Vandaag in de geschiedenis:
- 11 februari 1992: F-16 crash in Hengelo.
J-054, een General Dynamics F-16 Fighting Falcon van de Koninklijke Luchtmacht stort neer in de Hengelose woonwijk Hasseler Es.
De F-16 kreeg motorproblemen bij takeoff en de piloot wilde zo snel mogelijk weer landen op baan 11 van Vliegbasis Twente. Hij koos hiervoor de kortste route en ging hierbij over de woonwijk.
Hier viel de motor in zicht van de baan uit en ging de F-16 neer.
De 23-jarige piloot kon ontkomen met zijn schietstoel maar de F-16 stortte iets voor 10 uur 's ochtends neer in de woonwijk waar het in een
plantsoen terecht kwam; bovenop een peuterspeelplaats.
Hierbij scheerde het door de achtertuinen waarbij tuinhuisjes werden verwoest, meerdere woningen raakten (zwaar) beschadigd en een vloog in brand.
De rechtervleugel van de F-16 lag in een keuken(raam) van een van de woningen.
Toch vielen er geen doden of gewonden.
De F-16 was op 29 juli 1988 aan de luchtmacht geleverd.
De crash van de F-16 was lang niet de eerste voor Nederland; sinds de KLU de F-16 in 1979 in gebruik nam waren er al 24 neergestort waarvan 13 boven Nederland waarbij 13 piloten om het leven kwamen.
Alleen al die laatste 2 jaren gingen er 6 F-16's verloren met 3 doden als gevolg.
Een maand eerder was een Nederlandse F-16 neergestort op het militaire oefenterrein Vliehors op Vlieland waarbij de piloot om het leven kwam.
Nederland heeft in totaal 213 F-16's gekocht. Sinds 1979 zijn er 36 F-16's van de KLU afgeschreven. Momenteel beschikt de KLU over 68 F-16's. De meeste zijn verkocht, 13 zijn gesloopt en 10 staan ter display.
- 11 februari 2002: De eerste vlucht van de Airbus A340-500 boven Toulouse door F-WWTE.
De A340-500 werd gepresenteerd als het vliegtuig met de grootste vliegbereik; volgeladen haalt de A340-500 bijna 15.000 kilometer; genoeg voor een non-stop vlucht van Londen naar Perth.
(retour moet wel een techstop vanwege tegenwind)
Landing na de eerste vlucht:
De -500 heeft in vergelijking met de 'standaard' -300 een 4.3 meter langere romp, 3.15 meter grotere spanwijdte, grotere horizontal stabilizer en kleinere vertical stabilizer (staart).
De brandstofcapaciteit werd met 45% vergroot van 148.000 liter naar 215.000 liter en de maximum takeoff weight (MTOW) werd met 34% vergroot van 277 ton naar 372 ton.
Om dit gewicht op te kunnen vangen werd het landingsgestel veranderd van 3 bogies met 4 wielen buiten en 2 midden naar 3 bogies met op elke bogie 4 wielen.
Ook ging de cruisesnelheid iets omhoog en de motoren werden de krachtigere Trent 500's.
Op 13 oktober 2006 vloog de A340-500IGW (Increased Gross Weight) voor het eerst.
Deze versie heeft een sterkere romp, groter brandstofcapaciteit (222.000 liter) en de MTOW ging naar 380 ton.
Toch is de markt voor een dergelijke toestel erg klein en in februari 2006 kwam de Boeing 777-200LR op het toneel. Dit toestel vliegt verder dan de A340-500IGW, kan tegelijk meer passagiers én cargo beneden meenemen en verbruikt op een vergelijkbare vlucht zo'n 20% minder brandstof.
In totaal zijn er dan ook maar 36 A340-500's gebouwd.
Vandaag zijn er nog maar enkele in gebruik:
- 3x Emirates (A6-ERB, A6-ERE, A6-ERJ) die ze vooral op inzet. EK zet ze in op korte vluchten zoals Algiers, Athene en Kuweit.
- 4x Etihad (A6-EHA t/m A6-EHD) die ze op diverse steden inzet.
- 2x Azerbaijan Airlines (AZAL) (4K-AZ85, 4K-AZ86) die ze hoofdzakelijk tussen Baku en New York/Beijing inzet.
- 2x Arik Air (CS-TFW, CS-TFX) die ze vanaf Lagos respectievelijk naar New York en Londen inzet.
Daarnaast heeft Qatar er nog een als regeringstoestel (A7-HHH), Koeweit heeft er 2 (9K-GBA en 9K-GBB) en Algerije (7T-VPP).
Dit zijn de enige 15 toestellen die nog rondvliegen. Zowel Emirates als Etihad faseren het type dit jaar nog uit (Zo ging afgelopen vrijdag A6-ERI naar Tardes, Frankrijk), AZAL vliegt er nog maar 2 jaar mee rond en Arik Air heeft orders voor 2 747-8i en 7 787-9 in bestelling staan die als vervanging kunnen dienen; maar het is twijfelachtig of die ooit geleverd gaan worden.
Volgend jaar zullen op deze dag dus nog maar hooguit 4 commerciële vluchten uitvoeren en in totaal 8 rondvliegen. Kleine kans dat enkele kisten nog voor VIP-gebruik zullen worden verbouwd.
F-WWTE werd in 2004 als A6-ERF aan Emirates geleverd en werd in mei 2013 uit de vloot gehaald en werd op de luchthaven van Ras Al Khaimah opgeslagen waar het ondertussen gesloopt wordt.
(Foto van november 2014)
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 11-02-2015 13:00:26 ]