abonnement Unibet Coolblue
pi_150738843
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
pi_150738942
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 10:27 schreef dodoria het volgende:

[..]

Nieuw Zeeland
Dan is het handiger om ter plekke te informeren wat er nu kan en wanneer wat moet, zoals snoeien van fruitbomen. Dus jullie zitten daar in het einde van de zomer? Hoe is het klimaat ter plekke? Wat is de invloed van de zee? Zit je links of rechts, dus binnenzee of direct de grote oceaan?
pi_150739272
vreeken en gedreven??
daar heb ik toch hele andere ervaringen mee. ene bestelling was niet leverbaar maar stond wel op de site, de andere bestelling werd in 3 delen verzonden met ook 3x verzendkosten.
dan komt er dus 1 zakje zaadjes met 4,nogwat aan verzendkosten.

ook niet alles van vreeken is biologisch
pi_150739684
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 17:00 schreef Elleska het volgende:
vreeken en gedreven??
daar heb ik toch hele andere ervaringen mee. ene bestelling was niet leverbaar maar stond wel op de site, de andere bestelling werd in 3 delen verzonden met ook 3x verzendkosten.
dan komt er dus 1 zakje zaadjes met 4,nogwat aan verzendkosten.

ook niet alles van vreeken is biologisch
Fijn om ervaringen te horen. Volgens de site en volgens een interview zijn ze gedreven. Wat er precies biologisch is, is inderdaad niet helemaal duidelijk.
Onhandigheid of slechte administratie is natuurlijk niet hetzelfde als niet gedreven zijn. Maar het kunnen wel doorslaggevende minpunten zijn.
pi_150740759
het is vooral de drukte heb ik het idee. ze hebben nu ook op de site staan dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn wegens de drukte.

misschien dat het bij op tijd (einde van het jaar) bestellen wel goed gaat. maar ik zou nu in maart niet meer bij vreeken bestellen vooral omdat ze zelf al aangeven dat het te druk is.
pi_150741316
Vreeken is enorm gedreven en heeft ook een leuke nieuwsbrief (tip!). Maar in het hoogseizoen hebben ze áltijd meer bestellingen dan ze aankunnen. Dus óf bestellen voor het hoogseizoen, of gewoon naar de winkel gaan: het is een reisje waard. Dordrecht is een mooie stad en de winkel van Vreeken is ook de moeite waard. Vreeken heeft veel biologisch, maar zeker niet alles is biologisch. Ze hebben wel echt een enórm assortiment, ik ken geen andere zaadhandel die daar zelfs maar in de buurt komt.

Alles biologisch is wel bij de Bolster, niet zo'n uitgebreid assortimnet maar van bijna alles wel wat. En die leveren altijd razendsnel.

Ik heb ook goede ervaringen (met name voor aardappels) met van de Wal. Hebben ook veel biologisch, maar ook gangbaar spul. Prima webshop, winkel zit in Hoogeveen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_150741606
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 10:36 schreef dodoria het volgende:

[..]

Oh jee, ik ben echt een noob, wat zou het probleem kunnen zijn met schieten? Te vroeg, te laat of niet bloeien?
Zaden mag je hier sowieso niet invoeren, maar gelukkig heb ik een groot tuincentrum vlakbij, dus ik kan de zaden gewoon hier kopen.
ik denk dat ik de zaden wel binnen ga laten kiemen, of anders buiten zaaien onder zo'n kas tunneltje.
Het is hier iets warmer dan in NL, maar nou ook weer niet zoveel warmer een beetje zoals frankrijk inderdaad.
Schieten, meestal in de bloei schieten van groenten. Sla, spinazie kunnen daar last van hebben. Dan krijg je leuke bloemen maar je groenten zijn echt niet lekker meer.
Komt meestal door een te warme periode.
Maar als je aldaar zaden koopt heb je waarschijnlijk soorten die er beter tegen kunnen.
pi_150752411
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 16:50 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dan is het handiger om ter plekke te informeren wat er nu kan en wanneer wat moet, zoals snoeien van fruitbomen. Dus jullie zitten daar in het einde van de zomer? Hoe is het klimaat ter plekke? Wat is de invloed van de zee? Zit je links of rechts, dus binnenzee of direct de grote oceaan?
Ja, het herfstweer is hier net begonnen. We zitten vlakbij de zee (een binnenzee, niet de zuidelijke oceaan), maar hebben aan 3 kanten heuvels, dus relatief weinig last van de wind. We hebben gelukkig veel zon. In de winter vriest het amper, maar regent het vooral heel veel.
Het is nu tijd om de wintergroenten te planten, dus daar ga ik me even in verdiepen. De uitdaging hier is om ze niet te laten verzuipen in de regen, dus ik denk aan een verhoogd bed.
  woensdag 18 maart 2015 @ 11:46:26 #9
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_150768018
Ik kwam iets heel erg leuks tegen om te telen.


Weet iemand of een tuincentra deze verschillende wortel zaden verkoopt???
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_150770626
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 11:46 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Ik kwam iets heel erg leuks tegen om te telen.
[ afbeelding ]

Weet iemand of een tuincentra deze verschillende wortel zaden verkoopt???
Bij Lidl Duitsland hadden ze die ook in duurder assortiment. Maar even gegoogled, zie direct al deze:

http://www.zaden-en-zo.nl/c-2738653/zomerwortelen/
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:26:56 #11
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_150771560
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:58 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Bij Lidl Duitsland hadden ze die ook in duurder assortiment. Maar even gegoogled, zie direct al deze:

http://www.zaden-en-zo.nl/c-2738653/zomerwortelen/
Thnx!

Hoe leuk is dat? Regenboog wortelen
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_150780452
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 21:57 schreef dodoria het volgende:

[..]

Ja, het herfstweer is hier net begonnen. We zitten vlakbij de zee (een binnenzee, niet de zuidelijke oceaan), maar hebben aan 3 kanten heuvels, dus relatief weinig last van de wind. We hebben gelukkig veel zon. In de winter vriest het amper, maar regent het vooral heel veel.
Het is nu tijd om de wintergroenten te planten, dus daar ga ik me even in verdiepen. De uitdaging hier is om ze niet te laten verzuipen in de regen, dus ik denk aan een verhoogd bed.
En een analyse van de bodem. Grondsoort, grondgedrag, voedselrijkdom.
pi_150781700
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:26 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Thnx!

Hoe leuk is dat? Regenboog wortelen
Wortels zoals wij die kennen zijn oranje. Maar dat waren ze van oorsprong NIET !
Dat is door Nederland verzonnen (oranje)
En als je ze oranje kunt kweken, waarom dan ook niet in andere kleuren :Y

Meer info
pi_150782618
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 18:21 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Wortels zoals wij die kennen zijn oranje. Maar dat waren ze van oorsprong NIET !
Dat is door Nederland verzonnen (oranje)
En als je ze oranje kunt kweken, waarom dan ook niet in andere kleuren :Y

Meer info
Andere soorten verzinnen mensen niet maar komen door veredeling en kruizingen. In de natuur, zonder menseninvloed, zou een oranje wortel ook kunnen voorkomen. Of eigenlijk moet ik peen zeggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150783278
Ik vraag me af wat die andere kleuren, vooral die witten, voor invloed op de voedingswaarde hebben.
pi_150786953
Rode boerenkool. Gele bieten. Groene Bloemkool. Paarse Bloemkool. Zwarte tomaat.
Moet ik nog even doorgaan?
pi_150788060
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 11:46 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Ik kwam iets heel erg leuks tegen om te telen.
[ afbeelding ]

Weet iemand of een tuincentra deze verschillende wortel zaden verkoopt???
Dat ziet er zo gezellig uit! Als ze ook nog lekker smaken lijkt het me leuk ze te telen. Ziet er ook een stuk gezelliger uit op je bord!
pi_150790144
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 20:34 schreef marcel.nl het volgende:
Rode boerenkool. Gele bieten. Groene Bloemkool. Paarse Bloemkool. Zwarte tomaat.
Moet ik nog even doorgaan?
En ik vraag me af wat die andere kleuren, vooral die kleurarme, voor invloed op de voedingswaarde hebben.
pi_150799113
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 21:30 schreef Teslynd het volgende:

[..]

En ik vraag me af wat die andere kleuren, vooral die kleurarme, voor invloed op de voedingswaarde hebben.
maakt niets uit, is je eigen oog
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_150812946
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 00:17 schreef Thezappa het volgende:

[..]

maakt niets uit, is je eigen oog
Bij worteltjes denk ik inderdaad aan ogen, wie zich geen overdosis eet, kan er beter mee zien. De wetenschap heeft inmiddels erkent dat kleur inderdaad bijdragen kan aan gezondheid. Zo is diep rood gunstig tegen kanker.

Mijn vraag is dus of er iets verandert aan de (algemeen bekende) voedingseigenschappen als je met kleuren rommelt. Heeft èlke kleur die bijbehorend gedachte goede eigenschappen? Ontneem je eigenschappen als je kleuren verandert? De gekleurde peentjes en bietjes zijn over het algemeen niet door en door gekleurd. Die donkerrode zijn oranje met donkere buitenrand. De bleke zijn waarschijnlijk binnenin ook bleek.

Er zijn ook kleuren die niet lichtecht zijn. Om witte chrysanten wit te houden, moet je ze uit de zon houden. Wortelgroentes hebben natuurlijk geen last van het zonlicht en eenjarige bladgroentes die snel geoogst worden, hebben niet lang last van het daglicht of de zon.
  donderdag 19 maart 2015 @ 15:20:16 #21
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_150813968
Rood
Ook rode wortelen zijn ter beschikking. De extra hoge concentratie van bèta-caroteen zorgt voor de de (bijna) rode kleur. Juwa-rot of Rotin, is een gekend ras en wordt ook wel de gezondheidswortel genoemd. Dit vanwege het zeer hoge caroteengehalte. Het vitamine A gehalte is dubbel zo hoog als bij gewone wortelen. Het ras wordt ook aanbevolen voor het maken van wortelsap. Ook Samurai is een rood wortelras.
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_150837828
Gister maar eens wat komkommers en tomaatjes gezaaid.. Ben weer benieuwd :)
Pff ik zou willen dat we 2 weken verder waren, dan kon ik ook buiten weer eens wat beginnen te zaaien :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_150842731
Hier komen de eerste aardappels uit de grond ! Ook de tomaten en komkommers in de potjes gezet.

Mijn bosbessen staan ook al prachtig te bloeien dit alles staat in de kas.

De paarse aardappels die spruiten ook al mooi in het hok. Eerste keer dat we paarse en roze aardappels hebben



We hebben er 3, 1 die zo paars is en 2 die roze van binnen zijn. Beide stevige aardappels die geschikt zijn om te bakken en kruidig van smaak zijn. Als het lekkere aardappels zijn, zijn we van plan ze aan het assortiment te doen voor de toekomstige huisverkoop. ( vriend is boer ) O+
  vrijdag 20 maart 2015 @ 11:27:05 #24
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_150842932
Ik heb nu paar komkommerplanten, die inmiddels +- 10 cm hoog zijn en mijn kweekkastje binnen beginnen uit te groeien.
Zouden ze er al buiten kunnen? Of moet ik even een tijdelijke oplossing maken/bedenken?

Heb verder boven de kleine plantjes nu een rood/blauwe LED-lamp hangen.
Heb deze week ook een nieuwe LED-strip besteld om er boven te hangen, alleen nog even een leuke constructie voor bedenken. O-)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 63% gewijzigd door Goddelijker op 20-03-2015 11:44:13 ]
pi_150851555
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 11:27 schreef Goddelijker het volgende:
Ik heb nu paar komkommerplanten, die inmiddels +- 10 cm hoog zijn en mijn kweekkastje binnen beginnen uit te groeien.
Zouden ze er al buiten kunnen? Of moet ik even een tijdelijke oplossing maken/bedenken?

Heb verder boven de kleine plantjes nu een rood/blauwe LED-lamp hangen.
Heb deze week ook een nieuwe LED-strip besteld om er boven te hangen, alleen nog even een leuke constructie voor bedenken. O-)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik heb mijne over gepot , en buiten in kasje gezet , zelfde met sinaasappeltjes en citroenboompjes , als het echt koud is trek ik ze nog wel de schuur in
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_150852070
Gezaaid vandaag *O*

Witte dunsel, Australische gele, eikenbladsla, spinazie, raapstelen, radijsjes en 4 sla plantjes (onder glas die laatste)

Laat de zon maar weer schijnen!! :D
pi_150855033
morgen compostdag!

ik kan 2 zakken ophalen *O*
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150855423
Eerste deel van onze "nieuwe" moestuin is gereed voor gebruik.
Schoonvader heeft alles gereedgemaakt, randen gemaakt enzovoort.
Ben zelf helaas door ziekte geveld. Om die reden dus erg veel dank aan schoonpapa







[ Bericht 17% gewijzigd door marcel.nl op 20-03-2015 20:13:55 ]
pi_150855607
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 18:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
morgen compostdag!

ik kan 2 zakken ophalen *O*
2 zakken klinkt best weinig...
  vrijdag 20 maart 2015 @ 18:35:57 #30
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150855947
Zijn zakken van 40 liter hier.
pi_150856701
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 18:19 schreef marcel.nl het volgende:
Eerste deel van onze "nieuwe" moestuin is gereed voor gebruik.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ohhh, ik ben zooo jaloers _O_
Spoilers!
pi_150856947
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 18:35 schreef Erasmo het volgende:
Zijn zakken van 40 liter hier.
hier gaat het met karren vol. langsrijden, vol scheppen, thuis weer leeg kiepen en nogmaals.

dan klinkt 2 zakken erg weinig. dat zou net genoeg zijn voor de moestuin.
de bloementuin is door de vorige bewoners jarenlang verwaarloost, dus ik ben maar wat blij met de extra compost. hopelijk krijg ik de kleigrond daar net zo luchtig als in de moestuin.
pi_150865536
Hallo iedereen!
Even een vraagje aan jullie. Ik ben van een plan een klein tomatenkweek kastje te maken voor een kennis. Formaat wordt 100x60x150cm (bxdxh). Ben van plan de bovenkant een beetje schuin af te laten lopen en daar plexiglas op te bevestigen ter stevigheid en afwatering. Nu ben ik er niet over uit wat aan de zijkanten te bevestigen. Plexiglas/ echt glas wordt natuurlijk veels te duur. Wat zouden jullie doen? Ben al beetje aan het kijken naar plastic maar geen flauw idee wat een beetje goed en stevig plastic is voor zo'n kas. Iemand tips?

Zag ook dit voorbij komen:
http://www.moestuinwebshop.nl/index.php?p=64&cat=1124

Iemand hier ervaring mee?
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150866524
Vandaag ook flink lopen onkruid killen en compost erop. Kan er niet komen met de auto dus gaat langzaam zak per zak met de fiets. En composthoop natuurlijk, nu weer vol met vers onkruid. Rozenboog onderweg voor de pronkbonen en de vensterbank staat vol! Morgen nog een paar uurtjes 'n dan is het meeste onkruid weg!
pi_150875641
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 22:07 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Hallo iedereen!
Even een vraagje aan jullie. Ik ben van een plan een klein tomatenkweek kastje te maken voor een kennis. Formaat wordt 100x60x150cm (bxdxh). Ben van plan de bovenkant een beetje schuin af te laten lopen en daar plexiglas op te bevestigen ter stevigheid en afwatering. Nu ben ik er niet over uit wat aan de zijkanten te bevestigen. Plexiglas/ echt glas wordt natuurlijk veels te duur. Wat zouden jullie doen? Ben al beetje aan het kijken naar plastic maar geen flauw idee wat een beetje goed en stevig plastic is voor zo'n kas. Iemand tips?

Zag ook dit voorbij komen:
http://www.moestuinwebshop.nl/index.php?p=64&cat=1124

Iemand hier ervaring mee?
Hoi, Dat spul heb je niets aan. Je kunt beter wat kunststof golfplaten van bijvoorbeeld Martens kopen, die zijn stevig. Heb ik zelf ook gedaan, werkt prima.
Dat zeil gaat 1, hooguit 2 jaar mee. Dan is het gescheurd, verteerd enzovoort
pi_150875979
Bij komt alles al moi boven in mijn kweekkasjes. Alleen groeien sommige van de bonen op hun kop. De worteltje komen boven de grond uit terwijl de blaadjes naar beneden verdwijnen. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt...
pi_150878553
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 08:56 schreef Angelfrouk het volgende:
Bij komt alles al moi boven in mijn kweekkasjes. Alleen groeien sommige van de bonen op hun kop. De worteltje komen boven de grond uit terwijl de blaadjes naar beneden verdwijnen. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt...
te ondiep gezaaid?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150878571
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 19:04 schreef Elleska het volgende:

[..]

hier gaat het met karren vol. langsrijden, vol scheppen, thuis weer leeg kiepen en nogmaals.

dan klinkt 2 zakken erg weinig. dat zou net genoeg zijn voor de moestuin.
de bloementuin is door de vorige bewoners jarenlang verwaarloost, dus ik ben maar wat blij met de extra compost. hopelijk krijg ik de kleigrond daar net zo luchtig als in de moestuin.
op paper staat hier dus 2 zakken, maar ik kreeg er 4 van 20l per stuk.

Hoeveel je krijgt verschilt per gemeente. Hier zijn 3 afhaalpunten en ze registeren niks. Dus ik kan zo naar het andere afhaalpunt ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 14:10:28 #39
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150881595
Kleine update:

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 21 maart 2015 @ 14:18:24 #40
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150881808
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 18:19 schreef marcel.nl het volgende:
Eerste deel van onze "nieuwe" moestuin is gereed voor gebruik.
Schoonvader heeft alles gereedgemaakt, randen gemaakt enzovoort.
Ben zelf helaas door ziekte geveld. Om die reden dus erg veel dank aan schoonpapa

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gaaf, daar kun je wel stevig stukkie productie op draaien....
Ik zou willen dat ik zoveel m2 had voor moestuin...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150882618
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 14:10 schreef fietsie het volgende:
Kleine update:

[ afbeelding ]
Hee, zo ziet het er onder haast elk raam in mijn huis momenteel ook uit! :D
Let me see you stripped down to the bone
pi_150883898
hmm, tijd om dus ook te gaan voorzaaien in de (onverwarmde) kas.

O ja. In antwoord op een vraag verder naar boven.
het is niet zo dat de kleur bepaalt of een wortel invloed heeft op je zicht.
Het is een werkzame stof Caroteen, die invloed heeft. En een van de eigenschappen van die stof is dat hij bepaalde kleuren licht terugkaatst. Daardoor zien wij die stof dan als oranje.

Dus oorzaak, gevolg ligt andersom. Zelfde voor die rodere kleur. Daar zit een stof in die een gunstig effect heeft op kanker. Wederom, eigenschap van die stof is rode kleur.

Dus niet als ik de wortel met een kleurstofje behandel dat ik dan op eens andere effecten krijg.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:19:30 #43
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150884338
Ik heb de kas net bemest, gekalkt en gespit. Bizarre hoeveelheid wortels aan 1 kant; ik ben bang dat de bruidssluier die bij de buurvrouw groeit heeft ontdekt dat er voedingsstoffen in de grond van mijn kasje zit..... Dus netjes rand de kant de grond heeeeeeel diep afgestoken O-)

Alle rommel van de "winterstalling" er ook weer uit, oude potjes enzo opgeruimd.
Morgen maar eens beginnen met verpotten van mijn zaaigoed naar individuele potjes en een nieuwe lading zaaigoed produceren :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:20:10 #44
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150884360
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:01 schreef minilot het volgende:

[..]

Hee, zo ziet het er onder haast elk raam in mijn huis momenteel ook uit! :D
Heerlijk is dat he, als alles opkomt :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150884464
Ik ga dit topic ook maar eens volgen. Heb inmiddels heel wat kruidenplantjes en groentes aan het kiemen in de vensterbank en een moestuinbak klaar staan voor het verspenen *O* KWW zoals ze hier in Twente zeggen (kiek'n wat t wordt..)
pi_150884470
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:20 schreef fietsie het volgende:

[..]

Heerlijk is dat he, als alles opkomt :)
Het is vooral mijn lief die er nu druk mee bezig is (nadat ik vorig jaar zo'n Makkelijke Moestuin van 1.20 x 1.20 meter door nalatigheid heb laten verworden tot een chaotisch oerwoud van twee meter hoog :')), en die loopt inderdaad te stuiteren als een blije peuter zodra er weer nieuwe stipjes groen de kop opsteken in één van de zaaibakjes. :Y
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:27:33 #47
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150884571
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:24 schreef minilot het volgende:

[..]

Het is vooral mijn lief die er nu druk mee bezig is (nadat ik vorig jaar zo'n Makkelijke Moestuin van 1.20 x 1.20 meter door nalatigheid heb laten verworden tot een chaotisch oerwoud van twee meter hoog :')), en die loopt inderdaad te stuiteren als een blije peuter zodra er weer nieuwe stipjes groen de kop opsteken in één van de zaaibakjes. :Y
Ja dat :)

En "vergeten groenten" zijn zelfs in reclameland een grote hit ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150884609
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:27 schreef fietsie het volgende:
En "vergeten groenten" zijn zelfs in reclameland een grote hit ;)
*) !
Let me see you stripped down to the bone
pi_150884886
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:58 schreef merry77 het volgende:
hmm, tijd om dus ook te gaan voorzaaien in de (onverwarmde) kas.

O ja. In antwoord op een vraag verder naar boven.
het is niet zo dat de kleur bepaalt of een wortel invloed heeft op je zicht.
Het is een werkzame stof Caroteen, die invloed heeft. En een van de eigenschappen van die stof is dat hij bepaalde kleuren licht terugkaatst. Daardoor zien wij die stof dan als oranje.

Dus oorzaak, gevolg ligt andersom. Zelfde voor die rodere kleur. Daar zit een stof in die een gunstig effect heeft op kanker. Wederom, eigenschap van die stof is rode kleur.

Dus niet als ik de wortel met een kleurstofje behandel dat ik dan op eens andere effecten krijg.
Bedankt. Dit soort info is nuttig. De vraag is zo'n beetje: hoe maken ze die andere kleuren, gaat dat zonder veranderingen in de nutte stoffen waarvoor het huidige groente/fruit kennen. Heeft elke peen caroteen en is dat alleen in peen of ook in bv. schorseneren, maar dachten we daar nooit aan door de andere kleur?
pi_150885500
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:39 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Bedankt. Dit soort info is nuttig. De vraag is zo'n beetje: hoe maken ze die andere kleuren, gaat dat zonder veranderingen in de nutte stoffen waarvoor het huidige groente/fruit kennen. Heeft elke peen caroteen en is dat alleen in peen of ook in bv. schorseneren, maar dachten we daar nooit aan door de andere kleur?
Zover ik weet worden de verschillende eigenschappen van planten, dus ook wortels, gemaakt door de natuur en door mensen ontdekt en veredelt tot zaden. Dat veredelen kan jaren of deccennia duren, omdat het eigenlijk een gelukstreffer is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150885711
Vandaag de dille bij de knoflook en de broccoli in de moestuinbak gezet.
Het wordt nog dringen met al die Appiekruiderij *)
pi_150887306
Ik kwam er weer eentje tegen, zijn onderdelen van programma Groenland op TvEén, België

Groenland moestuin
pi_150887324
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 17:07 schreef Bluezz het volgende:
Vandaag de dille bij de knoflook en de broccoli in de moestuinbak gezet.
Het wordt nog dringen met al die Appiekruiderij *)
:D
Ik heb tot nu toe alleen de radijsjes naar buiten gedaan. De rest staat nog in de vensterbankkasjes. :Y
  zaterdag 21 maart 2015 @ 18:04:39 #54
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150887358
Ik doe nog niets naar buiten, ook niet naar de kas. Koelt nog behoorlijk af en die vensterbankplantjes zijn te veel verwend....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150887550
Ik heb er wel 'glas' overheen gezet :Y maar volgens alle zaaikalenders kan je radijs nu al gewoon buiten zaaien dus ze redden het maar.. en anders doe ik het gewoon overnieuw :+
  zaterdag 21 maart 2015 @ 18:16:34 #56
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150887749
Ah ok. Je had ze dus gewoon koud gezaaid, dat gaat prima.
Ik bedoelde voorgezaaid spul wat dus bij 18+ graden is ontkiemd ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150888389
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:16 schreef fietsie het volgende:
Ah ok. Je had ze dus gewoon koud gezaaid, dat gaat prima.
Ik bedoelde voorgezaaid spul wat dus bij 18+ graden is ontkiemd ;)
Oh ja deze komen ook van binnen hoor :Y Appie dingetje ;)
pi_150888422
Ik sta nu dus regelmatig bij de zaadjes: 'Nou zaadjes, ga maar groeien..'

  zaterdag 21 maart 2015 @ 18:39:13 #59
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150888452
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:38 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik sta nu dus regelmatig bij de zaadjes: 'Nou zaadjes, ga maar groeien..'

[ afbeelding ]
Zo heb ik net 20 aardbeienplantjes bemoedigend toegesproken: Voor eind van de maand groei, of anders in de container.

Es kijken wat beter helpt ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150888476
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:39 schreef fietsie het volgende:

[..]

Zo heb ik net 20 aardbeienplantjes bemoedigend toegesproken: Voor eind van de maand groei, of anders in de container.

Es kijken wat beter helpt ;)
:Y Helpt vast!! Van mijn moeder moet ik ze voorlezen en muziek voor ze maken, net als Kikker en Pad doen O+ :+
  zaterdag 21 maart 2015 @ 18:42:17 #61
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150888525
Zijn er hier ook mensen die zelf paddestoelen kweken?
pi_150888543
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:42 schreef Erasmo het volgende:
Zijn er hier ook mensen die zelf paddestoelen kweken?
Ik heb het in de klas gedaan toen ik nog juf was. :)
  zaterdag 21 maart 2015 @ 18:44:12 #63
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150888577
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:42 schreef Erasmo het volgende:
Zijn er hier ook mensen die zelf paddestoelen kweken?
Ik had vorig jaar een strobaaltje met Shiitake.
Ik vond het niet je-dat.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150895684
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:40 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

:Y Helpt vast!! Van mijn moeder moet ik ze voorlezen en muziek voor ze maken, net als Kikker en Pad doen O+ :+
Kikker en Pad O+ Daar was ik echt fan van vroeger. Voor de oplettende lezer: dat was nog voor mijn kikker en paddenfobie ;)

Nou moet ik ook gelijk aan het legendarische duo Suizebol en Bijdepink denken O+ waar zouden mijn kinderboeken zijn?
Spoilers!
  zaterdag 21 maart 2015 @ 22:27:01 #65
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_150896004
Nou heb ik een flinke vensterbank op het zuiden, maar het loopt vol. Iemand nog tips hoe konijnen uit je moestuin te weren> Ze vreten zelfs mn krokussen op :')
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zaterdag 21 maart 2015 @ 22:37:14 #66
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150896410
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 22:27 schreef Againzender het volgende:
Nou heb ik een flinke vensterbank op het zuiden, maar het loopt vol. Iemand nog tips hoe konijnen uit je moestuin te weren> Ze vreten zelfs mn krokussen op :')
Eh, da's een uitdaging. Want hekjes graven ze onderdoor.
En waar er 1 zit zitten er vaak meer...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150896841
Hmm.. ik heb even een beetje zitten lezen in het vorige topic en op wat sites en zo.. Maar broccoli is dus lastig begrijp ik? Die moet na het kiemen koud staan?? Sjips.. staat hier verpot en wel op de vensterbank groot te groeien :+

Ben verder een beetje op zoek gegaan naar 'kleine' plantjes, geschikt voor mijn 1.00 x 0.50 bakkie :) Ik kom op de volgende groenten, graag advies: stengelui, bosui, radijs, mini-zomerwortelen (https://www.vreeken.nl/320030-zomerwortelen-amini-little-finger) en een komkommertje om te proberen (https://www.vreeken.nl/124040-komkommer-salad-bush-f1-pot-luck-f1). Daarnaast heb ik al tomaatjes (tros en gewoon) gezaaid vandaag (binnen). Van de appiedingetjes verwacht ik niet al te veel stiekem :P vandaar dat ik bij Vreeken aan het snuffelen ben.
Andere ideeën zijn zeer welkom :Y

Tuinkruiden heb ik sowieso altijd al staan in terracotta potten en volle grond en gaan dus in principe ergens anders geplant worden. :)
  zaterdag 21 maart 2015 @ 23:00:33 #68
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_150897249
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 22:37 schreef fietsie het volgende:

[..]

Eh, da's een uitdaging. Want hekjes graven ze onderdoor.
En waar er 1 zit zitten er vaak meer...
de aanwas van de konijnen is hier alweer uitgemoord door een kat, maar ik had al het idee dat ik iets van gaas een stuk de grond in moet zetten vanwege dat gegraaf.
We gaan dit jaar eens kijken, eerste jaar hier, alles begint uit te lopen, voel me weer een klein kind :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_150903767
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 22:49 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm.. ik heb even een beetje zitten lezen in het vorige topic en op wat sites en zo.. Maar broccoli is dus lastig begrijp ik? Die moet na het kiemen koud staan?? Sjips.. staat hier verpot en wel op de vensterbank groot te groeien :+

Ben verder een beetje op zoek gegaan naar 'kleine' plantjes, geschikt voor mijn 1.00 x 0.50 bakkie :) Ik kom op de volgende groenten, graag advies: stengelui, bosui, radijs, mini-zomerwortelen (https://www.vreeken.nl/320030-zomerwortelen-amini-little-finger) en een komkommertje om te proberen (https://www.vreeken.nl/124040-komkommer-salad-bush-f1-pot-luck-f1). Daarnaast heb ik al tomaatjes (tros en gewoon) gezaaid vandaag (binnen). Van de appiedingetjes verwacht ik niet al te veel stiekem :P vandaar dat ik bij Vreeken aan het snuffelen ben.
Andere ideeën zijn zeer welkom :Y

Tuinkruiden heb ik sowieso altijd al staan in terracotta potten en volle grond en gaan dus in principe ergens anders geplant worden. :)
Courgette in potten of emmers zetten
Dat kan trouwens ook met cherry-tomaten, peper, paprika, aubergine. Alleen willen deze laatste wel veel zon, liefst een kas. Tomaatjes lukte verleden jaar overigens wel in buitenlucht, door dat mooie weer
pi_150904182
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 08:05 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Hoi, Dat spul heb je niets aan. Je kunt beter wat kunststof golfplaten van bijvoorbeeld Martens kopen, die zijn stevig. Heb ik zelf ook gedaan, werkt prima.
Dat zeil gaat 1, hooguit 2 jaar mee. Dan is het gescheurd, verteerd enzovoort
Mmh, ok. Dan even verder zoeken. Zal eens kijken naar golfplaten.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150904299
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 07:37 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Courgette in potten of emmers zetten
Dat kan trouwens ook met cherry-tomaten, peper, paprika, aubergine. Alleen willen deze laatste wel veel zon, liefst een kas. Tomaatjes lukte verleden jaar overigens wel in buitenlucht, door dat mooie weer
Een kas heb ik niet. Maar het zou op de bovenverdieping op de vensterbank kunnen wellicht. Onze tuin is wel zeer zonnig dus misschien dat de tomaatjes een kans hebben.
Maar ik ben dus eigenlijk opzoek naar dingen die in mijn bak kunnen en niet er naast of achter glas moeten ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Sunnythesun op 22-03-2015 09:45:35 ]
pi_150907176
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 22:49 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm.. ik heb even een beetje zitten lezen in het vorige topic en op wat sites en zo.. Maar broccoli is dus lastig begrijp ik? Die moet na het kiemen koud staan?? Sjips.. staat hier verpot en wel op de vensterbank groot te groeien :+
In principe zijn alle kolen niet vies van een beetje kou. In de landbouw worden kolen niet gezaaid maar als plantje geplant. De plantjes hebben dan 4-6 bladen en zijn een cm of 8-10 hoog.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_150907256
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 12:33 schreef voederbietel het volgende:

[..]

In principe zijn alle kolen niet vies van een beetje kou. In de landbouw worden kolen niet gezaaid maar als plantje geplant. De plantjes hebben dan 4-6 bladen en zijn een cm of 8-10 hoog.
Maar die zijn ooit toch eens gezaaid lijkt me? Hoe doe je dat dan? :)
pi_150907334
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 12:36 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Maar die zijn ooit toch eens gezaaid lijkt me? Hoe doe je dat dan? :)
Je koopt je planten bij een kweker die daar gespecialiseerd in is. Het opkweken van grote aantallen planten die allemaal in hetzelfde groeistadia zitten en van een homogene kwaliteit zijn, is niet heel makkelijk; daar zijn dus gespecialiseerde bedrijven voor. Maar goed, dat is landbouw praktijk en niet moestuin hobby :P . Maar wees dus niet bang om ze even een tijdje op een koudere plek te zetten (overdag buiten, niet 's nachts want het kan nog best wel wat vriezen). Op die manier rem je de groei maar gaat de ontwikkeling gewoon door en heb je uiteindelijk sterkere planten die je buiten uit gaat planten.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_150907525
^O^ ga ik proberen.
pi_150908595


Dit afdakje ga ik maken voor de tomaten. Even kijken of ik tussen de lange zijden nog folie zet.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150909383
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:04 schreef fietsie het volgende:
Ik doe nog niets naar buiten, ook niet naar de kas. Koelt nog behoorlijk af en die vensterbankplantjes zijn te veel verwend....
Klopt het kan behoorlijk vriezen. Hier vorige week -7 aan de grond.
Maandagnacht wordt het weer feest, oftewel weer rond de -5 aan de grond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 maart 2015 @ 13:50:05 #78
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150909471
Met dat mooie zonnetje ging het natuurlijk kriebelen vanmorgen, ook nadat ik me gewassen had.
Dus aan de slag!!

Kas gespit, geschoffeld en bemest. En sla plantjes erin.
Ook het zaaigoed uit de vensterbank wat het micro-stadium al was ontgroeid mee de kas in.





En toen even de handen uit de mouwen buiten.

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 22 maart 2015 @ 14:05:33 #79
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150910009
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:44 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik had vorig jaar een strobaaltje met Shiitake.
Ik vond het niet je-dat.
Zit er over te denken om het in een eiken stammetje te doen. Had je gewoon van die plugjes?

Vandaag een gekregen kiwi in een flinke pot gedaan, die mag eerst een jaartje aansterken voor ie de border in gaat.
  zondag 22 maart 2015 @ 14:08:26 #80
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150910097
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:05 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Zit er over te denken om het in een eiken stammetje te doen. Had je gewoon van die plugjes?

Vandaag een gekregen kiwi in een flinke pot gedaan, die mag eerst een jaartje aansterken voor ie de border in gaat.
Een strobaaltje in plastic. Met stippellijntjes waar je na een bepaalde datum het plastic stuk moest snijden.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150910123
iemand enig idee wanneer de winterbloemkool eens de bloem krijgt die je kan opeten? Volgens informatie op het pakje van de zaadjes zou je die in april meten oogsten, maar mijn winterbloemkool heeft nog geen bloem zichtbaar....

ik heb er 10 in mijn tuin staan en ze staan ernstig in de weg omdat ik mijn tuin heb veranderd
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 maart 2015 @ 14:23:57 #82
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150910622
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
iemand enig idee wanneer de winterbloemkool eens de bloem krijgt die je kan opeten? Volgens informatie op het pakje van de zaadjes zou je die in april meten oogsten, maar mijn winterbloemkool heeft nog geen bloem zichtbaar....

ik heb er 10 in mijn tuin staan en ze staan ernstig in de weg omdat ik mijn tuin heb veranderd
Helaas daar kan ik je niet mee helpen.
Mijn koolgewassen worden ieder jaar tot aan de steel opgevreten door rupsen.

Ik ga dit jaar experimenteren met een (Lelijk!) gaastunnel eromheen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150910643
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:23 schreef fietsie het volgende:

[..]

Helaas daar kan ik je niet mee helpen.
Mijn koolgewassen worden ieder jaar tot aan de steel opgevreten door rupsen.

Ik ga dit jaar experimenteren met een (Lelijk!) gaastunnel eromheen.
ik kijk elke dag en haal de rupsen eraf en plet ze met een steen totdat het pus eruit springt. Daarnaast wrijf ik de eitjes stuk tussen mijn vingers.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 maart 2015 @ 14:25:18 #84
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150910673
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik kijk elke dag en haal de rupsen eraf en plet ze met een steen totdat het pus eruit springt.
Ik had zoveel rupsen dat je dan 24-uur-per-dag aan het pletten zou zijn geweest.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150910694
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:25 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik had zoveel rupsen dat je dan 24-uur-per-dag aan het pletten zou zijn geweest.
als je het een tijd niet gedaan hebt dan is het even veel werk, maar met bijhouden ben ik klaar in 5 minuten voor meer dan 20 kool planten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:43:41 #86
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150913628
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150916281
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik kijk elke dag en haal de rupsen eraf en plet ze met een steen totdat het pus eruit springt. Daarnaast wrijf ik de eitjes stuk tussen mijn vingers.
In bakje water doen is hygiënischer. Dan kan je ze waarschijnlijk als iedereen verdronken is, op de composthoop doen.

quote:
Raar artikel, slecht geschreven.
Stel dat je gaat moestuinieren en daardoor minder tijd hebt om avondenlang bier te hijsen. Tjeezes, wat duur, al die uren die je nu in de tuin doorbrengt. Of dat je de zomerbollen vervangt door knoflook en ui, zodat het tuinieren qua resultaat verandert maar qua tijdsbesteding gelijk blijft. Duur hoor. Haal het maar liever bij de supermarkt, scheelt je geld.

Het gaat niet om de uren die je erin doorbrengt, maar om de investeringen als kas, bewateringssysteem, grond huren. O ja, de huur van huis huis + schuur + tuin moet je dan waarschijnlijk ook meerekenen plus aanschaf en onderhoud en afvalstortkosten van het gereedschap. En ja hoor, je eigen bloemetjes zijn natuurlijk ook veel duurder dan de uit Kenia geïmporteerde supermarktbloemen.
pi_150916353
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:50 schreef Teslynd het volgende:

[..]

In bakje water doen is hygiënischer. Dan kan je ze waarschijnlijk als iedereen verdronken is, op de composthoop doen.

[..]

Raar artikel, slecht geschreven.
Stel dat je gaat moestuinieren en daardoor minder tijd hebt om avondenlang bier te hijsen. Tjeezes, wat duur, al die uren die je nu in de tuin doorbrengt. Of dat je de zomerbollen vervangt door knoflook en ui, zodat het tuinieren qua resultaat verandert maar qua tijdsbesteding gelijk blijft. Duur hoor. Haal het maar liever bij de supermarkt, scheelt je geld.

Het gaat niet om de uren die je erin doorbrengt, maar om de investeringen als kas, bewateringssysteem, grond huren. O ja, de huur van huis huis + schuur + tuin moet je dan waarschijnlijk ook meerekenen plus aanschaf en onderhoud en afvalstortkosten van het gereedschap. En ja hoor, je eigen bloemetjes zijn natuurlijk ook veel duurder dan de uit Kenia geïmporteerde supermarktbloemen.
Wat ze bedoelen is dat als je het gaat voor het geld (om te besparen of dergelijke) dat het niet echt nut heeft. De tijd die je er in steekt kan je dan beter gaan overwerken, dat levert dan meer op als je als die uren gaat steken in het onderhouden van een moestuin.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150916436
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:52 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Wat ze bedoelen is dat als je het gaat voor het geld (om te besparen of dergelijke) dat het niet echt nut heeft. De tijd die je er in steekt kan je dan beter gaan overwerken, dat levert dan meer op als je als die uren gaat steken in het onderhouden van een moestuin.
Het is een levensstijl. Bewerkelijk en het kost geld (zoals met iedere hobby). Maar alles biologisch aanschaffen is overigens ook niet goedkoop :7
pi_150916545
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:54 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Het is een levensstijl. Bewerkelijk en het kost geld (zoals met iedere hobby). Maar alles biologisch aanschaffen is overigens ook niet goedkoop :7
Dat snap ik :P Maar omdat het nu meer een trend wordt schrijven ze gewoon zo'n stukje. Zullen vast mensen die nooit groeten en fruit verbouwen en denken: ' Ga ik nu ook doen, scheelt me een hoop geld' , die mensen waarschuwen ze in het artikel dat het je meer kost dan oplevert.

Ikzelf vind het gewoon leuk, het is leuk om het te zien groeien, het is rustig tijdverdrijf en het ziet er leuk uit in de tuin. Voor ons is het echt een hobby in huize donnie-brasco :P
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150916593
zolang je het kweken als hobby ziet kan het wel goedkoper zijn omdat je de tijd dan niet meerekent. uiteindelijk kan je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.

ik heb het 2jaar geleden voor de grap eens bijgehouden. alle kosten die ik heb gemaakt voor de opstart van de tuin + alle oogst met de winkelprijzen van dat moment. ik heb een hobby die geld bespaart ;)
pi_150916613
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 13:22 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[ afbeelding ]

Dit afdakje ga ik maken voor de tomaten. Even kijken of ik tussen de lange zijden nog folie zet.
Ziet er mooi uit.

Ik zou ene zijde afschermen, de andere kant niet. En die open kant bij voorbaat aan zijde van waaruit meestal regen inwaait. Tomatenplanten kunnen wel wat beluchting gebruiken, ter voorkoming van aardappelziekte. Anderzijds pikken ze het in open lucht ook weer gemakkelijker op. #Dubio

Door 1 zijde open te laten, kan je er wel gemakkelijker bij voor bewatering, dieven, snoeien en plukken
  zondag 22 maart 2015 @ 17:00:17 #93
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150916649
Tomaten gaan hier structureel in de kas. Lekker warm.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150916709
Vandaag brutaal genoeg aardappels gepoot.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_150916714
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:59 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ziet er mooi uit.

Ik zou ene zijde afschermen, de andere kant niet. En die open kant bij voorbaat aan zijde van waaruit meestal regen inwaait. Tomatenplanten kunnen wel wat beluchting gebruiken, ter voorkoming van aardappelziekte. Anderzijds pikken ze het in open lucht ook weer gemakkelijker op. #Dubio

Door 1 zijde open te laten, kan je er wel gemakkelijker bij voor bewatering, dieven, snoeien en plukken
Ja even kijken, zat er ook aan te denken om losse frames te maken die je er op en af kan zetten.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150916722
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:25 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik had zoveel rupsen dat je dan 24-uur-per-dag aan het pletten zou zijn geweest.
Wij hebben de eerste tekenen van naaktslakken alweer :|W
http://marcelensuzanne.bl(...)r-voor-de-start.html
  zondag 22 maart 2015 @ 17:03:27 #97
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150916769
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:02 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Wij hebben de eerste tekenen van naaktslakken alweer :|W
http://marcelensuzanne.bl(...)r-voor-de-start.html
Laatst postte iemand hier biologische bestrijding voor die beesten.

Ik ben inmiddels zo ver dat ik ook zwaar giftige middelen niet meer zou schuwen...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 22 maart 2015 @ 17:03:55 #98
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150916790
@rupsen: Ik doe die altijd in een bakje waar ze niet uit kunnen klimmen en zet die dan in de tuin neer, de vogels doen de rest.
pi_150917080
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:52 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Wat ze bedoelen is dat als je het gaat voor het geld (om te besparen of dergelijke) dat het niet echt nut heeft. De tijd die je er in steekt kan je dan beter gaan overwerken, dat levert dan meer op als je als die uren gaat steken in het onderhouden van een moestuin.
We weten wat bedoelen en zien wat ze in plaats daarvan opschrijven. Als je wil waarschuwen over tegenvallend rendement, dan moet je een indicatie van de kosten geven en je er rekenschap van geven dat tijd totaal geen kostenpost hoeft te zijn.

De moestuintjes zijn niet bedoeld om de huur/hypotheek mee te betalen. Ze zijn voor de aardigheid, voor het praktische of om te weten wat je eet, dat soort dingen. Die dingen zijn het uitgangspunt voor je kosten:baten-berekening. De kinderen die met de AH-moestuintjes aan het moestuinieren zijn, blijven over het algemeen bij die AH-potjes, waarvan het grootste deel mislukken zal, als er al aan begonnen wordt.

Het was wel goed, dat ze wijzen op bodem- en luchtvervuiling.
Hoe lost de boer de luchtvervuiling op, met zijn landerijen doorsneden door snelwegen en zware industrieën nabij?
pi_150917141
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:02 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Wij hebben de eerste tekenen van naaktslakken alweer :|W
http://marcelensuzanne.bl(...)r-voor-de-start.html
Oh god, waarom klik dit aan. brrrrr.
pi_150917198
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 13:22 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[ afbeelding ]

Dit afdakje ga ik maken voor de tomaten. Even kijken of ik tussen de lange zijden nog folie zet.
Ik kijk naar zulke dingen altijd onwillekeurig met Lundia/Ikea-ogen. Is dat alleen het ribbengeraamte? Moet daar niet iets als een steunkruis tegenaan?
pi_150917331
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:12 schreef Teslynd het volgende:
Hoe lost de boer de luchtvervuiling op, met zijn landerijen doorsneden door snelwegen en zware industrieën nabij?
Planten leggen koolstof vast.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_150918039
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:02 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Wij hebben de eerste tekenen van naaktslakken alweer :|W
http://marcelensuzanne.bl(...)r-voor-de-start.html
Ik heb ze al tijden in mijn huis snachts....
Gisternacht rond middernacht weer 3 van mijn muur gehaald
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150918095
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:03 schreef Erasmo het volgende:
@rupsen: Ik doe die altijd in een bakje waar ze niet uit kunnen klimmen en zet die dan in de tuin neer, de vogels doen de rest.
goed idee, ga ik dit jaar proberen ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150918906
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:16 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik kijk naar zulke dingen altijd onwillekeurig met Lundia/Ikea-ogen. Is dat alleen het ribbengeraamte? Moet daar niet iets als een steunkruis tegenaan?
Ik moet het nog maken, deze gevonden op internet. Ik ga waarschijnlijke diagonaal balken er in zetten (ik werk zelf bij een bouwmarkt dus gaat goed komen :P )
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150919331
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 18:09 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Ik moet het nog maken, deze gevonden op internet. Ik ga waarschijnlijke diagonaal balken er in zetten (ik werk zelf bij een bouwmarkt dus gaat goed komen :P )
Ik zou geen bouwmarkt hout gebruiken, dat is namelijk krom
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150919375
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 18:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou geen bouwmarkt hout gebruiken, dat is namelijk krom
Wat in de schappen staat wel ja :P
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150919405
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 18:23 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Wat in de schappen staat wel ja :P
Houden ze het goede hout dan voor de medewerkers?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150919605
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 18:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Houden ze het goede hout dan voor de medewerkers?
Nee, het probleem met het hout van de bouwmarkten is al volgt:
Het komt van de leverancier waar het vaak buiten heeft gestaan, daar is het vaak nat geregend. Als het dan in een bouwmarkt komt van 23 graden en lage luchtvochtigheid dan trekt het vervolgens krom door opdroging. Soms hebben we nog wat buiten staan wat niet in de winkel kan, daar pak ik dan hout mocht ik het nodig hebben... hout gaat uiteindelijk wel de winkel in en grote kans dat dat weer krom trekt.

e: daarnaast wordt het in een bouwmarkt vaak rechtop gezet, wat natuurlijk niet zo slim is 8)7
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150919730
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 18:28 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Nee, het probleem met het hout van de bouwmarkten is al volgt:
Het komt van de leverancier waar het vaak buiten heeft gestaan, daar is het vaak nat geregend. Als het dan in een bouwmarkt komt van 23 graden en lage luchtvochtigheid dan trekt het vervolgens krom door opdroging. Soms hebben we nog wat buiten staan wat niet in de winkel kan, daar pak ik dan hout mocht ik het nodig hebben... hout gaat uiteindelijk wel de winkel in en grote kans dat dat weer krom trekt.

e: daarnaast wordt het in een bouwmarkt vaak rechtop gezet, wat natuurlijk niet zo slim is 8)7
Ik koos vroeger weleens de rechte stukken hout uit, maar die trekken dan later krom... Sindsdien koop ik het niet meer bij de bouwmarkt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150919949
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 18:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik koos vroeger weleens de rechte stukken hout uit, maar die trekken dan later krom... Sindsdien koop ik het niet meer bij de bouwmarkt.
Ach ja, dat is een eigenschap van hout he. Je moet gewoon handelaren vinden waar het op constante temperatuur heeft gestaan. Heb ook wel eens vuren hout gehaald bij houthandel, maar 2 dagen later ook nog zo krom als een hoepel.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150919983
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 18:37 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Ach ja, dat is een eigenschap van hout he. Je moet gewoon handelaren vinden waar het op constante temperatuur heeft gestaan. Heb ook wel eens vuren hout gehaald bij houthandel, maar 2 dagen later ook nog zo krom als een hoepel.
Bij andere leveranciers nooit last van gehad.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150920215
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 18:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij andere leveranciers nooit last van gehad.
Dat kan. Ik haal het bij beiden en heb eigenlijk nooit last van kromtrekkend hout. Heb ik paar balkjes nodig ga ik naar bouwmarkt, heb ik heel wat nodig ga ik naar handel.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  zondag 22 maart 2015 @ 19:01:34 #114
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150920889
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 18:02 schreef marcel.nl het volgende:
Ik kwam er weer eentje tegen, zijn onderdelen van programma Groenland op TvEén, België

Groenland moestuin
Leuk, dank je _O_

Ik zie nu dat ik vergeten ben om dat andere Vlaamse programma te bookmarken :@
Spoilers!
pi_150921342
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat zijn kleine wormpjes die je koopt per miljoenen op internet. Je krijgt dan de wormpjes in klei. Je lost ze op in water en via een gieter giet je ze op de grond. Ze graven zich in en gaan op zoek naar slakken en infecteren deze, waarna ze doodgaat.
Deze wormpjes leven ongeveer 6 weken en ze tasten verder niks aan. Geen planten, dieren of andere dingen.

Ik vind ze alleen wel duur.

Ik ben de naakslakken zowel in huis als in tuin dan ook echt zo schijtziek dat ik het nu grondig aan ga pakken.
Vorig jaar alleen bierpotjes gedaan en had ongeveer 5 naaktslakken per nacht per potje.

http://biocontrole.nl/naaktslakken-bestrijden
Weet je zeker dat het werkt? Vaag verhaal : aaltjes kopen voor 20,50euro, de aaltjes kan je niet zien (zijn te klein) en gaan onder de grond de slakken aanvallen (die je ook niet ziet)
Kan betrouwbaar zijn, maar kan ook broodje-aap kwakzalverij zijn.
Toch....?
pi_150922153
Ik heb nog nooit gehoord van aaltjes die naaktslakken bestrijden. Waar ik wel van weet is dat aaltjes, afhankelijk van het soort en de mate van dominantie binnen het totale bodemleven, problematische gevolgen kunnen hebben voor uien, aardappels en bieten. Wat je beter kunt doen tegen slakken is de plek waar ze vandaan komen weghalen. Dit zijn vaak plekken met veel beschutting tegen zon zoals laag onkruid, bodembedekker en klimop. Of slakken korrels strooien, dat kan natuurlijk ook.

Slakkeneitjes die je tegenkomt in je grond kun je ook preventief kapot knijpen, momenteel is dit het juiste moment om dat te doen. En slakkenvallen vullen met bier.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  † In Memoriam † zondag 22 maart 2015 @ 19:56:41 #117
240917 Mula
pi_150922628
https://www.pinterest.com/pin/417357090444118476/

Iemand ervaring met knoflook tegen slakken?
pi_150922765
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 19:56 schreef Mula het volgende:
https://www.pinterest.com/pin/417357090444118476/

Iemand ervaring met knoflook tegen slakken?
Geur, en met name knoflookgeur, is wel iets wat gebruikt wordt tegen allerhande ongewenste diertjes. Ik weet dat ui-olie veel gebruikt wordt tegen de wortelvlieg en dat knoflook-olie ingezet wordt tegen koolvlieg.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_150924547
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 19:56 schreef Mula het volgende:
https://www.pinterest.com/pin/417357090444118476/

Iemand ervaring met knoflook tegen slakken?
Het kan niet overal. Ik keek even hier:

http://www.tuinadvies.nl/(...)groenten_planten.htm

- goede combinatie:
bieten, komkommer, sla, meloen, aardbei, framboos, wortels

- foute combinatie:
bieslook, prei, erwten, rabarber, spinazie, tarwe
  maandag 23 maart 2015 @ 14:47:27 #120
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_150948941
ik steek altijd paar knoflookjes in de mijn emmers met chillipepers, zie er bij geen slakken

eerste pompoen , bonen , en mais in de grond gedrukt , kijkenof ze vandaag overleefd hebben
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_150951813
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 14:47 schreef Thezappa het volgende:
ik steek altijd paar knoflookjes in de mijn emmers met chillipepers, zie er bij geen slakken

eerste pompoen , bonen , en mais in de grond gedrukt , kijkenof ze vandaag overleefd hebben
Wij de plantuien, kool, rode bietjes en veldsla.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_150957142
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 19:14 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Weet je zeker dat het werkt? Vaag verhaal : aaltjes kopen voor 20,50euro, de aaltjes kan je niet zien (zijn te klein) en gaan onder de grond de slakken aanvallen (die je ook niet ziet)
Kan betrouwbaar zijn, maar kan ook broodje-aap kwakzalverij zijn.
Toch....?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rondwormen
quote:
Aaltjes worden ook toegepast als natuurlijke vijanden van plaaginsecten of naaktslakken.
Het is een bekend principe wat je overal op internet tegenkomt. Dat jij het niet bent tegenkomen zal dan komen omdat je niet zoekt op slakken bestrijden of omdat je verkeerde zoektermen gebruikt :Y

2de hit op google
http://www.moestuintips.nl/ziekten_en_plagen/slakken.php

met zoekwoorden slakken bestrijden.
quote:
Biologische bestrijding is mogelijk met nematoden (aaltjes) die naaktslakken kunnen parasiteren. Deze aaltjes zijn natuurlijke vijanden van de slak. Ze leven in de bodem en dringen de slakken binnen via de ademhalingsopening. Ze vermenigvuldigen zich binnen de slak, waardoor die na enkele dagen sterft. De nieuwe generatie aaltjes gaat vervolgens weer op zoek naar nieuwe slakken. Door het uitstrooien van het biologische middel (Brimex is een handelsnaam) verhogen we tijdelijk de populatie van deze aaltjes in de bodem. Deze bestrijding is vooral effectief als de temperatuur van de bodem hoger dan 15o Celcius is, dus van maart-april tot september-oktober. [Velt, 2006].
Op internet te bestellen: Het vlaams zaadhuis.


[ Bericht 8% gewijzigd door sjorsie1982 op 23-03-2015 19:08:58 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150957351
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 19:41 schreef voederbietel het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord van aaltjes die naaktslakken bestrijden. Waar ik wel van weet is dat aaltjes, afhankelijk van het soort en de mate van dominantie binnen het totale bodemleven, problematische gevolgen kunnen hebben voor uien, aardappels en bieten. Wat je beter kunt doen tegen slakken is de plek waar ze vandaan komen weghalen. Dit zijn vaak plekken met veel beschutting tegen zon zoals laag onkruid, bodembedekker en klimop. Of slakken korrels strooien, dat kan natuurlijk ook.

Slakkeneitjes die je tegenkomt in je grond kun je ook preventief kapot knijpen, momenteel is dit het juiste moment om dat te doen. En slakkenvallen vullen met bier.
Het ene aaltje is de andere niet. Er zijn er ruim 25000 verschillende soorten.

Maar er zijn meer methoden om ze te bestrijden. Ik pas er nu 8 toe.

- actief zoeken en zout op ze strooien
- aaltjes
- bier
- koper
- eitjes zoeken en stukmaken
- in huis zoveel mogelijk kieren volstoppen
- gaas voor mijn ventilatieroosters
- cacaodoppen

3 bierpotjes in de tuin en al weken en k vind gemiddeld 5 slakken per nacht elke ochtend.
Over in huis nog maar niet te spreken :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150957766
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 19:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het ene aaltje is de andere niet. Er zijn er ruim 25000 verschillende soorten.
Ik denk dat het mechanisme naaktslakken bestrijden dmv aaltjes theoretisch wel klopt maar praktisch niet bestaat. Al was het maar dat de aaltjes in de grond leven en de slakken er boven op. Bovendien lijkt mij het verstoren van de balans in het bodemleven door toediening van zoveel aaltjes niet verstandig. Maar heb je er zelf positieve ervaring mee?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_150959952
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 19:16 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Ik denk dat het mechanisme naaktslakken bestrijden dmv aaltjes theoretisch wel klopt maar praktisch niet bestaat. Al was het maar dat de aaltjes in de grond leven en de slakken er boven op. Bovendien lijkt mij het verstoren van de balans in het bodemleven door toediening van zoveel aaltjes niet verstandig. Maar heb je er zelf positieve ervaring mee?
Naaktslakken leven niet uitsluitend óp de grond hoor :). Van die kleintjes (die ravages aanrichten in moestuinen) zitten zelf meestal ondergronds, er zijn soorten die alleen maar ondergronds zitten en volgens mij leggen alle soorten hun eieren bedekt met grond.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_150963306
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2015 20:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Naaktslakken leven niet uitsluitend óp de grond hoor :). Van die kleintjes (die ravages aanrichten in moestuinen) zitten zelf meestal ondergronds, er zijn soorten die alleen maar ondergronds zitten en volgens mij leggen alle soorten hun eieren bedekt met grond.
Hm, ik wist niet dat er slakken zijn die ondergronds leven. Nou ja, wellicht werkt het. Ik weet alleen vanuit m'n studie/beroep dat het beïnvloeden van het bodemleven gericht tegen één pathogeen tot nu toe enkel in potproeven in labs lukt, vandaar m'n twijfel. Neemt niet weg dat de ervaring kan zijn dat het wel degelijk werkt.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_150973446
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2015 20:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Naaktslakken leven niet uitsluitend óp de grond hoor :). Van die kleintjes (die ravages aanrichten in moestuinen) zitten zelf meestal ondergronds, er zijn soorten die alleen maar ondergronds zitten en volgens mij leggen alle soorten hun eieren bedekt met grond.
Ja die leven inderdaad veelal ondergronds.
pi_150983792
Ik heb nog geen naaktslak ontmoet dit jaar *O* maar het zal niet lang meer duren denk ik.
Ben nu bijna elke dag aan 't werk en ben nu veel aan 't voorzaaien.
In de vollegrond heb ik nu aardappels gepoot, plantuitjes geplant en bieslook, pastinaak, kropsla en wortel gezaaid.

Het toevoegen van compost/mest is me nu al goed bevallen, de kleigrond is veel beter te bewerken! Nu nog wat regen (vanavond en vannacht las ik) ^O^
pi_150992111
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2015 20:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Naaktslakken leven niet uitsluitend óp de grond hoor :). Van die kleintjes (die ravages aanrichten in moestuinen) zitten zelf meestal ondergronds, er zijn soorten die alleen maar ondergronds zitten en volgens mij leggen alle soorten hun eieren bedekt met grond.
Volgens mij leven ze inderdaad ook onder de grond... Tenminste dat lees ik overal op internet.

Deze week ga ik in mijn kruipruimte de gehele grond bedekken met slakkengif.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150992631
Mijn sla plantjes overleven elke keer niet als ik ze verpot of uitdun... vorig jaar had ik het niet.
Ik zaai binnen en het is me nu 2x overkomen.

Is het nu gewoon te vroeg daarvoor?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 18:58:43 #131
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_150993071
Oke, eigenlijk moet ik foto's van ons dakterras posten, aangezien we van de week 3 moestuinbakken bij de intratuin hebben gekocht. We hebben van alles en nog wat erin staan.. Broccoli, 5 soorten sla, peultjes, worteltjes, bieslook, peterselie, uien, spinazie en ga zo maar door.. 😃
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_150994513
Vanavond maar eens begonnen met de handel te spitten... blijft altijd ***** werk :P
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_150999669
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 18:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn sla plantjes overleven elke keer niet als ik ze verpot of uitdun... vorig jaar had ik het niet.
Ik zaai binnen en het is me nu 2x overkomen.

Is het nu gewoon te vroeg daarvoor?
Bij mij is de basilicum goed opgekomen. En nu is het langzaam aan het verdwijnen.
pi_151028918
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 21:14 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Bij mij is de basilicum goed opgekomen. En nu is het langzaam aan het verdwijnen.
Dat heb ik nog niet gedaan.
Vorig jaar heb ik sla pas in juni gezaaid buiten, verpot en daarna in volle grond gezet zonder dat er 1 dood ging.
Nu doet alleen mijn ijsbergsla het goed, de rest niet. Ik denk dat het te vroeg is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 11:39:50 #135
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151121345
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 18:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn sla plantjes overleven elke keer niet als ik ze verpot of uitdun... vorig jaar had ik het niet.
Ik zaai binnen en het is me nu 2x overkomen.

Is het nu gewoon te vroeg daarvoor?
Verpotten van met name van die dicht gezaaide dingen zoals sla is ellende.... vaak scheur je haarworteltjes enzo.
Tegenwoordig zaai ik die met een pincet :@. 2 zaadjes in een klein zaaipotje. En er dan 1 doodvermoorden als ze beiden opkomen...

Die AH dingetjes met veel te veel zaad voor een veeeeel te klein potje zijn ook niet je-dat... kreeg van oma 1 met sla-plantjes die al opgekomen waren.

[ Bericht 7% gewijzigd door fietsie op 28-03-2015 11:45:36 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 28 maart 2015 @ 12:07:10 #136
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151121927
Hmz... aardbeien verpoten van koude grond naar potten....
Zou het niet nog wat te vroeg zijn??
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_151127267
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 11:39 schreef fietsie het volgende:

[..]

Verpotten van met name van die dicht gezaaide dingen zoals sla is ellende.... vaak scheur je haarworteltjes enzo.
Tegenwoordig zaai ik die met een pincet :@. 2 zaadjes in een klein zaaipotje. En er dan 1 doodvermoorden als ze beiden opkomen...

Die AH dingetjes met veel te veel zaad voor een veeeeel te klein potje zijn ook niet je-dat... kreeg van oma 1 met sla-plantjes die al opgekomen waren.

Ja zorg in ieder geval dat je ze niet met je vingers aanraakt; zuren in je huid zijn fataal voor stekjes/wortels van stekjes.

Sla kan al prima, sterker nog, kon al vanaf begin maart opgekweekt worden. Kan best tegen wat kou. Een koude kas is wel ideaal overigens.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:07 schreef fietsie het volgende:
Hmz... aardbeien verpoten van koude grond naar potten....
Zou het niet nog wat te vroeg zijn??
Dat kunnen ze wel hebben hoor, geen probleem. Aardbeien moeten trouwens een periode van kou beleven, willen ze vanaf voorjaar weer groeien en vruchtdragen.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 18:21:08 #138
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151130639
Iemand een idee wanneer munt weer opkomt? Staat in een tomatenkas, maar plant ziet er nog zo dood uit als een pier
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  zaterdag 28 maart 2015 @ 18:22:31 #139
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151130672
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:21 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Iemand een idee wanneer munt weer opkomt? Staat in een tomatenkas, maar plant ziet er nog zo dood uit als een pier
Zou nu in principe goed op gang moeten komen. Bij mij issie in 1 week 3cm gegroeid.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_151131035
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:21 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Iemand een idee wanneer munt weer opkomt? Staat in een tomatenkas, maar plant ziet er nog zo dood uit als een pier
Mijn munt staat gewoon buiten en is al lekker op dreef.
pi_151131721
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:39 schreef mootie het volgende:

[..]

Mijn munt staat gewoon buiten en is al lekker op dreef.
^^ :Y

Ik heb een dilleplantje gekocht voor het eten en die hangt binnen 2 dagen helemaal slap -O- Staat goed nat, misschien te nat? Of te warm??
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:08:36 #142
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151131762
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:06 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

^^ :Y

Ik heb een dilleplantje gekocht voor het eten en die hangt binnen 2 dagen helemaal slap -O- Staat goed nat, misschien te nat? Of te warm??
Binnen? Buiten? In een kas?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_151131819
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:08 schreef fietsie het volgende:

[..]

Binnen? Buiten? In een kas?
Op de vensterbank in de keuken.. :) Naast een basilicum die al máánden mee gaat en een peterselieplant die het ook wel tof vindt daar..
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:10:41 #144
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151131829
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:10 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Op de vensterbank in de keuken.. :) Naast een basilicum die al máánden mee gaat en een peterselieplant die het ook wel tof vindt daar..
-te- nat wellicht?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_151131853
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:10 schreef fietsie het volgende:

[..]

-te- nat wellicht?
Ja.. alhoewel mijn dille zaailingen erg nat staan en dat heel goed lijken te verdragen. Ik ga hem wat droger zetten om te testen..
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:12:54 #146
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151131867
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:11 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ja.. alhoewel mijn dille zaailingen erg nat staan en dat heel goed lijken te verdragen. Ik ga hem wat droger zetten om te testen..
Ik houd de grond wel vochtig, maar de voeten droog, als je begrijp wat ik bedoel. Geen plasjes.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_151131893
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:12 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik houd de grond wel vochtig, maar de voeten droog, als je begrijp wat ik bedoel. Geen plasjes.
Ik heb van die potjes waarbij je met een stukje touw bewatert. Hij staat dus niet met natte voeten maar wel met een natte 'lont' in de kluit.

Zo:
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:15:13 #148
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151131923
Wat een luxe.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_151131955
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:15 schreef fietsie het volgende:
Wat een luxe.
Werkt als een trein! Behalve bij de dille dus }:|
pi_151135314
Wat een handig iets met dat touwtje!

De appiedillezaailingen doen het prima buiten *O*
Trouwens alles wat al verpot kon worden.
Heb steeds een tussenstapje qua kou gedaan : een paar dagen van de vensterbank in de veel koelere tuinkamer, toen naar het terras buiten op een windstil plekkie en nu in de natte aarde van de moestuinbak.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 20:53:51 #151
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151135464
Ik heb vanmiddag alles wat beetje significant van formaat was richting kas gemoved.

Morgen de per 4 gezaaide tomaatjes splitsen naar 4 aparte potjes.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_151135584
Het blijft leuk dat gemoes O+
  zaterdag 28 maart 2015 @ 21:06:50 #153
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151136032
Als het droger is dan vandaag dan val ik morgen de aardbeien ff aan. Want ik wil de bak waar ze nu staan gebruiken voor wat beschut staand hoger spul (buitentomaat oid.)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_151139103
Heb zo'n grote tuin en zo weinig tijd. Vandaag wel tijd maar steeds regen dus nog amper iets in de grond.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 23:22:54 #155
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_151142557
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 22:12 schreef Koettie het volgende:
Heb zo'n grote tuin en zo weinig tijd. Vandaag wel tijd maar steeds regen dus nog amper iets in de grond.
vandaag had ik sowieso geen tijd gehad, maar het weer werkt niet mee deze week. Al vindt onze oudste het enorm tof om in hondenweer in de modder bezig te zijn. Had ik vroeger ook volgens mijn vader. Is nu ietsje minder, maar met z'n tweetjes is het altijd wel weer tof :)
De kleine plantjes afgelopen zondag verspeend en buiten gezet. Tegen de zuidelijke muur van het huis gezet, maar dan net klaart het op 's nachts engaat het aardig vriezen :') Heeft mij wat tomaten en pepers gekost. En die wind morgen, ik ga even een geimproviseerd windschermpje bouwen, want het wordt een zuidwesten wind, dat jonge spul waait helemaal kapot anders! (tip)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zondag 29 maart 2015 @ 10:13:31 #156
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151149669
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 23:22 schreef Againzender het volgende:

[..]

vandaag had ik sowieso geen tijd gehad, maar het weer werkt niet mee deze week. Al vindt onze oudste het enorm tof om in hondenweer in de modder bezig te zijn. Had ik vroeger ook volgens mijn vader. Is nu ietsje minder, maar met z'n tweetjes is het altijd wel weer tof :)
De kleine plantjes afgelopen zondag verspeend en buiten gezet. Tegen de zuidelijke muur van het huis gezet, maar dan net klaart het op 's nachts engaat het aardig vriezen :') Heeft mij wat tomaten en pepers gekost. En die wind morgen, ik ga even een geimproviseerd windschermpje bouwen, want het wordt een zuidwesten wind, dat jonge spul waait helemaal kapot anders! (tip)
Peper zou buiten 2 maanden stil staan denk ik door de lage temperatuur

Pepers gaan hier pas in juni de volle grond in. Tot die tijd vensterbank / kasje.

[ Bericht 100% gewijzigd door RoodWitBlauw op 29-03-2015 10:26:36 ]
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_151152490
Ik zou ook niet snel mijn pepers en paprika nu buiten zetten.
Zelfs mijn tomaten moeten wachten tot half mei..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 29 maart 2015 @ 20:27:23 #158
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_151167297
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:13 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Peper zou buiten 2 maanden stil staan denk ik door de lage temperatuur

Pepers gaan hier pas in juni de volle grond in. Tot die tijd vensterbank / kasje.
die pepers is ookeen ad-hoc ding. De jongens vroegen zich af of e de pitjes uit een peper gewoon kon zaaien. Nou, ja dus ;)
Als de pepers die nu nog staan blijven kan ik nog steeds erg veel sambal maken.
Maar goede opmerking over de temperatuur, zal ik de volgende keer aan denken :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_151168806
Wat hebben jullie nu wel al allemaal buiten staan?

Ik wil deze week iig sla en ui en wortels zaaien in volle grond. Maar verder moet ik nog even spieken bij de moestuin kalender :+
  zondag 29 maart 2015 @ 21:28:02 #160
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_151170787
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:56 schreef Koettie het volgende:
Wat hebben jullie nu wel al allemaal buiten staan?

Ik wil deze week iig sla en ui en wortels zaaien in volle grond. Maar verder moet ik nog even spieken bij de moestuin kalender :+
Wat wij nu al buiten hebben staan: kropsla, broccoli, worteltjes, uien, peultjes, verschillende soorten kruiden, lente ui, prei, radijs en aardbeien.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_151170962
Zoveel al!

Ik heb aardbeien al staan, spinazie gezaaid maar geen idee of er al wat opgekomen is want nog niet langs geweest. Radijsjes kunnen dus ook naar buiten, zal ze even laten wennen aan de temperatuur buiten, net als de sla en andere dingen. Heb er zin in! Als de zon nou maar eens gaat schijnen. :p
  zondag 29 maart 2015 @ 21:44:21 #162
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_151171721
Wij laten niets wennen aan de kou..
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  zondag 29 maart 2015 @ 21:59:41 #163
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_151172568
ik zou het meeste graag in de volle grond gooien nu, maar ik moet nog een barriere tegen de konijnen maken. Als tussenoplossing staat het dus in potten uit te harden.
De frambozen, bramen, bessen zijn lekker aan het uitlopen. Eerste voorjaar in dit huis en tuin, lekker pionieren :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_151198113
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:56 schreef Koettie het volgende:
Wat hebben jullie nu wel al allemaal buiten staan?

Ik wil deze week iig sla en ui en wortels zaaien in volle grond. Maar verder moet ik nog even spieken bij de moestuin kalender :+
aardbeien, peulen, rode ui, wortels en bieten. Allemaal al opgekomen.

Binnen: 2 soorten sla, 3 soorten tomaten, peterselie, rode kool, prei (AH bakje), tijm (AH bakje), rode en gele paprika (zaden van een paprika uit de winkel).
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:44 schreef Spaardertje het volgende:
Wij laten niets wennen aan de kou..
Doe ik ook nooit
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151199230
ik hou er wel een beetje rekening mee maar ik ga niet slepen met planten. liefst plant ik ze buiten als het minimaal 2nachten niet gaat vriezen. dan is het niet direct een hele schok.
straks met de warmte juist omgekeerd, dan plant ik de planten bij een bewolkte dag buiten zodat ze niet direct verbranden.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 19:48:29 #166
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151235837
Even iets exotisch proberen ( heb toch een kleine verwarmde kas)

Ik heb een nootmuskaatnoot. Ik wil deze ontkiemen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Iemand ervaring?
Lijkt me dan zo een noot niet 1,2,3 ontkiemt
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_151245607
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 19:48 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Even iets exotisch proberen ( heb toch een kleine verwarmde kas)

Ik heb een nootmuskaatnoot. Ik wil deze ontkiemen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Iemand ervaring?
Lijkt me dan zo een noot niet 1,2,3 ontkiemt
Als die uit de winkel komt is die dusdanig gedroogd dat de kiemkracht is verloren. De VOC wist dan ook een monopolie op de noten te bewaren...
pi_151320504
Slim wel!

Hier gaan de plantjes binnen keihard, vooral de doperwten, haricots verts en peulen. De courgettes zijn niet opgekomen, ik ben bang dat ze te nat zijn geworden. Ik ga zo eens kijken of 't is gaan schimmelen.

Waar ik een vraag over heb zijn de groene bloemkool, bimi en spruiten. De kiemplantjes zijn nu tien cm hoog en de steeltejs zijn heeeeeeel dun met bovenaan de twee kiemblaadjes. Ze gaan dus nu allemaal liggen. Gaat dit wel goed?
  vrijdag 3 april 2015 @ 10:19:16 #169
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151321487
Gisteren was het eindelijk fatsoenlijk weer om te tuinieren en had ik er ook nog eens tijd voor. Ik verbaas me er altijd over hoeveel werk het toch weer is. Ik heb wat bakken op een paar vierkante meter staan en ik ben gewoon 3 uur intensief bezig geweest. Maar goed, ik ben er nu wel echt klaar voor. De erwten staan nu buiten, net als 3 bakken aardappels. Aardbei heeft compost. Tijm gesnoeid, Bieslook gescheurd. Wortels, little gem en wat bloemetjes ter plaatse gezaaid. Aubergine, paprika, marjolein en selderij zijn van het kleinstje kastje met pluggen overgepot naar potjes in een groter vensterbankkasje.

En ik heb weer van alles gezaaid. Pepadew, peper, peterselie, dille, koriander, erwten, snijbiet, basilicum.
Spoilers!
pi_151321567
Little gem! Wat een goed idee! *O*
  vrijdag 3 april 2015 @ 10:23:49 #171
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151321595
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 10:22 schreef Suikertante het volgende:
Little gem! Wat een goed idee! *O*
Ja, ik ben er echt benieuwd naar. Ik heb het in zo'n lage langwerpige balkonbak gezaaid. Ik heb geen idee of de kropjes dan genoeg kunnen wortelen eigenlijk.

Ik heb die little gem gekregen bij het tijdschrift Kitchen Garden. Daar zit iedere maand een aantal zakjes zaad bij. De meeste kan ik niet kwijt, zoals kohlrabi of rettich. Maar zo af en toe zit er toch iets leuks voor mij bij.
Spoilers!
  vrijdag 3 april 2015 @ 11:00:09 #172
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_151322283
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 09:26 schreef Suikertante het volgende:
Slim wel!

Hier gaan de plantjes binnen keihard, vooral de doperwten, haricots verts en peulen. De courgettes zijn niet opgekomen, ik ben bang dat ze te nat zijn geworden. Ik ga zo eens kijken of 't is gaan schimmelen.

Waar ik een vraag over heb zijn de groene bloemkool, bimi en spruiten. De kiemplantjes zijn nu tien cm hoog en de steeltejs zijn heeeeeeel dun met bovenaan de twee kiemblaadjes. Ze gaan dus nu allemaal liggen. Gaat dit wel goed?
Als ik je een tip mag geven voor de courgettes;
Doe de zaden in een bakje en doe aan de bovenkant een boterhamzakje. Zo krijg je een kas idee. Wij hebben ook 2 courgetteplanten en bij ons is het op deze manier goed gelukt!
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_151329110
Lucky, een recensie over Kitchen Garden graag :D In een zin of drie bedoel ik ;)

En ze zaten in kweekbakje Spaardertje, met deksel. Maar als dit niet lukt ga ik jouw tactiek proberen met een nieuwe lichting zaden!
  vrijdag 3 april 2015 @ 17:51:48 #174
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_151334362
Oh, ik loop ontzettend achter met moestuinen als ik het zo lees, ik heb alleen nog maar erwten gezaaid.
Hoog tijd om dat komende week eens even recht te zetten. :)
pi_151335163
ik heb nog niet eens erwten gezaaid :P
pi_151336194
Wordt het nog iets met mijn winterbloemkool (gezaaid juni 2014) die nog steeds geen zichtbare bloem hebben?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 3 april 2015 @ 20:13:24 #177
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151338677
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 19:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wordt het nog iets met mijn winterbloemkool (gezaaid juni 2014) die nog steeds geen zichtbare bloem hebben?
Das wel vreemd. Post eens een foto
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_151356620
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2015 20:13 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Das wel vreemd. Post eens een foto
Hoe? Ik heb dat nog nooit gedaan. Met google wordt ik niet wijzer, alle gratis websites werken niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 4 april 2015 @ 14:00:58 #179
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151356750
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2015 20:13 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Das wel vreemd. Post eens een foto
http://imgur.com/uafbCSt
http://imgur.com/kdDplzH
Knip en plak zelf maar de link in je browser, ik krijg dit niet voor elkaar :?

vorig jaar juni gezaaid en alle bloemkolen zien er zo uit. Ik heb er ongeveer 10.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151361174
Zo, net terug. Bergen onkruid er weer uit, nu wat netter en meer wortels dus hopelijk effectiever. Verder, sla, bieten, spitskool, koolrabi, wortel en ui geplant, schema gemaakt wat waar gaat enzo. Yeah. Hopelijk morgen ook weer even.
pi_151362202
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 16:46 schreef Koettie het volgende:
Zo, net terug. Bergen onkruid er weer uit, nu wat netter en meer wortels dus hopelijk effectiever. Verder, sla, bieten, spitskool, koolrabi, wortel en ui geplant, schema gemaakt wat waar gaat enzo. Yeah. Hopelijk morgen ook weer even.
Mooi weer he? Hopelijk blijft het zo een tijdje.

Ik heb net ijsbergsla en rode kool buiten gezet. Zonnebloemen gezaaid buiten en wat onkruid verwijderd.
Mijn bieten en wortelen komen al mooi op. Eerste rij sprieten al gespot. *O*
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151363464
Nou, was hier nog wel fris en soms een buitje maar verder geen tijd deze week dus moest wel eventjes.
pi_151411647
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 09:26 schreef Suikertante het volgende:
Waar ik een vraag over heb zijn de groene bloemkool, bimi en spruiten. De kiemplantjes zijn nu tien cm hoog en de steeltejs zijn heeeeeeel dun met bovenaan de twee kiemblaadjes. Ze gaan dus nu allemaal liggen. Gaat dit wel goed?
De kool is waarschijnlijk doorgeschoten door te hoge temperatuur tijdens de kieming.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151411834
Doorschieten is het ongewenst in zaad schieten waardoor de plant niet lekker meer is. Dat lijkt me heel sterk.

Bedoel je fileren?

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 06-04-2015 11:06:47 ]
  maandag 6 april 2015 @ 10:32:09 #186
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151411846
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 10:18 schreef voederbietel het volgende:

[..]

De kool is waarschijnlijk doorgeschoten door te hoge temperatuur tijdens de kieming.
Ze xijn gaan strekken door te weinig licht / hoge temperatuur.
Je moet ze verspenen en 9 cm fiep zetten.
Dus tot aan de kiembladeren in de aarde.

Succes!
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  maandag 6 april 2015 @ 10:32:33 #187
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151411852
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 10:32 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Ze zijn gaan strekken door te weinig licht / hoge temperatuur.
Je moet ze verspenen en 9 cm fiep zetten.
Dus tot aan de kiembladeren in de aarde.

Succes!
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  maandag 6 april 2015 @ 10:38:25 #188
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151411938
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

http://imgur.com/uafbCSt
http://imgur.com/kdDplzH
Knip en plak zelf maar de link in je browser, ik krijg dit niet voor elkaar :?

vorig jaar juni gezaaid en alle bloemkolen zien er zo uit. Ik heb er ongeveer 10.
Ze zouden in het vroege voorjaar een kool moeten ontwikkelen.
Misschien door de zachte winter in de war?

De eerste foto. Komt daar geen kool in?
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_151412065
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 10:32 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Ze xijn gaan strekken door te weinig licht / hoge temperatuur.
Je moet ze verspenen en 9 cm fiep zetten.
Dus tot aan de kiembladeren in de aarde.

Succes!
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 10:32 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

dank je wel
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151412119
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 10:31 schreef Elleska het volgende:
Doodschieten is het ongewenst in zaad schieten waardoor de plant niet lekker meer is. Dat lijkt me heel sterk.

Bedoel je fileren?
Het in zaad schieten gebeurt pas het jaar daar op.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151412189
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 10:38 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Ze zouden in het vroege voorjaar een kool moeten ontwikkelen.
Misschien door de zachte winter in de war?

De eerste foto. Komt daar geen kool in?
Ik heb voorzichtig de bladeren weg gebogen zonder dat ze stuk gingen maar ik zag geen kool. Ik zag alleen maar nog meer gekrulde bladeren die zo klein zijn dat ik ze niet meer kan ombuigen zonder dat ze stuk gaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151412416
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 10:49 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Het in zaad schieten gebeurt pas het jaar daar op.
precies. Dat wordt doorschieten genoemd.
Wat de foto laat zien is fileren.
pi_151412430
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 11:04 schreef Elleska het volgende:

[..]

precies. Dat wordt doodschieten genoemd.
Wat de foto laat zien is fileren.
ok
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151412748
Ik heb trouwens "Tiny Tim' cherry tomaatjes, maar vind hele tegenstrijdige dingen over in welke potmaat die moet. Ga ze niet meer in de tuin zetten, tomaten gingen nooit goed en vorig jaar had ik van 4 struiken maar 1 mooie tomaat. Teveel water denk ik. :P
  maandag 6 april 2015 @ 12:04:44 #195
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151413544
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 11:21 schreef Koettie het volgende:
Ik heb trouwens "Tiny Tim' cherry tomaatjes, maar vind hele tegenstrijdige dingen over in welke potmaat die moet. Ga ze niet meer in de tuin zetten, tomaten gingen nooit goed en vorig jaar had ik van 4 struiken maar 1 mooie tomaat. Teveel water denk ik. :P
als je denkt dat ze te nat staan, kan je plaatselijk de grond ophogen met 20-30 cm.
Dan zal hij wat drogere voetjes hebben.
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_151414660
Ach, zet ze nu gewoon in de achtertuin. Stuk warmer ook dan in de moestuin!
pi_151414987
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 12:52 schreef Koettie het volgende:
Ach, zet ze nu gewoon in de achtertuin. Stuk warmer ook dan in de moestuin!
Ik zou tot volgend weekend wachten met tomaten buiten te zetten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151415060
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou tot volgend weekend wachten met tomaten buiten te zetten.
Ja, dat sowieso. Moet wel warmer zijn. Maar moet potten halen en twijfel over de maat.
pi_151416685
Zo, alles omgehaald en onkruid eruit. Wilgentenen matten geplaatst tegen een ontzettend lelijke schutting van de achterburen.
Van de week de bonen naar buiten gooien en sla, radijs, rode biet, wortels en uien zaaien.
pi_151431031
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 14:15 schreef Angelfrouk het volgende:
Zo, alles omgehaald en onkruid eruit. Wilgentenen matten geplaatst tegen een ontzettend lelijke schutting van de achterburen.
Van de week de bonen naar buiten gooien en sla, radijs, rode biet, wortels en uien zaaien.
Voor bonen is het nog wel wat koud hoor.
Tenzij je tuinbonen bedoelt
pi_151431600
Eindelijk begin het buiten wat warmer te worden. Ben eindelijk begonnen met zaaien.
Van het weekend behoorlijk wat bedden klaar gemaakt. Wortel, ui, sjalot, spinazie, erwten en tuinboon gezaaid. In de kas staan sla en in potjes de kolen. Dit jaar geen kolen in de koude grond gezaaid, de slakken vond ik vorig jaar net iets te hongerig.
pi_151440857
Ik heb zaterdag ook weer wat gezaaid...

Rode ui/bos ui/radijs/sla/rucola/spinazie
En dat alles zit onder een mooie tunnel, dus ik hoop dat het goed op komt
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151476172
Ik was er even tussenuit en zie nu jullie tips over fileren, daar had ik nog nooit van gehoord! Bedankt, ik ga ze gauw ingraven ^O^

Verder was vannacht voorlopig de laatste nacht met temperaturen rond of onder nul, dus ik ga zo naar de tuin om wat dingen in de volle grond te zetten. Tis nu echt begonnen! :)
  woensdag 8 april 2015 @ 10:46:25 #204
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_151477167
Ik heb gisteren de uien gepoot, prei wil ik zaaien, kan dat in hetzelfde vak of liever een vak verderop?
pi_151490556
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 10:01 schreef Suikertante het volgende:
Ik was er even tussenuit en zie nu jullie tips over fileren, daar had ik nog nooit van gehoord! Bedankt, ik ga ze gauw ingraven ^O^

Verder was vannacht voorlopig de laatste nacht met temperaturen rond of onder nul, dus ik ga zo naar de tuin om wat dingen in de volle grond te zetten. Tis nu echt begonnen! :)
In mei kan het nog flink vriezen aan de grond in de nacht. Ik heb weleens -10 gehad.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151494788
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 18:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In mei kan het nog flink vriezen aan de grond in de nacht. Ik heb weleens -10 gehad.
Ja dat kan nog verrassend koud zijn!
Maar dan zijn ze wel een klein beetje gewend aan t buiten staan, ik heb wat peulvruchten voorgezaaid en de overgang van binnen naar vorst leek me te groot.
pi_151509963
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 10:46 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb gisteren de uien gepoot, prei wil ik zaaien, kan dat in hetzelfde vak of liever een vak verderop?
Kan qua combinatie gewoon langs elkaar, dus dat is geen probleem hoor
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 9 april 2015 @ 11:38:16 #208
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_151510136
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 11:31 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Kan qua combinatie gewoon langs elkaar, dus dat is geen probleem hoor
Bedankt, dan laat ik daar een stukje vrij, zag op het zakje dat het nog een beetje vroeg is om prei nu al in de volle grond te zaaien, ik wacht daarom maar tot eind van de maand.

Ik wil 't dit jaar bij eenvoudige groenten houden: broccoli, erwten, sperziebonen, courgette, prei en uien.
Het is pas m'n tweede moestuinjaar, dus ik ben nog zowat blanco qua ervaring. Erwten ging vorig jaar heel goed, alleen had ik er veel te weinig naar mijn zin, courgette hadden we drie planten en daar was met ons gezin niet tegenop te eten, ook dat gaan we anders doen. :)
pi_151510368
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2015 11:38 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bedankt, dan laat ik daar een stukje vrij, zag op het zakje dat het nog een beetje vroeg is om prei nu al in de volle grond te zaaien, ik wacht daarom maar tot eind van de maand.

Ik wil 't dit jaar bij eenvoudige groenten houden: broccoli, erwten, sperziebonen, courgette, prei en uien.
Het is pas m'n tweede moestuinjaar, dus ik ben nog zowat blanco qua ervaring. Erwten ging vorig jaar heel goed, alleen had ik er veel te weinig naar mijn zin, courgette hadden we drie planten en daar was met ons gezin niet tegenop te eten, ook dat gaan we anders doen. :)
Boontjes zijn ook leuk en makkelijk :Y
  donderdag 9 april 2015 @ 12:12:58 #210
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_151511207
Ik heb de prei trouwens wel al buiten staan.. Ben benieuwd! De bosui begint trouwens ook mooi te groeien.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_151513234
ga vanavond de folie kas opbouwe , heb gister fundering gemaakt , even alles goed vast zetten met palen in de grond en dan moet de kas een orkaan kunnen weerstaan
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_151513833
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2015 11:38 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bedankt, dan laat ik daar een stukje vrij, zag op het zakje dat het nog een beetje vroeg is om prei nu al in de volle grond te zaaien, ik wacht daarom maar tot eind van de maand.

Ik wil 't dit jaar bij eenvoudige groenten houden: broccoli, erwten, sperziebonen, courgette, prei en uien.
Het is pas m'n tweede moestuinjaar, dus ik ben nog zowat blanco qua ervaring. Erwten ging vorig jaar heel goed, alleen had ik er veel te weinig naar mijn zin, courgette hadden we drie planten en daar was met ons gezin niet tegenop te eten, ook dat gaan we anders doen. :)
Met prei zou ik ook wachten.. Sperziebonen ook pas rond mei (wel super simpel, maar heeerlijk!).
Sla, andijvie en worteltjes zijn ook super eenvoudig.

Spinazie trouwens ook, maar dan heb je wel wat meer ruimte nodig omdat het in de pan zo hard slinkt (wel super lekker!)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151545140
Bij de lidl fruitboompjes gekocht en rode bessenstruiken, + 3 potten waar ze in kunnen. Net online gezien dat de fruitboompjes kersen en pruimen zelfbestuivend zijn O+ ( stond er niet bij )

Nu even gaten boren in de mooie potten ^O^

oh en gratis 20l potgrond bij 15 euro besteding in de winkel zelf aan boodschappen maar ook voor de plantjes, heb 2 gratis zakken :D
pi_151571074
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 21:14 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Voor bonen is het nog wel wat koud hoor.
Tenzij je tuinbonen bedoelt
Ik weet het, maar ze waren onderhand bijna een meter hoog. Weer veel te vroeg gezaaid...
Gisteren toch maar naar buiten gedaan, op hoop van zegen. Vandaag nog wat planten/zaaien.
pi_151571104
de spinazie komt op *O*
helemaal niet echt handig voor mijn kleine bak om spinazie te doen natuurlijk, is net genoeg voor 1 salade, maar goed, het is wel leuk :Y
pi_151571842
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 12:15 schreef Aloria het volgende:
Bij de lidl fruitboompjes gekocht en rode bessenstruiken, + 3 potten waar ze in kunnen. Net online gezien dat de fruitboompjes kersen en pruimen zelfbestuivend zijn O+ ( stond er niet bij )

Nu even gaten boren in de mooie potten ^O^

oh en gratis 20l potgrond bij 15 euro besteding in de winkel zelf aan boodschappen maar ook voor de plantjes, heb 2 gratis zakken :D
kersen zijn in mindere maten zelfbestuivend en je krijgt veel betere resultaten met kruisbestuiving. Helaas moet je dan wel de goede soort kers in je buurt hebben staan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kers_%28fruit%29
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 09:39 schreef Sunnythesun het volgende:
de spinazie komt op *O*
helemaal niet echt handig voor mijn kleine bak om spinazie te doen natuurlijk, is net genoeg voor 1 salade, maar goed, het is wel leuk :Y
Daarom begin ik niet aan spinazie. Neemt teveel ruimte in, wat ik ook kan gebruiken voor groenten die na koken meer opbrengst hebben.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 09:37 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Ik weet het, maar ze waren onderhand bijna een meter hoog. Weer veel te vroeg gezaaid...
Gisteren toch maar naar buiten gedaan, op hoop van zegen. Vandaag nog wat planten/zaaien.
vorig jaar deed ik dit ook midden april en dat ging goed. Dit jaar doe ik het niet, omdat dit voorjaar flink kouder is dan vorig jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151584742
Hm, heb m'n pronkbonen te vroeg voorgezaaid denk ik. Ze zijn nu al flink hoog.
pi_151601932
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 19:06 schreef Koettie het volgende:
Hm, heb m'n pronkbonen te vroeg voorgezaaid denk ik. Ze zijn nu al flink hoog.
Door ze uit de zon te houden en zoveel mogelijk koud te zetten kun je ze wel een stukje remmen denk ik. Of gewoon de gok nemen.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  zondag 12 april 2015 @ 18:46:35 #219
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_151618204
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 09:39 schreef Sunnythesun het volgende:
de spinazie komt op *O*
helemaal niet echt handig voor mijn kleine bak om spinazie te doen natuurlijk, is net genoeg voor 1 salade, maar goed, het is wel leuk :Y
Mijn ronde worteltjes komen op *O* nu moet ik ze volgens mij uitdunne n want het zijn er veel te veel.

Ook de pluksla, veldsla doet het goed. Vandaag 4 plantjes rucola sla geplant ben benieuwd hoeveel ik daarvan kan plukken.
Rayen 2½ jaar!
pi_151619144
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 09:15 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Door ze uit de zon te houden en zoveel mogelijk koud te zetten kun je ze wel een stukje remmen denk ik. Of gewoon de gok nemen.
Ja hm, wat zou jij doen? Kan ze wel uit de zon zetten maar is dat niet slecht voor de plantjes/oogst straks?
pi_151621089
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:09 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja hm, wat zou jij doen? Kan ze wel uit de zon zetten maar is dat niet slecht voor de plantjes/oogst straks?
voor bonen geldt dat ze mei niet mogen zien. Als je die regel in het oog houdt is het advies niet gek.
Normaal zaai je niet eerder als begin mei.
pi_151621218
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:09 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ja hm, wat zou jij doen? Kan ze wel uit de zon zetten maar is dat niet slecht voor de plantjes/oogst straks?
Ik zou ze denk ik gewoon planten en hopen dat er geen nachtvorst komt. Als die er wel komt heb je pech gehad en mag je overzaaien.

Maar ik denk niet dat het remmen van de plant nu veel invloed zal hebben op de verdere ontwikkeling van de plant later.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151621231
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:45 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

voor bonen geldt dat ze mei niet mogen zien. Als je die regel in het oog houdt is het advies niet gek.
Normaal zaai je niet eerder als begin mei.
Is ook alleen maar omdat bonen heel slecht tegen nachtvorst kunnen toch?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151621342
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:48 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Is ook alleen maar omdat bonen heel slecht tegen nachtvorst kunnen toch?
ja en de ijsheiligen zijn niet echt heilig. Vorig jaar 2 dagen na de ijsheiligen hadden we ook nachtvorst....
pi_151621371
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:45 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

voor bonen geldt dat ze mei niet mogen zien. Als je die regel in het oog houdt is het advies niet gek.
Normaal zaai je niet eerder als begin mei.
Je kan ook binnen zaaien toch en vanaf half mei naar buiten? Dan begin je met een grotere bonenplant toch? Of heb ik iets stoms gedaan vandaag?
pi_151621431
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:52 schreef Puala het volgende:

[..]

Je kan ook binnen zaaien toch en vanaf half mei naar buiten? Dan begin je met een grotere bonenplant toch? Of heb ik iets stoms gedaan vandaag?
de kans is groot dat ze sliertig worden. Later zaaien op de goede plek geeft goede bonen. Een reden om eerder te zaaien is er eigenlijk iet.
pi_151621475
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:51 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ja en de ijsheiligen zijn niet echt heilig. Vorig jaar 2 dagen na de ijsheiligen hadden we ook nachtvorst....
Ik heb ze zelf al gezaaid omdat ik te ongeduldig ben en als we nachtvorst krijgen zaai ik ze wel over :P .
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151621505
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:54 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

de kans is groot dat ze sliertig worden. Later zaaien op de goede plek geeft goede bonen. Een reden om eerder te zaaien is er eigenlijk iet.
Het is wel aardig om vanaf dag 1 dag het kan ook daadwerkelijk een bonenplant in de tuin te hebben staan zodat je dan dus vroege bonen hebt toch?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151621531
Heb ze in de gang gezet, kijken of het iets remt. En voortaan niet meer (zo vroeg iig) zaaien dus!
pi_151621586
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:55 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Het is wel aardig om vanaf dag 1 dag het kan ook daadwerkelijk een bonenplant in de tuin te hebben staan zodat je dan dus vroege bonen hebt toch?
dan had je beter erwten of capucijners kunnen zaaien. De peulvruchten kunnen wel tegen vorst.
pi_151621641
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:57 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

dan had je beter erwten of capucijners kunnen zaaien. De peulvruchten kunnen wel tegen vorst.
Dat las ik laatst ja! Maar die heb ik niet om ik boontjes veel leuker vind.

Maar ik bedoel, als je 15 mei je bonen naar buiten doet, kan het leuker zijn om dan al voor gekweekte bonenplantjes te zetten ipv bonen te zaaien toch?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151621707
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:59 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Dat las ik laatst ja! Maar die heb ik niet om ik boontjes veel leuker vind.

Maar ik bedoel, als je 15 mei je bonen naar buiten doet, kan het leuker zijn om dan al voor gekweekte bonenplantjes te zetten ipv bonen te zaaien toch?
begin mei kan ik mijn bonen ook zaaien (buiten) die halen jouw voorgekweekte met gemak in. Er is geen voordeel van het eerder zaaien van bonen.
pi_151621746
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:01 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

begin mei kan ik mijn bonen ook zaaien (buiten) die halen jouw voorgekweekte met gemak in. Er is geen voordeel van het eerder zaaien van bonen.
Ho ho rustig maar, het is geen wedstrijd.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151621793
quote:
10s.gif Op zondag 12 april 2015 20:02 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Ho ho rustig maar, het is geen wedstrijd.
nee daarom heeft het voorzaaien van bonen ook geen nut. Geduld in de moestuin is een schone zaak.
pi_151621871
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:03 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

nee daarom heeft het voorzaaien van bonen ook geen nut. Geduld in de moestuin is een schone zaak.
Je ziet verder ook helemaal geen voordelen in het poten van een sterke, weerbare plant t.o.v. het zaaien van een zaadje waar het nog maar de vraag van is of 'ie opkomt, zeker gezien bonen ook met evenveel liefde door net te veel vocht verrotten?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151621990
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:04 schreef voederbietel het volgende:

[..]

Je ziet verder ook helemaal geen voordelen in het poten van een sterke, weerbare plant t.o.v. het zaaien van een zaadje waar het nog maar de vraag van is of 'ie opkomt, zeker gezien bonen ook met evenveel liefde door net te veel vocht verrotten?
mijn ervaring is dat de planten niet sterker worden (althans de bonen). De meeste planten hebben gewoon hun tijd en jaargetijde nodig.
En verrotting kun je met een oudere plant ook niet voorkomen.
pi_151622102
zijn het wel sterke weerbare planten? bij bonen die te donker staan (grote kans binnen...) zitten de bladen verder uit elkaar, van die lange slungelige planten, wat minder bonen betekend.

je wint er echt weinig tot niets mee. maar als dat jou die maand aanklooien met boontjes in huis waard is. dan moet je dat doen.
hier worden bonen half mei binnen voorkiemen en dan buiten gelegd. geen last van wegrottende bonen of bonen die niet opkomen.
pi_151622176
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:07 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

mijn ervaring is dat de planten niet sterker worden (althans de bonen). De meeste planten hebben gewoon hun tijd en jaargetijde nodig.
En verrotting kun je met een oudere plant ook niet voorkomen.
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:10 schreef Elleska het volgende:
zijn het wel sterke weerbare planten? bij bonen die te donker staan (grote kans binnen...) zitten de bladen verder uit elkaar, van die lange slungelige planten, wat minder bonen betekend.

je wint er echt weinig tot niets mee. maar als dat jou die maand aanklooien met boontjes in huis waard is. dan moet je dat doen.
hier worden bonen half mei binnen voorkiemen en dan buiten gelegd. geen last van wegrottende bonen of bonen die niet opkomen.
Ik heb ze voorgezaaid, zet ze overdag buiten en 's nachts binnen.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_151622276
ook nog een hoop gesleep dus...
ik wens je veel succes. zou mijn keuze iig niet zijn.
pi_151635679
Mij ook niet.. Bonen gewoon lekker volgende maand zaaien, en alles komt goed..

Beetje jammer dat ik nu de aanbieding van de lidl gemist heb, want ik zou best wel een klein appelboompje willen hebben namelijk ;(
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 13 april 2015 @ 07:58:38 #241
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_151635696
Oh het tomatenseizoen komt er bijna weer aan.

De sla groeit hier als zot hehe.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_151635744
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 07:56 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Mij ook niet.. Bonen gewoon lekker volgende maand zaaien, en alles komt goed..

Beetje jammer dat ik nu de aanbieding van de lidl gemist heb, want ik zou best wel een klein appelboompje willen hebben namelijk ;(
Kwam er ook te laat achter, wilde een kers. :(
pi_151635779
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 08:03 schreef Koettie het volgende:

[..]

Kwam er ook te laat achter, wilde een kers. :(
Ik ga er eind van de middagtoch nog even langs.. Wie weet..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151636867
Ik heb 2 weken geleden aardbeienplanten aangeschaft bij het tuincentrum en deze per 3 in van die balkon bakken van 60cm X 15cm gezet. Nu heb ik wat spullen verzameld om een tunnelboog te fabriceren om over de planten heen te zetten.

Adviseren jullie om de boog er nu al direct overheen te zetten of te wachten totdat de plant vruchten gaan produceren?
pi_151637694
Mijn advies is gewoon lekker zo laten staan zonder tunnelboog, want aardbeien hebben dat niet nodig, want nu groeien ze al goed... (kheb zelf ook ruim 50 planten in bato bakken staan, en nu beginnen ze het al goed te doen)

Als je toch een boog wil gebruiken, dan moet je dat nu doen voordat de planten vruchten gaan produceren.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151638155
Oké, geschatte opbrengst is toch wel hoger en betere kwaliteit van de vruchten met boog? De planten staan bij mij ook op een plat dak met aan 3 zijden een muur, ze staan dus maar een paar uurtjes maximaal in de zon, aan het einde van de dag. Ik heb nu alles al verzameld en een beetje klussen is ook leuk dus maak vanavond de boog klaar en zal hem dan direct eroverheen zetten. Voor volgend jaar dus wel aan te raden om direct boog over de planten te plaatsen?
pi_151638695
Met boog is de opbrengst niet hoger/beter vermoed ik zelf (misschien dat iemand anders hier meer over kan zeggen). Hooguit dat je eerder je aardbeien zult hebben, omdat het warmer is onder de boog.

Ik doe het nooit, en ieder jaar is de opbrengst zo hoog dat ik ze zelf niet opgegeten krijg... Daarom ook geen behoefte om het te proberen.

Zon maakt je aardbeitjes zoeter, maar is dat helemaal niet mogelijk voor je om ervoor te zorgen dat ze meer zon krijgen?

Wel zou ik een net er overheen maken als de aardbeien beginnen te komen, want vogels vinden ze ook heerlijk ;)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151639081
Eerder oogsten is niet het doel dat ik voor ogen heb, dus dat zou niet de reden zijn om de boog te plaatsen, het is meer mijn overweging omdat de planten niet veel in direct zonlicht staan en ze zo al beschermd zijn tegen de gulzigheid van de vogels. Ik heb geen andere plek om de planten neer te zetten, op zich zou dit geen probleem moeten zijn omdat een aardbeienplant een schaduwplant is toch?
pi_151644759
Aardbeien bedje onkruid vrij gemaakt, Nu 5 ruggen uien en 6 ruggen verschillende soorten aardappels straks in mei 2 ruggen wortels en 2 ruggen bonen planten.

De komkommers zijn ook allemaal boven gekomen en de eerste 5 cherry tomaatjes staat in de volle grond in de kas. ( komen er meer uit het zaai potje geef ik ze aan mijn moeder ) De sierkallebassen en pompoenen ook gezaaid in potjes + de zonnebloemen en stokrozen en rucula.

De sla doet het ook prima en in Mei kunnen we als het goed is de eerste verse aardappels van het jaar uit de grond halen in de kas ! hmmm O+
pi_151645024
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 11:00 schreef Boarderzip het volgende:
Eerder oogsten is niet het doel dat ik voor ogen heb, dus dat zou niet de reden zijn om de boog te plaatsen, het is meer mijn overweging omdat de planten niet veel in direct zonlicht staan en ze zo al beschermd zijn tegen de gulzigheid van de vogels. Ik heb geen andere plek om de planten neer te zetten, op zich zou dit geen probleem moeten zijn omdat een aardbeienplant een schaduwplant is toch?
Tegen vogels zou ik persoonlijk gewoon een netje gebruiken ipv tunnelfolie.. Daarvoor kun je natuurlijk wel gewoon de bogen gebruiken :)

Maar dat je planten niet een halve dag zon hebben is opzich geen probleem. Ze willen toch wel groeien en aardbeien geven
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151645850
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 14:24 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Tegen vogels zou ik persoonlijk gewoon een netje gebruiken ipv tunnelfolie.. Daarvoor kun je natuurlijk wel gewoon de bogen gebruiken :)

Maar dat je planten niet een halve dag zon hebben is opzich geen probleem. Ze willen toch wel groeien en aardbeien geven
Bedankt voor de adviezen, ik ga vanavond aan de slag!
pi_151652426
Doen komkommers het goed in een pot?
pi_151652900
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 18:20 schreef Teslynd het volgende:
Doen komkommers het goed in een pot?
ja maar neem wel een ruime pot. En hou er rekening mee dat je veel water moet gaan geven, dus geen kleine schotel eronder maar een grote en diepe anders droogt de plant snel uit.
pi_151654936
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 18:33 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ja maar neem wel een ruime pot. En hou er rekening mee dat je veel water moet gaan geven, dus geen kleine schotel eronder maar een grote en diepe anders droogt de plant snel uit.
Bedankt, dus ruime schotel erbij zoeken. Heeft het ook veel voeding nodig?
pi_151654989
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 19:25 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Bedankt, dus ruime schotel erbij zoeken. Heeft het ook veel voeding nodig?
die planten hebben veel water en voeding nodig. Ik gooi er af en toe een handje koemestkorrel bij.
pi_151656105
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 19:26 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

die planten hebben veel water en voeding nodig. Ik gooi er af en toe een handje koemestkorrel bij.
Ok, ik ga het proberen.
  maandag 13 april 2015 @ 20:26:57 #257
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_151657581
de eerste zaaironde staat sinds gister in de kas



enige wat ze nu moeten is groeien , zijn in totaal 40 verschillende soorten chilli's nu

lijkt me eerst voldoende

[ Bericht 4% gewijzigd door Thezappa op 13-04-2015 20:40:39 ]
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_151659601
Vanavond aan de slag geweest, zie hier het resultaat:





En kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe, de bladeren zien er zo uit:

pi_151669300
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 19:26 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

die planten hebben veel water en voeding nodig. Ik gooi er af en toe een handje koemestkorrel bij.
Toch nog een vraag over de komkommers. Meteen in een volle emmer of net als aardappels eerst de emmer tot de helft vullen en dan onder het groeien aanaarden?
pi_151669732
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 06:43 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Toch nog een vraag over de komkommers. Meteen in een volle emmer of net als aardappels eerst de emmer tot de helft vullen en dan onder het groeien aanaarden?
aanaarden doe je alleen met aardappels. De plant krijgt dan een groter wortelstelsel waardoor je meer aardappels krijgt.
Aangezien komkommers aan de plant zelf groeien en niet aan de wortels heeft dat geen nut. Bij komkommers moet je blijven oogsten voor meer opbrengst. Zodra de plant het idee krijgt dat hij zaad heeft gevormd dan stopt hij.
Ditzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de courgette en de augurk.
Laat de komkommer ook niet zo groot worden als in een nederlandse supermarkt. Dat is zonde, de smaak wordt beter als die kleiner is. En uiteindelijk heb je meer dan wanneer je ze groot laat worden.

Bij de moestuinwedstrijd van de eo werden de courgettes zelfs zo groot als een vinger geoogst.
pi_151671583
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 21:07 schreef Boarderzip het volgende:
Vanavond aan de slag geweest, zie hier het resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe, de bladeren zien er zo uit:

[ afbeelding ]
Als ze net in de pot gegaan zijn, dan kan het wel eens gebeuren.. Gewoon even aan zien wat ie doet, maar et zou normaliter gewoon moeten groeien.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151674586
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:26 schreef Thezappa het volgende:
...zijn in totaal 40 verschillende soorten chilli's nu

lijkt me eerst voldoende
:D Wow! Misschien overheen gelezen, maar vanwaar deze diversiteit?
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:09:50 #263
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_151674706
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:04 schreef Suikertante het volgende:

[..]

:D Wow! Misschien overheen gelezen, maar vanwaar deze diversiteit?
eet graag pepers hahah
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 14 april 2015 @ 20:51:20 #264
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_151690569
Weken jullie de zaden van bietjes voor?
Dit, dus.
pi_151692017
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:51 schreef Buitendam het volgende:
Weken jullie de zaden van bietjes voor?
Niet gedaan en het is al opgekomen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151697185
Zijn jullie bekend met biologische moestuingrond van Pokon? Ik vraag me af hoe biologisch dat is.
pi_151700448
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 23:21 schreef Teslynd het volgende:
Zijn jullie bekend met biologische moestuingrond van Pokon? Ik vraag me af hoe biologisch dat is.
Kijk en huiver....
http://keuringsdienstvanw(...)everingen/16-01-2014
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151700686
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:09 schreef Thezappa het volgende:

[..]

eet graag pepers hahah
Goede reden ^O^
Maak je er ook sambal van?
pi_151701594
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 07:50 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Goede reden ^O^
Maak je er ook sambal van?
ja van alles , in zuur , wodka , chutneys en gewoon zo over al door
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_151710607
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 23:21 schreef Teslynd het volgende:
Zijn jullie bekend met biologische moestuingrond van Pokon? Ik vraag me af hoe biologisch dat is.
Ik doe dat nooit. Ik doe alleen compost (gratis van de gemeente en zelf gemaakt) en mestkorrels. Eventueel wat bemeste tuinaarde van de bouwmarkt.

Ik weet niet of de moestuingrond biologisch is. Dat hangt ervanaf wat jij biologisch vind, want dat is een term waar iedereen andere ideeen over heeft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 15 april 2015 @ 15:42:19 #271
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_151711589
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 23:21 schreef Teslynd het volgende:
Zijn jullie bekend met biologische moestuingrond van Pokon? Ik vraag me af hoe biologisch dat is.
Ik heb moestuingrond van die "Jelle en zijn moestuin". Kost wel wat ;( maar het slaat niet echt vast en houdt goed water vast. Is een mix van 3 componenten
Ideaal voor mijn moestuin-bloembakken
Ik heb nog 4 zakken over dus als iemand interesse heeft ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_151713224
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 15:42 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik heb moestuingrond van die "Jelle en zijn moestuin". Kost wel wat ;( maar het slaat niet echt vast en houdt goed water vast. Is een mix van 3 componenten
Ideaal voor mijn moestuin-bloembakken
Ik heb nog 4 zakken over dus als iemand interesse heeft ;)
Dat is mij te duur. Mestkorrels en tuinaarde werken bij mij net zo goed.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151713929
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 15:42 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik heb moestuingrond van die "Jelle en zijn moestuin". Kost wel wat ;( maar het slaat niet echt vast en houdt goed water vast. Is een mix van 3 componenten
Ideaal voor mijn moestuin-bloembakken
Ik heb nog 4 zakken over dus als iemand interesse heeft ;)
Omgeving Utrecht, per fiets.
  woensdag 15 april 2015 @ 21:08:24 #274
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_151722762
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 17:11 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Omgeving Utrecht, per fiets.
Bergen op Zoom, 8 euro per zak
Stap maar op je fiets :P
Rayen 2½ jaar!
pi_151727333
Dan is Intratuin toch wel dichterbij.

Heeft een vervelende herindeling gekregen. Twee lange stroken voor heen en terug. Geen overzicht op de ruimte/strook waar je bent door alternerende plafondhoge dwarswanden. De tussendeuren zijn gesloten, lijken nu nooddeuren geworden te zijn. Het is de bedoeling dat je de hele ruimte doorloopt om leuk te winkelen, maar ik was al moe van de lege zware kar en chagrijning van het opgeslotene in de eindeloos lange, onoverzichtelijke strook en heb nergens anders naar gekeken dan naar hoe kom ik hier weg!!!

De flamingo's doen het nog steeds (hebben er 40 jaar opzitten) en de grote vogel (kaketoe?) die er even lang zit, heeft er 2 maatjes bijgekregen. Had de camera niet mee.

Ow, betrap ik mezelf. Ik heb dus toch wel nog ergens anders naar gekeken, nl. naar de vogels.

[ Bericht 3% gewijzigd door Teslynd op 15-04-2015 23:03:42 ]
  donderdag 16 april 2015 @ 00:08:22 #276
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151730002
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:39 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Bedankt. Dit soort info is nuttig. De vraag is zo'n beetje: hoe maken ze die andere kleuren, gaat dat zonder veranderingen in de nutte stoffen waarvoor het huidige groente/fruit kennen. Heeft elke peen caroteen en is dat alleen in peen of ook in bv. schorseneren, maar dachten we daar nooit aan door de andere kleur?
omgevingfactoren; temp, zon, grondstoffen..
  donderdag 16 april 2015 @ 00:26:33 #277
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151730389
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 19:48 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Even iets exotisch proberen ( heb toch een kleine verwarmde kas)

Ik heb een nootmuskaatnoot. Ik wil deze ontkiemen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Iemand ervaring?
Lijkt me dan zo een noot niet 1,2,3 ontkiemt
glas lauw water, iedere dag verversen, op donkere plek neerzetten, in keukenkastje oid

na 3-7 dagen kun je hem kraken, kan werken, soms niet
  donderdag 16 april 2015 @ 00:28:08 #278
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151730421
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 19:26 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

die planten hebben veel water en voeding nodig. Ik gooi er af en toe een handje koemestkorrel bij.
koemest is af te raden voor eetbare producten, dan liever gecomposte kippenmest
pi_151730433
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 00:28 schreef fs180 het volgende:

[..]

koemest is af te raden voor eetbare producten, dan liever gecomposte kippenmest
Waarom is de salmonellastront wèl gezond?
  donderdag 16 april 2015 @ 00:31:09 #280
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151730468
ik zeg toch niet verse?
pi_151730574
quote:
18s.gif Op donderdag 16 april 2015 00:31 schreef fs180 het volgende:
ik zeg toch niet verse?
Maar als ik koemest in de bloembakken doe, dan ben ik toch niet net op een boerderij wezen scheppen?
pi_151732202
Wat is de reden daar achter fs180?
Want net als vijgen/bessen hebben graag wat zure grond, en dat doe ik nu ook dmv wat extra koemest korrels.. (wordt de grond nog zuurder van, dan alleen met wat turfmolm)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_151734056
Ook nog nooit gehoord dat koemestkorrels niet goed zijn
pi_151736594
koemestkorrel zei ik daarom ook en niet koemest......

Verse mest is geen geval goed. Daar zitten te veel ammoniak in wat voor verbranding van je gewassen zorgt. Dat geldt voor alle verse mest, paard, koe, kip, enz.

Mest wat langer heeft gelegen kun je wel gebruiken en is beter dan de korrel. Je doet daarmee ook aan verbetering van de luchtigheid van de bodem.
pi_151743940
Ik ben vandaag met een klein moestuintje begonnen. Ik zag bij de Lidl potgrond voor een euro, dus gelijk 2 zakken meegenomen. Ik had er geen rekening mee gehouden dat het kiezen van de grond al belangrijk is. Nu lees ik dat universele potgrond niet geschikt is om te zaaien. Is dat echt zo? Wat als ik gewoon een extra voedingsmiddel toevoeg ofzo.
  donderdag 16 april 2015 @ 16:34:23 #286
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151745857
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 09:47 schreef Elleska het volgende:
Ook nog nooit gehoord dat koemestkorrels niet goed zijn
niet niet goed, beter
  donderdag 16 april 2015 @ 16:35:17 #287
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151745880
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 07:12 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wat is de reden daar achter fs180?
Want net als vijgen/bessen hebben graag wat zure grond, en dat doe ik nu ook dmv wat extra koemest korrels.. (wordt de grond nog zuurder van, dan alleen met wat turfmolm)
voor blauw bessen gebruik ik houtsnippers, wel met kippenmest voor de N
  donderdag 16 april 2015 @ 16:35:46 #288
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151745898
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 11:14 schreef Oceanonix het volgende:
koemestkorrel zei ik daarom ook en niet koemest......

Verse mest is geen geval goed. Daar zitten te veel ammoniak in wat voor verbranding van je gewassen zorgt. Dat geldt voor alle verse mest, paard, koe, kip, enz.

Mest wat langer heeft gelegen kun je wel gebruiken en is beter dan de korrel. Je doet daarmee ook aan verbetering van de luchtigheid van de bodem.
klopt, nooit verse mest gebruiken
pi_151746117
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:24 schreef pennedop2 het volgende:
Ik ben vandaag met een klein moestuintje begonnen. Ik zag bij de Lidl potgrond voor een euro, dus gelijk 2 zakken meegenomen. Ik had er geen rekening mee gehouden dat het kiezen van de grond al belangrijk is. Nu lees ik dat universele potgrond niet geschikt is om te zaaien. Is dat echt zo? Wat als ik gewoon een extra voedingsmiddel toevoeg ofzo.
in zaaigrond zit juist minder voeding
pi_151746172
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 16:34 schreef fs180 het volgende:

[..]

niet niet goed, beter
de quote ging over koemestkorrels en jij begint erover dat het af te raden is bij eetbare producten. maar blijkbaar bedoel jij geen koemestkorrels??
  donderdag 16 april 2015 @ 16:48:01 #291
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151746254
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 16:45 schreef Elleska het volgende:

[..]

de quote ging over koemestkorrels en jij begint erover dat het af te raden is bij eetbare producten. maar blijkbaar bedoel jij geen koemestkorrels??
dat ging voornamelijk over de kwaliteit

ik verplicht je niets :')
pi_151746493
ik ben gewoon benieuwd waarom het af te raden is volgens jou.
pi_151747297
Ik vraag me nog steeds af waarom koemest niet op eetplanten moeten en kippenmest er wel op mag.

Het is wel nieuw voor me, dat koemest verzuurt.
Heeft (na een tijdje) kalk strooien zin tegen verzuring? Het lijkt overigens wel dat de kalkkorrels niet oplossen. Een jaar later zie ik ze nog liggen.
pi_151749750
Ik doe al jaren koemestkorrels van de tuincentra. Mijn vader doet al deccenia lang gedroogde koemest en af en toe korrels.

Nooit een slechte oogst gehad.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 17:28 schreef Teslynd het volgende:
Heeft (na een tijdje) kalk strooien zin tegen verzuring? Het lijkt overigens wel dat de kalkkorrels niet oplossen. Een jaar later zie ik ze nog liggen.
Ik strooi standaard elk voorjaar kalk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151750108
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:24 schreef pennedop2 het volgende:
Ik ben vandaag met een klein moestuintje begonnen. Ik zag bij de Lidl potgrond voor een euro, dus gelijk 2 zakken meegenomen. Ik had er geen rekening mee gehouden dat het kiezen van de grond al belangrijk is. Nu lees ik dat universele potgrond niet geschikt is om te zaaien. Is dat echt zo? Wat als ik gewoon een extra voedingsmiddel toevoeg ofzo.
Ik heb ooit in potgrond gezaaid en er kwam bijna niks op. :N
Potgrond hoort zowiezo niet thuis in een moestuin :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151755154
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:24 schreef pennedop2 het volgende:
Ik ben vandaag met een klein moestuintje begonnen. Ik zag bij de Lidl potgrond voor een euro, dus gelijk 2 zakken meegenomen. Ik had er geen rekening mee gehouden dat het kiezen van de grond al belangrijk is. Nu lees ik dat universele potgrond niet geschikt is om te zaaien. Is dat echt zo? Wat als ik gewoon een extra voedingsmiddel toevoeg ofzo.
Om te zaaien heb je arme grond nodig. Zaai- en stekgrond is turf met zand. De energie komt uit het zaad zelf. Na het ontkiemen heb je een boreling die nog geen sterke voeding verdraagt. De eerste twee blaadjes zijn de kiemblaadjes.

Zand is zand, aarde is geen zand. Probeer om de termen meteen goed in te gebruiken en ook meteen de Latijnse namen te leren.

Zand kopen kan nog een probleem zijn. Het is in relatief kleine zakken te koop en is niet duur, maar zo'n zak weegt 25 kg. Ik krijg dat niet van de vloer, laat staan dat ik het kan meenemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Teslynd op 16-04-2015 21:33:53 ]
pi_151761839
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 21:26 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Om te zaaien heb je arme grond nodig. Zaai- en stekgrond is turf met zand. De energie komt uit het zaad zelf. Na het ontkiemen heb je een boreling die nog geen sterke voeding verdraagt. De eerste twee blaadjes zijn de kiemblaadjes.

Zand is zand, aarde is geen zand. Probeer om de termen meteen goed in te gebruiken en ook meteen de Latijnse namen te leren.

Zand kopen kan nog een probleem zijn. Het is in relatief kleine zakken te koop en is niet duur, maar zo'n zak weegt 25 kg. Ik krijg dat niet van de vloer, laat staan dat ik het kan meenemen.
Ik woon in de buurt van het strand dus daar zou ik heen kunnen rijden. Is het een optie om de bodem 50/50 zand/potgrond te maken?
pi_151762419
de meeste planten hebben niet zo'n hoge zouttollerantie.
pi_151764682
Laat staan de kiemplantjes.
Je rijdt dus naar een bouwmarkt voor schoon zand.
pi_151765099
Mijn munt gaat alweer dood -O- Een simpel klein potje van de intratuin en ik geef netjes water. Staat in een plantenbak waar vorig jaar een bloem in stond en waar ik een zak tuinaarde bovenin heb gekieperd. Ik snap het niet ;( Wat doe ik verkeerd?
pi_151777890
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:03 schreef Puala het volgende:
Mijn munt gaat alweer dood -O- Een simpel klein potje van de intratuin en ik geef netjes water. Staat in een plantenbak waar vorig jaar een bloem in stond en waar ik een zak tuinaarde bovenin heb gekieperd. Ik snap het niet ;( Wat doe ik verkeerd?
Misschien zitten er maden in de bak of andere beestjes die de wortels aanvreten.

Was het echt tuinaarde? Tuinaarde is om op te hogen, geen goede kwaliteit. Voor potten gebruik je potgrond. De ene bloem put de grond meer uit dan de andere.

Munt wil niet in de hete zon en mag niet uitdrogen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')