abonnement Unibet Coolblue
pi_149776071
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 17:24 schreef inkjet het volgende:
Wat ik bedoel is dat Cairo als bestemming voor een 787-900 onlogisch lijkt. Zou het niet beter zijn die op langere routes in te zetten gezien het brandstofgebruik?
KLM zal het wel goed uitgezocht hebben. Ten opzichte van een 777 of A330 is dat op zo'n route al een hele vooruitgang.
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 18:54 schreef Thetallguy het volgende:
Ander A380 nieuws; Turkish zou in de markt zijn om twee A380s van Malaysia te leasen.
Boeing en Airbus gaan nog heel wat grote kisten aan Turkish leveren.
Als de ME3 ergens concurrentie van gaan krijgen dan is het wel van Turkish Airlines.
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ik kan niet zien wat KLM wat dat betreft doet op die route, maar als ik zie wat Egypt Air aan vracht meeneemt naar CAI. Dat is aardig wat ;)
Gezien KLM er dus een zware 777 op inzet en de rest wat ik over die route heb gelezen lijkt Caïro een aardige cargo/passagiers-markt te zijn inderdaad.
pi_149781431
Vandaag in de geschiedenis:



- 18 februari 1930:: Elm Farm Ollie is de eerste koe dat met het vliegtuig vervoerd wordt.
De Guernsey koe vloog met een Ford Trimotor van Bismarck, Missouri naar St. Louis.
Onderweg werd ze ook gemolken en de melk werd in kleine pakjes aan parachutes naar beneden geworpen, opgevangen door toeschouwers.
Ook Charles Lindberg kreeg een glas melk aangeboden.



- 18 februari 1969: Aanslag op El Al vlucht 432.
De Boeing 720-058B (4X-ABB; een verkorte versie van de 707) was onderweg van Amsterdam naar Tel Aviv, met een stop in Zurich.
Wanneer de 720 in Zurich op het punt staat te vertrekken springen 4 mannen van de Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP) uit een auto en met AK-47's openen ze het vuur op het toestel.
Ook wordt er met granaten en dynamiet gegooid, maar deze falen.

De co-piloot wordt geraakt en overlijdt een maand later aan zijn verwondingen.
In het vliegtuig bevindt zich Mordechai Rahamim; deze rent naar de open cockpit, zoekt door het rechterraam naar de daders en opent met zijn pistool het vuur op een van de daders.
Daarna vraagt hij een stewardess om de rechterachterdeur te openen; glijdt hij met de noodglijbaan naar beneden en gaat daar verder.

De leider van de groep werd doodgeschoten door Rahamim. De aanval eindigt als de Zwitserse politie erbij komt en zowel Rahamim als de 3 overgebleven daders worden ingerekend.
Op het moment van de aanval bevonden zich 17 passagiers en 11 crew in de 720; naast dodelijk getroffen de co-piloot vallen er 6 gewonden.



Door de bekentenis van El Al van de aanwezigheid van Rahamim wordt het voor het eerst duidelijk dat er aan boord van hun vlucht gewapend personeel aanwezig is om kapingen te voorkomen.
Zowel de 3 daders als Rahamim worden door de Zwitsere autoriteiten vervolgd; de daders worden bestrafd; Rahamim wordt vrijgesproken.
De 720 wordt gerepareerd en vloog nog jaren rond voor verschillende maatschappijen; rond juli 1991 wordt het in Tucson gesloopt.



- 18 februari 1977: De eerste gezamenlijke vlucht voor de Shuttle Carrier Aircraft en de prototype Space Shuttle Enterprise op haar rug.
De 747-123 was in 1970 van de band gerold als de 86e 747 en werd aan American Airlines geleverd als N9668.
De 747 was geen succesverhaal voor American Airlines en werd dan ook in 1974 aan NASA verkocht.
Deze verspijkert de kist voor zo'n $30 miljoen (versteviging, extra vertical stabilizers, avionics en motoren upgrades) en gaat nu door het leven als N905NA met call sign NASA 905.

Op 18 februari maakt het de eerste combinatievlucht met de prototype Space Shuttle op haar rug boven Californië; een vlucht die ruim 2 uur duurt.



N905 bracht later de Discovery, Endeavour en de Enterprise naar hun respectievelijke musea toe.
(zie geschiedenispost van 18 juli 2014)
Zo bracht het op 27 april 2012 - 35 jaar, 2 maanden en 10 dagen na hun eerste gezamenlijke vlucht in 1977 - de Enterprise naar New York JFK waar die nu in het Intrepid Sea, Air and Space Museum staat.
De vlucht maakt een rondvlucht boven New Jersey en Manhattan voor het oog van duizenden toeschouwers:



(Landing op JFK)

N905 staat nu in het Space Center Houston waar het met de replica Space Shuttle Independence op haar rug tentoongesteld zal worden. De opening hiervan staat gepland voor dit jaar.
Haar zusterschip N911NA (oude Japan Airlines 747SR) heeft een minder rooskleurige toekomst; zij zal worden gebruikt voor onderdelen voor o.a. de NASA 747SP Sofia.



- 18 februari 2009:: Een United Airlines Boeing 767-322ER (N652UA) raakt zwaar beschadigd wanneer een sprinklersysteem in de hangar onjuist afgaat.
De waterstralen uit de waterkanonnen blazen 11 ramen uit (of eigenlijk in...) het vliegtuig die daar voor onderhoud stond. Avionics e.d. moeten vervangen worden.



- 18 februari 2013: Diamantroof Brussels Airport



Kort voor acht uur 's avonds maakt vlucht LX789 van Swiss International Air Lines (uitgevoerd door een Fokker F100 van Helvetic Airways; registratie is mij onbekend) zich gereed voor de terugvlucht naar Zurich.
Dan rijden een Mercedes Vito en een Audi met blauwe zwaailichten het luchthaventerrein op; de komen op het terrein door een gat in een hek dat ze daarvoor gemaakt hebben.
De 2 auto's rijden rechtstreeks naar de Fokker toe.

Op dat moment was de veiligheidsfirma Brink's Diamand & Jewelry Services bezig met het inladen van onder andere diamanten.
De als politieagenten vermomde, gewapende en gemaskerde mannen bedreigen de werknemers en de cockpitcrew; ze nemen een lading van zo'n 120 colli's met hoofdzakelijke diamanten mee.
Niemand raakt gewond en er wordt geen schot gelost.
Binnen 5 minuten zijn de twee auto's van het luchthaven terrein via hetzelfde gat weer verdwenen.


(Ja, let niet op het toestel wat ze hierboven hebben afgebeeld :+ )

De meeste inzittenden van het toestel merken er niets van; ze merken het pas wanneer ze wordt verteld dat ze het toestel moeten verlaten omdat de vlucht geannuleerd wordt.

De overvallers maken zo'n ¤37 miljoen aan - veelal ruwe - diamanten buit.
Een deel van de buit is teruggevonden en in 2013 zijn er in België, Frankrijk en Zwitserland tientallen mensen opgepakt; veelal bekenden van de politie.
Het onderzoek loopt nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-02-2015 00:06:37 ]
  woensdag 18 februari 2015 @ 02:35:31 #53
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149783625
Mooie post weer iemand _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 18 februari 2015 @ 08:34:59 #54
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_149785023
Bazen post _O_
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_149789534
Vader en dochter schrijven luchtvaartgeschiedenis:

http://www.metronieuws.nl(...)chtvaartgeschiedenis

quote:
Piloot worden, daar heeft bijna iedereen wel eens van gedroomd in zijn jonge jaren. Wanneer dat lukt is dat natuurlijk heel bijzonder. Maar voor de 59-jarige piloot Peter Elliott werd het extra speciaal toen er begin deze maand een wel heel bekende co-piloot aan hem werd gekoppeld: zijn dochter!
:)
pi_149789686
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:22 schreef Ferry_76 het volgende:
Vader en dochter schrijven luchtvaartgeschiedenis:

http://www.metronieuws.nl(...)chtvaartgeschiedenis

[..]

:)
Gezellig :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_149790499
ehvairport twitterde op woensdag 18-02-2015 om 12:52:02 Er wordt weer mondjesmaat gevlogen. Check de website van Eindhoven Airport voor meer informatie. reageer retweet
pi_149792168
De 3e en laatste 787 voor Arke (PH-TFM) is in de nacht van maandag op dinsdag uit de fabriek gerold in Everett (achter de ANA 787):

g

Gezellig samen met KLM's 777 dus. :P
pi_149814718
Vandaag in de geschiedenis:



- 19 februari 1982:: Eerste vlucht van de Boeing 757.
Vanaf Renton Municipal Airport maakt de eerst gebouwde 757 met registratie N757A haar eerste vlucht.

Tussen 1981 en 2004 bouwt Boeing 1.050 757's
Op dit moment zijn er nog 743 757 in service.
Delta Airlines is met (momenteel) 140 toestellen de grootste operator van dit type toestel.

N757A is nooit aan een klant geleverd en bleef bij Boeing in gebruik als testvliegtuig.
Momenteel voor de Lockheed Martin F-22 Raptor:



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



- 19 februari 1985:: Vlucht 610 van Iberia is onderweg van Madrid naar Bilbao.
De Boeing 727–256 (EC-DDU "Alhambra de Granada") heeft 141 passagiers en 7 crew aan boord.
De vlucht was vertrokken om 08:47 uur en stond gepland om op 09:35 uur te landen in Bilbao.

Bij nadering van de luchthaven klapt het op een zendmast op de top van de 1000 meter hoge berg Oitz.
De linkervleugel wordt van de romp afgerukt.
Geen van de 148 inzittenden overleven de crash.



- 19 februari 1985: Diezelfde dag in 1985 is China Airlines vlucht 006 onderweg van Taipei naar Los Angeles.
De vlucht wordt uitgevoerd door N4522V, een Boeing 747SP met 251 passagiers en 23 crew.

De vlucht was al 10 uur onderweg en was op 550 kilometer ten noordwesten van San Francisco, vliegend op 12.500 meter hoogte, wanneer de problemen beginnen.
Motor #4 valt uit. De gezagvoerder draagt de boorwerktuigkundig op om de motor weer te starten. Volgens de procedures moet men hiervoor eerst naar een hoogte van 9.100 meter zakken maar dit werd niet gedaan. Poging om de motor te herstarten faalden.

De airspeed begon te dalen en door het gebrek van vermogen aan de rechterzijde helde de 747 naar rechts. Wanneer de gezagvoerder de autopilot uitschakelt hangt de 747 al 60 graden naar rechts en begon de neus te zakken.
De Attitude Indicator (kunstmatige horizon) gaf dit ook aan maar omdat dit (extreme bank en pitch) hoogst onlogisch is, en omdat men door de wolken niets kon zien raakte de crew ruimtelijk gedesoriënteerd.

Hierop dook de 747 naar beneden; binnen 30 seconden daalden ze 3000 meter wat neerkomt op gemiddeld 150 meter per seconde. De inzittenden werden blootgesteld aan bijna 5g.
Wanneer ze onder de wolken uitkomen en zich weer konden oriënteren kregen ze de 747 weer onder controle en komen op 2900 meter hoogte weer vlak. In tweeënhalve minuut waren ze 9100 meter gedaald.



Hier kon men motor #4 weer aan de praat krijgen en vlogen ze door naar Los Angeles.
Maar toen ze ontdekten dat de het landingsgestel deels gezakt was, er gewonden aan boord waren, er een hydraulisch lek was en er niet meer genoeg brandstof was om LAX te bereiken (door de luchtweerstand van het landingsgestel) weken ze uit naar San Francisco.

Er waren 24 gewonden waarvan 2 ernstig.
Ook raakte de 747 zwaar beschadigd; de vleugels bogen 5-7 centimeter omhoog en het landinggestel was zwaar beschadigd.
Verder was vooral de staart beschadigd; de buitenkanten van de stabilo waren afgerukt alsmede de linker hoogteroer.




De 747 wordt gerepareerd en vloog nog 12 jaar langer voor China Airlines waarna het aan hun zustermaatschappij Mandarin Airlines wordt geleverd in 1997.
Aan het einde van dat jaar wordt het in Las Vegas opgeslagen.

In 2002 komt het in eigendom van een religieuze organisatie en wordt het "Global Peace One" gedoopt.
In 2005 verliest het haar vliegcertificaat wegens onvoldoende onderhoud en sinds december dat jaar staat het op de luchthaven van Tijuana, pal naast de Amerikaans-Mexicaanse grens.
Daar staat het nu dus al bijna 10 jaar.

China Airlines vlucht 006 gaat nog steeds van Taipei naar Los Angeles, maar wordt nu door een 777-300ER gevlogen.



- 19 februari 2002: De eerste vlucht van de Embraer 170 en hiermee de eerste vlucht voor de E-jet familie.
Na roll-out op 29 oktober 2001 maakt PP-XJE vandaag de eerste vlucht.



Embrear heeft momenteel 1090 kisten uit de E-jet familie geleverd, heeft nog 249 orders openstaan en nog 502 opties.
PP-XJE is in juni 2012 in Nashville, Tennessee gesloopt:

pi_149863125
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
pi_149866434
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:44 schreef Mylene het volgende:
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
Zo zijn al z'n columns, alles is slecht en hij weet het beter...
pi_149872311
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 19:40 schreef Mikey92 het volgende:

[..]

Zo zijn al z'n columns, alles is slecht en hij weet het beter...
Met die insteek lees ik zijn columns ook.
Hij kan zo bij de Telegraaf aan de slag.
pi_149873049
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:22 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Met die insteek lees ik zijn columns ook.
Hij kan zo bij de Telegraaf aan de slag.
Daar is ie alweer een paar jaar weg toch?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_149899089
Paar willekeurige fotootjes van vanmiddag:













  zaterdag 21 februari 2015 @ 23:45:38 #65
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_149905271
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 23:49:13 #66
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_149905416
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:45 schreef flipsen het volgende:
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Valt wel mee toch? Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van alle 747's die bij KLM in dienst zijn ook rond die leeftijd. Misschien ligt die wel hoger als je de vrachtkisten niet meetelt :)
pi_149905816
Vandaag in de geschiedenis. kort...




- 22 februari 1987: De eerste vlucht van de Airbus A320.
Na roll-out op 14 februari voor het oog van hooggeplaatste gasten (waaronder Prins Charles en prinses Diana) maakt de eerst gebouwde A320 F-WWAI die zondag haar eerste vlucht die 3 uur en 23 uur zal duren.
De A320 is het eerste passagierstoestel met digital fly-by-wire en side-stick control.
Met 6.415 gebouwde exemplaren (79 A318, 1433 A319ceo, 3867 A320ceo en 1036ceo) is het na de Boeing 737 (8.385 geleverd) de meest succesvolle passagiersstraalvliegtuig.
Het totaal aantal orders van 11.514 kruipt wel zeer dicht naar het totaal aantal orders van de 737 die op dit moment 12.654 staat.

F-WWAI vliegt nu als F-WWBA nog steeds als testvliegtuig voor Airbus rond:





- 22 februari 1993: De eerste vlucht van de McDonnell Douglas MD-90.
N901DC maakt de eerste vlucht vanuit Long Beach, Californië.

De MD-90 was de doorontwikkeling van de MD-80 wat weer een doorontwikkeling van de DC-9 was.
Later zou nog de MD-95 komen maar voordat de productie hiervan begon (mei 1997) werd McDonnell Douglas overgenomen door Boeing waardoor de MD-95 werd uitgebracht als de Boeing 717.
Een groot succes is de MD-90 niet geworden; er werden maar 166 stuks gebouwd waarmee het het minst succesvolle model van de reeks werd.

N901DC bleef bij McDonnel Douglas/Boeing maar werd in 2006 in Kingman, Arizona gesloopt:



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 22-02-2015 00:17:20 ]
pi_149906142
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:49 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Valt wel mee toch? Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van alle 747's die bij KLM in dienst zijn ook rond die leeftijd. Misschien ligt die wel hoger als je de vrachtkisten niet meetelt :)
Jong is anders, maar er vliegen nog 737's van die leeftijd rond.

En 737's zijn niet te vergelijken met 737 qua leeftijd. De kleinere kisten maken veel meer cycles en cycles doen een grotere impact op de vliegtuigen dan vlieguren (welke bij de grotere kisten weer relatief meer is).
Daarom zie je de kleinere kisten (Embraer's, A320-familie) ook relatief jong gesloopt worden.
(naast het feit dat onderdelen dan nog meer waard zijn dan de kist in z'n geheel).

En KLM's 747's zitten tussen de 11 en bijna 26 jaar.
De oudste (PH-BFA) wordt over ongeveer 3 maanden 26 jaar oud.
pi_149914828
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:44 schreef Mylene het volgende:
Deze man komt toch best wel verzuurd over?

Arnold Burlage: De schrik van Schiphol (2)
Hebben er wel een meer een handje van, Schiphol bashen. Groeicijfers van vorig jaar was niks mis mee.
pi_149914965
Een "column" :') Een opeenhoping van dwarszittende scheten zou ik het eerder noemen, wat een vent.
pi_149934329
Wat nou 4x4? 24x0 werkt ook prima. _O-

  Moderator zondag 22 februari 2015 @ 21:53:25 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149936118
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 23:45 schreef flipsen het volgende:
Die Air Baltic is al een ouwetje zo te zien...

* flipsen googlet: jup, 22,5 jaar oud
Is dat een 300 of 500? Las dat ze uitgefaseerd werden bij airBaltic. Ook Oost Europeanen zijn de vloot dan flink aan het vernieuwen, ben aantal jaren geleden nog met een 500 van Amsterdam naar Sofia gevlogen, maar bij AirBulgaria zijn de 300 en 500's ook al uit de vloot.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_149936404
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Is dat een 300 of 500?
-500.

En die worden inderdaad uitgefaseerd, net als hun -300's en daarmee dus hun gehele 737 vloot.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 22-02-2015 23:53:50 ]
pi_149940699
Vandaag een tour behind the scenes van Schiphol gedaan met m'n zoon van 6. Was cadeautje van m'n vriendin. Erg leuk, niks nieuws ofzo. Wat wel leuk is, is dat je het beveiligde deel van Schiphol oost opgaat.
pi_149946809
De nieuwste Triple 7 van KLM is inmiddels ook geverfd in de nieuwe 'dolphin' livery

"Get busy living, or get busy dying"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')