abonnement Unibet Coolblue
pi_150608534
quote:
KL791 (uitgevoerd door PH-BQD) is boven de Golf van Biskaje teruggekeerd naar Schiphol vanwege een defecte weerradar.
Daarop is PH-BQG ingevallen en voert dezelfde vlucht nu uit als KL791A.
Beiden zijn trouwens 777-200ER's.
Ah okee thanx.
--
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 19:45:25 #252
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150609231
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 19:21 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

KL791 (uitgevoerd door PH-BQD) is boven de Golf van Biskaje teruggekeerd naar Schiphol vanwege een defecte weerradar.
Daarop is PH-BQG ingevallen en voert dezelfde vlucht nu uit als KL791A.
Beiden zijn trouwens 777-200ER's.
AH duidelijk. Verklaart ook de grote vertraging.

Maar KLM heeft dus 'gewoon' een 777 op reserve staan? Of was de BQG gepland voor een andere vlucht en wordt BQD snel gerepareerd?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150611604
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 19:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

AH duidelijk. Verklaart ook de grote vertraging.

Maar KLM heeft dus 'gewoon' een 777 op reserve staan? Of was de BQG gepland voor een andere vlucht en wordt BQD snel gerepareerd?
Niet per se op reserve. Maar elke respectabele maatschappij kan vaak wat schuiven met toestellen.
Vanmiddag stond -BQD nog op de planning om morgen naar Taipei/Manilla te vliegen.

En wat er gebeurd als je niet kunt schuiven moet je naar Surinam Airways kijken; als die A340 wegvalt (door bijv. onderhoud) dan kunnen ze vluchten niet uitvoeren of moeten ze (duur) leasen.

Nog steeds niets gehoord over hun plannen; schijnt dat in oktober er een toestel bijkomt of de A340 vervangt.
  vrijdag 13 maart 2015 @ 20:42:57 #254
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_150612155
Over Surinam gesproken, ik reed gister langs Schiphol en zag daar hun A340 langs de A4 geparkeerd staan. Ik neem aan dat die rond dat tijdstip(23.00) al terug had moeten vliegen?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_150613390
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 20:42 schreef Woods het volgende:
Over Surinam gesproken, ik reed gister langs Schiphol en zag daar hun A340 langs de A4 geparkeerd staan. Ik neem aan dat die rond dat tijdstip(23.00) al terug had moeten vliegen?
Surinam vliegt elke avond (op maandag- en donderdagavond na) naar Amsterdam en na aankomst (de volgende dag dus) weer terug.

Met als gevolg dat de A340 op donderdagmorgen op Schiphol landt en pas vrijdagmiddag weer naar Paramaribo gaat. Ook komt die op maandagmiddag aan, overnacht hier en vertrekt op dinsdagmorgen weer.

In Paramaribo staat de A340 van zondagavond t/m dinsdagavond stil.
In totaal staat de A340 dus elke week zo'n 86 uur / ruim 3.5 dag stil.

Nou ja, tenzij Desi Bouterse de kist opeist...

EDIT: Arke's 3e / laatste 787 vloog gistermiddag (lokale tijd) haar allereerste vlucht:



[ Bericht 28% gewijzigd door Iemand91 op 13-03-2015 22:34:28 ]
pi_150624111
Wat was eigenlijk de opvolger bij de KLM voor de dc-8? A310?

Ben inmiddels weer een weekje terug van vakantie. Fijne kist, die 787. Lekker stil ook. En wat ik goed te merken vond, is dat de lucht minder droog is.
pi_150631338
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 02:20 schreef kleineik het volgende:
Wat was eigenlijk de opvolger bij de KLM voor de dc-8? A310?
Jep.
pi_150635604
Weet iemand wat er aan de hand is in DCA (Washington Ronald Reagan)? Ik keek op FR24 en veel vliegtuigen naar DCA wijken uit naar Dulles, Baltimore en Norfolk of zijn nog aan het cirkelen in de buurt
"Get busy living, or get busy dying"
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:08:03 #259
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_150636062
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:51 schreef BazZz2 het volgende:
Weet iemand wat er aan de hand is in DCA (Washington Ronald Reagan)? Ik keek op FR24 en veel vliegtuigen naar DCA wijken uit naar Dulles, Baltimore en Norfolk of zijn nog aan het cirkelen in de buurt
Waarschijnlijk door de mist
http://www.flightstats.com/go/Airport/weather.do?airportCode=DCA
pi_150637405
quote:
Volgens de METAR zou het prima te doen moeten zijn, wolkenbasis op 600ft en daaronder gewoon goed zicht.
(Zo te zien was het een paar uur geleden slechter, misschien nog wat backlog dat weggewerkt moet worden)
pi_150650195
Vandaag in de geschiedenis:

- 15 maart 1973: KLM krijgt haar 5e DC-10 toestel geleverd van McDonnell Douglas.
Op zich niet heel erg bijzonder maar het gaat om een bijzonder toestel; namelijk het prototype - en dus eerst gebouwde - DC-10-30.




De DC-10-30 was het eerste long-range model van de DC-10 familie.
De -30 had krachtigere motoren, grotere spanwijdte, grotere brandstoftanks en een derde landingsgestel in het midden om het hogere gewicht op te vangen.
Met 163 gebouwde exemplaren was het het meest populaire model van de DC-10 familie.

Op de voorgrond PH-DTF: de 6e DC-10 die aan KLM werd geleverd op 13 april 1973.
Links van haar prototype DC-10-30 en toekomstig PH-DTA.


KLM had samen Swissair, SAS en UTA de KSSU group opgericht waarmee ze samen 36 toestellen besteld hadden. Dit zodat ze een betere prijs konden onderhandelen en later voor gezamenlijk onderhoud.
De order van KLM bestond uit 12 toestellen.
Op 21 november 1972 werden de eerste DC-10-30's aan Swissair en KLM geleverd.

De KSSU group:



Als N1339U vloog de DC-10-30 op 21 juni 1972 voor het eerst en toen McDonnell Douglas klaar was met testen werd het als PH-DTA aan KLM geleverd die het de naam "Johann Sebastian Bach" gaf.
KLM least de DC-30 tijdens haar werkjaren nog tijdelijk aan Ghana Airways en African Safari Airways en enkele dagen na de lease aan de laatste stuurt KLM in 1994 de DC-10 terug naar McDonnell Douglas.

Zie geplakte registratie; foto is van 12 juli 1994. 3 dagen later is het door McDonnell Douglas overgenomen.


Deze least het nog aan het Russische KrasAir en later in 1997 aan Continental Airlines die er nog tot 2001 mee vloog. Op 11 april 2001 wordt de DC-10 uit Continental's vloot gehaald en wordt het op
Greenwood–Leflore Airport opgeslagen.
Nog datzelfde jaar wordt de prototype DC10-30 aldaar gesloopt.

Alle 12 DC-10's die op de naam van KLM stonden zijn inmiddels gesloopt.

(Helaas kon ik met geen mogelijkheid onderstaande foto's in groter formaat vinden; zaten/zitten achter een of andere vage site gestopt ;( )


- 15 maart 1996: Fokker Aircraft wordt failliet verklaard.
Die vrijdagmiddag komen honderden werknemers thuis zonder baan.
De volgende dag krijgen 5664 werknemers hun ontslagbrief per koerier thuisbezorgd.
Het was het einde voor de fabrikant die al vele jaren (financiële) problemen kende.
2 jaar eerder had het nog zeer sober haar 75 jaar bestaan 'gevierd'.

Nadat het Duitse DASA (het luchtvaartonderdeel van Daimler-Benz AG, eigenaar van Fokker) de geldkraan dichtdraait wordt op 23 januari 1996 door de rechtbank te Amsterdam voorlopig surseance van betaling verleend. Enkele weken lang wordt er koortsachtig naar een oplossing gezocht om het voortbestaan van Fokker te bewerkstelligen. Er wordt gezocht naar partijen die Fokker willen overnemen maar zonder succes. Op 15 maart 1996 valt het doek na 77 jaar Nederlandse vliegtuigbouw.

NOS journaal van die avond:
pi_150663009
Aangezien Top Gear vanavond niet doorgaat, zenden ze een docu uit over de Red Arrows: Insdie the bubble. van 21:00 tot 22:00 op BBC2.

:)
pi_150668707
Eens een keer positief 747 nieuws: over exact 2 weken komen er weer passagier-747's op Schiphol die niet van KLM zijn; Delta verhoogt haar capaciteit naar/van Amsterdam deze zomer.

Vlucht DL72 uit Atlanta zal zondagmorgen 29 maart rond 08:05 uur landen op Schiphol.
Deze zal als DL73 weer terugkeren naar Atlanta om 10:55 uur.
Ook zal diezelfde morgen om dezelfde tijd DL134 uit Detroit landen.
Deze gaat als DL135 om 10:05 weer terug naar Detroit.

Deze vluchten worden nu nog door respectievelijk een Boeing 777-200ER/LR en een Airbus A330-300 uitgevoerd.
Deze zomer vliegt Delta 4 vluchten per dag van/naar Atlanta, in volgorde met de A330-300, 747, 767-400 en de 777-200(ER/LR).
Van/naar Detroit in volgorde met de A330-200, 747, A330-300 en de 767-400.

Deze 747 vluchten vinden de gehele zomer plaats t/m vrijdag 23 oktober.
(aankomst en vertrek op AMS op 24 oktober)



EDIT:
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 21:07 schreef Iemand91 het volgende:
EDIT: Arke's 3e / laatste 787 vloog gistermiddag (lokale tijd) haar allereerste vlucht:


PH-TFM komt op donderdag 26 maart rond 10:00 uur aan op Schiphol als vlucht OR7873.
Eerste passagiersvlucht volgt op zondag 29 maart (over 2 weken dus) naar de Dominicaanse Republiek.

Minder nieuws; zoals eerder gezegd gaan de eerste MD-11 freighters van Martinair deze maand uit de vloot.
PH-MCR lijkt op volgende week zaterdag haar laatste vlucht te maken; landt 's middags op Schiphol vanuit London Stansted.
PH-MCS volgt de zaterdag daarna op 28 maart 's morgensvroeg uit Stansted.

Kan uiteraard nog veranderen.



[ Bericht 21% gewijzigd door Iemand91 op 15-03-2015 20:48:19 ]
  zondag 15 maart 2015 @ 21:32:56 #264
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150678430
Mooie posts weer :Y Was het overigens "verplicht" om die kenmerkende zwarte stip op de neus te houden in de livery? Of was dat eigen keuze? Of kon er gewoon niet overheen geverfd worden? Vragen vragen... :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150679232
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 21:32 schreef flipsen het volgende:
Mooie posts weer :Y Was het overigens "verplicht" om die kenmerkende zwarte stip op de neus te houden in de livery? Of was dat eigen keuze? Of kon er gewoon niet overheen geverfd worden? Vragen vragen... :P
Voor zover ik kan vinden was het zwart vanwege het materiaal in de verf van de radome.
Was toen alleen zo (zwart) mogelijk om geen storing te krijgen op de weersradar erachter.

Doordat verfsoorten door ontwikkeld werden, kon men op een gegeven moment elke kleur krijgen die men wilde.
  zondag 15 maart 2015 @ 23:28:53 #266
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_150683313
Nu we het toch over de DC10 hebben: deze al eens voorbij gekomen? Video uit 1979 over de grounding van alle DC10's (juni/juli '79)


Die grounding levert ook mooie plaatjes op:

  maandag 16 maart 2015 @ 00:42:12 #267
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_150685493
Goeie posts weer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door nattermann op 16-03-2015 01:00:14 ]
Tics van je petten.
pi_150686987
Nu haast ondenkbaar, dat een prototype aan een maatschappij word geleverd. 787, A380 en A350(in mindere mate) schelen zoveel met latere toestellen. Van de 787 zijn de eerste series nog niet eens verkocht, deze worden dan ook de terrible teens genoemd.
pi_150690853
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 07:45 schreef kleineik het volgende:
Nu haast ondenkbaar, dat een prototype aan een maatschappij word geleverd. 787, A380 en A350(in mindere mate) schelen zoveel met latere toestellen. Van de 787 zijn de eerste series nog niet eens verkocht, deze worden dan ook de terrible teens genoemd.
Van de 787 zijn er de laatste weken wel een aantal verkocht, die krijgen dan eerst een rework.
pi_150690952
http://www.rtlnieuws.nl/b(...)voor-brand-vliegtuig

Herman was natuurlijk jaloers omdat het WBC-contract aan Jonnie Boer is gegund ;)
pi_150691616
3 jaar en bijna 7 maanden na levering van de eerste Boeing 787 (JA801A aan All Nippon Airways op 25 september 2011) staat Boeing op het punt de 250e 787 te gaan leveren.

Vandaag zal N35953 aan United Airlines worden geleverd. De 787-9 is de eerste 787-9 die in de Boeing South Carolina fabriek in North Charleston, South Carolina werd gebouwd.
De final assembly van #269 begon in november 2014 (zie foto hieronder)
Het wordt United's 16e 787 en hun 4e 787-9.

Morgen zal het naar Denver gevlogen worden.

pi_150692555
Als je ooit je PPL wil halen gaan dan nooit naar de Martin Air vliegschool op Lelystad. Wat een zooitje daar!
pi_150692595
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:23 schreef El_Grando101 het volgende:
Als je ooit je PPL wil halen gaan dan nooit naar de Martin Air vliegschool op Lelystad. Wat een zooitje daar!
PPL ook gewoon halen bij een kleine club. Veel gezelliger ook ;)
pi_150692795
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:25 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

PPL ook gewoon halen bij een kleine club. Veel gezelliger ook ;)
Daar ben ik ook achter, ze vinden daar de ATPL studenten toch iets belangrijker. Vijf minuten van te voren een les afzeggen met een onzin smoes zodat ik 2 uur voor jan lul in de auto zit. :{

Of het het wordt nu NNAC op Eelde of KLM op Lelystad.

Jij had toch een topic hier over het halen van jou PPL? Inmiddels binnen? Of heb ik de verkeerde voor me? :)

Edit: O nee dat was MrSubtle. :P
pi_150692882
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:32 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Daar ben ik ook achter, ze vinden daar de ATPL studenten toch iets belangrijker. Vijf minuten van te voren een les afzeggen met een onzin smoes zodat ik 2 uur voor jan lul in de auto zat. :{

Of het het wordt nu NNAC op Eelde of KLM op Lelystad.

Jij had toch een topic hier over het halen van jou PPL? Inmiddels binnen? Of heb ik de verkeerde voor me? :)

Je hebt inderdaad de verkeerde voor je, ik heb een CPL ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')