abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 april 2015 @ 17:09:51 #1
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151487867
Beste mensen van Fok!

In september ben ik van plan om de studie accountancy te volgen aan de Hogeschool Rotterdam. Na wat op de site van de Hogeschool Rotterdam te hebben rondgekeken, viel het me op dat minder dan 30% zijn of haar diploma binnen 5 (!) jaar haalt. Het landelijk gemiddelde slagingspercentage binnen 5 jaar ligt bij de studie accountancy ook niet zo hoog t.o.v. van andere economische studies. Mijn vraag was dus waarom dit slagingspercentage zo laag is. Komt het doordat deze opleiding zwaar is of omdat veel mensen uiteindelijk inzien dat accountancy niet voor hen bestemd is? Of is er een andere reden?

Ik hoor het graag!
  woensdag 8 april 2015 @ 17:11:19 #2
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_151487919
Omdat het droge materie is en dit tegenvalt?

Doorgaans valt 50% van een HBO studie af omdat het niet juist gekozen is.
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
  woensdag 8 april 2015 @ 17:13:15 #3
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151487983
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:11 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Omdat het droge materie is en dit tegenvalt?

Doorgaans valt 50% van een HBO studie af omdat het niet juist gekozen is.
En wat versta je precies onder droge materie?
pi_151488066
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:13 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

En wat versta je precies onder droge materie?
Het is veel werken met cijfertjes en dat spreekt niet iedereen aan. En wat ik me bij accountancy ook kan voorstellen is dat veel mensen dat als studie kiezen als ze niet weten wat ze willen en dan afhaken omdat ze niet gemotiveerd zijn. Maar ja, sowieso zijn er weinig mensen gemotiveerd op het HBO.
pi_151488228
HBO Accountancy staat wel bekend als een zware studie. Daarnaast zijn er nog wel eens wat studenten die moeite hebben met de OAT (een soort eindtoets in de kernvakken), deze wordt slechts twee keer per jaar aangeboden. Zo ken ik wel een aantal studenten die enkel door de OAT vertraging hebben opgelopen.
  woensdag 8 april 2015 @ 17:23:08 #6
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151488272
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:15 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Het is veel werken met cijfertjes en dat spreekt niet iedereen aan. En wat ik me bij accountancy ook kan voorstellen is dat veel mensen dat als studie kiezen als ze niet weten wat ze willen en dan afhaken omdat ze niet gemotiveerd zijn. Maar ja, sowieso zijn er weinig mensen gemotiveerd op het HBO.
Werken met cijfertjes spreekt mij heel erg aan. Het is tevens ook iets waar ik goed in ben. Op de HAVO vind ik economie, wiskunde en (met name) m&o leuke vakken en ben er zelf ook aardig goed in. Alhoewel ik op de HAVO niet veel uitvoer, ben ik toch wel zeker dat ik voldoende motivatie kan opbrengen voor deze studie.
pi_151488303
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:23 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Werken met cijfertjes spreekt mij heel erg aan. Het is tevens ook iets waar ik goed in ben. Op de HAVO vind ik economie, wiskunde en (met name) m&o leuke vakken en ben er zelf ook aardig goed in. Alhoewel ik op de HAVO niet veel uitvoer, ben ik toch wel zeker dat ik voldoende motivatie kan opbrengen voor deze studie.
Als je het leuk vindt, moet je het ook vooral doen. Wie weet kun je na je eerste jaar nog doorstromen naar een bedrijfseconomische studie op de universiteit.
  woensdag 8 april 2015 @ 17:25:11 #8
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151488318
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:20 schreef Zechs het volgende:
HBO Accountancy staat wel bekend als een zware studie. Daarnaast zijn er nog wel eens wat studenten die moeite hebben met de OAT (een soort eindtoets in de kernvakken), deze wordt slechts twee keer per jaar aangeboden. Zo ken ik wel een aantal studenten die enkel door de OAT vertraging hebben opgelopen.
Is het zo dat de OAT extreem moeilijk is of heeft dit met de motivatie en/of intelligentie van de studenten te maken?
  woensdag 8 april 2015 @ 17:30:53 #9
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151488430
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:24 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Als je het leuk vindt, moet je het ook vooral doen. Wie weet kun je na je eerste jaar nog doorstromen naar een bedrijfseconomische studie op de universiteit.
Ik denk dat ik eerst mijn bachelor op het HBO afmaak. Puur omdat ik niet weet of ik het niveau van de Uni aankan en ik denk dat ik te makkelijk ga denken over het niveau. Als het goed is kan je in het 4e jaar van accountancy je minor dusdanig inrichten dat je een schakelprogramma kan volgen waardoor je rechtstreeks na je bachelor instroomt in een universitaire master.
pi_151488448
Het is wel een pittige toets, want het duurt de hele dag. Verder waren het wel de studenten die altijd zesjes haalden die hier onderuit gingen. Misschien gedeeltelijk motivatie, maar ook mensen die het niveau toch wat hoog vinden.

Mijn mening over de hbo accountancy opleiding is dat je met genoeg motivatie en discipline het makkelijk kunt halen. Bij sommige vakken is het een kwestie van de stof goed bijhouden. Ze zult het ook echt leuk moeten vinden, anders gaat het je wel tegenvallen. Gelukkig voor de mensen die niet de accountancy in willen kunnen ze vaak simpel overstappen naar bedrijfseconomie. Heb het regelmatig zien gebeuren, ook de andere kant op.
pi_151488472
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:30 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Ik denk dat ik eerst mijn bachelor op het HBO afmaak. Puur omdat ik niet weet of ik het niveau van de Uni aankan en ik denk dat ik te makkelijk ga denken over het niveau. Als het goed is kan je in het 4e jaar van accountancy je minor dusdanig inrichten dat je een schakelprogramma kan volgen waardoor je rechtstreeks na je bachelor instroomt in een universitaire master.
Dat zal iemand wiens motto Accounting is life is wel lukken.
  woensdag 8 april 2015 @ 17:56:18 #12
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151489068
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:31 schreef Zechs het volgende:
Het is wel een pittige toets, want het duurt de hele dag. Verder waren het wel de studenten die altijd zesjes haalden die hier onderuit gingen. Misschien gedeeltelijk motivatie, maar ook mensen die het niveau toch wat hoog vinden.

Mijn mening over de hbo accountancy opleiding is dat je met genoeg motivatie en discipline het makkelijk kunt halen. Bij sommige vakken is het een kwestie van de stof goed bijhouden. Ze zult het ook echt leuk moeten vinden, anders gaat het je wel tegenvallen. Gelukkig voor de mensen die niet de accountancy in willen kunnen ze vaak simpel overstappen naar bedrijfseconomie. Heb het regelmatig zien gebeuren, ook de andere kant op.
Bedankt voor deze voorlichting!
  woensdag 8 april 2015 @ 17:56:52 #13
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151489082
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:32 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Dat zal iemand wiens motto Accounting is life is wel lukken.
;)
  woensdag 8 april 2015 @ 18:06:06 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_151489274
De afvallers worden al uit de statistieken gefilterd. Anders zouden heel veel studies (door studiewisselingen) uitkomen op een rendement van rond de 20%. Dan heb je nog heel weinig aan die cijfers :P

Ik zelf gok erop dat accountancy een relatief laag studierendement kent doordat relatief veel studenten besluiten de premaster al te gaan doen tijdens hun bachelor (die mogelijkheid wordt geboden). Hierdoor *lijkt* het alsof ze langer over hun studie doen. Iemand die bijv communicatie heeft gedaan haalt eerst de bachelor en begint dan pas aan de premaster. Voor de student maakt dit weinig uit, maar dit heeft wel haar weerslag op de statistieken. De OAT zal ook wel als gevolg hebben dat veel studenten sowieso al een half jaartje langer moeten doen over hun studie en dus al een beetje vertraging hebben.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_151490920
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:23 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Werken met cijfertjes spreekt mij heel erg aan. Het is tevens ook iets waar ik goed in ben. Op de HAVO vind ik economie, wiskunde en (met name) m&o leuke vakken en ben er zelf ook aardig goed in. Alhoewel ik op de HAVO niet veel uitvoer, ben ik toch wel zeker dat ik voldoende motivatie kan opbrengen voor deze studie.
Accountancy is toch wel echt anders dan M&O. Met name het boekhouden kan vies tegenvallen in het begin voor havisten.
pi_151491079
Denk eerder dat de overstappers naar duaaltrajecten niet gefilterd zijn.
  woensdag 8 april 2015 @ 21:28:13 #17
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151496890
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:07 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Accountancy is toch wel echt anders dan M&O. Met name het boekhouden kan vies tegenvallen in het begin voor havisten.
Maar is m&o wel een voordeel? Komt economie zoals op de middelbare school nog terug? En hoe zit het met de wiskunde die je krijgt (soort en zwaarte)?
pi_151497318
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:28 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Maar is m&o wel een voordeel? Komt economie zoals op de middelbare school nog terug? En hoe zit het met de wiskunde die je krijgt (soort en zwaarte)?
M&O en economie bieden zeker een voordeel op een aantal vakken van het propedeuse jaar, maar dit zijn geen kernvakken. De wiskunde is waardeloos van de havo door de grafische rekenmachine. Bij accountancy krijg je kansberekeningen/statistiek en financiële rekenkunde. Verder moet je wat simpele algebra kennen. Alle wiskunde wordt gedaan met een simpele Casio.
pi_151510973
Ikzelf ben nu 2e jaars accountancy student. Op de havo had ik een E&M profiel met M&O. De M&O kennis die ik heb opgedaan kwam wel goed van pas bij vakken zoals bedrijfseconomie, en in mindere mate bij financiering. Ik vind de studie nog steeds leuk, maar vakken zoals belastingrecht zul je veelvuldig tegenkomen tijdens de studie.

Ik ben overigens begonnen met bedrijfseconomie, maar heb de overstap naar accountancy gemaakt omdat ik van mening ben dat de studie een stuk degelijker is en je een betere theoretische basis krijgt ten opzichte van bedrijfseconomie. Ook is het zo dat ik het volgend jaar stage loop bij een accountantskantoor en elke vrijdag gewoon les heb. Tijdens je stageperiode krijg je dus ook gewoon tentamens, dit kan best wel wennen zijn. Als je echt de accountancy kant op wilt dan moet je sowieso rekening houden met het doorstuderen na je hbo. Dit kan een doorstroom zijn naar de universiteit, zoals al eerder is gezegd, of een 3-jarige post-hbo opleiding die je combineert met een 3-jarige praktijkstage. Als je deze succesvol afgerond hebt dan mag je jezelf inschrijven als Accountant-Aministratieconsulent (AA).

Ik denk dat dit voor hbo begrippen een moeilijke studie is. Zeker wat betreft de economische opleidingen behoort deze opleiding denk ik tot de zwaarste vanwege de landelijke eindtoets en de wettelijk beschermde titel.

Als je nog vragen hebt dan kun je deze gerust stellen.

Gr. Koen
  donderdag 9 april 2015 @ 15:21:45 #20
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_151516991
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 12:05 schreef Koenieboyy het volgende:
Ikzelf ben nu 2e jaars accountancy student. Op de havo had ik een E&M profiel met M&O. De M&O kennis die ik heb opgedaan kwam wel goed van pas bij vakken zoals bedrijfseconomie, en in mindere mate bij financiering. Ik vind de studie nog steeds leuk, maar vakken zoals belastingrecht zul je veelvuldig tegenkomen tijdens de studie.

Ik ben overigens begonnen met bedrijfseconomie, maar heb de overstap naar accountancy gemaakt omdat ik van mening ben dat de studie een stuk degelijker is en je een betere theoretische basis krijgt ten opzichte van bedrijfseconomie. Ook is het zo dat ik het volgend jaar stage loop bij een accountantskantoor en elke vrijdag gewoon les heb. Tijdens je stageperiode krijg je dus ook gewoon tentamens, dit kan best wel wennen zijn. Als je echt de accountancy kant op wilt dan moet je sowieso rekening houden met het doorstuderen na je hbo. Dit kan een doorstroom zijn naar de universiteit, zoals al eerder is gezegd, of een 3-jarige post-hbo opleiding die je combineert met een 3-jarige praktijkstage. Als je deze succesvol afgerond hebt dan mag je jezelf inschrijven als Accountant-Aministratieconsulent (AA).

Ik denk dat dit voor hbo begrippen een moeilijke studie is. Zeker wat betreft de economische opleidingen behoort deze opleiding denk ik tot de zwaarste vanwege de landelijke eindtoets en de wettelijk beschermde titel.

Als je nog vragen hebt dan kun je deze gerust stellen.

Gr. Koen
Bedankt voor je reactie Koen. Is het zo dat je als afgestudeerde accountancy student meer kan dan een bedrijfseconomie student? Ik bedoel dus of je ook dezelfde banen als een afgestudeerde bedrijfseconoom kan krijgen. Zo ja, zul je dan eerder aangenomen worden voor zo'n functie omdat accountancy zwaarder is?
pi_151518355
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:21 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie Koen. Is het zo dat je als afgestudeerde accountancy student meer kan dan een bedrijfseconomie student? Ik bedoel dus of je ook dezelfde banen als een afgestudeerde bedrijfseconoom kan krijgen. Zo ja, zul je dan eerder aangenomen worden voor zo'n functie omdat accountancy zwaarder is?
Ja dit klopt inderdaad. Een werkgever zal bij een sollicitatie de opleiding accountancy zeker als volwaardig zien ten opzichte van een afgestuurde bedrijfseconoom. Dit inderdaad vanwege het niveau van de opleiding. Je kunt als afgestudeerde hbo'r accountancy dus gewoon solliciteren voor BE-functies zonder enig nadeel. Andersom is het echter zo dat accountantskantoren vaak liever mensen willen die hbo accountancy hebben afgerond i.p.v. bedrijfseconomie, dit vanwege de achterstand op een aantal vakgebieden.

Mijns inziens zou ik voor accountancy kiezen, mocht dit niet bevallen of te zwaar zijn dan kun je volgens mijn ervaringen redelijk makkelijk switchen naar bedrijfseconomie. Ik wil overigens wel nog vermelden dat bedrijfseconomie studenten doorgaans wat socialer zijn. Tijdens de opleiding bedrijfseconomie zijn er ook wat meer vakken die zich specifiek richten op het beter naar voren brengen van deze 'soft skills'.
pi_151523248
Even een correctie op de opleidingen na je HBO kunt/gaat doen.
Voor de AA-opleiding is er een éénjarig theoretisch deel dat Post-HBO is. Wel is er een praktijkstage van 3 jaar (afhankelijk van je functie hoelang je daar over doet). De praktijkstage is voornamelijk gericht op evalueren en kunnen laten zien dat je een professional bent.

Als je RA zou willen worden is er een vervolgopleiding op de universiteit (in deeltijd of voltijd) vereist en zal je pak en beet nog minimaal 3 jaar bezig zijn met het theoretische deel. Hier zit ook een praktijkopleiding van drie jaar bij.

Ik wil wel even zeggen dat je je nu nog niet met deze keuze hoeft bezig te houden, maar je bent iig op de hoogte van wat er van je verwacht wordt als je echt accountant wilt worden. Kijk nu gewoon of accountancy je leuk lijkt en dan komt de rest vanzelf.
  zaterdag 11 april 2015 @ 10:55:08 #23
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_151572225
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:21 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie Koen. Is het zo dat je als afgestudeerde accountancy student meer kan dan een bedrijfseconomie student? Ik bedoel dus of je ook dezelfde banen als een afgestudeerde bedrijfseconoom kan krijgen. Zo ja, zul je dan eerder aangenomen worden voor zo'n functie omdat accountancy zwaarder is?
Mijn man heeft in vier jaar deeltijd naast een fulltime baan op een accountantskantoor de studie bedrijfseconomie afgerond.
Hij heeft geen verschil ervaren in uitnodiging voor gesprekken of banen die hem daadwerkelijk aangeboden werden binnen de accountancy.
Als hij zou willen is RA of AA ook gewoon een optie nog steeds.
Echter heeft hij ervaren dat hij de meer bedrijfseconomische kant leuker vindt dan boekhouden en jaarrekeningen samenstellen. Dus hij is de controller kant op gegaan.
Hij vindt dat zijn studie BE meer richtingen nadien biedt maar het is maar net wat je zoekt natuurlijk.
Een bedrijfseconoom krijgt ook de commerciële en marketing kant aangeboden op school in ieder geval.

Als je zeker weet dat je RA of AA wilt worden is accountancy de beste studie inderdaad maar daarvoor zal je zolang je werkt elk jaar punten moeten blijven behalen om je titel te mogen blijven voeren.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:02:18 #24
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_152010256
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 16:07 schreef Koenieboyy het volgende:

[..]

Ja dit klopt inderdaad. Een werkgever zal bij een sollicitatie de opleiding accountancy zeker als volwaardig zien ten opzichte van een afgestuurde bedrijfseconoom. Dit inderdaad vanwege het niveau van de opleiding. Je kunt als afgestudeerde hbo'r accountancy dus gewoon solliciteren voor BE-functies zonder enig nadeel. Andersom is het echter zo dat accountantskantoren vaak liever mensen willen die hbo accountancy hebben afgerond i.p.v. bedrijfseconomie, dit vanwege de achterstand op een aantal vakgebieden.

Mijns inziens zou ik voor accountancy kiezen, mocht dit niet bevallen of te zwaar zijn dan kun je volgens mijn ervaringen redelijk makkelijk switchen naar bedrijfseconomie. Ik wil overigens wel nog vermelden dat bedrijfseconomie studenten doorgaans wat socialer zijn. Tijdens de opleiding bedrijfseconomie zijn er ook wat meer vakken die zich specifiek richten op het beter naar voren brengen van deze 'soft skills'.
De laatste alinea is bullshit, ik vind ac-cursisten veel prettiger in de omgang dan be-cursisten. Bij be vind je wel meer ex-mbo'ers misschien kan het daar aan liggen. Bij ac meer ex-havisten en ex-vwo'ers.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_152010450
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:02 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

De laatste alinea is bullshit, ik vind ac-cursisten veel prettiger in de omgang dan be-cursisten. Bij be vind je wel meer ex-mbo'ers misschien kan het daar aan liggen. Bij ac meer ex-havisten en ex-vwo'ers.
Ik zeg niet dat het een feit is, ik spreek enkel uit eigen ervaring. Het is uiteraard zo dat je tegenwoordig in veel beroepen sociaal vaardig moet zijn, maar er zullen altijd verschillen zijn. Mijns inziens is de doorsnee ACC-student op het hbo wel serieuzer dan de doorsnee BE-student.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:16:41 #26
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_152010606
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:10 schreef Koenieboyy het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het een feit is, ik spreek enkel uit eigen ervaring. Het is uiteraard zo dat je tegenwoordig in veel beroepen sociaal vaardig moet zijn, maar er zullen altijd verschillen zijn. Mijns inziens is de doorsnee ACC-student op het hbo wel serieuzer dan de doorsnee BE-student.
Ja ok. Ik vond de be-cursisten vooral irritant, voornamelijk door hun mbo-houding. Zo van, je MOET naar de les, maar we hebben geen zin.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_152250574
Ik ben iemand die in 4 jaar de (duale) accountancy-opleiding heeft afgerond op Hogeschool Rotterdam. Ik zal aangeven waarom ik denk dat het percentage zo laag is.

Het eerste jaar is te doen voor alle doelgroepen (mbo'ers, havo'ers en vwo'ers). In dit jaar krijg je een wat bredere vakkennis. Hier vallen studenten af die het aantal vakken te veel vinden en die dan overstappen naar Bedrijfseconomie. De meeste medestudenten halen alle vakken van het eerste jaar, zeker na 1 a 2 keer.

Het tweede en het derde jaar ga je je direct richten op de kernvakken van de accountancy en het niveau is al snel wat hoger dan het eerste jaar. Er zitten pittige vakken bij die niet in 1 jaar worden gehaald. Het kwam regelmatig voor dat men al in het vierde jaar zat en dan nog vakken open had staan uit het tweede jaar. Er zitten gewoon echt lastige onderwerpen bij waarbij je vanaf les 1 serieus mee moet doen om het vak te kunnen halen (behalve als je een genie bent natuurlijk).

Naast het feit dat de stof steeds zwaarder wordt heb je in het vierde jaar de OAT, dit is de eindtoets van jouw opleiding. Zonder deze toets kun je geen accountancy-diploma behalen. Deze toets bestaat uit alle stof die je vanaf zeker jaar 2 hebt geleerd over de kernvakken. Dus je kunt begrijpen dat dit erg veel stof is. De toets duurt zoals eerder aangegeven 8 uur. Vooral bij de lessn voor deze OAT (voorberiding van een half collegejaar) dien je echt vanaf het begin je huiswerk te maken , want een maand van te voren gaan studeren red je niet. Veel studenten denken te licht na over deze OAT, dat is al een valkuil. Lakse studenten halen het dan ook niet. Deze kunnen zeker 3 keer de toets maken (dus een vertraging van 1,5 jaar, zonder eerder opgelopen vertraging).
Als het je maar niet lukt om die OAT te halen kun je ervoor kiezen om dan een diploma voor Bedrijfseconomie te nemen. Want accountancy is al een Bedrijfseconomisch diploma met extra's.

Dus conclusie de opleiding wordt met het jaar zwaarder, het niveau neemt steeds toe. En de OAT is de ultime toets of jij een accountancy-diploma waardig bent en hier loopt men veel vertrafing op.

P.s. Ik heb een duale opleiding gedaan, dit houdt in dat je dus nog naast al het leren 3 dagen werkt op een accountantskantoor/-organisatie waar je werkt als een volwaardig medewerker insclusief overwerken enz. Hier is de uitval groter dan bij de voltijd opleiding.
Lizzíe says bubay....
pi_152252576
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 23:13 schreef Lizz3Lizz het volgende:
Ik ben iemand die in 4 jaar de (duale) accountancy-opleiding heeft afgerond op Hogeschool Rotterdam. Ik zal aangeven waarom ik denk dat het percentage zo laag is.

Het eerste jaar is te doen voor alle doelgroepen (mbo'ers, havo'ers en vwo'ers). In dit jaar krijg je een wat bredere vakkennis. Hier vallen studenten af die het aantal vakken te veel vinden en die dan overstappen naar Bedrijfseconomie. De meeste medestudenten halen alle vakken van het eerste jaar, zeker na 1 a 2 keer.

Het tweede en het derde jaar ga je je direct richten op de kernvakken van de accountancy en het niveau is al snel wat hoger dan het eerste jaar. Er zitten pittige vakken bij die niet in 1 jaar worden gehaald. Het kwam regelmatig voor dat men al in het vierde jaar zat en dan nog vakken open had staan uit het tweede jaar. Er zitten gewoon echt lastige onderwerpen bij waarbij je vanaf les 1 serieus mee moet doen om het vak te kunnen halen (behalve als je een genie bent natuurlijk).

Naast het feit dat de stof steeds zwaarder wordt heb je in het vierde jaar de OAT, dit is de eindtoets van jouw opleiding. Zonder deze toets kun je geen accountancy-diploma behalen. Deze toets bestaat uit alle stof die je vanaf zeker jaar 2 hebt geleerd over de kernvakken. Dus je kunt begrijpen dat dit erg veel stof is. De toets duurt zoals eerder aangegeven 8 uur. Vooral bij de lessn voor deze OAT (voorberiding van een half collegejaar) dien je echt vanaf het begin je huiswerk te maken , want een maand van te voren gaan studeren red je niet. Veel studenten denken te licht na over deze OAT, dat is al een valkuil. Lakse studenten halen het dan ook niet. Deze kunnen zeker 3 keer de toets maken (dus een vertraging van 1,5 jaar, zonder eerder opgelopen vertraging).
Als het je maar niet lukt om die OAT te halen kun je ervoor kiezen om dan een diploma voor Bedrijfseconomie te nemen. Want accountancy is al een Bedrijfseconomisch diploma met extra's.

Dus conclusie de opleiding wordt met het jaar zwaarder, het niveau neemt steeds toe. En de OAT is de ultime toets of jij een accountancy-diploma waardig bent en hier loopt men veel vertrafing op.

P.s. Ik heb een duale opleiding gedaan, dit houdt in dat je dus nog naast al het leren 3 dagen werkt op een accountantskantoor/-organisatie waar je werkt als een volwaardig medewerker insclusief overwerken enz. Hier is de uitval groter dan bij de voltijd opleiding.
Hoeveel verdiende je bruto/netto tijdens de duale opleiding accountancy? en hoeveel uur per week werkte je?
pi_152283277
Een hbo studie überhaupt als een zware studie bestempelen :')
  dinsdag 5 mei 2015 @ 08:07:43 #30
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_152288161
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 00:46 schreef mario.gossini het volgende:

[..]

Hoeveel verdiende je bruto/netto tijdens de duale opleiding accountancy? en hoeveel uur per week werkte je?
Mijn man werkte 32 uur per week. 2 avonden per week ging hij naar school en op zijn vrije dag studeerde hij en schreef zijn scriptie etc.
Ik geloof dat zijn start salaris destijds ¤1800,- was. Maar dat steeg behoorlijk snel. In het laatste jaar van zijn studie zat hij al op 1000 euro meer. Allemaal bruto. Na het afronden van zijn studie werd hij beloond met wederom een goede verhoging. Zijn baas was duidelijk tevreden over zijn capaciteiten. Collega's die meer moeite hadden om vakken te halen en langer over de studie deden stegen wat minder snel.
Baas betaalde ook 50% van de studiekosten. Al met al een prima manier geweest om theorie en praktijk te combineren.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 5 mei 2015 @ 08:14:22 #31
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_152288198
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 23:28 schreef hunterwow het volgende:
Een hbo studie überhaupt als een zware studie bestempelen :')
Doe nu ook hbo-accountancy 2e jaar. Kwam van het vwo af, maar haal nu ook alleen maar slechte cijfers, namelijk 5,6 2x 6,0 en een 6,5. Met dit soort cijfers kun je nooit de universiteit aan.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_152295259
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 08:07 schreef laziness het volgende:

[..]

Mijn man werkte 32 uur per week. 2 avonden per week ging hij naar school en op zijn vrije dag studeerde hij en schreef zijn scriptie etc.
Ik geloof dat zijn start salaris destijds ¤1800,- was. Maar dat steeg behoorlijk snel. In het laatste jaar van zijn studie zat hij al op 1000 euro meer. Allemaal bruto. Na het afronden van zijn studie werd hij beloond met wederom een goede verhoging. Zijn baas was duidelijk tevreden over zijn capaciteiten. Collega's die meer moeite hadden om vakken te halen en langer over de studie deden stegen wat minder snel.
Baas betaalde ook 50% van de studiekosten. Al met al een prima manier geweest om theorie en praktijk te combineren.
Ok. Hoeveel dagen in de week werkte hij? En deed hij HBO of WO?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 13:39:25 #33
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_152295462
Het topic gaat toch over hbo accountancy? ;)
En er staat 32 uur plus op zijn vrije dag studeerde hij dus dat maakt vier dagen werken hè :P
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_152843171
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 00:46 schreef mario.gossini het volgende:

[..]

Hoeveel verdiende je bruto/netto tijdens de duale opleiding accountancy? en hoeveel uur per week werkte je?
Pffff... Even denken hoor....

Bruto bedragen weet ik ongeveer, volgens mij in het eerste jaar 1300 voor 40uur, wat opliep tot 1900 in het vierde jaar. En dan na je opleiding verdiende ik iets van 2300 ongeveer.
Dus het halen van je diploma heeft veel waarde dus ga daar ook echt voor!!!!!!
En mijn contracturen 24 uur, maar regelmatig overgewerkt zoals dat gaat in de accountancywereld. En in vakanties en drukke periode 40uur gewerkt.
Lizzíe says bubay....
pi_152843218
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 23:28 schreef hunterwow het volgende:
Een hbo studie überhaupt als een zware studie bestempelen :')
Ok.... Hebben we er weer zo eentje die zichzelf superslim vindt op de universiteit..

Binnen alle studievormen heb je makkelijke en moeilijke opleidingen. Accountancy valt bij HBO in het moeilijke gedeelte. Zie slagingspercentages....
Lizzíe says bubay....
pi_152963408
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 00:12 schreef Lizz3Lizz het volgende:

[..]

Ok.... Hebben we er weer zo eentje die zichzelf superslim vindt op de universiteit..

Binnen alle studievormen heb je makkelijke en moeilijke opleidingen. Accountancy valt bij HBO in het moeilijke gedeelte. Zie slagingspercentages....
Wil nog niet persé zeggen dat de studie daadwerkelijk moeilijk is. Misschien is het type accountancy student(lees cursist) wel een ramdebiel. Maarja, dat is natuurlijk iets voor de echte studenten om te begrijpen.
pi_152992210
quote:
13s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 08:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Doe nu ook hbo-accountancy 2e jaar. Kwam van het vwo af, maar haal nu ook alleen maar slechte cijfers, namelijk 5,6 2x 6,0 en een 6,5. Met dit soort cijfers kun je nooit de universiteit aan.
Erno-BE doet AC? Wat een plottwist.
pi_152992295
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 12:05 schreef Koenieboyy het volgende:
Ikzelf ben nu 2e jaars accountancy student. (...) Ook is het zo dat ik het volgend jaar stage loop bij een accountantskantoor en elke vrijdag gewoon les heb. Tijdens je stageperiode krijg je dus ook gewoon tentamens, dit kan best wel wennen zijn.
Komt bekend voor, elke vrijdag les. Is dat het geval op elke hogeschool?
  dinsdag 26 mei 2015 @ 22:32:14 #39
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_152992822
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 22:19 schreef 7166 het volgende:

[..]

Erno-BE doet AC? Wat een plottwist.
Plottwist?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_152992839
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 22:32 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Plottwist?
Je naam vermoed anders.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 22:34:08 #41
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_152992910
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 22:32 schreef 7166 het volgende:

[..]

Je naam vermoed anders.
BE slaat niet op bedrijfseconomie
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_152992943
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 22:34 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

BE slaat niet op bedrijfseconomie
Ooh oke, excuus.
  donderdag 7 juli 2016 @ 23:27:53 #43
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_163592527
Herinnerde dit topic van mij nog en het leek mij wel leuk om te vertellen (misschien leuk voor toekomstige studenten) dat ik alle punten in het eerste jaar heb gehaald. Het niveau viel ontzettend 'tegen'. Hiermee bedoel ik dat de lessen en toetsen van een erg laag niveau waren. Desondanks dit lage niveau was het voldoendepercentage per toets gemiddeld slechts 50%. Je zou denken dat 50% dan ook zou moeten herkansen, maar bij ons kan je jammer genoeg met projecten compenseren. Er wordt dus genoeg aan gedaan om ook de zwakkeren te helpen (mbo'ers, in mijn klas dan). Daarnaast komen er veel dingen terug die al op de havo zijn behandeld.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
pi_163594684
Goed bezig! Misschien moet je met je P direct naar de universiteit gaan, als hbo ac toch te makkelijk is?
pi_180231387
Herinnerde dit topic van mij nog en het leek mij wel leuk om te vertellen (misschien leuk voor toekomstige studenten) dat ik alle punten in het eerste jaar heb gehaald. Het niveau viel ontzettend 'tegen'. Hiermee bedoel ik dat de lessen en toetsen van een erg laag niveau waren. Desondanks dit lage niveau was het voldoendepercentage per toets gemiddeld slechts 50%. Je zou denken dat 50% dan ook zou moeten herkansen, maar bij ons kan je jammer genoeg met projecten compenseren. Er wordt dus genoeg aan gedaan om ook de zwakkeren te helpen (mbo'ers, in mijn klas dan). Daarnaast komen er veel dingen terug die al op de havo zijn behandeld.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Hey mr.accountant,
Ik vroeg me af of jij me wat kon helpen of advies geven. Ik heb me havo diploma gehaald zonder er echt iets voor te doen. Daarna ben ik naar het vwo gegaan maar ben ik afgehaakt na 2 jaar omdat ik deels niet genoeg me best deed en deels omdat het tempo veels te hoog lag (4,5 en 6 in 1 jaar). Nou wil ik accountancy doen maar ik zie iedereen zeggen dat het heel zwaar is en al. En vroeg me dus af wat jij ervan denkt. Op de havo had ik een n&g en n&t profiel met economie erbij. Verder heb ik thuis alle stof van 5 havo m&o lopen leren als voorbereiding voor komend jaar. En aangezien deze topic al ondertussen 2 jaar ouder is sinds je reactie heb je volgends mij je 3e jaar net afgerond (als je alles gehaald hebt). Wat vind je van de jaren na het 1e jaar?
Bij voorbaat dank :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')