abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 25 februari 2015 @ 10:06:19 #26
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_150021417
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 23:34 schreef IkWistGeenNaam het volgende:

[..]

Hostels ja, dan ontmoet ik tenminste ook nog wat mensen ^^. En als er een bed is en een badkamer dan vind ik het best :D. Electronica, is een galaxy s5 en een point and shoot camera genoeg?
Wel zo leuk inderdaad om mensen te ontmoeten :Y Ik heb geen idee wat je bedoelt met een point and shoot camera? :D Dat is een overweging die je zelf moet maken, wat voor camera je mee wilt nemen. Ik heb zelf een Nikon en dat is de investering dubbel en dwars waard geweest O+

quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 00:24 schreef IkWistGeenNaam het volgende:
Ben nu de lonely planet guide aan het lezen en ik wil al gaan :D.
Leuk dat je zo enthousiast bent! Wanneer wil je precies gaan? Bedenk wel dat het gierend heet wordt in de zomer daar, boven de 40 graden is standaard :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_150022816
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 10:06 schreef MaJo het volgende:

[..]

Wel zo leuk inderdaad om mensen te ontmoeten :Y Ik heb geen idee wat je bedoelt met een point and shoot camera? :D Dat is een overweging die je zelf moet maken, wat voor camera je mee wilt nemen. Ik heb zelf een Nikon en dat is de investering dubbel en dwars waard geweest O+

[..]

Leuk dat je zo enthousiast bent! Wanneer wil je precies gaan? Bedenk wel dat het gierend heet wordt in de zomer daar, boven de 40 graden is standaard :)
Bedoelde zeg maar meer gewoon een simpele, waarmee je snel ff een foto maakt. En ik wou rond 20 juni tot eind juli/begin augustus gaan.
  Moderator woensdag 25 februari 2015 @ 11:59:48 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_150024717
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 10:57 schreef IkWistGeenNaam het volgende:

[..]

Bedoelde zeg maar meer gewoon een simpele, waarmee je snel ff een foto maakt. En ik wou rond 20 juni tot eind juli/begin augustus gaan.
Als je dat zelf voldoende vindt lijkt me dat prima ;) Heb je al een route uitgestippeld?
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_150030808
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 11:59 schreef MaJo het volgende:

[..]

Als je dat zelf voldoende vindt lijkt me dat prima ;) Heb je al een route uitgestippeld?
De landen zelf ongeveer wel, nu alleen de plekken nog.Ik ga er alleen geen vaste dagen bij bepaalde plekken zetten, als er niet genoeg tijd is, dan sla ik sommige plekken gewoon over.
  Moderator woensdag 25 februari 2015 @ 15:37:36 #30
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_150031994
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 15:04 schreef IkWistGeenNaam het volgende:

[..]

De landen zelf ongeveer wel, nu alleen de plekken nog.Ik ga er alleen geen vaste dagen bij bepaalde plekken zetten, als er niet genoeg tijd is, dan sla ik sommige plekken gewoon over.
ik zou het inderdaad niet per dag vastleggen, dan kun je altijd ter plekke kijken wat je leuk vindt. Het kan ook zijn dat je toffe mensen ontmoet en daarmee een stukje samen reist.

Hou je trouwens van festivals? Je zou het ook nog kunnen combineren met Exit in Novi Sad (Servië) of Sziget (Hongarije). Dat laatste heb ik 8 jaar geleden gedaan :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_150032233
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2015 15:37 schreef MaJo het volgende:

[..]

ik zou het inderdaad niet per dag vastleggen, dan kun je altijd ter plekke kijken wat je leuk vindt. Het kan ook zijn dat je toffe mensen ontmoet en daarmee een stukje samen reist.

Hou je trouwens van festivals? Je zou het ook nog kunnen combineren met Exit in Novi Sad (Servië) of Sziget (Hongarije). Dat laatste heb ik 8 jaar geleden gedaan :)
Ben nog maar naar 1 festival geweest en dat vond ik wel leuk op zich ^^.
pi_150035735
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 15:04 schreef IkWistGeenNaam het volgende:

[..]

De landen zelf ongeveer wel, nu alleen de plekken nog.Ik ga er alleen geen vaste dagen bij bepaalde plekken zetten, als er niet genoeg tijd is, dan sla ik sommige plekken gewoon over.
Goede instelling. En laat je ook vooral adviseren door de mensen die je tegenkomt. Mensen die werken in hostels, medereizigers en locals weten vaak net wat meer dan een guide die elke plek aanraadt.
pi_150037058
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2015 17:31 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Goede instelling. En laat je ook vooral adviseren door de mensen die je tegenkomt. Mensen die werken in hostels, medereizigers en locals weten vaak net wat meer dan een guide die elke plek aanraadt.
Zal ik doen :), dankje
pi_150039626
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 20:41 schreef ultra_ivo het volgende:

In mei ga ik een rondje fietsen. Waarschijnlijk Ljubljana - Plitvice - Bihac - Split - Korcula - Mostar - Banja Luka - Pakrac - Zagreb.
Pakrac is een belangrijke plek voor me om terug te keren. In '94 was ik er een aantal weken als vrijwilliger voor het Volunteer Project Pakrac. Wij deden vooral puinruimen en sociaal werk.
Eeen aantal jaar geleden zijn wij van Praag (door oostenrijk, Slovenie, Kroatie) naar Bosnië gefietst, en terug naar Munchen. We konden Bosnië maar net aantippen, vanwege de trein (in Munchen) die we moesten halen. We wilden een kleine grensovergang over, maar dat mocht niet, alleen lokalen mochten erdoor. Ze vroegen ons wel van alles (naam van onze vaders b.v) maar we werden teurg gestuurd, dat betekende 100km omfietsen, 50 km zuidelijker(Bihac) was de overgang waar we wel over mochten.

In Kroatie reden we een zeer stil lokaal weggetje met allemaal schootsgaten in de huizen, bizar om te zien, maar het zet je ook aan het denken, bijzonder om daar te fietsen.
pi_150045996
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 19:27 schreef Katinkat het volgende:

[..]

Eeen aantal jaar geleden zijn wij van Praag (door oostenrijk, Slovenie, Kroatie) naar Bosnië gefietst, en terug naar Munchen. We konden Bosnië maar net aantippen, vanwege de trein (in Munchen) die we moesten halen. We wilden een kleine grensovergang over, maar dat mocht niet, alleen lokalen mochten erdoor. Ze vroegen ons wel van alles (naam van onze vaders b.v) maar we werden teurg gestuurd, dat betekende 100km omfietsen, 50 km zuidelijker(Bihac) was de overgang waar we wel over mochten.

In Kroatie reden we een zeer stil lokaal weggetje met allemaal schootsgaten in de huizen, bizar om te zien, maar het zet je ook aan het denken, bijzonder om daar te fietsen.
De kogelgaten kan ik wel tegen, heb al erger gezien in '94.
Ik plan inderdaad de grensovergangen naar Bosnië via de grotere wegen. Je hebt vaker aan de EU buitengrens van die grensposten waar alleen locals door mogen.

Dit soort dingen zagen we in 2006:

pi_150070330
Yay, een Balkan topic!

Ik wil in september eens wat meer gaan zien van Bulgarije en Roemenië. Heb alleen nog maar Veliko Tarnavo en Brasov + peles castle/bran castle gezien. Dus als jullie tips hebben...
pi_150070802
quote:
0s.gif ...
Welke landen vallen er onder de Balkan?
Officieel vallen de volgende landen onder de Balkan:
- Albanië
- Bosnië en Herzegovina
- Bulgarije
- Griekenland
- Kroatië
- Kosovo
- Macedonië
- Moldavië
- Montenegro
- Roemenië
- Servië
- Slovenië
...
Wie heet dit dan 'officieel' bepaald? Sinds wanneer ligt Moldavië op de balkan? Waarom staat de servische provincie Kosovo in je lijst met landen?
pi_150071883
Servische provincie... is daar geen ander topic voor? We zitten hier in TRV niet in POL..

Overigens eens met Macedonië. Volgens Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Balkans :P) hoort Turkije echter weer bij de balkan. Tsja...

Ieder zo zn definitie waar hij/zij zich comfortabel bij voelt? Land meer of minder maakt toch niet zoveel uit.
pi_150072776
Deze zomer ben ik ook te vinden in de Balkan! We beginnen in Ljubljana en eindigen ons Balkan avontuur in Istanbul O+ In totaal willen we hier een maand over doen en gebruik maken van het openbaar vervoer, de Lonely Planet is inmiddels binnen *O*

Zoals gezegd starten we dus in Ljubljana waar we zo'n 3 volle dagen willen verblijven. Hierna gaan we door naar Zagreb. Vanuit Zagreb naar Sarajevo. Na een citytrip van 2 dagen verblijven we bij een lokale familie ergens op het platte land. Vanuit daar door naar Mostar waar we de grens over willen naar Montenegro. In Montenegro verblijven we dan een aantal dagen in Kotor. Beetje cultuur opsnuiven en genieten van de prachtige natuur rond om de baai.

Dan moeten we dus de grens over steken naar Albanië al weten we nog niet precies hoe. Op internet kan ik ook niet heel duidelijk vinden hoe je dit het beste kunt doen, wellicht dat iemand tips voor ons heeft? Gelukkig heb ik vrienden wonen in Tirana die ons een volle week op sleeptouw willen nemen door het land. ^O^

Daarna gaan we via Tirana door naar Skopje en Sofia vanwaar we de nachttrein naar Istanbul pakken. Wegens tijdgebrek kunnen we niet langer in Macedonië & Bulgarije blijven waardoor we ons beperken tot alleen de hoofdsteden van beide landen.

Iemand trouwens ervaring met de nachttrein tussen Sofia en Istanbul?
  Moderator donderdag 26 februari 2015 @ 19:31:48 #40
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_150080325
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 15:51 schreef vaduz het volgende:

[..]

Wie heet dit dan 'officieel' bepaald? Sinds wanneer ligt Moldavië op de balkan? Waarom staat de servische provincie Kosovo in je lijst met landen?
Ik heb even een lijstje van wikipedia gehaald, er is inderdaad wel een meningsverschil over bepaalde landen. De ene vindt Roemenië en Moldavië erbij horen, de ander Turkije. Ik vind dit zelf niet zo'n interessante discussie, het gaat wat mij betreft vooral om de oude Joegoslavië landen.

Die opmerking van Kosovo vind ik wat flauw. Het land is gewoon afhankelijk en Servië heeft er geen inmenging.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator donderdag 26 februari 2015 @ 19:35:11 #41
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_150080477
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 16:28 schreef SZEF het volgende:
Deze zomer ben ik ook te vinden in de Balkan! We beginnen in Ljubljana en eindigen ons Balkan avontuur in Istanbul O+ In totaal willen we hier een maand over doen en gebruik maken van het openbaar vervoer, de Lonely Planet is inmiddels binnen *O*

Zoals gezegd starten we dus in Ljubljana waar we zo'n 3 volle dagen willen verblijven. Hierna gaan we door naar Zagreb. Vanuit Zagreb naar Sarajevo. Na een citytrip van 2 dagen verblijven we bij een lokale familie ergens op het platte land. Vanuit daar door naar Mostar waar we de grens over willen naar Montenegro. In Montenegro verblijven we dan een aantal dagen in Kotor. Beetje cultuur opsnuiven en genieten van de prachtige natuur rond om de baai.

Dan moeten we dus de grens over steken naar Albanië al weten we nog niet precies hoe. Op internet kan ik ook niet heel duidelijk vinden hoe je dit het beste kunt doen, wellicht dat iemand tips voor ons heeft? Gelukkig heb ik vrienden wonen in Tirana die ons een volle week op sleeptouw willen nemen door het land. ^O^

Daarna gaan we via Tirana door naar Skopje en Sofia vanwaar we de nachttrein naar Istanbul pakken. Wegens tijdgebrek kunnen we niet langer in Macedonië & Bulgarije blijven waardoor we ons beperken tot alleen de hoofdsteden van beide landen.

Iemand trouwens ervaring met de nachttrein tussen Sofia en Istanbul?
Dat klinkt als een mooie reis ^O^ Op Skopje na en Montenegro/Albanië (die ga ik van de zomer bezoeken) ben ik op alle plekken geweest.

Ik heb begrepen van mijn broer dat er geen OV is van Montenegro naar Albanië, je zult dan een taxi moeten nemen. Ik zag dit ook ergens tijdens mijn zoektocht naar informatie op internet (weet alleen niet meer precies waar).

Qua OV ken ik alleen de trein van Ljubljana naar Zagreb en dat was erg goed geregeld. Ik hoor sowieso goede verhalen over reizen met het OV in de Balkan! ^O^

Mijn LP is ook vandaag gearriveerd O+ *O*
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_150082813
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:31 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik heb even een lijstje van wikipedia gehaald, er is inderdaad wel een meningsverschil over bepaalde landen. De ene vindt Roemenië en Moldavië erbij horen, de ander Turkije. Ik vind dit zelf niet zo'n interessante discussie, het gaat wat mij betreft vooral om de oude Joegoslavië landen.

Die opmerking van Kosovo vind ik wat flauw. Het land is gewoon afhankelijk en Servië heeft er geen inmenging.
Ik denk dat er wat betreft Moldavië geen enkel menigsverschil kan zijn, het land ligt 100% buiten de balkan. Turkije en Roemenië hebben wel een klein stuk van hun grondgebied. Volgens wikipedia liggen de verhoudingen als volgt:
quote:
Albania 100%
Bosnia și Herțegovina 100%
Bulgaria 100%
Grecia 100%
Muntenegru 100%
Republica Macedonia 100%
Serbia 73%(inclusiv provincia Kosovo) 80%

Croația 49%
Slovenia 27%
România 9% (de fapt, doar 6% din teritoriul României este balcanic)
Turcia 5%, (partea europeană) numită uneori Rumelia sau Tracia Răsăriteană[2][3]
Wat betreft mijn opmerking over Kosovo, vind ik dat zeker niet flauw. Ik vind het eerder hoogst opmerkelijk dat je in het ene geval(Servië/Kosovo) door rebellen gecontroleerd gebied als apart land vermeldt en in het andere geval niet(Moldavië/Pridnestrovië).De provincie is verder zeker niet onafhankelijk, wordt enkel door rebellen van de terroristische organisatie UÇK met behulp van de VN bezet met als doel servische gronden nog verder intepikken en de genocide op de servische bevolking verdertezetten. Mensen die deze groffe schending van mensenrechten goed proberen te praten, dienen zich te beseffen dat ze binnenkort nog een land aan hun lijstje kunnen toevoegen, aangezien de UÇK ook in Makedonië hun genocide probeert door te voeren. Nog afgezien van de politieke aspecten en het bijkomende menselijk leed dat sommige hier lijken te negeren, valt het niet te ontkennen dat reizen door gebied dat door rebellen gecontroleerd wordt consequenties met zich meebrengt, onafhankelijk of het hier Servië. Moldavië of Oekraine betreft.
  Moderator donderdag 26 februari 2015 @ 23:49:09 #43
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_150096617
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 20:19 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ik denk dat er wat betreft Moldavië geen enkel menigsverschil kan zijn, het land ligt 100% buiten de balkan. Turkije en Roemenië hebben wel een klein stuk van hun grondgebied. Volgens wikipedia liggen de verhoudingen als volgt:

[..]

Wat betreft mijn opmerking over Kosovo, vind ik dat zeker niet flauw. Ik vind het eerder hoogst opmerkelijk dat je in het ene geval(Servië/Kosovo) door rebellen gecontroleerd gebied als apart land vermeldt en in het andere geval niet(Moldavië/Pridnestrovië).De provincie is verder zeker niet onafhankelijk, wordt enkel door rebellen van de terroristische organisatie UÇK met behulp van de VN bezet met als doel servische gronden nog verder intepikken en de genocide op de servische bevolking verdertezetten. Mensen die deze groffe schending van mensenrechten goed proberen te praten, dienen zich te beseffen dat ze binnenkort nog een land aan hun lijstje kunnen toevoegen, aangezien de UÇK ook in Makedonië hun genocide probeert door te voeren. Nog afgezien van de politieke aspecten en het bijkomende menselijk leed dat sommige hier lijken te negeren, valt het niet te ontkennen dat reizen door gebied dat door rebellen gecontroleerd wordt consequenties met zich meebrengt, onafhankelijk of het hier Servië. Moldavië of Oekraine betreft.
Wat ik al zei is dat ik het lijstje van wikipedia heb overgenomen. Wat mij betreft mag Moldavie eruit hoor, kan alleen de OP niet meer aanpassen. Aan de andere kant vind ik het ook niet heel erg storend.

Wat Kosovo betreft, ik vind dit een discussie die niet thuis hoort in travel maar in politiek. Iedereen heeft er zijn eigen mening over, dat blijkt alleen al uit het feit dat 108 van de 193 VN-landen de onafhankelijkheid wel erkennen en de andere landen niet. Jij vindt dit onterecht een land, ik vind het terecht een land. Verschil van mening die in dit topic wat mij betreft niet relevant is.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_150097986
Niet heel erg storend? Mevrouw vind wel meer dingen 'niet heel erg storend'. En heeft er blijkbaar geen moeite mee om een loopje met de waarheid te nemen. Als we maar een paar weken per jaar rond kunnen banjeren, dan maakt het niet uit dat de lokale bevolking de rest van het jaar verrekt, toch? Als er dan weer een volkerenmoord plaatsvind sluiten we de ogen voor de mensen waar we het voorgaande jaar zijn geweest om weer naar het volgende oord te trekken. Zolang wij maar een leuke vakantie hebben is alles goed toch?

Verschil van mening wat niet relevant is? Het gaat hier om principes. Gisteren was het de UÇK, vandaag de rebellen in Oekraine en morgen is het in Nederland raak. Het is belachelijk dat sommige de teretoriale integriteit van Servië niet erkennen.
pi_150098119
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 20:19 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ik denk dat er wat betreft Moldavië geen enkel menigsverschil kan zijn, het land ligt 100% buiten de balkan. Turkije en Roemenië hebben wel een klein stuk van hun grondgebied. Volgens wikipedia liggen de verhoudingen als volgt:

[..]

Wat betreft mijn opmerking over Kosovo, vind ik dat zeker niet flauw. Ik vind het eerder hoogst opmerkelijk dat je in het ene geval(Servië/Kosovo) door rebellen gecontroleerd gebied als apart land vermeldt en in het andere geval niet(Moldavië/Pridnestrovië).De provincie is verder zeker niet onafhankelijk, wordt enkel door rebellen van de terroristische organisatie UÇK met behulp van de VN bezet met als doel servische gronden nog verder intepikken en de genocide op de servische bevolking verdertezetten. Mensen die deze groffe schending van mensenrechten goed proberen te praten, dienen zich te beseffen dat ze binnenkort nog een land aan hun lijstje kunnen toevoegen, aangezien de UÇK ook in Makedonië hun genocide probeert door te voeren. Nog afgezien van de politieke aspecten en het bijkomende menselijk leed dat sommige hier lijken te negeren, valt het niet te ontkennen dat reizen door gebied dat door rebellen gecontroleerd wordt consequenties met zich meebrengt, onafhankelijk of het hier Servië. Moldavië of Oekraine betreft.
Shit gast, wat blaat je allemaal? Ga je propagandapraatjes ergens anders houden. Die terroristen waar jij het over hebt worden op dit moment erkend door 108 landen. Niemand praat goed dat er alsnog een Servische minderheid daar wordt onderdrukt, maar jouw argumenten slaan echt helemaal nergens op. Transnistrië wordt op dit moment door geen enkel VN-land erkend, dus daar heb je meteen je reden waarom die niet genoemd wordt in de OP.
pi_150098219
Wat is het verschil tussen de teritoriale integriteit van Servië of Moldavië? TS neemt in haar lijst met landen door rebellen gecontroleerd gebied op in geval van het ene land en niet in het geval van het andere land. Of ben jij er zo een die wel de teritoriale integriteit van Moldavië erkent maar niet die van Servië?
  Moderator vrijdag 27 februari 2015 @ 00:35:30 #47
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_150098282
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 00:24 schreef vaduz het volgende:
Niet heel erg storend? Mevrouw vind wel meer dingen 'niet heel erg storend'. En heeft er blijkbaar geen moeite mee om een loopje met de waarheid te nemen. Als we maar een paar weken per jaar rond kunnen banjeren, dan maakt het niet uit dat de lokale bevolking de rest van het jaar verrekt, toch? Als er dan weer een volkerenmoord plaatsvind sluiten we de ogen voor de mensen waar we het voorgaande jaar zijn geweest om weer naar het volgende oord te trekken. Zolang wij maar een leuke vakantie hebben is alles goed toch?

Verschil van mening wat niet relevant is? Het gaat hier om principes. Gisteren was het de UÇK, vandaag de rebellen in Oekraine en morgen is het in Nederland raak. Het is belachelijk dat sommige de teretoriale integriteit van Servië niet erkennen.
wat lul je nou dat ik meer dingen niet storend vind en een loopje met de waarheid neem :? Ik zeg alleen dat ik dit geen discussie vind voor dit topic!
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_150098397
Nee het is inderdaad totaal niet van belang, hoe het er in een land aantoegaat vooralereer er naar toe af te reizen: Ik stel voor dat je een trip naar Sirië maakt, vooral niets van aantrekken wat je hoort over de situatie, gewoon gaan en ervoor zorgen dat je door de lokale bevolking als prinses behandelt wordt.
pi_150102550
Vaduz, een treffend beeld van de situatie op de Balkan is nog altijd deze foto die ik in '94 maakte op een verwoest gebouw in Pakrac:



Een gebouw waar twee strijdende partijen hun 'handtekening' hebben achtergelaten dat ze het verwoest hebben, Servische Cetniks en Kroatische Ustasha's.
In het Balkanconflict had ieder volk zijn eigen hardliners die tegen elkaar opboden in oorglogsmisdaden. In de mist van de propaganda zien we meestal maar 1 groep hardliners. Ik kan bevestigen, uit eigen waarneming in het gebied zelf, ten tijde van de oorlog, dat je duidelijke sporen ziet van meerdere groepen oorlogsmisdadigers.
Het conflict versimpelen tot een conflict tussen goed en kwaad werkt in de Balkan totaal niet. Er zit goed en kwaad aan beide kanten. Ik heb duidelijk de kant gekozen van het ondersteunen van de mensen die de spiraal van geweld willen doorbreken. Ik vraag me af of jij die keuze maakt met je propagandaverhaaltje.
Het reizen in de Balkan zorgt er voor dat je altijd kritiek krijgt. Pro Kroatische extremisten zullen kommentaar hebben dat je naar Servië gaat. Ik heb ook dat commentaar gehad toen ik dik tien jaar geleden Servië bezocht. Ga je naar Kosovo dan krijg je commentaar uit de extreem Servische hoek.
Zelf ernaar toe gaan, je inlezen in de regio en een open blik houden is waardoor je meer leert van de regio. De balkan heeft nu juist toeristen nodig, toeristen die verder gaan dan de gebruikelijke toeristen hotspots aan de kust. Toeristen die ook het binnenland in gaan.
Het blijven hangen in de conflicttaal van de jaren '90 is juist dat wat de bevolking van de Balkan het minst nodig heeft.
pi_150103433
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:35 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik heb begrepen van mijn broer dat er geen OV is van Montenegro naar Albanië, je zult dan een taxi moeten nemen. Ik zag dit ook ergens tijdens mijn zoektocht naar informatie op internet (weet alleen niet meer precies waar).

Is er wel!

"From Ulcinj in Montenegro, buses cost ¤5 (plus ¤1 if you have baggage) and leave at 06:00, 07:00, 12:30 and 16:30. If not available, you can take a taxi to the border at Muriquani (¤10) and after crossing the border, take another taxi to Shkodra (¤8). "

Ik ben zelf vanuit Podgorica met de taxi naar de grens gegaan en over de grens gelopen. Daarna door een local voor 2 euro bij de deur van mn guesthouse gedropt. Maar denk dat je vanaf Kotor prima de bus naar Ulcinj vroeg in de ochtend kan pakken en dan de 12.30 naar Shkoder.

Let op: in Albanië doen ze niet echt aan busstations, kunst is dus om uit te vinden waar vanuit Shkoder de bus/furgon naar Tirana vertrekt als je meteen door wil reizen. Of nog beter, dat de bus vanuit Ulcinj je daar dropt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 09:42 schreef ultra_ivo het volgende:

De balkan heeft nu juist toeristen nodig, toeristen die verder gaan dan de gebruikelijke toeristen hotspots aan de kust. Toeristen die ook het binnenland in gaan.
Het blijven hangen in de conflicttaal van de jaren '90 is juist dat wat de bevolking van de Balkan het minst nodig heeft.
^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')