abonnement Unibet Coolblue
pi_150914801
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:09 schreef daNpy het volgende:
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.

Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.

Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.

Vergeet niet dat zo'n commercieel bedrijf een voertuig veel efficiënter kan inzetten en dus sneller de aanschafprijs terugverdient. Onderhoud blijft toch een factor per kilometer.
pi_150914902
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:15:32 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914942
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Juist.

Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150914946
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:16:15 #55
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914969
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915039
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef daNpy het volgende:

[..]

Juist.

Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.

Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
pi_150915049
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
Ik kan het je niet zeggen.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:19:40 #58
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915089
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.

Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915142
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Nou ja, je kunt uiteraard geen exacte bedragen noemen, maar een paar dingen weet je wel.

- 20dkm per jaar rijden met een goedkope auto kost rond de 25ct per kilometer (zie hierboven).
- Als je de tarieven van de bus bekijkt zie je dat die ongeveer tussen de 10 en 30 cent per kilometer liggen (bron)
- Mensen vervoeren op kleinere schaal, in zelfbesturende auto's, is waarschijnlijk minder snel rendabel dan een bus met 50 zitplaatsen (aanname).
- Als het geschikt is voor minder mensen, zoals ik net zei, zal de prijs per kilometer omhoog gaan (logisch gevolg van schaalverkleining)

Dus, dat zelfbesturende auto's in gebruik goedkoper zijn dan je eigen auto betwijfel ik. Dat hoeft natuurlijk niet per se iets te zeggen, want mensen zijn misschien bereid meer uit te geven per kilometer als daarmee je instapbedrag en onderhoudskosten verdwijnen.
pi_150915173
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:19 schreef daNpy het volgende:
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.

Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn :D
Je maakt er een geldkwestie van maar feitelijk hebben we beiden geen cijfers.
Ik kijk puur naar de mogelijkheden van zo'n systeem, het autonoom rijden van auto's.
Vergeet niet dat taxi's en bussen sowieso ook autonoom worden.

Voor een berekening is er meer nodig dan wat ik nu op dit moment uit m'n duim kan zuigen ;)
pi_150915202
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.

Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.

Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
pi_150915496
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.

Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
Hmm, lastig te zeggen idd.

Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheels nog niet uit ;)
pi_150915564
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hmm, lastig te zeggen idd.

Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheel nog niet uit ;)
Klopt. Daarmee ben je van het lastige probleem af dat een Greenwheelsauto eigenlijk nooit eindigt waar zijn volgende rit het meest efficiënt kan beginnen.
pi_150915583
Ik verwacht dat dit sneller gaat gebeuren dan weer denken. Vervoer zal ook met electrisch gaan. Benzine gaat nog eens heel duur worden.

Maargoed, een systeem met zelfrijdende auto's zoals je schetst zal nog even op zich laten wachten. Het zal beginnen met zelfsturende eigen auto's, gewoon wat lijkt op wat er nu hebben.

Die auto's gaan wel slimmer rijden (treintjes bijv.) en kunnen zichzelf gaan wegzetten, ergens gaan opladen, zichzelf laten servicen, en e volgende stap is dat je de auto tegen betaling verhuurt als je hem niet gebruikt.

Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.

Omdat deze auto's straks beschikbaar zijn wordt ander ov onrendabel, behalve drukke metro's in grote steden. Treinvervoer is alleen nog interessant voor bulkgoederen.

Heel veel geld uit die systemen komt beschikbaar voor het wegennet en 'openbare' auto's.

Ik zie een mengeling ontstaan en uiteindelijk verwacht ik dat niemand met zelf een auto wil hebben. Behalve dan avonturiers etc.
Whatever...
  zondag 22 maart 2015 @ 16:35:19 #65
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915765
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:30 schreef Spanky78 het volgende:

Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.

Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915800
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:35 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:37:23 #67
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915836
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Niet per sé.
In Magnets systeem krijgt Truus een willekeurige auto die in de buurt staat/komt en Spanky ook als hij weer naar huis moet :)
De auto waarmee hij in eerste instantie naar zijn werk in Groningen rijdt kan een klant van zijn bedrijf weer naar Maastricht rijden na een meeting - bijvoorbeeld.

Planningtechnisch een bijzonder geavanceerd systeem natuurlijk :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150916535
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Uiteraard, maar de huidige rekentechnologie is al een heel eind op weg om dit te kunnen en dit soort zaken zelflerend heel efficiënt te kunnen gaan uitvoeren met big data die er sl is en elke seconde zal worden opgeleverd.

Bovendien is stilstaan van een auto ook verspilling, het is in principe een simpele rekensom.
Whatever...
pi_150917460
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
  zondag 22 maart 2015 @ 17:27:41 #70
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150917567
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:24 schreef CafeRoker het volgende:
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
Dat is wel heel overdreven natuurlijk :D
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150918448
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
pi_150918628
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Tsja, met die portemonnee zul je rekening moeten houden, maar kan me voorstellen dat de auto zelf checkt of je hem exact zo achterlaat als je hem kreeg... En anders een extra rekening stuurt.

Asbak? Niet roken in mijn auto.

Ook schade kan het ding zelf waarnemen en in rekening brengen.
Whatever...
pi_150919035
Een auto stuurt geen rekeningen, autonoom rijden is de 1e uitdaging.
Bovendien is zo'n ding door mensen geprogrammeerd, schade en schuldvraag zal ook mensenwerk zijn.

En in mijn eigen auto mag ik wél roken.
Ik hoef niet zo'n deelgeval die ook nog eens alle plezier in het rijden afpakt.
pi_150922005
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Schade rijden? :o De auto rijdt zelf...

Tanken? Opladen denk ik eerder aan tegen die tijd... dat kan de auto zelf... Bij een lange rit zou je kunnen denken aan overstappen op een volgeladen auto B zodat auto A kan opladen.
Vergeet ook niet dat over 10-20 jaar de accu's beter zijn zodat je mogelijk een retour "Holwerd - Maastricht" kan rijden op 1 accu-lading.

Ook zijn de zelfrijdende auto's niet op "prestatie" gericht zodat je verder kan komen op een accu dan een Tesla, die nu zelfs al 500km op 1 accu-lading kan halen.

En je deelt de auto niet met een hoop vreemden, jij wordt door een willekeurig vervoermiddel gebracht waar je heenmoet.

Roken is uiteraard niet toegestaan in een openbaar voertuig. De rookmelder zal dat detecteren en de auto zal verdere dienst weigeren tot je de sigaret uitmaakt.

Beschadigingen in het voertuig is iets om over na te denken. Je zou kunnen denken aan "hufterproof" inrichten van zo'n voertuig.

Of automatisch foto's van vóór en na de rit door infraroodcamera's in de auto, zodat snel duidelijk is wie de schade heeft veroorzaakt. Met 2 miniatuur groothoek-camera's in het plafond kom je al een heel eind.

Deze hoeven alleen maar tussen de ritten in een foto te maken en later kunnen de verschillen bekeken worden om te achterhalen wie de "dader" is.

Op dezelfde manier zou een camera ook kunnen zien dat er een voorwerp in de auto is achtergebleven en niet eerder wegrijden dan dat het voorwerp is opgehaald (en een SMS oid sturen naar de laatste bestuurder). Mocht het niet opgehaald worden, dan rijdt de auto naar een depot waar het voorwerp voor de klant wordt opgeslagen.

Lijkt me allemaal technisch haalbaar als we zover zijn dat we zelfrijdende auto's hebben ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2015 19:49:21 ]
pi_150923062
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is wel heel overdreven natuurlijk :D
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')