abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_150521015
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:32 schreef Iemand91 het volgende:

writingtravels twitterde op dinsdag 03-03-2015 om 15:52:14 Wave goodbye to @Ryanair's headache-inducing yellow interiors. New designs on the way in 2015/2016 #RyanairAGB2 [ afbeelding ] reageer retweet
De tering met deze verlichting lijkt het wel een neo moderne hoerenkeet, hier zou ik hoofdpijn van krijgen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_150521954
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 12:49 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Klopt, 20 juni zou de eerste vlucht moeten zijn. Was al bekend hè. ;)
Is nog niet officieel aangekondigd.
  Moderator woensdag 11 maart 2015 @ 11:45:16 #228
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150525019
Wanneer komen de A350's dan? :)

Edit: bij klm

[ Bericht 9% gewijzigd door derLudolf op 11-03-2015 11:51:28 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150525780
2018 op z'n vroegst. Dan krijgt de Air France-KLM groep de eerste aangeleverd, en het is het meest waarschijnlijk dat de eerste exemplaren naar Air France gaan. (7 naar KL, 18 naar AF).
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150533889
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 12:12 schreef Thetallguy het volgende:
2018 op z'n vroegst. Dan krijgt de Air France-KLM groep de eerste aangeleverd, en het is het meest waarschijnlijk dat de eerste exemplaren naar Air France gaan. (7 naar KL, 18 naar AF).
Was tot een tijd terug geloof ik vrij ver uitgedokterd hoe ze de nieuwe toestellen (787 en A350) gingen verdelen maar ik zou er nu niets meer over durven zeggen.

Duidelijk is dat KLM als eerste de 787's gaat krijgen dit jaar en Air France als eerste de A350's in 2017/2018.
Maar de 787's en A350's zijn door de AF/KLM-groep besteld en niet door de maatschappijen apart.
Cabine wordt grotendeels een zo gelijkwaardig mogelijk product zodat dit op elkaar aansluit.

Dat er dus nog met toestellen heen en weer geschoven gaat worden lijkt dus zeer waarschijnlijk.
Heb bijvoorbeeld ook al eens een keer horen noemen dat bijv. de A350 allemaal naar 1 maatschappij gaan, maar dat lijkt me niet echt logisch.
pi_150543813
quote:
En deze gaan inderdaad deels de 747 vervangen, samen met de 787-9 en de A350.
Bedankt voor de info. Gezien het aantal stoelen zal de 77W eerder de full pax toestellen gaan vervangen en de 789 eerder de combi's.
--
pi_150544160
quote:
Maar de 787's en A350's zijn door de AF/KLM-groep besteld en niet door de maatschappijen apart.
Cabine wordt grotendeels een zo gelijkwaardig mogelijk product zodat dit op elkaar aansluit.

Dat er dus nog met toestellen heen en weer geschoven gaat worden lijkt dus zeer waarschijnlijk.
Heb bijvoorbeeld ook al eens een keer horen noemen dat bijv. de A350 allemaal naar 1 maatschappij gaan, maar dat lijkt me niet echt logisch.
Eerder werd gezegd dat een klein aantal 350's voor KLM niet economisch zou zijn, maar de type rating is na een 'plus' cursus gelijk aan die voor de A330 dus dat maakt het al beter te doen. De A333's zijn nog jong. Ik denk dat de verdeling over de vloten mede bepaald gaat worden door de praktijkervaringen met de toestellen, wat past het beste bij welk routenetwerk?
--
pi_150585812
Vandaag in de geschiedenis:

13 maart 1985: de laatste lijndienst voor de (McDonnell) Douglas DC-8 bij KLM.



Op 12 maart vertrekt vanaf de luchthaven van Paramaribo KLM's laatste lijnvlucht van de DC-8 naar Nederland.
Vlucht KL762 wordt uitgevoerd door PH-DEF; een McDonnell Douglas DC-8-63 die op 20 juni 1969 aan KLM was geleverd. Het had de neem "Henry Hudson" gekregen; vernoemd naar de Engelse zeevaarder.

Aankomst van de laatste vlucht:



De volgende dag maakt dezelfde DC-8 nog een rondvlucht boven Nederland; het maakt eerst op 200 meter hoogte nog een rondje boven Schiphol en het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen; waarna het doorvliegt naar vliegbasis Soesterberg.
Gedurende 7 van de 39 minuten durende heenvlucht wordt het toestel geëscorteerd door 2 F-16's van de Koninklijke luchtmacht.






Op de terugweg naar Schiphol wordt het boven het IJsselmeer vergezelt door de DC-3 van de Dutch Dakota Association (DDA) die met veel moeite het straalvliegtuig kon bijhouden.
De beelden (o.a. vanuit de DC-8) zijn die avond te zien op het half zes journaal van de NOS.



Op 25 maart 1960 landde de eerste DC-8 voor KLM (PH-DCA, Albert Plesman, vernoemd naar de oprichter van KLM). Bij de uitfasering in 1985 heeft de DC-8 op een paar dagen na 25 jaar lang voor KLM gevlogen; op dat moment was alleen de DC-3 langer in dienst geweest bij KLM (van 1936 - 1964).
Op dit moment zijn de 747's de langst gedienden bij KLM (de -200's ruim 30 jaar)

Aankomst van de eerste DC-8 voor KLM; op 25 maart 1960:



In totaal heeft KLM 37 DC-8 toestellen in gebruik gehad. De DC-8 was KLM's eerste straalvliegtuig en zorgde voor een enorme veranderingen; de nieuwe DC-8 vloog bijan tweemaal zo snel, kon tweemaal zoveel vracht vervoeren dan de oude propvliegtuigen (zoals de DC-7) waardoor bijvoorbeeld de vluchtduur Amsterdam - New York gehalveerd werd.



Van deze 37 toestellen werden er 2 afgeschreven; op 30 mei 1961 stort de slechts 1 maand oude PH-DCL - gecharterd door Viasa - neer in de Atlantische Oceaan kort na vertrek uit Lissabon waarbij alle 61 inzittenden om het leven komen.
Op 29 juni 1968 wordt een tweede DC-8 verwoest nadat er tijdens onderhoud van deze kist in Hangar 10 (genaamd Albert Plesman) kortsluiting onstaat welke een steekvlam en een explosie veroorzaakt die de DC-8 volledig vernielt en de hangar in de as legt.
7 andere vliegtuigen in de hangar worden door snel ingrijpen gered.
5 monteurs liepen ernstige brandwonden op.




In 2009 wilde men graag een oud-KLM DC-8 (PH-DCZ) naar Aviodrome halen; het betreffende toestel vloog als laatste voor MK Air Cargo en stond opgeslagen in Manston.
Dit is uiteindelijk in 2011 niet doorgegaan en de DC-8 werd in 2013 gesloopt.
(zie mijn post van 6 januari 2014)



PH-DEF die in 1985 de laatste lijnvlucht uitvoerde werd op Schiphol gespoten in nieuwe kleuren (voor Eagle Air) en later omgebouwd tot vrachtvliegtuig en vloog zo nog als N880UP voor UPS.
Halverwege 2009 werd ze in Roswell, New Mexico aan de grond gezet; ergens tussen 2011 en nu werd ze gesloopt.



Van alle 37 oorspronkelijke DC-8's van KLM is er op dit moment mogelijk nog maar 1 toestel over.
PH-DEC vloog na haar uitfasering door KLM in 1984 voor diverse vrachtmaatschappijen rond en als laatste als 9G-AXC voor de Ghanese charter Meridian Airways (die de luchthaven Oostende in België als basis heeft maar sinds 2010 niet meer mocht vliegen in de EU) maar moest per 31 december 2013 aan de grond blijven omdat de Ghanese Civil Aviation Authority alle Ghanese operators opdroeg haar DC-8 toestellen aan de grond te houden.
Sindsdien staat het toestel aan de grond op het Ghanese luchthaven Kotoka Internationaal.
Onderstaande foto van oktober 2014 geeft het toestel nog in intacte conditie aan samen met haar zustervliegtuig 9G-AXD (rechts) maar aan Google Maps te zien zijn ze al aan de sloop van dit laatste toestel begonnen (beeldmateriaal is van 17 januari 2015) en mogelijk is de laatst overlevende DC-8 van KLM dus ondertussen ook al gesloopt.

  vrijdag 13 maart 2015 @ 00:20:52 #234
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150586286
Uitgesproken toestel, die DC8. Ga ik eens wat meer over lezen, ken hem eigenlijk helemaal niet (terwijl ik er als klein kind geloof ik wel in gevlogen heb). Mooie post weer, die brand in de hangar was ook geheel onbekend :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 08:59:29 #235
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150589521
Die DC8 van de KLM die is neergestort, was dat met allemaal sporters aan boord? Dat vliegtuig hadden mijn ouders kort daarvoor nog ingezeten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150589602
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

Offtopic: ik lurk hier altijd vanwege jouw posts, complimenten voor alle toffe informatie. Doe je dit speciaal voor dit topic, of heb je ook een blog o.i.d.?
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_150589803
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 00:20 schreef flipsen het volgende:
(terwijl ik er als klein kind geloof ik wel in gevlogen heb).
Ouwe lu...ik bedoel, ik ben jaloers!
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150589971
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 08:59 schreef derLudolf het volgende:
Die DC8 van de KLM die is neergestort, was dat met allemaal sporters aan boord? Dat vliegtuig hadden mijn ouders kort daarvoor nog ingezeten.
Ik lees hier niks over sporters: http://www.aviacrash.nl/paginas/fridtjof%20nansen.htm Behalve de bemanning ook geen Nederlanders aan boord.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_150590146
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 08:59 schreef derLudolf het volgende:
Die DC8 van de KLM die is neergestort, was dat met allemaal sporters aan boord? Dat vliegtuig hadden mijn ouders kort daarvoor nog ingezeten.
Bedoel je niet de Surinam Airways DC8 crash bij Paramaribo met aan boord het 'Kleurrijk Elftal'?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_150594038
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 08:59 schreef derLudolf het volgende:
Die DC8 van de KLM die is neergestort, was dat met allemaal sporters aan boord? Dat vliegtuig hadden mijn ouders kort daarvoor nog ingezeten.
Zoals ik daar beschreef was het toestel gecharterd door VIASA; een maatschappij uit Venezuela.
De route die deze kist zou moeten vliegen ging dan ook niet van of naar Amsterdam maar Roma naar Caracas met een aantal stops.

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien het toestel slechts een maand oud was zou het best kunnen dat het nooit voor KLM gevlogen heeft.
Wel bestond (op 2 cabin crew na) de gehele crew uit Nederlanders die in Lissabon de vlucht hadden genomen.

Het was overigens de eerste ramp met een straalvliegtuig voor KLM en de derde ramp van een straalvliegtuig (na de ramp van de United DC-8 en de TWA Lockheed Super Constellation in 1960 die elkaar ramden en de Sabena 707 crash in België in februari dat jaar; slechts weken voor deze crash)

KLM heeft in het verleden veel samengewerkt met VIASA en er hebben dus ook veel KLM-vliegtuigen in VIASA kleuren rondgevlogen; DC-8's, DC-10's, 747's.

Ook in 50/50; aan de ene kant de KLM kleuren en de andere kant VIASA kleuren.
Zie ook de foto van de uitgebrande DC-8 in de hangar (juist daarom heb ook 2 foto's daarvan geplaatst).
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 09:04 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Offtopic: ik lurk hier altijd vanwege jouw posts, complimenten voor alle toffe informatie. Doe je dit speciaal voor dit topic, of heb je ook een blog o.i.d.?
Bijna een jaar geleden sporadisch wat van dit soort posts gemaakt met iemand anders op Tweakers.
Sindsdien af en toe hier.

Oh, en bedankt! :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 09:29 schreef Thetallguy het volgende:
Bedoel je niet de Surinam Airways DC8 crash bij Paramaribo met aan boord het 'Kleurrijk Elftal'?
Ik denk dat hij die ook bedoelt; deze kist vloog namelijk tussen Amsterdam en Paramaribo. Ook bij deze fatale vlucht.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 13-03-2015 12:06:38 ]
pi_150597340
quote:
Is *this* why my flight was delayed?
pi_150597553
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 13:42 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Niet met een vliegtuig vliegen met ingebouwde trap. :')
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 13:57:11 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150597893
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 11:54 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij die ook bedoelt; deze kist vloog namelijk tussen Amsterdam en Paramaribo. Ook bij deze fatale vlucht.
Ja dat klopt. Heb het even nagevraagd, inderdaad Surinam Airways. Wel een groot vliegtuig voor een vlucht Amsterdam-Allicante.
laat maar, DC8 is met 189 plaatsen vergelijkbaar met een 737-800 blijkbaar
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 13 maart 2015 @ 15:41:36 #244
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150601306
Zo flauw, en toch moest ik lachen :')

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150602293
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 15:41 schreef flipsen het volgende:
Zo flauw, en toch moest ik lachen :')

[ afbeelding ]
Zal z'n werkgever blij mee zijn.
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 16:35:24 #246
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150602991
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 16:12 schreef vaduz het volgende:

[..]

Zal z'n werkgever blij mee zijn.
Privévliegtuig staat er toch in het artikel?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150607468
Iemand een idee waarom de KLM vandaag naast de KL791 een KL791A vliegt?
--
  Moderator vrijdag 13 maart 2015 @ 19:07:06 #248
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150607728
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 19:00 schreef inkjet het volgende:
Iemand een idee waarom de KLM vandaag naast de KL791 een KL791A vliegt?
Veel mensen die die kant op willen? Ik kan over door 2e vlucht geen details vinden, waar vliegt die mee?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150608173
De 791 is de BQD, de 791A de BQG. Deze is rond 15 uur UTC vertrokken. Vaak zie je trouwens op deze route een 77W.
--
pi_150608255
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 19:00 schreef inkjet het volgende:
Iemand een idee waarom de KLM vandaag naast de KL791 een KL791A vliegt?
KL791 (uitgevoerd door PH-BQD) is boven de Golf van Biskaje teruggekeerd naar Schiphol vanwege een defecte weerradar.
Daarop is PH-BQG ingevallen en voert dezelfde vlucht nu uit als KL791A.
Beiden zijn trouwens 777-200ER's.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')