abonnement Unibet Coolblue
  zondag 12 april 2015 @ 23:41:45 #1
107792 Hexley
the Platypus
pi_151632277



perry.jpg mondje.gif krea.jpg 2mc7vx2.gif 123.jpg --H-I-M--.jpg kip.gif m8z21d%5B1%5D.gif Nol2.jpeg 3ester60.jpg
aa.gif sunshine.jpg tekentje.jpg herman.jpg BB.gif maria.jpg omgonoz.gifpudelrechtsklein.jpg263em82.jpg
Kermit.jpgeld1.gif


















- Alg kun je makkelijk en veilig van je ruiten schrapen met een oud bank/id pasje
- Heb je een lege bak vol kalk zitten, gebruik dan 'PH-Min' om de kalk makkelijk en veilig te verwijderen.
- Tape de slangen van je pomp in met zwarte tape om alg in de slangen te voorkomen.
- Verduister de kamer als je foto's maakt van je aquarium.



Voor de vorige delen: klik hier
pi_151636566
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 23:20 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

De meest belangrijke vraag is: Wat is je aquarium afmeting en wat wil je ermee? En dan vooral de hoogte is bij led verlichting maatgevend qua aantal benodigde lumen. :) En het soort planten dat je wilt houden..

Tot 40 cm kun je voldoende hebben aan standaard strips vanaf 800 lumen voor alle soorten planten. Met standaard 12 volt en redelijk betaalbare en betrouwbare controllers en voedingen. Hoger dan 40 cm wordt het wat lastiger wanneer je planten wilt houden die een hoge lichtbehoefte hebben. In het laatste geval moet je al voor een setje gaan die gebouwd is met minimaal 1 watt high power leds. Die zijn meestal 24 volt worden mega heet en de controllers zijn redelijk duur en nogal kwetsbaar(onbetrouwbaar) en ook die zware voedingen liegen er niet om qua prijs..

Heb je 40 cm of dieper en ga je uitsluitend voor planten bv uit het black water biotoop zoals bv java varens of anubias, (gewoon gemakkelijke planten genoemd) uit de jungles met turfhoudende grond en daarom zo'n prutje van theekleurig water bevatten waar nauwelijks het licht de bodem bereikt. Dan kun je ook al een heel eind komen met de standaard strips.

Ik heb laatst zelf een setje gebouwd voor een 54 liter bakje met 3 IP64 strips van 50 cm 21 watt totaal van 800 lumen p/strip een 5 kanaals controler en 30 watt voeding voor ongeveer rond de ¤ 75 van Ebay. Ruim voldoende zelfs voor de geavanceerde planten.(moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik 2 sets heb aangeschaft en gebouwd en daarom in een gereduceerde bulk prijs had. Enkele set zal wel wat duurder zijn.)

Is maar wat je wil met je bakkie.. :)
Afhankelijk van wat je wil, kun je de hele handel zelf bouwen met simpele ledstrips tegen de deksel plakken waar de TL heeft gezeten. Hoef je niets anders te doen dan de TL er uit te halen en een IP68 strip tegen de deksel te plakken en de strip op de controller aan te sluiten. Natuurlijk kun je ook hele kant en klare setjes kopen waar de strips in armaturen is verwerkt die in de TL voetjes passen. Alles heeft natuurlijk zijn prijsje, vooral de gemakken.

Kijk anders een bij Lumlight.de die hebben leuke sets met dag en nacht simulatie en kunnen je een idee geven.
We hebben een bak van 180 liter (hoekbak) van Juwel. Er zitten diverse planten in waar ik uiteraard geen idee heb hoe ze heten, ik koop wat ik leuk vind.
Ik denk dat ik ongeveer 300 euro wil uitgeven voor een complete set.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Official ESF Kreviewer maandag 13 april 2015 @ 10:08:39 #3
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_151637763
Mijn LED's draaien als een tierelier. kostte een godsvermogen (350 euro geloof ik), maar het is elke cent waard.
Vooral het programmeerbare kastje erbij is top. Gaat nu in drie kwartier van 0 naar 100 en 's avonds vice versa.
Planten doen het ook een stuk beter nu.

Heb de hele set bij Veldhuis gekocht. Vind het wel oplichters, maar ja. (de eigenaar wilde me 28 euro rekenen voor 2 meter dubbelzijdig plakband. Toen ik een :') face gaf, werd het 15 euro. Toen deed ik nog een :') en ben weggegaan. Ook wilde hij me een programmeerbare unit geven die heel vaak kapot schijnt te gaan; dat vertelde een medewerker me later die ik wel vertrouw)
pi_151640361
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 09:11 schreef Ticootje het volgende:

[..]

We hebben een bak van 180 liter (hoekbak) van Juwel. Er zitten diverse planten in waar ik uiteraard geen idee heb hoe ze heten, ik koop wat ik leuk vind.
Ik denk dat ik ongeveer 300 euro wil uitgeven voor een complete set.
Als ik kijk naar de juwel trigon 190 hoeksetje, is dat een bak van 60 cm hoog. Dat is al een behoorlijke hoogte. Water verzwakt het licht aanzienlijk en om 60 cm waterkolom te doordringen weet ik niet of een setje standaard smd strips voldoende is. Ik zelf heb een klein bakkie van 30 cm hoog en dan nog eens het substraat in de achtergrond op 12 cm hoogte liggen. Vind zelfs dat ik met 3 smd strips nog teveel licht heb en dim het nog eens 20 procent over het grootste gedeelte van de dag. In mijn setup ben ik meer dan tevreden en zeer content met die led verlichting.

Zover als ik weet waren het die gasten van Lumlight uit Duitsland die daar als eerste mee aan de slag gingen om LED's in de aquarium wereld te testen en verder ontwikkelen. Ze hebben de website ook in het Engels. Misschien kun je het beste hun eens aanschrijven met de vraag wat de beste optie is met jou specifieke bakmaten.

http://www.jansen-led-signs.de/questions.html

Ik woon kort bij de grens en naar mijn ervaring kun je voor eerlijke service en informatie het best bij die moffen terecht. Hier in Nederland is service een ander leven gaan leiden. Vragen stellen nadat je betaald hebt staat gelijk aan zeuren. Alles kan zolang je nog niet hebt betaald, eerst betalen dus en dan kijken we wel verder. En als je pech hebt krijg je dan service via een een of ander informatienummer die je ook nog eens geld kost per minuut.

Hier verkopen ze het ook.. Heb daar eerst gekeken en een tijdje getwijfeld of ik iet zou bestellen.. Maar met die prijzen heb ik er toch na zelf een en ander met geduld uitzoeken voor gekozen het zelf te bouwen voor een fractie van die kosten.
https://www.aquaria-shop.nl/
  Official ESF Kreviewer maandag 13 april 2015 @ 13:55:15 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_151644149
Mijn bak is ruim 70cm diep en heb 1W led's erin zitten (2x 90cm strips). Komen goed op de bodem.
pi_151655374
quote:
14s.gif Op maandag 13 april 2015 13:55 schreef Kreator het volgende:
Mijn bak is ruim 70cm diep en heb 1W led's erin zitten (2x 90cm strips). Komen goed op de bodem.
Daar hadden we het een paar delen terug ook al over.. Fijn dat het goed gaat.. :) Duurt niet lang meer en dan is de TL dood en afgeschreven..
  Moderator maandag 13 april 2015 @ 19:37:10 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151655432
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 23:17 schreef Hexley het volgende:

[..]

Voort blijven borduren op het oude, dan lijkt me dit systeem toch veel mooier (geschikt voor Juwel & Eheim),... :Y
Mwah; het is meer het installatie gemak; ik heb een aquatlantis aquarium en deze led balken zijn daar speciaal voor dit aquarium ontwikkeld zeg maar :)
pi_151660372
Een jaar geleden postte ik een foto van mijn nieuwe aquarium, een hobby welke ik na jaaaaaaren weer eens oppakte, kleine visjes worden groot O+



werd dit:



Nog steeds met een 100 liter bak, maar ondertussen wat meer begroeiing (en overbelichtte foto):



(ze zijn hier twee dagen niet gevoerd overigens, niet dat jullie denken dat ik ontzettend veel voer die bak in smijt).

Ik mis alleen wat begroeiing voor m'n Gourami, tijd voor wat oppervlakte-plantjes.
pi_151674634
Je kunt kalk ook verwijderen met iets heel zuurs, cola en azijn bijvoorbeeld als je bak van echt glas is kun je het ook proberen met accuzuur. Maar dat laatste moet je dan alleen doen wanneer je bak leeg is en daarna spoelen met water.
Check deze topic over vluchtelingen:
POL / Vluchtelingen
pi_151678104
quote:
14s.gif Op maandag 13 april 2015 21:20 schreef LompeHork het volgende:
Een jaar geleden postte ik een foto van mijn nieuwe aquarium, een hobby welke ik na jaaaaaaren weer eens oppakte, kleine visjes worden groot O+

[ afbeelding ]

werd dit:

[ afbeelding ]

Nog steeds met een 100 liter bak, maar ondertussen wat meer begroeiing (en overbelichtte foto):

[ afbeelding ]

(ze zijn hier twee dagen niet gevoerd overigens, niet dat jullie denken dat ik ontzettend veel voer die bak in smijt).

Ik mis alleen wat begroeiing voor m'n Gourami, tijd voor wat oppervlakte-plantjes.
Aparte mooie stenen die zwarte rechts. :) Zijn dat neppers?
pi_151683387
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 14:21 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Aparte mooie stenen die zwarte rechts. :) Zijn dat neppers?
Klopt! Het is wel gemaakt van een steensoort, maar uitgehold van binnen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:40:05 #12
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151683492
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:06 schreef BrotherNation het volgende:
Je kunt kalk ook verwijderen met iets heel zuurs, cola en azijn bijvoorbeeld als je bak van echt glas is kun je het ook proberen met accuzuur. Maar dat laatste moet je dan alleen doen wanneer je bak leeg is en daarna spoelen met water.
azijn
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:16:47 #13
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_151686488
Wat is een goedkoop filterpompje voor een bak van 70x30x30?
Is de europet 15 iets? gr
"Zou Je Haar Geven?? :P"
  woensdag 15 april 2015 @ 11:51:32 #14
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_151705549
Goedkoop zeker, je krijgt waar je voor betaald :Y
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_151716751
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:16 schreef dikkedaniel het volgende:
Wat is een goedkoop filterpompje voor een bak van 70x30x30?
Is de europet 15 iets? gr
http://www.aquariaveldhui(...)ERK&merkID=120&nop=1
:)
Hier bij uk Aquatic Plant society..
http://www.ukaps.org/foru(...)nister-filter.28924/
zijn ze er allemaal enthousiast over.. En het is ook nog eens een buitenfillter.. Meer plaats in de tank..

Heb tijdje getwijfeld of ik 'm zou kopen, maar ben voor een grotere eigenbouw gegaan..
  donderdag 16 april 2015 @ 13:31:10 #16
233296 Eisoep
staar me na, kwijlen mag!
pi_151740832
Ik spam even wat foto's van mijn bakkie! :D


pi_151743378
quote:
10s.gif Op donderdag 16 april 2015 13:31 schreef Eisoep het volgende:
Ik spam even wat foto's van mijn bakkie! :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nemo!! O+
  donderdag 16 april 2015 @ 18:46:05 #18
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_151749168
Zoutwater aquas zijn mooi. Maar hoe kom je aan koraal?
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_151751854
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 18:46 schreef dikkedaniel het volgende:
Zoutwater aquas zijn mooi. Maar hoe kom je aan koraal?
kopen :?
nee echt niet !
pi_151752742
heey mensen alles is gelukkig goed gegaan met de kit

maar heb een vraagje. ik heb een blauwe kreeft in me bak. en hij is al 2 keer me pomp ingekropen.
zoeken ze graag een donker plekje?

en ik vraag me af wat ze eigenlijk eten, heb kreeften voer zijn van die kleine tabletjes maar zie hem er nooit aan knabbelen.

mvg john
pi_151764649
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 20:28 schreef johnenrenate het volgende:
heey mensen alles is gelukkig goed gegaan met de kit

maar heb een vraagje. ik heb een blauwe kreeft in me bak. en hij is al 2 keer me pomp ingekropen.
zoeken ze graag een donker plekje?

en ik vraag me af wat ze eigenlijk eten, heb kreeften voer zijn van die kleine tabletjes maar zie hem er nooit aan knabbelen.

mvg john
Je hebt denk ik niet genoeg schuilplaatsen in je bak.
Daarnaast kun je kreeften geblancheerde groente geven of *gehandicapte' guppen geven.
  vrijdag 17 april 2015 @ 08:43:08 #22
233296 Eisoep
staar me na, kwijlen mag!
pi_151764729
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 18:46 schreef dikkedaniel het volgende:
Zoutwater aquas zijn mooi. Maar hoe kom je aan koraal?
Je kan het kopen bij de aquariumspeciaalzaak of bij andere hobbyisten stekken kopen cq ruilen. ;)
pi_151788112
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 08:38 schreef Mariaatje het volgende:

[..]

Je hebt denk ik niet genoeg schuilplaatsen in je bak.
Daarnaast kun je kreeften geblancheerde groente geven of *gehandicapte' guppen geven.
ik heb er nu een mok op zijn kant geplaats waar het donker is maar ik zie hem er hoofdzakelijk op dan er in.
pi_151842157
Wow, verhuizing van mijn 80 cm bak prima gelukt. Vlak voor vertrek de plantjes eruit gehaald, en de grotere vissen (vuurneons, microrasbora's en ancistri) gevangen en in een aparte, kleine bak met aquariumwater gedaan, en in een andere bak het grootste deel van de planten. De rest van het water in een jerrycan tot er nog een cm of 15 in het aquarium stond, waarin nog grote aantallen vuurgarnalen en een groepje cory pygmaeus zwommen (geen beginnen aan om die eruit te vangen). Bij aankomst alles weer bij elkaar, en zowaar 100% overleving. Moet wel flink stressvol zijn geweest voor de visjes... Blij om te zien dat ze nu weer vrolijk rondzwemmen.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_151996556
Hallo.
Ik wil ook beginnen met een aquarium en heb gelukkig een goede maat die er flink wat van af weet.
Nu heb ik alleen een probleem, ik heb een lange rechthoekige kamer waar heel de middag / avond de zon op staat.
Hoe kan ik het beste hiermee omgaan?
Overdag als ik niet thuis ben de gordijnen dicht en als ik thuis open doen?
Een witte doek eroverheen als ik niet thuis ben?
Of?

Wachten tot mei 2016 als ik ga verhuizen en een huis op de schaduwkant heb?
Hell To The Liars
pi_152017051
Van:


Naar:


TL licht vervangen door 1x 10w rood led licht en 1x 10w helder wit licht.

Kosten: 77 euro. Je draait ze vast in de oude houders van de tlbalken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Ticootje op 25-04-2015 17:39:12 ]
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_152027119
Oh en in de avond :

I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_152090177
Ziet er erg mooi uit Ticootje! maar als mogelijk volgende keer even de gordijnen/luxaflex dicht ;)

Heb zelf eindelijk foto's gemaakt... maar moet ze nog ff door lightroom halen (had jpg uitgezet)

[ Bericht 20% gewijzigd door tharealmb op 28-04-2015 12:41:50 ]
pi_152091634
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:28 schreef tharealmb het volgende:
Ziet er erg mooi uit Ticootje! maar als mogelijk volgende keer even de gordijnen/luxaflex dicht ;)
Ja. Die spiegeling zag ik ook. Ik maak ergens in de avond wel een keer een nieuwe.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_152153839
Zoals belooft zou ik de foto's door lightroom halen. Zelf niet ontevreden voor eerste keer met flits.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Wil eigenlijk nog wat drijfplantjes en visjes voor de bovenlaag (maar geen bijltjes). En misschien de takken laten begroeien... al ben ik er nog niet over uit... Er zit ook al wat vis in :P

Heb zelf 2 aquaria, een Nano-aquarium met garnalen, en een Ferplast Dubai 120(cm) met 240 liter.
In de Dubai zitten de volgende vissen:

• 9 Corydoras Panda
• 3 Pangio Kuhlii (semicincta eigenlijk) lieten zich niet fotograferen vandaag
• 4 Sewellia Lineolata
• ~7 Gele Appelslakken (paar met een wit huisje)
• 1 Blauwe Appelslak
• 2 Apistogramma Cacatuoides
• 2 Apistogramma Vijieta (Macmasteri eigenlijk, maar zo worden ze nooit verkocht)
• 2 Gyrinocheilus aymonieri (chinese algeneter)
• 2 Crossocheilus langei (siamese algeneter)
• 1 Waaierhandgarnaal liet zich ook niet fotograferen.

Mijn aquarium:


En de verschillende visjes.










[ Bericht 0% gewijzigd door tharealmb op 30-04-2015 15:42:29 (bbcode cleanup) ]
pi_152357508
Hele mooie bak, goede potenties, zou wel wat verschillende mossen en epifyten op het hout kunnen gebruiken. Daar zou je wat meer diepte mee kunnen creëren en de bak veel meer dimensie geven. En ook wat mooie lage bodembedekkers helemaal rechts.. :) En dat middenstuk vrij houden..

Die mooie bos planten links zou er dan nog eens 10 keer mooier uit springen..

En rechts bv met hele lage voorgrond planten heel subtiel met voor/midden planten in de rode tint beetje omhoog werken.

En wat bijzonder gaaf zou uitzien in zo'n grote jongen, is een flinke school hele kleine schattige Corydoras (habrosus, hastatus of pygmeas) . En tegen de algen een schooltje Otocinclus affinis. ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 07-05-2015 07:08:55 ]
pi_152981077
Vanochtend een CO2 set besteld via Ebay. 2kg fles met regelventiel/fijnventiel en magneetventiel, slang, terugslagklep en diffusor voor maar ¤175 incl verzending.

Eindelijk van de bio methode verlost want dat vergat ik wel eens *O*
pi_153004764
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 17:26 schreef Gummiebeer het volgende:
Vanochtend een CO2 set besteld via Ebay. 2kg fles met regelventiel/fijnventiel en magneetventiel, slang, terugslagklep en diffusor voor maar ¤175 incl verzending.

Eindelijk van de bio methode verlost want dat vergat ik wel eens *O*
Het is een flinke investering, maar het scheelt je zó veel gezeik als je betrouwbare CO2-toediening hebt. Plus dat je niet het werk en de stank hebt die bij vergisting komt kijken.

Ik heb nu twee maanden geleden mijn aquarium opnieuw opgebouwd met een CO2-setje via marktplaats. Nou, ik hoef ook nooit meer terug naar vergisting.

Was het met gist nog een treurnis, nu heb ik volle beplanting die groeit als kool. En eventuele algengroei is ook prima beheersbaar, omdat het CO2-gehalte met een tank niet meer de beperkende factor is voor plantengroei.

Als je met gist werkt, heb je toch al relatief weinig CO2-toediening, waardoor CO2 vaak de beperkende factor is voor plantengroei. Bij gist fluctueert het CO2-gehalte echter ook nog eens gigantisch.

Als je betrouwbare CO2 -toediening hebt, en ook de bemesting (nitraat, fosfaat, ijzer) voldoende aanwezig is, kan je de belichting als beperkende factor houden en dat maakt het leven heel makkelijk. En goede plantengroei betekent veelal weinig tot geen algenproblemen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Jordy-B op 27-05-2015 13:29:03 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_153005224
afgelopen weekend overgestapt van T5 naar led. Compleet met controler om zonsopkomst en zonsondergang te simuleren. Veel mooier licht, licht komt ook weer totaan de bodem. Vissen lijken zich, vooral rond 'schemer', een stuk lekkerder te voelen.

nu maar hopen dat de plantjes er ook baat bij hebben, want ondanks een streng bemestingsregime met zowel voeding als CO2 ging dat de laatste tijd echt niet fijn: gele bladeren, verslijmende stengels, compleet verdwijnende planten...
pi_153005445
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:18 schreef SummerBreeze het volgende:
nu maar hopen dat de plantjes er ook baat bij hebben, want ondanks een streng bemestingsregime met zowel voeding als CO2 ging dat de laatste tijd echt niet fijn: gele bladeren, verslijmende stengels, compleet verdwijnende planten...
Wat voor planten en wat voor bodem?

Als planten wegkwijnen is het volgens mij meestal een probleem van teveel licht (waardoor er in verhouding te weinig CO2 en/of voeding is).
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_153005679
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:26 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Wat voor planten en wat voor bodem?

Als planten wegkwijnen is het mij meestal een probleem van teveel licht (waardoor er in verhouding te weinig CO2 en/of voeding is).
een lileaopsus, een valisneria en een hele hoge (ruim 50 cm) echinodorus. Exacte types kan ik je niet vertellen.

JBL Sansibar op de bodem.
pi_153005808
Hallo,

Hier iemand die wilt beginnen met het houden van een kogelvis. Ik ben compleet nieuw hiermee, dus heb nog wel een aantal vragen.
Nu heb ik al wat research gedaan, maar zou graag bevestiging/advies hebben of het volgende een beetje klopt.

Ik zou graag een Tetraodon biocellatus (F8) willen, die hebben volgende de database 75L nodig, en voor elke vis extra 40L erbij. Ik neem dat dit een netto waarde is?
Welke vissen zou ik hierbij kunnen doen? Ik zag al dat het Bijtje erbij kon.

Vullen van bak icm planten en water? Kan dat in 1x op de juiste zoutwaarde, of volgens onderstaand schema?
1
2
3
4
De F8 heeft zoutgraad van 1.005-1.008 nodig, dit betekent dus;
week 1 > SE van 1.002
week 3 > SE van 1.004
week 5 > SE van 1.006
Als ik het water ga verversen, hoeveel moet ik dan verversen? Waarschijnlijk wordt het een 180L of 240L bak.

Planten:
Uit de database haal ik dat geschikte planten de Hygrophilas, nympheae, Cryptocorynes, Crinum, Rotala en Ceratopteris zijn. Is er een bepaalde combinatie aan of af te raden?
Verder schijnt Mangrove hout een aanrader te zijn?

Voeding:
Ik ben van plan om slakken en garnalen te gaan kweken. Nu lijkt het mij logisch dat die beestjes even te laten groeien zodra ze gekweekt zijn. Hoe lang zou je ermee moeten wachten voordat je ze aan de F8 voert?
Verder is er dus nog voeding die je (in de vriezer) kunt bewaren.

Zijn er verder nog tips waar jullie aan denken? Alvast hartelijk dank.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vinniiee op 27-05-2015 14:00:58 ]
pi_153005922
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:37 schreef Vinniiee het volgende:
Hallo,

Hier iemand die wilt beginnen met het houden van een kogelvis. Ik ben compleet nieuw hiermee, dus heb nog wel een aantal vragen.
Nu heb ik al wat research gedaan, maar zou graag bevestiging/advies hebben of het volgende een beetje klopt.

Ik zou graag een Tetraodon biocellatus (F8) willen, die hebben volgende de database 75L nodig, en voor elke vis extra 40L erbij. Ik neem dat dit een netto waarde is?
Welke vissen zou ik hierbij kunnen doen? Ik zag al dat het Bijtje erbij kon.

Vullen van bak icm planten en zoutwater? Kan dat in 1x op de juiste zoutwaarde, of volgens onderstaand schema?
[ code verwijderd ]

Als ik het water ga verversen, hoeveel moet ik dan verversen? Waarschijnlijk wordt het een 180L of 240L bak.

Planten:
Uit de database haal ik dat geschikte planten de Hygrophilas, nympheae, Cryptocorynes, Crinum, Rotala en Ceratopteris zijn. Is er een bepaalde combinatie aan of af te raden?
Verder schijnt Mangrove hout een aanrader te zijn?

Voeding:
Ik ben van plan om slakken en garnalen te gaan kweken. Nu lijkt het mij logisch dat die beestjes even te laten groeien zodra ze gekweekt zijn. Hoe lang zou je ermee moeten wachten voordat je ze aan de F8 voert?
Verder is er dus nog voeding die je (in de vriezer) kunt bewaren.

Zijn er verder nog tips waar jullie aan denken? Alvast hartelijk dank.
Bijtje en deze planten in zout? denk niet dat dat heel erg lang goed gaat.

verder geen idee overigens
pi_153006140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:40 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Bijtje en deze planten in zout? denk niet dat dat heel erg lang goed gaat.

verder geen idee overigens
Nou ja, deze informatie komt van kogelforum af, dus ik neem aan dat het wel klopt.
Bovendien is het licht brak water volgens die info.
pi_153006175
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:48 schreef Vinniiee het volgende:

[..]

Nou ja, deze informatie komt van kogelforum af, dus ik neem aan dat het wel klopt.
Bovendien is het licht brak water volgens die info.
Brak zou wel kunnen ja. Maar ik las 'Zout'. Ik heb geen verstand van die SE-waardes.
pi_153006608
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:49 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Brak zou wel kunnen ja. Maar ik las 'Zout'. Ik heb geen verstand van die SE-waardes.
Hehe. Toch bedankt :)
pi_153006687
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:33 schreef SummerBreeze het volgende:
JBL Sansibar
Bij de vallisneria en zwaardplanten is het belangrijk dat de kroon goed boven de grond is, ander heb je daar kans op rotting.

Zwaardplanten halen hun voeding wel met de wortels uit de grond, dus het kan helpen om daar een plugje/tabletje voeding bij te doen. Ook hebben ze baat bij wat extra ijzer.

En vrees niet om te snoeien om een plant mooi te houden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_153006878
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:37 schreef Vinniiee het volgende:
Hallo,

Hier iemand die wilt beginnen met het houden van een kogelvis. Ik ben compleet nieuw hiermee, dus heb nog wel een aantal vragen.
Nu heb ik al wat research gedaan, maar zou graag bevestiging/advies hebben of het volgende een beetje klopt.
Kogelvissen zien er lief uit, maar zijn nogal geniepige bijtertjes. Je doet je andere vissen geen plezier met een kogelvis als huisgenoot.

Kogelvissen stellen wat hogere eisen aan voer en nemen geen genoegen met vlokken of korrels, maar zal je echt stukjes beest moeten voeren.

Ze eten nogal slordig, maar vereisen wèl zeer schoon water. Dus je hebt een filter nodig met aanzienlijke overcapaciteit en moet wekelijks grote (zeg maar %50) waterwissels doen. En je moet een goed ingedraaid aquarium hebben, dus je moet je nieuwe aquarium echt de tijd geven voordat je je kogelvis introduceert.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een schooltje decoratieve, makkelijke vissen ten opzichte van één lastige klant.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 27-05-2015 14:15:23 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_153024277
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 13:18 schreef SummerBreeze het volgende:
afgelopen weekend overgestapt van T5 naar led. Compleet met controler om zonsopkomst en zonsondergang te simuleren. Veel mooier licht, licht komt ook weer totaan de bodem. Vissen lijken zich, vooral rond 'schemer', een stuk lekkerder te voelen.

nu maar hopen dat de plantjes er ook baat bij hebben, want ondanks een streng bemestingsregime met zowel voeding als CO2 ging dat de laatste tijd echt niet fijn: gele bladeren, verslijmende stengels, compleet verdwijnende planten...
Doe je regelmatig water verversen? :) Is wel zo belangrijk met bemesten en Co2. Hoe vaker hoe beter 1 x per week 25% is echt niet teveel en dan voeding gewoon aanvullen. Bij zware bemesting en Co2 geeft een plant toch veel afvalstoffen af aan het water. Wegsmelten kan ook een fluctuerend niet constante Co2 toediening zijn, dan zie je ook een PH fluctuatie. Een permanente PH meting is geen overbodige luxe bij Co2. Of een of ander tekort aan mestoffen, misschien eens proberen over te stappen op een compleet voeding. Meeste aangeboden voeding voor aquariumplanten bevat geen stikstof, amonium of nitraat. Zoals bijvoorbeeld de Easylife Profito, bestaat hoofdzakelijk uit Micro nutriënten en laten een deel Macro weg. Men gaat er van uit dat de vissen de bak daar voldoende van voorzien. Dan zou je bv. eens de Tropica Plant Growth Special kunnen proberen of het daar beter mee gaat. Die is namelijk kompleet en schrijven ook een wekelijkse waterwissel voor van 25% om afvalstoffen te verwijderen.

Lichtverhouding hoeft daar niet perse de boosdoener te zijn. Mits het geen extra lichtbehoeftige planten betreft. Weinig tot normaal lichtbehoeftige planten kunnen het met Co2 en bemesting ook heel goed doen met minder licht. Mits je dan geen stamplanten hebt zoals de Rotala's, cobomba, vederkruid etc. Die zullen dan lange internodes maken (lange stengels tussen de bladeren) om daarmee snel naar het licht toe te schieten en dan aan het oppervlak weer kortere internodes met dichtere bossen vormen omdat ze daar dan weer meer licht krijgen. Das dan een minder mooie vergroeiing, van onderen kaal en van boven dicht begroeid. Zie je dat gebeuren heb je dus te weinig licht voor dat soort planten. Bij een bak van 50 cm hoog is die kans groot met LED verlichting bestaande uit de smd strips. Ik zie het al gebeuren bij een bakkie van 30 cm hoog Met 1800 lumen smd leds. Onlangs met 2000 extra lumen uitgebreid om te zien wat er gebeurd. :) Nog te kort om er iets van te kunnen zeggen nu.

Die simulatie is inderdaad heel fijn voor de vissen, minder stress en veel natuurlijker.. Vooral voor de garnalen als je die hebt. Want die schrikken zich echt het apezuur van licht dat patsboen aan of uit gaat. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 27-05-2015 22:56:16 ]
pi_153033512
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 06:52 schreef Watuntrik het volgende:
[quote]Hele mooie bak, goede potenties, zou wel wat verschillende mossen en epifyten op het hout kunnen gebruiken. Daar zou je wat meer diepte mee kunnen creëren en de bak veel meer dimensie geven. En ook wat mooie lage bodembedekkers helemaal rechts.. :) En dat middenstuk vrij houden..
Mos en dergelijke heb ik wel aan gedacht voor het hout, maar vind juist de houten uitstraling erg mooi. Misschien dat ik nog hier en daar een beetje mos plaats... maar wil niet dat het helemaal "vermost". Ben al niet zo'n tuinierder, en vind de nederlandse plantenbakken in de regel vaak verschrikkelijk rommelig en lelijk. En veel teveel onderhoud.

Ik ben erg fan van de KISS methode :P Door nog meer elementen toe te voegen wordt het er niet mooier van vind ik.

quote:
En wat bijzonder gaaf zou uitzien in zo'n grote jongen, is een flinke school hele kleine schattige Corydoras (habrosus, hastatus of pygmeas) . En tegen de algen een schooltje Otocinclus affinis. ^O^
Ik heb al een aantal otocinclus en siamese algeneters. Maar echt van de alg eten... nee dat doen ze nog niet. Maar misschien voer ik teveel komkommer :P

En heb al 10 corydoras panda, dus nog meer wordt het echt veel te vol met bodembewoners. Het is nu al erg druk op de bodem (bijna alles zit op de bodem, of er vlak boven. Alleen het schooltje roodkopjes zit in de middenlaag). Ik heb wel 10 amano-garnalen toegevoegd (enige garnalen die groot genoeg zijn om niet opgegeten te worden) en 2 waaierhanden.
pi_153035408
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:52 schreef tharealmb het volgende:

[..]

Mos en dergelijke heb ik wel aan gedacht voor het hout, maar vind juist de houten uitstraling erg mooi. Misschien dat ik nog hier en daar een beetje mos plaats... maar wil niet dat het helemaal "vermost". Ben al niet zo'n tuinierder, en vind de nederlandse plantenbakken in de regel vaak verschrikkelijk rommelig en lelijk. En veel teveel onderhoud.

Ik ben erg fan van de KISS methode :P Door nog meer elementen toe te voegen wordt het er niet mooier van vind ik.

[..]

Ik heb al een aantal otocinclus en siamese algeneters. Maar echt van de alg eten... nee dat doen ze nog niet. Maar misschien voer ik teveel komkommer :P

En heb al 10 corydoras panda, dus nog meer wordt het echt veel te vol met bodembewoners. Het is nu al erg druk op de bodem (bijna alles zit op de bodem, of er vlak boven. Alleen het schooltje roodkopjes zit in de middenlaag). Ik heb wel 10 amano-garnalen toegevoegd (enige garnalen die groot genoeg zijn om niet opgegeten te worden) en 2 waaierhanden.
Ok!? Is ook niet allemaal op de foto's te zien wat je er in hebt.. Was maar suggestie op de vraag "Wat vind je ervan?" :).. Als je al niet zo'n tuinierder bent, dan zal je op den duur schoonmaker moeten worden. Dat hout gaat mogelijk de groene kant op na een tijdje, dat blijft maar zelden mooi bruin. Mos is ook meer om te accentueren en wat meer diepte te verkrijgen in het aanzicht en te concurreren tgen de algengroei. Minimalistische bakken kunnen best mooi zijn, maar is vaak meer inspanning voor de houder om het werk van de planten die je niet hebt over te nemen. Algeneters eten sowieso niet alle algen, dan is die siamees nog de meest vooraanstaande in zelfs die zal plekjes overslaan. Kun je beter een flink leger Amono garnalen plaatsen, vooral in een zulke grote bak. Daar zouden gemakkelijk 40 in kunnen en dan zijn ze ook effectief in opruimen. 10 stuks houden het niet bij in een zulk volume. En daarbij een bak met garnalen zonder mossen, doe je de garnalen te kort eigenlijk, het zijn mos liefhebbers pur sang.

Maar kijk bv. eens naar de Fissidens Fontanis, dat is een heel mooi waaierig mossoort dat meer de allure van een plant dan mos heeft.

Dit is Fissidens :) moet nog doorgroeien is pas 30 dagen oud begonnen met klein plukje.



Daaronder zie je een plaatje Mini Pelia (levermos), maar dat is dus meer voor de lagere regionen bij de bodem. Ik heb ;m daar ook weg gehaald en verplaatst. Onder de garnaal is een soort Javamos (Christmasmoss) maar die is ook al weg gewiekt, groeide te hard voor die plek.
pi_153035992
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 22:28 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Doe je regelmatig water verversen? :) Is wel zo belangrijk met bemesten en Co2. Hoe vaker hoe beter 1 x per week 25% is echt niet teveel en dan voeding gewoon aanvullen. Bij zware bemesting en Co2 geeft een plant toch veel afvalstoffen af aan het water. Wegsmelten kan ook een fluctuerend niet constante Co2 toediening zijn, dan zie je ook een PH fluctuatie. Een permanente PH meting is geen overbodige luxe bij Co2. Of een of ander tekort aan mestoffen, misschien eens proberen over te stappen op een compleet voeding. Meeste aangeboden voeding voor aquariumplanten bevat geen stikstof, amonium of nitraat. Zoals bijvoorbeeld de Easylife Profito, bestaat hoofdzakelijk uit Micro nutriënten en laten een deel Macro weg. Men gaat er van uit dat de vissen de bak daar voldoende van voorzien. Dan zou je bv. eens de Tropica Plant Growth Special kunnen proberen of het daar beter mee gaat. Die is namelijk kompleet en schrijven ook een wekelijkse waterwissel voor van 25% om afvalstoffen te verwijderen.

Lichtverhouding hoeft daar niet perse de boosdoener te zijn. Mits het geen extra lichtbehoeftige planten betreft. Weinig tot normaal lichtbehoeftige planten kunnen het met Co2 en bemesting ook heel goed doen met minder licht. Mits je dan geen stamplanten hebt zoals de Rotala's, cobomba, vederkruid etc. Die zullen dan lange internodes maken (lange stengels tussen de bladeren) om daarmee snel naar het licht toe te schieten en dan aan het oppervlak weer kortere internodes met dichtere bossen vormen omdat ze daar dan weer meer licht krijgen. Das dan een minder mooie vergroeiing, van onderen kaal en van boven dicht begroeid. Zie je dat gebeuren heb je dus te weinig licht voor dat soort planten. Bij een bak van 50 cm hoog is die kans groot met LED verlichting bestaande uit de smd strips. Ik zie het al gebeuren bij een bakkie van 30 cm hoog Met 1800 lumen smd leds. Onlangs met 2000 extra lumen uitgebreid om te zien wat er gebeurd. :) Nog te kort om er iets van te kunnen zeggen nu.

Die simulatie is inderdaad heel fijn voor de vissen, minder stress en veel natuurlijker.. Vooral voor de garnalen als je die hebt. Want die schrikken zich echt het apezuur van licht dat patsboen aan of uit gaat. ^O^
met het schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat water verversen wel iets regelmatiger mag gaan gebeuren ja.

Bedankt voor de info-de inzichten!
pi_153038535
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 12:10 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ok!? Is ook niet allemaal op de foto's te zien wat je er in hebt.. Was maar suggestie op de vraag "Wat vind je ervan?" :).. Als je al niet zo'n tuinierder bent, dan zal je op den duur schoonmaker moeten worden. Dat hout gaat mogelijk de groene kant op na een tijdje, dat blijft maar zelden mooi bruin. Mos is ook meer om te accentueren en wat meer diepte te verkrijgen in het aanzicht en te concurreren tgen de algengroei. Minimalistische bakken kunnen best mooi zijn, maar is vaak meer inspanning voor de houder om het werk van de planten die je niet hebt over te nemen. Algeneters eten sowieso niet alle algen, dan is die siamees nog de meest vooraanstaande in zelfs die zal plekjes overslaan. Kun je beter een flink leger Amono garnalen plaatsen, vooral in een zulke grote bak. Daar zouden gemakkelijk 40 in kunnen en dan zijn ze ook effectief in opruimen. 10 stuks houden het niet bij in een zulk volume. En daarbij een bak met garnalen zonder mossen, doe je de garnalen te kort eigenlijk, het zijn mos liefhebbers pur sang.

Maar kijk bv. eens naar de Fissidens Fontanis, dat is een heel mooi waaierig mossoort dat meer de allure van een plant dan mos heeft.

Dit is Fissidens :) moet nog doorgroeien is pas 30 dagen oud begonnen met klein plukje.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Daaronder zie je een plaatje Mini Pelia (levermos), maar dat is dus meer voor de lagere regionen bij de bodem. Ik heb ;m daar ook weg gehaald en verplaatst. Onder de garnaal is een soort Javamos (Christmasmoss) maar die is ook al weg gewiekt, groeide te hard voor die plek.
Het was niet raar bedoeld hoor O-) Wilde alleen even uitleggen waarom ik deze "stijl" gekozen heb.
Mos ga ik denk ik wel doen op de stenen. Heb ik in mijn nano met garnalen ook al. Eigenlijk zit daar teveel steen in, dus wil een van de stenen verhuizen om zo direct ook mos te introduceren.

Mocht het hout groen gaan uitslaan kan ik alsnog bezig :) Maar tot nu toe gaat het prima eigenlijk. De kleur is nog altijd gelijk. Maar over een half jaar kan dat heel anders zijn natuurlijk :+

En wat voor plantje heb je links-onder op de eerste foto? die ziet er ook leuk uit als bedekking van iets.
pi_153039664
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:46 schreef tharealmb het volgende:

[..]

En wat voor plantje heb je links-onder op de eerste foto? die ziet er ook leuk uit als bedekking van iets.
Hemianthus callitrichoides Cuba :) is geen gemakkelijke overigens. Heeft graag Co2 en wil je het klein houden graag voldoende licht dat de bodem goed bereikt. Krijgt het dat niet zal het of uitschieten met lange stengels, langzaam wegkwijnen en of onder de alg komen te zitten..
pi_153040522
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 14:20 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Hemianthus callitrichoides Cuba :) is geen gemakkelijke overigens. Heeft graag Co2 en wil je het klein houden graag voldoende licht dat de bodem goed bereikt. Krijgt het dat niet zal het of uitschieten met lange stengels, langzaam wegkwijnen en of onder de alg komen te zitten..
Ah oke :P naast vloeibare co2 voeg ik geen CO2 toe. En met LED verlichting is het maar de vraag of ik nu genoeg licht heb... dus ik laat hem dan maar even schieten :P Maar wel een leuk plantje ^_^

Maar mos zal er sowieso wel komen :) heb genoeg gekweekt in het nano-aquarium.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')