Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:09 schreef daNpy het volgende:
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.
Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.
Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.
Juist.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef daNpy het volgende:
[..]
Juist.
Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
Ik kan het je niet zeggen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
Nou ja, je kunt uiteraard geen exacte bedragen noemen, maar een paar dingen weet je wel.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Je maakt er een geldkwestie van maar feitelijk hebben we beiden geen cijfers.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:19 schreef daNpy het volgende:
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.
Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.
Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
Hmm, lastig te zeggen idd.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.
Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
Klopt. Daarmee ben je van het lastige probleem af dat een Greenwheelsauto eigenlijk nooit eindigt waar zijn volgende rit het meest efficiënt kan beginnen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hmm, lastig te zeggen idd.
Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheel nog niet uit
Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:30 schreef Spanky78 het volgende:
Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
Niet per sé.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Uiteraard, maar de huidige rekentechnologie is al een heel eind op weg om dit te kunnen en dit soort zaken zelflerend heel efficiënt te kunnen gaan uitvoeren met big data die er sl is en elke seconde zal worden opgeleverd.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Dat is wel heel overdreven natuurlijkquote:Op zondag 22 maart 2015 17:24 schreef CafeRoker het volgende:
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
Tsja, met die portemonnee zul je rekening moeten houden, maar kan me voorstellen dat de auto zelf checkt of je hem exact zo achterlaat als je hem kreeg... En anders een extra rekening stuurt.quote:Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Schade rijden? De auto rijdt zelf...quote:Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.quote:Op zondag 22 maart 2015 17:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is wel heel overdreven natuurlijk
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |