abonnement Unibet Coolblue
pi_150143503
Welkom in het Fot-fotowedstrijdtopic.
De bedoeling is dat er elke maand een onderwerp door de winnaar van de vorige maand word gepost. Vervolgens heeft iedereen 21 dagen om een foto te maken en nabewerken. Daarna stemmen de deelnemers welke foto de beste is.
De winnaar komt vervolgens met zijn/haar winnende foto in de OP te staan bij de winnende foto's.
De winnaar krijgt ook de eer om de opdracht voor de komende maand te kiezen.

Regels
De foto dient door deelnemer die hem post gemaakt en nabewerkt te zijn.
De foto dient tussen 1 maart 2015 en dag 21 (21 maart 23:59:59 is dus het laatste moment dat je kan insturen) van de maand genomen en gepost te zijn. (posten van je inzending dient in dit topic te komen)
De winnaar dient na 1 dag dat bekend is dat hij de winnaar is het thema bekend te maken.
Maximaal 1 foto per deelnemer.
Alleen deelnemers van deze maand mogen op de foto's van deze maand stemmen.
Met deelname verplicht je jezelf om vóór de 28ste van de maand te stemmen. (Uiterlijk tot de 27ste 23:59:59 dus.) Uiteraard het liefst zsm stemmen.
Wie niet stemt kent bij verstek het maximale aantal punten toe aan iedereen, behalve zichzelf.

Belangrijk!
Bij het stemmen graag de mooiste foto bovenaan je lijstje zetten. Dit om het tellen van de stemmen makkelijker te maken!

Qua stemmen lijkt het mij het makkelijkste om alle foto's in een rijtje te zetten, aflopend van beste tot minst goede. Met 4 deelnemers krijgt nummer 1 drie punten, nummer 2 twee punten en nummer drie 1 punt. Als er meer mensen meedoen gaat het aantal punten wat je uitdeelt dus omhoog, en als er minder meedoen gaat het aantal punten omlaag.
Het is dus de bedoeling om iedere deelnemer met punten te belonen, om uiteindelijk de laatste 1 punt te geven.
Uiteraard stem je niet op jezelf.

Het thema voor deze maand is verzonnen door Ener-G:

Het blijft lastig, een nieuw onderwerp verzinnen.. een onderwerp/thema waar zowel de beginner als de gevorderde wat mee kan.. regelmatig kom ik foto's tegen (ook in deze maandelijkse fotowedstrijd) zonder duidelijk onderwerp. Foto's waarvan je pas na heeeel lang kijken, of dankzij een bijschrift erachter komt wat de fotograaf wilde laten zien. Of je komt tot de conclusie dat de fotograaf dat zelf eigenlijk ook niet weet.

Het onderwerp voor de komende maand is daarom: Een. Een? Ja, Een.

Elke (goede) foto heeft een focuspunt nodig. Het onderwerp wat de aandacht trekt, en wat het verhaal vertelt.

De opdracht luidt: maak een foto van een onderwerp (object, persoon), zelf nader te bepalen. Niet meer, niet minder;
Het lijkt eenvoudig, maar het kan lastiger zijn dan je denkt!

De achtergrond is bijvoorbeeld minstens zo belangrijk als het onderwerp zelf. Een te drukke achtergrond kan afleiden, maar ook bijdragen aan de context. Een volledig witte/lege achtergrond kan uiteraard ook, maar wordt dat niet te saai? Gebruik compositie om het beeld naar je hand te zetten. Pontificaal centraal, of toch 'rule-of-thirds' iets meer uit het midden? DoF, perspectieflijnen, kleurcontrasten, kijklijnen, allemaal instrumenten om de aandacht naar je onderwerp te leiden. Gebruik lichtval. Of maak gebruik van contrast, al dan niet in je nabewerking.
Keuzes, keuzes. Soms sta je niet stil bij de keuzes die je (kan) maken voordat je op de sluiter drukt. Of de keuzes die je achteraf kan herleiden uit het eindresultaat. De uiteindelijke foto vertelt meer over de fotograaf dan je zou vermoeden.

Enkele voorbeelden:


Success!

* februari 2015: Lange Sluitertijd (Ener-G)
* januari 2015: Radio (MaGNeT)
* december 2014: Radio (OmeRon)
* november 2014: Herfst (DonAntoin)
* oktober 2014: Reflectie (Koelkastje)
* september 2014: Plezier (Koelkastje)
* augustus 2014: Poezen foto (Rioohhh)
* juli 2014: Het beslissende moment (Flipmoehoe)
* juni 2014: Straatfotografie (NorgeT)
* mei 2014: Naakt (SunChaser)
* april 2014: Werk (Sunchaser)
* Maart 2014: Contrast (Ener-G en Flipmoehoe)
* Februari 2014: vuur (Ener-G)
* Januari 2014: Voornemens (OmeRon)
* December 2013: Boerderij (Flipmoehoe)
* November 2013: Routine (Flipmoehoe)
* Oktober 2013: Water (Cee)
* September 2013: Sprookjesachtig (Schanulleke)
* Augustus 2013: Wind (liesje1979)
*Juli 2013: Groen (Lompehork)
*Juni 2013: Harig (Nielsgeode)
*Mei 2013: Kleur (Polariteit)
*April 2013: Lange sluitertijden (Baseball0)
*Maart 2013: Gouden uur (Nalbandian)
* Februari 2013: Lijnen (Sjiep)
* Januari 2013: Licht (TheoddDutchGuy)
* December 2012: Bokeh (Rebubbled)
* November 2012: Dieren (Sjiep)
* Oktober 2012: Herinneringen uit je jeugd (Sjiep)
* September 2012: Muziek (Rebubbled & Schanulleke)
* Augustus 2012: Horror (Cockwhale)
* Juli 2012: Urban (Rebubbled)
* Juni 2012: Zelfportret (Schanulleke?)
* Mei 2012: In het donker (Schanulleke)
* April 2012: Gezondheidszorg (CompuMess)
* Maart 2012: Electronica (Row-1)
* Februari 2012: Black & White (MrManuel)
* Januari 2012: Winter, maar geen landschap (problematiQue)
* December 2011: Minimaal en abstract (problematiQue)
* November 2011: Verkeerstromen (Compumess)
* Oktober 2011: Appel

Nog op en aanmerkingen? Voel je vrij om dat in het FB topic te melden

[ Bericht 0% gewijzigd door Ener-G op 28-02-2015 23:45:50 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_150143584
Een leuk onderwerp!
pi_150145000
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 14:04 schreef MaGNeT het volgende:
Een leuk onderwerp!
Leuk, hier ga ik eens goed over nadenken.... :)
pi_150147910
Dit gaat een leuke wedstrijd worden *O*!
Hmz...
pi_150158753
Eens kijken of ik deze maand er tijd voor heb.
pi_150158940
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 21:46 schreef m1st1g het volgende:
Eens kijken of ik deze maand er tijd voor heb.
Dit dus :)
Succes allemaal ^O^
pi_150163641
Er gaat iets niet goed in de OP met de lijst met winnaars :P
pi_150163823
fixed :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf maandag 2 maart 2015 @ 13:10:20 #9
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_150211780
Shit! Heb ik net de 27e een foto gemaakt die wel in dit thema zou passen.
Dan maar even verder denken voor eentje speciaal voor deze wedstrijd :D

Leuk thema! ^O^
  zaterdag 7 maart 2015 @ 02:53:58 #10
379283 LittleBrownie
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_150378048
Kan je veel kanten mee op, tof
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
pi_150378819
Ideetje, vanavond op pad :9
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 10:57:23 #12
74056 crew  ToT
pi_150380599
Hmm ik denk wel dat ik een idee heb. :)
Of wel meerdere eigenlijk.
Eentje is vrij moeilijk in de uitvoering, de ander is misschien weer vrij eenvoudig en moet ik zien op te leuken.
Oh wacht, ik denk dat ik daar ook al wel wat voor weet! :D

Ehhh....deels, in ieder geval! _O-
pi_150382771
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 02:53 schreef LittleBrownie het volgende:
Kan je veel kanten mee op, tof
Een kant. :+
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 16:04:54 #14
74056 crew  ToT
pi_150387144
Eerste opzetje van mijn idee uitgeprobeerd, en het kan best leuk gaan lukken! :Y
  zaterdag 7 maart 2015 @ 16:16:36 #15
379283 LittleBrownie
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_150387424
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 12:38 schreef Geo4kant het volgende:

[..]

Een kant. :+
:') :D
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
pi_150387882
Leuk om te lezen dat er ideeen ontstaan en plannen gemaakt worden, ben benieuwd naar de resultaten! :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 18:54:36 #17
74056 crew  ToT
pi_150391958
Schijt, mislukt! :')
Hmm is ook vrij lastig wat ik wil! _O-

Oh maar ik heb meteen een ideetje om het nog te verbeteren! :D
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 19:58:32 #18
74056 crew  ToT
pi_150394582

-O- Mislukt.
Het idee was dat eentje hiervan dus geen edelsteen is (de grootste; bergkristal, 70 jaar geleden in Idar-Oberstein geslepen).
Alleen krijg ik de spiegel waar het op ligt niet schoon en als ik een beetje rondloop, dwarrelt er weer van alles op.
Verder is focussen ongelooflijk moeilijk en heb je een heel klein diafragma nodig voor een voldoende scherptediepte, maar dan zit ik weer snel met een gebrek aan licht als ik een mooi spotlicht er op wil zetten.

Het eindresultaat is erg korrelig geworden door de hoge ISO-waarde en al dat stof er bij is gewoon kut.

Verder nog een keer er flink tegenaan gestoten zodat de spinel, saffier en topaas door elkaar dreigden te komen liggen.

Daarbij denk ik dat het door de kleine edelsteentjes sowieso al minder bij het onderwerp past, bedenk ik me nu.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:22:37 #19
201898 hiddit
Expect the unexpected,
pi_150395716
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:58 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
-O- Mislukt.
Het idee was dat eentje hiervan dus geen edelsteen is (de grootste; bergkristal, 70 jaar geleden in Idar-Oberstein geslepen).
Alleen krijg ik de spiegel waar het op ligt niet schoon en als ik een beetje rondloop, dwarrelt er weer van alles op.
Verder is focussen ongelooflijk moeilijk en heb je een heel klein diafragma nodig voor een voldoende scherptediepte, maar dan zit ik weer snel met een gebrek aan licht als ik een mooi spotlicht er op wil zetten.

Het eindresultaat is erg korrelig geworden door de hoge ISO-waarde en al dat stof er bij is gewoon kut.

Verder nog een keer er flink tegenaan gestoten zodat de spinel, saffier en topaas door elkaar dreigden te komen liggen.

Daarbij denk ik dat het door de kleine edelsteentjes sowieso al minder bij het onderwerp past, bedenk ik me nu.
Gaaf idee, weet dat een badkamer waar net gedoucht is weinig stof in de lucht hangt van wegen de stoom die er dan gehangen heeft(doe dan de beschermlaag opaan telefoon). Misschien heb je er iets aan.
Hoop dat je het nog gaat lukken denk dat het wel erg mooi kan worden

Zelf heb ik eigenlijk nog niet echt iets in me hoofd
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 20:24:18 #20
74056 crew  ToT
pi_150395786
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:22 schreef hiddit het volgende:

[..]

Gaaf idee, weet dat een badkamer waar net gedoucht is weinig stof in de lucht hangt van wegen de stoom die er dan gehangen heeft(doe dan de beschermlaag opaan telefoon). Misschien heb je er iets aan.
Hoop dat je het nog gaat lukken denk dat het wel erg mooi kan worden

Zelf heb ik eigenlijk nog niet echt iets in me hoofd
Ach verrek ja, natuurlijk! Thx! ^O^
Toch denk ik dat ik even voor een ander idee ga; mijn eerste idee. Aan de ene kant is die wat moeilijker, aan de andere kant juist weer makkelijker.

Hehehe en ik fotografeer niet met een telefoon! :D
  zondag 8 maart 2015 @ 00:55:25 #21
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_150407698
Placeholder. Misschien kom ik nog met iets beters.
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
pi_150409226
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:24 schreef ToT het volgende:

[..]

Ach verrek ja, natuurlijk! Thx! ^O^
Toch denk ik dat ik even voor een ander idee ga; mijn eerste idee. Aan de ene kant is die wat moeilijker, aan de andere kant juist weer makkelijker.

Hehehe en ik fotografeer niet met een telefoon! :D
Zet hem op statief met een langere sluiter waardoor je je iso laag houdt ;)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 8 maart 2015 @ 09:25:15 #23
74056 crew  ToT
pi_150412282
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 01:58 schreef Geo4kant het volgende:

[..]

Zet hem op statief met een langere sluiter waardoor je je iso laag houdt ;)
Heb ik ook gedaan, maar dan nog werd de kwaliteit bagger. Ik had een extreem stabiele statief, maar dat ding was bijnz massief gietijzer of zo! _O- Niet te tillen! Ingeruild voor eentje van kunststof, maar die is hartstikke shakey. Als ik er nu een afstandsbediening bij had, zou het misschien beter gaan.
pi_150412650
quote:
2s.gif Op zondag 8 maart 2015 09:25 schreef ToT het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan, maar dan nog werd de kwaliteit bagger. Ik had een extreem stabiele statief, maar dat ding was bijnz massief gietijzer of zo! _O- Niet te tillen! Ingeruild voor eentje van kunststof, maar die is hartstikke shakey. Als ik er nu een afstandsbediening bij had, zou het misschien beter gaan.
10 seconden timer gebruiken, en de spiegel opklappen.
pi_150413058
quote:
2s.gif Op zondag 8 maart 2015 09:25 schreef ToT het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan, maar dan nog werd de kwaliteit bagger. Ik had een extreem stabiele statief, maar dat ding was bijnz massief gietijzer of zo! _O- Niet te tillen! Ingeruild voor eentje van kunststof, maar die is hartstikke shakey. Als ik er nu een afstandsbediening bij had, zou het misschien beter gaan.
Nou, ruil maar weer terug om dan. Een statief wat niet stabiel is heb je immers helemaal niets aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')