Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:09 schreef daNpy het volgende:
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.
Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.
Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.
Juist.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef daNpy het volgende:
[..]
Juist.
Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
Ik kan het je niet zeggen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
Nou ja, je kunt uiteraard geen exacte bedragen noemen, maar een paar dingen weet je wel.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Je maakt er een geldkwestie van maar feitelijk hebben we beiden geen cijfers.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:19 schreef daNpy het volgende:
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.
Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.
Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
Hmm, lastig te zeggen idd.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.
Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
Klopt. Daarmee ben je van het lastige probleem af dat een Greenwheelsauto eigenlijk nooit eindigt waar zijn volgende rit het meest efficiënt kan beginnen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hmm, lastig te zeggen idd.
Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheel nog niet uit
Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:30 schreef Spanky78 het volgende:
Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
Niet per sé.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Uiteraard, maar de huidige rekentechnologie is al een heel eind op weg om dit te kunnen en dit soort zaken zelflerend heel efficiënt te kunnen gaan uitvoeren met big data die er sl is en elke seconde zal worden opgeleverd.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Dat is wel heel overdreven natuurlijkquote:Op zondag 22 maart 2015 17:24 schreef CafeRoker het volgende:
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
Tsja, met die portemonnee zul je rekening moeten houden, maar kan me voorstellen dat de auto zelf checkt of je hem exact zo achterlaat als je hem kreeg... En anders een extra rekening stuurt.quote:Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Schade rijden? De auto rijdt zelf...quote:Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.quote:Op zondag 22 maart 2015 17:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is wel heel overdreven natuurlijk
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
Appels en peren vergelijking natuurlijk.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:07 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.
Apple wil ook graag meesnoepen in deze markt.quote:Op zondag 22 maart 2015 22:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Appels en peren vergelijking natuurlijk.
Wat je schetst is dat auto's beter zijn geworden, gerationaliseerd. De echte 'disruptive' innovatie zit er wel aan te komen. We zitten aan de grenzen van de huidige voorststuwingstechnologie. Daar moet een heel ander systeem komen, electrisch zie je opkomen. De infrastructuur en technologische issues zijn nnog niet geheel opgelost (batterijinhoud, snelheid van laden en gewicht ervan), dus er is ook nog kans op een heel nieuw systeem. Brandstofcellen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 22 maart 2015 22:53 schreef Robuustheid het volgende:
Ik denk dat het zal meevallen.
Ja. De zelfrijdende auto volgens je scenario zal uitkomen. Maar dat zullen we niet meemaken. Want de technologische ontwikkeling gaat snel, alleen de holistische aspect is vrij traag (d.w.z. hoe de technologische ontwikkeling toegepast worden).
Ons computer is 30.000 keer sneller dan de home PC's in de jaren 90. Maar we gebruiken hem nog steeds voor suffe spelletjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In de jaren 70 dacht men dat we in zwevende automobiels zouden rijden. Nu weten we het wel beter. De auto's zijn technologisch vernuftiger geworden, halen atmosferisch 100 pk uit 1 liter, rijden 1 op 20. Maar ze zijn nog steeds hetzelfde. Dat zal niet anders worden.
Alleen al dit argument is voor autofabrikanten niet bepaald een stimulans om dit concept te gaan door ontwikkelen. Kom, we gaan heel veel geld in R&D voor een product stoppen zodat we er minder verkopen dan we nu doen.quote:Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.
Als je niets doet als fabrikant, hoor je bij de fabrikanten die niets meer verkopenquote:Op maandag 23 maart 2015 10:11 schreef ohmoetdatzo het volgende:
[..]
Alleen al dit argument is voor autofabrikanten niet bepaald een stimulans om dit concept te gaan door ontwikkelen. Kom, we gaan heel veel geld in R&D voor een product stoppen zodat we er minder verkopen dan we nu doen.
Behalve voor degene die ermee begint en succesvol is natuurlijk. Een veel groter marktaandeel levers alsnog meer omzet op. En indien de R&D goed is gedaan gaan de auto's meer marge opleveren dan huidige auto's.quote:Op maandag 23 maart 2015 10:11 schreef ohmoetdatzo het volgende:
[..]
Alleen al dit argument is voor autofabrikanten niet bepaald een stimulans om dit concept te gaan door ontwikkelen. Kom, we gaan heel veel geld in R&D voor een product stoppen zodat we er minder verkopen dan we nu doen.
Een aantal zal beginnende bedrijven opkopen. Sommige multinationals kunnen niets anders dan uitmelke en nieuwe bedrijven kopen (en oude onderdelen afstoten of ermee stoppen).Kan me voorstellen dat Tesla inmiddels nog een pooi is voor eenn VAG oid.quote:Op maandag 23 maart 2015 10:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je niets doet als fabrikant, hoor je bij de fabrikanten die niets meer verkopen
Apple, Google en Tesla staan al te trappelen om de markt over te nemenquote:Op maandag 23 maart 2015 10:35 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Een aantal zal beginnende bedrijven opkopen. Sommige multinationals kunnen niets anders dan uitmelke en nieuwe bedrijven kopen (en oude onderdelen afstoten of ermee stoppen).Kan me voorstellen dat Tesla inmiddels nog een pooi is voor eenn VAG oid.
Ja, maar als VAG Tesla koopt draagt het bij tot de status quo . Is allemaal niet zo makkelijk te voorspellen. Maargoed, apple en google hebben geld zat om iets te beginnen..quote:Op maandag 23 maart 2015 10:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Apple, Google en Tesla staan al te trappelen om de markt over te nemen
Er gingen wel geruchten dat Apple interesse heeft in Tesla.
Dat zou de trein dan ook overbodig maken?quote:Op zondag 22 maart 2015 14:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer "treintje rijden" gaat worden.
Daarnaast reageert een computer vele malen sneller op een situatie dan een mens, zolang het maar de juiste input krijgt. De mens heeft toch een seconde nodig om te reageren, een computer kan dat in milliseconden. Denk aan ESP, dat razendsnel de juiste wielen kan afremmen bij een slip.
Yup.quote:Op maandag 23 maart 2015 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou de trein dan ook overbodig maken?
Ik laat me gewoon door m'n automatischmobiel naar de stad brengen, stuur het ding weer naar huis waar mijn man er boodschappen mee gaat doen en 4 uur later app ik de auto dat hij me moet ophalen uit de kroeg?
Ik denk dat mijn man en ik het wel fijn vinden in ons eigen voertuig te reizen, dus dan zal ik de auto wel naar huis moeten sturen, anders zoekt hij een parkeerplaats in de stad, en gezien het parkeergeld dan waarschijnlijk ook automagisch wordt afgeschreven is het handiger het voertuig naar huis te sturen.quote:Op maandag 23 maart 2015 11:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Yup.
Je hoeft 'm zelfs niet naar huis te sturen, je vraagt gewoon vervoer aan met een app op je mobiel en kort daarna staat er een willekeurig, beschikbaar vervoermiddel.
Het gaat er komen, de vraag is: word ik oud genoeg om het mee te makenquote:Op maandag 23 maart 2015 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat mijn man en ik het wel fijn vinden in ons eigen voertuig te reizen, dus dan zal ik de auto wel naar huis moeten sturen, anders zoekt hij een parkeerplaats in de stad, en gezien het parkeergeld dan waarschijnlijk ook automagisch wordt afgeschreven is het handiger het voertuig naar huis te sturen.
Het autonoom kunnen rijden staat los van wat het voertuig aan last kan dragen.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Waarom zou dat omslachtig zijn?quote:Op zondag 22 maart 2015 15:36 schreef daNpy het volgende:
Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is.
Omdat dat al veel meer handelingen zijn dan nu naar de auto lopen en op start rammen.quote:Op maandag 23 maart 2015 21:32 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Waarom zou dat omslachtig zijn?
Het verhuurbedrijf maakt een mooie app waarin jij de plaats en tijd van vertrek invoert en dan zorgt het systeem dat er daar en dan een auto klaarstaat.
Zoveel werk is het ook weer niet.quote:Op maandag 23 maart 2015 21:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Omdat dat al veel meer handelingen zijn dan nu naar de auto lopen en op start rammen.
Gemak is het waar het om draait.
Maar ik ga mezelf niet nogmaals herhalen, lees zelf maar terug ipv oude quotes weer op te rakelen.
Juist midden in de nacht zijn er genoeg voertuigen beschikbaarquote:Op dinsdag 24 maart 2015 11:37 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hulpverlening blijft wel rijden in zelfbestuurbare voertuigen neem ik aan? Dan hebben we daar al het punt waar ongelukken zullen blijven gebeuren.
Daarbij zullen er ook andere verkeersdeelnemers blijven, zoals (brom)fietsers en voetgangers.
En hoe zit het als mijn vrouw moet bevallen en met spoed naar het ziekenhuis moet? Dan moet ik hopen dat er maar ergens een voertuig in de buurt is? Midden in de nacht?
En een voertuig delen met anderen? Daar heb ik nu al een hekel aan en daar zal echt geen verandering in komen. Ik wil uiteraard ook dezelfde luxe als dat ik nu heb, dus er moeten ook voldoende duurdere voertuigen beschikbaar zijn en niet alleen van die kleine wagentjes.
Een systeem met teveel variabelen om werkbaar te zijn.
Juist als er zelfrijdende auto's zijn, behoren files tot de verleden tijd.quote:Op maandag 23 maart 2015 22:15 schreef daNpy het volgende:
Denk alleen al aan de files die je krijgt van lege auto's die ritten maken om mensen op te gaan halen in drukbevolkte gebieden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |