abonnement Unibet Coolblue
pi_150883549
Hoi allemaal,

Mijn ouders hebben een iMac uit 2009, 2GHz met 1 GB RAM geheugen. Inmiddels is het ding zo traag als dikke stront, terwijl er maar 23 GB van de 160 bezet is met dingen. 1GB RAM klinkt mij als vrij weinig in de oren, maar ik weet eigenlijk ook vrij weinig van computers.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: is dit uit te breiden en zo ja, waarmee? Ik geloof dat de computer twee sleuven heeft waarvan er 1 gevuld is met een 1GB chip. Dan zou ik er toch nog iets bij kunnen doen? Volgens mij heb ik het over deze mac, en volgens de website zou er 4GB in kunnen, maar later wordt er weer gesproken over 8GB. Wat is dan de beste optie?

Overigens, mijn ouders doen er geen hardcore dingen mee, dus hij hoeft niet supersonischsnel te zijn, maar dit is echt heel treurig.

Alvast erg bedankt :D
  zaterdag 21 maart 2015 @ 17:04:43 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_150887462
Wtf? Volgens mij kan 1GB niet hoor. Minimum van dat jaar en zelfs daarvoor is 2GB RAM.
pi_150887802
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:07 schreef oheng het volgende:
Wtf? Volgens mij kan 1GB niet hoor. Minimum van dat jaar en zelfs daarvoor is 2GB RAM.
Ik kan even geen screenshot maken maar computer zegt heel duidelijk 1GB.
2x4 klinkt wel aannemelijk idd. Welk merk/ding/hoe dat dan ook heet kan ik het beste aanschaffen?

Edit, screenshot:



[ Bericht 9% gewijzigd door Eerin op 21-03-2015 18:26:31 ]
pi_150892792
Bij een van deze twee setjes zit je zeker goed, al kun je het trefwoord apple ook weghalen voor meer keus.
Je zou ook één reepje van 4 GB kunnen kopen en dat in het vrije slot steken. Dan heb je voor ¤35/40,- al 5 GB en dat is al een enorm verschil.

Mocht de machine langzaam blijven, is er een gratis overzichtsprogrammaatje 'Etrecheck' dat je vertelt wat erin zit en wat er (op de achtergrond) draait. Er is bijvoorbeeld een programmaatje 'Clean my Mac' dat vooral vervuilt.
In de Programmamap zit de map Hulpprogramma's (utilities) en daarin zit de Activiteitenweergave. Daarmee kun je heel aardig volgen hoe hongerig bepaalde programma's zijn.
In de Systeemvoorkeuren kun je naar Software-update. Ikzelf heb daar de automatische updates uitgezet, want als je Apple zijn gang laat gaan, word je machine vanzelf traag omdat de laatste OSX-versie (Yosemite, OSX 10.10) berucht is om zijn geheugenhonger. Zelf zou ik op die machine bij de poezen blijven en niet verder dan 10.8 Mountain Lion upgraden. En als je dat doet, maak met schijfhulpprogramma een kopie op een externe schijf zodat ze altijd nog terug kunnen.
Farts are jazz to assholes
pi_150895179
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 20:57 schreef trabant het volgende:
Bij een van deze twee setjes zit je zeker goed, al kun je het trefwoord apple ook weghalen voor meer keus.
Je zou ook één reepje van 4 GB kunnen kopen en dat in het vrije slot steken. Dan heb je voor ¤35/40,- al 5 GB en dat is al een enorm verschil.

Mocht de machine langzaam blijven, is er een gratis overzichtsprogrammaatje 'Etrecheck' dat je vertelt wat erin zit en wat er (op de achtergrond) draait. Er is bijvoorbeeld een programmaatje 'Clean my Mac' dat vooral vervuilt.
In de Programmamap zit de map Hulpprogramma's (utilities) en daarin zit de Activiteitenweergave. Daarmee kun je heel aardig volgen hoe hongerig bepaalde programma's zijn.
In de Systeemvoorkeuren kun je naar Software-update. Ikzelf heb daar de automatische updates uitgezet, want als je Apple zijn gang laat gaan, word je machine vanzelf traag omdat de laatste OSX-versie (Yosemite, OSX 10.10) berucht is om zijn geheugenhonger. Zelf zou ik op die machine bij de poezen blijven en niet verder dan 10.8 Mountain Lion upgraden. En als je dat doet, maak met schijfhulpprogramma een kopie op een externe schijf zodat ze altijd nog terug kunnen.
Top, dank je wel voor de info! Ik ga ermee aan de slag.
5GB lijkt me inderdaad al een hele upgrade vanaf de sneue 1GB die er nu in zitten, dus ga ik uitproberen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')