abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 29 april 2015 @ 08:17:52 #126
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_152114967
Iemand een idee waarom SLM niet met 2 motoren de oceaan over mag?
pi_152115232
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:17 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee waarom SLM niet met 2 motoren de oceaan over mag?
SLM zelf heeft geen Stops certificatie. Dan kan je toestel dit nog wel hebben, als airline moet je ook gecertificeerd zijn anders mag het dus nog niet ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  woensdag 29 april 2015 @ 08:56:14 #128
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152115349
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:45 schreef Thetallguy het volgende:
SLM zelf heeft geen Stops certificatie. Dan kan je toestel dit nog wel hebben, als airline moet je ook gecertificeerd zijn anders mag het dus nog niet ;)
Zouden ze het voor hun zelf niet makkelijker maken als ze zorgen dat ze dat certificaat wél hebben?
So we just called him Fred
pi_152115361
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:45 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

SLM zelf heeft geen Stops certificatie. Dan kan je toestel dit nog wel hebben, als airline moet je ook gecertificeerd zijn anders mag het dus nog niet ;)
Etops, maar ik gok dat je mobiel zit ;)
pi_152115457
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:56 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zouden ze het voor hun zelf niet makkelijker maken als ze zorgen dat ze dat certificaat wél hebben?
Mocnten ze met een twin gaan vliegen dan lijkt me dat ze ETOPS approved willen zijn inderdaad :).
Met een A340 hoeft dat niet, daarmee kan je rustig met 3 motoren door naar Su ;)
pi_152115530
Dat gezegd hebbende, is een ETOPS approval niet goedkoop. Het heeft ook gevolgen voor het onderhoudsprogramma. Je moet je flightcrew ervoor opleiden, je moet speciaal opgeleid maintenancepersoneel hebben, etc.

Denk niet dat dat financieel rendabel is met maar 1 vliegtuig. Dan is het gebruik van vier motoren een stuk makkelijker ;)
pi_152116314
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:57 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Etops, maar ik gok dat je mobiel zit ;)
Etops zit niet in het standaard Android woordenboek blijkt.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_152118526
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 06:23 schreef FredvZ het volgende:
Zo jong en dan al verkopen :?
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 07:56 schreef Sunri5e het volgende:
Kan ook lease zijn die afloopt
In ieder geval is een deel van de 777-vloot geleased.
Het is ook niet de lease die afloopt.

Kenya Airways zit in flinke financiële problemen. Toen ze de 777 in hun vloot kwam leek het nog een aardig keus.
Het kan flink wat vracht meesleuren beneden (bloemen naar Amsterdam bijvoorbeeld), de markt leek te groeien etc.

Maar vandaag de dag is er (politieke)onstabiliteit in Kenia, hebben de ME3 heel veel passagiers overgenomen en is het toerisme flink afgenomen.
De 777 is dus een te groot en te duur vliegtuig voor hen geworden.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 09:10 schreef NewHorizon het volgende:
Denk niet dat dat financieel rendabel is met maar 1 vliegtuig. Dan is het gebruik van vier motoren een stuk makkelijker ;)
Ik heb het al eerder gezegd; SLM is alles behalve financieel rendabel.

quote:
Het aanschaffen van een nieuw longhaul toestel voor de route Paramaribo-Amsterdam is een optie
(...)
Het opnieuw huren van een vliegtuig ligt echter het meest voor de hand, waarbij een Boeing 777 een wens is van de maatschappij.
Sure, laten we een van de duurste vliegtuigen om te kopen/huren in de vloot nemen om deze vervolgens het grootste deel van de tijd op de grond te laten staan...

En met een 777-200 schieten ze ook niet heel veel op; die is qua efficiëntie nagenoeg gelijk aan een A340-300. Qua onderhoud schieten ze waarschijnlijk wel wat op want hun A340 staat constant aan de grond voor onderhoud en checks.

quote:
SLM moet daarom waarschijnlijk genoegen nemen met weer een A340 of een Boeing 747. Toestellen met vier motoren.
Even een maand of wat wachten en ze kunnen PH-BFM overnemen.
pi_152122115
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 11:24 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik heb het al eerder gezegd; SLM is alles behalve financieel rendabel.

Nee dat is ook zo.
Waarschijnlijk vrij verstandig dus om niet te opteren voor een ETOPS certificatie. :D

Ik ben niet bekend met hun onderhouds-trackrecord, maar als dat zo dramatisch als is jij schetst zal het toestel sowieso 90% van de tijd niet ETOPS-approved zijn dankzij achterstallig onderhoud :')
pi_152122568
quote:
Prachtige beelden, die stem van Philip Bloemendal, de livery van KLM, de bedrijvigheid op het platform, de toestellen. O+
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 13:33 schreef NewHorizon het volgende:
Ik ben niet bekend met hun onderhouds-trackrecord, maar als dat zo dramatisch als is jij schetst zal het toestel sowieso 90% van de tijd niet ETOPS-approved zijn dankzij achterstallig onderhoud :')
Ik zeg niet dat het onderhoud slecht uitgevoerd wordt; daar zijn immers ook genoeg eisen voor.
(hoewel daar in het verleden en hoogstwaarschijnlijk het heden ook regelmatig niet aan wordt voldaan)
Ik bedoel dat het toestel regelmatig voor onderhoud naar Parijs gaat.

Dat het toestel het grootste deel van de tijd op de grond stilstaat komt niet door onderhoud maar door hun vluchtschema. ;)
pi_152124036
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 13:46 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Prachtige beelden, die stem van Philip Bloemendal, de livery van KLM, de bedrijvigheid op het platform, de toestellen. O+

[..]

Ik zeg niet dat het onderhoud slecht uitgevoerd wordt; daar zijn immers ook genoeg eisen voor.
(hoewel daar in het verleden en hoogstwaarschijnlijk het heden ook regelmatig niet aan wordt voldaan)
Ik bedoel dat het toestel regelmatig voor onderhoud naar Parijs gaat.

Dat het toestel het grootste deel van de tijd op de grond stilstaat komt niet door onderhoud maar door hun vluchtschema. ;)
Ik gebruik wellicht ook verkeerde woorden met ' achterstallig onderhoud', je kunt prima aan de eisen voldoen maar toch een hoop openstaande defecten hebben.

Een redelijk aantal daarvan hebben wel terugslag op de ETOPS-certificatie (of je bent non-ETOPS, of een kleinere afstand, etc).

Als je inderdaad maar 1 toestel hebt is het in principe logisch dat je wat meer openstaande defecten hebt, maar dat is in combinatie met ETOPS niet handig.

Benieuwd waar ze mee op de proppen komen. Was het niet SLM die een tijd met een 747 afkomstig van KLM heeft gevlogen?
  woensdag 29 april 2015 @ 14:28:19 #138
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_152124047
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 11:24 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik heb het al eerder gezegd; SLM is alles behalve financieel rendabel.
Ik kan me dan ook echt niet indenken hoe een maatschappij met 1 longhaul vliegtuig (dat ook nog eens veel stil staat) ooit rendabel zou kunnen opereren. :?
pi_152134565
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:27 schreef NewHorizon het volgende:
Benieuwd waar ze mee op de proppen komen. Was het niet SLM die een tijd met een 747 afkomstig van KLM heeft gevlogen?
Jep. PH-BUW; een 747-300 (een van de 3 747-300's die KLM heeft gehad) kwam in oktober 1986 in dienst bij KLM en werd in 2003 in Mojave opgeslagen.
Gedurende 2004 kwam het terug naar Schiphol waar het werd omgebouwd voor Surinam Airways en kreeg het een D-check.
In augustus 2004 ging het naar Surinam Airways en kreeg de registratie PZ-TCM en de naam Ronald Elwin Kappel.
In november 2009 vloog deze haar laatste retour naar Amsterdam en werd begin 2010 in Pinal Airpark, Arizona opgeslagen. Daar staat het tot op de dag van vandaag nog steeds:




Hey zus:


Terug op Schiphol in 2004 voor de verbouwing en D-check:








En sinds 2010 dus in Arizona:



Overigens heeft Surinam Airways in het verleden ook nog twee DC-8's van KLM geleased; een Douglas DC-8-50 en een Douglas DC-8-60.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:28 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ik kan me dan ook echt niet indenken hoe een maatschappij met 1 longhaul vliegtuig (dat ook nog eens veel stil staat) ooit rendabel zou kunnen opereren. :?
Het kan wel. Als de passagiers genoeg betalen moet dat prima kunnen, zeker als de utilization omhoog gaat.
Dus een kleiner toestel kan wel zeker helpen want dan kan hun frequentie omhoog.
  woensdag 29 april 2015 @ 20:39:49 #140
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152134638
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:27 schreef NewHorizon het volgende:
Benieuwd waar ze mee op de proppen komen. Was het niet SLM die een tijd met een 747 afkomstig van KLM heeft gevlogen?
Klopt, de PH-BUW heeft een tijdje bij SLM gevlogen als PZ-TCM.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:28 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Ik kan me dan ook echt niet indenken hoe een maatschappij met 1 longhaul vliegtuig (dat ook nog eens veel stil staat) ooit rendabel zou kunnen opereren. :?
Ze hebben natuurlijk ook maar één route voor dat vliegtuig.

Edit:Iemand91 was me voor :)
So we just called him Fred
  woensdag 29 april 2015 @ 21:39:18 #141
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152137021


Arke(Fly) bestaat dit jaar 10 jaar, daarom krijgen alle vliegtuigen een sticker. De vakantievlieger is opgericht op de overblijfselen van Holland Excel, wat weer een reïncarnatie was van Holland Excel. Met "dank" aan de twijfelachte prestaties van de PH-AHQ, -AHX en -AHY (allen B763) waren ze in de beginjaren onder vakantiegangers geliefd vanwege de relatieve lage prijzen en gehaat omdat je eigenlijk nooit zeker wist of je vlucht wel doorging. Wat je wel zeker wist dat je vertraging had ;)
In de loop der jaren nam de punctualiteit toe, evenals het aantal passagiers dat ze in een longhaul toestel weten te proppen (van 253 (B763) via 283 (B76W) naar 307 (B788)).

Het is overigens nog maar de vraag of we ooit gaan meemaken dat deze (kwa grootte) derde maatschappij van Nederland 15 jaar bestaat. TUI (de moedermaatschappij van Arke) is momenteel druk bezig om de hele vloot te uniformiseren. Dat wil zeggen dat alle toestellen van Arke, Jetairfly (België), Thomson Airways (Groot Brittannië), TUIFly (Duitsland) en TUI Nordic (Zweden) allemaal hetzelfde kleuschema en per type ook dezelfde stoelindeling krijgen.

Alle B788's (Ook de paar weken oude PH-TFM) krijgen andere stoelen in Premium Comfort/Star Class (de IFE in de armleuning was toch niet zo'n succes), waarbij er precies 300 seats in het vliegtuig komen. De Star Class, die Arke vorig jaar met veel bombarie weer in het leven heeft geroepen verdwijnt dan weer.

Op internet gaan diverse geruchten dat uiteindelijk alle afzonderlijke maatschappijen worden samen gevoegd tot 1 grote maatschappij. Waarbij de Franse tak (Corsair) verkocht zal worden.
So we just called him Fred
  woensdag 29 april 2015 @ 21:43:17 #142
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152137148
Het zal ongetwijfeld toeval met de huidige rellen zijn, maar uitgerekend vandaag vliegt Arke naar Baltimore:
So we just called him Fred
pi_152153445
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 21:43 schreef FredvZ het volgende:
Het zal ongetwijfeld toeval met de huidige rellen zijn, maar uitgerekend vandaag vliegt Arke naar Baltimore:
[ afbeelding ]
Charter Baltimore - Lourdes die door Arke verkocht is. Blijkbaar mochten ze de empty legs van/naar Baltimore ook verkopen want zag behoorlijk wat pakketjes voor fly-drives Baltimore langskomen de laatste tijd :P (met maar 1 mogelijke reisdata; deze week)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_152166960
Nou, krijg ik alsnog gelijk; zeg maar dag tegen Malaysia Airlines in Nederland (en Europe in het geheel):



Malaysia Airlines fleet restructuring
quote:
April 30, 2015: Malaysia Airlines is offering for sale or lease all six of its Airbus A380s, its two Boeing 747-400Fs and four Airbus A330-200Fs and four Boeing 777-200ERs as it seeks to restructure following a disastrous 2014.

MAS lost two 777s last year: MH370, the flight that disappeared and still hasn’t been found; and MH17, the flight that was shot down over Ukraine.

Elimination of the freighters wipes out MASCargo.

MAS, the passenger operation, has six A380s, 15 A330-300s, 57 Boeing 737-800s with 14 on order and 10 options and 13 777-200ERs, according to Wikipedia.

The disposal of all six A380s presents an opportunity to test the market for used A380s and whether a key component to Airbus’ strategy for the super jumbo going forward will work: allow airlines to try out the airplane without having to spent the huge amount of money required to buy new. After experiencing the A380, the theory goes, other carriers will understand how this can spur sales.

This theory was created in anticipation of A380s coming off lease from Singapore Airlines and later Emirates Airlines for airplanes that are 12 years or older. The MAS A380s are considerably younger.

Disposal of the A330-200Fs won’t help Airbus sell new ones. The price has raised questions over the ROI of new-build, main-deck freighters (an issue with Boeing and its 747-8F and 777F as well). The relatively young 747-400Fs also will put pressure on Boeing’s ability of sell 747-8Fs to keep this line alive.
Aangezien de gehele 777 vlot er sowieso al uitging moest voor Amsterdam al wat anders komen; bijvoorbeeld de A380. Nu deze er ook uitgaat en hun A330's Europa niet halen betekend dit dus inderdaad het einde voor Malaysia Airlines in Europa.

Dit gaat interessant worden voor de A380's wat daar mee gaat gebeuren. Ze zijn nog erg jong (2-3 jaar oud) en er zijn nog niet eerder A380's zo van de ene naar de andere maatschappij gegaan.
Mogelijk naar Turkish Airlines?
(hoewel ik vandaag weer een artikel las waarin Turkish Airlines aangaf geen A380's te willen)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

D-ABYU; de 1514e gebouwde 747, de 80e 747 voor Lufthansa en wel de 19e 747-8i wordt vandaag naar Duitsland gevlogen vanuit Seattle.
Het is de allerlaatste 747-8i voor Lufthansa en naar alle waarschijnlijkheid dus ook de allerlaatste 747 ooit voor LH.
Lufthansa was/is een van de grootste klanten van de 747.

Bij de deliverycenter vandaag:




Verder; gewoon, daarom:



[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 30-04-2015 23:54:24 ]
  donderdag 30 april 2015 @ 23:47:43 #145
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_152168705
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 23:00 schreef Iemand91 het volgende:
Dit gaat interessant worden voor de A380's wat daar mee gaat gebeuren.
My guess: hetzelfde lot als de Skymark-kisten: inpakken en nooit meer naar omkijken:


  Moderator donderdag 30 april 2015 @ 23:54:14 #146
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152168912
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 21:39 schreef FredvZ het volgende:
[ afbeelding ]

Arke(Fly) bestaat dit jaar 10 jaar, daarom krijgen alle vliegtuigen een sticker. De vakantievlieger is opgericht op de overblijfselen van Holland Excel, wat weer een reïncarnatie was van Holland Excel. Met "dank" aan de twijfelachte prestaties van de PH-AHQ, -AHX en -AHY (allen B763) waren ze in de beginjaren onder vakantiegangers geliefd vanwege de relatieve lage prijzen en gehaat omdat je eigenlijk nooit zeker wist of je vlucht wel doorging. Wat je wel zeker wist dat je vertraging had ;)
In de loop der jaren nam de punctualiteit toe, evenals het aantal passagiers dat ze in een longhaul toestel weten te proppen (van 253 (B763) via 283 (B76W) naar 307 (B788)).

Even een noob vraag, wast betekent 76W? 763 betekent denk ik 767-300 en 787-800, maar zie hier ook geregeld dingen met een letter voorbij komen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 1 mei 2015 @ 00:09:24 #147
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_152169315
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 23:00 schreef Iemand91 het volgende:
Dit gaat interessant worden voor de A380's wat daar mee gaat gebeuren. Ze zijn nog erg jong (2-3 jaar oud) en er zijn nog niet eerder A380's zo van de ene naar de andere maatschappij gegaan.
Kunnen we niet een inzamelingsactie houden op Fok!? :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 00:10:51 #148
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_152169350
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2015 23:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Even een noob vraag, wast betekent 76W? 763 betekent denk ik 767-300 en 787-800, maar zie hier ook geregeld dingen met een letter voorbij komen
Alstu:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
IATA ICAO Manufacturer and Aircraft Type / Model
762  B762 Boeing 767-200 pax
763  B763 Boeing 767-300 pax
764  B764 Boeing 767-400 pax
767  n/a  Boeing 767 all pax models
76F  n/a  Boeing 767 all Freighter models
76W  B763 Boeing 767-300 (winglets) pax
76X  B762 Boeing 767-200 Freighter
76Y  B763 Boeing 767-300 Freighter

Volgens IATA een 767-300 met winglets dus. De 767-codes van IATA maken blijkbaar geen onderscheid tussen de non-ER en ER versies. Dat in tegenstelling tot bv de 777: 773 = 777-300 non-ER, 77W = 777-300ER.

Alle codes: link

However, airlines kunnen zelf ook zulke codes verzinnen om hun verschillende versies te kunnen specificeren. Delta gebruikt bv. 76D, 76L, 76H, 76P, 76Q, 76T, 76W, 76Z.

[ Bericht 3% gewijzigd door OEM op 01-05-2015 00:27:50 ]
  Moderator vrijdag 1 mei 2015 @ 00:54:06 #149
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152170265
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 00:10 schreef OEM het volgende:

[..]

Alstu:
[ code verwijderd ]

Volgens IATA een 767-300 met winglets dus. De 767-codes van IATA maken blijkbaar geen onderscheid tussen de non-ER en ER versies. Dat in tegenstelling tot bv de 777: 773 = 777-300 non-ER, 77W = 777-300ER.

Alle codes: link

However, airlines kunnen zelf ook zulke codes verzinnen om hun verschillende versies te kunnen specificeren. Delta gebruikt bv. 76D, 76L, 76H, 76P, 76Q, 76T, 76W, 76Z.
Ik dank u zeer _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 1 mei 2015 @ 10:47:15 #150
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152174710


Vandaag heeft Ryanair FR7522 (Allicante - Eindhoven) een extra stop moeten maken in Beauvais.
Geen mankementen aan het toestel, maar een bevalling.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla(...)aakt-extra-stop.html

In dit soort gevallen vraag ik me altijd af wat de motieven zijn van een hoogzwangere vrouw om in een vliegtuig te stappen. Het kan ook mijn eigen voorzichtigheid zijn, maar ik zou mijn hoogzwangere vrouw het liefst aan de grond houden.

Ik ben ook benieuwd hoe dit qua kosten gaat, extra tussenstops zijn zeer kostbaar en ik vraag me af of een doorsnee verzekering dat wel dekt.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')