Waarom, het betreft toch een logische relatie, geen tijdelijke?quote:Op donderdag 16 april 2015 10:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is het niet noodzakelijk dat een oorzaak vòòr een gevolg plaatsvindt?
Dit kun je alleen met zekerheid zeggen als je weet hoe hij zijn trucje dan wel doet.quote:Op donderdag 16 april 2015 09:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een goochelaar zaagt niet daadwerkelijk een vrouw door tweeën, slecht voorbeeld.
Nee. Ik weet niet wat ik hier nog anders op moet zeggen dan 'nee'. Ik mis een argument hiervoor.quote:Op donderdag 16 april 2015 09:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als iemand daadwerkelijk uit de doden opstaat dan zijn verdere gebeurtenissen omtrent zijn leven die als bijzonder te omschrijven zijn ook aannemelijker.
Het enige dat je dan hebt is de constatering dat je niet begrijpt wat er is gebeurd.quote:Op donderdag 16 april 2015 09:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jawel, het argument heb ik al geformuleerd, het is aannemelijk dat Jezus dood was en daarna is opgestaan uit de dood.
Excuus, in dit geval was dat:quote:Op donderdag 16 april 2015 09:29 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Misschien moet je mij uitleggen waar je god leest?
Wat ik al aangaf, het is een slechte vergelijking. Als hij daadwerkelijk dood en begraven was, dan was het geen goocheltruc.quote:Op donderdag 16 april 2015 10:56 schreef Molurus het volgende:
Dit kun je alleen met zekerheid zeggen als je weet hoe hij zijn trucje dan wel doet.
Nu is dat van deze truc natuurlijk wel bekend, maar het is bijvoorbeeld niet bekend ten aanzien van 'the indian rope trick'.
Jawel. Veel verhalen met wonderen werden in de eerste instantie afgeschreven vanwege het feit dat wonderen niet blijken voor te komen, nu wonderen wel blijken voor te komen zullen we op een andere manier de tekst bestuderen.quote:Nee. Ik weet niet wat ik hier nog anders op moet zeggen dan 'nee'. Ik mis een argument hiervoor.
Als je goed hebt gelezen dan heb ik dat nergens gezegd.quote:Het enige dat je dan hebt is de constatering dat je niet begrijpt wat er is gebeurd.
Het betekent ook niet dat uitspraken van Jezus geloofwaardiger worden, puur omdat hij iets heeft gedaan dat jij niet begrijpt.
Als je goed leest is dat óók niet mijn argument, het is natuurlijk makkelijk een slechte karikatuur te maken en die dan af te kraken. Als je geen betere manier hebt om er wat op te zeggen dan houd het natuurlijk een beetje op.quote:Op donderdag 16 april 2015 10:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Excuus, in dit geval was dat:
kans is klein + ikke niet begrijpe = ontwerp.
Het maakt eigenlijk niks uit wat je nou achter het = teken probeert te zetten. Het is klinkklare onzin.
Bovendien zijn 'kans is klein' en 'ikke niet begrijpe' nog steeds onderling strijdig. Je kunt niet beide uitspraken tegelijk doen.
Paulus heeft Jezus niet in levende lijve maar in een visioen, een droom gezien. Net als de andere apostelen. Dat geeft Paulus zelf ook aan.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
- Paulus en Jakobus zien de opgestane Jezus en bekeren zich.
Nogmaals, de moeite zit niet bij de uitvoering maar bij het idee zelf. Ik kan moeite hebben met het gevolg van een subjectieve moraal (bomaanslag in Nederland van Jihadisten) maar dat is daarnaast juist ondersteuning voor het feit dat moraliteit subjectief is omdat diegene er 100% achter staat en ik er grotendeels niet achter sta. Misschien kan ik door mijn subjectiviteit nog wel deels begrip op brengen voor zijn standpunt. Terwijl, zoals ik eerder aangaf, de aanslagpleger geen ruimte ziet voor de geldigheid van andere morele overwegingen aangezien de door hem vermeende objectiviteit en absoluut-zijn van zijn overwegingen geen ruimte laat voor goedheid in de mening van de ander...quote:Dat zijn wel een heel specifiek slag gelovigen Ik denk dat we wel moeite hebben met een subjectieve moraal, anders doen we onze deur toch niet op slot?
Als dat een kernwaarde zou zijn, en dat klinkt zo gauw wel vrij aannemelijk, dan zal dat door evolutie wel zo ingebakken zijn. Misschien net zoiets als aantrekkelijkheid. Er zijn grofweg kernwaarden die door een overgroot deel van de mensheid als aantrekkelijk worden ervaren maar er zijn genoeg afwijkingen op de norm, plus dat de norm per gebied en tijdsbestek verandert. Zo is dat nu eenmaal. Het is wonderlijk om te denken dat in deze tijd (ik noem maar even wat algemeens) slanke vrouwen met grote borsten aantrekkelijk gevonden worden terwijl over 200 jaar dikke vrouwen met kleine borsten het helemaal zijn.quote:De vraag dan is waarom menselijk welzijn goed is.
Bedoel je of mijn mening geforceerd mag worden? Juist niet. Ik zeg: er zijn verschillende gradaties van nodig moeten plassen, die vrij werkbaar zijn zonder dat er objectief vastgesteld wordt wat de bron en aard is van hoe nodig iedereen zou moeten voordat het echt ''nodig'' is. Vergelijkingen gaan natuurlijk altijd ergens wel mank. Maar wat ik bedoel is dat ruimte voor waarde-oordelen heel normaal en werkzaam kunnen zijn.quote:Je ziet het dus als mening, maar wel eentje die je mag forceren op anderen? Je voorbeeld van plassen is misschien wel aardig, moreel beoordelingsvermogen herkennen we allemaal bij ons zelf, we hoeven dat niet rationeel te formuleren, we weten dat verkrachting slecht is.
Er zijn geen objectieve regels in de bijbel te vinden. Dat jij vindt dat bepaalde zinnen daaruit objectief zijn of zo gezien moeten worden zegt helaas niks. Je hebt geen enkele garantie dat jouw interpretatie klopt. Misschien wordt verkrachting nergens in de bijbel aangemoedigd, maar zwangere vrouwen in hun buik snijden wordt wel degelijk genoemd als mogelijke (en van god dus objectief en absoluut rechtvaardige) straf in Hosea. De reden waarom je dat niet als een zombie aanneemt maar er toch ongemakkelijk van wordt (toch?) is omdat het niet te rijmen is met je interne gevoel van goed en kwaad. Waarmee de bijbel dan in overeenstemming gebracht moet worden en niet andersom.quote:Ik snap jou heel goed, ik vind dat ook één van de lastige dingen. Alleen haal je hier twee dingen door elkaar: morele regels die objectief waar zijn (verkrachting is slecht, liefde is goed), en subjectieve waarden die mensen tot objectief bombarderen.
Als je in de bijbel kijkt zie je juist dat Jezus over hoop lag met de religieuze leiders van die tijd over dat zij continue maar op regeltjes zaten te hameren, terwijl het volgens Jezus helemaal niet om regeltjes ging, maar om de liefde voor je medemens. Die regeltjes zou ik ook helemaal niet objectief noemen.
Als je dat extrapoleert naar nu zie je dat veel gedoe om niks gaat (gelijk hebben), maar dat daarnaast ook morele waarden zijn waarvan iedereen, welk geloof, cultuur en achtergrond ook als waar beschouwt voor zichzelf. -> liefde is goed, doden is slecht, etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.smithsonianmag(...)ory=fullstory&page=2
Misschien interessant?
[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 16-04-2015 12:03:08 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Ik begrijp niet hoe een gevolg al in werking kan treden als de oorzaak nog niet heeft plaatsgevonden.quote:Op donderdag 16 april 2015 10:52 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarom, het betreft toch een logische relatie, geen tijdelijke?
Inderdaad, Paulus, iemand die Jezus nooit had gezien, raakte na dat visioen zo van slag dat hij zijn goed betaalde baan aan de kant gooide. Hij zette daarna zijn leven op het spel voor het verspreiden van deze boodschap. Moet een aardig pittige illusie zijn geweest dan niet?quote:Op donderdag 16 april 2015 11:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Paulus heeft Jezus in een visioen, een droom gezien. Net als de andere apostelen. Dat geeft Paulus zelf ook aan.
Je introduceert een schepper.quote:Op donderdag 16 april 2015 09:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik introduceer geen extra factor, hoe kom je daarbij?
Laat je eigen povere fantasie niet afstralen op de werkelijkheid, a.u.b. Alleen omdat jij het je niet voor kunt stellen, betekent niet dat het niet mogelijk is.quote:[..]
In de voorbeelden die ik gaf is dat onmogelijk, en de meeste van de universa waar de constanten afwijken is een iets dergelijks aan de hand.
De causale relatie is tijdloos, 'nog niet plaatsgevonden' zegt dus niet zoveel. Je moet het zien als een lamp die aan het plafond hangt. Er is een causale relatie tussen de twee, ze zijn logisch verbonden met elkaar, maar tijd heeft geen rol in de causale relatie.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp niet hoe een gevolg al in werking kan treden als de oorzaak nog niet heeft plaatsgevonden.
Maar hoe kun je 'm ophangen voordat het plafond er is?quote:Op donderdag 16 april 2015 11:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
De causale relatie is tijdloos, 'nog niet plaatsgevonden' zegt dus niet zoveel. Je moet het zien als een lamp die aan het plafond hangt. Er is een causale relatie tussen de twee, ze zijn logisch verbonden met elkaar, maar tijd heeft geen rol in de causale relatie.
Het zegt vooral iets over Paulus en eigenlijk niks over Jezus, laat staan over god.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Inderdaad, Paulus, iemand die Jezus nooit had gezien, raakte na dat visioen zo van slag dat hij zijn goed betaalde baan aan de kant gooide. Hij zette daarna zijn leven op het spel voor het verspreiden van deze boodschap. Moet een aardig pittige illusie zijn geweest dan niet?
Op welke vlakken wijkt de historische Jezus dan af van de Bijbelse Jezus (of andersom)?quote:Op donderdag 16 april 2015 09:47 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
De historische Jezus is de Jezus die met historisch kritische methoden samengesteld wordt uit verschillende bronnen. De evangelien zijn de meest uitgebreide omschrijvingen omtrent zijn leven waardoor veel eventuele informatie daar ook vandaan kan komen. Historisch kritische methoden houden juist rekening met inconsistenties om een verhaal te construeren. Ik stel ze dus nergens gelijk.
Nee. Tenminste, niets buiten de twijfelachtige bronnen uit de Bijbel. Als je wilt kunnen we die best negeren hoor. Alleen wordt jouw positie dan een stuk onhoudbaarder.quote:Leuk voorstel, maar heb je daar ook bronnen/bewijsmateriaal voor?
Hoeveel mensen beweren er eigenlijk aliens te hebben gezien? En reptilians? Een man als David Icke heeft zelfs zijn goedbetaalde baan aan de kant gegooid en zichzelf onsterfelijk belachelijk gemaakt nadat hij de reptilians op het spoor kwam.quote:[..]
Natuurlijk, maar dat is niet logisch. Grote aantallen mensen beweerden hem daarna te hebben gezien. Maar ook Paulus die hem nooit had gezien beweerde dat hij hem had gezien, gooide zijn goedbetaalde baan aan de kant, en zette zijn leven op het spel.
Natuurlijk verklaarden de voorstanders van Jezus dat ze hem hadden gezien. Anders zou iedereen denken dat ze het lichaam gewoon gestolen hebben en de opstanding verzonnen hebben.quote:[..]
Natuurlijk verklaarden de tegenstanders van Jezus dat het lichaam was gestolen. Ze hadden geen reden om aan te nemen dat hij was opgestaan, ze hadden hem immers niet gezien.
Die zijn er vandaag de dag ook nog volop. Er zijn ook mensen die visioenen van Mohamed of Allah of groene mannetjes hebben en van slag raken en zo. Geen argument dus. \quote:Op donderdag 16 april 2015 11:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
Inderdaad, Paulus, iemand die Jezus nooit had gezien, raakte na dat visioen zo van slag dat hij zijn goed betaalde baan aan de kant gooide.
Geloof je ook dat er veel gestorven " heiligen" (wat zijn dat eigenlijk?) uit hun graf klommen en zich aan velen bekend maakten? Het heeft blijkbaar geen enkele indruk gemaakt want het is verder nergens beschreven, ook niet in de andere evangeliën. Jij vindt dat doodnormaal, ik niet.quote:Als je de evangeliën er bij pakt zie je dat de leerlingen hem wel in levende lijve hebben gezien. Thomas bijvoorbeeld twijfelde in eerste instantie of hij het wel echt was, maar was overtuigd nadat hij hem aangeraakt had. We hebben dan ook geen reden om aan te nemen dat de rest van de 500 mensen tegelijkertijd het zelfde visioen zouden hebben gehad.
Jawel, het feit dat én de dicipelen, én een grote groep mensen, én paulus (die jezus nooit had gezien) na een bepaald moment geloofden dat Jezus daadwerkelijk was opgestaan (een wonder!), maakt het zeer aannemelijk dat dit daadwerkelijk het geval was.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zegt vooral iets over Paulus en eigenlijk niks over Jezus, laat staan over god.
Het plafond (god) is tijdloos bestaand, dus dat plafond 'is' er.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar hoe kun je 'm ophangen voordat het plafond er is?
Dat is een beetje naïef vind ik. Mensen zijn ook geneigd iets te geloven als mensen om hun heen het geloven. Bovendien is het verhaal van Jezus door Paulus goed in de markt gezet, waardoor het aantrekkelijk werd erin mee te gaan.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:36 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jawel, het feit dat én de dicipelen, én een grote groep mensen, én paulus (die jezus nooit had gezien) na een bepaald moment geloofden dat Jezus daadwerkelijk was opgestaan (een wonder!), maakt het zeer aannemelijk dat dit daadwerkelijk het geval was.
Daarom heet het ook 'Het Geloof'.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is een beetje naïef vind ik. Mensen zijn ook geneigd iets te geloven als mensen om hun heen het geloven. Bovendien is het verhaal van Jezus door Paulus goed in de markt gezet, waardoor het aantrekkelijk werd erin mee te gaan.
Het feit dat een groep gelooft dat iets waar is, maakt het niet waar.
Daarom is geloof beargumenteren ook ietwat paradoxaal.quote:
quote:Op donderdag 16 april 2015 11:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarom is geloof beargumenteren ook ietwat paradoxaal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 17% gewijzigd door Eficaz op 16-04-2015 11:48:58 ]“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
Welnee...dat maakt het alles behalve aannemelijk. Het is gewoon een zeer bekent verschijnsel dat mensen zich van alles kunnen wijsmaken en dat grote groepen mensen zeer makkelijk zijn te beïnvloeden. Sterker nog, een groot deel van de economie zou gewoon weg niet kunnen functioneren zonder deze zeer menselijke eigenschappen.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:36 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jawel, het feit dat én de dicipelen, én een grote groep mensen, én paulus (die jezus nooit had gezien) na een bepaald moment geloofden dat Jezus daadwerkelijk was opgestaan (een wonder!), maakt het zeer aannemelijk dat dit daadwerkelijk het geval was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |