abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_150910548
registreer om deze reclame te verbergen
Mijn stelling: met de komst van de zelfrijdende auto zal autobezit overbodig worden en zal er ook een eind komen aan het beroep "chauffeur" of aan "openbaar vervoer" zoals we het nu kennen.

Ook politie gaat het rustig krijgen op verkeersgebied. Verkeersborden en -lichten worden overbodig.

Waarom?

- de auto rijdt zelf, geen chauffeur of rijbewijs nodig dus ook je nichtje van 5 kan er mee naar school rijden
- de auto houdt zich automatisch aan de wet: vermogen, wegligging of topsnelheid doet er niet meer toe, overtredingen zijn er evenmin
- auto's kunnen "on demand" beschikbaar zijn door reservering of zelfs al kort na een aanvraag, je hoeft er zelf niet meer 1 te bezitten
- auto's kunnen zelf tanken/bijladen
- je laat de auto achter als je uitstapt, deze is dan voor iemand anders beschikbaar
- als iemand anders een auto nodig heeft, rijdt de auto er zelf heen
- als jij weer een auto nodig hebt om je op te halen, kan je die vantevoren reserveren. Zo staat er aan het eind van je werkdag een vervoermiddel klaar of kort nadat je er eentje aanvraagt
- "carpoolen" met collega's of anderen die naar dezelfde bestemming of langs dezelfde route moeten levert korting op, je kan dus kiezen of je alleen wil reizen of goedkoper met anderen
- taxi's zijn niet meer nodig, Uber evenmin. Hooguit heb je nog een student nodig die klanten helpt met in- of uitstappen of het in- en uitladen van bagage
- afrekenen gaat pre-paid, of op maandelijkse factuurbasis. Berekening per uur (als je wil dat er op je gewacht wordt) of per kilometer (bij auto "on demand")

Ik verwacht de komst van grote verhuurbedrijven waar je lid van kan worden en waar je on-demand vervoerd kan worden door een willekeurig merk/model vervoersmiddel. Ga je met een gezin of groep, dan vraag je een voertuig met meer zitplaatsen op of komen er 2 of meer voertuigen voorrijden.

Omdat het systeem erachter zelf ziet waar meer vraag is naar vervoersmiddelen, zullen de voertuigen zelf naar de drukste plekken rijden zodat de wachttijden kort zijn.

Er zullen piek- en daluren zijn zodat oma goedkoop naar haar kleinkinderen kan nadat Klaas in de spits naar z'n werk gebracht is. Omdat alle voertuigen gedeeld worden, zullen er minder auto's nodig zijn.

Denk ook aan de tijd die je overhoudt, je kan onderweg je werk doen, op je gemak plannen, klanten bellen of of nog even notulen doornemen. Of onderweg van Groningen naar Zeist een speelfilm kijken zodat je reis niet te saai wordt.

Ook zullen er automerken verdwijnen die nu niet volop inzetten op de zelfrijdende auto of die het budget er niet voor hebben. Kodak, iemand?

Ben ik voorstander van de zelfrijdende auto? Nee, ik vind autorijden leuk.
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.

Andere mogelijkheid: er gebeuren een paar flinke ongelukken met zelfrijdende auto's in de test-periode, overheden verbieden verder experimenteren en we blijven zelf rijden, eventueel geholpen door nieuwe technieken.

Wat denken jullie?

Poll: zelfrijdende auto gaat autobezit overbodig maken
ja, dat denk ik ook
nee, dat denk ik niet
ik twijfel nog
dat maken wij niet meer mee
Tussenstand:
results.cgi?pid=394123&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 3% gewijzigd door MaGNeT op 22-03-2015 14:48:55 ]
pi_150911064
Ik denk dat dat al bestaat. Dat autodelen iig. Google maar es op Greenwheels.
pi_150911097
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:22 schreef MaGNeT het volgende:
Maar ik vrees dat bovenstaand toch werkelijkheid gaat worden en misschien wel sneller dan we denken.
Ik denk dat het wel mee zal vallen.

De tijd dat een auto zoals we die nu kennen een antiek ding is en totaal achterhaald gaan wij niet meer mee maken denk ik.

Zelf rijdende auto's is allemaal leuk en aardig op papier, maar de praktijk is nog niet zo 123 helemaal in kannen en kruiken. En al helemaal niet dat niemand meer een auto heeft en alle auto's die er nog zijn volledig autonoom rijden. Nee dat gaan wij echt niet meer meemaken. Ja je mag me quoten mocht ik het mis hebben tegen die tijd :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_150911187
registreer om deze reclame te verbergen
Het zelfrijden van een auto is al verder dan je eigenlijk denkt, adaptieve cruise controle? Radar-systemen die een noodstop uitvoeren als de bestuurder niet oplet? De techniek is er al lang, een stuur ingreep, het zit al in de auto, het is mogelijk en het gebeurt. De techniek is al zo ver, alleen de politiek nog niet.
pi_150911236
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:34 schreef vannelle het volgende:
Ik denk dat dat al bestaat. Dat autodelen iig. Google maar es op Greenwheels.
Klopt.
Maar die rijden niet zelf naar je toe als je er ééntje nodig hebt. Ook is er nog steeds het alternatief om zelf een auto te bezitten en te besturen ;)
pi_150911289
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:35 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel mee zal vallen.

De tijd dat een auto zoals we die nu kennen een antiek ding is en totaal achterhaald gaan wij niet meer mee maken denk ik.

Zelf rijdende auto's is allemaal leuk en aardig op papier, maar de praktijk is nog niet zo 123 helemaal in kannen en kruiken. En al helemaal niet dat niemand meer een auto heeft en alle auto's die er nog zijn volledig autonoom rijden. Nee dat gaan wij echt niet meer meemaken. Ja je mag me quoten mocht ik het mis hebben tegen die tijd :)
Denk wel dat er in de toekomst plaatsen in Nederland komen waar meer dan de helft van de inwoners geen auto heeft.
Gebrek aan olie waardoor de benzine te duur wordt, of bv. Amsterdam waar zoveel mensen wonen dat er sowieso geen plek is voor het aantal auto's.
Weet de exacte cijfers niet, maar volgens mij gebruikt slechts een kwart van de mensen in New york een auto voor hun werk.

In Rotterdam Kralingen is er al een busdienst naar het rivium zonder chauffeur
Hell To The Liars
pi_150911296
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt.
Maar die rijden niet zelf naar je toe als je er ééntje nodig hebt. Ook is er nog steeds het alternatief om zelf een auto te bezitten en te besturen ;)
Hahaha, klopt. :)
Het ging me dan ook meer om het concept van delen en niet om het zelfrijdend gedeelte. ;)
pi_150911327
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Het zelfrijden van een auto is al verder dan je eigenlijk denkt, adaptieve cruise controle? Radar-systemen die een noodstop uitvoeren als de bestuurder niet oplet? De techniek is er al lang, een stuur ingreep, het zit al in de auto, het is mogelijk en het gebeurt. De techniek is al zo ver, alleen de politiek nog niet.
Klopt, ik kwam ook op dit onderwerp toen ik van die firmware-update van Tesla hoorde:

http://webwereld.nl/markt(...)en-zelfrijdende-auto
  zondag 22 maart 2015 @ 14:42:06 #9
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_150911355
Ik denk niet dat zelfrijdende auto's echt gaan werken in de dagelijkse praktijk maar je ziet wel duidelijk de trend naar minder autobezit en dat kan ik alleen maar toejuichen. Zodra autorijden extreem duur wordt veranderd de ruimtelijke ordening mee, je ziet dat nu al gebeuren. veel mensen wonen in steden, het plattenland loopt leeg etc.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_150911402
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:40 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hahaha, klopt. :)
Het ging me dan ook meer om het concept van delen en niet om het zelfrijdend gedeelte. ;)
Ok ;)

Het grote probleem met Greenweels vond ik altijd dat er een gebrek aan auto's kan ontstaan en je daardoor bijna niet "last minute" een auto kan reserveren.
Zelfrijdende voertuigen kunnen zelfstandig op vraag- en aanbod reageren door te zorgen dat ze op de plek zijn waar ze nodig zijn.
pi_150911412
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, ik kwam ook op dit onderwerp toen ik van die firmware-update van Tesla hoorde:

http://webwereld.nl/markt(...)en-zelfrijdende-auto
Ik ben benieuwd hoe goed hun camera met de gele lijnen overweg, dat is vaak toch nog een probleem, of slecht zicht, vaak stoppen de systemen dan toch nog met werken.
pi_150911430
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:42 schreef Metro2005 het volgende:
Ik denk niet dat zelfrijdende auto's echt gaan werken in de dagelijkse praktijk maar je ziet wel duidelijk de trend naar minder autobezit en dat kan ik alleen maar toejuichen. Zodra autorijden extreem duur wordt veranderd de ruimtelijke ordening mee, je ziet dat nu al gebeuren. veel mensen wonen in steden, het plattenland loopt leeg etc.
Vooral in de steden zal het veel problemen kunnen oplossen denk ik.
Ik woon in een dorpje en kan 5 auto's naast m'n huis kwijt als het nodig is :P
pi_150911588
Mobiliteit zal altijd belangrijk blijven, in welke vorm dan ook.
Zelfrijdende auto's ben ik niet zo'n fan van, wéér een stuk verantwoordelijkheid bij de gewone man weggehaald als die ontwikkeling zich doorzet.
De techniek vind ik bijzonder knap, respect voor de mensen die dit hebben ontwikkeld.
Maar voor mij hoeft het niet, ben liever zelf verantwoordelijk.
Als ik geen zin heb om zelf te rijden blijf ik wel thuis of ga ik met de bus of zo.

En hoe reageren die zelfrijdende dingen op weggebruikers die wel zelf rijden en als mens dus foutjes maken?
Ik zou het niet fijn vinden mijn leven/gezondheid in handen te leggen van een stukje techniek.
pi_150911633
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ok ;)

Het grote probleem met Greenweels vond ik altijd dat er een gebrek aan auto's kan ontstaan en je daardoor bijna niet "last minute" een auto kan reserveren.
Zelfrijdende voertuigen kunnen zelfstandig op vraag- en aanbod reageren door te zorgen dat ze op de plek zijn waar ze nodig zijn.
Of een auto nou zelf kan denken of niet: Als de vraag groot genoeg is zal ook hier schaarste ontstaan.
pi_150911702
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:48 schreef vannelle het volgende:
Mobiliteit zal altijd belangrijk blijven, in welke vorm dan ook.
Zelfrijdende auto's ben ik niet zo'n fan van, wéér een stuk verantwoordelijkheid bij de gewone man weggehaald als die ontwikkeling zich doorzet.
De techniek vind ik bijzonder knap, respect voor de mensen die dit hebben ontwikkeld.
Maar voor mij hoeft het niet, ben liever zelf verantwoordelijk.
Als ik geen zin heb om zelf te rijden blijf ik wel thuis of ga ik met de bus of zo.

En hoe reageren die zelfrijdende dingen op weggebruikers die wel zelf rijden en als mens dus foutjes maken?
Ik zou het niet fijn vinden mijn leven/gezondheid in handen te leggen van een stukje techniek.
Ik denk dat het meer "treintje rijden" gaat worden.
Daarnaast reageert een computer vele malen sneller op een situatie dan een mens, zolang het maar de juiste input krijgt. De mens heeft toch een seconde nodig om te reageren, een computer kan dat in milliseconden. Denk aan ESP, dat razendsnel de juiste wielen kan afremmen bij een slip.
pi_150911830
Net als paarden nu zijn gaan eigen auto's een luxeproduct worden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 22 maart 2015 @ 14:56:02 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_150911883
Privébezit zal wellicht niet snel uitgebannen zijn maar vrachtwagenchauffeurs kunnen zich beter nu al gaan richten op een andere tak, dat is niet een beroep waarvan ik verwacht dat we het nog twintig jaar zullen zien bijvoorbeeld. Niet in Europa iig.

En maar goed ook, scheelt een hoop gedoe en vertraging op de weg.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_150911896
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:49 schreef vannelle het volgende:

[..]

Of een auto nou zelf kan denken of niet: Als de vraag groot genoeg is zal ook hier schaarste ontstaan.
Ik denk juist dat dat niet het geval is, er staan nu ook meer auto's stil dan dat er rijden. Daarnaast kan je met een "prioriteiten" systeem gaan werken waarbij degenen die het meest betaalt de hoogste prioriteit krijgt.

Stel: je wil boodschappen doen, dan maakt voor jou of mij niet uit of je om 10 uur of om 11 uur bij de supermarkt bent. Je reserveert een voertuig en zodra deze in de buurt komt, krijg je een seintje zodat je genoeg tijd hebt om je schoenen en jas aan te trekken. Eventueel kan je ook meerijden met een voertuig dat al op de route was.

Stel: het is 7 uur, je bent in Heerenveen en moet voor 9 uur in Utrecht zijn, dan betaal je wat meer en krijg je direct het dichtstbijzijnde voertuig toegewezen.
pi_150911947
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk dat het meer "treintje rijden" gaat worden.
Daarnaast reageert een computer vele malen sneller op een situatie dan een mens, zolang het maar de juiste input krijgt. De mens heeft toch een seconde nodig om te reageren, een computer kan dat in milliseconden. Denk aan ESP, dat razendsnel de juiste wielen kan afremmen bij een slip.
Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip. :+
Kijk, ik ben het met je eens dat het wegennet overvol aan het raken is, ik lever daar zelf ook mijn bijdrage in.
Maar de vraag naar transport zal hetzelfde blijven, er zijn maar weinig mensen die voor de lol in de spits de weg op gaan, dat is noodzaak.
Ik zie de toegevoegde waarde van zelfrijdend dan ook niet, ik vermoed dat het aantal voertuigen op de weg hetzelfde zal blijven.
Omdat transport noodzaak is, geen luxe.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:00:38 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912083
Uiteindelijk zal het hier wel naartoe gaan.
Maar je kijkt een heel eind te ver vooruit denk ik. Er zijn nog vele tussenstappen nodig om de infrastructuur aan te passen.

Misschien dat 'wij ' nog mee gaan maken dat bijv. snelwegen autonoom gaan worden. Dat zou al een flinke verbetering zijn. Snelheid kan omhoog, veiligheid kan omhoog en je kan wat anders doen tijdens een lange reis.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150912121
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip. :+
Kijk, ik ben het met je eens dat het wegennet overvol aan het raken is, ik lever daar zelf ook mijn bijdrage in.
Maar de vraag naar transport zal hetzelfde blijven, er zijn maar weinig mensen die voor de lol in de spits de weg op gaan, dat is noodzaak.
Ik zie de toegevoegde waarde van zelfrijdend dan ook niet, ik vermoed dat het aantal voertuigen op de weg hetzelfde zal blijven.
Omdat transport noodzaak is, geen luxe.
Ik beweer ook nergens dat de vraag naar transport afneemt of dat er mensen voor hun lol met de spits de weg op gaan.

Bij "treintje rijden" passen er echter wel minimaal 3x zoveel auto's op hetzelfde baanvak dus zal je minder files hebben. Files ontstaan vooral door onnodig afremmen op knelpunten. Juist zelfrijdende auto's kunnen "ritsen" tot in perfectie door snelheden onderling op elkaar af te stemmen.

Het aantal voertuigen zal mogelijk amper afnemen, wel kan je het file- en parkeerleed er tot een minimum mee beperken. De auto hoeft ook niet meer te parkeren waar je uitstapt maar kan zelf een plekje zoeken of direct doorrijden naar de volgende klant.

Parkeerzones kunnen op grote terreinen buiten de steden worden aangelegd, voertuigen vertrekken daar zodra ze ergens nodig zijn. 's nachts zijn er ~90% minder auto's nodig dus dan kan er onderhoud gepleegd worden of accu's opgeladen.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:03:40 #22
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_150912202
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als dat ding echt zo slim is raakt ie niet eens in een slip. :+
Kijk, ik ben het met je eens dat het wegennet overvol aan het raken is, ik lever daar zelf ook mijn bijdrage in.
Maar de vraag naar transport zal hetzelfde blijven, er zijn maar weinig mensen die voor de lol in de spits de weg op gaan, dat is noodzaak.
Ik zie de toegevoegde waarde van zelfrijdend dan ook niet, ik vermoed dat het aantal voertuigen op de weg hetzelfde zal blijven.
Omdat transport noodzaak is, geen luxe.
Transport is noodzaak, alleen autorijden is niet de enige vorm van transport en in veel gevallen geen noodzaak maar luihuid. Ik las pas ergens dat rond de 40% van de ritten in de spits minder dan 10km bedraagt. Dat zijn mensen die werkelijk álle keuze hebben maar massaal kiezen voor de 'makkelijke' optie , de auto.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_150912298
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:03 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Transport is noodzaak, alleen autorijden is niet de enige vorm van transport en in veel gevallen geen noodzaak maar luihuid. Ik las pas ergens dat rond de 40% van de ritten in de spits minder dan 10km bedraagt. Dat zijn mensen die werkelijk álle keuze hebben maar massaal kiezen voor de 'makkelijke' optie , de auto.
En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:07:01 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912352
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.
In vele andere landen werkt hier een degelijk (kort) openbaar vervoer systeem als metro of vergelijkbaar veel beter.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:07:32 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_150912374
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En als je iedere werkdag naar dezelfde locatie rijdt kan je dus ook gemakkelijker carpoolen met mensen die ongeveer dezelfde route rijden. Dat kan je stimuleren door tarieven voor "carpoolen" lager te maken dan voor alleen rijden.
Dat is toch al zo? Je reiskosten halveren als je met zijn tweetjes rijdt. Autorijden is in elk geval nog lang niet duur genoeg als je ziet hoe het misbruikt wordt. Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_150912544
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Probleem met duurder maken is echter wel dat mensen die écht niet zonder kunnen zwaar de sjaak zijn (mensen met een beperking bv)
Je kan hoogbejaarden of mensen met een beperking toch prima een kortingstarief aanbieden? Juist met een geautomatiseerd systeem is dat eenvoudig. Je hebt nu ook al invalidenparkeerplaatsen die beschikbaar zijn voor kaarthouders dus mensen die recht hebben op zo'n kaart zouden automatisch voor zo'n korting in aanmerking kunnen komen.

Maar juist ook hoogbejaarden zullen minder behoefte hebben aan het rijden tijdens de spits, dus zal een daltarief ze ook al wat helpen.

Ik probeer even in oplossingen te denken ;)

Meer problemen zie ik bij bedrijfsbusjes. Je zal je gereedschap nu eenmaal mee moeten kunnen nemen. Dus veel bedrijven zullen wss wel altijd hun eigen voertuigen zullen houden.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:13:27 #27
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912626
Het grote nadeel van een geautomatiseerd systeem is dat het geen rekening kan houden met randzaken. Want om alle randzaken mee te nemen wordt het systeem (onnodig) complex en onrealistisch duur.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150912716
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:13 schreef daNpy het volgende:
Het grote nadeel van een geautomatiseerd systeem is dat het geen rekening kan houden met randzaken. Want om alle randzaken mee te nemen wordt het systeem (onnodig) complex en onrealistisch duur.
Is mogelijk. Op welke randzaken doel je? :)
  zondag 22 maart 2015 @ 15:16:35 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150912748
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is mogelijk. Op welke randzaken doel je? :)
In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentas :)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150912750
Misschien in stedelijke gebieden wel, maar ik denk dat dit systeem al heel erg snel niet meer praktisch is. Het kost buitensporig veel geld om te zorgen dat er altijd een auto klaar staat voor elke inwoner van Schubbekutteveen als die ergens heen wil. En dat is dan nog alleen in Nederland, want daarbuiten zijn er nog véél minder bevolkte gebieden.

Maar goed, in de Randstad kan zo'n systeem waarschijnlijk prima functioneren. En op snelwegen ook.
pi_150913052
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

In dit geval natuurlijk vervoer van goederen groter dan een boodschappentas :)
Zelfstandig rijdende transportvoertuigen ;)
  zondag 22 maart 2015 @ 15:27:39 #32
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913103
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zelfstandig rijdende transportvoertuigen ;)
Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen :)
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150913157
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:16 schreef Tchock het volgende:
Misschien in stedelijke gebieden wel, maar ik denk dat dit systeem al heel erg snel niet meer praktisch is. Het kost buitensporig veel geld om te zorgen dat er altijd een auto klaar staat voor elke inwoner van Schubbekutteveen als die ergens heen wil. En dat is dan nog alleen in Nederland, want daarbuiten zijn er nog véél minder bevolkte gebieden.

Maar goed, in de Randstad kan zo'n systeem waarschijnlijk prima functioneren. En op snelwegen ook.
Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.

Bij Greenwheels is dat lastiger omdat je geen alternatief hebt als de enige auto in jouw buurt al verhuurd is.
pi_150913271
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ingewikkeld voor de particulier die 1 ding wil meenemen :)
Nu kan ik het gewoon achterin de auto, of op een aanhanger mikken.
Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje "formaat VW Transporter" aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen? Of je huurt een pick-up versie van zo'n voertuig als je naar een tuincentrum wil om planten of een kuub tuingrond op te halen.

En de Albert Heijn kan 16 jarige studenten laten meerijden in zo'n voertuig om boodschappen te bezorgen, ideaal bijbaantje :P

Voordeel is: je kan over alle soorten voertuigen beschikken zonder er ééntje te hoeven bezitten.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:36:49 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913431
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat voor ding? Boodschappen kunnen prima mee en je kan ook een busje aanvragen als je wat groters moet vervoeren. Als je nu in een Clio rijdt dan neem je ook al geen Ikea kast mee. Een aanhangwagen gebruik ik ook maar 3x per jaar. En waarom zou er geen aanhanger mee kunnen?
Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.

Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is. Het moet dezelfde eigenschappen hebben als auto bezit nu.
Het OV is nu namelijk niet voor niks niet-populair:
- je kan niet naar het adres waar je écht moet zijn
- je kan niet vertrekken vanaf de exacte plek waar je nu bent
- je bent gebonden aan tijden van anderen
- je bent gebonden aan mogelijk indirecte routes

Maw je kan niet van de plek waar je nu bent op het tijdstip dat je zelf kan bepalen naar de plek waar je wil zijn, zonder omwegen of overstappen en verliest dus veel tijd.
En dat kan met je eigen auto wel :)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150913580
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:36 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik denk dat we een te andere visie hebben over het geautomatiseerde systeem.

Elke keer een auto aan moeten vragen is een systeem wat natuurlijk al te omslachtig is. Het moet dezelfde eigenschappen hebben als auto bezit nu.
Het OV is nu namelijk niet voor niks niet-populair:
- je kan niet naar het adres waar je écht moet zijn
- je kan niet vertrekken vanaf de exacte plek waar je nu bent
- je bent gebonden aan tijden van anderen
- je bent gebonden aan mogelijk indirecte routes

Maw je kan niet van de plek waar je nu bent op het tijdstip dat je zelf kan bepalen naar de plek waar je wil zijn, zonder omwegen of overstappen en verliest dus veel tijd.
En dat kan met je eigen auto wel :)
Dat is juist ook geen probleem met het "on demand" systeem dat ik in de OP beschrijf.

- je kan naar het adres waar je echt moet zijn omdat een zelfrijdend voertuig voor de deur kan stoppen
- je kan vertrekken vanaf de exacte plek waar je bent omdat een zelfrijdend voertuig voor de deur kan stoppen
- als je "priority" reserveert krijg je voorrang op een voertuig (tegen een meerprijs).
- je bent niet gebonden aan indirecte routes als je een auto geheel voor jezelf reserveert (tegen een meerprijs)
- als je geen haast hebt of samen reizen geen probleem vindt, is het goedkoper

Hoe vaak heb je "nu" een auto nodig.
Ik weet altijd hoe laat ik naar m'n werk moet, dus dat is al voor de hele week te reserveren.
Als ik ga winkelen mag het best een uurtje later zijn.
Als ik bij vrienden of familie ben kan ik ook wel voorspellen hoe laat ik naar huis wil en een uurtje vantevoren reserveren.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:45:50 #37
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150913721
Waarom zou ik elke week moeten gaan reserveren dat ik naar het werk wil? Dat schiet toch niet op?
Wat als ik nu even naar de stad wil, of naar mijn opa? Moet ik dan een uur wachten tot een auto beschikbaar is?

Als je moet gaan reserveren is het systeem meteen te laat voor deze tijd. Dat willen mensen niet.
Mensen willen nu. On-demand TV, internet in je broekzak, foto's meteen delen op Facebook.
Niet reserveren, dat duurt veeeel te lang.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150913994
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:45 schreef daNpy het volgende:
Waarom zou ik elke week moeten gaan reserveren dat ik naar het werk wil? Dat schiet toch niet op?
Wat als ik nu even naar de stad wil, of naar mijn opa? Moet ik dan een uur wachten tot een auto beschikbaar is?

Als je moet gaan reserveren is het systeem meteen te laat voor deze tijd. Dat willen mensen niet.
Mensen willen nu. On-demand TV, internet in je broekzak, foto's meteen delen op Facebook.
Niet reserveren, dat duurt veeeel te lang.
Reserveren kan je op meerdere manieren interpreteren.

Kijk, ik weet dat ik om 9 uur op de zaak moet zijn dus ik kan al voor de hele maand vooruit opgeven dat ik een voertuig nodig heb dat hier om half 9 op de stoep staat om me op te pikken. Ben ik vrij of moet ik naar de huisarts? Dat kan je ook prima aanpassen/doorgeven.

En als jij morgen de stad in wil, kan je opgeven dat je daar tussen 11 en 13 uur wil zijn en krijg je een "low priority" tarief. Wil je nu direct naar de stad dan betaal je "high priority" en rijdt er direct een beschikbaar voertuig naar de plek waar je bent.

Hou er rekening mee dat er uiteindelijk miljoenen van die voertuigen in Nederland zullen zijn en dus altijd wel ééntje beschikbaar op maximaal een paar kilometer van jouw huis.

Als ik in het weekend ontbijt en denk "ik ga zo naar de stad" dan zou ik m'n reserveer-app al kunnen starten, vertrekpunt "hier" (gps) en eindpunt "daar" (winkelstraat) kunnen opgeven. Dan krijg je direct een melding en weet je hoe laat je je schoenen moet aantrekken.
Wat je meer kwijt bent aan "wachten" bespaar je weer op het zoeken naar parkeerplaatsen en het teruglopen naar de parkeergarage.

Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
  zondag 22 maart 2015 @ 15:55:00 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914182
Je hele beschrijving is precies mijn punt.
Ik moet dus elke week, maand oid tijd gaan investeren om een auto te reserveren die nu gewoon in mijn garage staat. Ik hoef alleen maar naar de garage te lopen en op "start engine" te duwen en ik ben weg.

Met jouw systeem zou ik eerst via een digitaal systeem een auto moeten aanvragen. Als ik meteen weg wil moet ik ook nog eens extra gaan dokken.

Dat is geen modernisering, dat is gewoon achteruit gang :D

Nogmaals; mijn visie daarop is wat anders :)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:55:51 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914216
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Kijk ook naar de voordelen:
- geen vaste lasten, alleen bij gebruik
- geen kosten voor een parkeerplaats of parkeervergunning
- geen onderhoud
En wie gaat dat betalen?

Juist, de eindgebruiker. Wassen neus ;)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150914361
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:
Je hele beschrijving is precies mijn punt.
Ik moet dus elke week, maand oid tijd gaan investeren om een auto te reserveren die nu gewoon in mijn garage staat. Ik hoef alleen maar naar de garage te lopen en op "start engine" te duwen en ik ben weg.

Met jouw systeem zou ik eerst via een digitaal systeem een auto moeten aanvragen. Als ik meteen weg wil moet ik ook nog eens extra gaan dokken.

Dat is geen modernisering, dat is gewoon achteruit gang :D

Nogmaals; mijn visie daarop is wat anders :)
Er staat je natuurlijk niets in de weg om zelf zo'n zelfrijdende auto te kopen.

Maar behalve het "altijd direct beschikbaar zijn" is er geen voordeel.
"Rijplezier" is er toch al niet meer, je bent passagier en kan onderweg internetten, werken of naar buiten staren. Bezit voegt nog weinig toe.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:01:29 #42
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914453
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Rijplezier" is er toch al niet meer, je bent passagier en kan onderweg internetten, werken of naar buiten staren. Bezit voegt nog weinig toe.
Daar ben ik het mee eens idd :Y

En daarom zie ik autonoom rijden in de toekomst zeker komen. Ik dacht KIA, of Hyundai, in 2020 een zelfrijdende auto op de weg willen hebben, te koop voor de consument.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150914485
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

En wie gaat dat betalen?

Juist, de eindgebruiker. Wassen neus ;)
Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.

Maar als je nu 1x per week met de auto weg wil betaal je het volle pond wegenbelasting, het volle pond voor je parkeervergunning, etc.

In het on-demand systeem betaal je alleen als je een voertuig gebruikt.

Parkeren is er niet meer bij omdat het voertuig er is zodra je het nodig hebt en anders al iemand anders vervoert of op een groot rangeerterrein buiten de stad wacht op werk, oplaadt of onderhouden wordt.
pi_150914534
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens idd :Y

En daarom zie ik autonoom rijden in de toekomst zeker komen. Ik dacht KIA, of Hyundai, in 2020 een zelfrijdende auto op de weg willen hebben, te koop voor de consument.
Overigens geniet ik ook van m'n vijfcilinder en het autorijden. Maar ik heb wel een stelling te verdedigen ;)
  zondag 22 maart 2015 @ 16:03:40 #45
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914535
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteraard betaalt de eindgebruiker, dat is bij het bezit niet anders.

Maar als je nu 1x per week met de auto weg wil betaal je het volle pond wegenbelasting, het volle pond voor je parkeervergunning, etc.

In het on-demand systeem betaal je alleen als je een voertuig gebruikt.

Parkeren is er niet meer bij omdat het voertuig er is zodra je het nodig hebt en anders al iemand anders vervoert of op een groot rangeerterrein buiten de stad wacht op werk, oplaadt of onderhouden wordt.
Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.
Dat zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus voor gebruik + onderhoud wat je nu betaald, betaal je dat straks ook + winst voor het bedrijf.
Veel goedkoper wordt het echt niet voor de gemiddelde gebruiker die werkt en daarvoor een auto gebruikt (nodig heeft).
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150914585
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat de auto's zelfstandig rijden kan je op centrale plekken tussen woonplaatsen zorgen voor plaatsen waar ze klaarstaan. Ik zie het niet als een probleem.
Dan moet er dus voor praktisch elk huishouden een auto klaarstaan. Wie gaat dat betalen? Niet de huishoudens zelf in elk geval, want dan zit je de facto weer op autobezit.
pi_150914613
Ik geloof er allemaal niets van. Ja ben er zeker van op de hoogte dat een hoop van de techniek al reeds in de auto zit. Adaptive cruise control. Dode hoeken bewaker, collition prevention, stuurhulp. Maar toch zie je nog regelmatig zo;n e-klasse rijders, die niet eens de cruise control weet te vinden.

Vliegtuigen vliegen in principe ook volautomatisch en bij minder zicht, gebruiken ze nog meer systemen. Een piloot mag niet landen in de mist, een automatische wel. Toch zitten er 2 van die overbetaalde ballen in de cockpit.

We kopen nu nog auto;s met handschakelbak.

Een dienst als Uberpop wordt met man en macht tegengehouden.

Nee ik zie het nog neit zo snel gebeuren.

Hooguit als een optie, die je aanzet als bestuurder als je even geen zin hebt om zelf te sturen.
.
pi_150914615
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar iemand moet die auto's beschikbaar stellen, het systeem gangbaar houden, upgraden, uitbreiden.
Dat zijn bedrijven en die willen geld verdienen. Dus voor gebruik + onderhoud wat je nu betaald, betaal je dat straks ook + winst voor het bedrijf.
Veel goedkoper wordt het echt niet voor de gemiddelde gebruiker die werkt en daarvoor een auto gebruikt (nodig heeft).
Ik zeg ook niet dat het goedkoper wordt.

Uiteindelijk zal je wel meerdere bedrijven hebben die tegen elkaar gaan concurreren dus dat zal de prijs toch in evenwicht brengen. Anders zullen mensen toch zelf zo'n vervoermiddel gaan aanschaffen en heeft het on-demand systeem weinig kans op overleven.

Juist als een voertuig meer rijdt dan het stilstaat is de investering lager/beter te spreiden. Onderhoud per kilometer blijft toch altijd een factor die in alle situaties meetelt.

En een ander deel van de stelling is ook dat het veel beroepen overbodig gaat maken, zoals die van chauffeur of verkeersagent.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:09:11 #49
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_150914736
Voorbeeldje, iemand heeft nu zo'n Dacia of ander troepding van 10.000 euro.
Ik betaal voor mijn auto (6 cilinder 1445kg) ¤ 3000,- per jaar MRB+brandstof voor 16dkm. Laten we zeggen dat deze persoon 20dkm rijdt voor dat bedrag + 500 verzekering en 500 onderhoud (Dat ben ik niet kwijt overigens maargoed).
Hij doet met deze auto 10 jaar.

Dan is hij in 10 jaar 50.000 euro kwijt, 5000 per jaar voor 20dkm.
Een km prijs van: 25 ct de km.

Welke commercieel gaat voor minder dan dat bedrag een auto verhuren en een compleet IT en infrastructuur systeem operationeel houden?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_150914746
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:05 schreef Fer het volgende:

Een dienst als Uberpop wordt met man en macht tegengehouden.

http://www.telegraaf.nl/d(...)r_hoort_erbij__.html
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')