abonnement Unibet Coolblue
pi_151262247

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50 en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)

Val niet buiten de boot!
Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden:Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.


Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 3% gewijzigd door µ op 02-04-2015 11:01:46 ]
జ్ఞ‌ా
pi_151262256
Gefunde* :{
జ్ఞ‌ా
pi_151262391
Al bijna vol, ik sla over
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_151262459
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 13:45 schreef komrad het volgende:

[..]

ik wil er niets mee behalve dat ik benieuwd ben hoe crowdfunding als onderdeel van de assetmix een plekje heeft gekregen bij de verschillende mensen hier op het forum.

Ik heb zelf alleen spaartegoeden dus geen aandelen of obligaties. Ik stap nu klein hier in vooral omdat ik het een interessant concept vind maar dat zal voor een beperkt bedrag zijn, zeker in de eerste periode.
Ik zit voor nu ook alleen met een buffertje op een spaarrekening en GVE.

'doel' einde jaar is om er 5k eigen geld + alles wat ik al binnen heb aan aflossingen erin te hebben. En in de loop van het jaar maar eens kijken of ik wat anders erbij kan gaan doen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 1 april 2015 @ 14:27:46 #6
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151262487
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 13:53 schreef komrad het volgende:

[..]

dat is toch best een hoop geld voor crowdfunding ;)

Heb je gezien de omvang een strategie qua spreiding over risicoklassen, soorten bedrijven waarmee je stuurt of is het vooral op propositie niveau dat je beoordeelt?
Geen horeca en starters (op een uitzondering na), geen particulieren.
Gemiddeld zo'n ¤ 400-500 inleg

De hoogste risico's mijd ik sowieso.
Daarnaast niet langer dan 5 jaar en niet korter dan 3 jaar (op een uitzondering na).
pi_151262537
quote:
Zie dit topic pas voor het eerst, kende het concept crowdfunding wel, maar niet op deze manier.
Stel je voor dat ik 500 euro inleg. Wat krijg ik er dan voor terug of is dat bij elk project anders.
Zag net iets op die site voor een vuurwerkbedrijf. Kon je geld inleggen en een vuurwerkshow winnen. Ja WTF koop ik daarvoor :')
U MAD?
  woensdag 1 april 2015 @ 14:31:43 #8
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151262630
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:29 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Zie dit topic pas voor het eerst, kende het concept crowdfunding wel, maar niet op deze manier.
Stel je voor dat ik 500 euro inleg. Wat krijg ik er dan voor terug of is dat bij elk project anders.
Zag net iets op die site voor een vuurwerkbedrijf. Kon je geld inleggen en een vuurwerkshow winnen. Ja WTF koop ik daarvoor :')
Is voor elk project anders. Zelfs afhankelijk van het platform (GvE, KOM, Lendico, Collin etc.)
Rente, looptijd, fee, annuïtaire aflossing etc.
  woensdag 1 april 2015 @ 14:32:07 #9
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151262647
quote:
Dit vind ik dan weer helemaal niks :'(
pi_151262688
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:32 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dit vind ik dan weer helemaal niks :'(
ik ook niet, als dit al nodig is regel je dat in je directe omgeving .....

Wel in 10 min vol
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_151262784
μ, nog een idee om iets als het volgende lijstje van misgelopen projecten in de OP te zetten? :) Maakt het toch iets transparanter. En dan per platform?

GVE:
Project 3591 Theatercafe Kramer (april 2015)
Project xxxx Be-dazzled Babyspeciaalzaak (begin 2014)
Project xxxx Restaurant Blauw in Den Haag (maart 2014)

En dus misschien ook interessant om classificatie, rente, looptijd ed erbij te zetten? :) Als iemand toevoegingen heeft: graag!
pi_151262944
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:29 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Zie dit topic pas voor het eerst, kende het concept crowdfunding wel, maar niet op deze manier.
Stel je voor dat ik 500 euro inleg. Wat krijg ik er dan voor terug of is dat bij elk project anders.
Zag net iets op die site voor een vuurwerkbedrijf. Kon je geld inleggen en een vuurwerkshow winnen. Ja WTF koop ik daarvoor :')
als je 500 euro inlegt dan krijg je elke maand 36 maanden lang iets van 15,16 op je rekening gestort. Wat na 36 maanden op 546 euro neerkomt, tenzij het project failliet gaat, dan ben je de sjaak

edit: voor dit project op deze site dus
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_151262991
quote:
99s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:40 schreef CaLeX het volgende:

[..]

als je 500 euro inlegt dan krijg je elke maand 36 maanden lang iets van 15,16 op je rekening gestort. Wat na 36 maanden op 546 euro neerkomt, tenzij het project failliet gaat, dan ben je de sjaak
Hoe zie je dat bedrag? (die 15 a 16 euro).
Moet me vanavond eens even in gaan lezen. Zelfde als ik me ooit eens heb ingelezen heb in die Bitcoin shit. Gelukkig nooit ingetrapt. Bestaat dat nog trouwens?
U MAD?
  woensdag 1 april 2015 @ 14:43:56 #14
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_151263065
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:41 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Hoe zie je dat bedrag? (die 15 a 16 euro).
Moet me vanavond eens even in gaan lezen. Zelfde als ik me ooit eens heb ingelezen heb in die Bitcoin shit. Gelukkig nooit ingetrapt. Bestaat dat nog trouwens?
Waarom is bitcoin shit? Is gewoon een betaalmiddel. Maar goed; ander topic.

De meeste crowdfundingplatformen geven netjes een overzicht van wat je krijgt bij je inleg.
pi_151263116
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:41 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Hoe zie je dat bedrag? (die 15 a 16 euro).
Moet me vanavond eens even in gaan lezen. Zelfde als ik me ooit eens heb ingelezen heb in die Bitcoin shit. Gelukkig nooit ingetrapt. Bestaat dat nog trouwens?
Doe voor de grap eens alsof je gaat investeren

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=9975 op het groene kopje investeren klikken. Dan zie je het maandbedrag, wat je elke maand zou (moeten) ontvangen.

Voor het project van 36 maanden en 6% zou dat ongeveer ¤ 15,16 moeten zijn
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_151263159
quote:
99s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:45 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Doe voor de grap eens alsof je gaat investeren

https://www.geldvoorelkaa(...)project.aspx?id=9975 op het groene kopje investeren klikken. Dan zie je het maandbedrag, wat je elke maand zou (moeten) ontvangen.

Voor het project van 36 maanden en 6% zou dat ongeveer ¤ 15,16 moeten zijn
Thanks !
Ik ga me er eens in verdiepen vanavond / de komende week.
Zijn er binnen FOK veel mensen die ergens geld hebben staan?
U MAD?
pi_151263205
quote:
14s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:46 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Thanks !
Ik ga me er eens in verdiepen vanavond / de komende week.
Zijn er binnen FOK veel mensen die ergens geld hebben staan?
Wat is veel, er is iemand met 100 projecten en er zijn er meerdere die de 50 aantikken op GVE.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_151263233
quote:
99s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:47 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Wat is veel, er is iemand met 100 projecten en er zijn er meerdere die de 50 aantikken op GVE.
Qua geld bedoel ik. Zijn er Fokkers die 10 k. hebben geinvesteerd bijvoorbeeld.
U MAD?
pi_151263238
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:41 schreef de_boswachter het volgende:
Zelfde als ik me ooit eens heb ingelezen heb in die Bitcoin shit. Gelukkig nooit ingetrapt. Bestaat dat nog trouwens?
Misschien een beetje kort door de bocht? :P Net zoiets als zeggen dat je niet "in die aandelenshit getrapt bent" oid ;) Net zoals veel veel investeringsmogelijkheden, kon en kun je met Bitcoin veel geld winnen of veel geld verliezen. Maar goed, hier zijn inderdaad andere topics voor ;)
  woensdag 1 april 2015 @ 14:49:32 #20
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_151263261
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:48 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Qua geld bedoel ik. Zijn er Fokkers die 10 k. hebben geinvesteerd bijvoorbeeld.
Meerdere denk ik.
pi_151263285
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:48 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Qua geld bedoel ik. Zijn er Fokkers die 10 k. hebben geinvesteerd bijvoorbeeld.
Die zijn er ook genoeg, ook een aantal die tegen de 40k limiet aanzitten
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_151263308
Heeft iemand al een bericht van HIN ontvangen? Die zou toch per 1 april vervroegd uitgekeerd worden?
Ik heb nog niks gezien.

Edit:
uit de mail over HIN: 'U krijgt daarom per 1 april uw volledige inleg en de rente voor 4 jaar al na 1 jaar uitbetaald! '
De looptijd was toch 5 jaar? Er zijn nu reeds 13 maanden terugbetaald.
  woensdag 1 april 2015 @ 14:51:33 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_151263322
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:48 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Qua geld bedoel ik. Zijn er Fokkers die 10 k. hebben geinvesteerd bijvoorbeeld.
Ikzelf rond de 4k gok ik nu

edit: 3900 en zou neerkomen op 4525 euro terug
  woensdag 1 april 2015 @ 14:53:32 #24
62913 Blik
The one and Only!
pi_151263388
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:32 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dit vind ik dan weer helemaal niks :'(
Ik ook niet, en je zou verwachten dat je zo'n bedrag ook wel als voorschot bij een werkgever zou kunnen vragen of bij je familie kan vragen. Aan de andere kant, de kans op falen is wel erg klein. 150 euro per maand terugbetalen moet meestal wel kunnen
pi_151264295
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:51 schreef Camogli het volgende:
Heeft iemand al een bericht van HIN ontvangen? Die zou toch per 1 april vervroegd uitgekeerd worden?
Ik heb nog niks gezien.

Edit:
uit de mail over HIN: 'U krijgt daarom per 1 april uw volledige inleg en de rente voor 4 jaar al na 1 jaar uitbetaald! '
De looptijd was toch 5 jaar? Er zijn nu reeds 13 maanden terugbetaald.
Nog niet ontvangen, zal een van de komende dagen wel komen. Er zijn inderdaad 13 maanden terugbetaald, dus de overige 47 maanden zal je nu in een keer krijgen (aflossing plus rente). Toch een leuke paasbonus ;)
pi_151264566
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 15:21 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Nog niet ontvangen, zal een van de komende dagen wel komen. Er zijn inderdaad 13 maanden terugbetaald, dus de overige 47 maanden zal je nu in een keer krijgen (aflossing plus rente). Toch een leuke paasbonus ;)
zeker!

Als er een lijstje met defaults komt is het misschien ook interessant om een lijstje te maken met vervroegde aflossingen? Of is HIN de eerste?
pi_151264580
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:36 schreef troepjepdat het volgende:
μ, nog een idee om iets als het volgende lijstje van misgelopen projecten in de OP te zetten? :) Maakt het toch iets transparanter. En dan per platform?

GVE:
Project 3591 Theatercafe Kramer (april 2015)
Project xxxx Be-dazzled Babyspeciaalzaak (begin 2014)
Project xxxx Restaurant Blauw in Den Haag (maart 2014)

En dus misschien ook interessant om classificatie, rente, looptijd ed erbij te zetten? :) Als iemand toevoegingen heeft: graag!
Ik kan mij nog iets herrinneren van dit project:
project 003764 van Wet en Dry B.V

quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 16:45 schreef mrbombastic het volgende:
Aflossingsprobleem geldlening

U heeft in of omstreeks juli 2013 via het platform van Geldvoorelkaar.nl een bedrag geïnvesteerd (geldlening) in het project (leningnummer 003764) van Wet en Dry B.V. Er zijn problemen ontstaan in de aflossing van de geldlening conform de schuldbekentenis.

Stopzetten betalingen naar investeerders

Ook na herinneringen van onze zijde bleef (volledige) betaling uit. Geldvoorelkaar.nl heeft tot vandaag de aflossingen naar de investeerders voorgeschoten in verband met onderhandelingen met Wet & Dry B.V. om nog tot een bepaalde financiële oplossing te komen. Inmiddels is duidelijk geworden dat deze oplossing niet kan worden gevonden.

Het gevolg is dat Geldlvoorelkaar.nl u geen termijnbedragen meer zal doorstorten. Het spijt ons u niet beter te kunnen berichten.

Ingevolge de aan Geldvoorelkaar.nl via de investeringsovereenkomst verstrekte last heeft Geldvoorelkaar.nl - gezien de ontstane betalingsachterstand - de vordering ten behoeve van u en de overige investeerders ter incasso uit handen gegeven aan Flanderijn en van Eck Gerechtsdeurwaarders te Rotterdam. Geldvoorelkaar.nl is genoodzaakt betalingen aan u op te schorten tot het moment dat genoemde deurwaarders voldoende bij Wet & Dry B.V. hebben kunnen incasseren om een (tussentijdse) afdracht te doen.

Incassoprocedure via deurwaarder

Het gerechtsdeurwaarderskantoor heeft Wet & Dry B.V. in de gelegenheid gesteld om de achterstand in de aflossingstermijnen te voldoen, aan welke sommatie Wet & Dry B.V. geen gevolg heeft gegeven. De opvolgende stap naar Wet & Dry B.V. is geweest dat de totale vordering (de achterstallige termijnen en de nog te vervallen toekomstige termijnen, vermeerderd met rente en kosten) bij vervroeging ineens en geheel is opgeëist. De buitengerechtelijke incassokosten zijn aan Wet & Dry B.V. doorbelast. Op grond van de schuldbekentenis, overeenkomst en algemene voorwaarden, alsmede op grond van de wet, dient Wet & Dry B.V. deze kosten te vergoeden.

Mocht de zaak minnelijk niet alsnog met Wet & Dry B.V. kunnen worden opgelost, dan zullen wij ingevolge de verstrekte last de deurwaarder ten behoeve van u en de overige investeerders (de informele vereniging) opdracht geven om rechtsmaatregelen te nemen jegens Wet & Dry B.V. Dit om een betaalvonnis te verkrijgen, waarmee betaling afdwingbaar kan worden gesteld. Voor zover noodzakelijk zal de deurwaarder een advocatenkantoor inschakelen.

Kosten invordering / buitengerechtelijke kosten

Op grond van de investeringsovereenkomst en de toepasselijke voorwaarden van Geldvoorelkaar.nl komen de kosten van een dergelijke gerechtelijke procedure (voor zover deze niet verhaalbaar zijn) voor rekening van de investeerders (per investeerder naar rato van het door hem/haar geïnvesteerde bedrag).

Nu Geldvoorelkaar.nl zeer teleurgesteld is over de ontwikkelingen bij Wet & Dry B.V. en de financiering destijds via het platform van de website van Geldvoorelkaar.nl tot stand is gekomen zal Geldvoorelkaar.nl coulance halve de buitengerechtelijke- en gerechtelijke kosten (zoals griffierechten, deurwaarderskosten en het honorarium voor de ingeschakelde gemachtigde en/of advocaat) niet aan de investeerders doorbelasten, maar - geheel onverplicht - voor haar eigen rekening nemen. Uiteraard zullen deze kosten waar rechtens mogelijk wel op Wet & Dry B.V. worden verhaald.
pi_151264706
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 15:30 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Ik kan mij nog iets herrinneren van dit project:
project 003764 van Wet en Dry B.V

[..]

Is dat die van de toiletrolhouders? Ik meen mij te herinneren dat dat project ook kapot gegaan was.
  woensdag 1 april 2015 @ 15:37:01 #29
62913 Blik
The one and Only!
pi_151264821
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 15:29 schreef Camogli het volgende:
zeker!

Als er een lijstje met defaults komt is het misschien ook interessant om een lijstje te maken met vervroegde aflossingen? Of is HIN de eerste?
Ja, die is de eerste. Zal denk ik ook niet vaak voorkomen.
  woensdag 1 april 2015 @ 15:39:09 #30
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151264906
quote:
3s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:48 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Qua geld bedoel ik. Zijn er Fokkers die 10 k. hebben geinvesteerd bijvoorbeeld.
Als je 100 projecten hebt heb je er minimaal 10k in zitten.

edit: Min wat je al uitbetaald hebt gekregen dan natuurlijk ;)
pi_151265203
Zijn jullie nu sneller of minder snel bereid te investeren in een project dan een tijd geleden ?

Zelf ben ik nu ongeveer een jaar actief. Sommige projecten waarin ik in de beginfase heb geïnvesteerd zou ik nu hebben overgeslagen. Ik neem minder risico en doe eigenlijk alleen nog projecten die ikzelf als safe beschouw. Hie is dat bij jullie ? Neem je nu meer of minder risico's ? Ben je kritischer geworden of stap je juist vlug in omdat het anders vol zit ?
pi_151265331
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 15:30 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Ik kan mij nog iets herrinneren van dit project:
project 003764 van Wet en Dry B.V

[..]

Goeie! :) Stuur μ anders even een berichtje!

En als andere nog meer info hebben over het lijstje met defaults dat nu in de OP staat, is dat misschien ook een goed idee :)

En dank voor het update van de OP, μ!
pi_151265660
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 15:48 schreef Justme7005 het volgende:
Zijn jullie nu sneller of minder snel bereid te investeren in een project dan een tijd geleden ?

Zelf ben ik nu ongeveer een jaar actief. Sommige projecten waarin ik in de beginfase heb geïnvesteerd zou ik nu hebben overgeslagen. Ik neem minder risico en doe eigenlijk alleen nog projecten die ikzelf als safe beschouw. Hie is dat bij jullie ? Neem je nu meer of minder risico's ? Ben je kritischer geworden of stap je juist vlug in omdat het anders vol zit ?
Ik vorm nu veel sneller mijn mening over een project, een enkele keer herzie ik dat. Dat snelle is nu helaas nodig. Een jaar of langer geleden had je alle tijd om je in een project te verdiepen. Dat is nu eigenlijk alleen maar zo bij kansloze projecten of grote van 200k of meer. Dat is wel jammer. Ik heb mijzelf wel meer een beeld gevormd van wat ik wel of niet wil. Tja en dan is het verhaal van het project voor mij ook van belang, ik moet mij er goed bij voelen. Ik heb inmiddels een 70 projecten lopen en er zijn er wel een paar bij waarvan ik later dacht, mmm had ik dat nu wel moeten doen? Maar we gaan het zien, de tijd zal het leren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')