Maak maar eens een degelijke case dat dit onder één hoedje is gespeeld, je uitspraak valt nu een beetje in het luchtledige. Zoals al eerder aangegeven hebben we het hier over een divers aantal bronnen van verschillende schrijvers/tijden.quote:
Wat is je punt?quote:
Het gaat welzeker over Jezus, tacticus leefde daarnaast nog relatief kort op de gebeurtenissen, deze uitspraak komt uit 116 ad.quote:Tacitus heeft het zelfs niet over Jezus. En wat hij erover geschreven heeft is van horen zeggen, enkele generaties later. ?
Die kunnen we misschien wel behandelen als we het hier eens over worden.quote:En hoe zit het met de " e.a. "
Je eigen bronnen zijn magertjes, je gooit maar wat lege kreten de lucht in als “Jezus is door Paulus verzonnen”, zonder zelf een degelijke case te maken voor iets dergelijks.quote:Magertjes jouw bronnen.
De " echte moraal" wordt vaak aan de bijbel toegeschreven, of in ieder geval aan God. Ik toon aan dat hij een verwerpelijke moraal heeft. Niet alleen in Job, door het hele OT. IN het NT is God zo goed als afwezig. Slechts 2 zinloze en onbegrijpelijke moorden, tegen honderdduizenden in het OT.quote:Op woensdag 22 april 2015 11:15 schreef Hexxenbiest het volgende:
Je maakt je veels te druk om moraal enzo. Het was vroeger. Nu doet hij het toch anders?
Een almachtige die jaloers is? Kom op zeg..... Naar zijn beeld? ik hoop het niet zeg. Zie boven.quote:Hij vertoonde menselijke trekjes omdat hij te maken had met mensen. Daarbij, de mens is naar zijn beeld gemaakt.
Heeft er alles mee te maken.quote:Op woensdag 22 april 2015 10:34 schreef hoatzin het volgende:
Dit heeft niets met naza(o)reners te maken.
Blijkbaar heb je me nog steeds niet goed begrepen. Natuurlijk waren er ' christenen ' reeds aanwezig. Nogmaals, en neem je tijd dit te laten doordringen, dit waren zeloten, fundamentalisten die er van overtuigd waren dat er nogmaals een ' christus ' zou opstaan. En verwar nu niet met Jezus, want die kwam als ' christus ' niet meer in aanmerking. Christus was niet het synoniem van Jezus, laat dat al eens duidelijk wezen. De vroege christenvervolging was de vervolging op de zeloten, ook wel nazareners of messianisten genoemd.quote:Verklaar jij eens hoe Paulus een reeds bloeiende christelijke (dus Jezusbelijdende) gemeente aantrof in Rome?
We hebben geen reden om iets dergelijks aan te nemen, het doet heel veel veronderstellingen die geen enkele ondersteuning hebben vanuit de beschikbare bronnen. De meest aannemelijk verklaring, die veruit de minste aannames doet, is dat Jezus daadwerkelijk is opgestaan.quote:Op woensdag 22 april 2015 10:20 schreef Terra-jin het volgende:
Wellicht hadden de apostelen andere motieven die hen 't leven waard waren. Ze zouden er dus wel degelijk baat bij kunnen hebben gehad om het verhaal te verzinnen.
Niet bepaald, we hebben diverse onafhankelijke bronnen die dezelfde gebeurtenissen beschrijven. Daarnaast zijn de boeken relatief kort gedateerd na de gebeurtenissen wat de historiciteit van de geschriften alleen maar aannemelijk maakt.quote:Daarnaast is het prima mogelijk dat het oorspronkelijke verhaal veranderd / herschreven is door derden... wiens motieven alle kanten op kunnen. Het idee dat het verhaal door niemand gelogen of verbogen kan zijn is daarmee onjuist.
Het is absoluut niet aannemelijk, het wordt simpelweg door geen enkele bron ondersteund. Het is dus maar wat speculatief gebrabbel.quote:Zou kunnen toch? Ik zie niet in waarom dit pertinent onmogelijk zou zijn.
Ik ben het met je eens dat sommige uitspraken meer bewijs nodig hebben dan anderen, maar wat mij betreft hebben we van sommige gebeurtenissen van het leven van Jezus aardig solid bewijs. Andere lezingen van de tekst zijn niet aannemelijk.quote:Als je een wonderbaarlijke gebeurtenis claimt, moet je van álle andere alternatieve verklaringen keihard kunnen aantonen dat ze 100% onmogelijk zijn. Een pittige klus, maar dat is het gevolg van het claimen van iets wonderbaarlijks. Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Bij een argument gaat het om explanatory power. Als de letterlijke lezing van de tekst tegen de minste problemen oploopt, dan kunnen we het aannemelijk achten dat het om historische gebeurtenissen gaat. Als je andere verklaringen poneert moet je natuurlijk wel met een goede case komen, die lijn ligt met de beschikbare bronnen. Doe je dat niet dan doe je aan special pleading wat betreft argumentatiestijl.quote:Ik denk dat een probleem bij dit soort overtuigingen niet ligt in het feit dat ze logischerwijs mogelijk zijn, maar dat de aannemelijkheid ligt in de onmogelijkheid van iedere alternatieve verklaring. Als je zo'n overtuiging wil beargumenteren, dan ligt er een Herculiaanse taak voor je
Blijkbaar wel he, want kort daarop was het lichaam reeds verplaatst, of denk je nu werkelijk dat dit was opgestaan uit de dood ? Dan ben ik klaar met je en laat je rustig in je fictief wereldje.quote:Op woensdag 22 april 2015 11:27 schreef Murvgeslagen het volgende:
We zijn het er over eens dat het graf van Jozef wordt genoemd, dat betekent echter niet dat het uitgeleend was.
Als je toch zo onderlegd bent zoals je beweerd, make an educated guess.quote:Waar haal je dat geheime familiegraf nu weer vandaan?
Heb je hier buiten de evangelies daar nog een bevestiging over ?quote:Zoals je zelf al aanhaalt werd Jezus begraven in het graf van Jozef van Arimathea. Enkele verzen erna wordt er aangegeven dat er al snel een wacht voor het graf werd gezet om het verdwijnen van het lichaam te voorkomen.
Jazeker, zelfs jij weet er het bestaan niet af als onderlegd persoon.quote:Dat familiegraf was dus helemaal niet geheim.
Welke bronnen ? Tot nu toe heb je buiten het N.T. nog niks bruikbaars laten zien.quote:Natuurlijk niet, het gaat om diverse bronnen met verschillende schrijvers. Dat deze in een veel later stadium zijn gebundeld zegt daar niks over.
Carrier kan me ook niet overtuigen, maar daar heb ik het niet over. Ik ontken niet, zoals Carrier het bestaan van een historische figuur, maar wijkt totaal af van wat we lezen in het N.T. , want dat is de mythologische versie.quote:Niet bepaald, het is een zeer kleine minderheid van historici die iets dergelijks beweerd. Ik vind hun case (R. Carrier e.a.) ver van overtuigend.
Bedoel je Tacitus ? Meer dan 80 jaar later, is dat relatief kort ?quote:Op woensdag 22 april 2015 11:40 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het gaat welzeker over Jezus, tacticus leefde daarnaast nog relatief kort op de gebeurtenissen, deze uitspraak komt uit 116 ad.
Op 2000 jaar is het relatief kort. Maar het enige dat telt is of zo iemand directe informatie kon hebben, en dat lijkt me 80 jaar na dato niet aan de orde.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Bedoel je Tacitus ? Meer dan 80 jaar later, is dat relatief kort ?
Jazeker, dat is historisch gezien relatief kort.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Bedoel je Tacitus ? Meer dan 80 jaar later, is dat relatief kort ?
Kunnen we het dan niet beter over de directe onafhankelijke bronnen hebben, en niet over de 'aanvullende bronnen'? Aanvullende bronnen worden niet beter als je er meer van hebt namelijk.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:36 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mocht het het enige bewijs zijn voor het bestaan van een zekere Jezus, dan is dat natuurlijk magertjes. Het betreft hier echter een aanvullende bron die de historiciteit van een zekere persoon Jezus aannemelijk maakt.
Tegenwoordig is 80 jaar niet zo lang OMDAT er heel wat mensen die leeftijd (en hoger) bereiken en omdat we heel wat verschillende media als bewijzen van dingen hebben (in de tijd dat iets gebeurde geschreven, geluidsopnamen, foto's, film) én omdat het bezoeken van (verre) plaatsen eenvoudig mogelijk is.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:36 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jazeker, dat is historisch gezien relatief kort.
Niets uit de bronnen wijst er op dat hij verplaats was na zijn dood, er stonden zelfs soldaten voor het graf om dat onmogelijk te maken.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:21 schreef ATON het volgende:
Blijkbaar wel he, want kort daarop was het lichaam reeds verplaatst, of denk je nu werkelijk dat dit was opgestaan uit de dood ? Dan ben ik klaar met je en laat je rustig in je fictief wereldje.
Zoals ik al aangaf blijkt er nergens dat het een geheim familiegraf betreft, integendeel zelfs.quote:Als je toch zo onderlegd bent zoals je beweerd, make an educated guess.
Ik kan je overigens wel op het spoor zetten.
Wat doet dat er toe, je doet zelf toch beroep op Mattheüs 27?quote:Heb je hier buiten de evangelies daar nog een bevestiging over ?
Ik begrijp je niet helemaal. Wil je zeggen dat omdat ik persoonlijk niet weet waar dat graf 2000 jaar geleden heeft gelegen, dat het dan een geheim graf moet zijn geweest? Ik mag hopen dat je een beter argument hebt.quote:Jazeker, zelfs jij weet er het bestaan niet af als onderlegd persoon.
We praten in cirkels, nogmaals: het nieuwe testament bestaat uit een aantal onafhankelijke bronnen die in een later stadium gebundeld zijn.quote:Welke bronnen ? Tot nu toe heb je buiten het N.T. nog niks bruikbaars laten zien.
Alle argumentatie die uitgaat van een mythologische Jezus (en dat zijn van elkaar verschillende argumenten) is slecht onderbouwd, er worden aannames gedaan die niet door het bronmateriaal kunnen worden ondersteund.quote:Carrier kan me ook niet overtuigen, maar daar heb ik het niet over. Ik ontken niet, zoals Carrier het bestaan van een historische figuur, maar wijkt totaal af van wat we lezen in het N.T. , want dat is de mythologische versie.
Wat betreft de dood en opstanding van Jezus hebben ze inderdaad weinig toegevoegde waarde, om het bestaan van een historische Jezus aan te tonen zijn ze wel belangrijk. De context van Josephus en Tacitus was de opmerking dat Jezus wel eens verzonnen kon zijn.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kunnen we het dan niet beter over de directe onafhankelijke bronnen hebben, en niet over de 'aanvullende bronnen'? Aanvullende bronnen worden niet beter als je er meer van hebt namelijk.
Als men het over 2000 jaar heeft over Marie Curie dan zijn biografieen die geschreven zijn in 2015 ook niet interessant natuurlijk. (Ook niet een beetje.)
Misschien zijn de bronnen waar dit uit zou blijken wel verloren gegaan? (al dan niet opzettelijk..)quote:Op woensdag 22 april 2015 12:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
We hebben geen reden om iets dergelijks aan te nemen, het doet heel veel veronderstellingen die geen enkele ondersteuning hebben vanuit de beschikbare bronnen. De meest aannemelijk verklaring, die veruit de minste aannames doet, is dat Jezus daadwerkelijk is opgestaan.
Haha, ben je een beetje de discussieerstijl van onze atheïstenvrinden aan het overnemen?quote:Op woensdag 22 april 2015 12:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het is absoluut niet aannemelijk, het wordt simpelweg door geen enkele bron ondersteund. Het is dus maar wat speculatief gebrabbel.
De minste problemen... het feit dat de tekst een wonderbaarlijke gebeurtenis beschrijft, die indruist tegen alles wat we weten van de natuur en hoe de wereld werkt, lijkt mij een zwaarwegend probleem. De stelling dat er ergens een leugen / vergissing begaan is, lijkt me veel minder problematisch.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als de letterlijke lezing van de tekst tegen de minste problemen oploopt, dan kunnen we het aannemelijk achten dat het om historische gebeurtenissen gaat.
Zeg maar: geen. Overigens zouden ze ook geen toegevoegde waarde hebben gehad op dat punt als ze 80 jaar eerder waren geschreven.quote:Op woensdag 22 april 2015 13:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat betreft de dood en opstanding van Jezus hebben ze inderdaad weinig toegevoegde waarde,
Als het enige bewijs dat wij nu hadden voor het bestaan van Marie Curie bestond uit een boek geschreven in 2010, dan zou ik haar bestaan zeker in twijfel trekken. Waarom zou hier iets anders gelden?quote:Op woensdag 22 april 2015 13:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
om het bestaan van een historische Jezus aan te tonen zijn ze wel belangrijk.
En die mogelijkheid blijft, als het uitsluitend moet komen van Josephus en Tacitus, wat mij betreft 100% staan. Ook op dat punt hebben die twee geen toegevoegde waarde. (Dus ook niet 'weinig'. Volmaakt 'geen'. Ze zijn eigenlijk het vermelden niet eens waard.)quote:Op woensdag 22 april 2015 13:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
De context van Josephus en Tacitus was de opmerking dat Jezus wel eens verzonnen kon zijn.
Natuurlijk is het zo dat 80 jaar nu, minder lang was dan toen. We hebben het echter over de relatieve betrouwbaarheid van bronnen 2000 jaar geleden, en daar kunnen we gelukkig gewoon uitspraken over doen. De historiciteit van Jezus wordt door meerdere onafhankelijke bronnen bevestigd, sommigen nog binnen één generatie na Jezus dood.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:55 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
Tegenwoordig is 80 jaar niet zo lang OMDAT er heel wat mensen die leeftijd (en hoger) bereiken en omdat we heel wat verschillende media als bewijzen van dingen hebben (in de tijd dat iets gebeurde geschreven, geluidsopnamen, foto's, film) én omdat het bezoeken van (verre) plaatsen eenvoudig mogelijk is.
VROEGER werden de mensen over het algemeen niet zo oud (hoewel er wel degelijk mensen behoorlijk oud werden - de lage levensverwachting komt mede door een enorme hoge kindersterfte), dus na 80 jaar waren er toen waarschijnlijk amper (zelfs geen) ooggetuigen meer. En media hadden ze toen - afgezien van het geschreven woord of een tekening - amper. En reizen duurde LANG, dus echt ter plaatse ergens gaan onderzoeken was zodanig lastig dat het amper voorkwam.
Als je het over MENSELIJKE GESCHIEDENIS hebt WAS 80 jaar dus WEL DEGELIJK lang!
Dat er discrepanties te vinden zijn over kleine details zegt natuurlijk niets over de onbruikbaarheid van een geschrift als historisch verslag. Dat is helemaal afhankelijk van het aantal bronnen wat een specifiek feit beschrijft en de tijd die er zit tussen de gebeurtenis en het opschrijven.quote:[…]
De bijbel is EEN ZOOITJE, het zelfde gebeuren (of het nou over Jezus gaat of over een veldslag of zo) wordt in dat boek vaak op verschillende plaatsen door verschillende schrijvers behandeld, waarbij er grote verschillen tussen de verslagen zitten (zoals het aantal gedode vijanden in een slag, waarbij de een het over een paar honderd heeft, de ander over een duizendtal en de volgende over ruim 20 000). De bijbel is dus TOTAAL ONBRUIKBAAR als een historisch document - de chronologie rond Jezus' geboorte klopt van geen kanten en de Romeinse boekhouding toont dat zonneklaar aan.
Ooggetuigen zijn inderdaad relatief onbetrouwbaar, echter hebben we omtrent de dood en opstanding van Jezus verschillende onafhankelijke bronnen die dezelfde dingen bevestigen.quote:Dan nog over ooggetuigen - zo die er dus al überhaupt nog waren - ooggetuigen verslagen zijn vreselijk onbetrouwbaar, al relatief kort na een gebeurtenis vertekenen de herinneringen. Na 80 jaar is een ooggetuigenverslag - dat ook nog eens hoogstwaarschijnlijk vertaald moest worden en iedere vertaling is een interpretatie - echt niet betrouwbaarder dan een sprookje.
Het lijkt er sterk op dat de schrijvers van de evangeliën niet in Israël (Kanaän) woonden. De beschrijvingen van het landschap kloppen niet erg.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:55 schreef BaardaapAd het volgende:
De bijbel is dus TOTAAL ONBRUIKBAAR als een historisch document - de chronologie rond Jezus' geboorte klopt van geen kanten
PARDON?!?quote:Op woensdag 22 april 2015 13:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat er discrepanties te vinden zijn over kleine details
Wie weet hé, misschien was Steve Jobs wel een alien. Zonder argumentatie hebben we hier natuurlijk niets aan. Aangezien het ook om verschillende bronnen gaat is een dergelijke aanname vergezocht.quote:Op woensdag 22 april 2015 13:06 schreef Terra-jin het volgende:
Misschien zijn de bronnen waar dit uit zou blijken wel verloren gegaan? (al dan niet opzettelijk..)
Ik zat nog te twijfelen. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk wel waar het op neerkomt, het zijn uitspraken die op geen enkele manier door het bronmateriaal wordt ondersteund.quote:Haha, ben je een beetje de discussieerstijl van onze atheïstenvrinden aan het overnemen?
De historiciteit van Jezus staat bijzonder sterk. Dit omdat het in vergelijking met andere gebeurtenissen er meer bronnen zijn, en deze bronnen ook relatief kort (w.b.t. andere historische verslagen) zijn opgeschreven na de gebeurtenissen.quote:In je argumentatie steun je vooral op de bronnen. Waarom zijn deze bronnen volgens jou betrouwbaar?
Alle historisch verslagen zijn gebaseerd op ooggetuigenverklaringen, des te meer onafhankelijke bronnen, des te aannemelijker de gebeurtenissen.quote:Onthoud, aangezien je een wonderbaarlijke claim doet, moet je beargumenteren dat het tegendeel nóg wonderbaarlijker is. Aangezien je bronnen historisch zijn en gebaseerd op ooggetuigeverslagen, lijkt me dat een vergissing hierin niet zo verwonderlijk is.
Aangezien het hier om verschillende bronnen gaat is de nieuwe stelling altijd iets in de richting van een complottheorie over langere tijd met verschillende groepen mensen. Dit kan uiteindelijk alleen onderbouwd kan worden met “wonderen bestaan niet”.quote:De minste problemen... het feit dat de tekst een wonderbaarlijke gebeurtenis beschrijft, die indruist tegen alles wat we weten van de natuur en hoe de wereld werkt, lijkt mij een zwaarwegend probleem. De stelling dat er ergens een leugen / vergissing begaan is, lijkt me veel minder problematisch.
Ook aannames variëren van plausibel tot buitengewoon onwaarschijnlijk. Het aantal aannames, en daarmee Ockhams scheermes, lijkt me pas relevant wanneer deze aannames individueel ongeveer even waarschijnlijk zijn.quote:Op woensdag 22 april 2015 12:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
We hebben geen reden om iets dergelijks aan te nemen, het doet heel veel veronderstellingen die geen enkele ondersteuning hebben vanuit de beschikbare bronnen. De meest aannemelijk verklaring, die veruit de minste aannames doet, is dat Jezus daadwerkelijk is opgestaan.
Nou nee .... nogmaals, de Romeinen hadden een goede boekhouding; ze wisten hoeveel soldaten ze hadden en dus waren hun verliezen een kwestie van de cijfers vergelijken. Dat is niet alleen maar een kwestie van een ooggetuigenverslag. Ook van rechtszaken schreven ze verslagen....quote:Alle historisch verslagen zijn gebaseerd op ooggetuigenverklaringen, des te meer onafhankelijke bronnen, des te aannemelijker de gebeurtenissen.
De Jezus mythe is niets anders dan de joodse versie van een nog oudere mythe.quote:Op woensdag 22 april 2015 13:10 schreef BaardaapAd het volgende:
Hét grootste probleem met de Jezus mythe is dat hij een dode doet opstaan
Uhm .... ja, nogmaals, er zijn een hele trits figuren die in de bijbel opnieuw tot leven worden gewekt en alles pre-Jezus is primair dus een joodse mythe. En Jezus de Nazarener was zelf ook een jood uiteraard.quote:Op woensdag 22 april 2015 13:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De Jezus mythe is niets anders dan de joodse versie van een nog oudere mythe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |