abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_175196964
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 10:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Massale protesten?

Net als toen fabrieksarbeiders vervangen werden door robots?

Dat heeft zoden aan de dijk gezet, die robots zijn er niet gekomen... oh wacht...

Er zullen nieuwe bedrijven opstaan die gaan concurreren met gevestigde taxi- en transportbedrijven. Die gaan 90% van de huidige markt verdringen. Er zal altijd werk blijven voor professionele chauffeurs, bijvoorbeeld hulpdiensten of VIP vervoer. Maar ook daar zullen hulpmiddelen veel uit handen nemen.

Nou, daar is de eerste bevestiging:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1278845/uber-bestelt-duizenden-zelfrijdende-volvo-s


https://fd.nl/ondernemen/1228061/volvo-levert-uber-24-000-zelfrijdende-auto-s

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-20/uber-steps-up-driverless-cars-push-with-deal-for-24-000-volvos

Dat was sneller dan verwacht :o
pi_175207307
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat is toch al zo? Je reiskosten halveren als je met zijn tweetjes rijdt. Autorijden is in elk geval nog lang niet duur genoeg als je ziet hoe het misbruikt wordt. Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)
Niet duur genoeg :')
Vergeleken met andere landen in de EU is het in Nederland extreem duur. En dat mensen liever de auto pakken dan het OV is geen misbruik, men betaalt er immers gewoon voor. Beetje triest dat autorijden enkel voor de elite zou moeten kunnen, gelukkig gaat dar ook nooit gebeuren.
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_175207412
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Reserveren kan je op meerdere manieren interpreteren.

Kijk, ik weet dat ik om 9 uur op de zaak moet zijn dus ik kan al voor de hele maand vooruit opgeven dat ik een voertuig nodig heb dat hier om half 9 op de stoep staat om me op te pikken. Ben ik vrij of moet ik naar de huisarts? Dat kan je ook prima aanpassen/doorgeven.

En als jij morgen de stad in wil, kan je opgeven dat je daar tussen 11 en 13 uur wil zijn en krijg je een "low priority" tarief. Wil je nu direct naar de stad dan betaal je "high priority" en rijdt er direct een beschikbaar voertuig naar de plek waar je bent.

Hou er rekening mee dat er uiteindelijk miljoenen van die voertuigen in Nederland zullen zijn en dus altijd wel ééntje beschikbaar op maximaal een paar kilometer van jouw huis.

Als ik in het weekend ontbijt en denk "ik ga zo naar de stad" dan zou ik m'n reserveer-app al kunnen starten, vertrekpunt "hier" (gps) en eindpunt "daar" (winkelstraat) kunnen opgeven. Dan krijg je direct een melding en weet je hoe laat je je schoenen moet aantrekken.
Wat je meer kwijt bent aan "wachten" bespaar je weer op het zoeken naar parkeerplaatsen en het teruglopen naar de parkeergarage.

Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
Als er miljoenen van die dingen rondrijden, waarom zou je er dan niet gewoon een kopen? Er rijden er dan immers zoveel, dat het niet meer zo duur is. (Althans betaalbaar, en eenmalige aanschafprijs lijkt me goedkoper als elke keer betalen voor de dienst, men wil immers winst maken)
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_175207731
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 23:07 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

Als er miljoenen van die dingen rondrijden, waarom zou je er dan niet gewoon een kopen? Er rijden er dan immers zoveel, dat het niet meer zo duur is. (Althans betaalbaar, en eenmalige aanschafprijs lijkt me goedkoper als elke keer betalen voor de dienst, men wil immers winst maken)
Ik denk dat "on demand" goedkoper wordt dan bezit.

Ten eerste kunnen grote bedrijven goedkoper inkopen bij die aantallen.

Ten tweede rijdt mijn auto maar 4% van het jaar terwijl zo'n dienst een auto meer dan 60% per dag kan inzetten.

Ten derde wil men de markt veroveren, er komt concurrentie van Uber, van Google en alle grote automerken duiken op de techniek.

Ten vierde heeft niet iedereen eigen parkeerruimte. Ik kan 5 auto's naast m'n huisje kwijt maar als je in een flat woont of een grote stad kan een parkeerplek zomaar net zoveel kosten als mijn hele woning :D Dan is on-demand erg praktisch.

Ik ben gek met m'n eigen auto maar als on-demand kan concurreren met eigen bezit, zelf rijden niet meer nodig is en je ook nog eens geen onverwachte kosten meer hebt...

Je moet het niet vergelijken met die "deel auto's" die je nu hebt. Die staan vaak stil, niet op de plek waar jij bent of zijn net weg als jij ze ook nodig hebt.

De zelfrijdende on-demand auto's kunnen je overal oppikken en brengen.

Je kan dan met een kleine zelfrijdende auto naar de Ikea rijden en naar gelang de troep die je gekocht hebt je bankstel in een zelfrijdende Vito laden om het thuis te krijgen :D

De (lokale) overheid zal ook andere inkomsten moeten zoeken, denk aan verkeersboetes maar ook aan parkeerkosten die er niet meer zijn omdat je on-demand auto direct doorrijdt naar een andere klant, of een van de vele aangelegde parkeerlocaties met laadstation.

Het is bijna niet voor te stellen wat er allemaal gaat veranderen.
Als je denkt dat het niet gaat gebeuren, dit is internet in 1994 of mobiele telefonie in 1996... Iedereen had het er al een mening over maar bijna niemand dacht dat het zo groot zou worden...

Zelfs het OV gaat het zwaar krijgen, want waarom nog met de trein als zelfrijdende auto's je overal kunnen halen en brengen en in treintjes rijdend op de autosnelweg het asfalt maximaal kunnen benutten?

Zelfs uitbreiding van het asfalt, waar nu nog veel over gesproken wordt, zal straks onnodig blijken.

Ik zal vast niet op alle punten gelijk krijgen (dat is de bedoeling ook niet van dit topic).
Ik "ventileer" hier slechts de mogelijkheden die ik zie en de gevolgen die ik verwacht.
Deels aan de hand van wat ik aan informatie gevonden heb, deels eigen fantasie.

[ Bericht 2% gewijzigd door MaGNeT op 20-11-2017 23:32:00 ]
pi_175208050
Ik heb niet alles gelezen maar ik ben voor!

Enige wat ik in mijn omgeving zie is dat mensen de auto gebruiken als tijdelijke opbergplek, dat zal lastig zijn in dit systeem. Ik bedoel hiermee dat je je sportspullen in de auto laat zodat je meteen na het werk door kan rijden, of dat je jassen in de auto laat bij het uitgaan, of dat je boodschappen van winkel 1 in de auto legt en dan naar winkel 2 gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tegan op 20-11-2017 23:36:04 ]
pi_175208132
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 23:30 schreef Tegan het volgende:
Ik heb niet alles gelexen maar ik ben voor!

Enige wat ik in mijn omgeving zie is dat mensen de auto gebruiken als tijdelijke opbergplek, dat zal lastig zijn in dit systeem. Ik bedoel hiermee dat je je sportspullen in de auto laat zodat je meteen na het werk door kan rijden, of dat je jassen in de auto laat bij het uitgaan, of dat je boodschappen van winkel 1 in de auto legt en dan naar winkel 2 gaat.
Klopt, dat zijn wel dingen waar ik ook wel eens aan gedacht heb maar nog geen echte oplossing voor heb.

En dan heb ik het nog niet aan mensen die hun auto vol gereedschap hebben, die zijn toch beter af met een eigen busje.

Over die losse spullen moet ik nog eens nadenken, of mogelijk is er al iets op bedacht.

Overigens zal er vast een "wachttarief" mogelijk zijn waarbij de auto een parkeerplek met laadmogelijkheid zoekt en op je wacht.
Dat zal wat duurder zijn omdat hij dan niet bij andere klanten ingezet kan worden.
pi_175208236
registreer om deze reclame te verbergen
Of tijdelijke opslagmogelijkheden bij winkelcenta. Of mensen gaan gewoon meer online bestellen als dat met zelfrijdende auto's wordt bezorgd.

Of ik laat boodschappen alvast thuis bezorgen terwijl ik naar de volgende winkel ga. Of een pakket sportspullen die ik ook kan laten ophalen ofzo voor de auto me oppikt.
pi_175208361
Er zal wel een flink parkeerterrein moeten blijven bestaan op het werk. Anders kunnen mijn honderden collega's niet allemaal om 17:00 naar huis.
  maandag 20 november 2017 @ 23:48:54 #259
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_175208467
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 23:43 schreef Tegan het volgende:
Er zal wel een flink parkeerterrein moeten blijven bestaan op het werk. Anders kunnen mijn honderden collega's niet allemaal om 17:00 naar huis.
Eerder een lange weg met een rij auto's om de werknemers stuk voor stuk op te halen. Daarnaast differentiatie van de begin- en eindtijden om onnodig wachten en files te voorkomen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_175208547
Ik zie al wat mooie ideeën voorbij komen :)
pi_175208565
quote:
7s.gif Op maandag 20 november 2017 23:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Eerder een lange weg met een rij auto's om de werknemers stuk voor stuk op te halen. Daarnaast differentiatie van de begin- en eindtijden om onnodig wachten en files te voorkomen.
Er is niet echt plek voor een lange weg. Alleen dat flinke (vierkante) parkeerterrein is er dus. Ik ben wel voor eigen werktijden maar een groot deel werkt met specifieke bereikbaarheidsuren.
pi_175208583
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 23:54 schreef Tegan het volgende:

[..]

Er is niet echt plek voor een lange weg. Alleen dat flinke (vierkante) parkeerterrein is er dus. Ik ben wel voor eigen werktijden maar een groot deel werkt met specifieke bereikbaarheidsuren.
Klinkt alsof er te weinig thuisgewerkt wordt ;)
pi_175208604
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 23:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klinkt alsof er te weinig thuisgewerkt wordt ;)
Structureel thuiswerken mag niet ;(. Maar als iedereen thuiswerkt en alle boodschappen laat bezorgen zijn er gewoon alleen recreatie-voertuigen nodig!
pi_175208627
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 23:56 schreef Tegan het volgende:

[..]

Structureel thuiswerken mag niet ;(. Maar als iedereen thuiswerkt en alle boodschappen laat bezorgen zijn er gewoon alleen recreatie-voertuigen nodig!
Hehe, maar niet iedereen heeft een kantoorbaan.

In mijn werk (ICT) zie je die verschuiving wel. Meer remote en thuis doen, minder vaak op de weg. Scheelt veel reistijd.
  dinsdag 21 november 2017 @ 00:19:28 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_175208913
Gelukkig niet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_175208942
Wat leven we toch eigenlijk in een kuttijd. Was ik maar 50 jaar eerder geboren ofzo.
I don't always listen to music, but when I do, the neighborhood does too
De vergelijking met Nelis loopt mank.
pi_175209022
Juist liever 50 jaar later. Minder werken, meer plezier, meer gemak. Denk ik.
pi_175209613
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 00:26 schreef Tegan het volgende:
Juist liever 50 jaar later. Minder werken, meer plezier, meer gemak. Denk ik.
Over 50 jaar zijn we allemaal dood, kernbommen ditdat
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_175209775
Klinkt goed, ik heb niks met auto's, vind het ook lelijk voor het straatbeeld al die geparkeerde blikken.
Lekker relaxed fokken in je auto.
pi_175210733
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 00:21 schreef Achterhoker het volgende:
Wat leven we toch eigenlijk in een kuttijd. Was ik maar 50 jaar eerder geboren ofzo.
Ach ja, dat zeiden je voorouders met paard en wagen ook toen de eerste auto's op de weg kwamen.
pi_175211272
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 07:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ach ja, dat zeiden je voorouders met paard en wagen ook toen de eerste auto's op de weg kwamen.
En de voorouders die alleen maar wandelden ook toen ze het eerste paard konden temmen :P
An old friend once said that Mozart, Beethoven, and Chopin never died. They simply became music. So I hope you will enjoy this last piece... very much.
pi_176217833
Bron: https://tweakers.net/nieuws/133395/gedeelde-zelfrijdende-autos-moeten-accus-krijgen-met-langere-levensduur.html


quote:
'Gedeelde zelfrijdende auto's moeten accu's krijgen met langere levensduur'

Een van de makers van de lithium-ion-accu, de Japanse chemicus Akira Yoshino, vindt dat accufabrikanten hun producten beter bestand moeten maken tegen een bijna voortdurend gebruik in de vorm van veel korte ritjes. Dat laatste is het geval bij gedeelde zelfrijdende auto's.

Yoshino vindt dat fabrikanten hun accu's niet alleen sterker moeten maken zodat het bereik van elektische auto's op een acculading wordt vergroot, maar ook dat ze de levensduur van accu's moeten verbeteren. Hij doelt op gedeelde zelfrijdende auto's en carsharingdiensten, waarbij volgens hem een auto die door tien mensen wordt gedeeld ook tien keer zo vaak aan het rijden is. Hoe lang de accu's meegaan wordt dan volgens hem een erg belangrijke factor, zo zei hij in een interview met The Indian Express.

De Japanse chemicus vindt dat producten accu's moeten maken met materialen die beter bestand zijn tegen het constante uitdijen en samentrekken, wat wordt veroorzaakt door de temperatuurverschillen afkomstig van de chemische processen in accu's. Dit proces is volgens Yoshino eenvoudiger als er tegelijkertijd minder noodzaak is om het bereik van een acculading ook te verhogen.

Hij noemt als voorbeeld het gebruik van lithium-titanaat-accu's, waarbij nanokristallen van dit materiaal op het oppervlak van de anode wordt gebruikt, in plaats van koolstof bij lithium-ion-accu's. Lithium-titanaat-accu's hebben als groot voordeel dat ze mede door het robuustere materiaal veel sneller en vaker kunnen worden opgeladen dan lithium-ion-accu's.

Volgens Yoshino zijn auto's een volledig nieuwe toepassing voor accu's en hij denkt dat het nog even duurt voordat we erachter komen wat voor soort accu's noodzakelijk zijn. Hij denkt dat de auto-industrie bepalend wordt voor de ontwikkelingen op het gebied van accutechnologie: 'De toekomst van accu's hangt af van wat er in de toekomst gaat gebeuren wat betreft het autogebruik in de maatschappij'.
pi_176232545
Hier iemand uit de automotive :')

Deels oneens met de stelling, kort samengevat verwacht ik dat:
- in stedelijke gebieden veel autobezit verdwijnt (nieuwbouw zonder parkeerplaats is hier in Amsterdam bijna de norm), men heeft hier sowieso al minder vaak een auto en zijn goede faciliteiten voor deelauto's, fietsen, Uber en OV.
- in minder stedelijke gebieden weinig verandert in autobezit
- het belangrijkste: internationaal verwacht ik een zelfde patroon en NL is stedelijker ingericht cq fijnmaziger dan de meeste landen dus daar komt het nog minder van de grond. Behalve in grote, Westerse steden zoals NY, Berlijn, Londen, Parijs etc. etc.

Los hiervan denk ik dat elektrisch (is al dik gaande natuurlijk) en zelfrijdend (vanaf ca 2028, dus over 10 jaar) een flinke vaart neemt, maar dat dit slechts beperkt invloed zal hebben op autobezit.

Veel meer invloed op autobezit zullen conjuctuurbewegingen hebben. Bij een goede economie willen mensen een mooie auto (elektrisch of niet) en bij een slechte economie let men op de kleintjes en gaat men minder snel over tot aanschaf van een auto. Mensen met een gezin, zeker die buiten de stad, hebben bijna per definitie een auto (ik schat >85%) .

Leaseauto's zullen deels blijven en deels veranderen in mobiliteitsbudgetten, waarbij mensen alsnog een auto kopen of privé leasen.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 11:22:18 #274
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176232837
Ik ga ervan uit dat zelfrijdend enorm gaat groeien en de auto-on-demand mogelijk maakt, maar dat eigen autobezit blijft bestaan en dat mensen ook een of meer zelfrijdende auto's zullen bezitten.

Het is een keuze die je maakt, waarbij de auto-on-demand gezien kan worden als individueel openbaar vervoer.

Een van de vragen is of de zelfrijdende auto-on-demand ook zelfreinigend is. Mensen stappen niet graag in om in de zooi van de vorige passagier te zitten. Dan liever een of meer goedkope zelfrijdende auto's in privébezit.
  dinsdag 2 januari 2018 @ 11:33:43 #275
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176233005
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2018 10:59 schreef El_Liberaliste het volgende:
- in stedelijke gebieden veel autobezit verdwijnt (nieuwbouw zonder parkeerplaats is hier in Amsterdam bijna de norm), men heeft hier sowieso al minder vaak een auto en zijn goede faciliteiten voor deelauto's, fietsen, Uber en OV.
In de stedelijke gebieden -de binnensteden- was het autobezit altijd al significant lager dan daarbuiten. Het aantal parkeerplaatsen was niet de oorzaak, maar het gevolg: de auto is een duur ding dat overbodig is als alles op loopafstand is en/of er een fijnmazig en hoogfrequent openbaar vervoersnetwerk is.

De zelfrijdende auto-on-demand maakt dat openbaar vervoer nog frequenter en fijnmaziger, ook buiten de steden. Dus minder noodzaak voor autobezit. Maar dan moet zo'n auto wel binnen twee, drie minuten voor je deur staan na de oproep, want het alternatief lopen is buiten het stedelijk gebied meestal niet aan de orde. Snel nog even een dinges kopen lukt niet als het 10 km lopen is of je auto een uur van tevoren bestellen. Dan is een eigen auto veel flexibeler.
In de stad is de keuze simpel: 5 minuten lopen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')