abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_161405506
registreer om deze reclame te verbergen
Ja, opzich nu ik het wat beter heb gelezen zou dat wel kunnen. Dacht meer aan volledig geautomatiseerd verkeer. Volledig zelf rijdende auto's voor particulier zullen we nog wel meemaken. De technologie en auto's zijn er al
pi_161405703
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 23:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteraard, Tesla en Panasonic zijn bezig met een hoax :')

De eerste paal werd geslagen in juni 2014... Niets 4 jaar, zelfs nog geen 2 jaar...
Ok. Waar vinden we relevante links waar de voortgang, planning, filosfie, tijdlijn, enz. zijn terug te vinden? Op de site van Tesla i.i.g. niet. Liggen ze op schema zodat in 2017 de productie inderdaad kan beginnen? Ik wil het best geloven maar het is allemaal oud nieuws wat ik vind.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 18 april 2016 @ 17:05:20 #203
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_165017498
registreer om deze reclame te verbergen
Oh boy....

http://fd.nl/ondernemen/1165534/tesla-en-solar-city-in-geldnood
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 4 mei 2017 @ 09:27:57 #205
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_170674878
Telegraaf artikel:
quote:
’Over tien jaar zit iedereen in gedeelde zelfrijder’
Eigen auto moet eraan geloven
3 uur geleden Paul Eldering
LONDEN - We stappen massaal over op zelfrijdende elektrische auto’s, zodra de wetgeving dat toelaat. Komende jaren zal ook het autodelen een hoge vlucht nemen.

Dat voorspellen internationale onderzoekers in een toekomstrapport dat vandaag verschijnt. „In 2030 zal 95% van het aantal afgelegde kilometers in het Westen voor rekening komen van autonome e-auto’s on demand”, beweren de experts.

Volgens hen is het huidige autorijden binnen tien jaar volledig achterhaald.

Lees verder: ’Zelfrijden

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/28098273/__Eigen_auto_moet_eraan_geloven__.html

Het hele artikel op: https://www.pressreader.c(...)0504/281487866253581
CNBC artikel:
quote:
Over the next five years, self-driving vehicles will become pervasive. This month was just a glimpse into the future with Tesla passing Ford and General Motors in market value, Daimler and Bosch partnering for autonomous vehicle development and Ford announcing it's on track for a fully autonomous vehicle by 2021.

There's no doubt driverless cars will make our lives easier, save drivers time and provide significant user convenience. They will improve passenger safety and make our commutes to work more predictable. They will deliver the ability for people to do other things while traveling, freeing time for much-needed sleep or remote work and collaboration.

While autonomous vehicles have the potential to create tremendous value for consumers, every industry must consider itself at risk from the powerful ripple effects caused by this disruptive shift.

It's obvious self-driving cars will disrupt car manufacturers. However, disruption is not an isolated event and doesn't impact just one industry at a time. Although an industry may seem safe on the outskirts, innovation can change that in an instant.

This very thing will happen with automated cars, with many industries feeling the impact:

Parking:
Driverless cars will drop passengers off at their destination and go find parking elsewhere (or remain on the road if they are part of a ride-sharing program). The U.S. has about 144 billion square feet of total parking, which represents up to one-third of the total real estate in some large cities. Reports estimate self-driving vehicles have the potential to reduce parking space by about 61 billion square feet, which is about the size of Connecticut and Vermont combined. A reduction in the demand for parking can result in reclaiming this valuable real estate for more beneficial social and economic purposes. However, it also means significantly less money for cities through parking tickets. In 2012 alone, Washington, D.C. collected $92.6 million in parking ticket revenue.

Real Estate:
While freeing up parking space may present an opportunity, real estate agents should be worried. Faster and easier commutes will shift residential value from properties in urban centers to those in suburban areas. In commercial real estate, spaces currently predicated on human drivers will be converted to other uses. For instance, PARTNER Engineering CEO, Joe Derhake, has suggested there will no longer be a need for gas stations on busy street corners to attract people's attention.

Law Enforcement:
In 2014, Washington, D.C. issued an average of 773 tickets per day from cameras used to identify speeding cars — adding up to roughly $37.5 million worth of fines, according to the latest figures from AAA Mid-Atlantic. Self-driving cars will significantly reduce the number of speeding tickets. In addition to the decline in these tickets, we can also expect to see less drunk driving and other traffic violations, which may lead to a decrease in the size of police forces or shift people and resources to more important areas of serving and protecting the public.

Insurance:
About 90 percent of car accidents are caused by human error. In the world of autonomous vehicles, we can expect to see a major reduction in the number of accidents, which will significantly change the insurance revenue model. As the risk of accidents drops, demand for insurance will take a sharp dive as well. In anticipation of this shift, some insurers are rolling out usage-based insurance policies (UBIs), which charge consumers based on how many miles they drive and the safety of their driving habits.

Legal Professionals:
Personal injury lawyers will see a significant decrease in demand for their services. Vehicle collisions, which accounted for 35 percent of all civil trials in 2005, will be all but eliminated with automated vehicles. While this may seem like a niche of professionals, around 76,000 attorneys in the U.S. specialize in personal injury and make up approximately 6 percent of the country's population of lawyers.

Hotels:
The need for lodging will drop as people sleep in their cars during overnight road trips. Utilizing cars as a moving motel is much more cost-efficient and convenient than purchasing a hotel room. Audi's vice president of brand strategy and digital business, Sven Schuwirth, has predicted that car interiors will eventually be able to morph between driving mode and sleeping mode, presenting a major obstacle for the hotel industry.

Media, Entertainment and Online Retail:
Experts predict there will be more media consumption as autonomous cars transform into rolling living rooms. A report by McKinsey and Company finds each additional minute occupants spend on the Internet could generate $5.6 billion annually, totaling $140 billion if, for example, half of the time of a 44-minute average round-trip commute is spent online.

Package and Food Delivery:
For delivery services, there will be enormous economic gains: McKinsey estimates between $100 to $500 billion per year by 2025 from driverless vehicles in the U.S. trucking industry. However, the bulk of this windfall will come from the elimination of truck drivers and their wages. We're already witnessing the digitization of package delivery systems with drones and UberEats, but the effects will become more devastating for drivers when autonomous cars are the norm.

Auto Repair:
With multiple sensors, no distractions and no drunk driving, self-driving cars will largely eliminate car crashes so collision repair shops will lose a huge portion of their business. Indirectly, the decreased demand for new auto parts will hurt steel producers and part manufacturers. In 2010, 24 million vehicles were damaged in accidents, which had an economic cost of $76 billion in property damages, according to the U.S. Department of Transportation. The loss of this revenue will put a strain on these manufacturers.

Auto Manufacturing:
By 2030, PwC predicts electronics will account for 50 percent of automobile manufacturing costs, up from one-third today. With Intel buying Mobileye for $15.3 billion, we're already seeing a shift in value from traditional auto manufacturers to software and electronics companies, which will form the core of all automotive systems. Traditional parts manufacturers will face competition from more technology-focused companies like Nvidia, which has already been tapped by automakers to help build the computers needed for driverless cars.
The disruption has started; autonomous cars will run the roads sooner than we expect. Business leaders in all industries can no longer take a "wait and see" approach. Companies must start being hyperaware by monitoring changes in their environment (which extends beyond what their competitors are doing); they must start making informed decisions and execute those decisions quickly to respond to the threat of autonomous vehicles. Further, company and government leaders must immediately address the impact on jobs and get serious about retraining efforts.

Commentary by Joel Barbier, a visiting scholar for the Global Center for Digital Business Transformation, director in the Cisco Digitization Office and a contributor to Digital Vortex: How Today's Market Leaders Can Beat Disruptive Competitors at Their Own Game.

Follow CNBC's Opinion section on Twitter @CNBCopinion.

bron: http://www.cnbc.com/2017/05/03/self-driving-cars-will-disrupt-10-industries-commentary.html
Nog wat artikeltjes:

https://www.inverse.com/article/31125-rethinkx-report-self-driving-rideshare-end-car-ownership

https://www.forbes.com/sites/gilpress/2017/04/28/the-end-of-distracted-driving-the-next-car-you-own-maybe-your-last/#65d2b9b1483e

http://usa.swengen.com/new-study-predicts-self-driving-evs-will-make-car-ownership-vanish-a-decimate-auto-and-oil-industries/

[ Bericht 42% gewijzigd door MaGNeT op 04-05-2017 09:47:12 ]
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
pi_170675451
Goed artikel.. Zeker in de US, waar de af te leggen afstanden groot zijn, gaat dat er behoorlijk in hakken.

Al geloof ik niet dat het z hard zal gaan met overstappen, maar je weet maar nooit.
Torque makes life easy.
Team Jean
  donderdag 4 mei 2017 @ 19:45:20 #207
460398 Tango5Romeo
Kanmakkuluk
pi_170688791
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Het zelfrijden van een auto is al verder dan je eigenlijk denkt, adaptieve cruise controle? Radar-systemen die een noodstop uitvoeren als de bestuurder niet oplet? De techniek is er al lang, een stuur ingreep, het zit al in de auto, het is mogelijk en het gebeurt. De techniek is al zo ver, alleen de politiek nog niet.
Techniek gaat stuk. Boom. Drie doden. Niet de vraag of maar hoe vaak het gaat gebeuren.

Er zijn al decennia lang autonome vliegtuigen, maar daar zitten toch echt getrainde professionals in. En de situaties die zij meemaken zijn qua complexiteit in de verste verte niet te vergelijken met het verkeer op de weg.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  donderdag 4 mei 2017 @ 20:09:26 #208
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_170689543
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:45 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Techniek gaat stuk. Boom. Drie doden. Niet de vraag of maar hoe vaak het gaat gebeuren.

Er zijn al decennia lang autonome vliegtuigen, maar daar zitten toch echt getrainde professionals in. En de situaties die zij meemaken zijn qua complexiteit in de verste verte niet te vergelijken met het verkeer op de weg.
Ik durf het wel aan dat er de afgelopen 10 jaar meer doden zijn gevallen door bestuurders die onwel werden in het verkeer dan in de toekomst door zelfrijdende auto's die defect raken, als je een gelijk aantal kilometers vergelijkt.
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  donderdag 4 mei 2017 @ 21:10:54 #209
460398 Tango5Romeo
Kanmakkuluk
pi_170691590
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 20:09 schreef MaGNeT het volgende:

Ik durf het wel aan dat er de afgelopen 10 jaar meer doden zijn gevallen door bestuurders die onwel werden in het verkeer dan in de toekomst door zelfrijdende auto's die defect raken, als je een gelijk aantal kilometers vergelijkt.
Leuk dat je dat aandurft. Verder nergens op gebaseerd.

Hoeveel doden zijn er de afgelopen 10 jaar gevallen door onwel geworden bestuurders, eigenlijk?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  donderdag 4 mei 2017 @ 22:01:41 #210
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_170693177
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:10 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Leuk dat je dat aandurft. Verder nergens op gebaseerd.

Hoeveel doden zijn er de afgelopen 10 jaar gevallen door onwel geworden bestuurders, eigenlijk?
Geen cijfers.

Maar reken maar dat ongevallen door vermoeide, onwel geraakte of dronken bestuurders regelmatig voorkomen. Ook medicijnen en drugs spelen een rol. Allemaal mensen die op dat moment eigenlijk geen auto hadden moeten besturen.

Alleen al zo'n 20% van alle ongevallen wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door vermoeidheid achter het stuur.
http://www.rospa.com/road(...)igue/road-accidents/

Nu is dat een Amerikaans onderzoek maar ook in Nederland komt het voor.

Drank is in Nederland in 14% van alle gevallen de oorzaak van een ongeval.

Met zelfrijdende auto's zal dat iig geen probleem meer zijn.

Nog een Australisch onderzoek:

MUARC study of 340 casualty crashes in VIC and NSW 2000-2011
13.5% Intoxication
11.8% Fell asleep
10.9% Fatigued
3.2% Failed to look
3.2% Passenger interaction
2.6% Felt ill
2.6% Blacked out
1.8% Feeling stressed
1.5% Looked but failed to see
1.4% Animal or insect in vehicle
0.9% Using a mobile phone
0.9% Changing CD/cassette/radio
0.9% Adjusting vehicle systems
0.9% Looking at vehicle systems
0.3% Searching for object

[ Bericht 7% gewijzigd door MaGNeT op 04-05-2017 22:11:29 ]
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 7 mei 2017 @ 22:52:52 #211
460398 Tango5Romeo
Kanmakkuluk
pi_170762354
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:01 schreef MaGNeT het volgende:

Drank is in Nederland in 14% van alle gevallen de oorzaak van een ongeval.

Drank is wellicht een factor. Aantonen dat het de hoofdoorzaak is, is bijna niet te doen.

Die cijfers zijn leuk.....maar zeggen niets tot we allemaal autonoom rijden en er doden gaan vallen door de techniek. In de luchtvaart is 20% van de ongevallen niet door human factors. En daar hebben de autonome systemen multiple back-ups. Dat gaat in auto's niet gebeuren, want dat is te duur.

Dus je kunt aannames blijven doen gebaseerd op je glazen bol, maar vooralsnog betekenen die niets.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  dinsdag 9 mei 2017 @ 15:29:35 #212
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_170799827
Autobezit is een statussymbool en dat zal voorlopig niet veranderen. Ik denk dat eerder OV overbodig wordt door autonoom rijdende voertuigen. Als auto's zelf kunnen rijden zou het niet voor de hand liggend zijn dat autobezit afneemt imo. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken in de hondenharen van een ander plaats te nemen.
  woensdag 17 mei 2017 @ 11:59:51 #213
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170999837
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:22 schreef MaGNeT het volgende:
Wat denken jullie?
autobanen waar alleen zelfrijdende auto's zijn toegestaan is niet ondenkbaar. een mix van menselijke bestuurders en zelfrijdende auto's leidt imo tot problemen/ongelukken.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 20 mei 2017 @ 14:09:37 #214
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171072361
ik vind autorijden niet leuk , heb betere dingen te doen dan een uur lang een stuur vast houden iedere dag

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2017 15:44:25 ]
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 14:10:51 #215
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171072381
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 11:59 schreef sturmpie het volgende:

[..]

autobanen waar alleen zelfrijdende auto's zijn toegestaan is niet ondenkbaar. een mix van menselijke bestuurders en zelfrijdende auto's leidt imo tot problemen/ongelukken.
nee verwacht ik niet , de zelfrijdende auto zal tijdig stoppen / uitwijken en ook van verre een spookrijder opmerken ,

een spookrijder zal altijd een tegenligger raken met een bestuurder erin, nooit een zelfrijdende auto , een persoon kan altijd de weg oplopen zonder omver gereden te worden

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2017 15:45:45 ]
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 14:49:00 #216
396386 sturmpie
for night & nature
pi_171072995
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 14:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee verwacht ik niet , de zelfrijdende auto zal tijdig stoppen / uitwijken en ook van verre een spookrijder opmerken ,
een spookrijder zal altijd een tegenligger raken met een bestuurder erin
spookrijders zijn zeldzaam, al kan 't idd wel dodelijk zijn.
wat volgens mij wel 'n probleem is voor zelfrijdende auto's zijn menselijke acties/situaties waar 'n computer geen rekening mee kan houden. bijv. bestuurders die onverwacht gedrag vertonen waar een zelfrijdende auto niet altijd rekening mee kan houden omdat 't niet te berekenen is.
soms moet je uitwijken ipv remmen, of juist meer gas geven ipv remmen. die afweging kan een computer moeilijker maken als 't op de seconde aankomt, een computer is geprogrammeerd om te remmen als er 'n gevaarlijke situatie is, dat veroorzaakt weer kop-staart-botsingen/kettingbotsingen. en daar zit volgens mij 't grote probleem met zelfrijdende auto's.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 20 mei 2017 @ 15:01:56 #217
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_171073194
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 14:49 schreef sturmpie het volgende:

[..]

spookrijders zijn zeldzaam, al kan 't idd wel dodelijk zijn.
wat volgens mij wel 'n probleem is voor zelfrijdende auto's zijn menselijke acties/situaties waar 'n computer geen rekening mee kan houden. bijv. bestuurders die onverwacht gedrag vertonen waar een zelfrijdende auto niet altijd rekening mee kan houden omdat 't niet te berekenen is.
soms moet je uitwijken ipv remmen, of juist meer gas geven ipv remmen. die afweging kan een computer moeilijker maken als 't op de seconde aankomt, een computer is geprogrammeerd om te remmen als er 'n gevaarlijke situatie is, dat veroorzaakt weer kop-staart-botsingen/kettingbotsingen. en daar zit volgens mij 't grote probleem met zelfrijdende auto's.
Ik denk dat je daar al een paar onjuiste aannames doet.
Zelfrijdende auto's zijn prima in staat om zowel uit te wijken als te remmen.

Dit is hoever men 2 jaar geleden al was bij Google:

bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zaterdag 20 mei 2017 @ 15:38:42 #218
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171073698
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 14:49 schreef sturmpie het volgende:

[..]

spookrijders zijn zeldzaam, al kan 't idd wel dodelijk zijn.
wat volgens mij wel 'n probleem is voor zelfrijdende auto's zijn menselijke acties/situaties waar 'n computer geen rekening mee kan houden. bijv. bestuurders die onverwacht gedrag vertonen waar een zelfrijdende auto niet altijd rekening mee kan houden omdat 't niet te berekenen is.
soms moet je uitwijken ipv remmen, of juist meer gas geven ipv remmen. die afweging kan een computer moeilijker maken als 't op de seconde aankomt, een computer is geprogrammeerd om te remmen als er 'n gevaarlijke situatie is, dat veroorzaakt weer kop-staart-botsingen/kettingbotsingen. en daar zit volgens mij 't grote probleem met zelfrijdende auto's.
nee , ik verwacht dat zelfrijdende auto's allemaal tegelijk vaart gaan minderen, als er ergens een file is, zodat de doorstroming optimaal blijft

De bestuurder is het slechtste onderdeel van een auto


De verzekeringpremie van een auto zal fors gaan dalen als u een zelfrijdende auto gebruikt en op een dag is de auto waar u zelf in wilt rijden niet te verzekeren

Stoplichten zullen gaan verdwijnen en dan is zelf rijden onmogelijk geworden
En uw antieke wagen kunt U alleen nog maar naar kijken of rijden op speciale wegen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2017 15:50:21 ]
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 18:21:47 #219
396386 sturmpie
for night & nature
pi_171077451
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 15:38 schreef michaelmoore het volgende:
De bestuurder is het slechtste onderdeel van een auto
op dat punt ben ik 't met je eens.

als 't verkeer alleen maar uit zelfrijdende auto's bestaat dan zullen er zich geen problemen voordoen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 21 mei 2017 @ 07:44:52 #220
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171089240
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
pi_171089293
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:35 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel mee zal vallen.

De tijd dat een auto zoals we die nu kennen een antiek ding is en totaal achterhaald gaan wij niet meer mee maken denk ik.

Zelf rijdende auto's is allemaal leuk en aardig op papier, maar de praktijk is nog niet zo 123 helemaal in kannen en kruiken. En al helemaal niet dat niemand meer een auto heeft en alle auto's die er nog zijn volledig autonoom rijden. Nee dat gaan wij echt niet meer meemaken. Ja je mag me quoten mocht ik het mis hebben tegen die tijd :)
Ik quote je, want het is allang zo ver.
Alleen de regels van de EU houden het grootschalig inzet tegen en geeft alleen nog toestemming voor zeer beperkte "test trajecten".

Terwijl de techniek er eigenlijk klaar voor is, maar de rest nog niet.
  zondag 21 mei 2017 @ 10:30:51 #222
369251 Geralt
of Rivia
pi_171090735
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 07:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik quote je, want het is allang zo ver.
Prima, maar het is nog lang niet zover dat
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:35 schreef Geralt het volgende:
En al helemaal niet dat niemand meer een auto heeft en alle auto's die er nog zijn volledig autonoom rijden.
:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
pi_171090753
quote:
7s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:30 schreef Geralt het volgende:

[..]

Prima, maar het is nog lang niet zover dat

[..]

:)
nah ja goed okay, in dat opzicht duurt het wel even voordat alles "vervangen" is, maar dat hoeft geen 100 jaar te duren.
  zondag 21 mei 2017 @ 10:39:01 #224
369251 Geralt
of Rivia
pi_171090842
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 10:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

nah ja goed okay, in dat opzicht duurt het wel even voordat alles "vervangen" is, maar dat hoeft geen 100 jaar te duren.
Als we zover zijn mag je me gewoon opnieuw quoten hoor. Ik ben er nog altijd vrij zeker van dat wij het niet meer mee gaan maken dat alle auto's zelfrijdend zijn. :+
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
  zondag 21 mei 2017 @ 10:39:08 #225
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_171090846
Ik verwacht ook niet dat dit allemaal zonder slag of stoot gebeurt maar het is een kant waar we langzaam maar zeker opgaan.

Eigen auto's blijven vast wel, al zijn het maar de busjes met gereedschap, ambulances, etc.

Maar op zich, als ik altijd binnen 15-30 minuten kon beschikken over een auto, waarom er dan nog zelf 1 hebben?

Ik rij er 15.000km per jaar in gemiddeld.
Volgens m'n boordcomputer zit ik rond de 60km/u gemiddeld.

Ik zit dus 250 uur per jaar in m'n eigen auto.

Dat betekent dat die auto 8516 uur per jaar stilstaat.
Dat is toch niet efficint :P

Per jaar zijn we zo'n 5800 uren wakker.
Dat zal dus de maximale inzetbaarheid zijn van een "on demand" auto.

Nu zal zo'n ding ook moeten laden, onderhoud en moet er wat overcapaciteit zijn.

Stel dat zo'n ding dan 2500 uren per jaar inzetbaar is, dan zouden we met 10x minder auto's toekunnen dan nu.

Een echte spits heb je dan niet meer...

Enige is nog dat er tussen voor woon- werkverkeer misschien te weinig auto's zijn, dat heb ik niet berekend.

Dat is op te vangen door werktijden wat flexibeler te maken en meer thuis te werken.
En deels natuurlijk door iets meer overcapaciteit te hebben, te carpoolen (scheelt in de kosten), etc.

[ Bericht 13% gewijzigd door MaGNeT op 21-05-2017 10:45:30 ]
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')