Je kan hoogbejaarden of mensen met een beperking toch prima een kortingstarief aanbieden? Juist met een geautomatiseerd systeem is dat eenvoudig. Je hebt nu ook al invalidenparkeerplaatsen die beschikbaar zijn voor kaarthouders dus mensen die recht hebben op zo'n kaart zouden automatisch voor zo'n korting in aanmerking kunnen komen.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)
Is mogelijk. Op welke randzaken doel je?quote:Op zondag 22 maart 2015 15:13 schreef daNpy het volgende:
Het grote nadeel van een geautomatiseerd systeem is dat het geen rekening kan houden met randzaken. Want om alle randzaken mee te nemen wordt het systeem (onnodig) complex en onrealistisch duur.
In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentasquote:Op zondag 22 maart 2015 15:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Is mogelijk. Op welke randzaken doel je?
Zelfstandig rijdende transportvoertuigenquote:Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentas
Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemenquote:Op zondag 22 maart 2015 15:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zelfstandig rijdende transportvoertuigen
Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef Tchock het volgende:
Misschien in stedelijke gebieden wel, maar ik denk dat dit systeem al heel erg snel niet meer praktisch is. Het kost buitensporig veel geld om te zorgen dat er altijd een auto klaar staat voor elke inwoner van Schubbekutteveen als die ergens heen wil. En dat is dan nog alleen in Nederland, want daarbuiten zijn er nog véél minder bevolkte gebieden.
Maar goed, in de Randstad kan zo'n systeem waarschijnlijk prima functioneren. En op snelwegen ook.
Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje "formaat VW Transporter" aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen? Of je huurt een pick-up versie van zo'n voertuig als je naar een tuincentrum wil om planten of een kuub tuingrond op te halen.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen?
Dat is juist ook geen probleem met het "on demand" systeem dat ik in de OP beschrijf.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.
Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is. Het moet dezelfde eigenschappen hebben als auto bezit nu.
Het OV is nu namelijk niet voor niks niet-populair:
- je kan niet naar het adres waar je écht moet zijn
- je kan niet vertrekken vanaf de exacte plek waar je nu bent
- je bent gebonden aan tijden van anderen
- je bent gebonden aan mogelijk indirecte routes
Maw je kan niet van de plek waar je nu bent op het tijdstip dat je zelf kan bepalen naar de plek waar je wil zijn, zonder omwegen of overstappen en verliest dus veel tijd.
En dat kan met je eigen auto wel
Reserveren kan je op meerdere manieren interpreteren.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:45 schreef daNpy het volgende:
Waarom zou ik elke week moeten gaan reserveren dat ik naar het werk wil? Dat schiet toch niet op?
Wat als ik nu even naar de stad wil, of naar mijn opa? Moet ik dan een uur wachten tot een auto beschikbaar is?
Als je moet gaan reserveren is het systeem meteen te laat voor deze tijd. Dat willen mensen niet.
Mensen willen nu. On-demand TV, internet in je broekzak, foto's meteen delen op Facebook.
Niet reserveren, dat duurt veeeel te lang.
En wie gaat dat betalen?quote:Op zondag 22 maart 2015 15:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
Er staat je natuurlijk niets in de weg om zelf zo'n zelfrijdende auto te kopen.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:
Je hele beschrijving is precies mijn punt.
Ik moet dus elke week, maand oid tijd gaan investeren om een auto te reserveren die nu gewoon in mijn garage staat. Ik hoef alleen maar naar de garage te lopen en op "start engine" te duwen en ik ben weg.
Met jouw systeem zou ik eerst via een digitaal systeem een auto moeten aanvragen. Als ik meteen weg wil moet ik ook nog eens extra gaan dokken.
Dat is geen modernisering, dat is gewoon achteruit gang
Nogmaals; mijn visie daarop is wat anders
Daar ben ik het mee eens iddquote:Op zondag 22 maart 2015 15:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"Rijplezier" is er toch al niet meer, je bent passagier en kan onderweg internetten, werken of naar buiten staren. Bezit voegt nog weinig toe.
Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wie gaat dat betalen?
Juist, de eindgebruiker. Wassen neus
Overigens geniet ik ook van m'n vijfcilinder en het autorijden. Maar ik heb wel een stelling te verdedigenquote:Op zondag 22 maart 2015 16:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens idd
En daarom zie ik autonoom rijden in de toekomst zeker komen. Ik dacht KIA, of Hyundai, in 2020 een zelfrijdende auto op de weg willen hebben, te koop voor de consument.
Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.
Maar als je nu 1x per week met de auto weg wil betaal je het volle pond wegenbelasting, het volle pond voor je parkeervergunning, etc.
In het on-demand systeem betaal je alleen als je een voertuig gebruikt.
Parkeren is er niet meer bij omdat het voertuig er is zodra je het nodig hebt en anders al iemand anders vervoert of op een groot rangeerterrein buiten de stad wacht op werk, oplaadt of onderhouden wordt.
Dan moet er dus voor praktisch elk huishouden een auto klaarstaan. Wie gaat dat betalen? Niet de huishoudens zelf in elk geval, want dan zit je de facto weer op autobezit.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.
Ik zeg ook niet dat het goedkoper wordt.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.
Dat zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus voor gebruik + onderhoud wat je nu betaald, betaal je dat straks ook + winst voor het bedrijf.
Veel goedkoper wordt het echt niet voor de gemiddelde gebruiker die werkt en daarvoor een auto gebruikt (nodig heeft).
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_hoort_erbij__.htmlquote:Op zondag 22 maart 2015 16:05 schreef Fer het volgende:
Een dienst als Uberpop wordt met man en macht tegengehouden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |