Grappig, ik heb net het tegenovergestelde het gevoel bij verkeer dat van baan wisselt. Ik moet wel toegeven, laatste pagina's nauwelijks gelezen dus misschien ligt het daar aan. Maar wat ik vooral lees bij verkeer dat van baan wisselt is dat het te langzaam gaat en het bekende 'spiegelen' (in dit geval het niet spiegelen) verhaalquote:Op dinsdag 7 april 2015 21:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik heb de indruk dat de meeste verkeersdeelnemers denken dat invoegend of van baan wisselend verkeer altijd voorrang heeft op de snelweg. En als ze hun knipperlicht aanzetten hoeven ze ook niet meer te kijken
Ik snap je ergernis, maar dit is precies het soort debilisering waar ik tegen ageer. S bochten, chicanes e.d. om verkeer af te remmen. Zorg dat het wegbeeld overeen komt met de geldende snelheid (vaak een probleem), zorg dat er goede alternatieven zijn om niet door een centrum heen te hoeven (die vooral ook sneller zijn!), maar dit soort wegen worden dan aangeduid als sluiproute en ook verneukt. Zo'n verandering als je hier op de foto ziet en beschreven hebt, heet dan nog duurzaam veilig ook, terwijl het feitelijk alleen maar onveiliger is geworden. En waarschijnlijk kan je hier niet eens meer met 50 doorheen. Net als die drempels in een 50 weg waar je stapvoets in zijn 1 overheen moet omdat je anders, met een compleet originele wagen, met de carterpan op de grond zit.quote:Op dinsdag 7 april 2015 22:01 schreef Posergoth6667 het volgende:
Ik heb het idee dat de meeste mensen die achter het stuur van een vierwieler gaan zitten uberhaupt niet meer nadenken (of alleen nog maar aan zichzelf). Ik heb zelf ook een auto maar ik heb het idee dat mensen steeds asocialer worden. Fietsers, brommers, motoren, ze moeten het allemaal ontgelden om maar harder en harder te kunnen gaan. Voorrang verlenen is er ook niet meer bij, voetgangers bij zebrapaden moeten echt goed opletten om niet overreden te worden en invoegen is gooi-werk aan het worden.
Hier in de buurt is een mooie S bocht, speciaal gemaakt om het verkeer af te remmen. 1 rijstrook per kant met doorbroken streep in het midden. Aan beide kanten ligt een doorgetrokken streep met daarnaast, zonder berm, verhoging etc, een fietspad. Als je daar aan komt, ga maar op het fietspad rijden want anders heb je zo een frontale aanrijding omdat bijna iedereen de bocht afsnijd terwijl dat niet mag. Het is dat ik niet de juiste apparatuur heb anders zou ik daar dolgraag s'nachts een paar betonnen paaltjes in het midden willen plaatsen. Misschien dat mensen dan wel op de rijbaan blijven. Als ik daar fiets doe ik dat meestal op het voetpad. Ik ben daar al een keer aangereden toen ik aan het fietsen was en 1 keer bijna toen ik op de brommer notabene zelf af aan het snijden was door op het fietspad te rijden aan de goede kant. Een tegenligger had mij bijna frontaal aangereden omdat hij aan de andere kant met twee wielen op het fietspad reed.
[ afbeelding ]
Volgens mij verwoord je het anders, maar zeg je nu exact hetzelfde als het bericht dat je citeert.quote:Op dinsdag 7 april 2015 22:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Grappig, ik heb net het tegenovergestelde het gevoel bij verkeer dat van baan wisselt. Ik moet wel toegeven, laatste pagina's nauwelijks gelezen dus misschien ligt het daar aan. Maar wat ik vooral lees bij verkeer dat van baan wisselt is dat het te langzaam gaat en het bekende 'spiegelen' (in dit geval het niet spiegelen) verhaal
je draait wel de boel om. Het verkeer op de invoegstrook is in principe verantwoordelijk voor het invoegen. Maar dat wil ook zeggen dat het verkeer op de doorgaande rijbaan mee doet met dat hele invoegproces. Dat wil dus zeggen, een beetje ruimte maken. Misschien een beetje gas geven of remmen als dat gaat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:39 schreef zarGon het volgende:
[..]
Man man man...
[..]
Mooi, we zijn het eens dat je constant allerlei zaken erbij haalt die niet aan de orde zijn in de situatie waar ik het over heb...
[..]
.
Mooie aannames.
[..]
Je weet helemaal niets over het rijgedrag van de auto achter mij en trekt allerlei conclusies.
[..]
Ik heb geen idee waarom je het telkens hebt over niet vooruit kunnen kijken, want ik heb zonder problemen kunnen invoegen, zonder de auto's op de rijstrook waarop ik invoeg te hinderen. Ik 'klaagde' dan ook niet over niet kunnen invoegen. Het ging om makkelijk invoegen.
Ciora snapt het punt dat ik wil maken wel; het verkeer kan veilig en vlot blijven doorstromen als men anticipeert op invoegend verkeer.
Je bent vermakelijk, dat wel.
Wat moet ik dan? Naar links gaan omdat een ander te beroerd is zijn ogen te gebruiken? Ja, sorry, maar dan ben ik te beroerd om op te schuiven. Hij heeft een probleem en wil dat juist mijn probleem nemen.quote:
Want jij vindt dat je geen probleem hebt en een ander daarmee wilt opzadelen? Deze reactie toont duidelijk aan hoe blind je bent voor je eigen onkunde.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:39 schreef zarGon het volgende:
Mooi, we zijn het eens dat je constant allerlei zaken erbij haalt die niet aan de orde zijn in de situatie waar ik het over heb...
Jij ook niet, want je zit er niet in. En wat let je om van je gas af te gaan? Doe ik ook op invoegstroken bij vrachtwagens, tot de bocht /slinger rustig rijden en daarna op het gas. Gevolg? Ik voeg met minimaal 80 in en kan wel knap door naar links zonder anderen te hinderen terwijl het verkeer op de bumper van die vrachtwagen nog steeds 60 rijdt en er eigenlijk niet lekker tussen gaat komen zonder remacties te veroorzaken. En ja, dat lukt ook prima met een een koekblik. Ja, je moet alleen wel je gaspedaal wat dieper indrukken dan half en misschien eens bij een iets hoger toerental schakelen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:39 schreef zarGon het volgende:
Je weet helemaal niets over het rijgedrag van de auto achter mij en trekt allerlei conclusies.
Want iets minder hard gas geven en achter een auto invoegen is onmogelijk voor je...quote:
Wat is het probleem? Makkelijk invoegen, je hebt geen besef van hoe groot je auto eigenlijk?quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:39 schreef zarGon het volgende:
Ik heb geen idee waarom je het telkens hebt over niet vooruit kunnen kijken, want ik heb zonder problemen kunnen invoegen, zonder de auto's op de rijstrook waarop ik invoeg te hinderen. Ik 'klaagde' dan ook niet over niet kunnen invoegen. Het ging om makkelijk invoegen.
Als het invoegend verkeer eens zou anticiperen op het verkeer op de hoofdrijbaan, dan kan het verkeer op de hoofdrijbaan ook veilig en vlot door blijven stromen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:39 schreef zarGon het volgende:
Ciora snapt het punt dat ik wil maken wel; het verkeer kan veilig en vlot blijven doorstromen als men anticipeert op invoegend verkeer.
Liever vermakelijk dan een gevaar op de weg zonder verkeersinzicht.quote:
Dat weet niemand. Maar de politie kan ze in theorie goed aanpakken, want de regels die voor automobilisten gelden, gelden ook voor fietsers: Afstand houden (je moet de weg binnen stopafstand kunnen overzien), voorrang verlenen, niet racen op de openbare weg.quote:
Met als verschil dat je als automobilist een roze pasje moet verdienen, terwijl iedere idioot op een fiets mag zitten.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat weet niemand. Maar de politie kan ze in theorie goed aanpakken, want de regels die voor automobilisten gelden, gelden ook voor fietsers: Afstand houden (je moet de weg binnen stopafstand kunnen overzien), voorrang verlenen, niet racen op de openbare weg.
En het SWOV wil ze nog op de rijbaan hebben ook.
Maar dat doet niets af aan het feit dat je de wet niet mag overtreden. En daarbij, jij gelooft dat die babyboomers in die te strakke pakkies geen rijbewijs hebben? Want het zijn meestal babyboomers.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:34 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Met als verschil dat je als automobilist een roze pasje moet verdienen, terwijl iedere idioot op een fiets mag zitten.
Doet niets af aan de verplichting de Nederlandse wetten te kennen, ook een fietser moet als bestuurder op de hoogte zijn van de verkeersregels.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:34 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Met als verschil dat je als automobilist een roze pasje moet verdienen, terwijl iedere idioot op een fiets mag zitten.
Die grijze knarren in een veel te strak pak en op een te dure fiets hebben wel een rijbewijs ja...die gasten die op een kroegfiets met doodsverachting door het verkeer slalommen vaak niet. Vaak weten ze gewoon niet beter. Als op een gelijkwaardige kruispunt een jonge fietser met een smartphone in de hand van links komt, rem ik gewoon. Vaak weten ze niet eens dat je voorrang moet verlenen...accepteer het gewoon.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:46 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar dat doet niets af aan het feit dat je de wet niet mag overtreden. En daarbij, jij gelooft dat die babyboomers in die te strakke pakkies geen rijbewijs hebben? Want het zijn meestal babyboomers.
Nee, je moet je aan de wet houden. Je hoeft ze niet te kennen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:54 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Doet niets af aan de verplichting de Nederlandse wetten te kennen, ook een fietser moet als bestuurder op de hoogte zijn van de verkeersregels.
Sowieso kan je beter remmen, aansprakelijk ben je sowieso. Schuldig niet nee, maar je moet betalen en dat voelt sowieso als straf. Tenzij je echt hard kan bewijzen dat de fietser iets debiels deed.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:55 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Die grijze knarren in een veel te strak pak en op een te dure fiets hebben wel een rijbewijs ja...die gasten die op een kroegfiets met doodsverachting door het verkeer slalommen vaak niet. Vaak weten ze gewoon niet beter. Als op een gelijkwaardige kruispunt een jonge fietser met een smartphone in de hand van links komt, rem ik gewoon. Vaak weten ze niet eens dat je voorrang moet verlenen...accepteer het gewoon.
Vraag me af tot in hoeverre dat voor minderjarige fietsers geldt...je kunt van het 11-jarig buurjongetje niet verwachten dat hij zich aan alle Verkeersregels houdt.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:54 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Doet niets af aan de verplichting de Nederlandse wetten te kennen, ook een fietser moet als bestuurder op de hoogte zijn van de verkeersregels.
Daarom heb je daar ook weer beperkte aansprakelijkheid voor. Net als een kind van 6 dat over de stoep fietst, niet bekeurd wordt, maar een kind van 16 wel.quote:Op woensdag 8 april 2015 00:13 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Vraag me af tot in hoeverre dat voor minderjarige fietsers geldt...je kunt van het 11-jarig buurjongetje niet verwachten dat hij zich aan alle Verkeersregels houdt.
Fijn he, van die 'verkeersweters'. Maken ook altijd van die leuke dashcamcompilaties waarin ze compleet uit hun plaat gaan als iemand met zijn linker wielen 3 cm over de belijning rijdt b.v.quote:Op woensdag 8 april 2015 08:13 schreef DW457 het volgende:
Ongelooflijk wat een stugge houding mensen hier vertonen zeg. Niet iedereen rijdt even best, dat is gewoon zo, maar waarom de ander dan niet even helpen als ze een inschattingsfoutje maken? Nee, dan doen we net als Pizza_boom, jij maakt de fout en dus mag jij het oplossen en ik ga je daar geen millimeter mee helpen. Goh, wat stoer. Maar ondertussen werk je wel in de hand dat de mensen die de fout maken gekke sprongen moeten gaan maken om die fout op te lossen terwijl als je een beetje anticipeerd en een beetje behulpzaam bent het verkeer veel beter doorstroomt en het nog veel veiliger is ook.
Nee, van mensen die hun voorrang als heilig beschouwen krijg ik ook een vervelend gevoel. Het gaat 'm om de glijdende schaal. Fietsers voorrang geven waar ze het niet hebben is een aardig gebaar, maar als het een gewoonte wordt is het wachten op die ene fietser die dacht voorrang te krijgen, met alle gevolgen van dien. Hetzelfde met die invoegende auto's die verwachten dat het verkeer op de doorgaande rijbaan wel naar links gaat.quote:Op woensdag 8 april 2015 08:13 schreef DW457 het volgende:
Ongelooflijk wat een stugge houding mensen hier vertonen zeg. Niet iedereen rijdt even best, dat is gewoon zo, maar waarom de ander dan niet even helpen als ze een inschattingsfoutje maken? Nee, dan doen we net als Pizza_boom, jij maakt de fout en dus mag jij het oplossen en ik ga je daar geen millimeter mee helpen. Goh, wat stoer. Maar ondertussen werk je wel in de hand dat de mensen die de fout maken gekke sprongen moeten gaan maken om die fout op te lossen terwijl als je een beetje anticipeerd en een beetje behulpzaam bent het verkeer veel beter doorstroomt en het nog veel veiliger is ook.
Dit dus. Als je verwacht dat je precies volgens het boekje het verkeer in moet kun je wel eens van een koude kermis thuis komen. Sommigen rijden nog volgens de verkeersregels zoals het lang, lang geleden is aangeleerd. Anderen hebben een nogal ruime interpretatie wat betreft artikel 5, zolang het geen schade oplevert mag het... Weer anderen moeten nog wakker worden, lang nadat ze van huis zijn vertrokken.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:29 schreef twiFight het volgende:
Tsja, 'het verkeer' dat ben je altijd met zijn allen, of je nu in je gelijk staat of niet, je blijft onderdeel van het verkeer en daarom medeverantwoordelijk (maar niet per se schuldig) voor de afloop.
Kom hier (In Brabant/Zeeland) maar eens op een willekeurige zondag. Het mag iedere zondag zijn.quote:Waar haalt iedereen trouwens die wielrenners vandaan elke keer? Ik kom ze echt heel, heeeel zelden tegen in het verkeer.
Hahaha, wij hebben daar precies hetzelfde gehad!quote:Op woensdag 8 april 2015 11:41 schreef Sarasi het volgende:
Mensen die niet nadenken.
Misschien wel bekend, sontplein IKEA Groningen. We rijden in een treintje langs de McDonald's richting IKEA. De auto voor ons moest linksaf, de ons tegemoet komende paar auto's allemaal ook (dus de afrit voor ons rechts in) en van rechts kwamen ook een paar auto's. Wat gebeurt er? In plaats van dat men gewoon de voorrangsregels hanteert, besluit iedereen stug door te rijden. Dat resulteerde natuurlijk in een vage driehoek van auto's die geen kant op konden.
...
Verwachten dat een ander naar links gaat voor jou is geen inschattingsfout, maar gewoon onvermogen om deel te nemen aan het verkeer, niet anticiperen op wat er op de hoofdrijbaan gebeurt. Je vindt mij, die zich keurig aan de regels houdt, een aso, terwijl degene die verdomd zich aan te passen aan het verkeer dat zich al reeds op de hoofdrijbaan bevindt en de feitelijke aso is, nog zielig ook.quote:Op woensdag 8 april 2015 08:13 schreef DW457 het volgende:
Ongelooflijk wat een stugge houding mensen hier vertonen zeg. Niet iedereen rijdt even best, dat is gewoon zo, maar waarom de ander dan niet even helpen als ze een inschattingsfoutje maken? Nee, dan doen we net als Pizza_boom, jij maakt de fout en dus mag jij het oplossen en ik ga je daar geen millimeter mee helpen. Goh, wat stoer. Maar ondertussen werk je wel in de hand dat de mensen die de fout maken gekke sprongen moeten gaan maken om die fout op te lossen terwijl als je een beetje anticipeerd en een beetje behulpzaam bent het verkeer veel beter doorstroomt en het nog veel veiliger is ook.
Gelukkig doe ik daar niet aan mee.quote:Op woensdag 8 april 2015 09:42 schreef Ciora het volgende:
[..]
Fijn he, van die 'verkeersweters'. Maken ook altijd van die leuke dashcamcompilaties waarin ze compleet uit hun plaat gaan als iemand met zijn linker wielen 3 cm over de belijning rijdt b.v.
Hinderlijk volk.
Ik maak er als invoeger een sport van om iemand die voor je naar links gaat, eruit te rijden en pas naar links te komen als je die persoon voorbij bent, zodat diegene voor lul naar links is gegaan. Misschien dat ze het dan een keer snappen.quote:Op woensdag 8 april 2015 12:33 schreef Fer het volgende:
Als ik naast zo'n invoeger op ramkoers zit, geef ik meestal een foefje gas bij, dat ik ieder geval voor diegene in zicht ben.
Wat moet jij een enorm hoge bloeddruk hebben in de auto Als ik jouw verhaal zo lees is het echt één en al frustratie. Kalmeer nou eens even, dat rijdt ook gelijk een stuk relaxter. Je kan wel een hele belerende houding aan gaan nemen, zoals je schrijft in die laatste alinea, maar ik moet je uit de droom helpen: ze gaan het nooit leren, je brengt hier geen verandering in aan en de anderen zullen je niet begrijpen. Laat het los en leg je erbij neer dat niet iedereen het verkeer zo goed begrijpt als jij.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:50 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Verwachten dat een ander naar links gaat voor jou is geen inschattingsfout, maar gewoon onvermogen om deel te nemen aan het verkeer, niet anticiperen op wat er op de hoofdrijbaan gebeurt. Je vindt mij, die zich keurig aan de regels houdt, een aso, terwijl degene die verdomd zich aan te passen aan het verkeer dat zich al reeds op de hoofdrijbaan bevindt en de feitelijke aso is, nog zielig ook.
Je hebt trouwens ook alleen maar flarden gelezen, want als je wel mijn betoog gelezen had, had je ook gelezen dat waar nodig ik echt wel naar links ga. Maar iemand die niet uit zijn doppen kijkt en naast mij uit komt terwijl er voor en na mij kilometers vrij zijn? Die kan het even lekker zelf uitzoeken. Een vrachtwagen die aan het einde van de invoegstrook op de A27 bij Oosterhout zit? Ga ik wel voor naar links. Oprit 2 en 3 van de A8? Is ook zo kuttig kort, ga ik ook wel voor naar links. Alleen niet bij het eerste blokje. Laat iemand eerst maar eens gang maken en de hele invoegstrook gebruiken. Iemand die het voor elkaar krijgt om bij de invoeger van het Rottepolderplein om 3 uur 's nachts naast mij uit te komen? Je hebt vanaf onderaan de invoeger tot aan het einde van de invoegstrook 900 meter om gang te maken. Vanaf het moment dat je op gelijke hoogte rijdt met het andere verkeer tot het einde van de invoegstrook 450 meter om een plek te zoeken. En dan ben ik de aso als ik geen ruimte maak voor iemand, terwijl er voor mij en na mij kilometers vrij zijn? Wat roep je nou net over anticiperen?
[..]
Gelukkig doe ik daar niet aan mee.
[..]
Ik maak er als invoeger een sport van om iemand die voor je naar links gaat, eruit te rijden en pas naar links te komen als je die persoon voorbij bent, zodat diegene voor lul naar links is gegaan. Misschien dat ze het dan een keer snappen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |