abonnement Unibet Coolblue
pi_151478136
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 10:54 schreef Burdie het volgende:
Voor bijtelling geldt overigens altijd de catalogusprijs, ook als je een occassion aanschaft.
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde. Onlangs heb ik privé een 14 jaar oude auto gekocht (a 19 cent per kilometer bij zakelijk gebruik), wellicht dat ik die over een jaar aan mn bedrijf verkoop.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alexxxxx op 08-04-2015 11:52:33 ]
pi_151478494
quote:
3s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde.
Bijna goed.

quote:
Dit tarief bedraagt 35% van de waarde in het economisch verkeer.
Dus je Ferrari tegen dagwaarde gaat je niet (meer) lukken, die zal je tegen de waarde in het economisch verkeer moeten bijtellen.
pi_151478507
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja zijn echt heel veel soorten regeltjes, is niet zo heel makkelijk te zeggen. Het is lang niet altijd gunstig om een auto op de zaak te hebben, er wordt veel naar prive gecorrigeerd door de bijtelling en de btw prive correctie. Anderzijds is het ook zelden nadelig, maar zowel de bijtelling als de btw prive correctie zijn op basis van de cataloguswaarde, dus hoe ouder de auto, hoe nadeliger het wordt.

Je kunt altijd 19 cent per km rekenen als je auto prive hebt, dan heb je verder er geen administratie naar behalve dat je dus wel de zakelijke kilometers moet bijhouden. Meestal kiezen mensen er ook voor om de auto op de zaak te doen en bijtelling te betalen zodat er verder niets meer qua kilometers hoeft te worden bijgehouden. Anderzijds kan het zijn dat je de kilometers sowieso bijhoudt als je het doorfactureert aan de klant.

Wat betreft bijzondere aftrekposten is er niet zo heel veel meer over. KIA geldt alleen voor busjes (grijs kenteken). Elektrische auto's hebben nog wel de MIA/VAMIL en vaak lage bijtelling dus daar zit een voordeel. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke autokosten.
Kan je die laatste zin eens toelichten?
Spoilers!
pi_151478844
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:

Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000

Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.

Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
Facts don't care about your feelings
pi_151478942
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is ten strengste verboden om achteraf de uren nog op te stellen. Dus bij een eventuele controle moet je het overzichtje hebben. Natuurlijk zo gedetailleerd mogelijk, maar met name voor de grensgevallen of de beroepen waarbij de uren heel lastig te herleiden zijn. Bij een webwinkel is dit zeker het geval. Nou helpt een hoge omzet wel mee aan het verklaren natuurlijk. Het is meer de website branche waar het lastig is. Als jij een goede lopende website hebt die 2500 pm verdient, kun je dit makkelijk verdienen met 30 min. per dag updaten.

Kans op een controle is klein, maar als je te laat bent met belasting betalen e.d. dan kunnen er wel lampjes gaan branden. Tenminste, dat hoor ik vaak als verklaring van inspecteurs.
en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_151479076
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:

Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000

Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.

Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
Heel nuttige informatie, dank je! Wij hebben de auto in het eerste jaar voor een groot deel al afgeschreven dus wellicht is dit wel van toepassing op ons.

Edit: oh wacht. Ik geloof dat ik verkeerd om dacht. Maar desalniettemin nuttige info ^O^
Spoilers!
pi_151479394
quote:
2s.gif Op woensdag 8 april 2015 12:00 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?
Als je geen personeel hebt lijkt me dat op zich wel goed bewijs. Officieel moeten de uren gewoon bijgehouden zijn voor de zelfstandigenaftrek dus er moet iets van bewijs te vinden zijn. Heb je een hoge omzet, geen personeel en via mail, agenda, alarmsysteem kan na worden gegaan dat er iedere dag gewerkt wordt, dan zal het wel kloppen.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 8 april 2015 @ 15:34:15 #83
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151484809
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:

Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000

Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.

Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
Dus als ik een auto rijd van 40.000 en 25% en mijn kosten zijn 5000, dan betaal ik zo'n 7500 wanneer de auto nog niet afgeschreven is (52% van 10.000 en 52% van 5000) en nog maar 5000 wanneer de auto wel volledig afgschreven is (52% van 5000 en 52% van 5000)?

Is het dan niet voordelig om een auto zo snel mogelijk af te schrijven? Of moet dat altijd in 5 jaar x 20%?
  woensdag 8 april 2015 @ 15:37:05 #84
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151484915
Niemand die iets over mijn casus kwijt wil?
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Burdie het volgende:
Toevallig heb ik met mijn man een discussie over het volgende, ben benieuwd wat jullie vinden/denken...

Moet je als blogger (of breder: journalist) de jou ter review toegezonden artikelen en andere incentives (persreizen, etentjes, etc.) zien als loon in natura waar je inkomensbelasting over moet afdragen of niet? En waar ligt de grens? Lipstickje niet, auto wel?
En hoe zit dat aan de kant van een bedrijf? Mag je een journalist onbeperkt 'in de watten leggen'? Waar ligt de grens tussen reclame/marketinginvestering en relatiegeschenk?
KuikenGuppy
pi_151485028
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:34 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dus als ik een auto rijd van 40.000 en 25% en mijn kosten zijn 5000, dan betaal ik zo'n 7500 wanneer de auto nog niet afgeschreven is (52% van 10.000 en 52% van 5000) en nog maar 5000 wanneer de auto wel volledig afgschreven is (52% van 5000 en 52% van 5000)?

Is het dan niet voordelig om een auto zo snel mogelijk af te schrijven? Of moet dat altijd in 5 jaar x 20%?
Een auto moet altijd in 5 jaar worden afgeschreven, behalve een bestelauto/busje (die mag versneld worden afgeschreven door starters) of een elektrische auto volgens de VAMIL regeling.
Facts don't care about your feelings
pi_151487316
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:37 schreef Burdie het volgende:
Niemand die iets over mijn casus kwijt wil?

[..]

Nooit aan gedacht om inkomstenbelasting te betalen over dingen die ik krijg. Ik heb er niet om gevraagd, ik krijg het gewoon ook, denk dat dat ook wel verschil maakt?
  donderdag 9 april 2015 @ 14:35:07 #87
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151515454
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 16:50 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Nooit aan gedacht om inkomstenbelasting te betalen over dingen die ik krijg. Ik heb er niet om gevraagd, ik krijg het gewoon ook, denk dat dat ook wel verschil maakt?
Volgens mijn man maakt het verschil of je afspraken over een tegenprestatie hebt gemaakt.
Sturen ze jou een plant op, dan is dat een gift.
Geven ze jou een plant in ruil voor werkzaamheden (het schrijven van een artikel over die plant), dan is het loon in natura.
Nou is een plant een matig voorbeeld, maar het wordt m.i. wat dubieus als je per maand duizenden euro's aan voordeel geniet vanwege je werk, maar dit niet als 'inkomsten' hoeft op te geven.
Stel, Volvo wil dat jij in hun nieuwste model auto rijdt, daarin gezien wordt, daar iets over schrijft... mag dat gewoon gratis, zonder bijtelling of watdanook? Terwijl, als ik een auto zou rijden 'van de baas' moet ik netjes bijtelling betalen per maand? Is er een grens en waar ligt die?
KuikenGuppy
pi_151520976
Ik heb nog nooit gehoord dat een autojournalist (wat ik ook ben) bijtelling of belasting moet betalen over een testauto.
  donderdag 9 april 2015 @ 17:59:52 #89
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151521413
Ook niet als je er vier jaar in zou rijden?
KuikenGuppy
  Moderator donderdag 9 april 2015 @ 18:19:49 #90
257132 crew  Awsom
pi_151521908
Een autojournalist rijdt niet vier jaar in dezelfde auto om er dan een review over te schrijven.

Er zit een duidelijk verschil tussen een auto een paar dagen of twee weken testen en het hele jaar door in een door Volvo gesponsorde auto rijden. In het eerste geval zie ik het niet als loon (in welke vorm dan ook) maar eerder als part-of-the-job. In het tweede geval is het wel duidelijk een vorm van loon.

Een autojournalist zou zichzelf trouwens even goed achter de oren moeten krabben als hij voor langere tijd een gesponsorde auto accepteert. Vanuit bedrijfsethisch perspectief zou ik dat niet erg netjes vinden en daarnaast zou het de neutraliteit van de journalist schaden.
  donderdag 9 april 2015 @ 18:30:40 #91
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151522243
Ik heb het niet over een autojournalist die een paar keer in een auto rijdt om erover te schrijven, maar bijvoorbeeld beauty/fashion bloggers die een Renault 'krijgen' om voor langere tijd in te rijden en gezien te worden.
Het was overigens gewoon een voorbeeld, sommige journalisten of bloggers gaan gesponsord voor duizenden euro's op vakantie, krijgen voor duizenden euro's kleding en schoenen, etc.
Vroeg me gewoon af hoe dat zit :).
KuikenGuppy
pi_151522889
voor mij is een testauto rijden gewoon werk (een heel leuk deel van mn werk, dat wel :P ) Bij het rijden in een gesponsorde auto zal er waarschijnlijk wel meer tegenover staan dan alleen rijden, zoals op moeten komen draven bij tig evenementen, je moet immers wel gezien worden.
  vrijdag 10 april 2015 @ 17:41:02 #93
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_151555044
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Een auto moet altijd in 5 jaar worden afgeschreven, behalve een bestelauto/busje (die mag versneld worden afgeschreven door starters) of een elektrische auto volgens de VAMIL regeling.
Dus ik mag mijn auto niet in 8 jaar afschrijven? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_151556193
Minimaal 5 jaar dan :P
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 10 april 2015 @ 21:56:34 #95
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151563309
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 18:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Minimaal 5 jaar dan :P
En ik als starter niet in één jaar? :?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 10 april 2015 @ 22:05:28 #96
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151563650
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Burdie het volgende:
Volgens mijn man maakt het verschil of je afspraken over een tegenprestatie hebt gemaakt.
Sturen ze jou een plant op, dan is dat een gift.
Geven ze jou een plant in ruil voor werkzaamheden (het schrijven van een artikel over die plant), dan is het loon in natura.
Als ik dit lees worden exorbitante "giften" gezien als steekpenningen. Niet zakelijk aftrekbaar voor degene die het betaald, maar ook niet belast voor degene die het ontvangt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_151567486
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 21:56 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

En ik als starter niet in één jaar? :?
Waarom zou je een busje in 1 jaar willen afschrijven?
  zaterdag 11 april 2015 @ 00:24:28 #98
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151567928
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 00:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarom zou je een busje in 1 jaar willen afschrijven?
Uitstellen van belastingclaim.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_151570454
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 21:56 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

En ik als starter niet in één jaar? :?
Willekeurig afschrijven als starter mag alleen bij investeringen waar ook de KIA voor geldt, dus nog steeds geen personenauto (tenzij VAMIL). Zoals ik al aangaf...
Facts don't care about your feelings
pi_151570877
Bij dat soort grote giften gaan inderdaad bellen rinkelen bij de belastingdienst. Die zijn best streng als het aankomt op (mogelijke) steekpenningen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')