk te maken. DE reden dat ik het toch meisje red is omdat ik me in haar kan verplaatsen en in haar ouders. Ik vind een wereld met een gered meisje leuker dan een wereld met een verdronken meisje.
Ik begrijp echt wel dat iemand een bepaalde reden ziet om het meisje te redden. Maar bij subjectieve morele waarden hoef je geen reden te vinden, je kan haar net zo goed laten verdrinken.

quote:
De reden dat jij niet je buurman dood mag schieten is omdat wij als samenleving de subjectieve afspraak hebben gemaakt dat we een maatschappij zonder moordenaars (en fietsendieven etc) fijner vinden dan eentje met. En daarbij kennen we ook iets als empathie (psychopaten uitgezonderd) en kunnen we ons in anderen verplaatsen. Vinden we het leuk als onze fiets wordt gejat? Onze man / vader / zoon wordt vermoord? Nee. Dus dan doen we dat ook anderen niet aan.
Je mag blij zijn dat degene die hetzelfde vinden als jij dan in de meerderheid zijn. In veel maatschappijen denken ze er heel anders over. (kanibalisme, vrouwenverminking, etc) Waarom moet een mens 'zijn maatschappij' (wat dat ook moge betekenen) dan als ijkpunt nemen voor zijn morele systeem? Is hij opeens verplicht dat 'af te spreken' met 'de maatschappij' ? Wie kan hem dat verplichten?

quote:
We maken die sociale regels. Dat is een hele goede poot om op te staan. Alle mensen, zelfs de grootste anarchisten hanteren dat soort regels. Het verschil van mening is hoogstens hoe ver die regels moeten gaan.
Natuurlijk kunnen we het eens worden over bepaalde sociale regels. Maar waarom moet iedereen zich daar aan houden? Als de Duitsers morgen met zijn allen weer besluiten alle joden te vergassen, is dat dan hun goed recht?

Subjectiviteit leid uiteindelijk altijd tot de conclusie dat morele waarden en normen iemands (of iemands groep) het eigen pakkie aan is. En zoals afgelopen eeuw duidelijk werdt met de Nazi's, De Sovjet Unie, China, Pol Pot kan dat vergaande gevolgen hebben.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152104173
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Tja, je kunt de 'alles is subjectief' kaart blijven spelen maar dan kan ik de 'als alles subjectief is is er geen moraal' kaart spelen. Schieten we niks mee op. Het is vrij simpel.
Waarom zou subjectiviteit moraal uitsluiten? Het hele idee dat we het oneens met elkaar kunnen zijn over dit of over moord insinueert toch al dat er wel degelijk een moraal aanwezig is? Jij hebt alleen een ander moraal dan ik, hoewel we natuurlijk net zo makkelijk overeenkomsten hebben.
quote:
Waarom hebben we wetten die moord verbieden?
Omdat het gros van de mensen moord onwenselijk acht. Maar dat het gros van de mensen iets vind maakt niet dat het opeens goed of kwaad is. Dat betekent slechts dat een groot deel van de mensen moord als iets slechts zien, zoals je zegt.
quote:
Omdat we (het grootste deel van de mensheid) het er over eens zijn dat moord slecht is. Waarom zijn we het daar over eens? Omdat we als mens vanuit onze evolutie een set morele overtuigingen meekrijgen. Tenminste, de meesten van ons. (En die set morele overtuigingen zijn over te schrijven via ideologieėn en dergelijke. De mens is uiteraard niet perfect).
Iedereen krijgt morele overtuigingen mee. Blijkbaar zijn we het er niet helemaal over eens welke invulling de juiste is want anders was het vrede op aarde.
quote:
Vanuit deze overtuiging kun je dus uiteindelijk stellen dat iemand die moordt 'slecht' is, wat hij er zelf van vindt is dan ook niet relevant meer. En dat is ook precies wat we doen, we veroordelen hem.
Ja, wij vinden dat moord slecht is. Dat maakt niet meteen dat moord ook slecht is, maar alleen dat wij dat vinden. De moordenaar had duidelijk een andere mening.
quote:
Ben je nu een tabula rasa-aanhanger of niet? Zou ik toch wel willen weten.
Ik hang over het algemeen geen dingen aan, laat staan dingen waar ik nooit van heb gehoord 8-)
Conscience do cost.
pi_152104209
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik begrijp echt wel dat iemand een bepaalde reden ziet om het meisje te redden. Maar bij subjectieve morele waarden hoef je geen reden te vinden, je kan haar net zo goed laten verdrinken.

En die veronderstelling klopt dus niet. Morele waarden hoeven niet objectief te zijn om tóch breed gedeeld te worden.
pi_152104242
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

Subjectiviteit leid uiteindelijk altijd tot de conclusie dat morele waarden en normen iemands (of iemands groep) het eigen pakkie aan is.
Je begint het te snappen, heel goed!

En voor sommige regels geldt dat die zo universeel geldend zijn voor onze soort, dat 'iemands groep' de gehele mensheid omvat.

bijvoorbeeld de regel dat je babytjes niet opeet maar beschermt . (Let Op deze regel geldt alleen voor onze soort. We vinden het wel ok om schapebabies of keppebabies op te eten)
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:11:16 #241
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152104244
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En die veronderstelling klopt dus niet. Morele waarden hoeven niet objectief te zijn om tóch breed gedeeld te worden.
Dat begrijp ik wel, maar waarom moet ik mij dan houden aan wat iedereen anders vind? Misschien heb ik wel geen zin in een nat pak, en weegt dat voor mij wel zwaarder? Is het nu subjectief, of niet?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:13:14 #242
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152104284
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:11 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Je begint het te snappen, heel goed!

En voor sommige regels geldt dat die zo universeel geldend zijn voor onze soort, dat 'iemands groep' de gehele mensheid omvat.

bijvoorbeeld de regel dat je babytjes niet opeet maar beschermt . (Let Op deze regel geldt alleen voor onze soort. We vinden het wel ok om schapebabies of keppebabies op te eten)
Niet echt, er zijn maar weinig dingen heilig in dat opzicht:
http://en.wikipedia.org/wiki/Child_sacrifice

Natuurlijk snap ik dat wel, anders begin ik er ook niet over. Maar dat is juist het punt dat niet begrepen wordt. Als andere mensen, groepen, landen, of de wereld dezelfde subjectieve waarden hebben, dan geeft het die groep niet de rechtvaardiging om daar veroordelend over te zijn.

Subjectiviteit geeft immers aan dat het een mening is. En waarom zou de mening dat appeltaart lekker is anders zijn dan de mening dat je kinderen niet mag martelen? Dat andere mensen daar iets over vinden, betekent niet dat ze rationeel het recht hebben om daar een veroordelend over te doen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Murvgeslagen op 28-04-2015 20:19:08 ]
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:14:43 #243
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152104314
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:29 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ahum, wijsneus.. Zal ik speciaal voor jou het argument opschrijven in propositionele logica, zodat jij hem snapt.

1. ¬ p → ¬ q -> Als God (p) niet (¬) bestaat dan(→) bestaan er geen (¬) objectieve morele waarden en plichten (q)
2. q -> objectieve morele waarden en plichten bestaan (q)
3. ¬ ¬ q -> het is niet (¬) waar dat objectieve morele waarden en plichten (q) niet (¬)bestaan
4. ∴ ¬ ¬ p -> Modus tollens -> Dus het is niet (¬) waar dat god niet (¬) bestaat
5. ∴ p -> Dus God bestaat.
Nou goed, formeel heb je gelijk. Maar je doet nog steeds aan inhoudsloos rationalisme. De redenering is net zo valide als 'niet' weggelaten zou worden.
quote:
[..]

Dat kan je ook niet bewijzen, net als dat je niet kan bewijzen dat ze subjectief zijn. Het is wat mij betreft zelf-evident dat ze objectief zijn.
Het is wat mij betreft zelf-evident dat ze subjectief zijn. Discussie afgelopen. :')
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:17:01 #244
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152104374
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:48 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Als geen brand (P), geen zuurstof (Q)
wel zuurstof (Q),
wel brand (P).

Dat volgt niet.

P zegt iets over Q maar Q zegt niks over P.
Als je 'm ontkent, blijkt 'ie wel te kloppen:

Als er geen brand is, is er geen zuurstof.
Er is wel zuurstof.
Dus er is brand.

Want: als er geen brand was, was er geen zuurstof.
pi_152104403
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:11 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat begrijp ik wel, maar waarom moet ik mij dan houden aan wat iedereen anders vind? Misschien heb ik wel geen zin in een nat pak, en weegt dat voor mij wel zwaarder? Is het nu subjectief, of niet?
Jij hoeft je nergens aan te houden, wij vertrouwen er als maatschappij op dat de meeste mensen het meisje gaan redden omdat ze het zelf willen. , omdat ze net als de meeste mensen zijn.

Als jij je iphone 6 belangrijker vind dan een meisje redden dan zullen de mensen je een grote kloothommel vinden, maar ook dat is een subjectieve mening
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_152104404
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:11 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat begrijp ik wel, maar waarom moet ik mij dan houden aan wat iedereen anders vind? Misschien heb ik wel geen zin in een nat pak, en weegt dat voor mij wel zwaarder? Is het nu subjectief, of niet?
Ja, dat is subjectief.
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:18:02 #247
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152104423
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dat is subjectief.
Dus het is niet slecht.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152104471
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:18 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dus het is niet slecht.
Ik vind het wel een redelijke klotereactie, maar het is niet objectief slecht.
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:21:10 #249
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152104521
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:17 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Jij hoeft je nergens aan te houden, wij vertrouwen er als maatschappij op dat de meeste mensen het meisje gaan redden omdat ze het zelf willen. , omdat ze net als de meeste mensen zijn.

Als jij je iphone 6 belangrijker vind dan een meisje redden dan zullen de mensen je een grote kloothommel vinden, maar ook dat is een subjectieve mening
Duidelijk. :) Maar dat betekent dus net zo goed dat als iemand jou wilt vermoorden, bepaalde mensen dat vervelend vinden, maar omdat het subjectieve meningen betreft het dus niet slecht is.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 28 april 2015 @ 20:21:58 #250
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152104544
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vind het wel een redelijke klotereactie, maar het is niet objectief slecht.
Ik vind het net zo'n klotereactie, maar het is simpelweg de conclusie die jij zelf trekt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')