Vandaag in de geschiedenis:
- 15 maart 1973: KLM krijgt haar 5e DC-10 toestel geleverd van McDonnell Douglas.
Op zich niet heel erg bijzonder maar het gaat om een bijzonder toestel; namelijk het prototype - en dus eerst gebouwde - DC-10-30.
De DC-10-30 was het eerste long-range model van de DC-10 familie.
De -30 had krachtigere motoren, grotere spanwijdte, grotere brandstoftanks en een derde landingsgestel in het midden om het hogere gewicht op te vangen.
Met 163 gebouwde exemplaren was het het meest populaire model van de DC-10 familie.
Op de voorgrond PH-DTF: de 6e DC-10 die aan KLM werd geleverd op 13 april 1973.
Links van haar prototype DC-10-30 en toekomstig PH-DTA.
KLM had samen Swissair, SAS en UTA de KSSU group opgericht waarmee ze samen 36 toestellen besteld hadden. Dit zodat ze een betere prijs konden onderhandelen en later voor gezamenlijk onderhoud.
De order van KLM bestond uit 12 toestellen.
Op 21 november 1972 werden de eerste DC-10-30's aan Swissair en KLM geleverd.
De KSSU group:
Als N1339U vloog de DC-10-30 op 21 juni 1972 voor het eerst en toen McDonnell Douglas klaar was met testen werd het als PH-DTA aan KLM geleverd die het de naam "
Johann Sebastian Bach" gaf.
KLM least de DC-30 tijdens haar werkjaren nog tijdelijk aan Ghana Airways en African Safari Airways en enkele dagen na de lease aan de laatste stuurt KLM in 1994 de DC-10 terug naar McDonnell Douglas.
Zie geplakte registratie; foto is van 12 juli 1994. 3 dagen later is het door McDonnell Douglas overgenomen.
Deze least het nog aan het Russische KrasAir en later in 1997 aan Continental Airlines die er nog tot 2001 mee vloog. Op 11 april 2001 wordt de DC-10 uit Continental's vloot gehaald en wordt het op
Greenwood–Leflore Airport opgeslagen.
Nog datzelfde jaar wordt de prototype DC10-30 aldaar gesloopt.
Alle 12 DC-10's die op de naam van KLM stonden zijn inmiddels gesloopt.
(Helaas kon ik met geen mogelijkheid onderstaande foto's in groter formaat vinden; zaten/zitten achter een of andere vage site gestopt
)
- 15 maart 1996: Fokker Aircraft wordt failliet verklaard.
Die vrijdagmiddag komen honderden werknemers thuis zonder baan.
De volgende dag krijgen 5664 werknemers hun ontslagbrief per koerier thuisbezorgd.
Het was het einde voor de fabrikant die al vele jaren (financiële) problemen kende.
2 jaar eerder had het nog zeer sober haar 75 jaar bestaan 'gevierd'.
Nadat het Duitse DASA (het luchtvaartonderdeel van Daimler-Benz AG, eigenaar van Fokker) de geldkraan dichtdraait wordt op 23 januari 1996 door de rechtbank te Amsterdam voorlopig surseance van betaling verleend. Enkele weken lang wordt er koortsachtig naar een oplossing gezocht om het voortbestaan van Fokker te bewerkstelligen. Er wordt gezocht naar partijen die Fokker willen overnemen maar zonder succes. Op 15 maart 1996 valt het doek na 77 jaar Nederlandse vliegtuigbouw.
NOS journaal van die avond: