Ik denk dat het wel mee zal vallen.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:22 schreef MaGNeT het volgende:
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.
Klopt.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:34 schreef vannelle het volgende:
Ik denk dat dat al bestaat. Dat autodelen iig. Google maar es op Greenwheels.
Denk wel dat er in de toekomst plaatsen in Nederland komen waar meer dan de helft van de inwoners geen auto heeft.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:35 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel mee zal vallen.
De tijd dat een auto zoals we die nu kennen een antiek ding is en totaal achterhaald gaan wij niet meer mee maken denk ik.
Zelf rijdende auto's is allemaal leuk en aardig op papier, maar de praktijk is nog niet zo 123 helemaal in kannen en kruiken. En al helemaal niet dat niemand meer een auto heeft en alle auto's die er nog zijn volledig autonoom rijden. Nee dat gaan wij echt niet meer meemaken. Ja je mag me quoten mocht ik het mis hebben tegen die tijd
Hahaha, klopt.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt.
Maar die rijden niet zelf naar je toe als je er ééntje nodig hebt. Ook is er nog steeds het alternatief om zelf een auto te bezitten en te besturen
Klopt, ik kwam ook op dit onderwerp toen ik van die firmware-update van Tesla hoorde:quote:Op zondag 22 maart 2015 14:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Het zelfrijden van een auto is al verder dan je eigenlijk denkt, adaptieve cruise controle? Radar-systemen die een noodstop uitvoeren als de bestuurder niet oplet? De techniek is er al lang, een stuur ingreep, het zit al in de auto, het is mogelijk en het gebeurt. De techniek is al zo ver, alleen de politiek nog niet.
Okquote:Op zondag 22 maart 2015 14:40 schreef vannelle het volgende:
[..]
Hahaha, klopt.
Het ging me dan ook meer om het concept van delen en niet om het zelfrijdend gedeelte.
Ik ben benieuwd hoe goed hun camera met de gele lijnen overweg, dat is vaak toch nog een probleem, of slecht zicht, vaak stoppen de systemen dan toch nog met werken.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, ik kwam ook op dit onderwerp toen ik van die firmware-update van Tesla hoorde:
http://webwereld.nl/markt(...)en-zelfrijdende-auto
Vooral in de steden zal het veel problemen kunnen oplossen denk ik.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:42 schreef Metro2005 het volgende:
Ik denk niet dat zelfrijdende auto's echt gaan werken in de dagelijkse praktijk maar je ziet wel duidelijk de trend naar minder autobezit en dat kan ik alleen maar toejuichen. Zodra autorijden extreem duur wordt veranderd de ruimtelijke ordening mee, je ziet dat nu al gebeuren. veel mensen wonen in steden, het plattenland loopt leeg etc.
Of een auto nou zelf kan denken of niet: Als de vraag groot genoeg is zal ook hier schaarste ontstaan.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ok
Het grote probleem met Greenweels vond ik altijd dat er een gebrek aan auto's kan ontstaan en je daardoor bijna niet "last minute" een auto kan reserveren.
Zelfrijdende voertuigen kunnen zelfstandig op vraag- en aanbod reageren door te zorgen dat ze op de plek zijn waar ze nodig zijn.
Ik denk dat het meer "treintje rijden" gaat worden.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:48 schreef vannelle het volgende:
Mobiliteit zal altijd belangrijk blijven, in welke vorm dan ook.
Zelfrijdende auto's ben ik niet zo'n fan van, wéér een stuk verantwoordelijkheid bij de gewone man weggehaald als die ontwikkeling zich doorzet.
De techniek vind ik bijzonder knap, respect voor de mensen die dit hebben ontwikkeld.
Maar voor mij hoeft het niet, ben liever zelf verantwoordelijk.
Als ik geen zin heb om zelf te rijden blijf ik wel thuis of ga ik met de bus of zo.
En hoe reageren die zelfrijdende dingen op weggebruikers die wel zelf rijden en als mens dus foutjes maken?
Ik zou het niet fijn vinden mijn leven/gezondheid in handen te leggen van een stukje techniek.
Ik denk juist dat dat niet het geval is, er staan nu ook meer auto's stil dan dat er rijden. Daarnaast kan je met een "prioriteiten" systeem gaan werken waarbij degenen die het meest betaalt de hoogste prioriteit krijgt.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:49 schreef vannelle het volgende:
[..]
Of een auto nou zelf kan denken of niet: Als de vraag groot genoeg is zal ook hier schaarste ontstaan.
Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer "treintje rijden" gaat worden.
Daarnaast reageert een computer vele malen sneller op een situatie dan een mens, zolang het maar de juiste input krijgt. De mens heeft toch een seconde nodig om te reageren, een computer kan dat in milliseconden. Denk aan ESP, dat razendsnel de juiste wielen kan afremmen bij een slip.
Ik beweer ook nergens dat de vraag naar transport afneemt of dat er mensen voor hun lol met de spits de weg op gaan.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:57 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip.
Kijk, ik ben het met je eens dat het wegennet overvol aan het raken is, ik lever daar zelf ook mijn bijdrage in.
Maar de vraag naar transport zal hetzelfde blijven, er zijn maar weinig mensen die voor de lol in de spits de weg op gaan, dat is noodzaak.
Ik zie de toegevoegde waarde van zelfrijdend dan ook niet, ik vermoed dat het aantal voertuigen op de weg hetzelfde zal blijven.
Omdat transport noodzaak is, geen luxe.
Transport is noodzaak, alleen autorijden is niet de enige vorm van transport en in veel gevallen geen noodzaak maar luihuid. Ik las pas ergens dat rond de 40% van de ritten in de spits minder dan 10km bedraagt. Dat zijn mensen die werkelijk álle keuze hebben maar massaal kiezen voor de 'makkelijke' optie , de auto.quote:Op zondag 22 maart 2015 14:57 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip.
Kijk, ik ben het met je eens dat het wegennet overvol aan het raken is, ik lever daar zelf ook mijn bijdrage in.
Maar de vraag naar transport zal hetzelfde blijven, er zijn maar weinig mensen die voor de lol in de spits de weg op gaan, dat is noodzaak.
Ik zie de toegevoegde waarde van zelfrijdend dan ook niet, ik vermoed dat het aantal voertuigen op de weg hetzelfde zal blijven.
Omdat transport noodzaak is, geen luxe.
En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:03 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Transport is noodzaak, alleen autorijden is niet de enige vorm van transport en in veel gevallen geen noodzaak maar luihuid. Ik las pas ergens dat rond de 40% van de ritten in de spits minder dan 10km bedraagt. Dat zijn mensen die werkelijk álle keuze hebben maar massaal kiezen voor de 'makkelijke' optie , de auto.
In vele andere landen werkt hier een degelijk (kort) openbaar vervoer systeem als metro of vergelijkbaar veel beter.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.
Dat is toch al zo? Je reiskosten halveren als je met zijn tweetjes rijdt. Autorijden is in elk geval nog lang niet duur genoeg als je ziet hoe het misbruikt wordt. Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)quote:Op zondag 22 maart 2015 15:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.
Je kan hoogbejaarden of mensen met een beperking toch prima een kortingstarief aanbieden? Juist met een geautomatiseerd systeem is dat eenvoudig. Je hebt nu ook al invalidenparkeerplaatsen die beschikbaar zijn voor kaarthouders dus mensen die recht hebben op zo'n kaart zouden automatisch voor zo'n korting in aanmerking kunnen komen.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)
Is mogelijk. Op welke randzaken doel je?quote:Op zondag 22 maart 2015 15:13 schreef daNpy het volgende:
Het grote nadeel van een geautomatiseerd systeem is dat het geen rekening kan houden met randzaken. Want om alle randzaken mee te nemen wordt het systeem (onnodig) complex en onrealistisch duur.
In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentasquote:Op zondag 22 maart 2015 15:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Is mogelijk. Op welke randzaken doel je?
Zelfstandig rijdende transportvoertuigenquote:Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentas
Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemenquote:Op zondag 22 maart 2015 15:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zelfstandig rijdende transportvoertuigen
Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef Tchock het volgende:
Misschien in stedelijke gebieden wel, maar ik denk dat dit systeem al heel erg snel niet meer praktisch is. Het kost buitensporig veel geld om te zorgen dat er altijd een auto klaar staat voor elke inwoner van Schubbekutteveen als die ergens heen wil. En dat is dan nog alleen in Nederland, want daarbuiten zijn er nog véél minder bevolkte gebieden.
Maar goed, in de Randstad kan zo'n systeem waarschijnlijk prima functioneren. En op snelwegen ook.
Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje "formaat VW Transporter" aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen? Of je huurt een pick-up versie van zo'n voertuig als je naar een tuincentrum wil om planten of een kuub tuingrond op te halen.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen?
Dat is juist ook geen probleem met het "on demand" systeem dat ik in de OP beschrijf.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.
Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is. Het moet dezelfde eigenschappen hebben als auto bezit nu.
Het OV is nu namelijk niet voor niks niet-populair:
- je kan niet naar het adres waar je écht moet zijn
- je kan niet vertrekken vanaf de exacte plek waar je nu bent
- je bent gebonden aan tijden van anderen
- je bent gebonden aan mogelijk indirecte routes
Maw je kan niet van de plek waar je nu bent op het tijdstip dat je zelf kan bepalen naar de plek waar je wil zijn, zonder omwegen of overstappen en verliest dus veel tijd.
En dat kan met je eigen auto wel
Reserveren kan je op meerdere manieren interpreteren.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:45 schreef daNpy het volgende:
Waarom zou ik elke week moeten gaan reserveren dat ik naar het werk wil? Dat schiet toch niet op?
Wat als ik nu even naar de stad wil, of naar mijn opa? Moet ik dan een uur wachten tot een auto beschikbaar is?
Als je moet gaan reserveren is het systeem meteen te laat voor deze tijd. Dat willen mensen niet.
Mensen willen nu. On-demand TV, internet in je broekzak, foto's meteen delen op Facebook.
Niet reserveren, dat duurt veeeel te lang.
En wie gaat dat betalen?quote:Op zondag 22 maart 2015 15:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
Er staat je natuurlijk niets in de weg om zelf zo'n zelfrijdende auto te kopen.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:
Je hele beschrijving is precies mijn punt.
Ik moet dus elke week, maand oid tijd gaan investeren om een auto te reserveren die nu gewoon in mijn garage staat. Ik hoef alleen maar naar de garage te lopen en op "start engine" te duwen en ik ben weg.
Met jouw systeem zou ik eerst via een digitaal systeem een auto moeten aanvragen. Als ik meteen weg wil moet ik ook nog eens extra gaan dokken.
Dat is geen modernisering, dat is gewoon achteruit gang
Nogmaals; mijn visie daarop is wat anders
Daar ben ik het mee eens iddquote:Op zondag 22 maart 2015 15:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"Rijplezier" is er toch al niet meer, je bent passagier en kan onderweg internetten, werken of naar buiten staren. Bezit voegt nog weinig toe.
Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wie gaat dat betalen?
Juist, de eindgebruiker. Wassen neus
Overigens geniet ik ook van m'n vijfcilinder en het autorijden. Maar ik heb wel een stelling te verdedigenquote:Op zondag 22 maart 2015 16:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens idd
En daarom zie ik autonoom rijden in de toekomst zeker komen. Ik dacht KIA, of Hyundai, in 2020 een zelfrijdende auto op de weg willen hebben, te koop voor de consument.
Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.
Maar als je nu 1x per week met de auto weg wil betaal je het volle pond wegenbelasting, het volle pond voor je parkeervergunning, etc.
In het on-demand systeem betaal je alleen als je een voertuig gebruikt.
Parkeren is er niet meer bij omdat het voertuig er is zodra je het nodig hebt en anders al iemand anders vervoert of op een groot rangeerterrein buiten de stad wacht op werk, oplaadt of onderhouden wordt.
Dan moet er dus voor praktisch elk huishouden een auto klaarstaan. Wie gaat dat betalen? Niet de huishoudens zelf in elk geval, want dan zit je de facto weer op autobezit.quote:Op zondag 22 maart 2015 15:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.
Ik zeg ook niet dat het goedkoper wordt.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.
Dat zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus voor gebruik + onderhoud wat je nu betaald, betaal je dat straks ook + winst voor het bedrijf.
Veel goedkoper wordt het echt niet voor de gemiddelde gebruiker die werkt en daarvoor een auto gebruikt (nodig heeft).
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_hoort_erbij__.htmlquote:Op zondag 22 maart 2015 16:05 schreef Fer het volgende:
Een dienst als Uberpop wordt met man en macht tegengehouden.
Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:09 schreef daNpy het volgende:
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.
Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.
Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.
Juist.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef daNpy het volgende:
[..]
Juist.
Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
Ik kan het je niet zeggen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
Nou ja, je kunt uiteraard geen exacte bedragen noemen, maar een paar dingen weet je wel.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Je maakt er een geldkwestie van maar feitelijk hebben we beiden geen cijfers.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:19 schreef daNpy het volgende:
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.
Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.
Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
Hmm, lastig te zeggen idd.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.
Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
Klopt. Daarmee ben je van het lastige probleem af dat een Greenwheelsauto eigenlijk nooit eindigt waar zijn volgende rit het meest efficiënt kan beginnen.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hmm, lastig te zeggen idd.
Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheel nog niet uit
Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:30 schreef Spanky78 het volgende:
Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
Niet per sé.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Uiteraard, maar de huidige rekentechnologie is al een heel eind op weg om dit te kunnen en dit soort zaken zelflerend heel efficiënt te kunnen gaan uitvoeren met big data die er sl is en elke seconde zal worden opgeleverd.quote:Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Dat is wel heel overdreven natuurlijkquote:Op zondag 22 maart 2015 17:24 schreef CafeRoker het volgende:
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
Tsja, met die portemonnee zul je rekening moeten houden, maar kan me voorstellen dat de auto zelf checkt of je hem exact zo achterlaat als je hem kreeg... En anders een extra rekening stuurt.quote:Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Schade rijden? De auto rijdt zelf...quote:Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.quote:Op zondag 22 maart 2015 17:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is wel heel overdreven natuurlijk
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
Appels en peren vergelijking natuurlijk.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:07 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.
Apple wil ook graag meesnoepen in deze markt.quote:Op zondag 22 maart 2015 22:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Appels en peren vergelijking natuurlijk.
Wat je schetst is dat auto's beter zijn geworden, gerationaliseerd. De echte 'disruptive' innovatie zit er wel aan te komen. We zitten aan de grenzen van de huidige voorststuwingstechnologie. Daar moet een heel ander systeem komen, electrisch zie je opkomen. De infrastructuur en technologische issues zijn nnog niet geheel opgelost (batterijinhoud, snelheid van laden en gewicht ervan), dus er is ook nog kans op een heel nieuw systeem. Brandstofcellen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 22 maart 2015 22:53 schreef Robuustheid het volgende:
Ik denk dat het zal meevallen.
Ja. De zelfrijdende auto volgens je scenario zal uitkomen. Maar dat zullen we niet meemaken. Want de technologische ontwikkeling gaat snel, alleen de holistische aspect is vrij traag (d.w.z. hoe de technologische ontwikkeling toegepast worden).
Ons computer is 30.000 keer sneller dan de home PC's in de jaren 90. Maar we gebruiken hem nog steeds voor suffe spelletjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In de jaren 70 dacht men dat we in zwevende automobiels zouden rijden. Nu weten we het wel beter. De auto's zijn technologisch vernuftiger geworden, halen atmosferisch 100 pk uit 1 liter, rijden 1 op 20. Maar ze zijn nog steeds hetzelfde. Dat zal niet anders worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |