abonnement Unibet Coolblue
pi_150914801
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:09 schreef daNpy het volgende:
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.

Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.

Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.

Vergeet niet dat zo'n commercieel bedrijf een voertuig veel efficiënter kan inzetten en dus sneller de aanschafprijs terugverdient. Onderhoud blijft toch een factor per kilometer.
pi_150914902
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:15:32 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914942
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Juist.

Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150914946
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:16:15 #55
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914969
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915039
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef daNpy het volgende:

[..]

Juist.

Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.

Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
pi_150915049
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
Ik kan het je niet zeggen.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:19:40 #58
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915089
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.

Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915142
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Nou ja, je kunt uiteraard geen exacte bedragen noemen, maar een paar dingen weet je wel.

- 20dkm per jaar rijden met een goedkope auto kost rond de 25ct per kilometer (zie hierboven).
- Als je de tarieven van de bus bekijkt zie je dat die ongeveer tussen de 10 en 30 cent per kilometer liggen (bron)
- Mensen vervoeren op kleinere schaal, in zelfbesturende auto's, is waarschijnlijk minder snel rendabel dan een bus met 50 zitplaatsen (aanname).
- Als het geschikt is voor minder mensen, zoals ik net zei, zal de prijs per kilometer omhoog gaan (logisch gevolg van schaalverkleining)

Dus, dat zelfbesturende auto's in gebruik goedkoper zijn dan je eigen auto betwijfel ik. Dat hoeft natuurlijk niet per se iets te zeggen, want mensen zijn misschien bereid meer uit te geven per kilometer als daarmee je instapbedrag en onderhoudskosten verdwijnen.
pi_150915173
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:19 schreef daNpy het volgende:
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.

Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn :D
Je maakt er een geldkwestie van maar feitelijk hebben we beiden geen cijfers.
Ik kijk puur naar de mogelijkheden van zo'n systeem, het autonoom rijden van auto's.
Vergeet niet dat taxi's en bussen sowieso ook autonoom worden.

Voor een berekening is er meer nodig dan wat ik nu op dit moment uit m'n duim kan zuigen ;)
pi_150915202
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.

Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.

Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
pi_150915496
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.

Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
Hmm, lastig te zeggen idd.

Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheels nog niet uit ;)
pi_150915564
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hmm, lastig te zeggen idd.

Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheel nog niet uit ;)
Klopt. Daarmee ben je van het lastige probleem af dat een Greenwheelsauto eigenlijk nooit eindigt waar zijn volgende rit het meest efficiënt kan beginnen.
pi_150915583
Ik verwacht dat dit sneller gaat gebeuren dan weer denken. Vervoer zal ook met electrisch gaan. Benzine gaat nog eens heel duur worden.

Maargoed, een systeem met zelfrijdende auto's zoals je schetst zal nog even op zich laten wachten. Het zal beginnen met zelfsturende eigen auto's, gewoon wat lijkt op wat er nu hebben.

Die auto's gaan wel slimmer rijden (treintjes bijv.) en kunnen zichzelf gaan wegzetten, ergens gaan opladen, zichzelf laten servicen, en e volgende stap is dat je de auto tegen betaling verhuurt als je hem niet gebruikt.

Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.

Omdat deze auto's straks beschikbaar zijn wordt ander ov onrendabel, behalve drukke metro's in grote steden. Treinvervoer is alleen nog interessant voor bulkgoederen.

Heel veel geld uit die systemen komt beschikbaar voor het wegennet en 'openbare' auto's.

Ik zie een mengeling ontstaan en uiteindelijk verwacht ik dat niemand met zelf een auto wil hebben. Behalve dan avonturiers etc.
Whatever...
  zondag 22 maart 2015 @ 16:35:19 #65
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915765
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:30 schreef Spanky78 het volgende:

Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.

Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915800
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:35 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:37:23 #67
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915836
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Niet per sé.
In Magnets systeem krijgt Truus een willekeurige auto die in de buurt staat/komt en Spanky ook als hij weer naar huis moet :)
De auto waarmee hij in eerste instantie naar zijn werk in Groningen rijdt kan een klant van zijn bedrijf weer naar Maastricht rijden na een meeting - bijvoorbeeld.

Planningtechnisch een bijzonder geavanceerd systeem natuurlijk :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150916535
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Uiteraard, maar de huidige rekentechnologie is al een heel eind op weg om dit te kunnen en dit soort zaken zelflerend heel efficiënt te kunnen gaan uitvoeren met big data die er sl is en elke seconde zal worden opgeleverd.

Bovendien is stilstaan van een auto ook verspilling, het is in principe een simpele rekensom.
Whatever...
pi_150917460
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
  zondag 22 maart 2015 @ 17:27:41 #70
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150917567
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:24 schreef CafeRoker het volgende:
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
Dat is wel heel overdreven natuurlijk :D
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150918448
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
pi_150918628
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Tsja, met die portemonnee zul je rekening moeten houden, maar kan me voorstellen dat de auto zelf checkt of je hem exact zo achterlaat als je hem kreeg... En anders een extra rekening stuurt.

Asbak? Niet roken in mijn auto.

Ook schade kan het ding zelf waarnemen en in rekening brengen.
Whatever...
pi_150919035
Een auto stuurt geen rekeningen, autonoom rijden is de 1e uitdaging.
Bovendien is zo'n ding door mensen geprogrammeerd, schade en schuldvraag zal ook mensenwerk zijn.

En in mijn eigen auto mag ik wél roken.
Ik hoef niet zo'n deelgeval die ook nog eens alle plezier in het rijden afpakt.
pi_150922005
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Schade rijden? :o De auto rijdt zelf...

Tanken? Opladen denk ik eerder aan tegen die tijd... dat kan de auto zelf... Bij een lange rit zou je kunnen denken aan overstappen op een volgeladen auto B zodat auto A kan opladen.
Vergeet ook niet dat over 10-20 jaar de accu's beter zijn zodat je mogelijk een retour "Holwerd - Maastricht" kan rijden op 1 accu-lading.

Ook zijn de zelfrijdende auto's niet op "prestatie" gericht zodat je verder kan komen op een accu dan een Tesla, die nu zelfs al 500km op 1 accu-lading kan halen.

En je deelt de auto niet met een hoop vreemden, jij wordt door een willekeurig vervoermiddel gebracht waar je heenmoet.

Roken is uiteraard niet toegestaan in een openbaar voertuig. De rookmelder zal dat detecteren en de auto zal verdere dienst weigeren tot je de sigaret uitmaakt.

Beschadigingen in het voertuig is iets om over na te denken. Je zou kunnen denken aan "hufterproof" inrichten van zo'n voertuig.

Of automatisch foto's van vóór en na de rit door infraroodcamera's in de auto, zodat snel duidelijk is wie de schade heeft veroorzaakt. Met 2 miniatuur groothoek-camera's in het plafond kom je al een heel eind.

Deze hoeven alleen maar tussen de ritten in een foto te maken en later kunnen de verschillen bekeken worden om te achterhalen wie de "dader" is.

Op dezelfde manier zou een camera ook kunnen zien dat er een voorwerp in de auto is achtergebleven en niet eerder wegrijden dan dat het voorwerp is opgehaald (en een SMS oid sturen naar de laatste bestuurder). Mocht het niet opgehaald worden, dan rijdt de auto naar een depot waar het voorwerp voor de klant wordt opgeslagen.

Lijkt me allemaal technisch haalbaar als we zover zijn dat we zelfrijdende auto's hebben ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2015 19:49:21 ]
pi_150923062
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is wel heel overdreven natuurlijk :D
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.
pi_150930481
Wat mij betreft worden autonome auto's alleen toegestaan als je ook vrij bent om zelf ermee te kunnen rijden. Beleef zelf veel te veel plezier aan het zelf rijden ervan en zou dat niet af genomen willen zien worden.

Daarnaast wil ik ook gewoon mijn eigen auto blijven bezitten, geen gezeik met allerlei complexe systemen. Gewoon mijn eigendom.
  zondag 22 maart 2015 @ 22:02:20 #77
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150930661
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 20:07 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.
Appels en peren vergelijking natuurlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150933216
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 22:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Appels en peren vergelijking natuurlijk.
Apple wil ook graag meesnoepen in deze markt.
pi_150933615
Ik denk dat het zal meevallen.

Ja. De zelfrijdende auto volgens je scenario zal uitkomen. Maar dat zullen we niet meemaken. Want de technologische ontwikkeling gaat snel, alleen de holistische aspect is vrij traag (d.w.z. hoe de technologische ontwikkeling toegepast worden).

Ons computer is 30.000 keer sneller dan de home PC's in de jaren 90. Maar we gebruiken hem nog steeds voor suffe spelletjes.













In de jaren 70 dacht men dat we in zwevende automobiels zouden rijden. Nu weten we het wel beter. De auto's zijn technologisch vernuftiger geworden, halen atmosferisch 100 pk uit 1 liter, rijden 1 op 20. Maar ze zijn nog steeds hetzelfde. Dat zal niet anders worden.
pi_150939146
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 22:53 schreef Robuustheid het volgende:
Ik denk dat het zal meevallen.

Ja. De zelfrijdende auto volgens je scenario zal uitkomen. Maar dat zullen we niet meemaken. Want de technologische ontwikkeling gaat snel, alleen de holistische aspect is vrij traag (d.w.z. hoe de technologische ontwikkeling toegepast worden).

Ons computer is 30.000 keer sneller dan de home PC's in de jaren 90. Maar we gebruiken hem nog steeds voor suffe spelletjes.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In de jaren 70 dacht men dat we in zwevende automobiels zouden rijden. Nu weten we het wel beter. De auto's zijn technologisch vernuftiger geworden, halen atmosferisch 100 pk uit 1 liter, rijden 1 op 20. Maar ze zijn nog steeds hetzelfde. Dat zal niet anders worden.
Wat je schetst is dat auto's beter zijn geworden, gerationaliseerd. De echte 'disruptive' innovatie zit er wel aan te komen. We zitten aan de grenzen van de huidige voorststuwingstechnologie. Daar moet een heel ander systeem komen, electrisch zie je opkomen. De infrastructuur en technologische issues zijn nnog niet geheel opgelost (batterijinhoud, snelheid van laden en gewicht ervan), dus er is ook nog kans op een heel nieuw systeem. Brandstofcellen bijvoorbeeld.

In het rijden zelf echter zie je ook dat de mens echt de beperkende factor begint te worden. Om ongelukken te voorkomen, brandstof te besparen, files te voorkomen etc. Aangezien die zelfrijdende auto echt om de hoek is, zal een serieuze introductie ervan onze hele kijk op vervoer veranderen, net zoals de iPhone ons idee van een 'telefoon' compleet op zijn kop heeft gegooid (wie belt er nog met zijn telefoon?).

Over vijftien jaar is de vraag: wie rijdt er nog zelf in zijn auto?
Whatever...
pi_150941006
quote:
Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.
Alleen al dit argument is voor autofabrikanten niet bepaald een stimulans om dit concept te gaan door ontwikkelen. Kom, we gaan heel veel geld in R&D voor een product stoppen zodat we er minder verkopen dan we nu doen.
pi_150941140
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:11 schreef ohmoetdatzo het volgende:

[..]

Alleen al dit argument is voor autofabrikanten niet bepaald een stimulans om dit concept te gaan door ontwikkelen. Kom, we gaan heel veel geld in R&D voor een product stoppen zodat we er minder verkopen dan we nu doen.
Als je niets doet als fabrikant, hoor je bij de fabrikanten die niets meer verkopen ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-03-2015 10:35:46 ]
pi_150941437
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:11 schreef ohmoetdatzo het volgende:

[..]

Alleen al dit argument is voor autofabrikanten niet bepaald een stimulans om dit concept te gaan door ontwikkelen. Kom, we gaan heel veel geld in R&D voor een product stoppen zodat we er minder verkopen dan we nu doen.
Behalve voor degene die ermee begint en succesvol is natuurlijk. Een veel groter marktaandeel levers alsnog meer omzet op. En indien de R&D goed is gedaan gaan de auto's meer marge opleveren dan huidige auto's.

De vraag is, welke fabrikant durft die risico's aan. Nu nog niet. Dus eerst incrementeel verbeteren.

Daarnaast spelen er nog een aantal andere zaken; de scharser wordende grondstoffen, zowel in de bouw van de auto's als het gebruik. Een auto die op straks goedkopere elctriciteit rijdt mag wat duurder zijn, want in gebruik goedkoper, etc. Er zijn tal businessmodellen te bedenken.

Voorlopig zal het oligopolie aan fabrikanten het huidige model nog wel uitmelken en met kleine launches vrij goedkoop testen waar de markt echt ligt. Er komt op een gegeven moment echter wel iemand die het anders doet. Het voorbeeld momenteel is Tesla, die doen het verdomd goed. Met een model waar de andere fabrikanten nooit aan hebben gedacht.
Whatever...
pi_150941469
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je niets doet als fabrikant, hoor je bij de fabrikanten die niets meer verkopen ;)
Een aantal zal beginnende bedrijven opkopen. Sommige multinationals kunnen niets anders dan uitmelke en nieuwe bedrijven kopen (en oude onderdelen afstoten of ermee stoppen).Kan me voorstellen dat Tesla inmiddels nog een pooi is voor eenn VAG oid.
Whatever...
pi_150941492
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:35 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Een aantal zal beginnende bedrijven opkopen. Sommige multinationals kunnen niets anders dan uitmelke en nieuwe bedrijven kopen (en oude onderdelen afstoten of ermee stoppen).Kan me voorstellen dat Tesla inmiddels nog een pooi is voor eenn VAG oid.
Apple, Google en Tesla staan al te trappelen om de markt over te nemen ;)

Er gingen wel geruchten dat Apple interesse heeft in Tesla.
pi_150941776
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Apple, Google en Tesla staan al te trappelen om de markt over te nemen ;)

Er gingen wel geruchten dat Apple interesse heeft in Tesla.
Ja, maar als VAG Tesla koopt draagt het bij tot de status quo :). Is allemaal niet zo makkelijk te voorspellen. Maargoed, apple en google hebben geld zat om iets te beginnen..
Whatever...
  maandag 23 maart 2015 @ 10:54:57 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150941951
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk dat het meer "treintje rijden" gaat worden.
Daarnaast reageert een computer vele malen sneller op een situatie dan een mens, zolang het maar de juiste input krijgt. De mens heeft toch een seconde nodig om te reageren, een computer kan dat in milliseconden. Denk aan ESP, dat razendsnel de juiste wielen kan afremmen bij een slip.
Dat zou de trein dan ook overbodig maken?

Ik laat me gewoon door m'n automatischmobiel naar de stad brengen, stuur het ding weer naar huis waar mijn man er boodschappen mee gaat doen en 4 uur later app ik de auto dat hij me moet ophalen uit de kroeg?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_150942155
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat zou de trein dan ook overbodig maken?

Ik laat me gewoon door m'n automatischmobiel naar de stad brengen, stuur het ding weer naar huis waar mijn man er boodschappen mee gaat doen en 4 uur later app ik de auto dat hij me moet ophalen uit de kroeg?
Yup.
Je hoeft 'm zelfs niet naar huis te sturen, je vraagt gewoon vervoer aan met een app op je mobiel en kort daarna staat er een willekeurig, beschikbaar vervoermiddel.
  maandag 23 maart 2015 @ 11:07:16 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150942226
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 11:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Yup.
Je hoeft 'm zelfs niet naar huis te sturen, je vraagt gewoon vervoer aan met een app op je mobiel en kort daarna staat er een willekeurig, beschikbaar vervoermiddel.
Ik denk dat mijn man en ik het wel fijn vinden in ons eigen voertuig te reizen, dus dan zal ik de auto wel naar huis moeten sturen, anders zoekt hij een parkeerplaats in de stad, en gezien het parkeergeld dan waarschijnlijk ook automagisch wordt afgeschreven is het handiger het voertuig naar huis te sturen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_150942301
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat mijn man en ik het wel fijn vinden in ons eigen voertuig te reizen, dus dan zal ik de auto wel naar huis moeten sturen, anders zoekt hij een parkeerplaats in de stad, en gezien het parkeergeld dan waarschijnlijk ook automagisch wordt afgeschreven is het handiger het voertuig naar huis te sturen.
Het gaat er komen, de vraag is: word ik oud genoeg om het mee te maken :P
  maandag 23 maart 2015 @ 11:12:34 #91
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150942338
Ik denk dat er nog wat fases tussen zitten, 1tje waar ik iig wel naar uit kijk :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150964077
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen :)
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Het autonoom kunnen rijden staat los van wat het voertuig aan last kan dragen.
Als je een tweezits koekblik zelfstandig kan laten rijden dan kan je dat ook met een bestelbusje of vrachtwagen.
Als je dan een keer iets groots wil vervoeren dan bestel je gewoon een groter voertuig dat dan op de gewenste tijd arriveert.
Dan hoef je het alleen nog maar zelf te laden en lossen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_150964364
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:36 schreef daNpy het volgende:
Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is.
Waarom zou dat omslachtig zijn?
Het verhuurbedrijf maakt een mooie app waarin jij de plaats en tijd van vertrek invoert en dan zorgt het systeem dat er daar en dan een auto klaarstaat.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 23 maart 2015 @ 21:53:36 #94
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150965610
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 21:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Waarom zou dat omslachtig zijn?
Het verhuurbedrijf maakt een mooie app waarin jij de plaats en tijd van vertrek invoert en dan zorgt het systeem dat er daar en dan een auto klaarstaat.
Omdat dat al veel meer handelingen zijn dan nu naar de auto lopen en op start rammen.
Gemak is het waar het om draait.
Maar ik ga mezelf niet nogmaals herhalen, lees zelf maar terug ipv oude quotes weer op te rakelen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150965976
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 21:53 schreef daNpy het volgende:

[..]

Omdat dat al veel meer handelingen zijn dan nu naar de auto lopen en op start rammen.
Gemak is het waar het om draait.
Maar ik ga mezelf niet nogmaals herhalen, lees zelf maar terug ipv oude quotes weer op te rakelen.
Zoveel werk is het ook weer niet.

- smartphone pakken
- app starten
- breng me van hier (GPS) naar straat X in plaats Y.
- je krijgt een bevestiging

Het is niet meer werk dan je navigatie instellen en dat doen ook veel mensen dagelijks.

Daarna hoef je minder handelingen te verrichten want de auto rijdt voor je...
  maandag 23 maart 2015 @ 22:03:44 #96
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150966212
Gaan we nu weer opnieuw beginnen? Je mist gewoon het punt...

Én we hebben gisteren al uitgerekend dat het duurder is voor de gemiddelde consument, dus dat is misschien nog wel een grotere reden waarom het niet gaat werken :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 23 maart 2015 @ 22:15:30 #97
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150966809
Overigens wil ik wel mijn visie hierop delen, want dat autonoom rijden gaat komen is een feit.

Hiervoor moet er echter heel veel infrastructuur aangepast worden, om niet te denken aan een mega complex systeem zoals Magnet dat voor heeft met huur auto's, opladen etc.
Denk alleen al aan de files die je krijgt van lege auto's die ritten maken om mensen op te gaan halen in drukbevolkte gebieden :D

Ik denk dat we straks in ieder geval snelwegen krijgen waarop autonoom gereden gaat worden. Lokaal verkeer blijft nog steeds bestuurd door een persoon. Eenmaal uit de stad sluit je auto aan in de rij en voegt in op de snelweg. Daar kan met treintje rijden ook de snelheid worden verhoogd. Nadeel hiervan is natuurlijk de hogere verbruikskosten (ja, ook als je elektrisch rijdt). Voordeel is dat de bestuurder zich kan ontspannen, richten op andere zaken zoals werk, vermaak of mede passagiers.
Eenmaal bij de plaats van bestemming geeft de auto een signaal en de bestuurder maakt zich weer klaar om het stuur over te nemen. De auto stopt op bijvoorbeeld een soort carpoolplaats, waarvanuit weer verder gereden kan worden. Rijdend het stuur overnemen leek me wat te gevaarlijk, dus vandaar eerst een plek waar de auto veilig kan stoppen en pas weer gaat rijden als de bestuurder daadwerkelijk het stuur in handen heeft.

Bij dit systeem heeft iedereen nog steeds zijn eigen auto. Wil je een grote? Koop je een grote. Wil je een hokkie, koop je een hokkie. Je bent niet direct afhankelijk van de staat, of commercieele bedrijven.
Je hoeft niet te reserveren op een falend IT systeem
Je hoeft niet te wachten op een auto.
En wil je niet autonoom rijden? Dan pak je de B (huidige)-wegen, met lagere snelheid.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150978172
Hulpverlening blijft wel rijden in zelfbestuurbare voertuigen neem ik aan? Dan hebben we daar al het punt waar ongelukken zullen blijven gebeuren.
Daarbij zullen er ook andere verkeersdeelnemers blijven, zoals (brom)fietsers en voetgangers.

En hoe zit het als mijn vrouw moet bevallen en met spoed naar het ziekenhuis moet? Dan moet ik hopen dat er maar ergens een voertuig in de buurt is? Midden in de nacht?

En een voertuig delen met anderen? Daar heb ik nu al een hekel aan en daar zal echt geen verandering in komen. Ik wil uiteraard ook dezelfde luxe als dat ik nu heb, dus er moeten ook voldoende duurdere voertuigen beschikbaar zijn en niet alleen van die kleine wagentjes.

Een systeem met teveel variabelen om werkbaar te zijn.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_152165025
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:37 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hulpverlening blijft wel rijden in zelfbestuurbare voertuigen neem ik aan? Dan hebben we daar al het punt waar ongelukken zullen blijven gebeuren.
Daarbij zullen er ook andere verkeersdeelnemers blijven, zoals (brom)fietsers en voetgangers.

En hoe zit het als mijn vrouw moet bevallen en met spoed naar het ziekenhuis moet? Dan moet ik hopen dat er maar ergens een voertuig in de buurt is? Midden in de nacht?

En een voertuig delen met anderen? Daar heb ik nu al een hekel aan en daar zal echt geen verandering in komen. Ik wil uiteraard ook dezelfde luxe als dat ik nu heb, dus er moeten ook voldoende duurdere voertuigen beschikbaar zijn en niet alleen van die kleine wagentjes.

Een systeem met teveel variabelen om werkbaar te zijn.
Juist midden in de nacht zijn er genoeg voertuigen beschikbaar ;)
pi_152165072
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:15 schreef daNpy het volgende:

Denk alleen al aan de files die je krijgt van lege auto's die ritten maken om mensen op te gaan halen in drukbevolkte gebieden :D

Juist als er zelfrijdende auto's zijn, behoren files tot de verleden tijd.

Afstand tussen auto's kan minimaal zijn omdat ze onderling communiceren, ze blijven op dezelfde baan dus geen gezeur met remmen/optrekken omdat mensen even voor je langs duiken en ook ritsen/uitvoegen gaat vloeiender.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')