Vergeet Massa VS Hamilton niet twee jaar geledenquote:Op dinsdag 24 maart 2015 23:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat ontbreekt is de spanning, dat gevecht was meer afwachten dan op het puntje van je stoel zitten.
Nu heb je DRS, klotebanden, brandstof besparen en allerlei regeltjes die het racen beperken. Noem me een ramptoerist, maar de crashes bij gevechten die vroeger voorkwamen voegden ook wat toe. Nu is het laatste wat ik me kan herinneren Turkije 2010.
DRS mag alleen wel worden afgeschaft van mij en dan de banden van 2011 weer terug.. Bring back ''THE CLIFF''quote:Op dinsdag 24 maart 2015 23:29 schreef kepler het volgende:
[..]
Vergeet Massa VS Hamilton niet twee jaar geleden
Of Perez die afgelopen race zowat zn voorvleugel eraf rijdt.
Juist door die regeltjes is er veel meer dynamiek (gemiddeld) tijdens een race. Waren we op diezelfde voet door gegaan dan hadden we echt een optocht gehad, door de grote afhankelijkheid van de aero.
Ja het is voor een groot deel kunstmatig, daar ben ik het mee eens. Maar of het echt slecht is ben ik nog niet over uit, neig nu naar niet
Mooi stukje! Goed om te zien dat Schumacher Montoya ( ) inhaaltquote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:59 schreef Peterselieman het volgende:
Wie zei dat gevechten vroeger niet leuk waren?
Toch vreemd dat ik met name het achter de ander hangen en brandstof besparen om een of twee rondjes langer door te gaan en zo de ander in te halen herinner.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 23:45 schreef zoem het volgende:
Ik mis wel het ronde na ronde kunnen pushen, omdat de banden/brandstof het toen wel toestonden. Nu haken ze vaak af na een paar rondjes, want banden/brandstof sparen.
Toen er nog getankt mocht worden zag je ook grotere verschillen (in rondetijd) tussen de pitstoptactieken. Zo was iemand met meer stops lichter en dus sneller, maar kon/moest daardoor vaker inhalen. Dan kreeg je leuke gevechten van coureurs die sneller waren, maar er niet voorbij konden komen. Zat je rondes achtereen op het puntje van je stoel. Wie herinnert zich nog de GP van Frankrijk in 2004 met Schumachers verrassende 4-stopstrategie waarmee hij won van Alonso?
Ze moeten DRS vrij geven naar 1 maal per ronde te gebruiken. Dan kan het ook ter verdediging gebruikt worden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 00:33 schreef Waffle het volgende:
[..]
Toch vreemd dat ik met name het achter de ander hangen en brandstof besparen om een of twee rondjes langer door te gaan en zo de ander in te halen herinner.
DRS ben ik het helemaal mee eens dat dat niet de oplossing is. De oplossing is gewoon niet tanken en geen DRS. Op die manier moet er op de baan ingehaald worden of een eerdere stop gemaakt worden. Want je kan niet afwachten wat de ander doet aangezien nieuwe banden altijd sneller zijn. Daarnaast de banden van twee jaar terug er weer om doen voordat ze veranderd werden. Het seizoen begon geweldig alleen eindigde met dat drama dat Vertel alles won door die nieuwe banden.
Het probleem is dat de dynamiek gemiddeld meer is maar die ook veel gemiddelder is. Het gaat niet om het gemiddelde, het gaat om de hoge pieken en diepe dalen. In basketbal wordt ook veel gescoord dan in voetbal, maar daarmee is het scoren ook veel minder interessant.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 23:29 schreef kepler het volgende:
Juist door die regeltjes is er veel meer dynamiek (gemiddeld) tijdens een race. Waren we op diezelfde voet door gegaan dan hadden we echt een optocht gehad, door de grote afhankelijkheid van de aero.
Ja het is voor een groot deel kunstmatig, daar ben ik het mee eens. Maar of het echt slecht is ben ik nog niet over uit, neig nu naar niet
quote:Op dinsdag 24 maart 2015 23:24 schreef kepler het volgende:
[..]
Zeker wel, net zoals dat er toen ook hele saaie races waren waar toen praktisch het hele veld op een rondje werd gezet.
Mee eens. En ik blijf het herhalen, mensen moeten eens van die roze bril af. Gaan ze het laatste halve seizoen vergelijken met de highlights van 1990-2010 F1. Ja, duh, dan komt zelfs het spannendste seizoen er nog bekaaid af. Maar een aantal mensen hier blijft maar vasthouden aan hun selectieve keuze en op die manier 'vroeger' verheerlijken. Ik ben de oudste rot niet, maar kijk 20+ jaar F1 en er waren vroeger ook oersaaie races/seizoenen.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 23:29 schreef kepler het volgende:
[..]
Juist door die regeltjes is er veel meer dynamiek (gemiddeld) tijdens een race. Waren we op diezelfde voet door gegaan dan hadden we echt een optocht gehad, door de grote afhankelijkheid van de aero.
Ja het is voor een groot deel kunstmatig, daar ben ik het mee eens. Maar of het echt slecht is ben ik nog niet over uit, neig nu naar niet
Aan de ene kant is bij voetbal natuurlijk ook niet altijd in het 16-meter-gebied.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:12 schreef twiFight het volgende:
[..]
[..]
Mee eens. En ik blijf het herhalen, mensen moeten eens van die roze bril af. Gaan ze het laatste halve seizoen vergelijken met de highlights van 1990-2010 F1. Ja, duh, dan komt zelfs het spannendste seizoen er nog bekaaid af. Maar een aantal mensen hier blijft maar vasthouden aan hun selectieve keuze en op die manier 'vroeger' verheerlijken. Ik ben de oudste rot niet, maar kijk 20+ jaar F1 en er waren vroeger ook oersaaie races/seizoenen.
Nee, voor 50 miljoen is geen F1 team te runnen. Volgens een artikel dat een paar maanden geleden verscheen kost een gemiddeld team (Lotus, Sauber, FI) ca. 120 miljoen euro per jaar.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:24 schreef nils7 het volgende:
Prijzengeld teams van 2014:
Team Euro (in miljoenen)
Ferrari 192
Red Bull 186
Mercedes 129
McLaren 110
Williams 86
Lotus 82
Force India 74
Sauber 67
Toro Rosso 63
Caterham 55
Marussia 9
Bron
persoonlijke note:
Dat is ex sponsorinkomsten dus.... voor 50 miljoen moet toch wel een team te runnen zijn of zie ik dat verkeerd?
[edit]
Ik lees dat Ferrari 2,5% van de winst erbij krijgt waardoor ze in dit lijstje bovenaan staan, qua prestaties de afgelopen jaren schat ik Ferrari qua prijzengeld even voor het gemak gelijk aan Red Bull dat betekend dat 2,5% van de FIA/F1 winst 6 miljoen is.
Dan komt daar gewoon 240 fucking miljoen winst binnen, kan me niet voorstellen dat het zoooooo duur is om een raceklasse organisatorisch te runnen (en we praten over winst).
Ferrari krijgt 80 miljoen extra van de FOM (2,5% van het prijzengeld (900 miljoen) en 2,5% van het deel dat de FOM krijgt (ook 900 miljoen)). Volledig overzicht staat hier: SPT / [F1] F1 nieuwtjes topic deel 156: Forza Julesquote:De begroting van een gemiddeld Formule 1-team gaat op aan:
Motor en hybride systemen: 28 miljoen dollar
Versnellingsbak en hydraulica: 5 miljoen dollar
Brandstof en smeermiddelen: 1,5 miljoen dollar
Banden: 1,8 miljoen dollar
Elektronica: 1,95 miljoen dollar
IT: 3 miljoen dollar
Salarissen: 20 miljoen dollar
Reizen en faciliteiten: 12 miljoen dollar
Chassis productie: 20 miljoen dollar
Windtunnel en CFD: 18,5 miljoen dollar
Voorzieningen en onderhoud: 2 miljoen dollar
HR en professionele service: 1,5 miljoen dollar
Vracht: 5 miljoen dollar
Gewoon alleen aan 1997, 1999, 2003, 2008 en 2012 denken.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:12 schreef twiFight het volgende:
[..]
[..]
Mee eens. En ik blijf het herhalen, mensen moeten eens van die roze bril af. Gaan ze het laatste halve seizoen vergelijken met de highlights van 1990-2010 F1. Ja, duh, dan komt zelfs het spannendste seizoen er nog bekaaid af. Maar een aantal mensen hier blijft maar vasthouden aan hun selectieve keuze en op die manier 'vroeger' verheerlijken. Ik ben de oudste rot niet, maar kijk 20+ jaar F1 en er waren vroeger ook oersaaie races/seizoenen.
Die snap ik niet?quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Gewoon alleen aan 1997, 1999, 2003, 2008 en 2012 denken.
Dat waren vijf goede seizoenen.quote:
2012 was een rampjaar.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Gewoon alleen aan 1997, 1999, 2003, 2008 en 2012 denken.
Daar ben ik het wel mee eens, de F1 zit volgens mij ook op het eindpunt qua innovatie en veiligheidontwikkeling.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
Zat onlangs nog het jaaroverzicht van 2002 terug te kijken en wat me wel opviel: het aantal motorische en technische problemen was toen nog gigantisch (veel spectaculaire blow-ups), het gepruts bij de topteams (vaak pitproblemen etc bij Williams, McLaren en Renault) en de circuits straalden veel meer karakter uit. Nog niet de eindeloze asfaltuitloopstroken, maar gewoon grindbakken en grasstroken.
En ze reden nog op Imola, Magny-Cours en het oude Silverstone. Toch weer die roze bril
Dat klopt, toen de banden eindelijk een beetje fatsoenlijk werden halverwege.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:51 schreef lasters het volgende:
[..]
Maar de strijd in het kampioenschap was wel spannend!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |