Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde. Onlangs heb ik privé een 14 jaar oude auto gekocht (a 19 cent per kilometer bij zakelijk gebruik), wellicht dat ik die over een jaar aan mn bedrijf verkoop.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:54 schreef Burdie het volgende:
Voor bijtelling geldt overigens altijd de catalogusprijs, ook als je een occassion aanschaft.
Bijna goed.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde.
Dus je Ferrari tegen dagwaarde gaat je niet (meer) lukken, die zal je tegen de waarde in het economisch verkeer moeten bijtellen.quote:Dit tarief bedraagt 35% van de waarde in het economisch verkeer.
Kan je die laatste zin eens toelichten?quote:Op woensdag 8 april 2015 11:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja zijn echt heel veel soorten regeltjes, is niet zo heel makkelijk te zeggen. Het is lang niet altijd gunstig om een auto op de zaak te hebben, er wordt veel naar prive gecorrigeerd door de bijtelling en de btw prive correctie. Anderzijds is het ook zelden nadelig, maar zowel de bijtelling als de btw prive correctie zijn op basis van de cataloguswaarde, dus hoe ouder de auto, hoe nadeliger het wordt.
Je kunt altijd 19 cent per km rekenen als je auto prive hebt, dan heb je verder er geen administratie naar behalve dat je dus wel de zakelijke kilometers moet bijhouden. Meestal kiezen mensen er ook voor om de auto op de zaak te doen en bijtelling te betalen zodat er verder niets meer qua kilometers hoeft te worden bijgehouden. Anderzijds kan het zijn dat je de kilometers sowieso bijhoudt als je het doorfactureert aan de klant.
Wat betreft bijzondere aftrekposten is er niet zo heel veel meer over. KIA geldt alleen voor busjes (grijs kenteken). Elektrische auto's hebben nog wel de MIA/VAMIL en vaak lage bijtelling dus daar zit een voordeel. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke autokosten.
en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is ten strengste verboden om achteraf de uren nog op te stellen. Dus bij een eventuele controle moet je het overzichtje hebben. Natuurlijk zo gedetailleerd mogelijk, maar met name voor de grensgevallen of de beroepen waarbij de uren heel lastig te herleiden zijn. Bij een webwinkel is dit zeker het geval. Nou helpt een hoge omzet wel mee aan het verklaren natuurlijk. Het is meer de website branche waar het lastig is. Als jij een goede lopende website hebt die 2500 pm verdient, kun je dit makkelijk verdienen met 30 min. per dag updaten.
Kans op een controle is klein, maar als je te laat bent met belasting betalen e.d. dan kunnen er wel lampjes gaan branden. Tenminste, dat hoor ik vaak als verklaring van inspecteurs.
Heel nuttige informatie, dank je! Wij hebben de auto in het eerste jaar voor een groot deel al afgeschreven dus wellicht is dit wel van toepassing op ons.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:
Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000
Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.
Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
Als je geen personeel hebt lijkt me dat op zich wel goed bewijs. Officieel moeten de uren gewoon bijgehouden zijn voor de zelfstandigenaftrek dus er moet iets van bewijs te vinden zijn. Heb je een hoge omzet, geen personeel en via mail, agenda, alarmsysteem kan na worden gegaan dat er iedere dag gewerkt wordt, dan zal het wel kloppen.quote:Op woensdag 8 april 2015 12:00 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?
Dus als ik een auto rijd van 40.000 en 25% en mijn kosten zijn 5000, dan betaal ik zo'n 7500 wanneer de auto nog niet afgeschreven is (52% van 10.000 en 52% van 5000) en nog maar 5000 wanneer de auto wel volledig afgschreven is (52% van 5000 en 52% van 5000)?quote:Op woensdag 8 april 2015 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:
Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000
Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.
Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Burdie het volgende:
Toevallig heb ik met mijn man een discussie over het volgende, ben benieuwd wat jullie vinden/denken...
Moet je als blogger (of breder: journalist) de jou ter review toegezonden artikelen en andere incentives (persreizen, etentjes, etc.) zien als loon in natura waar je inkomensbelasting over moet afdragen of niet? En waar ligt de grens? Lipstickje niet, auto wel?
En hoe zit dat aan de kant van een bedrijf? Mag je een journalist onbeperkt 'in de watten leggen'? Waar ligt de grens tussen reclame/marketinginvestering en relatiegeschenk?
Een auto moet altijd in 5 jaar worden afgeschreven, behalve een bestelauto/busje (die mag versneld worden afgeschreven door starters) of een elektrische auto volgens de VAMIL regeling.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dus als ik een auto rijd van 40.000 en 25% en mijn kosten zijn 5000, dan betaal ik zo'n 7500 wanneer de auto nog niet afgeschreven is (52% van 10.000 en 52% van 5000) en nog maar 5000 wanneer de auto wel volledig afgschreven is (52% van 5000 en 52% van 5000)?
Is het dan niet voordelig om een auto zo snel mogelijk af te schrijven? Of moet dat altijd in 5 jaar x 20%?
Nooit aan gedacht om inkomstenbelasting te betalen over dingen die ik krijg. Ik heb er niet om gevraagd, ik krijg het gewoon ook, denk dat dat ook wel verschil maakt?quote:Op woensdag 8 april 2015 15:37 schreef Burdie het volgende:
Niemand die iets over mijn casus kwijt wil?
[..]
Volgens mijn man maakt het verschil of je afspraken over een tegenprestatie hebt gemaakt.quote:Op woensdag 8 april 2015 16:50 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nooit aan gedacht om inkomstenbelasting te betalen over dingen die ik krijg. Ik heb er niet om gevraagd, ik krijg het gewoon ook, denk dat dat ook wel verschil maakt?
Dus ik mag mijn auto niet in 8 jaar afschrijven?quote:Op woensdag 8 april 2015 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Een auto moet altijd in 5 jaar worden afgeschreven, behalve een bestelauto/busje (die mag versneld worden afgeschreven door starters) of een elektrische auto volgens de VAMIL regeling.
En ik als starter niet in één jaar?quote:
Als ik dit lees worden exorbitante "giften" gezien als steekpenningen. Niet zakelijk aftrekbaar voor degene die het betaald, maar ook niet belast voor degene die het ontvangt.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Burdie het volgende:
Volgens mijn man maakt het verschil of je afspraken over een tegenprestatie hebt gemaakt.
Sturen ze jou een plant op, dan is dat een gift.
Geven ze jou een plant in ruil voor werkzaamheden (het schrijven van een artikel over die plant), dan is het loon in natura.
Waarom zou je een busje in 1 jaar willen afschrijven?quote:Op vrijdag 10 april 2015 21:56 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
En ik als starter niet in één jaar?
Uitstellen van belastingclaim.quote:Op zaterdag 11 april 2015 00:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarom zou je een busje in 1 jaar willen afschrijven?
Willekeurig afschrijven als starter mag alleen bij investeringen waar ook de KIA voor geldt, dus nog steeds geen personenauto (tenzij VAMIL). Zoals ik al aangaf...quote:Op vrijdag 10 april 2015 21:56 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
En ik als starter niet in één jaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |