abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  zondag 22 maart 2015 @ 15:11:29 #26
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150912544
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)
Je kan hoogbejaarden of mensen met een beperking toch prima een kortingstarief aanbieden? Juist met een geautomatiseerd systeem is dat eenvoudig. Je hebt nu ook al invalidenparkeerplaatsen die beschikbaar zijn voor kaarthouders dus mensen die recht hebben op zo'n kaart zouden automatisch voor zo'n korting in aanmerking kunnen komen.

Maar juist ook hoogbejaarden zullen minder behoefte hebben aan het rijden tijdens de spits, dus zal een daltarief ze ook al wat helpen.

Ik probeer even in oplossingen te denken ;)

Meer problemen zie ik bij bedrijfsbusjes. Je zal je gereedschap nu eenmaal mee moeten kunnen nemen. Dus veel bedrijven zullen wss wel altijd hun eigen voertuigen zullen houden.
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 15:13:27 #27
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912626
Het grote nadeel van een geautomatiseerd systeem is dat het geen rekening kan houden met randzaken. Want om alle randzaken mee te nemen wordt het systeem (onnodig) complex en onrealistisch duur.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:15:42 #28
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150912716
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:13 schreef daNpy het volgende:
Het grote nadeel van een geautomatiseerd systeem is dat het geen rekening kan houden met randzaken. Want om alle randzaken mee te nemen wordt het systeem (onnodig) complex en onrealistisch duur.
Is mogelijk. Op welke randzaken doel je? :)
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 15:16:35 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912748
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is mogelijk. Op welke randzaken doel je? :)
In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentas :)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150912750
Misschien in stedelijke gebieden wel, maar ik denk dat dit systeem al heel erg snel niet meer praktisch is. Het kost buitensporig veel geld om te zorgen dat er altijd een auto klaar staat voor elke inwoner van Schubbekutteveen als die ergens heen wil. En dat is dan nog alleen in Nederland, want daarbuiten zijn er nog véél minder bevolkte gebieden.

Maar goed, in de Randstad kan zo'n systeem waarschijnlijk prima functioneren. En op snelwegen ook.
We're not scaremongering. This is really happening.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:25:44 #31
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150913052
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentas :)
Zelfstandig rijdende transportvoertuigen ;)
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 15:27:39 #32
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913103
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zelfstandig rijdende transportvoertuigen ;)
Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen :)
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:29:58 #33
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150913157
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef Tchock het volgende:
Misschien in stedelijke gebieden wel, maar ik denk dat dit systeem al heel erg snel niet meer praktisch is. Het kost buitensporig veel geld om te zorgen dat er altijd een auto klaar staat voor elke inwoner van Schubbekutteveen als die ergens heen wil. En dat is dan nog alleen in Nederland, want daarbuiten zijn er nog véél minder bevolkte gebieden.

Maar goed, in de Randstad kan zo'n systeem waarschijnlijk prima functioneren. En op snelwegen ook.
Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.

Bij Greenwheels is dat lastiger omdat je geen alternatief hebt als de enige auto in jouw buurt al verhuurd is.
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 15:32:31 #34
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150913271
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen :)
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje "formaat VW Transporter" aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen? Of je huurt een pick-up versie van zo'n voertuig als je naar een tuincentrum wil om planten of een kuub tuingrond op te halen.

En de Albert Heijn kan 16 jarige studenten laten meerijden in zo'n voertuig om boodschappen te bezorgen, ideaal bijbaantje :P

Voordeel is: je kan over alle soorten voertuigen beschikken zonder er ééntje te hoeven bezitten.
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 15:36:49 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913431
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen?
Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.

Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is. Het moet dezelfde eigenschappen hebben als auto bezit nu.
Het OV is nu namelijk niet voor niks niet-populair:
- je kan niet naar het adres waar je écht moet zijn
- je kan niet vertrekken vanaf de exacte plek waar je nu bent
- je bent gebonden aan tijden van anderen
- je bent gebonden aan mogelijk indirecte routes

Maw je kan niet van de plek waar je nu bent op het tijdstip dat je zelf kan bepalen naar de plek waar je wil zijn, zonder omwegen of overstappen en verliest dus veel tijd.
En dat kan met je eigen auto wel :)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:42:11 #36
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150913580
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.

Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is. Het moet dezelfde eigenschappen hebben als auto bezit nu.
Het OV is nu namelijk niet voor niks niet-populair:
- je kan niet naar het adres waar je écht moet zijn
- je kan niet vertrekken vanaf de exacte plek waar je nu bent
- je bent gebonden aan tijden van anderen
- je bent gebonden aan mogelijk indirecte routes

Maw je kan niet van de plek waar je nu bent op het tijdstip dat je zelf kan bepalen naar de plek waar je wil zijn, zonder omwegen of overstappen en verliest dus veel tijd.
En dat kan met je eigen auto wel :)
Dat is juist ook geen probleem met het "on demand" systeem dat ik in de OP beschrijf.

- je kan naar het adres waar je echt moet zijn omdat een zelfrijdend voertuig voor de deur kan stoppen
- je kan vertrekken vanaf de exacte plek waar je bent omdat een zelfrijdend voertuig voor de deur kan stoppen
- als je "priority" reserveert krijg je voorrang op een voertuig (tegen een meerprijs).
- je bent niet gebonden aan indirecte routes als je een auto geheel voor jezelf reserveert (tegen een meerprijs)
- als je geen haast hebt of samen reizen geen probleem vindt, is het goedkoper

Hoe vaak heb je "nu" een auto nodig.
Ik weet altijd hoe laat ik naar m'n werk moet, dus dat is al voor de hele week te reserveren.
Als ik ga winkelen mag het best een uurtje later zijn.
Als ik bij vrienden of familie ben kan ik ook wel voorspellen hoe laat ik naar huis wil en een uurtje vantevoren reserveren.
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 15:45:50 #37
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913721
Waarom zou ik elke week moeten gaan reserveren dat ik naar het werk wil? Dat schiet toch niet op?
Wat als ik nu even naar de stad wil, of naar mijn opa? Moet ik dan een uur wachten tot een auto beschikbaar is?

Als je moet gaan reserveren is het systeem meteen te laat voor deze tijd. Dat willen mensen niet.
Mensen willen nu. On-demand TV, internet in je broekzak, foto's meteen delen op Facebook.
Niet reserveren, dat duurt veeeel te lang.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:51:10 #38
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150913994
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:45 schreef daNpy het volgende:
Waarom zou ik elke week moeten gaan reserveren dat ik naar het werk wil? Dat schiet toch niet op?
Wat als ik nu even naar de stad wil, of naar mijn opa? Moet ik dan een uur wachten tot een auto beschikbaar is?

Als je moet gaan reserveren is het systeem meteen te laat voor deze tijd. Dat willen mensen niet.
Mensen willen nu. On-demand TV, internet in je broekzak, foto's meteen delen op Facebook.
Niet reserveren, dat duurt veeeel te lang.
Reserveren kan je op meerdere manieren interpreteren.

Kijk, ik weet dat ik om 9 uur op de zaak moet zijn dus ik kan al voor de hele maand vooruit opgeven dat ik een voertuig nodig heb dat hier om half 9 op de stoep staat om me op te pikken. Ben ik vrij of moet ik naar de huisarts? Dat kan je ook prima aanpassen/doorgeven.

En als jij morgen de stad in wil, kan je opgeven dat je daar tussen 11 en 13 uur wil zijn en krijg je een "low priority" tarief. Wil je nu direct naar de stad dan betaal je "high priority" en rijdt er direct een beschikbaar voertuig naar de plek waar je bent.

Hou er rekening mee dat er uiteindelijk miljoenen van die voertuigen in Nederland zullen zijn en dus altijd wel ééntje beschikbaar op maximaal een paar kilometer van jouw huis.

Als ik in het weekend ontbijt en denk "ik ga zo naar de stad" dan zou ik m'n reserveer-app al kunnen starten, vertrekpunt "hier" (gps) en eindpunt "daar" (winkelstraat) kunnen opgeven. Dan krijg je direct een melding en weet je hoe laat je je schoenen moet aantrekken.
Wat je meer kwijt bent aan "wachten" bespaar je weer op het zoeken naar parkeerplaatsen en het teruglopen naar de parkeergarage.

Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 15:55:00 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914182
Je hele beschrijving is precies mijn punt.
Ik moet dus elke week, maand oid tijd gaan investeren om een auto te reserveren die nu gewoon in mijn garage staat. Ik hoef alleen maar naar de garage te lopen en op "start engine" te duwen en ik ben weg.

Met jouw systeem zou ik eerst via een digitaal systeem een auto moeten aanvragen. Als ik meteen weg wil moet ik ook nog eens extra gaan dokken.

Dat is geen modernisering, dat is gewoon achteruit gang :D

Nogmaals; mijn visie daarop is wat anders :)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:55:51 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914216
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
En wie gaat dat betalen?

Juist, de eindgebruiker. Wassen neus ;)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:58:41 #41
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150914361
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:
Je hele beschrijving is precies mijn punt.
Ik moet dus elke week, maand oid tijd gaan investeren om een auto te reserveren die nu gewoon in mijn garage staat. Ik hoef alleen maar naar de garage te lopen en op "start engine" te duwen en ik ben weg.

Met jouw systeem zou ik eerst via een digitaal systeem een auto moeten aanvragen. Als ik meteen weg wil moet ik ook nog eens extra gaan dokken.

Dat is geen modernisering, dat is gewoon achteruit gang :D

Nogmaals; mijn visie daarop is wat anders :)
Er staat je natuurlijk niets in de weg om zelf zo'n zelfrijdende auto te kopen.

Maar behalve het "altijd direct beschikbaar zijn" is er geen voordeel.
"Rijplezier" is er toch al niet meer, je bent passagier en kan onderweg internetten, werken of naar buiten staren. Bezit voegt nog weinig toe.
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 16:01:29 #42
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914453
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Rijplezier" is er toch al niet meer, je bent passagier en kan onderweg internetten, werken of naar buiten staren. Bezit voegt nog weinig toe.
Daar ben ik het mee eens idd :Y

En daarom zie ik autonoom rijden in de toekomst zeker komen. Ik dacht KIA, of Hyundai, in 2020 een zelfrijdende auto op de weg willen hebben, te koop voor de consument.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:02:13 #43
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150914485
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

En wie gaat dat betalen?

Juist, de eindgebruiker. Wassen neus ;)
Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.

Maar als je nu 1x per week met de auto weg wil betaal je het volle pond wegenbelasting, het volle pond voor je parkeervergunning, etc.

In het on-demand systeem betaal je alleen als je een voertuig gebruikt.

Parkeren is er niet meer bij omdat het voertuig er is zodra je het nodig hebt en anders al iemand anders vervoert of op een groot rangeerterrein buiten de stad wacht op werk, oplaadt of onderhouden wordt.
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 16:03:38 #44
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150914534
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens idd :Y

En daarom zie ik autonoom rijden in de toekomst zeker komen. Ik dacht KIA, of Hyundai, in 2020 een zelfrijdende auto op de weg willen hebben, te koop voor de consument.
Overigens geniet ik ook van m'n vijfcilinder en het autorijden. Maar ik heb wel een stelling te verdedigen ;)
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 16:03:40 #45
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914535
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.

Maar als je nu 1x per week met de auto weg wil betaal je het volle pond wegenbelasting, het volle pond voor je parkeervergunning, etc.

In het on-demand systeem betaal je alleen als je een voertuig gebruikt.

Parkeren is er niet meer bij omdat het voertuig er is zodra je het nodig hebt en anders al iemand anders vervoert of op een groot rangeerterrein buiten de stad wacht op werk, oplaadt of onderhouden wordt.
Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.
Dat zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus voor gebruik + onderhoud wat je nu betaald, betaal je dat straks ook + winst voor het bedrijf.
Veel goedkoper wordt het echt niet voor de gemiddelde gebruiker die werkt en daarvoor een auto gebruikt (nodig heeft).
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150914585
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.
Dan moet er dus voor praktisch elk huishouden een auto klaarstaan. Wie gaat dat betalen? Niet de huishoudens zelf in elk geval, want dan zit je de facto weer op autobezit.
We're not scaremongering. This is really happening.
pi_150914613
Ik geloof er allemaal niets van. Ja ben er zeker van op de hoogte dat een hoop van de techniek al reeds in de auto zit. Adaptive cruise control. Dode hoeken bewaker, collition prevention, stuurhulp. Maar toch zie je nog regelmatig zo;n e-klasse rijders, die niet eens de cruise control weet te vinden.

Vliegtuigen vliegen in principe ook volautomatisch en bij minder zicht, gebruiken ze nog meer systemen. Een piloot mag niet landen in de mist, een automatische wel. Toch zitten er 2 van die overbetaalde ballen in de cockpit.

We kopen nu nog auto;s met handschakelbak.

Een dienst als Uberpop wordt met man en macht tegengehouden.

Nee ik zie het nog neit zo snel gebeuren.

Hooguit als een optie, die je aanzet als bestuurder als je even geen zin hebt om zelf te sturen.
.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:05:55 #48
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150914615
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.
Dat zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus voor gebruik + onderhoud wat je nu betaald, betaal je dat straks ook + winst voor het bedrijf.
Veel goedkoper wordt het echt niet voor de gemiddelde gebruiker die werkt en daarvoor een auto gebruikt (nodig heeft).
Ik zeg ook niet dat het goedkoper wordt.

Uiteindelijk zal je wel meerdere bedrijven hebben die tegen elkaar gaan concurreren dus dat zal de prijs toch in evenwicht brengen. Anders zullen mensen toch zelf zo'n vervoermiddel gaan aanschaffen en heeft het on-demand systeem weinig kans op overleven.

Juist als een voertuig meer rijdt dan het stilstaat is de investering lager/beter te spreiden. Onderhoud per kilometer blijft toch altijd een factor die in alle situaties meetelt.

En een ander deel van de stelling is ook dat het veel beroepen overbodig gaat maken, zoals die van chauffeur of verkeersagent.
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
  zondag 22 maart 2015 @ 16:09:11 #49
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914736
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.

Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.

Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:09:41 #50
38065 MaGNeT
fretjes.nl - levensgevaarlijk
pi_150914746
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:05 schreef Fer het volgende:

Een dienst als Uberpop wordt met man en macht tegengehouden.

http://www.telegraaf.nl/d(...)r_hoort_erbij__.html
bekijk mijn gevaarlijke huisdieren in actie op http://www.fretjes.nl
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')