abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_151299565
Ik heb even moeten zoeken in het archief van NWS, en heb het bijbehorende topic gevonden. In een documentaire van Frans Bromet, die op tweede paasdag wordt uitgezonden, gaat de veroorzaker van dit ongeluk terug naar de plek des onheils. Niet alleen hij maar ook vier anderen.

quote:
Ja, hij mocht 'pielen' met de telefoon die keurig in de houder op het dashboard in zijn auto zat. Hij hield zich aan de regels. Maar lette niet goed op. En plots knalde hij achter op de file en beroofde in één klap een 2-jarige peuter van het leven. Vol berouw voert Koen van Tongeren nu een kruistocht tegen onoplettendheid achter het stuur.

Het is vrijdagmiddag 21 oktober 2011 als Van Tongeren (34), freelance filmmaker, op rijksweg A4 bij Leidschendam naar het telefoonnummer van een klant zoekt. De gevolgen zijn even onverwacht als vreselijk. ,,Je realiseert je niet dat je door zoiets een mensenleven ruïneert en de dood van een kind op je geweten hebt,'' zal hij later tijdens de rechtszaak verklaren.

Dat is de boodschap die Van Tongeren nu wil uitdragen. ,,Besef dat gehannes met een mobieltje een mensenleven kan kosten. Mijn mobiel zat in de houder, dus ik mocht 'm gebruiken. Zolang het mag, waan je je veilig. Maar dat is waanzin. Door mijn verhaal te blijven vertellen hoop ik dat nu ergens een kleuter loopt die een puber wordt, doordat iemand anders dit verhaal heeft gelezen en oplet in de auto.''

Leven onder een grijze sluier
Van Tongeren leidt tot de dramatische gebeurtenis een 'heel mooi leven'. ,,Een fijne partner, geweldig werk, ik woon fantastisch en zie door mijn werk de hele wereld. Dat alles kan ineens onder een grijze sluier raken door een fout zoals ik heb gemaakt, een fout waardoor een ander diep wordt getroffen.

Ik kon ook wel eens eindeloos in het dashboardkastje zoeken naar een dropje. Zoiets lijkt heel onschuldig, maar dat ene moment van onoplettendheid kan zo enorm gevaarlijk zijn. In mijn omgeving zegt iedereen wel een keer bijna zoiets te hebben meegemaakt. Dat bedoel ik maar: het kan iedereen overkomen.''

'Er is geen dag dat ik er niet mee bezig ben'
Van Tongeren zegt niet te willen weglopen voor zijn eigen verantwoordelijkheid. ,,Er is geen dag dat ik er niet mee bezig ben. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik onder de schuld vandaan zou proberen te komen. Eigenlijk zou ik voor de familie van het jongetje op m'n knieën willen gaan, omdat ik me realiseer wat een verschrikkelijk leed ik hen heb aangedaan. Ik heb ze een brief geschreven, die is geaccepteerd. Contact hebben we nooit gehad.''

Van Tongeren werd door de rechter bestraft met een taakstraf van 150 uur en een rijontzegging voor 115 dagen. ,,Maar al had ik 2 jaar de gevangenis in gemoeten, ik heb een jongetje doodgereden! Ik ben er nooit mee bezig geweest wat de gevolgen voor mij zouden zijn.''

De moeder en zus van de omgekomen peuter raken bij het ongeval zwaargewond, maar familie en vrienden zien Van Tongeren ook min of meer als slachtoffer, dat hulp moet zoeken. ,,Ik was de eerste weken kapot, heb veel gehuild. Maar wat ik had aangericht was zo ernstig, ik móest erover praten. Het wegstoppen zou niet werken. Natuurlijk heb ik me allerlei scenario's in het hoofd gehaald. Wat als de moeder was overleden, wat als het jongetje voor zijn leven in een rolstoel was beland? Ik ben gestopt daarover na te denken, je komt er niet uit.''

Afstand houden
Van Tongeren rijdt weer auto. Maar anders dan voorheen. ,,Ik houd nu meer afstand. Als ik toen 10 meter meer had gehad, dan had ik dit verhaal nu niet hoeven vertellen.''

De NCRV zendt 6 april (20.25 uur) de documentaire In één klap van Frans Bromet uit. Daarin vertellen vijf verkeersdeelnemers die een dodelijk ongeluk veroorzaakten, onder wie Koen van Tongeren, over de gevolgen. Ze gaan terug naar de plek des onheils.
bron

De originele OP:

quote:
Kun je als land, rechter en wetgever de ouders van dit dode jongetje eigenlijk nog harder beledigen en uitlachen dan dit? Ik betwijfel het.

Oh en De_Guidance, jij mag mooi wegblijven uit dit topic met je opmerkingen als 'onderbuikgevoelens van de massa' en 'In Nederland straffen we echt wel zwaar genoeg'.

www.ad.nl/ad/nl/1038/Rott(...)nes-met-mobiel.dhtml

Gadverdamme...
  donderdag 2 april 2015 @ 17:30:56 #2
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_151299897
Ik ben het er mee eens dat hij toch ook een soort van slachtoffer is.
ik denk niet dat jaren in de cel iets zou veranderen gezien hij het niet expres heeft gedaan, het heet niet voor niks een ongeluk.

Het is verschrikkelijk, voor alle betrokkenen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_151300151
Wat doet dit in NWS?

Met alle respect maar het betreft geen actueel nieuws, het gaat over een programma van Frans Bromet over deze gebeurtenissen.

Daarom lijkt GC of TV mij meer op z'n plaats. :P

Maar gezien de laatste quote in de OP hoopt TS op smakelijke reacties van users die weer helemaal losgaan over deze "misdadigers" van gebeurtenissen van jaren terug. Wat het niet minder erg maakt overigens, maar je daar nu nog over opwinden heeft weinig nut.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_151300242
Het is Nieuws en Achtergronden toch? Dus niet alleen actueel nieuws?
pi_151300316
Kan gewoon hier blijven ja.
pi_151300319
Wel interessant om eens zoiets belicht te zien vanuit de dader. Wellicht dat het de figuren die direct moord en brand schreeuwen dan eens een beetje inzicht geven in a. het feit dat het inderdaad echt iedereen kan overkomen en b. dat zwaarder straffen werkelijk geen enkel redelijk doel dient, zeker niet in gevallen als deze.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_151300342
150 uur, en levenslang bedoel je qua schuldgevoelens..
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_151301587
Ik weet wat "pielen" met je telefoon kan doen. Ik ben er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar het was een zeer goed schrikmoment.
pi_151427797
Straks om 20:25 op Nederland 2.
  maandag 6 april 2015 @ 20:02:45 #10
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_151428052
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2015 17:46 schreef DS4 het volgende:
Wel interessant om eens zoiets belicht te zien vanuit de dader. Wellicht dat het de figuren die direct moord en brand schreeuwen dan eens een beetje inzicht geven in a. het feit dat het inderdaad echt iedereen kan overkomen en b. dat zwaarder straffen werkelijk geen enkel redelijk doel dient, zeker niet in gevallen als deze.
Natuurlijk niet!! Deze crimineel moet van hen levenslang de gevangenis in!!!
pi_151431990
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 19:55 schreef Mylene het volgende:
Straks om 20:25 op Nederland 2.
Poeh. Dat was heftig. Die jongen die er echt helemaal niks aan kon doen was totaal getraumatiseerd ... Vreselijk, hoop dat hij nog wat rust krijgt.

Misschien verplichte kost voor mensen die betrapt worden bij het pielen aan hun telefoon.
pi_151438461
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2015 17:46 schreef DS4 het volgende:
Wel interessant om eens zoiets belicht te zien vanuit de dader. Wellicht dat het de figuren die direct moord en brand schreeuwen dan eens een beetje inzicht geven in a. het feit dat het inderdaad echt iedereen kan overkomen en b. dat zwaarder straffen werkelijk geen enkel redelijk doel dient, zeker niet in gevallen als deze.
het doel is dan het voeden van onderbuikgevoelens. Maar dat mag je geloof ik niet zeggen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')