abonnement Unibet Coolblue
pi_150910548
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is. Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.

Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.

Ook zullen er automerken verdwijnen die nu niet volop inzetten op de zelfrijdende auto of die het budget er niet voor hebben. Kodak, iemand?

Ben ik voorstander van de zelfrijdende auto? Nee, ik vind autorijden leuk.
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.

Andere mogelijkheid: er gebeuren een paar flinke ongelukken met zelfrijdende auto's in de test-periode, overheden verbieden verder experimenteren en we blijven zelf rijden, eventueel geholpen door nieuwe technieken.

Wat denken jullie?

Poll: zelfrijdende auto gaat autobezit overbodig maken
ja, dat denk ik ook
nee, dat denk ik niet
ik twijfel nog
dat maken wij niet meer mee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2015 14:48:55 ]
pi_150911064
Ik denk dat dat al bestaat. Dat autodelen iig. Google maar es op Greenwheels.
pi_150911097
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:22 schreef MaGNeT het volgende:
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.

De tijd dat een auto zoals we die nu kennen een antiek ding is en totaal achterhaald gaan wij niet meer mee maken denk ik.

Zelf rijdende auto's is allemaal leuk en aardig op papier, maar de praktijk is nog niet zo 123 helemaal in kannen en kruiken. En al helemaal niet dat niemand meer een auto heeft en alle auto's die er nog zijn volledig autonoom rijden. Nee dat gaan wij echt niet meer meemaken. Ja je mag me quoten mocht ik het mis hebben tegen die tijd :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_150911187
Het zelfrijden van een auto is al verder dan je eigenlijk denkt, adaptieve cruise controle? Radar-systemen die een noodstop uitvoeren als de bestuurder niet oplet? De techniek is er al lang, een stuur ingreep, het zit al in de auto, het is mogelijk en het gebeurt. De techniek is al zo ver, alleen de politiek nog niet.
pi_150911236
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:34 schreef vannelle het volgende:
Ik denk dat dat al bestaat. Dat autodelen iig. Google maar es op Greenwheels.
Klopt.
Maar die rijden niet zelf naar je toe als je er ééntje nodig hebt. Ook is er nog steeds het alternatief om zelf een auto te bezitten en te besturen ;)
pi_150911289
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:35 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel mee zal vallen.

De tijd dat een auto zoals we die nu kennen een antiek ding is en totaal achterhaald gaan wij niet meer mee maken denk ik.

Zelf rijdende auto's is allemaal leuk en aardig op papier, maar de praktijk is nog niet zo 123 helemaal in kannen en kruiken. En al helemaal niet dat niemand meer een auto heeft en alle auto's die er nog zijn volledig autonoom rijden. Nee dat gaan wij echt niet meer meemaken. Ja je mag me quoten mocht ik het mis hebben tegen die tijd :)
Denk wel dat er in de toekomst plaatsen in Nederland komen waar meer dan de helft van de inwoners geen auto heeft.
Gebrek aan olie waardoor de benzine te duur wordt, of bv. Amsterdam waar zoveel mensen wonen dat er sowieso geen plek is voor het aantal auto's.
Weet de exacte cijfers niet, maar volgens mij gebruikt slechts een kwart van de mensen in New york een auto voor hun werk.

In Rotterdam Kralingen is er al een busdienst naar het rivium zonder chauffeur
Hell To The Liars
pi_150911296
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt.
Maar die rijden niet zelf naar je toe als je er ééntje nodig hebt. Ook is er nog steeds het alternatief om zelf een auto te bezitten en te besturen ;)
Hahaha, klopt. :)
Het ging me dan ook meer om het concept van delen en niet om het zelfrijdend gedeelte. ;)
pi_150911327
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Het zelfrijden van een auto is al verder dan je eigenlijk denkt, adaptieve cruise controle? Radar-systemen die een noodstop uitvoeren als de bestuurder niet oplet? De techniek is er al lang, een stuur ingreep, het zit al in de auto, het is mogelijk en het gebeurt. De techniek is al zo ver, alleen de politiek nog niet.
Klopt, ik kwam ook op dit onderwerp toen ik van die firmware-update van Tesla hoorde:

http://webwereld.nl/markt(...)en-zelfrijdende-auto
  zondag 22 maart 2015 @ 14:42:06 #9
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_150911355
Ik denk niet dat zelfrijdende auto's echt gaan werken in de dagelijkse praktijk maar je ziet wel duidelijk de trend naar minder autobezit en dat kan ik alleen maar toejuichen. Zodra autorijden extreem duur wordt veranderd de ruimtelijke ordening mee, je ziet dat nu al gebeuren. veel mensen wonen in steden, het plattenland loopt leeg etc.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_150911402
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:40 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hahaha, klopt. :)
Het ging me dan ook meer om het concept van delen en niet om het zelfrijdend gedeelte. ;)
Ok ;)

Het grote probleem met Greenweels vond ik altijd dat er een gebrek aan auto's kan ontstaan en je daardoor bijna niet "last minute" een auto kan reserveren.
Zelfrijdende voertuigen kunnen zelfstandig op vraag- en aanbod reageren door te zorgen dat ze op de plek zijn waar ze nodig zijn.
pi_150911412
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, ik kwam ook op dit onderwerp toen ik van die firmware-update van Tesla hoorde:

http://webwereld.nl/markt(...)en-zelfrijdende-auto
Ik ben benieuwd hoe goed hun camera met de gele lijnen overweg, dat is vaak toch nog een probleem, of slecht zicht, vaak stoppen de systemen dan toch nog met werken.
pi_150911430
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:42 schreef Metro2005 het volgende:
Ik denk niet dat zelfrijdende auto's echt gaan werken in de dagelijkse praktijk maar je ziet wel duidelijk de trend naar minder autobezit en dat kan ik alleen maar toejuichen. Zodra autorijden extreem duur wordt veranderd de ruimtelijke ordening mee, je ziet dat nu al gebeuren. veel mensen wonen in steden, het plattenland loopt leeg etc.
Vooral in de steden zal het veel problemen kunnen oplossen denk ik.
Ik woon in een dorpje en kan 5 auto's naast m'n huis kwijt als het nodig is :P
pi_150911588
Mobiliteit zal altijd belangrijk blijven, in welke vorm dan ook.
Zelfrijdende auto's ben ik niet zo'n fan van, wéér een stuk verantwoordelijkheid bij de gewone man weggehaald als die ontwikkeling zich doorzet.
De techniek vind ik bijzonder knap, respect voor de mensen die dit hebben ontwikkeld.
Maar voor mij hoeft het niet, ben liever zelf verantwoordelijk.
Als ik geen zin heb om zelf te rijden blijf ik wel thuis of ga ik met de bus of zo.

En hoe reageren die zelfrijdende dingen op weggebruikers die wel zelf rijden en als mens dus foutjes maken?
Ik zou het niet fijn vinden mijn leven/gezondheid in handen te leggen van een stukje techniek.
pi_150911633
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ok ;)

Het grote probleem met Greenweels vond ik altijd dat er een gebrek aan auto's kan ontstaan en je daardoor bijna niet "last minute" een auto kan reserveren.
Zelfrijdende voertuigen kunnen zelfstandig op vraag- en aanbod reageren door te zorgen dat ze op de plek zijn waar ze nodig zijn.
Of een auto nou zelf kan denken of niet: Als de vraag groot genoeg is zal ook hier schaarste ontstaan.
pi_150911702
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:48 schreef vannelle het volgende:
Mobiliteit zal altijd belangrijk blijven, in welke vorm dan ook.
Zelfrijdende auto's ben ik niet zo'n fan van, wéér een stuk verantwoordelijkheid bij de gewone man weggehaald als die ontwikkeling zich doorzet.
De techniek vind ik bijzonder knap, respect voor de mensen die dit hebben ontwikkeld.
Maar voor mij hoeft het niet, ben liever zelf verantwoordelijk.
Als ik geen zin heb om zelf te rijden blijf ik wel thuis of ga ik met de bus of zo.

En hoe reageren die zelfrijdende dingen op weggebruikers die wel zelf rijden en als mens dus foutjes maken?
Ik zou het niet fijn vinden mijn leven/gezondheid in handen te leggen van een stukje techniek.
Ik denk dat het meer "treintje rijden" gaat worden.
Daarnaast reageert een computer vele malen sneller op een situatie dan een mens, zolang het maar de juiste input krijgt. De mens heeft toch een seconde nodig om te reageren, een computer kan dat in milliseconden. Denk aan ESP, dat razendsnel de juiste wielen kan afremmen bij een slip.
pi_150911830
Net als paarden nu zijn gaan eigen auto's een luxeproduct worden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 22 maart 2015 @ 14:56:02 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_150911883
Privébezit zal wellicht niet snel uitgebannen zijn maar vrachtwagenchauffeurs kunnen zich beter nu al gaan richten op een andere tak, dat is niet een beroep waarvan ik verwacht dat we het nog twintig jaar zullen zien bijvoorbeeld. Niet in Europa iig.

En maar goed ook, scheelt een hoop gedoe en vertraging op de weg.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_150911896
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:49 schreef vannelle het volgende:

[..]

Of een auto nou zelf kan denken of niet: Als de vraag groot genoeg is zal ook hier schaarste ontstaan.
Ik denk juist dat dat niet het geval is, er staan nu ook meer auto's stil dan dat er rijden. Daarnaast kan je met een "prioriteiten" systeem gaan werken waarbij degenen die het meest betaalt de hoogste prioriteit krijgt.

Stel: je wil boodschappen doen, dan maakt voor jou of mij niet uit of je om 10 uur of om 11 uur bij de supermarkt bent. Je reserveert een voertuig en zodra deze in de buurt komt, krijg je een seintje zodat je genoeg tijd hebt om je schoenen en jas aan te trekken. Eventueel kan je ook meerijden met een voertuig dat al op de route was.

Stel: het is 7 uur, je bent in Heerenveen en moet voor 9 uur in Utrecht zijn, dan betaal je wat meer en krijg je direct het dichtstbijzijnde voertuig toegewezen.
pi_150911947
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk dat het meer "treintje rijden" gaat worden.
Daarnaast reageert een computer vele malen sneller op een situatie dan een mens, zolang het maar de juiste input krijgt. De mens heeft toch een seconde nodig om te reageren, een computer kan dat in milliseconden. Denk aan ESP, dat razendsnel de juiste wielen kan afremmen bij een slip.
Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip. :+
Kijk, ik ben het met je eens dat het wegennet overvol aan het raken is, ik lever daar zelf ook mijn bijdrage in.
Maar de vraag naar transport zal hetzelfde blijven, er zijn maar weinig mensen die voor de lol in de spits de weg op gaan, dat is noodzaak.
Ik zie de toegevoegde waarde van zelfrijdend dan ook niet, ik vermoed dat het aantal voertuigen op de weg hetzelfde zal blijven.
Omdat transport noodzaak is, geen luxe.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:00:38 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912083
Uiteindelijk zal het hier wel naartoe gaan.
Maar je kijkt een heel eind te ver vooruit denk ik. Er zijn nog vele tussenstappen nodig om de infrastructuur aan te passen.

Misschien dat 'wij ' nog mee gaan maken dat bijv. snelwegen autonoom gaan worden. Dat zou al een flinke verbetering zijn. Snelheid kan omhoog, veiligheid kan omhoog en je kan wat anders doen tijdens een lange reis.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150912121
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip. :+
Kijk, ik ben het met je eens dat het wegennet overvol aan het raken is, ik lever daar zelf ook mijn bijdrage in.
Maar de vraag naar transport zal hetzelfde blijven, er zijn maar weinig mensen die voor de lol in de spits de weg op gaan, dat is noodzaak.
Ik zie de toegevoegde waarde van zelfrijdend dan ook niet, ik vermoed dat het aantal voertuigen op de weg hetzelfde zal blijven.
Omdat transport noodzaak is, geen luxe.
Ik beweer ook nergens dat de vraag naar transport afneemt of dat er mensen voor hun lol met de spits de weg op gaan.

Bij "treintje rijden" passen er echter wel minimaal 3x zoveel auto's op hetzelfde baanvak dus zal je minder files hebben. Files ontstaan vooral door onnodig afremmen op knelpunten. Juist zelfrijdende auto's kunnen "ritsen" tot in perfectie door snelheden onderling op elkaar af te stemmen.

Het aantal voertuigen zal mogelijk amper afnemen, wel kan je het file- en parkeerleed er tot een minimum mee beperken. De auto hoeft ook niet meer te parkeren waar je uitstapt maar kan zelf een plekje zoeken of direct doorrijden naar de volgende klant.

Parkeerzones kunnen op grote terreinen buiten de steden worden aangelegd, voertuigen vertrekken daar zodra ze ergens nodig zijn. 's nachts zijn er ~90% minder auto's nodig dus dan kan er onderhoud gepleegd worden of accu's opgeladen.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:03:40 #22
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_150912202
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip. :+
Kijk, ik ben het met je eens dat het wegennet overvol aan het raken is, ik lever daar zelf ook mijn bijdrage in.
Maar de vraag naar transport zal hetzelfde blijven, er zijn maar weinig mensen die voor de lol in de spits de weg op gaan, dat is noodzaak.
Ik zie de toegevoegde waarde van zelfrijdend dan ook niet, ik vermoed dat het aantal voertuigen op de weg hetzelfde zal blijven.
Omdat transport noodzaak is, geen luxe.
Transport is noodzaak, alleen autorijden is niet de enige vorm van transport en in veel gevallen geen noodzaak maar luihuid. Ik las pas ergens dat rond de 40% van de ritten in de spits minder dan 10km bedraagt. Dat zijn mensen die werkelijk álle keuze hebben maar massaal kiezen voor de 'makkelijke' optie , de auto.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_150912298
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:03 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Transport is noodzaak, alleen autorijden is niet de enige vorm van transport en in veel gevallen geen noodzaak maar luihuid. Ik las pas ergens dat rond de 40% van de ritten in de spits minder dan 10km bedraagt. Dat zijn mensen die werkelijk álle keuze hebben maar massaal kiezen voor de 'makkelijke' optie , de auto.
En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:07:01 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912352
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.
In vele andere landen werkt hier een degelijk (kort) openbaar vervoer systeem als metro of vergelijkbaar veel beter.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:07:32 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_150912374
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.
Dat is toch al zo? Je reiskosten halveren als je met zijn tweetjes rijdt. Autorijden is in elk geval nog lang niet duur genoeg als je ziet hoe het misbruikt wordt. Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_150912544
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)
Je kan hoogbejaarden of mensen met een beperking toch prima een kortingstarief aanbieden? Juist met een geautomatiseerd systeem is dat eenvoudig. Je hebt nu ook al invalidenparkeerplaatsen die beschikbaar zijn voor kaarthouders dus mensen die recht hebben op zo'n kaart zouden automatisch voor zo'n korting in aanmerking kunnen komen.

Maar juist ook hoogbejaarden zullen minder behoefte hebben aan het rijden tijdens de spits, dus zal een daltarief ze ook al wat helpen.

Ik probeer even in oplossingen te denken ;)

Meer problemen zie ik bij bedrijfsbusjes. Je zal je gereedschap nu eenmaal mee moeten kunnen nemen. Dus veel bedrijven zullen wss wel altijd hun eigen voertuigen zullen houden.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:13:27 #27
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912626
Het grote nadeel van een geautomatiseerd systeem is dat het geen rekening kan houden met randzaken. Want om alle randzaken mee te nemen wordt het systeem (onnodig) complex en onrealistisch duur.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150912716
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:13 schreef daNpy het volgende:
Het grote nadeel van een geautomatiseerd systeem is dat het geen rekening kan houden met randzaken. Want om alle randzaken mee te nemen wordt het systeem (onnodig) complex en onrealistisch duur.
Is mogelijk. Op welke randzaken doel je? :)
  zondag 22 maart 2015 @ 15:16:35 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912748
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is mogelijk. Op welke randzaken doel je? :)
In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentas :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150912750
Misschien in stedelijke gebieden wel, maar ik denk dat dit systeem al heel erg snel niet meer praktisch is. Het kost buitensporig veel geld om te zorgen dat er altijd een auto klaar staat voor elke inwoner van Schubbekutteveen als die ergens heen wil. En dat is dan nog alleen in Nederland, want daarbuiten zijn er nog véél minder bevolkte gebieden.

Maar goed, in de Randstad kan zo'n systeem waarschijnlijk prima functioneren. En op snelwegen ook.
pi_150913052
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentas :)
Zelfstandig rijdende transportvoertuigen ;)
  zondag 22 maart 2015 @ 15:27:39 #32
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913103
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zelfstandig rijdende transportvoertuigen ;)
Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen :)
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150913157
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef Tchock het volgende:
Misschien in stedelijke gebieden wel, maar ik denk dat dit systeem al heel erg snel niet meer praktisch is. Het kost buitensporig veel geld om te zorgen dat er altijd een auto klaar staat voor elke inwoner van Schubbekutteveen als die ergens heen wil. En dat is dan nog alleen in Nederland, want daarbuiten zijn er nog véél minder bevolkte gebieden.

Maar goed, in de Randstad kan zo'n systeem waarschijnlijk prima functioneren. En op snelwegen ook.
Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.

Bij Greenwheels is dat lastiger omdat je geen alternatief hebt als de enige auto in jouw buurt al verhuurd is.
pi_150913271
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen :)
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje "formaat VW Transporter" aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen? Of je huurt een pick-up versie van zo'n voertuig als je naar een tuincentrum wil om planten of een kuub tuingrond op te halen.

En de Albert Heijn kan 16 jarige studenten laten meerijden in zo'n voertuig om boodschappen te bezorgen, ideaal bijbaantje :P

Voordeel is: je kan over alle soorten voertuigen beschikken zonder er ééntje te hoeven bezitten.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:36:49 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913431
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen?
Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.

Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is. Het moet dezelfde eigenschappen hebben als auto bezit nu.
Het OV is nu namelijk niet voor niks niet-populair:
- je kan niet naar het adres waar je écht moet zijn
- je kan niet vertrekken vanaf de exacte plek waar je nu bent
- je bent gebonden aan tijden van anderen
- je bent gebonden aan mogelijk indirecte routes

Maw je kan niet van de plek waar je nu bent op het tijdstip dat je zelf kan bepalen naar de plek waar je wil zijn, zonder omwegen of overstappen en verliest dus veel tijd.
En dat kan met je eigen auto wel :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150913580
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.

Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is. Het moet dezelfde eigenschappen hebben als auto bezit nu.
Het OV is nu namelijk niet voor niks niet-populair:
- je kan niet naar het adres waar je écht moet zijn
- je kan niet vertrekken vanaf de exacte plek waar je nu bent
- je bent gebonden aan tijden van anderen
- je bent gebonden aan mogelijk indirecte routes

Maw je kan niet van de plek waar je nu bent op het tijdstip dat je zelf kan bepalen naar de plek waar je wil zijn, zonder omwegen of overstappen en verliest dus veel tijd.
En dat kan met je eigen auto wel :)
Dat is juist ook geen probleem met het "on demand" systeem dat ik in de OP beschrijf.

- je kan naar het adres waar je echt moet zijn omdat een zelfrijdend voertuig voor de deur kan stoppen
- je kan vertrekken vanaf de exacte plek waar je bent omdat een zelfrijdend voertuig voor de deur kan stoppen
- als je "priority" reserveert krijg je voorrang op een voertuig (tegen een meerprijs).
- je bent niet gebonden aan indirecte routes als je een auto geheel voor jezelf reserveert (tegen een meerprijs)
- als je geen haast hebt of samen reizen geen probleem vindt, is het goedkoper

Hoe vaak heb je "nu" een auto nodig.
Ik weet altijd hoe laat ik naar m'n werk moet, dus dat is al voor de hele week te reserveren.
Als ik ga winkelen mag het best een uurtje later zijn.
Als ik bij vrienden of familie ben kan ik ook wel voorspellen hoe laat ik naar huis wil en een uurtje vantevoren reserveren.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:45:50 #37
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913721
Waarom zou ik elke week moeten gaan reserveren dat ik naar het werk wil? Dat schiet toch niet op?
Wat als ik nu even naar de stad wil, of naar mijn opa? Moet ik dan een uur wachten tot een auto beschikbaar is?

Als je moet gaan reserveren is het systeem meteen te laat voor deze tijd. Dat willen mensen niet.
Mensen willen nu. On-demand TV, internet in je broekzak, foto's meteen delen op Facebook.
Niet reserveren, dat duurt veeeel te lang.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150913994
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:45 schreef daNpy het volgende:
Waarom zou ik elke week moeten gaan reserveren dat ik naar het werk wil? Dat schiet toch niet op?
Wat als ik nu even naar de stad wil, of naar mijn opa? Moet ik dan een uur wachten tot een auto beschikbaar is?

Als je moet gaan reserveren is het systeem meteen te laat voor deze tijd. Dat willen mensen niet.
Mensen willen nu. On-demand TV, internet in je broekzak, foto's meteen delen op Facebook.
Niet reserveren, dat duurt veeeel te lang.
Reserveren kan je op meerdere manieren interpreteren.

Kijk, ik weet dat ik om 9 uur op de zaak moet zijn dus ik kan al voor de hele maand vooruit opgeven dat ik een voertuig nodig heb dat hier om half 9 op de stoep staat om me op te pikken. Ben ik vrij of moet ik naar de huisarts? Dat kan je ook prima aanpassen/doorgeven.

En als jij morgen de stad in wil, kan je opgeven dat je daar tussen 11 en 13 uur wil zijn en krijg je een "low priority" tarief. Wil je nu direct naar de stad dan betaal je "high priority" en rijdt er direct een beschikbaar voertuig naar de plek waar je bent.

Hou er rekening mee dat er uiteindelijk miljoenen van die voertuigen in Nederland zullen zijn en dus altijd wel ééntje beschikbaar op maximaal een paar kilometer van jouw huis.

Als ik in het weekend ontbijt en denk "ik ga zo naar de stad" dan zou ik m'n reserveer-app al kunnen starten, vertrekpunt "hier" (gps) en eindpunt "daar" (winkelstraat) kunnen opgeven. Dan krijg je direct een melding en weet je hoe laat je je schoenen moet aantrekken.
Wat je meer kwijt bent aan "wachten" bespaar je weer op het zoeken naar parkeerplaatsen en het teruglopen naar de parkeergarage.

Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
  zondag 22 maart 2015 @ 15:55:00 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914182
Je hele beschrijving is precies mijn punt.
Ik moet dus elke week, maand oid tijd gaan investeren om een auto te reserveren die nu gewoon in mijn garage staat. Ik hoef alleen maar naar de garage te lopen en op "start engine" te duwen en ik ben weg.

Met jouw systeem zou ik eerst via een digitaal systeem een auto moeten aanvragen. Als ik meteen weg wil moet ik ook nog eens extra gaan dokken.

Dat is geen modernisering, dat is gewoon achteruit gang :D

Nogmaals; mijn visie daarop is wat anders :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:55:51 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914216
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
En wie gaat dat betalen?

Juist, de eindgebruiker. Wassen neus ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150914361
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:
Je hele beschrijving is precies mijn punt.
Ik moet dus elke week, maand oid tijd gaan investeren om een auto te reserveren die nu gewoon in mijn garage staat. Ik hoef alleen maar naar de garage te lopen en op "start engine" te duwen en ik ben weg.

Met jouw systeem zou ik eerst via een digitaal systeem een auto moeten aanvragen. Als ik meteen weg wil moet ik ook nog eens extra gaan dokken.

Dat is geen modernisering, dat is gewoon achteruit gang :D

Nogmaals; mijn visie daarop is wat anders :)
Er staat je natuurlijk niets in de weg om zelf zo'n zelfrijdende auto te kopen.

Maar behalve het "altijd direct beschikbaar zijn" is er geen voordeel.
"Rijplezier" is er toch al niet meer, je bent passagier en kan onderweg internetten, werken of naar buiten staren. Bezit voegt nog weinig toe.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:01:29 #42
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914453
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Rijplezier" is er toch al niet meer, je bent passagier en kan onderweg internetten, werken of naar buiten staren. Bezit voegt nog weinig toe.
Daar ben ik het mee eens idd :Y

En daarom zie ik autonoom rijden in de toekomst zeker komen. Ik dacht KIA, of Hyundai, in 2020 een zelfrijdende auto op de weg willen hebben, te koop voor de consument.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150914485
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

En wie gaat dat betalen?

Juist, de eindgebruiker. Wassen neus ;)
Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.

Maar als je nu 1x per week met de auto weg wil betaal je het volle pond wegenbelasting, het volle pond voor je parkeervergunning, etc.

In het on-demand systeem betaal je alleen als je een voertuig gebruikt.

Parkeren is er niet meer bij omdat het voertuig er is zodra je het nodig hebt en anders al iemand anders vervoert of op een groot rangeerterrein buiten de stad wacht op werk, oplaadt of onderhouden wordt.
pi_150914534
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens idd :Y

En daarom zie ik autonoom rijden in de toekomst zeker komen. Ik dacht KIA, of Hyundai, in 2020 een zelfrijdende auto op de weg willen hebben, te koop voor de consument.
Overigens geniet ik ook van m'n vijfcilinder en het autorijden. Maar ik heb wel een stelling te verdedigen ;)
  zondag 22 maart 2015 @ 16:03:40 #45
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914535
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.

Maar als je nu 1x per week met de auto weg wil betaal je het volle pond wegenbelasting, het volle pond voor je parkeervergunning, etc.

In het on-demand systeem betaal je alleen als je een voertuig gebruikt.

Parkeren is er niet meer bij omdat het voertuig er is zodra je het nodig hebt en anders al iemand anders vervoert of op een groot rangeerterrein buiten de stad wacht op werk, oplaadt of onderhouden wordt.
Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.
Dat zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus voor gebruik + onderhoud wat je nu betaald, betaal je dat straks ook + winst voor het bedrijf.
Veel goedkoper wordt het echt niet voor de gemiddelde gebruiker die werkt en daarvoor een auto gebruikt (nodig heeft).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150914585
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.
Dan moet er dus voor praktisch elk huishouden een auto klaarstaan. Wie gaat dat betalen? Niet de huishoudens zelf in elk geval, want dan zit je de facto weer op autobezit.
pi_150914613
Ik geloof er allemaal niets van. Ja ben er zeker van op de hoogte dat een hoop van de techniek al reeds in de auto zit. Adaptive cruise control. Dode hoeken bewaker, collition prevention, stuurhulp. Maar toch zie je nog regelmatig zo;n e-klasse rijders, die niet eens de cruise control weet te vinden.

Vliegtuigen vliegen in principe ook volautomatisch en bij minder zicht, gebruiken ze nog meer systemen. Een piloot mag niet landen in de mist, een automatische wel. Toch zitten er 2 van die overbetaalde ballen in de cockpit.

We kopen nu nog auto;s met handschakelbak.

Een dienst als Uberpop wordt met man en macht tegengehouden.

Nee ik zie het nog neit zo snel gebeuren.

Hooguit als een optie, die je aanzet als bestuurder als je even geen zin hebt om zelf te sturen.
.
pi_150914615
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.
Dat zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus voor gebruik + onderhoud wat je nu betaald, betaal je dat straks ook + winst voor het bedrijf.
Veel goedkoper wordt het echt niet voor de gemiddelde gebruiker die werkt en daarvoor een auto gebruikt (nodig heeft).
Ik zeg ook niet dat het goedkoper wordt.

Uiteindelijk zal je wel meerdere bedrijven hebben die tegen elkaar gaan concurreren dus dat zal de prijs toch in evenwicht brengen. Anders zullen mensen toch zelf zo'n vervoermiddel gaan aanschaffen en heeft het on-demand systeem weinig kans op overleven.

Juist als een voertuig meer rijdt dan het stilstaat is de investering lager/beter te spreiden. Onderhoud per kilometer blijft toch altijd een factor die in alle situaties meetelt.

En een ander deel van de stelling is ook dat het veel beroepen overbodig gaat maken, zoals die van chauffeur of verkeersagent.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:09:11 #49
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914736
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.

Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.

Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150914746
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:05 schreef Fer het volgende:

Een dienst als Uberpop wordt met man en macht tegengehouden.

http://www.telegraaf.nl/d(...)r_hoort_erbij__.html
pi_150914801
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:09 schreef daNpy het volgende:
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.

Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.

Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.

Vergeet niet dat zo'n commercieel bedrijf een voertuig veel efficiënter kan inzetten en dus sneller de aanschafprijs terugverdient. Onderhoud blijft toch een factor per kilometer.
pi_150914902
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je weinig rijdt is het omslagpunt om geen vervoersmiddel te bezitten sneller bereikt.
Als je veel rijdt zou je alsnog kunnen kiezen om zelf zo'n vervoersmiddel aan te schaffen.
Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:15:32 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914942
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Juist.

Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150914946
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Alleen is dit voorbeeld niet heel veel rijden. Gemiddeld rijdt een Nederlander 25.000 km per jaar (bron). Je systeem zou dus alleen rendabel zijn voor mensen die weinig rijden en niet voor een heel groot deel van de bevolking. Die schaalverkleining maakt het nóg moeilijker om auto's paraat te hebben wanneer ze nodig zijn en dus ook nog duurder per kilometer.
Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:16:15 #55
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914969
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915039
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef daNpy het volgende:

[..]

Juist.

Huurauto's zijn nu al (veel) duurder, en dan mag je zelf de brandstof nog betalen.
Daar zit geen infrastructuur of IT systeem aanvast.
Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.

Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
pi_150915049
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

Jij acht het reëel dat deze onder de 25ct/km gaat komen?
Ik kan het je niet zeggen.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:19:40 #58
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915089
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.

Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915142
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is niet te zeggen zonder de kostprijs per kilometer voor een zelfrijdende auto te kennen.
Nou ja, je kunt uiteraard geen exacte bedragen noemen, maar een paar dingen weet je wel.

- 20dkm per jaar rijden met een goedkope auto kost rond de 25ct per kilometer (zie hierboven).
- Als je de tarieven van de bus bekijkt zie je dat die ongeveer tussen de 10 en 30 cent per kilometer liggen (bron)
- Mensen vervoeren op kleinere schaal, in zelfbesturende auto's, is waarschijnlijk minder snel rendabel dan een bus met 50 zitplaatsen (aanname).
- Als het geschikt is voor minder mensen, zoals ik net zei, zal de prijs per kilometer omhoog gaan (logisch gevolg van schaalverkleining)

Dus, dat zelfbesturende auto's in gebruik goedkoper zijn dan je eigen auto betwijfel ik. Dat hoeft natuurlijk niet per se iets te zeggen, want mensen zijn misschien bereid meer uit te geven per kilometer als daarmee je instapbedrag en onderhoudskosten verdwijnen.
pi_150915173
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:19 schreef daNpy het volgende:
Daarmee sla je je eigen discussie wel een beetje dood natuurlijk.

Want de nadelen wegen vooralsnog totaal niet op tegen de voordelen, als die er al zijn :D
Je maakt er een geldkwestie van maar feitelijk hebben we beiden geen cijfers.
Ik kijk puur naar de mogelijkheden van zo'n systeem, het autonoom rijden van auto's.
Vergeet niet dat taxi's en bussen sowieso ook autonoom worden.

Voor een berekening is er meer nodig dan wat ik nu op dit moment uit m'n duim kan zuigen ;)
pi_150915202
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Huurauto's zijn vooral duur omdat ze maar door 1 huurder per dag(deel) gehuurd kunnen worden en relatief veel stil staan.

Een zelfrijdende auto is alleen nodig op het moment dat hij jou vervoert en kan daarna gelijk door naar de volgende klant.
Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.

Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
pi_150915496
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dan heb je volgens mij altijd één van twee problemen.

Ofwel er zijn genoeg auto's om de in locatie en tijd wisselende vraag altijd aan te kunnen, wat betekent dat de meeste auto's alsnog veel stilstaan. Ofwel de auto's staan zo min mogelijk stil, wat betekent dat er altijd onbeantwoorde vraag zal zijn.
Hmm, lastig te zeggen idd.

Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheels nog niet uit ;)
pi_150915564
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hmm, lastig te zeggen idd.

Wel heb je het duidelijke voordeel dat de zelfrijdende auto zelf naar plaatsen kan rijden waar hij nodig is. Die beperking is er bij Greenwheel nog niet uit ;)
Klopt. Daarmee ben je van het lastige probleem af dat een Greenwheelsauto eigenlijk nooit eindigt waar zijn volgende rit het meest efficiënt kan beginnen.
pi_150915583
Ik verwacht dat dit sneller gaat gebeuren dan weer denken. Vervoer zal ook met electrisch gaan. Benzine gaat nog eens heel duur worden.

Maargoed, een systeem met zelfrijdende auto's zoals je schetst zal nog even op zich laten wachten. Het zal beginnen met zelfsturende eigen auto's, gewoon wat lijkt op wat er nu hebben.

Die auto's gaan wel slimmer rijden (treintjes bijv.) en kunnen zichzelf gaan wegzetten, ergens gaan opladen, zichzelf laten servicen, en e volgende stap is dat je de auto tegen betaling verhuurt als je hem niet gebruikt.

Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.

Omdat deze auto's straks beschikbaar zijn wordt ander ov onrendabel, behalve drukke metro's in grote steden. Treinvervoer is alleen nog interessant voor bulkgoederen.

Heel veel geld uit die systemen komt beschikbaar voor het wegennet en 'openbare' auto's.

Ik zie een mengeling ontstaan en uiteindelijk verwacht ik dat niemand met zelf een auto wil hebben. Behalve dan avonturiers etc.
Whatever...
  zondag 22 maart 2015 @ 16:35:19 #65
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915765
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:30 schreef Spanky78 het volgende:

Zegmaar Uber zonder chauffeur. Ik ben p mijn werk en mijn auto gaat daarna truus ophalen voor een familiebezoek.

Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150915800
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:35 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is weer heel inefficient, want dan moet hij veel kms maken zonder inzittende.
Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:37:23 #67
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150915836
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Niet per sé.
In Magnets systeem krijgt Truus een willekeurige auto die in de buurt staat/komt en Spanky ook als hij weer naar huis moet :)
De auto waarmee hij in eerste instantie naar zijn werk in Groningen rijdt kan een klant van zijn bedrijf weer naar Maastricht rijden na een meeting - bijvoorbeeld.

Planningtechnisch een bijzonder geavanceerd systeem natuurlijk :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150916535
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. Zo'n systeem wordt pas interessant als er ook altijd iemand is die van dichtbij Spanky's werk vervoerd moet worden naar een locatie dicht bij het huis van Truus of haar familie.
Uiteraard, maar de huidige rekentechnologie is al een heel eind op weg om dit te kunnen en dit soort zaken zelflerend heel efficiënt te kunnen gaan uitvoeren met big data die er sl is en elke seconde zal worden opgeleverd.

Bovendien is stilstaan van een auto ook verspilling, het is in principe een simpele rekensom.
Whatever...
pi_150917460
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
  zondag 22 maart 2015 @ 17:27:41 #70
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150917567
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:24 schreef CafeRoker het volgende:
Auto's zijn zo duur omdat ze groot en log zijn. Als het verkeer door zelfrijdende auto's zo veilig wordt als vliegen kun je met een golfkarretje van 100kg veilig van a naar b. Bedenk eens wat dat met het energieverbruik en de prijs van slijtageonderdelen doet.. autorijden kan dan spotgoedkoop worden, zeker als je die dingen ook nog efficient kunt delen.
Dat is wel heel overdreven natuurlijk :D
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150918448
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
pi_150918628
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Tsja, met die portemonnee zul je rekening moeten houden, maar kan me voorstellen dat de auto zelf checkt of je hem exact zo achterlaat als je hem kreeg... En anders een extra rekening stuurt.

Asbak? Niet roken in mijn auto.

Ook schade kan het ding zelf waarnemen en in rekening brengen.
Whatever...
pi_150919035
Een auto stuurt geen rekeningen, autonoom rijden is de 1e uitdaging.
Bovendien is zo'n ding door mensen geprogrammeerd, schade en schuldvraag zal ook mensenwerk zijn.

En in mijn eigen auto mag ik wél roken.
Ik hoef niet zo'n deelgeval die ook nog eens alle plezier in het rijden afpakt.
pi_150922005
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:55 schreef vannelle het volgende:
En wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je portemonnee vergeet uit de auto te halen?
Als die in mijn eigen auto ligt vind ik dat niet zo erg, maar zodra iemand anders er mee weg rijdt zou ik dat niet zo tof vinden.
Of de vorige gebruiker heeft schade gereden, niet gemeld en dan komt het op jouw bordje, ook niet zo tof.
Hier in PTA wordt vaak afgeraden om auto's uit te lenen aan een vriend of zo ivm evt gezeik in geval van schade.
Waarom zou je dan wel een auto delen met een hoop vreemden?
Wie tankt er? Wie controleert of er getankt is? Wie gooit het asbakje leeg? Zat die colavlek al in de stoel?
Schade rijden? :o De auto rijdt zelf...

Tanken? Opladen denk ik eerder aan tegen die tijd... dat kan de auto zelf... Bij een lange rit zou je kunnen denken aan overstappen op een volgeladen auto B zodat auto A kan opladen.
Vergeet ook niet dat over 10-20 jaar de accu's beter zijn zodat je mogelijk een retour "Holwerd - Maastricht" kan rijden op 1 accu-lading.

Ook zijn de zelfrijdende auto's niet op "prestatie" gericht zodat je verder kan komen op een accu dan een Tesla, die nu zelfs al 500km op 1 accu-lading kan halen.

En je deelt de auto niet met een hoop vreemden, jij wordt door een willekeurig vervoermiddel gebracht waar je heenmoet.

Roken is uiteraard niet toegestaan in een openbaar voertuig. De rookmelder zal dat detecteren en de auto zal verdere dienst weigeren tot je de sigaret uitmaakt.

Beschadigingen in het voertuig is iets om over na te denken. Je zou kunnen denken aan "hufterproof" inrichten van zo'n voertuig.

Of automatisch foto's van vóór en na de rit door infraroodcamera's in de auto, zodat snel duidelijk is wie de schade heeft veroorzaakt. Met 2 miniatuur groothoek-camera's in het plafond kom je al een heel eind.

Deze hoeven alleen maar tussen de ritten in een foto te maken en later kunnen de verschillen bekeken worden om te achterhalen wie de "dader" is.

Op dezelfde manier zou een camera ook kunnen zien dat er een voorwerp in de auto is achtergebleven en niet eerder wegrijden dan dat het voorwerp is opgehaald (en een SMS oid sturen naar de laatste bestuurder). Mocht het niet opgehaald worden, dan rijdt de auto naar een depot waar het voorwerp voor de klant wordt opgeslagen.

Lijkt me allemaal technisch haalbaar als we zover zijn dat we zelfrijdende auto's hebben ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2015 19:49:21 ]
pi_150923062
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is wel heel overdreven natuurlijk :D
Denk niet dat het gewicht een issue is in het begin, naar het is wel iets waar op bespaard kan gaan worden.
Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.
pi_150930481
Wat mij betreft worden autonome auto's alleen toegestaan als je ook vrij bent om zelf ermee te kunnen rijden. Beleef zelf veel te veel plezier aan het zelf rijden ervan en zou dat niet af genomen willen zien worden.

Daarnaast wil ik ook gewoon mijn eigen auto blijven bezitten, geen gezeik met allerlei complexe systemen. Gewoon mijn eigendom.
  zondag 22 maart 2015 @ 22:02:20 #77
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150930661
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 20:07 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Denk je? Denk bijvoorbeeld eens aan die overdekte ligfietsen. Ze gaan bloedhard op alleen menskracht. Als je daar een motortje van 2kw in zet gaat het als de brandweer maar je hebt natuurlijk wel 0,0 bescherming als het mis gaat. Maar als -indien- technisch ervoor te zorgen is dat die kans nihil is dan is dat acceptabel.
Appels en peren vergelijking natuurlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_150933216
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 22:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Appels en peren vergelijking natuurlijk.
Apple wil ook graag meesnoepen in deze markt.
pi_150933615
Ik denk dat het zal meevallen.

Ja. De zelfrijdende auto volgens je scenario zal uitkomen. Maar dat zullen we niet meemaken. Want de technologische ontwikkeling gaat snel, alleen de holistische aspect is vrij traag (d.w.z. hoe de technologische ontwikkeling toegepast worden).

Ons computer is 30.000 keer sneller dan de home PC's in de jaren 90. Maar we gebruiken hem nog steeds voor suffe spelletjes.













In de jaren 70 dacht men dat we in zwevende automobiels zouden rijden. Nu weten we het wel beter. De auto's zijn technologisch vernuftiger geworden, halen atmosferisch 100 pk uit 1 liter, rijden 1 op 20. Maar ze zijn nog steeds hetzelfde. Dat zal niet anders worden.
pi_150939146
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 22:53 schreef Robuustheid het volgende:
Ik denk dat het zal meevallen.

Ja. De zelfrijdende auto volgens je scenario zal uitkomen. Maar dat zullen we niet meemaken. Want de technologische ontwikkeling gaat snel, alleen de holistische aspect is vrij traag (d.w.z. hoe de technologische ontwikkeling toegepast worden).

Ons computer is 30.000 keer sneller dan de home PC's in de jaren 90. Maar we gebruiken hem nog steeds voor suffe spelletjes.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In de jaren 70 dacht men dat we in zwevende automobiels zouden rijden. Nu weten we het wel beter. De auto's zijn technologisch vernuftiger geworden, halen atmosferisch 100 pk uit 1 liter, rijden 1 op 20. Maar ze zijn nog steeds hetzelfde. Dat zal niet anders worden.
Wat je schetst is dat auto's beter zijn geworden, gerationaliseerd. De echte 'disruptive' innovatie zit er wel aan te komen. We zitten aan de grenzen van de huidige voorststuwingstechnologie. Daar moet een heel ander systeem komen, electrisch zie je opkomen. De infrastructuur en technologische issues zijn nnog niet geheel opgelost (batterijinhoud, snelheid van laden en gewicht ervan), dus er is ook nog kans op een heel nieuw systeem. Brandstofcellen bijvoorbeeld.

In het rijden zelf echter zie je ook dat de mens echt de beperkende factor begint te worden. Om ongelukken te voorkomen, brandstof te besparen, files te voorkomen etc. Aangezien die zelfrijdende auto echt om de hoek is, zal een serieuze introductie ervan onze hele kijk op vervoer veranderen, net zoals de iPhone ons idee van een 'telefoon' compleet op zijn kop heeft gegooid (wie belt er nog met zijn telefoon?).

Over vijftien jaar is de vraag: wie rijdt er nog zelf in zijn auto?
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')