Vandaag in de geschiedenis:
- 20 maart 2009: Vlucht 407 van Emirates gaat van Melbourne naar Dubai.
De vlucht wordt uitgevoerd door een ruim 4 jaar oude Airbus A340-500; A6-ERG.
Aan boord zijn 257 passagiers en 18 crew, waaronder 4 cockpitcrew wegens de lange (14 uur) vlucht.
Om een paar seconden voor 22:31 begint de A340 aan haar takeoff roll.
De luchtverkeersleiders in de toren raken verontrust wanneer ze de A340 met lage snelheid het einde van de baan zien bereiken; in de cockpit had men nog niets door.
De co-piloot trekt de sidestick naar zich toe om op te stijgen maar er gebeurd niets.
De gezagvoerder schreeuwt nogmaals 'rotate' waarop de co-piloot stevig aan de stick trekt waardoor de neus langzaam omhoog gaat. Maar de rest blijft aan de baan plakken.
Iets daarna gaat er een zachte dreun door het toestel; de staart raakt de baan.
6 seconden lang blijft het toestel zo hangen en nog tweemaal raakt de staart de baan.
Hierop neemt de gezagvoerder de controle over en brengt de motoren naar vol vermogen.
Maar het is te laat; de A340 verlaat de baan en racet over het gras. Hier tikt de staart nog tweemaal de grond aan voordat het tergend langzaam loskomt van de grond.
Maar 170 meter achter de baan vliegt het nog maar op 70 centimeter hoogte waar het over een stuk van 200 meter strobe lampen verwoest.
350 meter achter de baan raakt het landingsgestel de 1.8 meter hoge localiser antennes.
500 meter achter de baan mist het de 2.4 meter hoge luchthavenomheining maar net.
Hierna schiet het slechts 50 centimeter boven een klein stenen gebouwtje heen.
De A340 blijft langzaam stijgen waarop de crew boven de baai van Port Phillip brandstof dumpt.
Tijdens het dumpen begint ze met het nakijken wat er gebeurde.
Hierop ontdekken ze dat de takeoff-weight op 262.9 ton ingevoerd was;
100 ton lager dan het eigenlijke gewicht van 362.9 ton.
Wanneer de crew hoort dat men in de cabine rook ziet vraagt men een noodlanding aan.
Om 23:36 uur landt de A340 weer op dezelfde baan en taxit het naar de gate.
De passagiers verlaten het vliegtuig zonder enig idee wat er zojuist was gebeurd.
De A340-500 raakt zwaar beschadigd; het drukschot en de staart zijn beschadigd; luiken waren van de romp geslagen.
Het achterste drukschot:
Nadat de piloten door de Australische autoriteiten zijn ondervraagd worden ze terug naar Dubai gevlogen.
Hier reikt Emirates hun een voorgeschreven ontslagbrief aan; beide piloten treden af.
Op 19 - 22 juni vliegt de A340 zonder cabinedruk op te voeren terug naar Toulouse via Perth, Singapore, Dubai en Cairo waar men niet boven de 12.000 voet / 3660 meter stijgt en wordt het gemaakt.
Geschatte reparatiekosten zit tussen de $60 - 80 miljoen.
Onder ander het gehele staartstuk wordt vervangen door een nieuwe.
(Boven oude staartstuk, onder nieuwe stuk)
Dit nieuwe stuk komt van een gloednieuwe A340-600 dat als A6-EHG voor Etihad zou vliegen.
Op 15 november 2007 wordt dit toestel echter tijdens een grondtest op Toulouse verwoest.
(5 van de 9 inzittenden raakten gewond)
Het staartstuk van deze A340-600 wordt nu op de A340-500 van Emirates gezet:
Op 24 november 2009 vliegt het vanuit Toulouse terug naar Dubai en op 1 december 2009 maakt het weer haar eerste commercile vlucht als EK424.
Op 10 oktober 2014 haalt Emirates de A340-500 uit haar vloot en op 29 oktober wordt het in Toulouse opgeslagen.
- 20 maart 2011: De eerste vlucht van de Boeing 747-8i.
Nadat op 8 februari 2010 haar freighter-zuster voor het eerst vloog is het op zondagmorgen 20 maart 2011 tijd voor de passagiers-versie.
Om 09:58 uur lokale tijd stijgt N6067E op vanaf Paine Field, Everett voor de ogen van duizenden toeschouwers.
De 747-8i haalt tijdens haar 4 uur en 25 minuten lange vlucht een maximale hoogte van 5800 meter en een maximumsnelheid van 464 km/h.
Het grootste passagiersvliegtuig ooit van Boeing landt na haar vlucht op Boeing Field, Seattle.
De 1434e 747 van de productielijn is sinds november 2012 in eigendom van de Staat Koeweit in BBJ
(Boeing Business Jet) uitvoering met registratie 9K-GAA.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 20-03-2015 00:50:00 ]