abonnement Unibet Coolblue
pi_151777917
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
pi_151779955
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:03 schreef Puala het volgende:
Mijn munt gaat alweer dood -O- Een simpel klein potje van de intratuin en ik geef netjes water. Staat in een plantenbak waar vorig jaar een bloem in stond en waar ik een zak tuinaarde bovenin heb gekieperd. Ik snap het niet ;( Wat doe ik verkeerd?
Teveel water misschien? Luis? Onvoldoende ruimte?
pi_151780131
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:24 schreef pennedop2 het volgende:
Ik ben vandaag met een klein moestuintje begonnen. Ik zag bij de Lidl potgrond voor een euro, dus gelijk 2 zakken meegenomen. Ik had er geen rekening mee gehouden dat het kiezen van de grond al belangrijk is. Nu lees ik dat universele potgrond niet geschikt is om te zaaien. Is dat echt zo? Wat als ik gewoon een extra voedingsmiddel toevoeg ofzo.
Mijn ervaring is dat dat prima kan, gewoon de grove delen er wat uit halen. Eventueel wat zand boven op de grond zodat er geen algen troep op groeit.

En niet met je zand strand gaan spelen want dat is veel te zout.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151792352
Zijn hier mensen die wel eens zelf een druppel systeempje of iets dergelijks in elkaar hebben geknutseld? En zo ja een hoe je dit gemaakt hebt?
  zaterdag 18 april 2015 @ 00:59:33 #5
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_151793377
Hier hebben we op dit moment de spinazie, bieten, 2 soorten sla, radijs, rucola, snijbiet en uien boven. En kruiden als basilicum, bieslook, knoflookbieslook, lenteui en maggiplant. T wachten is nog ff op de aardappelen, de broccoli en de maïs :) Verder hebben we in de kas tomaat, broccoli en stokbonen staan om op te kweken zodat dat mooie planten zijn tegen de tijd dat dezen uitgeplant kunnen worden. Gelukkig nog geen slakken gezien! Wat er verder in juli nog in gaat is chinese kool. Kijken of dat goed wil! Ben benieuwd!
  zaterdag 18 april 2015 @ 01:00:46 #6
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_151793401
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:17 schreef Boarderzip het volgende:
Zijn hier mensen die wel eens zelf een druppel systeempje of iets dergelijks in elkaar hebben geknutseld? En zo ja een hoe je dit gemaakt hebt?
Ik weet dat er van die slangen zijn die water doorlaten. Verder hebben mijn ouders wel gewerkt met touwtjes voor de tomatenplanten als ze met vakantie waren. Dat werkte overigens prima.
  zaterdag 18 april 2015 @ 01:29:53 #7
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_151793804
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 01:00 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Ik weet dat er van die slangen zijn die water doorlaten. Verder hebben mijn ouders wel gewerkt met touwtjes voor de tomatenplanten als ze met vakantie waren. Dat werkte overigens prima.
Touwtjes?

Leg dat eens uit als je wil?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_151795365
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 01:00 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Ik weet dat er van die slangen zijn die water doorlaten. Verder hebben mijn ouders wel gewerkt met touwtjes voor de tomatenplanten als ze met vakantie waren. Dat werkte overigens prima.
Ik zal vandaag eens langs het tuincentrum gaan om te kijken voor die slangetjes.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 01:29 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Touwtjes?

Leg dat eens uit als je wil?
Volgens mij werkt het met touwtjes zo dat je die in moet graven naast de wortel en het andere einde in een fles of emmer water steekt. Het touwtje zuigt zich dan vol met water en transporteert op die manier langzaam het water naar de plant.
pi_151795698
OneDayFly.nl heeft nog tot 12.00u een druppelslang in de aanbieding zag ik net.
Spoilers!
  zaterdag 18 april 2015 @ 10:36:34 #10
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_151796131
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 09:30 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Ik zal vandaag eens langs het tuincentrum gaan om te kijken voor die slangetjes.

[..]

Volgens mij werkt het met touwtjes zo dat je die in moet graven naast de wortel en het andere einde in een fles of emmer water steekt. Het touwtje zuigt zich dan vol met water en transporteert op die manier langzaam het water naar de plant.
Klopt! Volgens mij moet de emmer hoger staan en de touwtjes bij de wortels.
pi_151800217
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
OneDayFly.nl heeft nog tot 12.00u een druppelslang in de aanbieding zag ik net.
Dan ben ik net te laat -O-
pi_151801137
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:36 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Klopt! Volgens mij moet de emmer hoger staan en de touwtjes bij de wortels.
En als het touwtje per ongeluk opdroogt, moet je opnieuw beginnen. Weer nat maken brengt de zuigstroom niet op gang.
pi_151801275
Wat brengt de zuigstroom dan wel op gang?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_151801579
Ik ken het principe van 2 toepassingen. Bij aquarium (deels) leeg maken, moet je zelf aan het slangetje zuigen. Bij kamerplanten zelf watertoevoer laten regelen, werd gewaarschuwd tegen uitdrogen als het eenmaal op gang gekomen is (bv. tijdens vakantie of onverwachte zon op het touwtje). Dat was mijn ervaring ook, dus ik ben ermee gestopt.
  zaterdag 18 april 2015 @ 17:46:42 #15
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_151803981
Bij mijn ouders stond het in een hoek onder de veranda. Dus daar kwam sowieso geen direct zonlicht. Weet alleen ff zo niet wat voor touw ze gebruikt hadden... maar last van uitdroging van de touwtjes hebben ze nooit gehad
pi_151824988
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 18:50 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat dat prima kan, gewoon de grove delen er wat uit halen. Eventueel wat zand boven op de grond zodat er geen algen troep op groeit.

En niet met je zand strand gaan spelen want dat is veel te zout.
^O^ Heb de potgrond gemengd met 1/3 zand van de bouwmarkt. Heb wel een tas vol dennennaalden verzameld, las dat dat ook de luchtigheid van de grond bevordert en anders leg ik het straks bovenop om verdamping tegen te gaan. Als het allemaal een beetje wil heb ik straks veel te veel groenten verwacht ik. Maar die raak ik wel weer kwijt.
pi_151825033
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 14:58 schreef pennedop2 het volgende:

[..]

^O^ Heb de potgrond gemengd met 1/3 zand van de bouwmarkt. Heb wel een tas vol dennennaalden verzameld, las dat dat ook de luchtigheid van de grond bevordert en anders leg ik het straks bovenop om verdamping tegen te gaan. Als het allemaal een beetje wil heb ik straks veel te veel groenten verwacht ik. Maar die raak ik wel weer kwijt.
In potgrond en zaaigrond, zeker nog eens vermengt met grofzand, hoef je je niet zo snel druk te maken dat de grond dichtslaat en dus gaat verstikken denk ik hoor. Voor de verdamping uit je grond zou je inderdaad wel kunnen mulchen met iets als bladeren of dennennaalden.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151833544
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 14:58 schreef pennedop2 het volgende:

[..]

^O^ Heb de potgrond gemengd met 1/3 zand van de bouwmarkt. Heb wel een tas vol dennennaalden verzameld, las dat dat ook de luchtigheid van de grond bevordert en anders leg ik het straks bovenop om verdamping tegen te gaan. Als het allemaal een beetje wil heb ik straks veel te veel groenten verwacht ik. Maar die raak ik wel weer kwijt.
Ik geef gewoon water om verdamping weer op te heffen :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151925997
Ik had een paar dozen van de Lidl liggen met slangetjes en druppelaars en een bewateringscomputer. Bij de Hornbach verkopen ze hetzelfde systeem, daar heb ik een dikke buis gekocht als aanvoer.

Zelf een bodemsensor gemaakt, nu krijgen de plantjes 6 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds water tenzij het geregend heeft ^O^ .
  woensdag 22 april 2015 @ 15:55:44 #20
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_151927606
Hallo allen! Ik ben dit jaar ook gaan moestuinieren dus zal mijn gezicht hier regelmatig laten zien :)

Heb gelijk een vraagje: Ziet ui er ongeveer hetzelfde uit als lente-ui als hij ontkiemt? En hoe zijn selderij en marjoraan eruit als mini plantjes? Dit, om te weten wat in mijn vakjes onkruid is en wat niet :+

Verder heb ik momenteel bieslook, wortels, rucola, krulsla, krop sla staan wat al aardig begint te groeien. Afgelopen weekend prei en courgette gezaaid
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_151928059
gezaaide ui ziet er idd uit als mini lente-ui. :Y

voor de rest is het soms even afwachten.
ik zaai in lijnen of in raster (zoals makkelijke moestuin). alles wat daarbuiten staat gaat weg. maar op de plek van de zaden twijfel ik ook regelmatig. vergelijken met het 'onkruid' buiten de rijtjes helpt soms. anders even laten staan totdat de eerste echte bladen zichtbaar zijn. de kiembladen lijken allemaal nogal op elkaar.
  woensdag 22 april 2015 @ 16:36:53 #22
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_151929095
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 16:08 schreef Elleska het volgende:
gezaaide ui ziet er idd uit als mini lente-ui. :Y

voor de rest is het soms even afwachten.
ik zaai in lijnen of in raster (zoals makkelijke moestuin). alles wat daarbuiten staat gaat weg. maar op de plek van de zaden twijfel ik ook regelmatig. vergelijken met het 'onkruid' buiten de rijtjes helpt soms. anders even laten staan totdat de eerste echte bladen zichtbaar zijn. de kiembladen lijken allemaal nogal op elkaar.
Ok dank :). Ik houd me idd ook aan de makkelijke moestuin :D
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_151951686
Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat bij mijn aardbeien planten?



pi_151951811
Heb je de planten bemest?
pi_151952684
Ze staan in bakken met potgrond en af en toe wat vloeibare voeding erbij, nog niet heel erg veel.
pi_151953961
Aardbeienplanten zijn nogwel gevoelig voor overbemesting. In potgrond zit meestal genoeg voeding voor 6maand.

Als je extra voeding wil geven dan beter langzaam werkende voeding. Vloeibare voeding is al snel teveel.
pi_151954974
Oké, zal vanaf nu stoppen met voeding geven. Bedankt voor de tip.
pi_151959685
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 11:52 schreef Boarderzip het volgende:
Ze staan in bakken met potgrond en af en toe wat vloeibare voeding erbij, nog niet heel erg veel.
Ik heb een baaltje mestkorrels voor de groentetuin en daarvan geef ik 1 of 2x per week elke week of om de week een paar korrels per pot in het groeiseizoen. De chrysanten zolang als ze bloeien, wat tot in de vorst kan zijn.

Kalk is lastiger geworden sinds het in korrelvorm verkocht wordt. Meestal vergeet ik om een laagje korrels in water "op te weken". Een deel van de korrels vind ik na een paar jaar nog terug als korrel.

[ Bericht 7% gewijzigd door Teslynd op 23-04-2015 16:21:43 ]
pi_151959868
gemalen eierschaal werkt ook ;)
pi_151959912
weer fout
  Moderator zaterdag 25 april 2015 @ 07:53:11 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152007246
Niet echt moestuin, maar jullie weten het vast wel: is dit normaal blad voor een perenboom (Dyonne de Comice). Heb hem afgekomen winter geplant dus heb nog nooit blad van zo'n boom gezien. Had blad verwacht dat op een appelboom lijkt maar dit ziet er toch wel anders uit.

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152007893
Dit had die van mij ook vorige week en elk jaar. Nu zijn ze niet meer gekruld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152011513
De blaadjes moeten gewoon nog even ontvouwen.
pi_152012327
Hi! O+

Ik ben echt de slechtste tuinier, getuige mijn "makkelijke" moestuin, waar toch maar echt één van de 16 vakjes omhoog is gekomen. Waarvan ik niet eens zeker meer weet wat het was, maar het lijkt het meest op de mosterd. :')



Anyhow, nu had ik enthousiast ook wat dingen in de rest van mijn tuin gegooid. Maar dat is nu één groot oerwoud met onkruid. Ik vroeg me af of er misschien nog wat goeds tussen stond voordat ik alles er uit trek. Zitten hier misschien mensen die dat zouden herkennen?

Er staan aardbeien, die herken ik wel. Verder peultjes en vleestomaten zouden er nog tussen moeten staan. En misschien perongeluk in mijn enthousiasme nog iets, maar dat ben ik vergeten.

Dit is dus spot de peultjes en vleestomaten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_152012807
Ik zie heel veel zevenblad = onkruid.
pi_152012955
Ja, die en die met twee langwerpige blaadjes zijn onkruid, die namen mijn makkelijke moestuin ook helemaal over. :')

Ik twijfel vooral over de peterselie-achtige blaadjes op de bovenste foto en het rechtse hoge plantje langs de border op de tweede foto.
pi_152013028
Ik dacht ook iets peterselieigs te zien inderdaad.
Die varenachtige dingetjes lijken mij ook onkruid.
Misschien zijn de kiemplantjes nog eetbaar. :+
pi_152013277
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 13:48 schreef mootie het volgende:
Ik zie heel veel zevenblad = onkruid.
En eetbaar :Y dus plukken en bereiden of het spinazie is. Net doen of het zo hoort O-)
pi_152013295
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 14:04 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

En eetbaar :Y dus plukken en bereiden of het spinazie is. Net doen of het zo hoort O-)
:D
pi_152013302
ja lekker zevenblad :)

vleestomaten buiten ga je denk ik niet terug vinden. daarvoor is het snachts nog te koud.
peultjes zijn heel herkenbaar (google link plakken lukt niet mobiel, maar genoeg voorbeelden via google), zie ze er niet tussen staan.

misschien is voorzaaien makkelijker? dat kan met tomaten en peulen heel goed (met wortelgroenten niet). ff een zak grond kopen dan weet je zeker dat er geen rare onkruiddingen boven gaan komen.
en elk vakje in de bak labelen, dan weet je welk plantje je moet zoeken.
pi_152013324
En dat varenachtige plantje is volgens mij een ooievaarsbek-achtig plantje. Geeft leuke roze bloempjes. Bij mij mag die op een paar plekken blijven staan, maar het verspreidt zich nogal dus trek het elders wel weg. :)
pi_152013767
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 14:06 schreef Elleska het volgende:
misschien is voorzaaien makkelijker?
Dat ga ik maar doen ja. :D
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:21:10 #43
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_152016285
Myraela :o dat is ook wel ontmoedigend. Er is meer buiten je bak opgekomen dan erin ;) dat is in ieder geval al wat.

Ik was van plan om in onze gemeenschappelijk tuin een moestuintje te beginnen, helaas waren die zure pruimen er hier ontiegelijk tegen :P
Dus ik heb maar wat gefabriceerd in mijn eigen tuin met bloembakken en potten.
Er komt in ieder geval wat op, maar het is veel te klein :9

Hier een paar foto's dat zegt meer als een beschrijving, en ik vind foto's ook altijd leuk om van anderen te zien :9

Hieronder de aardappelplantjes komen er een aantal van op, en een aantal niet :N of misschien nog niet ;)




Hieronder mijn aardbeienplantjes, 2e jaar dat ik ze heb


Hier mijn bieslook en erachter thijm


En hier mijn geweldige (kleine) moestuinbak


Per bak, van links naar rechts

Kleine minikropjes sla - geen idee - bloemetjes en zonnebloemen


Ronde miniwortels - bloemkool (haha het komt wel op maar te weinig ruimte dus die moet ik nog in een grote pot zetten of zo) - lege vakje ernaast peultjes dacht ik, maar nog niks opgekomen


Links peultjes - pluksla allerlei - rucola sla

En dan heb ik nog wat in potten onder andere pluksla. En nog aardbeien en basilicum (maar dat is een gekocht plantje, mijn voorgezaaide basilicum komt net op.




Nou dit was het dan *O*
Rayen 2½ jaar!
pi_152016951
Leuk om te zien hoe iedereen ook zo enthousiast bezig is!
Ik heb van de week een boek bij de bieb gehaald met de titel "De mooie moestuin" en dat inspireerde me om ook kruiden in de moestuin te planten (stonden altijd apart in potten) en her en der komkommerkruid, oost-Indische kers en dahlias.
Behalve bonen en courgette heb ik alles nu geplant en gezaaid, die laatste twee wacht ik nog twee weken mee.
pi_152017320
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:21 schreef TimeJumper het volgende:
Hieronder de aardappelplantjes komen er een aantal van op, en een aantal niet of misschien nog niet
mijn aardappels in zakken zien er hetzelfde uit. dat komt nog goed.
heb vorig jaar heerlijke aardappels uit zak gegeten.
pi_152018064
Mijn courgette planten staan al in de tuin en groeien hard. Staan er al 2 weken.
Net mijn prei in de tuin gezet en radijsjes en bieten verspeend.

Winter en zomer wortels komen al op. Rode kool staat er al denk ik 3-4 weken en groeit ook goed.

Winterbloemkool is al bijna klaar en kan ik over 1-2 weken opeten. *O*

Mijn perenboom is helemaal wit van de bloesem voor de eerste keer in 4 jaar *O*
Pruimen en mijn 2 appel bomen hebben ook wat bloesem *O*
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152018380
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 17:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn courgette planten staan al in de tuin en groeien hard. Staan er al 2 weken.
Net mijn prei in de tuin gezet en radijsjes en bieten verspeend.

Winter en zomer wortels komen al op. Rode kool staat er al denk ik 3-4 weken en groeit ook goed.

Winterbloemkool is al bijna klaar en kan ik over 1-2 weken opeten. *O*

Mijn perenboom is helemaal wit van de bloesem voor de eerste keer in 4 jaar *O*
Pruimen en mijn 2 appel bomen hebben ook wat bloesem *O*
Ik hoop dat je een noodplan hebt voor de courgette. Die planten zijn mietjes.... Een graadje vorst en ze zijn zo zielig dat ze ook echt doodgaan.. En die kans heb je nog tot half mei.
Ik wacht echt tot de ijsheiligen + 1 dag. Anders is het zonde van de tijd.

De +1 is vanwege het feit dat de laatste paar jaar de dag na de ijsheiligen mijn courgette platen dood gingen door vorst..... |:(
pi_152018417
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 april 2015 13:30 schreef Myraela het volgende:
Hi! O+

Ik ben echt de slechtste tuinier, getuige mijn "makkelijke" moestuin, waar toch maar echt één van de 16 vakjes omhoog is gekomen. Waarvan ik niet eens zeker meer weet wat het was, maar het lijkt het meest op de mosterd. :')

[ afbeelding ]

Anyhow, nu had ik enthousiast ook wat dingen in de rest van mijn tuin gegooid. Maar dat is nu één groot oerwoud met onkruid. Ik vroeg me af of er misschien nog wat goeds tussen stond voordat ik alles er uit trek. Zitten hier misschien mensen die dat zouden herkennen?

Er staan aardbeien, die herken ik wel. Verder peultjes en vleestomaten zouden er nog tussen moeten staan. En misschien perongeluk in mijn enthousiasme nog iets, maar dat ben ik vergeten.

Dit is dus spot de peultjes en vleestomaten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zevenblad moet je echt verwijderen met wortel en al. En niet denken dat dat ene worteltje geen probleem. :N Dan komt het echt weer terug.
Of je moet van zevenbladpesto houden. :P
pi_152018577
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 14:06 schreef Sunnythesun het volgende:
En dat varenachtige plantje is volgens mij een ooievaarsbek-achtig plantje. Geeft leuke roze bloempjes. Bij mij mag die op een paar plekken blijven staan, maar het verspreidt zich nogal dus trek het elders wel weg. :)
Eerder robertskruid. Ooievaarsbek heeft afzonderlijk blad. Slakken houden er niet van. Robertskruid is helaas onkruid. Ziet er wel lief uit.
pi_152018632
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 17:53 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Eerder robertskruid. Ooievaarsbek heeft afzonderlijk blad. Slakken houden er niet van. Robertskruid is helaas onkruid. Ziet er wel lief uit.
Ja, dat is dus een plantje uit de ooievaarsbek familie ;) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Robertskruid)
En iets is pas onkruid als het niet gewenst is, en bij mij is het een beetje gewenst dus niet echt onkruid :P
pi_152018713
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 17:55 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ja, dat is dus een plantje uit de ooievaarsbek familie ;) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Robertskruid)
En iets is pas onkruid als het niet gewenst is, en bij mij is het een beetje gewenst dus niet echt onkruid :P
Als je ooievaarsbekje zegt, wordt er iets anders verwacht en de eerste afbeeldingen zijn ook anders. Je had dus ooievaarsbekjesfamilie moeten zeggen, om de zoektocht wat eerlijker te maken.
pi_152018928
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 17:58 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Als je ooievaarsbekje zegt, wordt er iets anders verwacht en de eerste afbeeldingen zijn ook anders. Je had dus ooievaarsbekjesfamilie moeten zeggen, om de zoektocht wat eerlijker te maken.
Ze heten in de volksmond allemaal ook ooievaarsbek of (wilde) geranium. En ik moet niets..
  zaterdag 25 april 2015 @ 18:16:51 #53
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_152019207
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 17:06 schreef Elleska het volgende:

[..]

mijn aardappels in zakken zien er hetzelfde uit. dat komt nog goed.
heb vorig jaar heerlijke aardappels uit zak gegeten.
Ik las ergens dat als de planten al flink gegroeid zijn je ze dan weer onder de grond moet zetten.
Of liever gezegd ze moet bedekken met grond zodat er meer aardappels aan komen.
Hoe groot moeten de planten dan zijn, en wat voor stuk qua grootte laat je dan boven de grond komen?
Weet jij dat toevallig?
Rayen 2½ jaar!
pi_152019955
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 17:45 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Ik hoop dat je een noodplan hebt voor de courgette. Die planten zijn mietjes.... Een graadje vorst en ze zijn zo zielig dat ze ook echt doodgaan.. En die kans heb je nog tot half mei.
Ik wacht echt tot de ijsheiligen + 1 dag. Anders is het zonde van de tijd.

De +1 is vanwege het feit dat de laatste paar jaar de dag na de ijsheiligen mijn courgette platen dood gingen door vorst..... |:(
vorig jaar begin april al buiten gezet en ze deden het prima.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152019963
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 18:16 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik las ergens dat als de planten al flink gegroeid zijn je ze dan weer onder de grond moet zetten.
Of liever gezegd ze moet bedekken met grond zodat er meer aardappels aan komen.
Hoe groot moeten de planten dan zijn, en wat voor stuk qua grootte laat je dan boven de grond komen?
Weet jij dat toevallig?
Vorig jaar heb ik ze aangeaard toen ze een cm of 20 waren. En dan een cm of 5 laten uitsteken.
pi_152020424
zo doe ik dat ook. zak beetje omhoog rollen dan kan je makkelijk aanvullen.

mocht er nog erge vorst komen dan vul ik de aarde ook aan dat de plant geheel onder de grond zit. maar erge vorst verwacht ik dit jaar niet.
  zaterdag 25 april 2015 @ 19:07:10 #57
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152020443
Hier gebruik ik altijd autobanden voor de aardappels :P
  Moderator zaterdag 25 april 2015 @ 19:38:17 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152021194
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit had die van mij ook vorige week en elk jaar. Nu zijn ze niet meer gekruld.
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:59 schreef mootie het volgende:
De blaadjes moeten gewoon nog even ontvouwen.
Oh gelukkig! Was al bang dat het misschien verdroging was omdat de boom aan de rand van een 'border' stond die ca. 10cm boven het maaiveld. Nja gister paar emmers water erbij gedonderd en nu regent het mooi :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152028416
quote:
Petflessen moet je niet hergebruiken voor consumptie.

Je kan het ietsje anders proberen. In een glazen vaas/sierbloempot met daarin een bloempot die niet tot op de bodem gaat.
pi_152037782
Ik heb elk jaar luizen, zo erg dat ik een keer bij mijn bessenstruik alle takken (van beneden naar boven) vol waren met luizen en er wel tientallen, misschien wel honderden zweefvliegen bij waren. Ik heb sindsdien in het voorjaar elke dag al mijn planten bekeken en gespoten met zeep, water en spiritus.
Soms werden mijn bladeren dan bruin, enig idee hoe dat komt?

Ik ben nu zat om elke dag al mijn planten te controleren in het voorjaar en zomer en ik zag net weer dat er ook luizen zit op al mijn bloesem van mijn appel, peren en pruimenbomen.... :N

Iemand een idee wat je kan doen als preventief middel tegen luizen wat niet teveel werk is? En waarom worden soms de bladeren bruin als ik ze bespuit met zeep,water en spiritus?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152037824
Spiritus op je groente en fruit? Ik zou dat zelf geloof ik echt nooit doen :@
pi_152037841
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 13:36 schreef Puala het volgende:
Spiritus op je groente en fruit? Ik zou dat zelf geloof ik echt nooit doen :@
Paar druppels op een liter hoor :)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 april 2015 @ 22:59:47 #64
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152056963
Ik heb vorig jaar thee getrokken van shag tegen luizen. Dat hielp erg goed.
Spoilers!
pi_152057730
Chilipeper in het verstuifwater zou ook helpen. Alleen is de sproeier dan steeds verstoept.
  zondag 26 april 2015 @ 23:33:48 #66
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152058074
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:22 schreef Teslynd het volgende:
Chilipeper in het verstuifwater zou ook helpen. Alleen is de sproeier dan steeds verstoept.
Je moet niet de peper in het water zelf doen, je moet er zeg maar thee van trekken en dat door een koffiefilter doen, dan zal je sproeier niet meer verstoppen.
pi_152059084
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:33 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Je moet niet de peper in het water zelf doen, je moet er zeg maar thee van trekken en dat door een koffiefilter doen, dan zal je sproeier niet meer verstoppen.
Ow koffiefilter, niet aan gedacht. Ik lees altijd van allerlei trekseltjes dat je het zeven moet, maar peperpoeder zeven leekme niet zo'n groots resultaat opleveren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 27-04-2015 01:58:36 ]
  maandag 27 april 2015 @ 09:44:17 #68
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152063889
Bedoelen ze niet van die puntpepers?
pi_152063925
Ze zijn nu voorlopig weg, maar ze komen gegarandeerd weer terug. De eerste lieveheersbeestje ook al gezien. Die kunnen helaas niet zoveel doen vanwege hun beschermers, de mier, die vorig jaar een ware plaag was in mijn tuin. Nu vallen ze nog wel mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152065116
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 09:44 schreef Erasmo het volgende:
Bedoelen ze niet van die puntpepers?
Ja, en je kan het vruchtvlees zelf gebruiken in je eten, je moet de pitten fijnstampen en daar thee van zetten. Plukje tabak er in voor extra effect...
pi_152082291
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 09:44 schreef Erasmo het volgende:
Bedoelen ze niet van die puntpepers?
Het ging om chilipoeder.
  maandag 27 april 2015 @ 21:50:46 #72
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_152082538
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 18:16 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik las ergens dat als de planten al flink gegroeid zijn je ze dan weer onder de grond moet zetten.
Of liever gezegd ze moet bedekken met grond zodat er meer aardappels aan komen.
Hoe groot moeten de planten dan zijn, en wat voor stuk qua grootte laat je dan boven de grond komen?
Weet jij dat toevallig?
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 18:16 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik las ergens dat als de planten al flink gegroeid zijn je ze dan weer onder de grond moet zetten.
Of liever gezegd ze moet bedekken met grond zodat er meer aardappels aan komen.
Hoe groot moeten de planten dan zijn, en wat voor stuk qua grootte laat je dan boven de grond komen?
Weet jij dat toevallig?
wat boven komt wordt een nieuwe.. gewoon stukje, groeit vanzelf
pi_152083812
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 00:17 schreef Boarderzip het volgende:
Zijn hier mensen die wel eens zelf een druppel systeempje of iets dergelijks in elkaar hebben geknutseld? En zo ja een hoe je dit gemaakt hebt?
Hier gaat het vannacht licht vriezen. Hoe gaat het dan met druppelsystemen, moet je die elk najaar demonteren en met ijsheiligen weer installeren?
  maandag 27 april 2015 @ 23:00:27 #74
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_152084943
quote:
14s.gif Op zondag 26 april 2015 22:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vorig jaar thee getrokken van shag tegen luizen. Dat hielp erg goed.
Ik heb voor dit jaar korrels uit een sigaren fabriek. Het rest afval zeg maar maar dan verwerkt in korrels.Dat werkt als mest en tegen luis. Ik is benieuwd. :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_152088166
Ik heb de eerste kruiden gezaaid in een kiem-bakje. Het is net op t randje qua timing hier (een beetje laat voor hier), maar manlief was te ongeduldig om tot volgend jaar te wachten. Eerst maar een zien of ze binnen willen ontkiemen, dan kunnen we daarna kijken of ze het buiten volhouden. Gelukkig vriest het hier niet in de winter, dus daar hoeven we niet bang voor te zijn.
We hebben gezaaid: Platte peterselie, tijm en rozemarijn. (als ik het me goed herinner). Fingers crossed!
  Moderator dinsdag 28 april 2015 @ 08:25:57 #76
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152088693
Krulpeterselie moet nog makkelijk kunnen als je het nu zaait hoor. Weet niet of platte peterselie anders is qua groei/ontwikkeling.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152101595
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:26 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hier gaat het vannacht licht vriezen. Hoe gaat het dan met druppelsystemen, moet je die elk najaar demonteren en met ijsheiligen weer installeren?
Hier min 9,7 graden aan de grond :N

Mijn courgettes hebben het gelukkig wel overleefd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152142157
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hier min 9,7 graden aan de grond :N

Mijn courgettes hebben het gelukkig wel overleefd.
Wat akelig is dat. Woon je op de grens met IJsland of zo?
  donderdag 30 april 2015 @ 01:09:43 #79
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152142785
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb elk jaar luizen, zo erg dat ik een keer bij mijn bessenstruik alle takken (van beneden naar boven) vol waren met luizen en er wel tientallen, misschien wel honderden zweefvliegen bij waren. Ik heb sindsdien in het voorjaar elke dag al mijn planten bekeken en gespoten met zeep, water en spiritus.
Soms werden mijn bladeren dan bruin, enig idee hoe dat komt?

Ik ben nu zat om elke dag al mijn planten te controleren in het voorjaar en zomer en ik zag net weer dat er ook luizen zit op al mijn bloesem van mijn appel, peren en pruimenbomen.... :N

Iemand een idee wat je kan doen als preventief middel tegen luizen wat niet teveel werk is? En waarom worden soms de bladeren bruin als ik ze bespuit met zeep,water en spiritus?
brandnetelgier werkt goed geloof ik en kan je zelf maken
pi_152143496
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 08:25 schreef derLudolf het volgende:
Krulpeterselie moet nog makkelijk kunnen als je het nu zaait hoor. Weet niet of platte peterselie anders is qua groei/ontwikkeling.
Het is hier wel herfst op dit moment, maar zoals ik zei vriest het hier amper in de winter, dus ik denk dat het wel kan.
pi_152151856
ik heb hier op mn zolder een chilipeper plant staan, heb er al 3 mooie pepertjes vanaf gehaald en er groeien er nu weer 2 aan.

verder zitten of eerdergezegd zaten er een stuk of 10 bloemetjes aan, sommige met een klein knopje waar een nieuwe peper uit komt.

enige is dat ze dus bijna allemaal van de plant af vallen, geef m iederedag water, staat groot gedeelte in de zon (soms wel met een raam open als het warm is)

maar toch vallen ze er af, weet iemand hoe dit kan en wat er tegen te doen is?
pi_152151967
worden de bloemetjes wel bestoven?
pi_152152164
Ik heb gisteren weer een productieve dag gehad. Aardappels geplant. Aubergine, peterselie, dille, erwt, selderij en paprika buiten gezet in grotere potten. Net nog wat wortel en little gem extra gezaaid buiten. En op de vensterbank gaat hopelijk basilicum, komkommer en cayennepeper opkomen.
Spoilers!
pi_152154086
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:21 schreef Elleska het volgende:
worden de bloemetjes wel bestoven?
geen idee, dit is mn eerste plantje, meer als expiriment

heb gewoon wat zaadjes uit een pepertje gehaald en deze in wat aarde gedaan
pi_152156742
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 00:29 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat akelig is dat. Woon je op de grens met IJsland of zo?
http://www.metronieuws.nl(...)t-min-10-in-enschede
ik woon in de buurt van enschede
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 30 april 2015 @ 22:32:19 #86
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_152165760
quote:
ik heb hier op mn zolder een chilipeper plant staan, heb er al 3 mooie pepertjes vanaf gehaald en er groeien er nu weer 2 aan.

verder zitten of eerdergezegd zaten er een stuk of 10 bloemetjes aan, sommige met een klein knopje waar een nieuwe peper uit komt.

enige is dat ze dus bijna allemaal van de plant af vallen, geef m iederedag water, staat groot gedeelte in de zon (soms wel met een raam open als het warm is)

maar toch vallen ze er af, weet iemand hoe dit kan en wat er tegen te doen is?
Doen ze bij mij ook de hele tijd hoor, het lijkt erop dat een x aantal van de bloemen bestoven wordt en dat daarna de overige bloemen (of tot het aantal dat onderhouden kan worden door de plant) er af valt. Bij mij blijven er dan 10-20 pepers per plant over.

Verder kun je ze het best zo min mogelijk water geven. Alleen als ze dreigen helemaal droog te komen te staan. Eventueel bijmesten en lekker veel zon/warmte.
pi_152169290
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 17:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

http://www.metronieuws.nl(...)t-min-10-in-enschede
ik woon in de buurt van enschede
Hier in het Utrechtse is het allemaal veel milder. Er was weinig nachtvorst en weinig sneeuw. Komt jullie kou uit Duitsland?
pi_152174206
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 00:08 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hier in het Utrechtse is het allemaal veel milder. Er was weinig nachtvorst en weinig sneeuw. Komt jullie kou uit Duitsland?
Wind kwam uit het noorden volgens het weerbericht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152175294
Noorden van het land was het ook ramen krabben sochtends
Weer lijkt nu beter, iets bewolkt waardoor het minder afkoelt.
pi_152185348
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:18 schreef 111210 het volgende:
ik heb hier op mn zolder een chilipeper plant staan, heb er al 3 mooie pepertjes vanaf gehaald en er groeien er nu weer 2 aan.

verder zitten of eerdergezegd zaten er een stuk of 10 bloemetjes aan, sommige met een klein knopje waar een nieuwe peper uit komt.

enige is dat ze dus bijna allemaal van de plant af vallen, geef m iederedag water, staat groot gedeelte in de zon (soms wel met een raam open als het warm is)

maar toch vallen ze er af, weet iemand hoe dit kan en wat er tegen te doen is?
wel even helpen met bestuiven, dat gaat mogelijk mis. Je kunt tegen de plant tikken. Ik ga meestal bloemetje voor bloemetje langs met mijn vingers. (of je moet veel bijen in huis hebben, dan is het niet nodig... :P )
pi_152187384
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 11:08 schreef Elleska het volgende:
Noorden van het land was het ook ramen krabben sochtends
Weer lijkt nu beter, iets bewolkt waardoor het minder afkoelt.
Klopt als er wolken zijn dan vriest het niet. Zijn er geen wolken dan kan het rustig nog -10 worden aan de grond in de maand mei, als de windrichting slecht is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152190151
Zo, 288 stammen aardappels uitgeplant.
Sarpo Mira, Frieslanders, Blauwe Koopmans en Schwarze Ungarin

Nu maar hopen dat de nachtvorst een beetje weg wil blijven. Was van de week best koud hier.
Nu half bewolkt en aan de wind te voelen zit er wel wat kou in de lucht.
pi_152208941
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 20:28 schreef marcel.nl het volgende:
Zo, 288 stammen aardappels uitgeplant.
Sarpo Mira, Frieslanders, Blauwe Koopmans en Schwarze Ungarin

Nu maar hopen dat de nachtvorst een beetje weg wil blijven. Was van de week best koud hier.
Nu half bewolkt en aan de wind te voelen zit er wel wat kou in de lucht.
Vannacht wordt het weer heel erg koud. Ik zet plastic bloempotten en plastic bakjes over mijn courgette planten en een grote lege zandbak van plastic over mijn paar tomatenplantjes.
Dat ging gister vannacht ook goed.

Juist als er geen wolken zijn gedurende de dag en de zon lekker schijnt is de nacht daarop praktisch altijd steen en steenkoud in de nacht in april/mei.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152210652
In Utrecht wordt nog geen vorst voorspeld.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_152211326
Blijft hier ver boven het vriespunt gelukkig. Zo, net terug van tuinen. Het gaat al hard allemaal!
pi_152214409
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:49 schreef Vanyel het volgende:
In Utrecht wordt nog geen vorst voorspeld.
Hier was het 1º. Dat is me gisteren wel ontgaan, maar wat er buiten aan zaaigoed staat, kan daar gewoon tegen. Er komen nu warme nachten aan, dus vanavond op slakkenjacht :r
pi_152214926
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 20:28 schreef marcel.nl het volgende:
Zo, 288 stammen aardappels uitgeplant.
Sarpo Mira, Frieslanders, Blauwe Koopmans en Schwarze Ungarin

Nu maar hopen dat de nachtvorst een beetje weg wil blijven. Was van de week best koud hier.
Nu half bewolkt en aan de wind te voelen zit er wel wat kou in de lucht.
Ik had phytophthora in de Sarpo Mira vorig jaar :(
Schwarze Ungarin heb ik ook wel eens gehad, mooie aardappel en nog lekker ook, maar veels te gevoelig voor phytophthora.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_152218623
Van Sarpo Mira zegt men juist dat die ziekte-resistent is. Hoe kan dat nu?
pi_152219782
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:49 schreef Vanyel het volgende:
In Utrecht wordt nog geen vorst voorspeld.
Het weerbericht vandaag is bijgesteld tov van gisteren. Gisteren hadden ze het nog over matige vorst aan de grond, nu amper.
Komt door de regenwolken *O*
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 3 mei 2015 @ 06:58:47 #100
43653 sigme
Veraan
pi_152227413
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 21:57 schreef marcel.nl het volgende:
Van Sarpo Mira zegt men juist dat die ziekte-resistent is. Hoe kan dat nu?
Tsja. Hier ter plekke is blijkbaar de ziekte sterker dan de resistentie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_152227741
Hier was ook geen vorst. In de koude kas was het gelukkig nog 10graden
  zondag 3 mei 2015 @ 10:00:50 #102
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152228359
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2015 06:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Tsja. Hier ter plekke is blijkbaar de ziekte sterker dan de resistentie.
Sigme, de Vitabella's komen op *O* De Ballerina's zijn 1,5 week geleden pas gepoot. Ik ben toch zo benieuwd!

Kon jij nog wat van mijn zaden kwijt?
Spoilers!
  dinsdag 5 mei 2015 @ 22:27:07 #103
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_152314862
Helaas is een boel van de vensterbank-plantjes niet helemaal lekker doorgegroeid tijdens hun verblijf in de kas vanwege een -invasie- van slakken.

Vandaag in ieder geval maar eens meters gemaakt met uitpoten en zaaiwerk.

De plantjes die buiten staan:


En in de kas:


Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_152315206
Kan het zijn dat uien aantrekkelijk zijn voor mieren?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 23:26:01 #105
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_152317183
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 22:35 schreef Teslynd het volgende:
Kan het zijn dat uien aantrekkelijk zijn voor mieren?
Citroenboom met bloemen erin iig wel.
Wat een gebeuren zeg }:|
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_152320879
Vraag, één van onze katten kauwt op mijn jonge maisplantjes. Ze staan nu nog in kweekpotjes, dus ik kan ze buiten bereik zetten.
Zou het alleen aandacht vragen zijn? Kan ze het als gras gebruiken (om over te geven)? Of vinden meer katten jonge maisplanten lekker?
Want dan moet ik ze gaan afdekken als ze de grond in gaan. Iemand enig idee?
pi_152321523
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 07:30 schreef Angelfrouk het volgende:
Vraag, één van onze katten kauwt op mijn jonge maisplantjes. Ze staan nu nog in kweekpotjes, dus ik kan ze buiten bereik zetten.
Zou het alleen aandacht vragen zijn? Kan ze het als gras gebruiken (om over te geven)? Of vinden meer katten jonge maisplanten lekker?
Want dan moet ik ze gaan afdekken als ze de grond in gaan. Iemand enig idee?
Volgens mij is het net als dat katten gras eten. Even googlen waarom katten gras eten (heb daar geen verstand van sorry)

Laat de mais maar mooi een beetje groter groeien alvorens ze uit te poten, dan laten de duiven enzo ze ook met rust
Pas als de kolven rijp zijn, snel oogsten, anders zijn ze je weer "voor"

Filmpje mais: http://www.vier.be/demoes(...)kindertandjes/177410
pi_152321585
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 22:27 schreef fietsie het volgende:
Helaas is een boel van de vensterbank-plantjes niet helemaal lekker doorgegroeid tijdens hun verblijf in de kas vanwege een -invasie- van slakken.

Vandaag in ieder geval maar eens meters gemaakt met uitpoten en zaaiwerk.

De plantjes die buiten staan:
[ afbeelding ]

En in de kas:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Is dat blauwe in de kas "kunstmest"?

(leuke foto's trouwens, dank voor het delen)
  woensdag 6 mei 2015 @ 08:43:49 #109
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_152321619
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 08:42 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Is dat blauwe in de kas "kunstmest"?
Nee dood en verderf voor slakken.

Ik heb niet iedere dag tijd om uitgebreid slakken te jagen, emmertjes gevuld met bier te legen en meer van dat soort fratsen dus vergif.
Als er vernevelbaar slakkengif was gebruikte ik dat; complete invasies van die krengen de laatste jaren. Kruipruimte zit ook vol met die krengen.

Gisterochtend plukte ik er alleen -in- de kas alweer 40 weg.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_152322133
Herkenbaar. Mijn vrouw vermoordt de slakken nu (met pijn in het hart)
pi_152322192
Kunnen jullie geen egeltjes inhuren?? ;)
pi_152330197
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 08:38 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Volgens mij is het net als dat katten gras eten. Even googlen waarom katten gras eten (heb daar geen verstand van sorry)

Laat de mais maar mooi een beetje groter groeien alvorens ze uit te poten, dan laten de duiven enzo ze ook met rust
Pas als de kolven rijp zijn, snel oogsten, anders zijn ze je weer "voor"

Filmpje mais: http://www.vier.be/demoes(...)kindertandjes/177410
Super, bedankt voor de tips :)
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:51:09 #113
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_152359424
Fietsie leuk die foto's ^O^
Ik ben jaloers op al de ruimte die je hebt ;)

Wie heeft er nog meer foto's *O* ik wil al jullie tuinen/tuintjes zien :9
Rayen 2½ jaar!
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:52:32 #114
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_152359451
Even snel een vraagje tussendoor: ik heb nog niets gezaaid. Ben ik "te laat" als ik nu nog e.e.a. ga zaaien?
pi_152359511
Ik heb gister deze foto's gemaakt;



  donderdag 7 mei 2015 @ 10:09:23 #116
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152359865
Ik vind het er toch altijd zo gezellig uitzien, zo'n vierkante moestuin. Het lijkt me alleen reuze onpraktisch met die kleine vakjes.

Is het te laat om mijn aardappels nog aan te aarden?
Spoilers!
pi_152360757
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:52 schreef Helsinki het volgende:
Even snel een vraagje tussendoor: ik heb nog niets gezaaid. Ben ik "te laat" als ik nu nog e.e.a. ga zaaien?
Nee hoor, veel dingen kunnen pas half/eind mei.
pi_152361200
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:52 schreef Helsinki het volgende:
Even snel een vraagje tussendoor: ik heb nog niets gezaaid. Ben ik "te laat" als ik nu nog e.e.a. ga zaaien?
Nee hoor..
Sla/rucola/radijs/wortels/peultjes/spinazie kan je bijvoorbeeld nu al direct zaaien.
Na ijsheiligen kun je ook nog sperzieboontjes zetten.
Tomaten/pompoenen kun je nu ook binnen nog gewoon voorzaaien.

Eigenlijk kun je dus nog gewoon een hele hoop doen :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 7 mei 2015 @ 11:03:53 #119
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_152361289
Super! Ga ik dit weekend even aan de slag ^O^.
pi_152362021
Zal even mn dropboxmap zoeken. Oh, alles staat wel extreem door elkaar :+

https://www.dropbox.com/s(...)qUMs-EvQpXnPx5a?dl=0
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:06:10 #121
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152363151
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 11:29 schreef Koettie het volgende:
Zal even mn dropboxmap zoeken. Oh, alles staat wel extreem door elkaar :+

https://www.dropbox.com/s(...)qUMs-EvQpXnPx5a?dl=0
Ik droom echt van zo'n moestuin :Y
Spoilers!
pi_152368849
De zadenboer staat vandaag op de markt, dus ik ga zo wat halen. Ik heb een stukje grond van 4.5x4, en daar staan al3 bessenstruiken in. Ik weet nog niet goed wat ik wil hebben/zaaien :P

Ik moet sowieso de grond nog onkruidvrij maken, er groeien nu gras en paardebloemen op enz.
Children of the night. What music they make.
pi_152373452
Pakje Naaldboon Cordoba en een zakje Rothild wortel gekocht. Van de week al het onkruid weghalen en dan zaaien *O*

Die naaldbonen moest ik volgens de verkoper eerst het halve pakje zaaien, na 20 mei ofzo, en dan in juni de andere helft, om te voorkomen dat alles in 1x opkomt.

Vervelend is dat er in de gemeenschappelijke berging zeer weinig ruimte is om er het 1 en ander op te slaan, omdat de bewoners er troep dumpen. En er wonen redelijk veel studenten hier, dus niemand komt zn eigen troep weer ophalen.
Children of the night. What music they make.
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 17:36:40 #124
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152374533
Nog mensen interesse in druppel irrigatie slangen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152378722
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind het er toch altijd zo gezellig uitzien, zo'n vierkante moestuin. Het lijkt me alleen reuze onpraktisch met die kleine vakjes.

Is het te laat om mijn aardappels nog aan te aarden?
[ link | afbeelding ]
aanaarden kan nog prima.

vakjes van de makkelijke moestuin lijken klein maar daar is wel over nagedacht. ik vind het super praktisch, bij de meeste groenten is zo'n vakje precies genoeg voor 2 personen.
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 19:48:31 #126
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152378981
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind het er toch altijd zo gezellig uitzien, zo'n vierkante moestuin. Het lijkt me alleen reuze onpraktisch met die kleine vakjes.

Is het te laat om mijn aardappels nog aan te aarden?
[ link | afbeelding ]
Aanaarden van aardappels doe je normaal gesproken als het loof in de rijen bijna aan elkaar zit ;) Dit is vaak begin juni. Kan dus nog prima.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 7 mei 2015 @ 20:11:33 #127
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152380013
Ik heb vandaag de eerste lichting bonen gezaaid, over een paar weken de tweede lichting.
De uien gaan heel goed, je ziet ze bijna groeien.
Ook de erwten doen het heel goed en weer hebben van het weekend de eerste radijzen gegeten :)
Broccoli wil niet zo opkomen en de prei die ik gezaaid heb zie ik nog helemaal niet.
pi_152380291
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 19:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aanaarden van aardappels doe je normaal gesproken als het loof in de rijen bijna aan elkaar zit ;) Dit is vaak begin juni. Kan dus nog prima.
dan pas?
ik heb geleerd bij 10cm hoogte de eerste keer.
pi_152380361
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 10:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Sigme, de Vitabella's komen op *O* De Ballerina's zijn 1,5 week geleden pas gepoot. Ik ben toch zo benieuwd!

Kon jij nog wat van mijn zaden kwijt?
:D
Ik heb hier beide soorten ook ongeveer 1,5 week geleden gepoot, ik heb nog geen opkomende blaadjes gezien hier. Die van jou zien er goed uit! Aanaarden mag dus later nog ;).

Jouw zaadjes heb ik niet zelf gebruikt, want de meeste soorten had ik zelf nog zaad van, dus ik heb het weer doorgegeven aan anderen. Wel fijn kleine porties zaadjes! Zelfs ik heb - met m'n niet kinderachtige moestuintje- altijd veeeeeeeeeeeel te veel zaad in een zakje; na 2 of 3 jaar gooi ik de helft weg.

Ik had twee weekjes geleden wat maisplantjes gekocht en uitgeplant, die hebben de nachtvorst van laatst niet overleefd. Toen maar maiskorrels gekocht - in een zakje biologische maiskorrels zaten er precies zoveel als ik kwijt kon (36 stuks ofzo).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 20:38:35 #130
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152381015
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 20:18 schreef Elleska het volgende:

[..]

dan pas?
ik heb geleerd bij 10cm hoogte de eerste keer.
Jup. En gaat goed en geen last van groene knollen ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152381215
kan dus op beide manieren. je bent pas te laat als je knollen groen zijn ja.

ik heb de aardappels nu in zakken. eens kijken hoe dat bevalt.
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 20:58:03 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152381715
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 20:45 schreef Elleska het volgende:
kan dus op beide manieren. je bent pas te laat als je knollen groen zijn ja.

ik heb de aardappels nu in zakken. eens kijken hoe dat bevalt.
Ik heb al aantal jaren geen aardappels meer, verbouwde altijd zo'n 150m2 aardappels met m'n opa ;) dus heb wel enige ervaring.

Aarde trouwens maar 1 keer aan altijd. Wel goed hoog, de aanaarder ging helemaal door de grond.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152381925
ah ja ik 2x. eerste bij 10cm. 2e keer als het onkruid begon op te komen.

heb het ook geleerd bij mijn ouders op een grote boeren moestuin, nu een postzegeltuintje dus dan moet je wat improviseren soms.
voordeel van zakken lijkt me dat het oogsten makkelijker gaat. zak openen en grabbelen maar. zeker met een klein tuintje vond ik omspitten op zoek naar aardappels geen succes.
  donderdag 7 mei 2015 @ 21:24:03 #134
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152382804
Ok, ik kan dus nog aanaarden. Bedankt allen voor de antwoorden. nu moet ik nog uitvogelen hoe ik aanaard. Gewoon een lading aarde er over gooien toch?
Spoilers!
pi_152383058
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:36 schreef derLudolf het volgende:
Nog mensen interesse in druppel irrigatie slangen?
Ja ik misschien wel! Wat heb je liggen? Mag pm/dm
pi_152383712
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 21:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ik kan dus nog aanaarden. Bedankt allen voor de antwoorden. nu moet ik nog uitvogelen hoe ik aanaard. Gewoon een lading aarde er over gooien toch?
Ja, en het topje laten uitsteken.
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 21:48:08 #137
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152383823
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 21:30 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Ja ik misschien wel! Wat heb je liggen? Mag pm/dm
You got mail ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 7 mei 2015 @ 22:00:29 #138
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_152384368
zaterdag eten we hier rucola uit eigen tuin! :) Eerste wat echt uit mn moestuintje komt :) Vorig jaar in bakken al geëxperimenteerd met wat kruiden en aardbeien. Maar dit jaar echt een klein stukje tuin er voor vrijgemaakt en het gaat erg goed! Alleen mn ui komt niet op, terwijl ik daar nou net zo gek op ben...

Mijn aardbeitjes van vorig jaar staan nu ook weer in bloei. Sterke plantjes, vorig jaar helemaal niks mee gedaan naar de zomer, van de winter onder 30 cm sneeuw gelegen en ze doen t nog :)
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_152385019
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:00 schreef superkimmi het volgende:
zaterdag eten we hier rucola uit eigen tuin! :) Eerste wat echt uit mn moestuintje komt :) Vorig jaar in bakken al geëxperimenteerd met wat kruiden en aardbeien. Maar dit jaar echt een klein stukje tuin er voor vrijgemaakt en het gaat erg goed! Alleen mn ui komt niet op, terwijl ik daar nou net zo gek op ben...

Mijn aardbeitjes van vorig jaar staan nu ook weer in bloei. Sterke plantjes, vorig jaar helemaal niks mee gedaan naar de zomer, van de winter onder 30 cm sneeuw gelegen en ze doen t nog :)
Waar woon je? Ik heb nog zat uien over om t mee te proberen en bij mij is alles op gekomen.
pi_152385102
Ik wil ook aardappelen. Maar kleine tuin en vorig jaar hebben de veenmollen er zo lekker van groeten dat we er zelf nog 20 overhadden..
  vrijdag 8 mei 2015 @ 08:00:20 #141
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_152394217
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:12 schreef Puala het volgende:

[..]

Waar woon je? Ik heb nog zat uien over om t mee te proberen en bij mij is alles op gekomen.
West Brabant :)
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_152395299
Hier spinazie en jonge sla gegeten.
De aardappels staan er in, de tomatenplanten in de kas. Door de grote hagelstenen veel schade aan sla en courgetteplantjes die buiten stonden af te harden.
Tuinbonen doen het goed. Plantjes zijn vrij klein maar vormen toch al bloemetjes.
Rijserwten, kapucijners en peulen groeien tegen het rek op.
Aardperen dit jaar in bakken gezet. Die woekerden zo dat het uren werk was die uit onze harde klei te vissen.
https://picasaweb.google.(...)er=0&feat=directlink

Voor aardappels kan je potgrondzakken gebruiken, of zoals de Bels zegt, den Pattatenzak:
http://www.vier.be/demoestuin/videos/zak-patat/42747
pi_152404245
Blijft droog dus lekker tuinen.

Ga een paar planten proefplanten kijken of ze het redden, de rest na volgend weekend dan denk ik. Ben alleen deze week niet meer gaan kijken, zal wel flink verwaait zijn allemaal
pi_152407473
afgelopen week voor het eerst bloemkool uit de tuin gekeken, vandaag weer *O*
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 17:53:00 #145
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_152408128
Zojuist hier de tomaten voor de eerste keer gediefd, ze beginnen hard te groeien (binnen).
Zijn nu 50-60 centimeter groot. Nu maar eens kijken wanneer ze naar buiten kunnen/gaan.

Ook de pepers gaan hard, zijn ook al een centimeter of 30.
En gisteren paprika's gezaaid! *O*

En basilicum, blijft toch lekker om af en toe even aan te raken en te ruiken O+
pi_152409444
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 17:53 schreef Goddelijker het volgende:
Zojuist hier de tomaten voor de eerste keer gediefd, ze beginnen hard te groeien (binnen).
Zijn nu 50-60 centimeter groot. Nu maar eens kijken wanneer ze naar buiten kunnen/gaan.

Ook de pepers gaan hard, zijn ook al een centimeter of 30.
En gisteren paprika's gezaaid! *O*

En basilicum, blijft toch lekker om af en toe even aan te raken en te ruiken O+
Af en toe zachtjes met je hand erdoorheen gaan. Dat ruikt lekker en stimuleert de plant.
pi_152428541
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 17:53 schreef Goddelijker het volgende:
Zojuist hier de tomaten voor de eerste keer gediefd, ze beginnen hard te groeien (binnen).
Zijn nu 50-60 centimeter groot. Nu maar eens kijken wanneer ze naar buiten kunnen/gaan.

Ook de pepers gaan hard, zijn ook al een centimeter of 30.
En gisteren paprika's gezaaid! *O*

En basilicum, blijft toch lekker om af en toe even aan te raken en te ruiken O+
Mijn tomaten staan al buiten, sommige in de volle grond en de rest in potjes buiten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 13:14:50 #148
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_152428648
Radijsjes zijn hier al geoogst en verorbert
Citroenboom ruikt heerlijk in de tomatenkas.
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  zaterdag 9 mei 2015 @ 13:17:00 #149
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_152428685
Mijn radijs groeien ook goed en nu staan ze een halve centimeter boven de grond. Is dat geen probleem mbt de zon of moet ik er wat aarde over strooien zodat alleen het blad zonlicht pakt. Kan me voorstellen dat ze uitdrogen boven de grond met de zon erop.
Dit, dus.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 13:18:39 #150
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_152428712
Bij mij waren ze beetje aangegeten. Dus ik zou ze beetje aanaarden tegen het aanvreten
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_152429158
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 13:17 schreef Buitendam het volgende:
Mijn radijs groeien ook goed en nu staan ze een halve centimeter boven de grond. Is dat geen probleem mbt de zon of moet ik er wat aarde over strooien zodat alleen het blad zonlicht pakt. Kan me voorstellen dat ze uitdrogen boven de grond met de zon erop.
Ik zorg er altijd voor dat mijn radijs niet zichtbaar is (behalve de bladeren). Ik heb er ook al een rij van opgegeten trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152429266
De aardappels gaan hier ook goed, evenals de uien! Maar die %@*#(@#slakken vreden alle andere jonge plantjes op. Behalve de bleekselderij en radijs trouwens, opvallend! Dus mijn opgekweekte dingen zijn totaal verdwenen en die heb ik nu vervangen door jonge plantjes van het tuincentrum.

Ik heb van de overbuurvrouw twee artisjokken gekregen O+ Ik ga nu eens uitvogelen hoe ik die klaar moet maken :)

Oh en ik heb 50 kg speelzand over (don't ask), is dat misschien nog ergens voor te gebruiken of kan ik dat beter weggeven aan iemand met een kind?

Tenslotte vroeg ik me af of iemand de gouden tip heeft voor het uitroeien van zonnebloemen, of is het net als met brandnetels: de hele tijd in z'n geheel verwijderen?
  zaterdag 9 mei 2015 @ 14:23:31 #153
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152430164
Tip tegen de slakken, oude jampotjes ed. over het plantje heen plaatsen, kunnen ze er niet bij en het fungeert ook nog als tijdelijk broeikasje.
pi_152430261
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:23 schreef Erasmo het volgende:
Tip tegen de slakken, oude jampotjes ed. over het plantje heen plaatsen, kunnen ze er niet bij en het fungeert ook nog als tijdelijk broeikasje.
Daar zijn ze al iets te groot voor, maar een colafles zonder bodem kan het nog wel doen ja, bedankt! ^O^

Weet iemand of je een artisjok nog kunt eten als de bladeren langer zijn dan op de voorbeeldplaatjes? Er is nog geen "hooi" zichtbaar, en nog niks paars dus.


[ Bericht 2% gewijzigd door Suikertante op 09-05-2015 14:35:39 ]
pi_152430745
De zaadjes van de appie groeien gestaag in de MM *O*
(en 3 knoflookstengels)

  zaterdag 9 mei 2015 @ 15:37:45 #156
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_152431682
Ik eet vandaag rucola uit eigen tuin :) De rucola is erg hard gegaan, dus ga ik ook maar uitdelen, morgen met moederdag wordt er een salade van gemaakt voor bij de gourmet :)
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_152439045
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:23 schreef Erasmo het volgende:
Tip tegen de slakken, oude jampotjes ed. over het plantje heen plaatsen, kunnen ze er niet bij en het fungeert ook nog als tijdelijk broeikasje.
Naaktslakken komen veelal uit de grond en zitten er dan gewoon in.
Helaas

(ervaring mee :'( )
pi_152441213
Gadver. Wat een snertbeesten :(
pi_152445953
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 13:45 schreef Suikertante het volgende:
De aardappels gaan hier ook goed, evenals de uien! Maar die %@*#(@#slakken vreden alle andere jonge plantjes op. Behalve de bleekselderij en radijs trouwens, opvallend! Dus mijn opgekweekte dingen zijn totaal verdwenen en die heb ik nu vervangen door jonge plantjes van het tuincentrum.

Ik heb van de overbuurvrouw twee artisjokken gekregen O+ Ik ga nu eens uitvogelen hoe ik die klaar moet maken :)

Oh en ik heb 50 kg speelzand over (don't ask), is dat misschien nog ergens voor te gebruiken of kan ik dat beter weggeven aan iemand met een kind?

Tenslotte vroeg ik me af of iemand de gouden tip heeft voor het uitroeien van zonnebloemen, of is het net als met brandnetels: de hele tijd in z'n geheel verwijderen?
Zonnebloemen of aardperen? Zonnebloemen pak ik zo uit de pot. Bij aardperen moet je elke knol eruithalen en oppassen dat je er niet een paar in stukken hakt tijdens het opgraven - elk stukje wordt weer een nieuwe.
  zondag 10 mei 2015 @ 02:07:46 #160
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_152450509
er moet hier van alles in de volle grond, maar het barst hier van de konijnen, dus vandaag maar eens een barriere gaan plaatsen. Foto's volgen misschien nog.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  † In Memoriam † zondag 10 mei 2015 @ 08:26:16 #161
240917 Mula
pi_152451814
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:23 schreef Erasmo het volgende:
Tip tegen de slakken, oude jampotjes ed. over het plantje heen plaatsen, kunnen ze er niet bij en het fungeert ook nog als tijdelijk broeikasje.
Bij mij vreten ze echt alles op, ook planten die veel en veel te groot zijn om een jampotje overheen te plaatsen. Ik heb gisteren 'knoflookthee' gemaakt en ga eens kijken of dat helpt.

Ik heb trouwens geen naaktslakken, alleen de campervariant. 😀
  zondag 10 mei 2015 @ 09:25:38 #162
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152452179
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 02:07 schreef Againzender het volgende:
er moet hier van alles in de volle grond, maar het barst hier van de konijnen, dus vandaag maar eens een barriere gaan plaatsen. Foto's volgen misschien nog.
Of strikken, kun je gelijk wat vlees uit de moestuin halen :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 20:24 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Naaktslakken komen veelal uit de grond en zitten er dan gewoon in.
Helaas

(ervaring mee :'( )
Tegen naaktslakken helpt het wat minder.

quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 08:26 schreef Mula het volgende:

[..]

Bij mij vreten ze echt alles op, ook planten die veel en veel te groot zijn om een jampotje overheen te plaatsen. Ik heb gisteren 'knoflookthee' gemaakt en ga eens kijken of dat helpt.

Ik heb trouwens geen naaktslakken, alleen de campervariant. 😀
De IKEA heeft nu deze in het assortiment:
pi_152453455
Gister kwam ik in het tuincentrum deze 3 tomatenstekjes tegen voor ¤1
Gaat dit lukken in deze bak? Staan elke dag in elk geval vol in de zon :)

  zondag 10 mei 2015 @ 11:03:29 #164
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152453638
In principe wel mits je de grond ook wat voedt, je kunt in ieder geval mooi opbinden aan het rek erachter.
pi_152453698
Mooi te horen! Ja dat opbinden was het idee ook inderdaad :)
Wat voeding moet ik dan nog even regelen, zal eens googlen ernaar.
  zondag 10 mei 2015 @ 11:12:16 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152453788
Tomaten houden sowieso erg van koffiedik.
pi_152454107
Oh dat is wel heel makkelijk dan. Thanks!
pi_152455698
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 11:12 schreef Erasmo het volgende:
Tomaten houden sowieso erg van koffiedik.
En brandnetelgier
pi_152460118
brandnetelgier voor stikstof
smeerwortelgier voor kalium
  zondag 10 mei 2015 @ 21:35:44 #170
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152471292
Sinds vorige week hier de bloemkool mooi boven en alle aardappelrassen zijn ook mooi boven! (5 in totaal om te proberen) verder zijn alle schorseneren ook opgekomen en we hebben ineens allemaal andijvie die vorig jaar niet ontkiemd is boven. Plusminus 5 cm hoog nu. Ook de roodrandsla heeft zich schijnbaar goed uitgezaaid want daar hebben we ook een mooie volle rij van. Nu nog ff wachten tot de 50 stokbonenplanten groot genoeg zijn, dan kunnen die tegen de stokken aan! T gaat goed dit jaar!
  zondag 10 mei 2015 @ 21:40:46 #171
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_152471507
M'n komkommer plant is op 10 cm hoogte omgeknakt ;(

Ga maar een mini komkommer met al vruchtjes kopen denk ik als vervanging

  zondag 10 mei 2015 @ 22:00:58 #172
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152472402
Ik kon me vandaag niet meer inhouden en heb het eerste peultje met erwten geplukt. Lekker zeg!
Spoilers!
  zondag 10 mei 2015 @ 22:37:17 #173
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_152474309
In aanvulling op naaktslakken en huisjesslakken heb ik nu ook muizen in de kas.

Daar waar de slakken de barriere van gifkorrels niet konden nemen, hebben nu de muisjes de aanval geopend op plantjes...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_152476265
Heeee fietsie! De culsc mist je *) *)
pi_152479245
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 09:25 schreef Erasmo het volgende:

[..]

De IKEA heeft nu deze in het assortiment:
[ afbeelding ]
Daar kruipen ze toch gewoon naar binnen door de dakraampjes?
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 10:52 schreef Forster het volgende:
Gister kwam ik in het tuincentrum deze 3 tomatenstekjes tegen voor ¤1
Gaat dit lukken in deze bak? Staan elke dag in elk geval vol in de zon :)

[ afbeelding ]
Is waarschijnlijk 1 plant te veel. Zet hem ergens anders en zet er een goudsbloem bij. Die schijnen de tomaten te versterken. Ik laat altijd 1 of 2 onderste diefjes uitgroeien. Dat maakt de plant stabieler en geeft meer oogst.

quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 22:37 schreef fietsie het volgende:
In aanvulling op naaktslakken en huisjesslakken heb ik nu ook muizen in de kas.

Daar waar de slakken de barriere van gifkorrels niet konden nemen, hebben nu de muisjes de aanval geopend op plantjes...
Snoepen ze niet van de slakkenkorrels?

Ik heb koperband tegen slakken. Zag dat er mieren overheen lopen. Heb ik wel koperband? Of zijn de oude stuivers tegen mieren een mythe?
pi_152479365
De aardpeer is nogal laat opgekomen in een bak, had het al opgegeven. Heeft aanaarden zin om meer knollen te krijgen?
  maandag 11 mei 2015 @ 10:02:31 #177
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152482572
Vanaf woensdag of donderdag groenteplantjes bij Lidl. Cherrytomaat, tomaat, courgette, pompoen, paprika, komkommer.

Normaal gaan de aanbiedingen op donderdag in. Maar in verband met hemelvaart gaan alle aanbiedingen op woensdag in, behalve de planten. Dat zou dus een foutje kunnen zijn.
Spoilers!
pi_152489122
Ik ben m'n aardpeer vorig jaar vergeten. Is dat nu nog te oogsten en wanneer kan dat?
pi_152489537
Erasmo, wat een leuke tip van IKEA! Het zal allicht iets helpen en die statiegeldflessen zijn ook niet gratis.

Teslynd, ik besefte vandaag dat het geen paardenbloemen zijn! En dat ik zonnebloemen schreef waar ik paardenbloemen bedoelde, ehh :’)
Maar aardperen, zijn dat die paardenbloembladeren-lookalikes maar dan wat minder grillig? Die zijn toch vreselijk inderdaad, met die lange witte pennen.

Lucky nu al erwten! Lekker man!
En de Lidl-tips zijn erg welkom telkens ^O^

Ik heb de haricots verts net opnieuw gezaaid want dat kan nog net dacht ik. Ook heb ik een leeg bed gevuld met gladiolen O+ Ook leuk om mee te nemen als ik een krop sla ga halen ofzo. Mijn tuin begint er netjes uit te zien, ik heb besloten dat ik me gewoon het schompes zal schoffelen, als ik dat met regelmaat (zo'n twee keer per week) doe blijft het aardig netjes en het schijnt dat het onkruid er moe van wordt dus daar ga ik voor.

In m'n kas heb ik minikomkommer, aubergine en paprika gezet. Die slaan goed aan!
pi_152490991
haricots verts kan nog net? je bent zelfs vroeg ;) volgens oud gezegde mogen bonen mei niet zien.
pi_152491137
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 15:20 schreef Elleska het volgende:
haricots verts kan nog net? je bent zelfs vroeg ;) volgens oud gezegde mogen bonen mei niet zien.
Huh, dat is gek, op de verpakking stond tot mei!
Verdomd, vanaf mei :D Nou, we zullen zien!
pi_152491166
het weer is goed dus dat gaat vast wel lukken.
pi_152532325
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 14:14 schreef Koettie het volgende:
Ik ben m'n aardpeer vorig jaar vergeten. Is dat nu nog te oogsten en wanneer kan dat?
Je kunt ze ook laten staan, ze lopen nu al weer uit. Je zult misschien een weerwar en bonk vol knollen krijgen. Wel leuk die bloemen. En straks in november tot volgend jaar april weer volop oogst van knollen
  dinsdag 12 mei 2015 @ 19:25:58 #184
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152534001
Vandaag de eerste radijs en rucola uit eigen tuin gegeten! Eind deze week moet de spinazie ook goed zijn! Dan ontstaat er ook weer ruimte voor andere dingen. Verder vandaag negerkop gezaaid. Ben erg benieuwd!
pi_152535391
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:25 schreef Redster1984 het volgende:
Vandaag de eerste radijs en rucola uit eigen tuin gegeten! Eind deze week moet de spinazie ook goed zijn! Dan ontstaat er ook weer ruimte voor andere dingen. Verder vandaag negerkop gezaaid. Ben erg benieuwd!
Dat moest ik wel even googelen :D
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:10:20 #186
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152535928
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:58 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Dat moest ik wel even googelen :D
Haha is in principe rode kool, maar dan een vroege variant. En volgens mij mag het tegenwoordig officieel ook geen negerkop meer genoemd worden... k zal binnenkort ff foto's van onze groentetuin plaatsen :)
pi_152538056
Goede voorzet, mijnes ziet er nu zo uit (tot het pad dus):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan heb ik daarachter nog twee lange bedden waarvan een met uien en een met aardappels.
En nog wat fruitstruikjes en een strookje kruiden.
(We delen de tuin, maar de verdeling is niet echt logisch :D)

[ Bericht 5% gewijzigd door Suikertante op 12-05-2015 22:17:58 ]
  † In Memoriam † dinsdag 12 mei 2015 @ 21:29:43 #188
240917 Mula
pi_152540364
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 08:26 schreef Mula het volgende:

[..]

Bij mij vreten ze echt alles op, ook planten die veel en veel te groot zijn om een jampotje overheen te plaatsen. Ik heb gisteren 'knoflookthee' gemaakt en ga eens kijken of dat helpt.

Ik heb trouwens geen naaktslakken, alleen de campervariant. 😀
Update: Ik heb de planten bespoten met de knoflookthee en heb teentjes knoflook in de tuin gedaan. Helpt geen zier. Slakken zitten gewoon op de bespoten planten en een slak was doodleuk de knoflook aan het opeten. :o }:|

Vanochtend was het vochtig en waren de slakken zeer actief. Ik heb -samen met mijn vriend- geprobeerd om zoveel mogelijk slakken weg te halen. Denk dat we minimaal 50 hebben weggehaald (en dat na de 100+ die we zondag hebben weggehaald!).
  dinsdag 12 mei 2015 @ 21:32:16 #189
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_152540526
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 21:29 schreef Mula het volgende:

[..]

Update: Ik heb de planten bespoten met de knoflookthee en heb teentjes knoflook in de tuin gedaan. Helpt geen zier. Slakken zitten gewoon op de bespoten planten en een slak was doodleuk de knoflook aan het opeten. :o }:|

Vanochtend was het vochtig en waren de slakken zeer actief. Ik heb -samen met mijn vriend- geprobeerd om zoveel mogelijk slakken weg te halen. Denk dat we minimaal 50 hebben weggehaald (en dat na de 100+ die we zondag hebben weggehaald!).
Heeft geen zin, ze blijven terugkomen. De beste methode is naar mijn idee nog altijd de lokgroenten waar slakken het meest gek op zijn aan de rand van je moestuin te planten. Bijvoorbeeld 2 of 3 Chinese kolen. Wellicht dat de slakken zich daar volop aan vergrijpen en geen oog hebben voor de rest van je groenten.
Dit, dus.
  Moderator dinsdag 12 mei 2015 @ 21:36:38 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152540753
Waarom geen slakkenkorrels? Werkt prima.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152540946
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 21:36 schreef derLudolf het volgende:
Waarom geen slakkenkorrels? Werkt prima.
Bij mij lopen de slakkensporen gewoon over de korrels heen en m'n bieten waren in een nacht opgegeten :'(
Welke korrels heb je?
  dinsdag 12 mei 2015 @ 21:44:46 #192
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_152541150
Gisteren 3 tomatenplanten nara buiten gezet in de volle grond.
De spaanse pepers beginnen ook te bloeien!

Alleen de komkommerplant die ik nog over heb, wilt niet echt.
Er komen nieuwe bladeren aan, maar de oude worden elke keer helemaal geel en gaan dood. :{
Misschien iemand die er wat van kan zeggen als ik een foto plaats?
  Moderator dinsdag 12 mei 2015 @ 21:44:53 #193
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152541156
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 21:40 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Bij mij lopen de slakkensporen gewoon over de korrels heen en m'n bieten waren in een nacht opgegeten :'(
Welke korrels heb je?
Hele goede, na een nacht liggen er super veel slakken. Werkzame stof zal ik even voor je naar kijken ;)

editie: Bayer Metald, werkzame stof metaldehyde :)

[ Bericht 8% gewijzigd door derLudolf op 12-05-2015 21:52:22 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 12 mei 2015 @ 22:03:48 #194
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152542177
Slakken hebben wij gelukkig nauwelijks last van in vergelijking tot vorig jaar. Wat we nu tegenkomen knippen we in tweeën (naakt slakken ) of gooien we tegen de muur van de garage (huisjes slakken)
  dinsdag 12 mei 2015 @ 22:10:35 #195
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_152542552
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:03 schreef Redster1984 het volgende:
Slakken hebben wij gelukkig nauwelijks last van in vergelijking tot vorig jaar. Wat we nu tegenkomen knippen we in tweeën (naakt slakken ) of gooien we tegen de muur van de garage (huisjes slakken)
Schandalig.
Dit, dus.
pi_152542852
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 21:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hele goede, na een nacht liggen er super veel slakken. Werkzame stof zal ik even voor je naar kijken ;)

editie: Bayer Metald, werkzame stof metaldehyde :)
Ik ga eens kijken of dat ook in mijnes zit. Het is echt niet normaal hoor, onder elk onkruidje schuilen er drie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 21:44 schreef Goddelijker het volgende:
Alleen de komkommerplant die ik nog over heb, wilt niet echt.
Er komen nieuwe bladeren aan, maar de oude worden elke keer helemaal geel en gaan dood. :{
Misschien iemand die er wat van kan zeggen als ik een foto plaats?
Sowieso kun je de plant na de eerste drie a vier bladeren toppen. En misschien kun je hier iets zinnigs vinden?
pi_152543036
hier dit jaar ook minder slakken dan vorig jaar. waarschijnlijk doordat de buurtuin is leeggehaald.

quote:
14s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 21:32 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Heeft geen zin, ze blijven terugkomen. De beste methode is naar mijn idee nog altijd de lokgroenten waar slakken het meest gek op zijn aan de rand van je moestuin te planten. Bijvoorbeeld 2 of 3 Chinese kolen. Wellicht dat de slakken zich daar volop aan vergrijpen en geen oog hebben voor de rest van je groenten.
die ik heb weggehaald komen echt niet terug. die gaan de groene container in, kunnen ze zich daar nog ff vol eten.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 22:20:43 #198
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152543179
quote:
13s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:10 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Schandalig.
Hoezo schandalig? Ik laat die slakken mijn groentes niet opeten... Ze hebben vorig jaar een deel van mijn sla en mijn andijvie opgegeten, dat gaat me niet nog een x gebeuren. Heb vorig jaar een potje met bier ingegraven, dat werkte erg goed in de kas, maar na de enorme hoeveelheid slakken stonk dat dusdanig erg dat ik het liever op deze manier doe. Vind het niet schandaliger dan slakkenkorrels eerlijk gezegd
  Moderator dinsdag 12 mei 2015 @ 22:29:51 #199
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152543798
Als klein jochie ging ik altijd op zoek naar slakken, met een potje zout })
Kranplätze müssen verdichtet sein
  † In Memoriam † dinsdag 12 mei 2015 @ 22:37:13 #200
240917 Mula
pi_152544182
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 21:36 schreef derLudolf het volgende:
Waarom geen slakkenkorrels? Werkt prima.
Die moet ik inderdaad nog halen. Ik had vorig jaar blauwe korrels vd Action die goed werkten. Dit jaar weer bij de action gekocht, maar nu zijn het bruine korrels die eruitzien als grind en werken ze totaal niet. Ik weet niet wat de werkzame stof is, maar er viel me nu pas op dat het doosje het heeft over 'oplossende slakken'. Klinkt niet zo vriendelijk. ;(
  dinsdag 12 mei 2015 @ 22:42:00 #201
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_152544448
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:15 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Ik ga eens kijken of dat ook in mijnes zit. Het is echt niet normaal hoor, onder elk onkruidje schuilen er drie.

[..]

Sowieso kun je de plant na de eerste drie a vier bladeren toppen. En misschien kun je hier iets zinnigs vinden?
Hmm, als ik het daarmee vergelijk lijkt het op magnesium-tekort. ;(
pi_152548527
Ik gooi slakken gewoon naar de overkant van de sloot. Zitten de vogels al vaak te wachten. Net als veenmollen, maar die zijn eigenlijk beschermd dus weet niet zo goed wat ik daarmee moet. Ze vreten echt mn plantjes op. ;(
  woensdag 13 mei 2015 @ 07:04:08 #203
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_152549915
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:18 schreef Elleska het volgende:
hier dit jaar ook minder slakken dan vorig jaar. waarschijnlijk doordat de buurtuin is leeggehaald.

[..]

die ik heb weggehaald komen echt niet terug. die gaan de groene container in, kunnen ze zich daar nog ff vol eten.
Een slak legt ongeveer 400 eitjes per keer. Volgende week heb jij gewoon weer slakken.

quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:20 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Hoezo schandalig? Ik laat die slakken mijn groentes niet opeten... Ze hebben vorig jaar een deel van mijn sla en mijn andijvie opgegeten, dat gaat me niet nog een x gebeuren. Heb vorig jaar een potje met bier ingegraven, dat werkte erg goed in de kas, maar na de enorme hoeveelheid slakken stonk dat dusdanig erg dat ik het liever op deze manier doe. Vind het niet schandaliger dan slakkenkorrels eerlijk gezegd
Kwestie van respect, denk ik.
Dit, dus.
  woensdag 13 mei 2015 @ 09:23:08 #204
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152551284
Als je slakken doorknipt groeien ze toch gewoon weer aan?

Ik gebruik Escar-go. Dat is een middel wat niet schadelijk is voor andere dieren en het lost de slak niet op. Oplossende slakken zijn niet alleen heel smerig om te zien maar ik vind het ook een beetje sneu.
Spoilers!
pi_152551640
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 09:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als je slakken doorknipt groeien ze toch gewoon weer aan?

Ik gebruik Escar-go. Dat is een middel wat niet schadelijk is voor andere dieren en het lost de slak niet op. Oplossende slakken zijn niet alleen heel smerig om te zien maar ik vind het ook een beetje sneu.
Daarom ga ik altijd er altijd op staan en maak zo'n vegende beweging :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator woensdag 13 mei 2015 @ 10:10:46 #206
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152552303
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 09:42 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Daarom ga ik altijd er altijd op staan en maak zo'n vegende beweging :P
Vroeger op weg naar school legen er 's ochtends altijd veel naaktslakken op de fietspad. Die probeerde je natuurlijk vol te raken en dan even aan het stuur trekken voor de 'vegende' beweging
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152552534
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2015 07:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Een slak legt ongeveer 400 eitjes per keer. Volgende week heb jij gewoon weer slakken.
Je geeft een argument tegen je eigen lokgroente? Daarmee houden je slakken de mogelijkheid om zich te blijven voortplanten.

Een verwijderde of dooie slak kan zich niet meer in de tuin voortplanten. Jonge slakken en eitjes zijn ook te verwijderen. Stug blijven volhouden.
  woensdag 13 mei 2015 @ 14:21:13 #208
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_152558823
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 10:19 schreef Elleska het volgende:

Een verwijderde of dooie slak kan zich niet meer in de tuin voortplanten.
De truuc is dus hoe je slakken permanent in deze toestand krijgt.... niet-meer-voortplantend...
Ik word -gek- van die beesten; overal zitten ze, tot in mijn spouwmuren en dus ook -in- huis aan toe.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_152559860
Ik ben van mijn slakkenplaag af, zowel in huis als in de tuin *O*

Heeft wel wat moeite gekost, maar het loont wel.

Slakken weggooien heeft geen nut, die komen gewoon weer terug omdat ze met een reden in je tuin zitten en die reden verwijder je daar niet mee.
Ik heb bierpotjes in de tuin gezet, tomatenplanten gezet (die mijden slakken als de pest, meerdere meters van tomatenplanten is slakkenvrij), nematoden in mijn tuin gegoten en oorzaken van de slakken weggehaald.

Slakken verschuilen zich als het niet regent of er daglicht is. Als je de schuilplekken weghaalt, dan voorkomt dat slakken. Helaas graven ze zich ook in de grond, daar doe je weinig tegen, maar daaar heb ik mijn nematoden voor.
Slakken houden van vochtige plekken, dus alle plekken (onder stenen, onder tuinafval en dichtgegroeide stukken, etc) weghalen voorkomt ze ook.
Bij mij hebben tomatenplanten geholpen, die zet ik altijd naast mijn sla.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152561188
hier niets gemerkt van de werking van tomatenplanten.
als dat zo zou zijn had ik vorig jaar geen last gehad van slakken. juist het stuk bij de tomaten was het ergste.

slakken die je weggooit kunnen onmogelijk terugkomen. er kunnen wel andere slakken voor in de plaats komen, zorgen dat het bij de buren lekkerder is zodat ze daar blijven :P
  woensdag 13 mei 2015 @ 15:47:40 #211
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_152561591
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 10:19 schreef Elleska het volgende:

[..]

Je geeft een argument tegen je eigen lokgroente? Daarmee houden je slakken de mogelijkheid om zich te blijven voortplanten.
Slakken komen toch wel. Door ze iets te geven wat ze nog lekkerder vinden dan mijn gewilde groenten plant ik andere groenten zodat ze zich daar aan vergrijpen. Hopelijk laten ze mijn groenten dan met rust.
Dit, dus.
pi_152563411
Grrr. Moet verhuizen, doei moestuin. Al zoveel werk in gestopt ;(
pi_152563529
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:44 schreef Koettie het volgende:
Grrr. Moet verhuizen, doei moestuin. Al zoveel werk in gestopt ;(
Whut? Moet? Was onderverhuur ofzo?
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_152564455
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 15:34 schreef Elleska het volgende:
hier niets gemerkt van de werking van tomatenplanten.
als dat zo zou zijn had ik vorig jaar geen last gehad van slakken. juist het stuk bij de tomaten was het ergste.


http://huis-en-tuin.infon(...)kken-in-je-tuin.html

Ik zie nooit sporen of naakslakken bij mijn tomatenplanten, ze kruipen er met een boog omheen gezien sporen.
quote:
slakken die je weggooit kunnen onmogelijk terugkomen. er kunnen wel andere slakken voor in de plaats komen, zorgen dat het bij de buren lekkerder is zodat ze daar blijven :P
Zover ik weet kunnen slakken zich voortbewegen, dus ze komen gewoon weer terug.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152564523
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:44 schreef Koettie het volgende:
Grrr. Moet verhuizen, doei moestuin. Al zoveel werk in gestopt ;(
Vervelend, je nieuwe huis heeft toch ook wel een tuin?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152566911
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

http://huis-en-tuin.infon(...)kken-in-je-tuin.html

Ik zie nooit sporen of naakslakken bij mijn tomatenplanten, ze kruipen er met een boog omheen gezien sporen.

[..]

Zover ik weet kunnen slakken zich voortbewegen, dus ze komen gewoon weer terug.
tuurlijk kunnen slakken zich voortbewegen. maar de klep van de groene container kunnen ze gelukkig niet openen.
maar ik denk dat niemand zo stom is om de slakken na het vangen vlakbij weer uit te zetten zodat ze een nachtje later weer terug zijn??

van de tomatenplanten was hier ook niet gegeten. maar de planten die eronder staan werden smakelijk veroverd. de bonen naast de tomaten (het MM-vakje ernaast dus minimale afstand) waren er het ergste aan toe.
meters rondom de tomatenplanten slakvrij was hier helaas niet het geval.
pi_152568075
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:48 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Whut? Moet? Was onderverhuur ofzo?
Antikraak.

@sjors. Geen idee, ik heb nog geen nieuw huis.
pi_152583445
er zit wel wat ruimte ONDER de klep van de groene container waar de gemiddelde slak en zeker naaktslakken door heen kunnen kruipen.

Bij mij in de kas heb ik sporen van vraat door slakken gevonden (opgedroogde slijksporen op boontjesplanten).

quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:37 schreef Elleska het volgende:

[..]

tuurlijk kunnen slakken zich voortbewegen. maar de klep van de groene container kunnen ze gelukkig niet openen.
maar ik denk dat niemand zo stom is om de slakken na het vangen vlakbij weer uit te zetten zodat ze een nachtje later weer terug zijn??

van de tomatenplanten was hier ook niet gegeten. maar de planten die eronder staan werden smakelijk veroverd. de bonen naast de tomaten (het MM-vakje ernaast dus minimale afstand) waren er het ergste aan toe.
meters rondom de tomatenplanten slakvrij was hier helaas niet het geval.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_152583482
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

http://huis-en-tuin.infon(...)kken-in-je-tuin.html

Ik zie nooit sporen of naakslakken bij mijn tomatenplanten, ze kruipen er met een boog omheen gezien sporen.

[..]

Zover ik weet kunnen slakken zich voortbewegen, dus ze komen gewoon weer terug.
Ik las dat ze tot een meter of 20 de weg naar huis terug kunnen vinden en dat ze erg gehecht zijn aan thuis.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:37 schreef Elleska het volgende:

[..]

tuurlijk kunnen slakken zich voortbewegen. maar de klep van de groene container kunnen ze gelukkig niet openen.
maar ik denk dat niemand zo stom is om de slakken na het vangen vlakbij weer uit te zetten zodat ze een nachtje later weer terug zijn??

van de tomatenplanten was hier ook niet gegeten. maar de planten die eronder staan werden smakelijk veroverd. de bonen naast de tomaten (het MM-vakje ernaast dus minimale afstand) waren er het ergste aan toe.
meters rondom de tomatenplanten slakvrij was hier helaas niet het geval.
Ik had slakken in een pot gevangen. Zag ik het deksel omhoog geduwd worden... De groene containers kunnen vol slakken zijn. Dat zie ik af en toe omdat ik gebruik maak van de containers die buren buiten gezet hebben en dat is lang niet altijd een flinke portie snoeiafval. Grote slakken zullen wel ouder dan 2 weken zijn, dus ze zijn er later in gekomen.
pi_152586242
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 02:23 schreef merry77 het volgende:
er zit wel wat ruimte ONDER de klep van de groene container waar de gemiddelde slak en zeker naaktslakken door heen kunnen kruipen.

Bij mij in de kas heb ik sporen van vraat door slakken gevonden (opgedroogde slijksporen op boontjesplanten).

[..]

bij de nieuwe container nog niet gemerkt. in de tuin zijn het ook vooral huisjesslakken, weinig naaktslakken gelukkig.
  donderdag 14 mei 2015 @ 16:55:44 #221
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_152594989
Hier gaan de slakken het weiland in achter huis; ze zouden dan een sloot over moedern, 1.75 hardhouten beschoeiing omhoog en onder het staaldraad hek door voor ze weer in de tuin zijn...

Maar toch...

Kruipruimte van huis is hier eigenlijk -altijd- vochtig door de liggen tov de straat en de beperkte afvoercapaciteit van straatriool
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_152601410
Tot nu toe maar 1 verdwaalde slak gehad in de moestuin (even afkloppen).
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_152732865
Even een vraagje!
Wanneer kan mijn knoflook geoogst worden?
Ik heb 3 flinke grote staken en ze zitten al sinds de winter in de moestuinbak...

Dit dus?
quote:
Zodra tweederde van de plant geel verkleurt, is knoflook gereed om met loof en al te worden gerooid.
pi_152734674
Ongeveer juli.
Oogst je vroeg dan is de knoflook ook gewoon eetbaar maar minder goed te bewaren.
  woensdag 20 mei 2015 @ 11:25:32 #225
221912 minilot
Nancy boy
pi_152784402
Fruitsalade in wording @ de achtertuin! :+

Zwarte bes:


Perzik:


Aardbei:


De door mij vorig jaar compleet verwaarloosde mini-moestuin van 1.20 x 1.20 is afgelopen weekend door mijn lief opgeruimd en ingezaaid met van alles, dus wellicht over een paar weken een update *)
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 20 mei 2015 @ 12:01:01 #226
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_152785371
bij mij wil het qua pepers nog niet echt opschieten , plantjes binnen groeien harder dan buiten op het moment

zelfs in de kas , mag van mij wel paar weken volgas gaan "zonnen"
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_152785854
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:01 schreef Thezappa het volgende:
bij mij wil het qua pepers nog niet echt opschieten , plantjes binnen groeien harder dan buiten op het moment

zelfs in de kas , mag van mij wel paar weken volgas gaan "zonnen"
Hier ook, temperatuur mag best gaan stijgen nu.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  woensdag 20 mei 2015 @ 12:21:33 #228
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_152785868
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:21 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Hier ook, temperatuur mag best gaan stijgen nu.
ligt puur aan de warmte
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  woensdag 20 mei 2015 @ 13:16:25 #229
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152787344
Hoe lang duurt het voor de sperziebonen opkomen?
Of is het gewoon nog te koud?
Ik heb ze twee weken terug in de grond gedaan, eerst keurig een paar uur in water geweekt natuurlijk, maar ik had gedacht dat dat het proces wel iets zou bespoedigen.
Spruiten gaan prima, maar die heb ik als plantje gekocht.
Uien doen het ook goed, prei komt nog steeds niet op en broccoli komen er maar drie op van de tien.
Bessen is nog een kwestie van weken, alle struiken zitten vol, aardbeien gaan ook goed.

1. 2.
3. 4.
5. 6.

1: spruiten, rechts nog net de gele courgette zichtbaar
2: nog meer spruiten, en erwten
3-4: mijn dochter bezig met verspenen van de ruccola (AH moestuintje)
5: de niet-opkomende bonen, met erachter het groen van de frambozenstruik
6: voorlopige opstelling tomaten, paprika's en aardbeien (die stapel stenen moet nog weg) - en vraag me alsjeblieft niet waarom de tomaten met pot en al ingegraven zijn.
pi_152789295
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:16 schreef Gwywen het volgende:
Hoe lang duurt het voor de sperziebonen opkomen?
Of is het gewoon nog te koud?
Ik heb ze twee weken terug in de grond gedaan, eerst keurig een paar uur in water geweekt natuurlijk, maar ik had gedacht dat dat het proces wel iets zou bespoedigen.
Het is te koud voor bonen, die hebben lekker warme grond nodig. Waarschijnlijk gaat er van de bonen niets meer opkomen. In mijn ervaring moet je bonen in huis lekker warm voorkiemen óf pas vanaf half mei buiten zaaien - en dat laatste pas wanneer het een paar dagen warm is geweest.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 20 mei 2015 @ 17:48:08 #231
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152795311
Een paar foto's van mijn moestuin :)


De kleine tuin voor de kleine man van net 3 jaar


En de kippen

  woensdag 20 mei 2015 @ 18:31:19 #232
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_152796432
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 17:48 schreef Redster1984 het volgende:
Een paar foto's van mijn moestuin :)
[ afbeelding ]

De kleine tuin voor de kleine man van net 3 jaar
[ afbeelding ]

En de kippen

[ afbeelding ]
Kippen O+

Helaas is mijn tuintje in de stad, dus de buren gaan dat gekakel niet leuk vinden ;(

Mijn 2 katten zullen het wel interessant vinden daarintegen >:)
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  woensdag 20 mei 2015 @ 19:29:38 #233
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152798210
Ja ik zit aan de rand van een dorp, dus nergens last van gelukkig! 621 m2 grond, dus ruimte genoeg voor een groentetuin. Maar onze kat vindt het ook erg interessant... De kipjes zijn er net 2 weken, was een verjaardagscadeau voor mn zoontje, die wou graag kippen voor zn verjaardag :)
  donderdag 21 mei 2015 @ 10:25:27 #234
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_152814452
Wat leuk, kippen voor je verjaardag O+ Ik woon ook in de stad dus helaas geen kippen voor mij.

Hier nog wat tips tegen slakken ^O^
http://www.makkelijkemoes(...)log/barriere-slakken
Rayen 2½ jaar!
  donderdag 21 mei 2015 @ 10:52:36 #235
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152815191
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is te koud voor bonen, die hebben lekker warme grond nodig. Waarschijnlijk gaat er van de bonen niets meer opkomen. In mijn ervaring moet je bonen in huis lekker warm voorkiemen óf pas vanaf half mei buiten zaaien - en dat laatste pas wanneer het een paar dagen warm is geweest.
;(
Op mijn tuinscheurkalender stond dat het tijd was om bonen te zaaien.
Gelukkig nog niet alles gezaaid, ik wou het in fasen doen met een paar weken ertussen.
pi_152815883
Kippen zijn wel leuk. Heb er in 3 jaar tijd toch al een 15 gehad (incl jonkies etc), en nu heb ik er nog 4 rond scharrelen.. Zelfs in een drukke woonwijk is het geen probleem.
Hun hebben schreeuwende kinderen, ik heb tokkelende hennen :P (geen haan, want dat is onwenselijk (voor hun)

Je krijgt een nieuwe kans Gwywen ;)
Hier is het overigens hetzelfde.. Helaas alle bonen gewoon niet opgekomen en rotten weg..
Gewoon weer opnieuw proberen als er niet een stortvloed aan regen en kou voorspelt wordt :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_152816250
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 14:21 schreef fietsie het volgende:

[..]

De truuc is dus hoe je slakken permanent in deze toestand krijgt.... niet-meer-voortplantend...
Ik word -gek- van die beesten; overal zitten ze, tot in mijn spouwmuren en dus ook -in- huis aan toe.
Iemand gaf een link tegen slakken en die pagina had een paar andere anti-slakkenlinks. Tot mijn afgrijzen komt het nog veel voor dat de slakken in huis/in de muren zitten. Ze geven daar dus wat tips tegen http://dier-en-natuur.inf(...)is-de-oplossing.html
pi_152816292
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:22 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Kippen zijn wel leuk. Heb er in 3 jaar tijd toch al een 15 gehad (incl jonkies etc), en nu heb ik er nog 4 rond scharrelen.. Zelfs in een drukke woonwijk is het geen probleem.
Hun hebben schreeuwende kinderen, ik heb tokkelende hennen :P (geen haan, want dat is onwenselijk (voor hun)

Je krijgt een nieuwe kans Gwywen ;)
Hier is het overigens hetzelfde.. Helaas alle bonen gewoon niet opgekomen en rotten weg..
Gewoon weer opnieuw proberen als er niet een stortvloed aan regen en kou voorspelt wordt :D
Heb je er 11 opgegeten?
pi_152818280
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 10:25 schreef TimeJumper het volgende:
Wat leuk, kippen voor je verjaardag O+ Ik woon ook in de stad dus helaas geen kippen voor mij.

Hier nog wat tips tegen slakken ^O^
http://www.makkelijkemoes(...)log/barriere-slakken
Die borstels kan je niet op kunststofbakken toepassen. Het zal het gaaswerk moeten worden. Bak op het gaas en gaas over hoogte latjes. Bakken moeten ver genoeg uit elkaar om oversteken te voorkomen. Lastig met planten die over de rand heen bloemen.
pi_152818968
gisteren de eerste hele vette naaktslak gevonden van dit jaar. direct verwijderd en paar korrels bij de verstopplek gelegd.
pi_152819584
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:39 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Die borstels kan je niet op kunststofbakken toepassen. Het zal het gaaswerk moeten worden. Bak op het gaas en gaas over hoogtelatjes. Bakken moeten ver genoeg uit elkaar om oversteken te voorkomen. Lastig met planten die over de rand heen bloemen.
  donderdag 21 mei 2015 @ 13:50:27 #242
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152820461
Wij gaan morgen voor 5 dagen op vakantie. Ik hoop dat mijn plantjes het halen, mijn schoonmoeder geeft ze nooit water om een of andere reden. Ik heb ze zo min mogelijk tegen elkaar aan gezet zodat ze optimaal van regen kunnen profiteren, ze hebben ook een flinke plens water gekregen en de violen heb ik op een emmer gezet. Op hoop van zegen maar weer.

Ik heb op dit moment gelukkig geen zaaigoed meer, er gaat nog een laatste lading zaad (broccoli, courgette, basilicum) in de aarde zodra ik terug ben.
Spoilers!
pi_152820716
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:36 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Heb je er 11 opgegeten?
Op 2 na wel ja..
Ze smaken echt beduidend beter dan die crappy dingen uit de winkels.
Vlees is ook veel malser en steviger overigens.

Wilde het slachten ook leren, en nu ik dat ook weet en kan hoeft het allemaal niet meer. Ik heb ze nu alleen nog maar voor de eieren.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 21 mei 2015 @ 13:58:49 #244
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_152820776
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:34 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Iemand gaf een link tegen slakken en die pagina had een paar andere anti-slakkenlinks. Tot mijn afgrijzen komt het nog veel voor dat de slakken in huis/in de muren zitten. Ze geven daar dus wat tips tegen http://dier-en-natuur.inf(...)is-de-oplossing.html
Bij mij is het issue dat ik 15 jaar lang een onopgemerkte lekkage van een dakgoot naar -tussen- de spouwmuur heb gehad. Die zone van het huis / kruipruimte is dus bij iedere zware bui van vers water voorzien.
Sinds 3 maanden "is het lek boven water" maar drogen zal nog wel even duren....

Ik pureer nu de genoemde slakkenkorrels en spuit ze met een injectiespuit (zonder naald) in alle naadjes waar ik aan de hand van sporen vermoed dat er slakken door komen...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 21 mei 2015 @ 14:03:32 #245
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152820949
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:58 schreef fietsie het volgende:

[..]

Bij mij is het issue dat ik 15 jaar lang een onopgemerkte lekkage van een dakgoot naar -tussen- de spouwmuur heb gehad. Die zone van het huis / kruipruimte is dus bij iedere zware bui van vers water voorzien.
Sinds 3 maanden "is het lek boven water" maar drogen zal nog wel even duren....

Ik pureer nu de genoemde slakkenkorrels en spuit ze met een injectiespuit (zonder naald) in alle naadjes waar ik aan de hand van sporen vermoed dat er slakken door komen...
Die beesten triggeren in ieder geval wel je inventiviteit ;)

Ik heb onlangs met een fohn slakkenkorrels onder de koelkast, vriezer en vaatwasser geblazen.
Spoilers!
pi_152844266
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:56 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Op 2 na wel ja..
Ze smaken echt beduidend beter dan die crappy dingen uit de winkels.
Vlees is ook veel malser en steviger overigens.

Wilde het slachten ook leren, en nu ik dat ook weet en kan hoeft het allemaal niet meer. Ik heb ze nu alleen nog maar voor de eieren.
Ik heb als kind een keer staan kijken hoe mijn moeder gevulde kip maakte. Het heeft jaren geduurd voor ik bereid was weer kip te eten.
pi_152844329
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:58 schreef fietsie het volgende:

[..]

Bij mij is het issue dat ik 15 jaar lang een onopgemerkte lekkage van een dakgoot naar -tussen- de spouwmuur heb gehad. Die zone van het huis / kruipruimte is dus bij iedere zware bui van vers water voorzien.
Sinds 3 maanden "is het lek boven water" maar drogen zal nog wel even duren....

Ik pureer nu de genoemde slakkenkorrels en spuit ze met een injectiespuit (zonder naald) in alle naadjes waar ik aan de hand van sporen vermoed dat er slakken door komen...
Ik heb dat artikel gruwend zitten lezen, dat er zoveel huizen zijn waar slakken hun intrek in genomen hebben vanwege vochtige omstandigheden.

Ben je gericht gaan zoeken of was het toevallig door iets anders aan het licht gekomen? Is er geen versnelde ventilatie/droging mogelijk? Je had het toch ook in de kruipruimte? Daar zou je misschien een bouwventilatorkachel in kunnen zetten. Hoewel toch niet erin laten dalen vanwege het zand.
pi_152846235
Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat bij mijn peperplanten?





pi_152862357
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 01:32 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik heb dat artikel gruwend zitten lezen, dat er zoveel huizen zijn waar slakken hun intrek in genomen hebben vanwege vochtige omstandigheden.

Ben je gericht gaan zoeken of was het toevallig door iets anders aan het licht gekomen? Is er geen versnelde ventilatie/droging mogelijk? Je had het toch ook in de kruipruimte? Daar zou je misschien een bouwventilatorkachel in kunnen zetten. Hoewel toch niet erin laten dalen vanwege het zand.
Heel veel huizen hebben slakken in huis hoor. Hier de gehele wijk heeft er last van (tenminste de mensen die ik spreek hier).
Ik heb er gisternacht weer een hele dikke gevonden in de woonkamer, nadat mijn woonkamer 1 maand slakvrij was. In de winter en voorjaar stond ik met mijn blote voeten elke ochtend wel in een naaktslak als ik naar beneden ging.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152862402
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 09:05 schreef Boarderzip het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat bij mijn peperplanten?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
het is te koud.
Ik heb daar ook last van.

Heel mjin tuin heeft er last van dat het te koud is en gort en gort droog is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152862844
M'n tomaat gaat ook voor geen meter meer maar ze zijn te te groot om weer binnen te zetten. Wat een rot begin
pi_152871613
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 19:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het is te koud.
Ik heb daar ook last van.

Heel mjin tuin heeft er last van dat het te koud is en gort en gort droog is.
Ze staan wel nog binnen bij mij. Er zaten ook kleine zwarte puntjes op dus ik heb 2 dagen behandeld tegen bladluis.
pi_152875943
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 19:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Heel veel huizen hebben slakken in huis hoor. Hier de gehele wijk heeft er last van (tenminste de mensen die ik spreek hier).
Ik heb er gisternacht weer een hele dikke gevonden in de woonkamer, nadat mijn woonkamer 1 maand slakvrij was. In de winter en voorjaar stond ik met mijn blote voeten elke ochtend wel in een naaktslak als ik naar beneden ging.
Dat je nog op blote voeten durfde te lopen, dat is echt gruwelijk. Zou het helpen om in het winterhalfjaar 's nachts de verwarming aan te laten? Dat het dus warmer en droger wordt?
pi_152876046
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 09:21 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat je nog op blote voeten durfde te lopen, dat is echt gruwelijk. Zou het helpen om in het winterhalfjaar 's nachts de verwarming aan te laten? Dat het dus warmer en droger wordt?
Ik weet de oorzaak al en het droogt al.

De eerste paar keer vind je het vies, daarna niet meer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152876052
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 19:32 schreef Koettie het volgende:
M'n tomaat gaat ook voor geen meter meer maar ze zijn te te groot om weer binnen te zetten. Wat een rot begin
Bij mij groeit bijna niks. ALleen mijn peulen en sla gaan goed eigenlijk.
Zelfs mijn rodondendron droogde helemaal uit en bloeide zeer slecht.... Alle bloemen verdroogde gelijk toen ze uit de knop kwamen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 23:52 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Ze staan wel nog binnen bij mij. Er zaten ook kleine zwarte puntjes op dus ik heb 2 dagen behandeld tegen bladluis.
Bij mij ook, maar omdat het te koud is en nauwelijks zon is warmt het in huis minder op. Mijn paprika planten doen het ook slecht binnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 09:44:36 #256
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_152876115
Hier is de tuin ook gortdroog als ik er niets aan zou doen; heb juist speciale zandgrondmix gemaakt om te zorgen dat mijn groententuin niet nat en klef blijft.
Dus nu om de dag gieteren, en ieder weekend de grond goed losmaken.

En ja, die kou, dat is inderdaad niet fijn. Zelfs de raapstelen en radijsjes komen niet verder dan hun eerste net ontkiemde blaadjes...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_152876168
Ik denk dat ik geluk heb met m'n kleigrond? Het gaat prima eigenlijk, alleen de gebruikelijke dingen die mislukken ook dit jaar weer (wortel, pastinaak, de grond is denk ik toch te zwaar).

De peulen, haricots verts en erwtjes gaan goed, de radijs, de broccoli, spruiten, bleekselderij. En in de plastic kas de paprika, komkommer en aubergine. De kasplanten (en andijvie) heb ik wel als plantje gekocht. Als het uit zaad niet lukt dan maar zo :)

Via hier weer bijgelezen over de naaktslakken, heeft iemand ervaring met die slakkenborstels?

Werken ze ook als je ze om een plant heen legt op de aarde? Ik zou denken dat ze zich er onderdoor graven. Ik vergeet telkens die halve petflessen mee te nemen, dat zou voor de broccoli en andijvie wel een uitkomst zijn.
pi_152876975
Hier ook klei en alles doet het prima. Terwijl klei juist traag opwarmt. zandgrond warmt sneller op dus ik weet niet of de oorzaak wel bij kou gezocht moet worden.
Paprika doet het binnen ook prima.

Zijn jullie niet verwend door vorig jaar? Toen liep alles ongeveer 2weken voor op 'normaal',nu een week achter. Planning en verwachting daarop aanpassen en er is niets aan de hand.
pi_152877036
Houdt het niet meer vocht vast? Dat dacht ik!
pi_152878070
ja klopt. daardoor warmt het ook minder snel op.
Hierboven werd gezegd dat het te koud is vandaar mijn reactie. hier gaat alles namelijk prima op koude grond, de eerste radijsjes en sla zijn zelfs al geoogst.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 12:48:04 #261
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152878892
hier hebben we inmiddels de 2e serie radijzen er in. Eersten waren erg lekker! De eerste sla is ook klaar om gegeten te worden. Met zoals de spinazie. Je ziet alles echt mega snel groeien de laatste dagen. Nu hopen dat de stokbonen snel de lucht in schieten! Kan niet wachten tot we weer verse boontjes hebben...
pi_152878968
Ik heb al bloemen aan m'n bonenplanten, maar ze zijn nog niet zo hoog! Ik hoop dus ook dat ze nog even doorgroeien.
pi_152879515
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 09:49 schreef Suikertante het volgende:
Ik denk dat ik geluk heb met m'n kleigrond? Het gaat prima eigenlijk, alleen de gebruikelijke dingen die mislukken ook dit jaar weer (wortel, pastinaak, de grond is denk ik toch te zwaar).

De peulen, haricots verts en erwtjes gaan goed, de radijs, de broccoli, spruiten, bleekselderij. En in de plastic kas de paprika, komkommer en aubergine. De kasplanten (en andijvie) heb ik wel als plantje gekocht. Als het uit zaad niet lukt dan maar zo :)

Via hier weer bijgelezen over de naaktslakken, heeft iemand ervaring met die slakkenborstels?
[ afbeelding ]
Werken ze ook als je ze om een plant heen legt op de aarde? Ik zou denken dat ze zich er onderdoor graven. Ik vergeet telkens die halve petflessen mee te nemen, dat zou voor de broccoli en andijvie wel een uitkomst zijn.
Naaktslakken graven daar gewoon onderdoor. Overdag graven die zich in de grond om in de nacht naar buiten te komen, dus ook onder je borstel door.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152879536
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 12:52 schreef Suikertante het volgende:
Ik heb al bloemen aan m'n bonenplanten, maar ze zijn nog niet zo hoog! Ik hoop dus ook dat ze nog even doorgroeien.
Wat voor bonen? Mijn peulen doen het ook goed en de eerste paarze bloemen komen bijna.
Mijn sperziebonen daarintegen (gezaaid 2 weken geleden) komen amper op. Er is er 1 die goed is opgekomen, de rest zijn stokjes en dat is niet de schuld van de slak.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 12:48 schreef Redster1984 het volgende:
hier hebben we inmiddels de 2e serie radijzen er in. Eersten waren erg lekker! De eerste sla is ook klaar om gegeten te worden. Met zoals de spinazie. Je ziet alles echt mega snel groeien de laatste dagen. Nu hopen dat de stokbonen snel de lucht in schieten! Kan niet wachten tot we weer verse boontjes hebben...
Radijzen had ik ook al. Ik had 2 rijen gezaaid. 1 rij al opgegeten, de 2de rij ga ik proberen zaden te telen, want mijn zaden waren op (gekocht in 2011).
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152881418
bonen mogen mei niet zien.
pi_152890821
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 13:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat voor bonen? Mijn peulen doen het ook goed en de eerste paarze bloemen komen bijna.
Mijn sperziebonen daarintegen (gezaaid 2 weken geleden) komen amper op. Er is er 1 die goed is opgekomen, de rest zijn stokjes en dat is niet de schuld van de slak.

[..]

Radijzen had ik ook al. Ik had 2 rijen gezaaid. 1 rij al opgegeten, de 2de rij ga ik proberen zaden te telen, want mijn zaden waren op (gekocht in 2011).
Ik heb peulen die nu 25 cm hoog zijn en doperwten van een cm of 35 (hier de witte bloemen). M'n haricots verts waren mislukt dus die heb ik net pas weer gezaaid.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 21:10:42 #267
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152891041
De peulen hier hebben net het steunhekje bereikt op 15 cm hoogte :')
pi_152891441
Zoals Elleska al zei, tis pas mei! In juli staan we weer versteld van die wildgroei O+
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 15:05:24 #269
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152916018


Wat is er met mijn perenboompje aan de hand? :{ Aan de onderkant van het blad zag ik geen luizen, dus dat is het niet denk ik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 24 mei 2015 @ 15:06:51 #270
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152916053
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 21:19 schreef Suikertante het volgende:
Zoals Elleska al zei, tis pas mei! In juli staan we weer versteld van die wildgroei O+
Ik heb hier al wel wildgroei van haagwinde ;(
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 15:14:08 #271
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152916273
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:06 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik heb hier al wel wildgroei van haagwinde ;(
Sterkte
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152917448
Dille, Tijm, Broccoli, Peterselie, Selderij groeien hier als kool.
Wat achterblijft is de paprika en aubergine.

[ Bericht 2% gewijzigd door Blues op 24-05-2015 19:07:16 ]
pi_152921135
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:05 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]

Wat is er met mijn perenboompje aan de hand? :{ Aan de onderkant van het blad zag ik geen luizen, dus dat is het niet denk ik.
Toch ziet het er wel uit als luis, die zich in het blad nestelden ;(
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 19:47:36 #274
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152924721
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 17:50 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Toch ziet het er wel uit als luis, die zich in het blad nestelden ;(
Volgens mij is het perenpokziekte. Heb inmiddels Decis en Microsulfo besteld.

Kun je die gelijktijdig toepassen, weet iemand dat toevallig? :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 24 mei 2015 @ 19:48:58 #275
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152924768
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Sterkte
Kut spul, ik ben het al vier jaar aan het bestrijden. Gelukkig is het dit jaar veel minder nu ik door heb hoe je de wortels zonder te breken uit de grond kan krijgen.
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 21:51:18 #276
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152929252
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:48 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Kut spul, ik ben het al vier jaar aan het bestrijden. Gelukkig is het dit jaar veel minder nu ik door heb hoe je de wortels zonder te breken uit de grond kan krijgen.
Toen mijn ouders net waren verhuisd zat er ook veel van die kutbende in de tuin. Heb toen het 40cm losgespit en alle stukjes wortel eruit gehaald. Rond de perceelsgrenzen spuit ik met MCPA.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 24 mei 2015 @ 23:08:46 #277
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152932067
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:42 schreef Bluezz het volgende:
Dille, Tijm, Broccoli, Peterselie, Selderij groeien hier als kool.
Sterkte met al je kool dan maar ;)
pi_152953143
Mijn rode bieten hebben vlekken (zie foto).
http://i.imgur.com/k0JP81f.jpg
Iemand een idee wat dit is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_152954300
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:06 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik heb hier al wel wildgroei van haagwinde ;(
Alle steeltjes onderaan afknippen, zodat de hele wirwar verdort. Dan is het ook makkelijker de nieuwe aanwas in de gaten te houden incl. verwijderen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 09:49 schreef Suikertante het volgende:
(...)
Via hier weer bijgelezen over de naaktslakken, heeft iemand ervaring met die slakkenborstels?
[ afbeelding ]
Werken ze ook als je ze om een plant heen legt op de aarde? Ik zou denken dat ze zich er onderdoor graven. Ik vergeet telkens die halve petflessen mee te nemen, dat zou voor de broccoli en andijvie wel een uitkomst zijn.
Ik kwam een tip tegen over sproeien met alcoholverdunning (goedkoopste wijn, 1:5 met water verdunnen of met knoflookthee. Het argument is dat je daarmee de geuren ontregelt. Het zou ook tegen luizen werken. Een poosje elke dag sproeien. Er zijn natuurlijk planten die niet samengaan met knoflook. Volgens http://www.tuinen.nl/arti(...)stuin/?rubriekid=158 zijn dit erwten, koolsoorten, stokbonen. Over sierplanten wordt niet gesproken. Ik ga het wijnsproeien proberen op balkon. Maar eigenlijk dacht ik dat slakken juist op alcohol afkwamen.
  maandag 25 mei 2015 @ 23:43:02 #280
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152962672
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 20:03 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Alle steeltjes onderaan afknippen, zodat de hele wirwar verdort. Dan is het ook makkelijker de nieuwe aanwas in de gaten te houden incl. verwijderen.
Afgelopen winter is alles wat bovengronds zit afgestorven en ik pluk nu regelmatig alles wat uit de grond komt voordat het de wortels verder kan verspreiden. Ben er alleen vaak een paar dagen niet en dan kunnen die krengen soms wel een halve meter groeien :')
pi_152966115
Haagwinde met pispotjes hebben we hier ook volop. Gelukkig hebben wij rond de moestuin nu een rand van grindtegels, dat houdt deze haagwinde en kweekgras wel redelijk tegen
pi_152967488
Mmmh, tomatenplanten naar buiten gedaan, maar bij sommige krijgen de onderste bladeren paarse vlekjes. Wat kan het zijn, kom er niet echt uit als ik op google zoek.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 13:49:49 #283
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_152973425
kutslakken , ze vreten alles op
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 26 mei 2015 @ 13:54:13 #284
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_152973535
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 09:05 schreef Boarderzip het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat bij mijn peperplanten?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
denk dat je teveel water geeft , dit icm de kou is niet fijn voor peperplantjes
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_152973998
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 13:54 schreef Thezappa het volgende:

[..]

denk dat je teveel water geeft , dit icm de kou is niet fijn voor peperplantjes
Oké, ga het in de gaten houden, bedankt voor je reactie.
pi_152979558
Man man wat groeit koriander hard.. Dat spul gebruik ik ook weinig, behalve in pastasaus. Iemand lekkere recepten? Dit kun je toch ook gewoon afknippen en droog bewaren?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  dinsdag 26 mei 2015 @ 18:06:05 #287
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_152982229
Vanavond voor het eerst spinazie uit eigen tuin! Eergisteren al heerlijk sla gegeten. En als t goed gaat met 14 dagen weer een goed portie spinazie. Alles schiet nu de grond uit. Aardappelen Deze week aanaarden, bloemkool uitplanten omdat alles opgekomen is en van de negerkop rode kool is ook bijna alles opgekomen! Enige wat m volgens mij niet gaat worden is de maïs... volgend jaar maar eerst in de kas en dan uitplanten.
pi_153096286
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 19:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn rode bieten hebben vlekken (zie foto).
http://i.imgur.com/k0JP81f.jpg
Iemand een idee wat dit is?
Iemand een idee?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 11:03:19 #289
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153096499
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 16:45 schreef ThePlaneteer het volgende:
Man man wat groeit koriander hard.. Dat spul gebruik ik ook weinig, behalve in pastasaus. Iemand lekkere recepten? Dit kun je toch ook gewoon afknippen en droog bewaren?
Over alles wat Indiaas of Mexicaans is :Y

Je kunt het zeker ook drogen ja.
Spoilers!
pi_153102613
Kut, zware hagel hier in oost Groningen. Veel plantjes gewoon met gaten, aardappels, aardperen, Oost-Indische kers, pompoen,courgettes :(

[ Bericht 25% gewijzigd door marcel.nl op 30-05-2015 18:17:14 ]
  zaterdag 30 mei 2015 @ 17:03:13 #291
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_153104924
Iemand een idee wat er op/in de bladeren van mijn bieten zit?





Dit, dus.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 17:08:02 #292
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153105043
Iemand veel ervaring met peperplanten?
Kan het zo zijn dat de eerste bloemen geen vruchten gaan geven en er van af vallen?
Of moet ik ergens een probleem gaan zoeken? O-)
pi_153106733
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 17:08 schreef Goddelijker het volgende:
Iemand veel ervaring met peperplanten?
Kan het zo zijn dat de eerste bloemen geen vruchten gaan geven en er van af vallen?
Of moet ik ergens een probleem gaan zoeken? O-)
Niet bevrucht, of te nat of juist te droog
  zaterdag 30 mei 2015 @ 18:54:04 #294
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_153107703
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:17 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Niet bevrucht, of te nat of juist te droog
Ik ben deze week begonnen met het bevruchten, dus hopelijk zijn er een aantal die het wel goed gaan doen.
De planten beginnen flink groot te worden inmiddels!




[ Bericht 13% gewijzigd door Goddelijker op 30-05-2015 19:14:29 ]
pi_153110911
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 20:03 schreef Teslynd het volgende:

.

[..]

Ik kwam een tip tegen over sproeien met alcoholverdunning (goedkoopste wijn, 1:5 met water verdunnen of met knoflookthee. Het argument is dat je daarmee de geuren ontregelt. Het zou ook tegen luizen werken. Een poosje elke dag sproeien. Er zijn natuurlijk planten die niet samengaan met knoflook. Volgens http://www.tuinen.nl/arti(...)stuin/?rubriekid=158 zijn dit erwten, koolsoorten, stokbonen. Over sierplanten wordt niet gesproken. Ik ga het wijnsproeien proberen op balkon. Maar eigenlijk dacht ik dat slakken juist op alcohol afkwamen.
Houd je ons op de hoogte? :)
pi_153111998
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:54 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ik ben deze week begonnen met het bevruchten, dus hopelijk zijn er een aantal die het wel goed gaan doen.
De planten beginnen flink groot te worden inmiddels!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie grote plant al, is de pot niet erg klein?

[ Bericht 53% gewijzigd door Boarderzip op 30-05-2015 21:38:10 (.) ]
pi_153146995
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 20:48 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Houd je ons op de hoogte? :)
Ik geloof niet dat het hard werkt tegen luizen op planten die binnen ietwat tochtig staan. Hoewel dat natuurlijk ook kan komen doordat het zo moeilijk is echt alle blaadjes aan onder- en bovenkant en in bladoksels etc. te besproeien.
  maandag 1 juni 2015 @ 11:00:08 #298
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153150239
Van de twintig bonen die ik te vroeg heb gezaaid zijn er toch nog drie opgekomen, van de week nieuwe ronde, en over twee weken nog een aantal zaaien.
Kruiden, courgette, sla, uien, erwten en spruiten doen het prima overigens.
Prei is helemaal niet opgekomen, broccoli ook maar drie plantjes en ondertussen staat er zo veel onkruid dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen, de groenteplantjes zijn nog zo klein dat ik niet goed durf te schoffelen, bang dat ik per ongeluk iets dat net opkomt, kapot schoffel, hoe doen jullie dat nou?
  maandag 1 juni 2015 @ 12:16:00 #299
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_153152198
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 11:00 schreef Gwywen het volgende:
Van de twintig bonen die ik te vroeg heb gezaaid zijn er toch nog drie opgekomen, van de week nieuwe ronde, en over twee weken nog een aantal zaaien.
Kruiden, courgette, sla, uien, erwten en spruiten doen het prima overigens.
Prei is helemaal niet opgekomen, broccoli ook maar drie plantjes en ondertussen staat er zo veel onkruid dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen, de groenteplantjes zijn nog zo klein dat ik niet goed durf te schoffelen, bang dat ik per ongeluk iets dat net opkomt, kapot schoffel, hoe doen jullie dat nou?
Om te schoffelen gebruik ik een schrepel. Daarmee raak ik eigenlijk nooit de plantjes. Verder als je niet zeker bent van hoe je rijtje loopt kan je om de meter bijvoorbeeld een radijs zaaien. Die komen altijd op en zo weet je precies waar je plantjes op horen te komen
  maandag 1 juni 2015 @ 13:14:28 #300
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153154042
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2015 12:16 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Om te schoffelen gebruik ik een schrepel. Daarmee raak ik eigenlijk nooit de plantjes. Verder als je niet zeker bent van hoe je rijtje loopt kan je om de meter bijvoorbeeld een radijs zaaien. Die komen altijd op en zo weet je precies waar je plantjes op horen te komen
O, zo'n ding heb ik al tijden op mijn verlanglijstje staan!
Ik vind ze alleen erg duur, maar wel aan te raden dus?
  maandag 1 juni 2015 @ 13:14:46 #301
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153154053
En op naar het volgende deel!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')