Was dit tussen Hilversum en Bussum, want zo ja dan was ik in die Jaguarquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:11 schreef Ridocar het volgende:
Omdat er wat vragen zijn: de situatie.
Ik sta rechts voor het verkeerslicht, verderop moet links invoegen aangezien de rechter rijstrook als enige overblijft. Groen. Ik trek normaal op (ja, echt normaal. Meestal ga ik op de ouwelullentoer, maar deze keer gewoon vlot, niet aso.) Word ik ingehaald door drie koekblikjes (type Arosa/Lupo) en een (volgens mij) Jaguar. En alles paste net niet, want verdrijvingsvlak. En dan heb ik nog ingehouden toen ik zag wat er ging gebeuren. Als ik gewoon door was gereden hadden we op z'n minst een verkeersconflict gehad.
En ja, het waren allemaal meneren.
Vaak komen deze links te staan omdat ze de hele route al hersenloos op de linker-rijstrook plakten (met 20km onder de vmax). Inderdaad zie je dan vaak mensen erachter gaan staan omdat ze snel willen optrekken om verderop vooraan in te voegen. Gaat het licht op groen, rijdt rechts vlot/normaal weg en links dus op het tempo van opa...quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:20 schreef Ciora het volgende:
[..]
...
Ik heb daar zo'n tyfushekel aan he, van die figuren die links gaan staan en dan vervolgens schijtlangzaam wegrijden.
...
Dat laatste klopt wel, maar het gaat hier niet eens om een heel lang stuk weg met twee stroken, het is maar 600 meter, dus hoe die figuren het altijd weer voor elkaar krijgen om links uit te komen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:30 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Vaak komen deze links te staan omdat ze de hele route al hersenloos op de linker-rijstrook plakten (met 20km onder de vmax). Inderdaad zie je dan vaak mensen erachter gaan staan omdat ze snel willen optrekken om verderop vooraan in te voegen. Gaat het licht op groen, rijdt rechts vlot/normaal weg en links dus op het tempo van opa...
Omdat ze dan onnodig links rijden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:42 schreef zarGon het volgende:
Waarom kunnen mensen niet even opschuiven naar links om je ruimte te geven zodat je makkelijk kunt invoegen... Hiero: https://goo.gl/maps/OTQEI.
Rijden er twee achter elkaar met 80 precies, afremmen is geen optie, dus moet je bijgassen... Terwijl ze allebei even naar links kunnen (strook was helemaal leeg).
Ik ga alleen links staan als er of al tien auto's rechts staan en links nog niks, of als er bouwverkeer of een tractor of een ander langzaam gevaarte rechts staat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:41 schreef Ciora het volgende:
[..]
Dat laatste klopt wel, maar het gaat hier niet eens om een heel lang stuk weg met twee stroken, het is maar 600 meter, dus hoe die figuren het altijd weer voor elkaar krijgen om links uit te komen.
Het idee zal wel zijn: rechts staan er al drie, ik ga lekker links staan, dan bespaar ik ruimte
quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:47 schreef CherryLips het volgende:
Ik ga alleen links staan als er of al tien auto's rechts staan en links nog niks, of als er bouwverkeer of een tractor of een ander langzaam gevaarte rechts staat.
Om en om is een beetje de (ongeschreven) regel toch, dus had je niks fout gedaan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:47 schreef CherryLips het volgende:
Ik me schuldig voelen omdat ik dopje voor me ruimte had gegeven
Auto achter mij. En verder zorgt het ook niet voor vlot verkeer. Ik moet op twee auto's wachten...quote:
Onnodig? Er wordt ruimte voor mij gemaakt, dus ik kom dan aan zijn rechterkant (en rijdt hij dus niet onnodig links).quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Omdat ze dan onnodig links rijden.
Achso.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:59 schreef zarGon het volgende:
Auto achter mij. En verder zorgt het ook niet voor vlot verkeer. Ik moet op twee auto's wachten...
Nee, want op het moment dat hij naar links gaat, is dat voor niets omdat hij geen rekening MAG houden met jou. Jij bent degene de zich moet aanpassen. Je hebt niet ver genoeg vooruit gekeken, dan had je namelijk gezien dat je er niet voor zou komen, dus had je achter die ene auto gegaan. En als je toch harder wilt rijden, dan maakt het voor die 2 seconde dat je in zo'n gat zit toch ook niet uit?quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:59 schreef zarGon het volgende:
Onnodig? Er wordt ruimte voor mij gemaakt, dus ik kom dan aan zijn rechterkant (en rijdt hij dus niet onnodig links).
Daar gaat het dus niet om, als het druk is, is de middenbaan niet perse een "inhaal racebaan"quote:Op maandag 6 april 2015 22:19 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Fixed that for you. Ik ga echt te vaak naar rechts met het idee "okee, kom maar dan als je zo'n haast hebt" en vervolgens halen ze je in met 1 km/h verschil. Ja dag, dan geef ik gewoon gas bij, voeg er weer voor en laat hem terugzakken naar de CC snelheid die ik al reed.
Gewoon op het midden blijven plakken terwijl je naar rechts kan slaat op nog minder en is bovendien nog fout ook.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:09 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Daar gaat het dus niet om, als het druk is, is de middenbaan niet perse een "inhaal racebaan"
Dan ieder gat dichten, als een super autist terwijl er niemand zit te bumperkleven of aanstalten maakt om te gaan inhalen, slaat gewoon nergens op.
Helemaal afremmen en stil gaan staan voor een rotonde terwijl je al tijden kon zien dat er helemaal niemand aan kwamquote:Op dinsdag 7 april 2015 17:10 schreef Pandaplint het volgende:
Niet mensen die langzaam rijden. Maar mensen die niet doorrijden. Stilvallen in bochten en op rotondes
lolque? Jij houdt nooit rekening met bestuurders die willen invoegen?!quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:07 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, want op het moment dat hij naar links gaat, is dat voor niets omdat hij geen rekening MAG houden met jou. Jij bent degene de zich moet aanpassen. Je hebt niet ver genoeg vooruit gekeken, dan had je namelijk gezien dat je er niet voor zou komen, dus had je achter die ene auto gegaan.
Hoe kom je erbij dat ik harder wil rijden? Dat wil ik juist niet.quote:En als je toch harder wilt rijden, dan maakt het voor die 2 seconde dat je in zo'n gat zit toch ook niet uit?
Linkerrijstrook was leeg, er kwam niemand aan. Er is een reden waarom ik dat expliciet heb aangegeven.quote:En daarnaast, volgende keer komt er iemand met hogere snelheid aan en kan diegene dus vol in de remmen.
Dit gaat niet om een situatie op de autosnelweg. Snelheidsverschillen van 50 km/u komen niet voor; het is een 80 km-weg.quote:Dat maak ik regelmatig mee, komt er zo'n klapjosti met 80-90 naar links terwijl ik er 130 op heb staan.
Totaal niet aan de orde hier, ik snap ook niet waarom je ermee komt. Nogmaals: de linkerrijstrook was helemaal leeg.quote:Zondag ook, ik zit op de invoegstrook en op het moment dat ik aan het begin ben en even hard rijd als de auto op de hoofdrijbaan, gaat deze naar links en zorgt voor een remactie van de auto die op links zat. En waarom? Ik had nog een flink stuk invoegstrook en was nog aan het optrekken en had allang gezien dat er voor die auto een flink gat zat.
In principe niet nee. Ik rijd op de cruise control en als ik rechts rijd, is het dusdanig rustig dat er ruimte zat is om in te voegen (honderden meters voor en achter mij) en als iemand dan zo'n domme knol is om naast mij uit te komen, zoekt ie het maar uit. Natuurlijk, zondagochtend op de A8 bij de korte invoegstrook iemand die daar aan het einde komt zonder vluchtstrook, schuif ik wel even naar links, maar verder? Als jij een invoegstrook hebt van kilometers, bijv. Rottepolderplein, dan zoek je het maar lekker uit. Ik ga je niet hinderen, maar ik ga ook geen rijstrook opschuiven of rare dingen doen omdat jij niet vooruit kan denken.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:16 schreef zarGon het volgende:
lolque? Jij houdt nooit rekening met bestuurders die willen invoegen?!
Omdat het 9 van de 10 keer niet zo is en een ander, die in beginsel geen probleem heeft, opgezadeld wordt met het probleem van niet kunnen invoegen/niet vooruit kijken van de invoeger.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:16 schreef zarGon het volgende:
Totaal niet aan de orde hier, ik snap ook niet waarom je ermee komt. Nogmaals: de linkerrijstrook was helemaal leeg.
Dus je kijkt niet in je spiegels en vooruit en nu heb je een probleem en dan verwacht je dat een ander dat oplost. Als je rustiger had opgetrokken, had je dus prima achter die 2 auto's kunnen invoegen en evengoed gewoon 80 gereden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:16 schreef zarGon het volgende:
Hoe kom je erbij dat ik harder wil rijden? Dat wil ik juist niet.
Ja, omdat je wilt dat een ander jouw probleem en onkunde op gaat lossen. Nogmaals, kijk vooruit, kijk met je spiegels achteruit en denk wat er gaat gebeuren. Van je gas af is altijd een optie, zeker als het toch zo rustig is als jij schetst.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:16 schreef zarGon het volgende:
Linkerrijstrook was leeg, er kwam niemand aan. Er is een reden waarom ik dat expliciet heb aangegeven.
Dat doet er niets aan af dat je niet vooruit gekeken en gedacht heb. En juist op de autosnelweg is het gevaarlijk, terwijl je daar langere invoegstroken hebt. Op de provinciale weg is het dus mooi oefenen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:16 schreef zarGon het volgende:
Dit gaat niet om een situatie op de autosnelweg. Snelheidsverschillen van 50 km/u komen niet voor; het is een 80 km-weg.
Op een autosnelweg is de invoegstrook doorgaans veel langer, kun je snelheid maken en dus gemakkelijker invoegen.
Man man man...quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
In principe niet nee. Ik rijd op de cruise control en als ik rechts rijd, is het dusdanig rustig dat er ruimte zat is om in te voegen
Mooi, we zijn het eens dat je constant allerlei zaken erbij haalt die niet aan de orde zijn in de situatie waar ik het over heb...quote:Omdat het 9 van de 10 keer niet zo is en een ander, die in beginsel geen probleem heeft, opgezadeld wordt met het probleem van niet kunnen invoegen/niet vooruit kijken van de invoeger.
.quote:Dus je kijkt niet in je spiegels en vooruit en nu heb je een probleem en dan verwacht je dat een ander dat oplost. Als je rustiger had opgetrokken, had je dus prima achter die 2 auto's kunnen invoegen en evengoed gewoon 80 gereden.
Je weet helemaal niets over het rijgedrag van de auto achter mij en trekt allerlei conclusies.quote:Ja, omdat je wilt dat een ander jouw probleem en onkunde op gaat lossen. Nogmaals, kijk vooruit, kijk met je spiegels achteruit en denk wat er gaat gebeuren. Van je gas af is altijd een optie, zeker als het toch zo rustig is als jij schetst.
Ik heb geen idee waarom je het telkens hebt over niet vooruit kunnen kijken, want ik heb zonder problemen kunnen invoegen, zonder de auto's op de rijstrook waarop ik invoeg te hinderen. Ik 'klaagde' dan ook niet over niet kunnen invoegen. Het ging om makkelijk invoegen.quote:Dat doet er niets aan af dat je niet vooruit gekeken en gedacht heb. En juist op de autosnelweg is het gevaarlijk, terwijl je daar langere invoegstroken hebt. Op de provinciale weg is het dus mooi oefenen.
Punt blijft dat jij een bijzondere verrichting doet, en dat jij van een ander verwacht dat hij/zij dat ook doet om het jou makkelijker te maken. Er zijn op enkele uitzonderingen na in Nederland geen invoegstroken waarbij dat echt noodzakelijk is. Als de linkerstrook leeg is kan het prima, maar ik doe het ook niet meer. Noem me een schoolmeester, maar mensen leren maar gewoon invoegen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:39 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ciora snapt het punt dat ik wil maken wel; het verkeer kan veilig en vlot blijven doorstromen als men anticipeert op invoegend verkeer.
Hier wel mee eens, iemand die voor je opschuift naar links verleent een gunst, hij handelt niet uit een gewoonte. Neemt niet weg dat, als links vrij is, ik vaak ook opschuif, puur omdat ik geen zin heb in ge-eikel met iemand die niet kan invoegen. Net op 3/4 van je motorkap blijven hangen, waardoor jij zou moeten remmen, want naar links gaan ze toch wel.... Vaak de neiging om dan net genoeg af te zakken en vervolgens groot licht op te zetten als ze die 10cm voor me zitten. Neigen..niet doen..quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:17 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Punt blijft dat jij een bijzondere verrichting doet, en dat jij van een ander verwacht dat hij/zij dat ook doet om het jou makkelijker te maken. Er zijn op enkele uitzonderingen na in Nederland geen invoegstroken waarbij dat echt noodzakelijk is. Als de linkerstrook leeg is kan het prima, maar ik doe het ook niet meer. Noem me een schoolmeester, maar mensen leren maar gewoon invoegen.
Ik vind het onder dezelfde noemer vallen als remmen bij een oversteekplaats of kruising voor fietsers die geen voorrang hebben. Je creëert de illusie bij fietsers dat ze toch wel voorrang krijgen, net zoals dat veel invoegers de illusie hebben dat jij wel aan de kant gaat. Invoegen is een bijzondere verrichting, daarvoor hoeft niemand opzij. Ook al kan het wel. In jouw situatie is het misschien handiger, maar genoeg pepernoten die het dan ook gaan doen als de strook ernaast wel vol is. Volg gewoon lekker de verkeersregels, en laat de invoeger zelf leren inschatten. Als iedereen maar opschuift gaat nooit iemand het leren.
Terechte klacht! Daar moet je het wel samen oplossen, anders kom je er gewoon niet tussen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 18:07 schreef Pandaplint het volgende:
De invoegstrook bij knooppunt drachten. Te kort. Zeker wanneer het druk is en je niet een al te snelle auto hebt. Daarnaast heb je te weinig overzicht om ver vooruit te kunnen kijken.
https://www.google.nl/map(...)8,288m/data=!3m1!1e3
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |