Om er nu over te gaan klagen met een totaal van 12 weken vakantie is ook weer wat overdreven natuurlijk. Maar het klopt inderdaad wel; in theorie zit de voorbereidingstijd en nakijktijd etc. van je lessen wel in je urenplaatje maar in de praktijk kost het allemaal veel meer tijd. Tel daar nog eens wat ouderavonden en andere buitenschoolse activiteiten bij op en de fabel dat je zo weinig uren maakt als je in het onderwijs werkt, is aardig ontkracht. Over een jaar bekeken zul je waarschijnlijk evenveel werken als iemand met een 'normaal' aantal vakantiedagen.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:04 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Ik heb een handjevol vrienden en vriendinnen die in het onderwijs zitten en die klagen steen en been dat hun werk zo veel tijd opslokt. Ze werken op papier weliswaar 40 uren maar door bezuinigingen, gebrek aan (personeels)capaciteit en het feit dat er van ze wordt verwacht dat ze voor elke werkdag ook minimaal een uur vrije tijd in bijv. het nakijken van toetsen/huiswerk steken. Dat heeft dan schijnbaar te maken met de 7 à 8 weken die ze tijdens de schoolvakantie vakantie hebben, die 5 uren per week die ze buiten hun 40 urige werkweek aan werk besteden compenseert daar weer voor.
Dat geldt eigenlijk alleen voor de zomervakantie.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:07 schreef eriksd het volgende:
Het voordeel is wel dat vakantie ook echt vakantie is; de boel ligt dan stil.
Hangt er imo toch aan hoe je daar zelf mee om gaat. Voor mij is vakantie ook vakantie en wens ik niet lastig gevallen te worden met werkgerelateerde zaken tenzij de toko in de fik vliegt.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:07 schreef eriksd het volgende:
Het voordeel is wel dat vakantie ook echt vakantie is; de boel ligt dan stil.
Absoluut ook herkenbaar, vandaar dat ik er vraagtekens bij zet dat iemand die, volgens het lijstje, wél fulltime dat werk doet en daar ook nog eens een leuk salaris voor krijgt (geen één van mijn vrienden in het onderwijs hebben 2800 bruto voor 36 uur, not even close), en schijnbaar geen last van dat fenomeen heeft. Als ik die vrienden van me moet geloven is het onderwijs wat beloning (waardering, loon) betreft de hel op aarde.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om er nu over te gaan klagen met een totaal van 12 weken vakantie is ook weer wat overdreven natuurlijk. Maar het klopt inderdaad wel; in theorie zit de voorbereidingstijd en nakijktijd etc. van je lessen wel in je urenplaatje maar in de praktijk kost het allemaal veel meer tijd. Tel daar nog eens wat ouderavonden en andere buitenschoolse activiteiten bij op en de fabel dat je zo weinig uren maakt als je in het onderwijs werkt, is aardig ontkracht. Over een jaar bekeken zul je waarschijnlijk evenveel werken als iemand met een 'normaal' aantal vakantiedagen.
Ik werk op papier vier dagen. In de praktijk ga ik ruimschoots over de 40 uur per week heen.
Voor mij is vakantie ook vakantie, maar de telefoon gaat wel mee uiteraard. Helemaal ontslagen van verplichtingen ben je nooit. Maargoed, dat hangt wellicht ook van mijn werk af.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:12 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Hangt er imo toch aan hoe je daar zelf mee om gaat. Voor mij is vakantie ook vakantie en wens ik niet lastig gevallen te worden met werkgerelateerde zaken tenzij de toko in de fik vliegt.
[..]
Absoluut ook herkenbaar, vandaar dat ik er vraagtekens bij zet dat iemand die, volgens het lijstje, wél fulltime dat werk doet en daar ook nog eens een leuk salaris voor krijgt (geen één van mijn vrienden in het onderwijs hebben 2800 bruto voor 36 uur, not even close), en schijnbaar geen last van dat fenomeen heeft. Als ik die vrienden van me moet geloven is het onderwijs wat beloning (waardering, loon) betreft de hel op aarde.
Waarom zou je goed betaald moeten worden voor het jaar in jaar uit afdraaien van hetzelfde lesje? Omdat het geestdodend werk is? Dan zijn er wel meer beroepen die een betere beloning verdienen.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:24 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Ah, een feest van herkenning, zeggen mijn vrienden ook altijd. Maar ja, niet mijn sector dan zullen we maar zeggen. We krijgen allemaal graag een veer in de reet, maar uiteindelijk is werk toch werk waar je je boterham van moet betalen. Voor waardering koop je niks. Er wordt inderdaad vooral in het onderwijs en in de zorg klakkeloos van je verwacht dat je uit eigen initiatief, in je eigen tijd, werk gaat zitten doen. Jammer, want het zijn en blijven absoluut noodzakelijke sectoren, en onderwijzers en zorgverleners mogen wat mij betreft ook stukken meer waardering (en salaris) krijgen.
Omdat vooral de zorg en het onderwijs sectoren zijn die onderhevig zijn aan constante bezuinigingen en verloedering. Het is al geen vetpot wat die lui verdienen, en dan wordt het ze ook nog eens steeds lastiger gemaakt. Je kunt niet ontkennen dat er veel beroepen zijn die zowel fysiek als mentaal stukken minder belastend zijn, maar wel het dubbele aan salaris opleveren. En dan zeg ik, iemand die voor zijn leeftijd een héél leuk inkomen heeft want het geluk om specialistische IT kennis in huis te hebben, het zelf.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:27 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Waarom zou je goed betaald moeten worden voor het jaar in jaar uit afdraaien van hetzelfde lesje? Omdat het geestdodend werk is? Dan zijn er wel meer beroepen die een betere beloning verdienen.
Pardon?quote:Op maandag 25 mei 2015 17:27 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Waarom zou je goed betaald moeten worden voor het jaar in jaar uit afdraaien van hetzelfde lesje? Omdat het geestdodend werk is? Dan zijn er wel meer beroepen die een betere beloning verdienen.
Dus slecht management is reden om beter betaald te worden? Dat lijkt me eerder een reden om een andere baan te gaan zoeken.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:34 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Omdat vooral de zorg en het onderwijs sectoren zijn die onderhevig zijn aan constante bezuinigingen en verloedering.
Zo slecht wordt het helemaal niet betaald, en dan nog.quote:Het is al geen vetpot wat die lui verdienen, en dan wordt het ze ook nog eens steeds lastiger gemaakt.
Nou en? Net alsof er een correlatie is of zou moeten zijn tussen fysieke en mentale belasting en inkomen. Overigens: wat let leraren om een ander beroep te zoeken als het ze niet bevalt?quote:Je kunt niet ontkennen dat er veel beroepen zijn die zowel fysiek als mentaal stukken minder belastend zijn, maar wel het dubbele aan salaris opleveren.
quote:En dan zeg ik, iemand die voor zijn leeftijd een héél leuk inkomen heeft want het geluk om specialistische IT kennis in huis te hebben, het zelf.
Dat zit inderdaad in de aard van veel docenten. Ik ben zelf niet zo'n perfectionist en kijk veel na tijdens de lessen als de leerlingen aan het werk zijn. Uiteraard ontkom ik er in piekperiodes niet aan om buiten school om nog werk te verrichten en zijn er ook zaken als open dagen en een zestal ouderavonden per jaar, maar dat weet je. Overigens is het bij veel andere banen ook steeds gebruikelijker om nog wat thuis af te moeten ronden, dus dat is niet uniek voor het beroep van docent.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:04 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Ik heb een handjevol vrienden en vriendinnen die in het onderwijs zitten en die klagen steen en been dat hun werk zo veel tijd opslokt. Ze werken op papier weliswaar 40 uren maar door bezuinigingen, gebrek aan (personeels)capaciteit en het feit dat er van ze wordt verwacht dat ze voor elke werkdag ook minimaal een uur vrije tijd in bijv. het nakijken van toetsen/huiswerk steken. Dat heeft dan schijnbaar te maken met de 7 à 8 weken die ze tijdens de schoolvakantie vakantie hebben, die 5 uren per week die ze buiten hun 40 urige werkweek aan werk besteden compenseert daar weer voor.
Nee. Electronica staat bekend als duur.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:36 schreef miro86 het volgende:
[..]
Ja, het is een stuk goedkoper, maar vooral voor lokaal geproduceerde goederen en diensten (denk aan bier in een kroeg). Een tv van 1000 euro hier kost nog steeds minstens zo'n 900 euro daar.
Nee.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:19 schreef miro86 het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het ook om lev ipv euro. Scheelt ook weer 50%
Ik herken dit wel grotendeels ja. Ik hou ook wel van klagen en doe er graag aan mee, maar ik kan ook wel relativeren. Als ik zie dat sommigen tal van uren in lesvoorbereidingen en allerlei plannetjes met slechte controle/rendement steken dan verbaast het me niet dat ze zoveel uur kwijt zijn.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:20 schreef danos het volgende:
Leuk altijd die discussies rondom werken in het onderwijs. Naar mijn mening krijgt men daar een prima salaris. Bijna elke docent die ik ken, en dat zijn er behoorlijk wat hoor ik iedere verjaardag weer steen en been klagen dat het zo druk is en dat ze zo weinig verdienen.
Diezelfde mensen zie ik overigens allemaal op wintersport gaan met de kids en 3+ weken in het hoogseizoen.
Het beloningssysteem is gewoon verrot, doordat iedereen hetzelfde verdiend en je alleen door extra dingen er wat leuke bonusjes bij kan krijgen. Er is geen prestatiemotivatie in het loonstelsel.
Daarbij wordt er gewoon crap gemanaged en wordt een deel van de extra uren veroorzaakt door inefficient werken. Ik kan ook 60-70 uur werken als ik mijn werk niet organiseer. Doe ik dat wel dan is het 40-45. Daar worden ook te weinig handvaten voor gegeven.
Tot slot is er naar mijn idee, zoals bij vele (semi)overheidsorganen nauwelijks sociale controle.
Dan heb je de verdeling op mijn school nog niet gezien. Daar zit vrijwel iedereen die veel in de bovenbouw lesgeeft in LD. En dankzij de functiemix (is wel iets versoepeld) moeten er mede daardoor nog meer naar LD.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:23 schreef Knutknuttsson het volgende:
Veruit de meeste docenten in het VO zitten in schaal LB. Daar is de max na 12 jaar bereikt en dan verdient men 3744 bruto. Een veel kleiner deel zit in LC en een nog veel kleiner deel in LD. Slechts een enkeling (zo'n 15 procent) verdient in het VO dus de max van 4900. Standaard na 12 jaar 5000 euro verdienen klopt dus absoluut niet.
Bij ons op school komt het er ongeveer op neer dat de eerstegraders die in de bovenbouw lesgeven LD hebben, en daarmee is de pot leeg en de rest kan fluiten naar welke hogere schaal dan ook.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:40 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Dan heb je de verdeling op mijn school nog niet gezien. Daar zit vrijwel iedereen die veel in de bovenbouw lesgeeft in LD. En dankzij de functiemix (is wel iets versoepeld) moeten er mede daardoor nog meer naar LD.
Maar je hebt gelijk in de algemene zin. Dan blijft mijn punt echter staan, je moet namelijk wel blijven evalueren of iemand terecht in die LD-schaal zit en terecht omhoog klimt naar dat salaris van bijna 2x modaal. Nu is het zo dat je onafhankelijk van je prestatie dus 'standaard' omhoog klimt (dat bedoelde ik er meer mee, ongeacht schaal).
In de bovenbouw werken dan ook universitair (of hbo-master )geschoolde docenten. Daardoor krijgen zij LD.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:40 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Dan heb je de verdeling op mijn school nog niet gezien. Daar zit vrijwel iedereen die veel in de bovenbouw lesgeeft in LD. En dankzij de functiemix (is wel iets versoepeld) moeten er mede daardoor nog meer naar LD.
Maar je hebt gelijk in de algemene zin. Dan blijft mijn punt echter staan, je moet namelijk wel blijven evalueren of iemand terecht in die LD-schaal zit en terecht omhoog klimt naar dat salaris van bijna 2x modaal. Nu is het zo dat je onafhankelijk van je prestatie dus 'standaard' omhoog klimt (dat bedoelde ik er meer mee, ongeacht schaal).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |