abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 april 2015 @ 21:59:30 #26
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152025429
Toen het weer nog in orde was waren de zebraspinnetjes goed vertegenwoordigd. Het goeie nieuws is dat de A58 in het macrobereik uiterst doeltreffend scherpstelt. (De A500 vergt nog wel eens een extra poging).

Op een kozijn
Salticus scenicus by Ouwesok, on Flickr

Op de muur
Salticus scenicus by Ouwesok, on Flickr

Zodra het weer weer een beetje in orde is maar eens met iets sterkers op die kleine knuffeltjes jagen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 25 april 2015 @ 22:15:52 #27
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152026016
Ik vind bakstenen er altijd zo gaaf uitzien op macrofoto's. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_152026170
Mooie steen, euh ik bedoel springspin.
Die zitten hier in de tuin ook met grote regelmaat
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 april 2015 @ 22:45:43 #29
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152027062
Nog wat tuinoogst, ook weer met de A58 en de 90mm Tamron

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Ook dit kermt om een tussenring om eens vol op die ogen en snuit te mikken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_152052836
De opbrengst van vandaag.









Ook al diverse schorpioenvliegen gespot, maar jammer genoeg niet scherp genoeg voor hier.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 april 2015 @ 21:43:51 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152053878
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 21:17 schreef Clayton1 het volgende:
De opbrengst van vandaag.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook al diverse schorpioenvliegen gespot, maar jammer genoeg niet scherp genoeg voor hier.
Moowj spul weer.
Misschien in sommige gevallen toch eens aan wat nabewerking gaan denken. Als je ze in RAW opneemt kun je de donkere partijen van die vlieg nog aardig ophalen en zou je die vuurjuffer nog een tikkie mooier kunnen krijgen. Allemaal redelijke subtiele bewerkingen maar wel die waarmee je zo'n macro'tje echt af maakt.

Vandaag ook even de wildernis in geweest, deze keer met wel insecten, maar niet zo uitbundig als in Brabant. 't Was er ook nog eens smerig koud bij :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_152054186
Ik bewerk ze wel een klein beetje. maar ik zal eens kijken hoe ik de details kan doen.

Het was hier niet koud, en het barst er al van de insecten. en zelfs paddestoelen
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 april 2015 @ 22:56:50 #33
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152056858
Met de buitenvlinders mag het wel wat harder gaan wat mij betreft maar daarvoor moet eerst dit tussenwintertje even weg.

De oogst is tot nog toe redeijk mager, de vlinders in kwestie waren bijzonder vluchterig en echt mooie dingen kon je er dan ook nauwelijks mee maken. Het is meer bewijsmateriaal dat ze gezien zijn :')

Desalwelteplus, uit de afgelopen twee weken:

In de Waterleidingduinen pakte ik twee van de daar specifieke vlinders

De kleine vuurvlinder
Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr

De kleine parelmoervlinder
Issoria lathonia by Ouwesok, on Flickr

Dichter bij huis in het Natuurpark pakte ik een oranjetipje dat op zijn lievelingskostje, de pinksterbloem neergestreken was en tijd liet voor slechts één opname

Anthocharis cardamines by Ouwesok, on Flickr

Het positieve aan het geheel is dat mijn combinatie van een 75-300mm op een tussenring in elk geval prima werkt, met de 90mm had ik geen van deze vlinders te pakken gekregen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 april 2015 @ 20:23:00 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152079507
De bladwespjes beginnen zich aardig in de tuin te vestigen :Y

Dolerus varispinus by Ouwesok, on Flickr

Dolerus varispinus by Ouwesok, on Flickr

Dolerus varispinus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_152080661
Te veel wind vandaag.

Een houten stijger beweegt niet en dan kun je nog iets maken.


Een Elzenvlieg.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 april 2015 @ 21:15:35 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152081355
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:55 schreef Clayton1 het volgende:
Te veel wind vandaag.

Een houten stijger beweegt niet en dan kun je nog iets maken.
[ afbeelding ]

Een Elzenvlieg.
Ik had er meerdere vandaag.
Plus de eerste Flevolandse juffertjes van dit seizoen *O* Het moet alleen nog even door de RAW-converter gemalen worden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_152081444
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 21:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik had er meerdere vandaag.
Plus de eerste Flevolandse juffertjes van dit seizoen *O* Het moet alleen nog even door de RAW-converter gemalen worden.
Nou vooruit volle kracht vooruit dat we het resultaat kunnen bewonderen.
#35.
  maandag 27 april 2015 @ 21:20:39 #38
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_152081531
Zo, tijd om mijn eerste resultaten eens te laten zien (alle foto's op Flickr dus klikken=groter).

Eerst maar eens met 1 ring gestart.
Met een druilerige zaterdag geen fantastisch licht, maar goed genoeg om wat te proberen.

Dit resulteert in de eerste twee (in werkelijkheid het resultaat van denk 10 shots).


Waterdruppel op vrouwenmantel
by MaartenJan, on Flickr


Blauwe druifjes
by MaartenJan, on Flickr

Niet onaardig.
De volgende dag, gisteren, in de achtertuin de appelboom van dichtbij bekeken. Beetje winderig, helaas. En gelukkig heb ik een goed stevig statief, want vanuit de hand is dit bijna niet te doen.


Appelbloesem
by MaartenJan, on Flickr

Maar hé, wat is dat?
Een torretje knabbelt aan de bloemblaadjes.


Torretje
by MaartenJan, on Flickr

Je kunt wel een beetje croppen om hem wat beter te zien maar de kwaliteit gaat dan achteruit:

Torretje
by MaartenJan, on Flickr

In het gras laat de eerste hommel die ik dit jaar spot zich even van zijn beste ( :') ) kant zien.

Hommeltje
by MaartenJan, on Flickr

Scherpte ligt net op de vleugeltjes.
Helaas is-ie weggevlogen voor ik de kans heb hem van de voorkant te benaderen.

Aangezien flora minder de neiging heeft om weg te lopen of te vliegen :') is dat ook wel wat.


Spaanse margriet
by MaartenJan, on Flickr

Dit smaakt naar meer.
Dus ach, alle drie de tussenringen er op.

In de achtertuin is een bij aan het zonnen op een blad van de framboos:

Bijenbips
by MaartenJan, on Flickr

En dit vliegje doet mee:

Vlieg
by MaartenJan, on Flickr


Vlieg
by MaartenJan, on Flickr

Toen die eenmaal waren weggevlogen waren er nog een paar andere leuke shots:


Paardebloempluis
by MaartenJan, on Flickr


Vergeet-me-nietje
by MaartenJan, on Flickr

De Spaanse margriet begon stuifmeel te produceren:

Spaanse margriet
by MaartenJan, on Flickr

Maar net toen ik wilde inpakken werd mijn oog getrokken door een zoemende vlieg die ook de zon op de framboos aanschouwde, en vond dat dat een mooi rustplekje was.
Snel statief verzetten, halve meter hoger want dat beest zocht uiteraard de hogere bladeren op.
Beetje ingezoomd om hem niet weg te jagen, maar dit leverde mij wel de volgende plaat op waar ik een big smile van kreeg.


Vlieg
by MaartenJan, on Flickr

Geen slechte score lijkt me.

Overigens zijn alle foto's enkel bewerkt met een wavelet denoise en daarna onscherp masker (in GIMP).
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 april 2015 @ 22:22:06 #39
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152083677
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 21:20 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zo, tijd om mijn eerste resultaten eens te laten zien (alle foto's op Flickr dus klikken=groter).
------8<-----
Geen slechte score lijkt me.

Lekker bezig ^O^ en weer het bewijs dat een setje tussenringen garant staat voor urenlang speelplezier :Y

Toen ik mijn setje A-mount tussenringen kocht was de gedachte dat met een redelijk gewone telezoom en een tussenring je een leuk ding krijgt om schuwe insecten te fotograferen. De telezoom werd uiteindelijk een Minolta AF 75-300 van de derde generatie en na een hoop vlindertuintraining is ie nu in het struikgewas actief.

Mijn berekening bleek aardig te kloppen, ik bleef redelijk buiten de vluchafstand van deze goedlachse vuurjuffer.

Pyrrhosoma nymphula by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_152083796
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:22 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Lekker bezig ^O^ en weer het bewijs dat een setje tussenringen garant staat voor urenlang speelplezier :Y

Toen ik mijn setje A-mount tussenringen kocht was de gedachte dat met een redelijk gewone telezoom en een tussenring je een leuk ding krijgt om schuwe insecten te fotograferen. De telezoom werd uiteindelijk een Minolta AF 75-300 van de derde generatie en na een hoop vlindertuintraining is ie nu in het struikgewas actief.

Mijn berekening bleek aardig te kloppen, ik bleef redelijk buiten de vluchafstand van deze goedlachse vuurjuffer.

[ link | afbeelding ]Pyrrhosoma nymphula by Ouwesok, on Flickr
Welk deel van het dier focus je op? je hebt hem helemaal strak zeg. knap staaltje vakwerk
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 april 2015 @ 22:40:28 #41
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152084365
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:25 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Welk deel van het dier focus je op? je hebt hem helemaal strak zeg. knap staaltje vakwerk
In het ideale geval heb ik zowel de kop als de rest van het insect in de scherpte. Dat vergt even wat uitzoekwerk in het veld, je moet namelijk omdat je amper scherptediepte hebt zoveel mogelijk loodrecht op het insect zien te komen. Dan nog heb ik al vaak genoeg gehad dat het meeste van het insect scherp is en het 'voorste' oog er net buiten valt.
Het begint allemaal met heel goed je zoeker afstellen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 28 april 2015 @ 07:47:10 #42
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_152088480
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:22 schreef Ouwesok het volgende:
Lekker bezig ^O^ en weer het bewijs dat een setje tussenringen garant staat voor urenlang speelplezier :Y
Absoluut. Één weekendje aan de gang en al dit soort plaatjes, ik ben blij :P
Wel heb ik het idee dat de 55-200 een klein beetje last heeft van chromatische aberraties. Als ik ver inzoom op de plaat met de blauwe druifjes of de appelbloesem zie ik een beetje blauwpaars randje.

Mogelijk dat een stopje extra diafragmeren dat wel oplost, maar die twee foto's waren bij niet al te best licht.

quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:22 schreef Ouwesok het volgende:Toen ik mijn setje A-mount tussenringen kocht was de gedachte dat met een redelijk gewone telezoom en een tussenring je een leuk ding krijgt om schuwe insecten te fotograferen. De telezoom werd uiteindelijk een Minolta AF 75-300 van de derde generatie en na een hoop vlindertuintraining is ie nu in het struikgewas actief.
Ik heb idd op jouw aanraden de 55-200 gebruikt, veelal tussen de 70 en 120 mm ingezoomd. Dan heb je een aardige werkafstand waar de meeste insecten zich nog fijn bij voelen (tenzij je, zoals ik, door de zoeker turend, de scherpstelring op de tast zoekt en daarmee een takje aantikt waardoor het beest er alsnog vandoor gaat :') ).
Overigens een grappige gewaarwording dat je eigenlijk ook de zoomring als scherpstelring gebruikt vanwege het zeer kleine focusbereik.

quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:22 schreef Ouwesok het volgende:Mijn berekening bleek aardig te kloppen, ik bleef redelijk buiten de vluchafstand van deze goedlachse vuurjuffer.

[ link | afbeelding ]Pyrrhosoma nymphula by Ouwesok, on Flickr
Gaaf beest. Wel vrij groot zeker, een cm of 5 of zo?

quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:40 schreef Ouwesok het volgende:
Het begint allemaal met heel goed je zoeker afstellen :Y
Zelfs dan blijkt toch >50% van mijn shots net out-of-focus te liggen :@
Met een stilstaand onderwerp wil ik ook eens focus stacking gaan proberen.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 april 2015 @ 21:50:32 #43
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152108326
Eigenlijk te weinig licht, eigenlijk te koud, maar ik was toch in de buurt van Kamperhoek met wat spullen dus besloot ik zondagmiddag eens te kijken of er kleine beestjes zaten.

En die zaten er :Y

Tot het licht echt te beroerd werd was er voldoende te spelen voor de A58 met de Tamron 90mm die op een 13mm tussenring zat.

We doen voor de verandering eens wat muggen

Culiseta annulata by Ouwesok, on Flickr

Windtechnisch was het trefzekerder als ze op een paaltje gingen zitten :')

Steekmuggen houden vaak hun achterpoten in de lucht (geen idee waarom eigenlijk). Zet een mug dus zijn achterpoten neer, dan is de kans groot dat je niet met een steekmug maar met een dansmug te maken hebt.

Culiseta annulata by Ouwesok, on Flickr

Met die tussenring wordt het toch aantrekkelijk om eens wat dichter bij die mug te gaan kijken, al wordt het gebrek aan licht dan toch echt pijnlijk

Culiseta annulata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_152108446
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:50 schreef Ouwesok het volgende:
Eigenlijk te weinig licht, eigenlijk te koud, maar ik was toch in de buurt van Kamperhoek met wat spullen dus besloot ik zondagmiddag eens te kijken of er kleine beestjes zaten.

En die zaten er :Y

Tot het licht echt te beroerd werd was er voldoende te spelen voor de A58 met de Tamron 90mm die op een 13mm tussenring zat.

We doen voor de verandering eens wat muggen

[ link | afbeelding ]Culiseta annulata by Ouwesok, on Flickr

Windtechnisch was het trefzekerder als ze op een paaltje gingen zitten :')

Steekmuggen houden vaak hun achterpoten in de lucht (geen idee waarom eigenlijk). Zet een mug dus zijn achterpoten neer, dan is de kans groot dat je niet met een steekmug maar met een dansmug te maken hebt.

[ link | afbeelding ]Culiseta annulata by Ouwesok, on Flickr

Met die tussenring wordt het toch aantrekkelijk om eens wat dichter bij die mug te gaan kijken, al wordt het gebrek aan licht dan toch echt pijnlijk

[ link | afbeelding ]Culiseta annulata by Ouwesok, on Flickr
Fraaie serie.
Wat is de afstand tot het beestje bij de laatste twee ongeveer?
#35.
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:56:54 #45
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_152108561
Fraai!
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 april 2015 @ 22:13:20 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152109141
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:53 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Fraaie serie.
Wat is de afstand tot het beestje bij de laatste twee ongeveer?
zo'n 15cm voor de lens.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 april 2015 @ 00:26:35 #47
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152113074
Er wandelt iets met zichbare moeite over de muur.

Naar menselijke proporties doorgerekend komt het ongeveer op het volgende neer: Je hebt wel zin in een happie dus je bespringt van enkele meters afstand met een fraaie boog een hert. Omdat je hem niet ter plekke op kunt (het hert is zeker twee keer zo groot als jij) besluit je het naar je schuilplaats te brengen en omdat je geen trap hebt pak je het hert tussen je tanden en duw je het over zo'n driehonderd meter tegen de muur omhoog 8)7

Op zebraspinnetjes raak je niet uitgekeken

Salticus scenicus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 29 april 2015 @ 00:28:48 #48
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_152113103
Nice catch. :Y)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 april 2015 @ 01:04:08 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_152113588
Elzenvliegen. Ze komen inmiddels weer uit de bagger gekropen en je ziet ze weer in toenemende mate op rietstengels en takken wandelen.

Van een afstandje met de 75-300mm op een tussenring

Sialis cf. lutaria by Ouwesok, on Flickr

Van wat dichterbij met de 90mm
Sialis cf. lutaria by Ouwesok, on Flickr

Sialis cf. lutaria by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 29 april 2015 @ 01:49:48 #50
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_152113921
Lijkt erop dat de Panasonic Lumix G 30mm 2.8 Macro ASPH OIS hier i.i.g. inmiddels op voorraad is.

http://www.ephotozine.com(...)8-asph--review-27274
http://www.photoreview.co(...)ph.-mega-o.i.s.-lens
http://www.photographyblo(...)eview/sample_images/
http://www.panasonic.com/(...)-lenzen/h-hs030.html

Dit zijn eigenlijk alle native m43 primes met beeldstabilisator: http://geizhals.eu/?cat=a(...)ektiv~226_mit#xf_top . Vier stuks. Panasonic. De dure Nocticron en Elmarit. En dan de nieuwe 42.5mm f/1.7 en dus de 30mm macro. De nieuwe telg schijnt het erg goed te doen en laat optisch weinig te wensen over. Interessant?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')