SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het morele argumentSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het argument uit persoonlijke ervaringSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het argument van de historiciteit van JezusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.Dat zou van meneer Bush een profeet maken.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
http://www.theguardian.com/world/2005/oct/07/iraq.usa
[..]Molurus
ex-FOK!kerIn de ogen van veel Amerikanen was hij dat effectief ook.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zou van meneer Bush een profeet maken.Niet meer aanwezig in dit forum.Maar ik heb zomaar het idee dat hij geen profetische status krijgt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
In de ogen van veel Amerikanen was hij dat effectief ook.Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!Dan verschillen we simpelweg van mening over de aard van vertrouwen. Ik ben er in de loop van de tijd achter gekomen dat sommige mensen te vertrouwen waren, terwijl ik ze het vertrouwen niet gaf. In dat opzicht was vertrouwen een keuze, en dat is ook de manier waarop ik het geloof zie.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:26 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Mijn definitie is niet zo interessant, als ik een definitie zou hebben de niet overeenkomt met wat ik wil communiceren dan heb ik de verkeerde definitie. "Het gevoel van vertrouwen" typeert voor mij de definitie die ik aan vertrouwen koppel.Mijn vertrouwen in de omgeving hangt heel erg samen met hoe ik over mijzelf in relatie tot die omgeving denk. Als ik negatief over mijzelf zou denken, zal ik mij minder vertrouwd voelen terwijl de omgeving niet veranderd. Denk ik positief, voel ik mij weer meer vertrouwd. Vertrouwen zie ik voor mijzelf als de houding die ik heb naar mijn omgeving, maar niet als het gevoel van vertrouwd zijn zelf.quote:'Tuurlijk wel. Je vertrouwt je omgeving, je situatie, daardoor voel je je vertrouwd. Dus er zit geen verschil tussen vertrouwd voelen en vertrouwen. Alleen de toepassing is anders.Dat begrijp ik, lastige is dus wel dat we niet in het algemeen kunnen stellen dat ik irrationeel zou zijn.quote:Dan zijn we er toch. Ik vind dat 1 bron, en helemaal als een dubbelzinnig samenraapsel van hele hele oude geschriften, in talen die we niet meer spreken, verhalen die van mond tot mond zijn gegaan, in een tijd waarin ons heel veel kennis ontbrak, geen sterk argument."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren KierkegaardMolurus
ex-FOK!kerAch ja, wie heeft de autoriteit om die uit te delen?quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar ik heb zomaar het idee dat hij geen profetische status krijgt.
Waar het uiteindelijk om draait is niet wat de Paus of de Bijbel zegt, maar wat mensen nou werkelijk geloven. En helaas is dat vaak grote en politiek gemotiveerde onzin.Niet meer aanwezig in dit forum.Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!Veel atheïsten zien de bijbels figuren als mythen, ook dat wordt dus vaak niet geloofd. Onder niet reformatorische christenen wordt daar echter wel eens meer aandacht aan gegeven. De bijbel roept onder andere op om te profeteren in het nieuwe testament, een christen zou dus heel select lezen als hij dat af zou doen als onzin.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch wordt dat van allerlei Bijbelse figuren wel geloofd. Toch vreemd."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren KierkegaardUitstekelbaars
The time has come...Kijk, er zijn een aantal theoretische en gevoelsmatige voordelen aan het inroepen van een godheid. Of het inroepen van wat voor construct dan ook om bepaalde zaken voor je eigen gevoel of gemoedsrust te doen kloppen. Maar dat maakt het desondanks niet correct.quote:Ik kan mij inderdaad voorstellen dat er een moraal kan onstaan, als in evolutionair aangeboren. Maar als ik aanneem dat de mijne is ontstaan net zo goed als de verkrachter, dan ontneem ik mij elke reden om hem te veroordelen. Hoe kan ik hem veroordelen voor iets waar hij erg blij van wordt? (psychopaat). Ik kan het op de mening van de meerderheid gooien, maar de mening van de meerderheid is in die zin natuurlijk gewoon een machtsspelletje. Ofwel: ik zie geen enkele rationele grond om de verkrachter te veroordelen als het om subjectieve mening gaat.
Jij vraagt: hoe kan ik hem dan veroordelen? Op basis waarvan (groepsnormen?) en is dat geldig en waarom dan en wat is de herkomst daarvan? Dan zeg ik: dat zijn allemaal uitstekende vragen, zoek het uit als je dat wil weten. Echter, het feit dat je die vragen wil stellen (wat dus op zich heel goed is) zegt helemaal niks over het DUS automatisch bestaan van een god en dan nog wel de jouwe. Zoals ik al eerder aangaf: het feit dat je problemen hebt met een situatie betekent nog niet dat die situatie niet bestaat.
We veroordelen nu ook mensen. Op basis van onze relatieve en tijdelijke moraal, neergelegd in de wet. Is die veranderlijk? Absoluut! Wetvoorstel door de tweede en eerste kamer rammen en mensen kunnen veroordeeld worden tot twintig jaar cel voor het knipperen met alleen hun rechter-oog. Zijn er vroeger andere wetten geweest? Jazeker. Zullen ze in de toekomst nog veranderen? Vast wel. Is dat dus goddelijk en oneindig? Nee. Is dat perfect? Nee. Pretendeer ik dat onze moraal en/of rechtssysteem perfect is? Nee.
Je probeert aan te tonen dat jouw verklaring prettiger voor jouw gevoel is en misschien is het dat ook wel. Maar dat zegt niets over het gehalte aan realiteit ervan. Ik ben het helemaal met je eens dat het makkelijker is om te bepalen wat een objectieve moraliteit is als er een objectieve moraliteit bestaat. Van dat standpunt hoef je me echt niet te overtuigen. Net als dat het makkelijk was als er voor elke moeilijke vraag van de mensheid een soort cheatcode was door een bovennatuurlijk ''iets'' te ontwikkelen die elk lastig vraagstuk kan oplossen voor de mensheid.
''Hoe voed ik mijn kinderen goed op?'' - dat weet god.
''Wat is goed en kwaad?'' - Dat weet (mijn!) god.
''Hoe bestuur je een land?'' - Dat weet god.
Lost echt niks op. Vertwijfeld roepen: ja maar hoe moet ik het dan weten als er geen god is? Is een terechte vraag. Maar geen bewijs voor wat dan ook.Ohja, want er zijn geen onrechtvaardige oorlogen natuurlijk! Dus zodra er ''oorlog'' uitgeroepen wordt is elke gedode niet vermoord en dus rechtvaardig? Dus elke oorlog wordt op dit moment uitgevochten op basis van heilige juistheid? En wanneer vindt god dan dat er sprake is van ''oorlog''? En is dan de partij die de oorlog uitroept automatisch de goede? Want die zorgt dat er een situatie van oorlog is. Of alle partijen die meedoen in de oorlog? Of kiest god altijd een kant? Steunde god de hutu's of de tutsi's? Steunt god nu ISIS of Al Nusra?quote:Het is niet allemaal moord, moord is het ongerechtvaardigd doden van iemand. In een oorlog iemand van de tegenpartij doden is dus geen moord. Dat is het belangrijke verschil tussen absolute en een objectieve waarde.
En wie kan dat dan weten hier op aarde? Jij? Ben jij de profeet van god? Zo nee, wie is dan degene die op elk slagveld ter wereld aangeeft: ''dit geweerschot was volgens god een moord!'' of ''god staat pal achter jullie bombardement, jongens! Dit is geen moord hoor, maar gewoon rechtvaardig! Want het is immers oorlog!''
Of is dat niet de mening van god maar heb je dat net zelf eigenlijk bedacht in naam van god?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je verhaal over het toepassen van de overtuigingen van ''een buitenwerelds wezen'' op huidige menselijke problemen is verzonnen, ongefundeerd en onwerkbaar.Precies.quote:Natuurlijk is verkrachting en moord ingezet door mensen, maar maakt dat het amoreel, ofwel, zijn zij dan niet te veroordelen? Waarom veroordelen we dan mensen die er anders over denken? Omdat dat normen zijn vanuit onze maatschappij?Nergens heb ik gezegd dat het perfect is. We moeten roeien met de riemen die we hebben, hè Overal valt een magische oplossing voor te bedenken, dat is de kunst echt niet.quote:Dat zou wel een zwaktebod zijn.
Jouw argument komt telkens neer op een variatie op: ik vind het moeilijk te accepteren en ik voel me er niet fijn bij. Maar laten we het eens omdraaien. Het enige vaatje waar je uit mag tappen voor een waarde-oordeel is god volgens jou, toch? En blijkbaar kan jij dat. Dan ben ik benieuwd wat de objectieve, oneindige god over de volgende zaken zegt.
Mag DNA als geldig bewijs aangedragen worden in een rechtszaak? En wanneer is deze betrouwbaar genoeg (volgens god dus)?
Is een computer hacken goed of slecht volgens god en wat is een rechtvaardige straf?
Tot welke lengte mag een man zijn haar laten groeien en welke straf krijgt hij als het te lang is?
En hoe weet je of elk antwoord god's letterlijke wil is en niet jouw subjectieve interpretatie ervan?Niet alleen zonder bijbel, maar ook zonder god heeft iedereen wel een mening. Geen kennis.quote:Dat maakt niet zoveel uit. Punt is dat christelijke theologie er van uitgaat dat iedereen ongeacht kennis van de bijbel, wél kennis van goed en kwaad heeft.Uiteraard! Dat ''helaas'' was dan ook een waarde-oordeel vanuit mijn mening.quote:Waarom ‘ helaas anders zien?’. Dat is dan toch hun goed recht als het subjectief is? Als het een mening is, mogen anderen wat anders menen. Als wij vinden dat we elkaar de handen moeten schudden, mogen hun vinden dat ze elkaar begroeten met een buiging.Goed punt, inderdaad. Als onze mening inderdaad maar een (weliswaar in deze contreien breed gedragen) mening is, kunnen wij die dan andere groepen opleggen? Dat is een heel erg goede vraag en het korte antwoord is: daar heb ik daar geen perfect antwoord op. Maar jij ook niet Welkom in de filosofie. Waar sommige vragen wellicht nooit opgelost gaan worden. Harris doet bijv. een poging door aan te geven dat prioriteiten stellen belangrijk is en als we menselijk welzijn als hoofdzaak bombarderen dan kunnen we afgeleid daarvan bepalen wat ''goed'' en ''slecht'' is. Echter kan men daar vast dingen tegen in brengen. Het is niet anders.quote:Ok, maar dan is de ene groep niet ‘slechter’ dan de ander, ze hebben gewoon andere definities. Als naastenliefde het vermoorden is van de ander, dan moeten ze dat toch lekker doen?
Het is net als met economie. (EDIT) God inroepen die als almachtige weet hoe we het begrotingstekort terug kunnen dringen of armoede op kunnen lossen heeft ook geen toegevoegde waarde. Er valt niet objectief vast te stellen wat een verheven manier van een land runnen is die 100% juist is. Daar is een levendig academisch debat over compleet met stromingen en diens 'profeten'. Maar er is nou eenmaal geen heilige economie. We proberen uiteindelijk maar wat als mensheid. En dat is zeker niet altijd leuk, 100% juist of verheven. Maar wel de realiteit.Eh juist wel! Dan kunnen er evenveel interpretaties zijn als dat er sociale structuren zijn met hun eigen normen en waarden. En iets zegt me dat daar wel aanwijzingen voor te vinden zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominationsquote:Als goed en kwaad echter sociale constructen zijn, dan kan er geen interpretatie en dus ook geen verwarring zijn.
http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm
Ook gelovigen klooien maar wat aan en het is zo subjectief als wat. Het enige verschil is dus dat zij niet zeggen: ik of wij vinden maar : ik of wij vinden dat god vindt.Zo zie ik dat inderdaad.quote:Het betreft dan simpelweg een boek met meningen van mensen van 4000-2000 jaar terug..
[ Bericht 1% gewijzigd door Uitstekelbaars op 26-04-2015 01:57:16 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold SchwarzeneggerIk weet het eigenlijk niet. Wie bepaalt tegenwoordig wat er wel of niet geloof wordt?quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach ja, wie heeft de autoriteit om die uit te delen?
Waar het uiteindelijk om draait is niet wat de Paus of de Bijbel zegt, maar wat mensen nou werkelijk geloven. En helaas is dat vaak grote en politiek gemotiveerde onzin.Molurus
ex-FOK!kerSinds Luther is er een sterke beweging geweest in de richting van 'elke Christen voor zich'.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik weet het eigenlijk niet. Wie bepaalt tegenwoordig wat er wel of niet geloof wordt?Niet meer aanwezig in dit forum.Terwijl er nog steeds een redelijk brede consensus is wat betreft het basisgeloof.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sinds Luther is er een sterke beweging geweest in de richting van 'elke Christen voor zich'.
Hm.Molurus
ex-FOK!kerIs dat zo? Er zijn als je het mij vraagt niet zo veel elementen van het Christelijke geloof die niet, tussen Christenen onderling, ter discussie staan.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Terwijl er nog steeds een redelijk brede consensus is wat betreft het basisgeloof.
Hm.Niet meer aanwezig in dit forum.Mozes, Jezus, God en noem maar op.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat zo? Er zijn als je het mij vraagt niet zo veel elementen van het Christelijke geloof die niet, tussen Christenen onderling, ter discussie staan.Molurus
ex-FOK!kerDat zijn vooralsnog namen + monotheisme. De problemen ontstaan als je gaat vragen naar de details en de relevantie daarvan.quote:Niet meer aanwezig in dit forum.Daar heb je gelijk in. Maar waar het gaat om Bijbelse figuren en de vraag of ze met God spraken zijn ze het volgens mij doorgaans wel eens.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zijn vooralsnog namen + monotheisme. De problemen ontstaan als je gaat vragen naar de details.
Ik moet trouwens toegeven dat ik dat niet zeker weet.Jovatov
Si fallor, sumAlle kerken hangen wel één van de geloofsbelijdenissen aan (of hebben er zelf één geschreven). Deze bevatten ongeveer dezelfde elementen, soms net was anders verwoord.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat zo? Er zijn als je het mij vraagt niet zo veel elementen van het Christelijke geloof die niet, tussen Christenen onderling, ter discussie staan.
Dat zegt dus twee dingen: 1. Er zijn duidelijk veel elementen die christenen als basis voor hun geloof zijn. 2. De interpretatie van die elementen verschilt in meer of mindere mate per kerk en/of persoon.
Dat alles ter discussie betekent nog niet dat er geen basis is.Molurus
ex-FOK!kerPuntje 2 doet puntje 1 volledig teniet.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:43 schreef Jovatov het volgende:
1. Er zijn duidelijk veel elementen die christenen als basis voor hun geloof zijn. 2. De interpretatie van die elementen verschilt in meer of mindere mate per kerk en/of persoon.Niet meer aanwezig in dit forum.Jovatov
Si fallor, sumNee. Dat er verschillende interpretaties zijn onderling geeft toch juist alleen maar aan dat dat elementen zijn die door christenen belangrijk gevonden worden?quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Puntje 2 doet puntje 1 volledig teniet.Molurus
ex-FOK!kerVan mening zijn dat de aarde 6000 jaar oud is of van mening zijn dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, en tegelijk van mening zijn dat dat strookt met de Bijbel... dat zou ik zelf niet uitleggen als een 'subtiel interpretatieverschil'. Daar zit een factor miljoen tussen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:52 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Nee. Dat er verschillende interpretaties zijn onderling geeft toch juist alleen maar aan dat die elementen zijn die door christenen belangrijk gevonden worden?
Om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen van zo'n interpretatieverschil.Niet meer aanwezig in dit forum.Jovatov
Si fallor, sumIn beide interpretaties (6000 jaar oud/4.5 miljard) blijft dat God de aarde gemaakt heeft. Allicht zit daar dan het christelijk gemeenschappelijke aspect in.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Van mening zijn dat de aarde 6000 jaar oud is of van mening zijn dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, en tegelijk van mening zijn dat dat strookt met de Bijbel... dat zou ik zelf niet uitleggen als een 'subtiel interpretatieverschil'. Daar zit een factor miljoen tussen.
Om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen van zo'n interpretatieverschil.
En verder hangt het er vanaf aan welke christen je dat vraagt, hoe belangrijk dat interpretatieverschil werkelijk is.
Bij het 'basis' christengeloof denk ik eerder aan de persoon Jezus. Die staat bij elke christen wel enigszins centraal.
Natuurlijk valt daar meer dan genoeg aan op los te interpreteren. Maar alsnog kan je echt wel stellen dat Jezus' menswording, kruisiging en wederopstanding door (vrijwel) alle christenen wordt gedragen.
Wat het betekent dat Jezus mens is geworden/gekruisigd/wederopgestaan is weer interpreteren. Maar dat maakt nog niet dat de persoon Jezus geen kernpersoon onder christenen is.Molurus
ex-FOK!kerDat is in de basis niet meer dan deisme. Onder Christenen kan dat uiteenlopen van 'veroorzaker van de oerknal' tot 'directe schepper van de menselijke soort'. En ook dat zou ik niet willen uitleggen als een 'subtiel interpretatieverschil'. Dat is niks minder dan fundamenteel verschillend.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:02 schreef Jovatov het volgende:
[..]
In beide interpretaties (6000 jaar oud/4.5 miljard) blijft dat God de aarde gemaakt heeft. Allicht zit daar dan het christelijk gemeenschappelijke aspect in.In naam, ja. Wederom zitten daar fundamentele verschillen in de interpretatie.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:02 schreef Jovatov het volgende:
Bij het 'basis' christengeloof denk ik eerder aan de persoon Jezus. Die staat bij elke christen wel enigszins centraal.Een deel ziet dat als een letterlijk opstaan uit de dood en weer als levend mens rondlopen. En ander deel ziet dat als een 'spirituele opstanding'. Hoe je dat laatste ook uitlegt, ook dit lijkt me geen subtiel interpretatieverschil.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:02 schreef Jovatov het volgende:
Natuurlijk valt daar meer dan genoeg aan op los te interpreteren. Maar alsnog kan je echt wel stellen dat Jezus' menswording, kruisiging en wederopstanding door (vrijwel) alle christenen wordt gedragen.Alleen de naam. Er blijft echt vrij weinig gemeenschappelijks over.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:02 schreef Jovatov het volgende:
Wat het betekent dat Jezus mens is geworden/gekruisigd/wederopgestaan is weer interpreteren. Maar dat maakt nog niet dat de persoon Jezus geen kernpersoon onder christenen is.
[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 25-04-2015 21:19:42 ]Niet meer aanwezig in dit forum.Jovatov
Si fallor, sumOp jouw manier beredenerend kom je inderdaad op niets gemeenschappelijks uit. Elk aspect kan je uitpluizen en wordt door verschillende christenen uiteindelijk anders geïnterpreteerd.
Ik zal niets kunnen noemen hier wat elke christen op exact dezelfde wijze interpreteert. Op die manier beredeneerd is er inderdaad niets écht gemeenschappelijks.
Maar alleen al het feit dat je bepaalde aspecten kan noemen die door christenen verschillend geïnterpreteerd worden maakt al dat er ook iets gemeenschappelijks inzit. Want waar haal je anders die aspecten vandaan?
Waar slaat een discussie tussen christenen onderling op als ze niet iets gemeenschappelijks zouden delen?
En wat dat gemeenschappelijke iets dan precies is, is weer een debat van interpretaties enzovoorts. Dit wel, dat niet. Daar kom je niet uit.
Maar dat het er is, staat volgens mij buiten kijf.
Hoe kunnen wij het hier uberhaupt over 'christenen' hebben als zij niet iets zouden delen met elkaar? Over wie hebben we het dan uberhaupt?highender
Travellin' LightMonotheïsten?quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:33 schreef Jovatov het volgende:
Hoe kunnen wij het hier uberhaupt over 'christenen' hebben als zij niet iets zouden delen met elkaar? Over wie hebben we het dan uberhaupt?Jovatov
Si fallor, sumJoden of moslims zijn ook monotheïsten, maar die bedoelen we niet als we het over christenen hebben. Al hebben joden en moslims ook flink wat overlap met christenen.quote:
Forum Opties Forumhop: Hop naar: