abonnement Unibet Coolblue
pi_149950096
Eens in de zoveel tijd wordt er een topic over geopend, dus even wat informatie uit die topics bij elkaar gezocht zodat het vanaf nu gecentraliseerd kan. ;)

Wat is een ETF?
Een exchange-traded fund, ook wel bekend als indextracker, is een aan de beurs verhandelbaar beleggingsfonds dat een onderliggende beursindex volgt.

Hoe werkt een ETF?
Een ETF probeert de onderliggende beursindex zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Voorbeeld: een ETF die de AEX-index volgt past de verhoudingen van alle verschillende AEX-indelen in de ETF-portfolio constant zo aan dat de ETF de AEX volgt. Met een belegging in deze ETF volg je dus gewoon in één klap de gehele AEX in plaats van dat je daar zelf alle individuele aandelen voor moet kopen. ETF's zijn er in alle soorten en maten: van ETF's op nationale beurzen tot ETF's die een continent, wereldwijde obligaties of de prijzen van diverse grondstoffen volgen. Als je verwacht dat een index zal dalen kan je ook short gaan op een ETF.

Wat zijn de voordelen van een ETF?
• Lagere beheerskosten dan traditionele beleggingsfondsen.
• Met de aankoop van een ETF heb je in één klap de portfoliodiversificatie van een complete index.
• Beleggingsfondsen doen het regelmatig slechter dan de markt. Daarnaast is het vrij complex om zelf aandelen uit te zoeken die beter dan de markt presteren. Via een ETF hoef je je daar geen zorgen om te maken, want de ETF volgt de markt zelf.
• ETF's zijn zeer divers: je kan ermee niet alleen in aandelenindices investeren, maar ook in effecten als ETF's in obligaties, grondstoffen, valuta, indices van andere landen of continenten, iets specifieks als bedrijfsobligaties van opkomende economieën etc. etc.

Wat zijn de nadelen/risico's van een ETF?
• ETF's doen het nooit beter dan de markt.
• Niet alle ETFs zijn geschikt voor particuliere beleggers. ETFs gebruiken verschillende manieren om de gekozen index te repliceren. Bestudeer altijd eerst in hetgeen je wil beleggen!
• Omdat ETFs op dezelfde manier kunnen verhandeld worden als aandelen is het verleiderlijk om er frequent in te handelen en op die manier zullen de kosten aanzienlijk stijgen. Deze kosten doen het rendement van uw belegging dalen. Het is dan ook belangrijk om een bepaalde strategie aan te houden als men in ETFs gaat handelen.
• Je bezit zelf niets (behalve de ETF zelf). Het fonds achter de ETF is eigenaar van de aandelen/obligaties/etc. Je hebt dus geen recht op dividend van de aandelen etc.

Waar koop je een ETF?
Bij praktisch alle Nederlandse brokers kun je verschillende ETF's kopen.

Informatie/links:
Boek 'Exchange-Traded Funds for Dummies' van R. Wild
Boek 'The ETF Book: All You Need to Know About Exchange-Traded Funds' van R.A. Ferri
http://finance.yahoo.com/etf/
http://www.morningstar.com/Cover/ETFs.aspx

Enkele leerzame posts op Fok! over ETF's:
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2009 17:24 schreef sitting_elfling het volgende:
ETF heeft wel het voordeel dat je op die manier 'acces' hebt op de exotische beurzen, omdat je er bijv. zelf niet op kunt handelen ivm. restricties. Mijn inziens enige reden om leverage etf's aan te schaffen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2010 13:52 schreef jaco het volgende:
Ik wilde in deze discussie de websites http://www.morningstar.com en de nederlandse variant http://www.morningstar.nl noemen. Dit is een informatiewebsite over beleggingsfondsen, maar de belangrijkste trackers worden ook opgenomen. De informatie is naar mijn mening over het algemeen betrouwbaar, maar het wordt niet voor ieder fonds dagelijks geupdated. Zaken als de kostenstructuur moet je dus dubbelchecken op de website van de aanbieder zelf.

Het is goed dat er de laatste tijd veel aandacht is voor etf's en index funds, omdat de traditionele beleggingsfondsen de index niet verslaan terwijl je daar wel (fors) voor betaalt aan de manager.

Als je echter een ETF met 0,35 % kosten gaat vergelijken met 0,5 % kosten, dan slaat deze zuinigheid mijns inziens weer te ver door. Dat is een verschil van 15 cent per jaar voor een 100 euro belegging.

Het is belangrijker om een ETF te kiezen waarin genoeg dagelijkse handel is, zodat je deze weer tegen een redelijke prijs kunt verkopen als je er vanaf wilt. Nog belangrijker is om de ETF's goed te verdelen over verschillende markten, verschillende valuta en mogelijk ook bepaalde bedrijfssectoren.
quote:
7s.gif Op maandag 23 november 2009 19:20 schreef Mendeljev het volgende:
Het nadeel van ETF's is dat je 0.3-0.7% aan kosten maakt per jaar. Als je Buy&Hold toepast dan is het vanaf een bepaald bedrag (kun je uitrekenen) goedkoper om de aandelen daadwerkelijk zelf te kopen. Ook ontvang je vaker per jaar dividend bij een mandje aandelen dan de 1x-4x? per jaar bij ETF's. Maar dat maakt natuurlijk geen ruk uit als je stockdividends ontvangt..

Ook heb je bij ETF's geen recht op claimemissies en stemrecht bij aandelhoudersvergaderingen denk ik..
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 11:49 schreef SeLang het volgende:

[..]
Zeker tot 100k ofzo zou ik gewoon een index ETF pakken anders wordt het met losse aandelen echt veel duurder als je een redelijke spreiding wilt hebben. Met natuurlijk de kanttekening dat je een ETF moet kiezen met een beperkt counterparty risk.
---------------------

Zijn er hier mensen die in de ETF's zitten en hun ervaringen willen delen? Tips, tricks, mooie verhalen? ;)
  maandag 23 februari 2015 @ 12:19:26 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_149950598
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 10:44 schreef Den_the_Menace het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat voor rendement je behaalt hebt met wat voor start kapitaal? :)
Waarom is het startkapitaal relevant? Het rendement kun je zelf nakijken als je weet wanneer hij ingestapt is en welke ETF's hij heeft.
  maandag 23 februari 2015 @ 14:32:41 #3
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_149954678
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 10:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Alex is alleen handig bij bedragen > 10k.
Neuh, ik zie niet in waarom je met meer geld een hoger percentage kosten zou willen maken. Alex en Binck zijn altijd erg duur. Bij kleine bedragen, maar ook grote bedragen.

quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 10:44 schreef Den_the_Menace het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat voor rendement je behaalt hebt met wat voor start kapitaal? :)

[..]
Ik vraag me dan af, hoe gevaarlijk is het om zo'n groot percentage van je vermogen in 1 ETF onder te brengen? Hoe snel zou je weer bij dit geld kunnen als dit nodig is?

Ik was zelf namelijk ook van plan om een aanzienlijk % van mijn vermogen onder te brengen in de Vanguard World ETF.
Een wereldwijd gespreide ETF is zeer veilig. Dus alles hierin beleggen is prima, want indirect zit je dan in +/- 4000 aandelen. Ik adviseer iedereen om hier vol in te gaan, indien je gaat beleggen.

Rendement? Is vorige week door de 100% gestegen (verdubbeld dus) en dat sinds ongeveer 2009 geloof ik. Mooi resultaat, maar het was nog mooier geweest als ik destijds alles simpel in deze ETF had belegd. De gehele markt is net wat meer gestegen namelijk. Ook wat bleeders gehad in losse aandelen (KPN) of erg "veilige" aandelen zoals Olies. Leuk, maar stijgt minder mee.

Startbedrag is verder serieus geld, niet een paar duizend euro of zo. Doet er verder niet zoveel toe, behalve dat het anders "voelt" qua risico. Aandelen kopen durft iedereen wel, maar durf je het ook met echt geld : zoals een jaarsalaris?

[ Bericht 57% gewijzigd door macondo op 23-02-2015 14:51:31 ]
Overal verstand van.
  maandag 23 februari 2015 @ 16:50:42 #4
440970 Den_the_Menace
Life's too short to not t
pi_149958564
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 14:32 schreef macondo het volgende:
Een wereldwijd gespreide ETF is zeer veilig. Dus alles hierin beleggen is prima, want indirect zit je dan in +/- 4000 aandelen. Ik adviseer iedereen om hier vol in te gaan, indien je gaat beleggen.

Rendement? Is vorige week door de 100% gestegen (verdubbeld dus) en dat sinds ongeveer 2009 geloof ik. Mooi resultaat, maar het was nog mooier geweest als ik destijds alles simpel in deze ETF had belegd. De gehele markt is net wat meer gestegen namelijk. Ook wat bleeders gehad in losse aandelen (KPN) of erg "veilige" aandelen zoals Olies. Leuk, maar stijgt minder mee.

Startbedrag is verder serieus geld, niet een paar duizend euro of zo. Doet er verder niet zoveel toe, behalve dat het anders "voelt" qua risico. Aandelen kopen durft iedereen wel, maar durf je het ook met echt geld : zoals een jaarsalaris?
Dank voor je reactie macondo. Ik heb zojuist een account geopend bij DeGiro om te gaan beleggen in ETF's. Er zijn nog een paar onduidelijkheden in het aankopen van ETF's maar daar moet ik me nog wat in verdiepen mbt limietorder/stoplimiet/market order & stoploss. Is er ergens uitleg te vinden over het aankopen van trackers op DeGiro? :)
  maandag 23 februari 2015 @ 17:11:46 #5
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_149959271
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 16:50 schreef Den_the_Menace het volgende:

[..]

Dank voor je reactie macondo. Ik heb zojuist een account geopend bij DeGiro om te gaan beleggen in ETF's. Er zijn nog een paar onduidelijkheden in het aankopen van ETF's maar daar moet ik me nog wat in verdiepen mbt limietorder/stoplimiet/market order & stoploss. Is er ergens uitleg te vinden over het aankopen van trackers op DeGiro? :)
DeGiro blinkt niet uit in uitleg.

Je hebt een limietorder nodig. De markt is bijvoorbeeld 62.98 om 63.02, dan kun je het beste een limietorder geven om het te kopen op 63.02.

Of een bod in het midden, maar dan riskeer je dat je geen uitvoering krijgt als de markt stijgt.

Limietorder = maximale prijs die je wilt betalen als je wilt kopen (en andersom als je verkoopt natuurlijk)
Overal verstand van.
  maandag 23 februari 2015 @ 17:29:52 #6
440970 Den_the_Menace
Life's too short to not t
pi_149959756
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 17:11 schreef macondo het volgende:
DeGiro blinkt niet uit in uitleg.

Je hebt een limietorder nodig. De markt is bijvoorbeeld 62.98 om 63.02, dan kun je het beste een limietorder geven om het te kopen op 63.02.

Of een bod in het midden, maar dan riskeer je dat je geen uitvoering krijgt als de markt stijgt.

Limietorder = maximale prijs die je wilt betalen als je wilt kopen (en andersom als je verkoopt natuurlijk)
Hoe stel je vast wat een 'redelijke' prijs is om te kopen? In jouw voorbeeld die 63,02. Ik zie bijvoorbeeld een kolom staan met 'laat' en 'volume'. Op internet kan ik niet echt uitleg vinden. Zoals je zelf al zegt, DeGiro blinkt niet uit in uitleg.
  maandag 23 februari 2015 @ 17:37:04 #7
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_149959916
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 17:29 schreef Den_the_Menace het volgende:

[..]

Hoe stel je vast wat een 'redelijke' prijs is om te kopen? In jouw voorbeeld die 63,02. Ik zie bijvoorbeeld een kolom staan met 'laat' en 'volume'. Op internet kan ik niet echt uitleg vinden. Zoals je zelf al zegt, DeGiro blinkt niet uit in uitleg.
Dan moet je beter zoeken op internet. Laat = prijs waarop men wil verkopen. Enfin, we zijn nu dicht.
Overal verstand van.
pi_149966216
Overigens heeft degiro een aantal zaken nog niet voor elkaar waaronder clearing en communicatie.
Ik lees her end er nu dat op de gratis etf's een fup zit van iets van 1 of 2 orders per maand.
Dat is nergens terug te vinden maar enkele klanten hebben een rekening ontvangen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_149968426
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 17:29 schreef Den_the_Menace het volgende:

[..]

Hoe stel je vast wat een 'redelijke' prijs is om te kopen? In jouw voorbeeld die 63,02. Ik zie bijvoorbeeld een kolom staan met 'laat' en 'volume'. Op internet kan ik niet echt uitleg vinden. Zoals je zelf al zegt, DeGiro blinkt niet uit in uitleg.
Dat kun je simpelweg niet bepalen, want de koers kan altijd dalen of stijgen.
Al maakt het natuurlijk geen zak uit of je een ETF op 62,98 of 63,02 aankoopt.
pindazakje
  dinsdag 24 februari 2015 @ 12:18:07 #10
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_149984820
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 21:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Dat kun je simpelweg niet bepalen, want de koers kan altijd dalen of stijgen.
Al maakt het natuurlijk geen zak uit of je een ETF op 62,98 of 63,02 aankoopt.
Kijk naar de quote in de markt. Is het krap (bv 4 cent zoals in het voorbeeld), dan weet je wat de prijs is. Kan je direct kopen, of een bieding inleggen in het midden bv. Maar maakt weinig uit met zo'n spread.
Overal verstand van.
pi_150006358
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 20:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens heeft degiro een aantal zaken nog niet voor elkaar waaronder clearing en communicatie.
Ik lees her end er nu dat op de gratis etf's een fup zit van iets van 1 of 2 orders per maand.
Dat is nergens terug te vinden maar enkele klanten hebben een rekening ontvangen.
Dat klopt ook van die FUP. ik heb onlangs ook een ETF binnen korte tijd, dacht een week verkocht, en daar werden transactiekosten over gerekend.
Bepalen ze inderdaad per maand gaf de persoon die ik sprak aan de telefoon aan.
Omdat ze ervan uitgaan dat je ETF's voor de lange termijn bezit en niet voor daghandel.
I'm dead Pete. Dead people don't like company. (Johnny Quid)
pi_150154290
Ik wil komende maand beginnen met investeren, maar ben er nog niet helemaal uit bij welke broker en in welke fondsen.

Ik wil:
- ¤1000 pm inleggen; startbedrag van 1000 euro. Kan evt. ook groter bedrag per kwartaal zijn
- 100% aandelen, wereldwijde exposure, >20 jaar horizon
- Zo laag mogelijke kosten (ook rekende houdend met het dividendlek)

Ikzelf dacht aan:
- Meesman wereldwijd (80%) en opkomend (20%) - automatische afschrijving, eenvoudig, geen dividendlek, maar wel relatief hoge kosten (0.5% beheer en 0.25% transactiekosten)
- Combinatie van Vanguard fondsen via deGiro - lage TER, geen transactiekosten, eventueel dividendlek

Wat zouden jullie doen?
  zaterdag 28 februari 2015 @ 20:17:21 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_150154904
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 20:01 schreef Cyber2003 het volgende:
Ik wil komende maand beginnen met investeren, maar ben er nog niet helemaal uit bij welke broker en in welke fondsen.

Ik wil:
- ¤1000 pm inleggen; startbedrag van 1000 euro. Kan evt. ook groter bedrag per kwartaal zijn
- 100% aandelen, wereldwijde exposure, >20 jaar horizon
- Zo laag mogelijke kosten (ook rekende houdend met het dividendlek)

Ikzelf dacht aan:
- Meesman wereldwijd (80%) en opkomend (20%) - automatische afschrijving, eenvoudig, geen dividendlek, maar wel relatief hoge kosten (0.5% beheer en 0.25% transactiekosten)
- Combinatie van Vanguard fondsen via deGiro - lage TER, geen transactiekosten, eventueel dividendlek

Wat zouden jullie doen?
Ik doe het 2e. Zonder vaste maandelijkse inleg overigens. Zou wel eens willen uitrekenen wat het dividendlek voor mij nou eigenlijk kost. Ik schat ca. 0,5% per jaar over de niet in Nederland genoteerde fondsen, wat natuurlijk aanzienlijk is.

Bij DeGiro wel een bericht gezien over dat ze ergens mee bezig zijn om dat dividendlek te dichten. Dat kan met een formulier, maar zouden ze volgens mij willen gaan automatiseren?
pi_150155893
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 20:17 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik doe het 2e. Zonder vaste maandelijkse inleg overigens. Zou wel eens willen uitrekenen wat het dividendlek voor mij nou eigenlijk kost. Ik schat ca. 0,5% per jaar over de niet in Nederland genoteerde fondsen, wat natuurlijk aanzienlijk is.

Bij DeGiro wel een bericht gezien over dat ze ergens mee bezig zijn om dat dividendlek te dichten. Dat kan met een formulier, maar zouden ze volgens mij willen gaan automatiseren?
Als het dividendlek je inderdaad circa een 0,5% per jaar kost, dan lijkt Meesman goedkoper?
  zaterdag 28 februari 2015 @ 20:47:37 #15
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_150156212
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 20:40 schreef Cyber2003 het volgende:

[..]

Als het dividendlek je inderdaad circa een 0,5% per jaar kost, dan lijkt Meesman goedkoper?
Dat ligt aan de kosten bij Meesman en Vanguard. Vanguard heeft overigens ook fondsen aan de AEX genoteerd, dus geen dividendlek.

Het ligt uiteraard ook aan het rendement en de dividenduitkeringen. Het wereldfonds bij Meesman of Vanguard zal wel grotendeels gelijk zijn, opkomend weet ik het echter niet.
pi_150157646
Van het Bogleheads forum:
quote:
Conclusion, for the asset class stocks I think you should go for VTI + VXUS (or VT) because the combined TER is far lower than VWRD/ VWRL (based in Ireland). Also, for the US part of the portfolio (50%) you'' avoid withholding tax of 15% because there is no withholding tax within VTI. Within VWRD/ VWRL their is 15% withholding tax applied to dividend stream out of the US.

The combination VTI+VXUS contains far more stocks (>9000) than VWRD/ VWRL (>2500). And there are no small-cap stocks in VWRD/ VWRL.
VTI en VXUS zijn kerntrackers bij deGiro als ik het goed heb? Als je deze combineert (resp. 45% en 55%) heb je ongeveer Vanguard VT en lijkt dit de goedkoopste en meest gespreide optie. Al ben ik nog niet 100% zeker hoe het zit met het dividendlek. Iedereen lijkt iets anders te zeggen...

In welke Vanguards zit jij op dit moment?
pi_150173397
Vanguard healthcare doen het als beste in mijn portefeuille. :)
  zondag 1 maart 2015 @ 12:02:29 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_150173454
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 11:59 schreef sleutelpunt het volgende:
Vanguard healthcare doen het als beste in mijn portefeuille. :)
Alle Vanguard fondsen in mijn portefeuille hebben ca. 10% gedaan de afgelopen 2-3 maanden.

edit: S&P500, High Dividend, FTSE DW, FTSE NA.
  zondag 1 maart 2015 @ 12:05:24 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_150173526
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 21:19 schreef Cyber2003 het volgende:
Van het Bogleheads forum:

[..]

VTI en VXUS zijn kerntrackers bij deGiro als ik het goed heb? Als je deze combineert (resp. 45% en 55%) heb je ongeveer Vanguard VT en lijkt dit de goedkoopste en meest gespreide optie. Al ben ik nog niet 100% zeker hoe het zit met het dividendlek. Iedereen lijkt iets anders te zeggen...

In welke Vanguards zit jij op dit moment?
Bovenstaande dus. Dat dividendlek is inderdaad wel jammer maar is in mijn geval alleen bij High Dividend het geval (genoteerd aan NYSE).
pi_150173644
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 12:02 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Alle Vanguard fondsen in mijn portefeuille hebben ca. 10% gedaan de afgelopen 2-3 maanden.

edit: S&P500, High Dividend, FTSE DW, FTSE NA.

Lekker he :)
  maandag 2 maart 2015 @ 16:33:44 #21
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_150218710
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 12:02 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Alle Vanguard fondsen in mijn portefeuille hebben ca. 10% gedaan de afgelopen 2-3 maanden.

edit: S&P500, High Dividend, FTSE DW, FTSE NA.

Met andere woorden : het maakt weinig uit welke je hebt.
Overal verstand van.
  maandag 2 maart 2015 @ 16:56:23 #22
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_150219714
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 16:33 schreef macondo het volgende:
: het maakt weinig uit welke je hebt.
Correct, al zitten er wel kleine verschillen tussen. En verschillen in dividend.
  maandag 2 maart 2015 @ 16:58:49 #23
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_150219810
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 16:56 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Correct, al zitten er wel kleine verschillen tussen. En verschillen in dividend.
En onbewust heb je de kern van de zaak aangekaart. Het rendement van een portfolio wordt bijna exclusief bepaald door asset allocatie. Dus hoeveel cash, hoeveel aandelen, hoeveel obligaties.
Overal verstand van.
pi_150224016
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 20:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens heeft degiro een aantal zaken nog niet voor elkaar waaronder clearing en communicatie.
Ik lees her end er nu dat op de gratis etf's een fup zit van iets van 1 of 2 orders per maand.
Dat is nergens terug te vinden maar enkele klanten hebben een rekening ontvangen.
Hallo allemaal,

Interessante posts hier waardoor al stuk meer duidelijk wordt, waarvoor dank.
Ga me ook binnenkort op de ETF's storten, ben er nog niet precies uit hoe.

Las trouwens dit in voorwaarden DeGiro, dus is wel terug te vinden ;)

quote:
DEGIRO rekent u transactiekosten wanneer u de DEGIRO Trackers Kernselectie gebruikt als handelsinstrument. Kortom: wanneer u,
binnen een maand, meer dan 1 transactie doet in hetzelfde instrument uit de DEGIRO Trackers Kernselectie worden deze transacties
afgerekend tegen het tarief van de desbetreffende beurs.
pi_150272709
Iemand ervaring met gelijkgewogen ETF's? Hoe kijken jullie aan tegen Smart Beta?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')