abonnement Unibet Coolblue
pi_150883707
Hallo,

ik zit er aan te denken een waterontharder te (laten) installeren (voor thuisgebruik). De voordelen zouden zijn dat door minder kalkaanslag de levensduur van diverse apparaten, zoals mijn wasmachine, afwasmachine, waterkoker etc., langer wordt en het onderhoud eraan minder. Verder verwacht ik dat mijn badkamer, gootsteen e.d. schoner blijft en ik minder last van kalkaanslag zal hebben. Ook zal het drinkwater wellicht schoner zijn.

Er zijn echter verschillende type waterontharders in de omloop, zoals 'zoutontharders' en zgn. 'ionenwisselaars'. Tevens zijn er goedkopere systemen op de markt verkrijgbaar. Kortom, er zijn verschillende principes zoals magneet/hars/zout en eenieder beweert dat 'zijn' product het best werkt.

Heeft iemand ervaring met een waterontharder die goed werkt en weet iemand wat nu duidelijk de voordelen/nadelen van de verschillende principes zijn?

Alvast hartelijk dank,
Bert

[ Bericht 2% gewijzigd door blup op 21-03-2015 16:02:00 ]
pi_150885151
Wij hadden er een, maar het was niet echt tof, dus we hebben hem weer weggedaan.
  PR/Manusje van alles zaterdag 21 maart 2015 @ 16:55:35 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_150885310
Welke hardheid heeft je leidingwater?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_150885944
In NL is dat praktisch nergens nodig, en heeft het weinig effect. Ik geloof alleen in apeldoorn en omgeving is het water zo hard dat het wellicht handig kan zijn, maar beslist niet noodzakelijk.

Elektrisch apparatuur gaat eerder stuk door iets anders dan door kalkaanslag.

Je drinkwater wordt zowiezo niet schoner. EN als dat wel zo wordt is dat niet wenselijk.
Moest altijd weer denken aan toen ik in afrika was dat die amerikanen constant diaree hadden in europeanen praktisch nooit. Ligt aan het drinkwater in de VS dat superschoon is :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150886176
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 17:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
In NL is dat praktisch nergens nodig, en heeft het weinig effect. Ik geloof alleen in apeldoorn en omgeving is het water zo hard dat het wellicht handig kan zijn, maar beslist niet noodzakelijk.

Elektrisch apparatuur gaat eerder stuk door iets anders dan door kalkaanslag.

Je drinkwater wordt zowiezo niet schoner. EN als dat wel zo wordt is dat niet wenselijk.
Moest altijd weer denken aan toen ik in afrika was dat die amerikanen constant diaree hadden in europeanen praktisch nooit. Ligt aan het drinkwater in de VS dat superschoon is :Y
Het is niet schoner in de VS, het wordt gechloreerd.

Drinkwater in Nederland is zo ongeveer het schoonste en constantste ter wereld.
pi_150894109
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:55 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Welke hardheid heeft je leidingwater?
De hardheid in mijn woonplaats ligt tussen 10 en 11.
pi_150896475
Ik ben er ook wel geļnteresseerd in. Al is het maar zodat er minder schoongemaakt hoeft te werken. Vooral de badkamer. Je hebt ook gelijk minder conditioner nodig. Maar tot nu toe niet gegaan. Laatste keer dat ik keek was het zo'n ¤1000,-
pi_150898030
Wij hebben er een van Atag.

Was iets van 1500 euro. Minder kalkaanslag klopt iig, je voelt zelfs dat het water zachter aanvoelt (en daardoor ook de douche wat gladder wordt...). Je hebt ook minder zeep nodig.

Of het het geld waard is? Bij ons huis zeg ik ja, maar ik zou mij ook heel goed voor kunnen stellen dat mensen het een veel te duur ding vinden...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 22 maart 2015 @ 01:22:30 #9
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150901616
wij hebben zo'n tank geval met zout voor de espressomachine. Geen idee of het werkt, ik hoop het wel :')
O+
pi_150906295
Wij hebben een waterontharder gekocht bij installatie van de nieuwe keuken en badkamer. Geen moment spijt van gehad. In het hele huis automatisch ontkalkt water. Jaarlijks een paar zakken zout en een onderhoudsbeurt als kosten. Alles blijft mooi schoon en kalkvrij.

We hebben een systeem dat werkt met kunsthars dat overdag het kalk uit het water haalt en 's nachts (na een ingestelde hoeveelheid gebruikt water) zichzelf gaat spoelen met zout.
pi_150908380
Ik kan mij niet voorstellen dat je voelt dat water zachter wordt. :D
pi_150909203
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 23:21 schreef DS4 het volgende:
Wij hebben er een van Atag.

Was iets van 1500 euro. Minder kalkaanslag klopt iig, je voelt zelfs dat het water zachter aanvoelt (en daardoor ook de douche wat gladder wordt...). Je hebt ook minder zeep nodig.

Of het het geld waard is? Bij ons huis zeg ik ja, maar ik zou mij ook heel goed voor kunnen stellen dat mensen het een veel te duur ding vinden...
Dit is een beetje het placebo effect. Je weet dat je iets krijgt wat zou moeten werken dus merk je het ook :)
Vooral water wat zachter aanvoelt en minder zeep gebruik :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150909236
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 17:22 schreef Deshain het volgende:

[..]

Het is niet schoner in de VS, het wordt gechloreerd.

Drinkwater in Nederland is zo ongeveer het schoonste en constantste ter wereld.
Als water gechloreerd wordt dan is het toch schoner, oftewel minder organismen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 maart 2015 @ 16:11:31 #14
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_150914813
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 13:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als water gechloreerd wordt dan is het toch schoner, oftewel minder organismen?
Van nature is het hier schoner, dat bedoelt ie.
Share your talent, move the world.
  zondag 22 maart 2015 @ 20:05:51 #15
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_150922980
Ooit een keer na gekeken. Schijnt namelijk ook te helpen als je veel last hebt van eczeem. Kreeg toen de tip om hier te kijken http://waterluxe.nl/ ik vond het toen te duur dus nooit wat mee gedaan
pi_150924899
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 13:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

Dit is een beetje het placebo effect. Je weet dat je iets krijgt wat zou moeten werken dus merk je het ook :)
Vooral water wat zachter aanvoelt en minder zeep gebruik :Y
Nee.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_150939744
Je water wordt eerder slechter dan beter van een waterontharder.
IT'er in hart en nieren
  donderdag 26 maart 2015 @ 22:19:13 #18
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_151074392
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 09:07 schreef PascalDutch het volgende:
Je water wordt eerder slechter dan beter van een waterontharder.
Leg uit..
Share your talent, move the world.
  donderdag 26 maart 2015 @ 22:38:26 #19
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_151075445
Het is natuurlijk ook handig bij het autowassen, even afspoelen en opdrogen maar! Geen kalkvlekken meer na het wassen :).
Zat zelf een tijdje te kijken naar een omgekeerde-osmose unit. Maar een klein formaat heeft ook weinig capaciteit en is respectievelijk flink duur.
Toch heb ik het idee dat je kraan en dus consumptie water beter normaal kan laten. Te zacht water is ook niet goed voor je.

quote:
De WHO probeert terrein te winnen voor het toevoegen van magnesium en calcium aan onthard water, omdat dit het voorkomen van hart- en vaatziekten zou kunnen verminderen. Toe nu toe is echter alleen een correlatie met magnesium gevonden in enkele onderzoeken, en daar betrof het slechts natuurlijk hard of zacht water, geen onthard water. Andere onderzoeken toonden aan dat hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, ademhalingsstoornissen en andere problemen weinig voorkwamen in de gebieden waar het water hard was.
Bron: http://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_175334642
Kick.

Iemand nog ervaringen met ontharders?

En vooral welke en waarom juist die? Er zijn veel opties die qua prijzen erg afwijken. Ik weet niet goed of de aquacell zijn hoge prijs wel waard is.
pi_175334698
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Kick.

Iemand nog ervaringen met ontharders?

En vooral welke en waarom juist die? Er zijn veel opties die qua prijzen erg afwijken. Ik weet niet goed of de aquacell zijn hoge prijs wel waard is.
Gewoon onzin. Water in Nederland wordt steeds zachter afgeleverd. Bovendien werken die magneten met een magnetisch veld en niet met een electrisch veld. Wil je ionen afbuigen, dan heb je of een electrisch veld nodig (en dat werkt niet in water) of o.b.v. de Lorenz kracht en dan heb giga sterke magneten nodig.

Bovendien is een beetje ionen in je water, helemaal niet zo slecht voor lijf en leden.

Dus die magneten om je leidingen is gewoon onzin.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175336826
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Kick.

Iemand nog ervaringen met ontharders?

En vooral welke en waarom juist die? Er zijn veel opties die qua prijzen erg afwijken. Ik weet niet goed of de aquacell zijn hoge prijs wel waard is.
Ik heb al een jaartje een setje van waterluxe. Bevalt prima.

Mijn badkamer met zwarte tegels en glazen douchewand totaal geen last meer van kalkaanslag.
Betekent nog niet dat het niet schoongemaakt hoeft te worden. Zeepresten blijft er wel aan hangen.

Maar ipv wekelijks is dit pas na een maand of twee ergelijk genoeg om wat aan te doen.

Dochtertje met eczeemklachten heeft nu helemaal geen last meer. Hele familie heeft geen last van droge huid.
Geen merkbaar verschil wat betreft gebruik van zeep of shampoo. Naja, het schuimt heel goed.

Het was het geld meer dan waard vind ik. Met de verhuizing neem ik de installate dan ook weer mee (alleen moet ik voor de nieuwe installatie wel wat meer betalen, maar dat komt omdat ik wat luxere eisen heb gesteld. Bypass van kruipruimte naar garage, zodat ik daar het hele system kan hebben. Moest extra afvoer gemaakt worden e.d.)

quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Gewoon onzin. Water in Nederland wordt steeds zachter afgeleverd. Bovendien werken die magneten met een magnetisch veld en niet met een electrisch veld. Wil je ionen afbuigen, dan heb je of een electrisch veld nodig (en dat werkt niet in water) of o.b.v. de Lorenz kracht en dan heb giga sterke magneten nodig.

Bovendien is een beetje ionen in je water, helemaal niet zo slecht voor lijf en leden.

Dus die magneten om je leidingen is gewoon onzin.
De ontharders werken met hars-containers, niet met magneten.
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 13:53:28 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175337618
Moet zo'n apparaat eigenlijk geregeld duur onderhoud hebben ? Of is het een kwestie van installeren en nooit meer naar om kijken ?
  maandag 27 november 2017 @ 14:09:01 #24
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_175337868
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_175338426
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 13:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet zo'n apparaat eigenlijk geregeld duur onderhoud hebben ? Of is het een kwestie van installeren en nooit meer naar om kijken ?
Enige wat je moet doen is zout bijvullen. Bij mij is het 1x per jaar 2 zakken zout van 25kg a 8-10 euro in voorraadvat plempen (voor een gezin van 4). De ontharder zelf doet zelf de rest.

Na x liter water is het hars dus verzadigt en wordt er middels onthardingszout deze weer doorgespoeld zodat die weer kan ontharden. Komt op neer dat midden in de nacht er 60 liter zout water doorgespoeld wordt.
In de tussentijd heb je geen othard water meer.
pi_175338437
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Gewoon onzin. Water in Nederland wordt steeds zachter afgeleverd. Bovendien werken die magneten met een magnetisch veld en niet met een electrisch veld. Wil je ionen afbuigen, dan heb je of een electrisch veld nodig (en dat werkt niet in water) of o.b.v. de Lorenz kracht en dan heb giga sterke magneten nodig.

Bovendien is een beetje ionen in je water, helemaal niet zo slecht voor lijf en leden.

Dus die magneten om je leidingen is gewoon onzin.
Volgens mij werkt het niet met magneten. Of bedoel je die systemen die kalk zouden filteren in leidingen? Dat is iets anders. Dat is meer zoiets:




Dat lijkt me meer een scam inderdaad.


Ik zou het vooral doen voor minder kalkaanslag en zachter water tijdens douchen.
pi_175338497
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 13:06 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik heb al een jaartje een setje van waterluxe. Bevalt prima.

Mijn badkamer met zwarte tegels en glazen douchewand totaal geen last meer van kalkaanslag.
Betekent nog niet dat het niet schoongemaakt hoeft te worden. Zeepresten blijft er wel aan hangen.

Maar ipv wekelijks is dit pas na een maand of twee ergelijk genoeg om wat aan te doen.

Dochtertje met eczeemklachten heeft nu helemaal geen last meer. Hele familie heeft geen last van droge huid.
Geen merkbaar verschil wat betreft gebruik van zeep of shampoo. Naja, het schuimt heel goed.

Het was het geld meer dan waard vind ik. Met de verhuizing neem ik de installate dan ook weer mee (alleen moet ik voor de nieuwe installatie wel wat meer betalen, maar dat komt omdat ik wat luxere eisen heb gesteld. Bypass van kruipruimte naar garage, zodat ik daar het hele system kan hebben. Moest extra afvoer gemaakt worden e.d.)

[..]

De ontharders werken met hars-containers, niet met magneten.
Even gezocht. Bijna de helft van het geld van de Aquacell. Klinkt wel interessant. :9

Waarom heb je destijds voor deze partij gekozen?
pi_175338567
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 14:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Even gezocht. Bijna de helft van het geld van de Aquacell. Klinkt wel interessant. :9

Waarom heb je destijds voor deze partij gekozen?
Goedkoop. Vooral de installatiekosten a 200 euro spraken me aan.
  maandag 27 november 2017 @ 14:49:47 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175338869
Even in de gaten houden, wij gaan nieuw bouwen en onze buren hebben ook een ontharder en zijn er zeer over te spreken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175338981
Als ik het opnieuw zal doen, zal ik gewoon een hydrotense kopen en door een loodgieter laten installeren. Is zelfde product maar dan goedkoper.

https://www.hydrotense.eu(...)SubProducts/WO-SA-12
pi_175339413
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 14:56 schreef athlonkmf het volgende:
Als ik het opnieuw zal doen, zal ik gewoon een hydrotense kopen en door een loodgieter laten installeren. Is zelfde product maar dan goedkoper.

https://www.hydrotense.eu(...)SubProducts/WO-SA-12
Mooie prijs inderdaad. En het lijkt volgens hetzelfde principe te werken als de ontharders van 2000+ euro.

Ik vraag me af waarin bedrijven als Aquacell dan zoveel beter in zijn. Ik zie voor nu alleen dat die zonder stroom werken, maar dat boeit me weinig.
pi_175339474
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 17:22 schreef Deshain het volgende:

[..]

Het is niet schoner in de VS, het wordt gechloreerd.

Drinkwater in Nederland is zo ongeveer het schoonste en constantste ter wereld.
En goor dat dat is in de VS. Je moet het even laten staan zeggen ze dan... Alsof je een zwembad leegdrinkt.
Je krijgt het ook vaak bij je eten in een restaurant. Ik ruik de gehele maaltijd dat zwembad naast m'n bord. (als ik het vergeten ben te weigeren)

OT: In mijn vorige huis hadden de oude bewoners zo'n magneetring (?) om de hoofdleiding gedaan. Dat helpt dus niks. :)
pi_175376126
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 14:56 schreef athlonkmf het volgende:
Als ik het opnieuw zal doen, zal ik gewoon een hydrotense kopen en door een loodgieter laten installeren. Is zelfde product maar dan goedkoper.

https://www.hydrotense.eu(...)SubProducts/WO-SA-12
Zit nu te kijken naar deze:

https://www.hydrotense.eu(...)ion%20Family-0004%22

Iets goedkoper dan de andere van Hydrotense en volgens mij zijn ze vergelijkbaar.

Bij Aquacell de prijs opgevraagd: 2300 Euro (wel incl montage), op basis van 2 personen. Wat een bizar prijsverschil.
pi_175376577
Het debiet is dan ook lager van dat product, daar zit het verschil in qua kosten
pi_175378892
Dat is anno 2017 toch niet meer nodig in NL?
Alle waterleidingbedrijven zijn op zacht water overgestapt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175379014
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat is anno 2017 toch niet meer nodig in NL?
Alle waterleidingbedrijven zijn op zacht water overgestapt.
Nodig hangt er natuurlijk af waarvoor. Zacht water is relatief. Ik krijg hier 9 DH uit de kraan. Met een ontharder kun je dit terugbrengen naar bijvoorbeeld 3, waardoor je geen last meer hebt van kalk.

Of het echt nodig is? Niet echt natuurlijk. Maar praktisch is het wel.
  woensdag 29 november 2017 @ 12:33:52 #37
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_175380080
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat is anno 2017 toch niet meer nodig in NL?
Alle waterleidingbedrijven zijn op zacht water overgestapt.
Hier kan ik anders bij wijze van spreken de kalklaag afbikken in de douche
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_175380542
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat is anno 2017 toch niet meer nodig in NL?
Alle waterleidingbedrijven zijn op zacht water overgestapt.
onder 8 dH wordt water al als zacht gedefinieerd. Maar dat is nog steeds genoeg voor kalkafzettingen.

Ik (naja, de installateur) heb mijn ontharder zo ingesteld dat deze 1dH levert. 0 kan ook, maar dan kan je erosie krijgen op je leidingen/kranen.
pi_175380763
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat is anno 2017 toch niet meer nodig in NL?
Alle waterleidingbedrijven zijn op zacht water overgestapt.
Klopt, veel drinkwater wordt via osmose ontdaan van ionen die afzetting kunnen veroorzaken; juist ook in het belang van het preventief kalkvrij de leidingen van de waterleidingmaatschappijen.

Veel ionen slaan trouwens ook niet neer in de leiding, pas na contact met zepen e.d. ontstaan onoplosbare complexen die als vlokken in het water zweven en gewoon meegespoeld worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')