abonnement Unibet Coolblue
pi_149496595


WAT IS EVOHOME?
quote:
Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.

Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.

Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.

Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!

Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Bron: Website Honeywell

IN DE PRAKTIJK

Al ruim 300 posts wordt er gesproken over het nut, de installatie, de werking en de optimalisatie van Evohome. Het kost wat moeite om het systeem draaiend te krijgen, maar het lijkt er op dat de meeste gebruikers tevreden zijn met de mogelijkheden die het systeem biedt.

Zoals bij elk nieuw product zijn er altijd zaken die beter of anders kunnen. De belangrijkste bug die door de meesten in het eerste topic geconstateerd is, is het onnodig aanspringen van de ketel op vaste momenten, zonder dat de ruimtetemperatuur daar om vraagt. Dit is al meerdere malen onder de aandacht van Honeywell gebracht en er lijkt nu eindelijk wat te gaan gebeuren, met dank aan users AJS1 en smv.

Ik weet niet of deze al bekend is, of dat de topicstart aangepast kan worden, maar vond deze wel handig.


Ik kwam ook deze tegen, deze heeft een andere layout?
Edit: nvm, is een instelling van het timeout scherm :P


Q/A

Ik zie handmatige aanpassingen op mijn HR80/HR92 niet terug op het centrale display, klopt dit?

Ja dit klopt dit is op 1 of andere manier niet functioneel.
Wellicht later via een software update.
Vorige monochrome Evohome had zelfde issue.
Wijzigingen op de Round Wireless thermostaat worden WEL zichtbaar op het centrale display

LINKS
- Evohome - internationale website
- Evohome - Nederlandse website

- Installatiedocument 1
- Installatiedocument 2

- Boek 1
- Boek 2
- Boek 3

- Meest recente driver (v21) Installatie op eigen risico

- Online gasmeterstand registratie


Wie weet het?

Is het ketelrelais BDR91A1000 puur een relais welke wordt aangestuurd door evohome zodra er warmtevraag is? En zoja, wat voor vermogen kun je schakelen met dit relais?

Ik heb inmiddels een aantal evohome componenten binnen gekregen (besteld in Duitsland) en ik wil de BDR91A1000 gaan gebruiken om actuators (stelmotoren) mee te schakelen op de verdeler van de vloerverwarming. Waar ik even mee zit is het aantal actuators welke ik met 1 BDR91A1000 maximaal kan schakelen.

Iemand een idee?
pi_149496619
Wie weet het?

Is het ketelrelais BDR91A1000 puur een relais welke wordt aangestuurd door evohome zodra er warmtevraag is? En zoja, wat voor vermogen kun je schakelen met dit relais?

Ik heb inmiddels een aantal evohome componenten binnen gekregen (besteld in Duitsland) en ik wil de BDR91A1000 gaan gebruiken om actuators (stelmotoren) mee te schakelen op de verdeler van de vloerverwarming. Waar ik even mee zit is het aantal actuators welke ik met 1 BDR91A1000 maximaal kan schakelen.

Iemand een idee?
pi_149501780
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 19:22 schreef rwijnhov het volgende:
Hoe bedoel je:
Let wel op dat je je aanvoertemperatuur maximaliseert voor je vloerverwarming.?

De aanvoertemperatuur op mijn ketel staat op 70 graden.
Nou, waarschijnlijk wil je geen 70 graden door je vloerverwarming. Of heb je dat nu wel?
pi_149503019
Hirodaro, 5A als ik mij niet vergis. Staat ook in de handleiding en binnenin de module. Er bestaat een zwaardere variant, maar je zou ook een hulprelais kunnen gebruiken.
pi_149526080
ErikHnl bedankt!

Volgens mij doen de actuatoren 0,4 Amp per stuk en dus als ik er 7 wil aansluiten moet dit kunnen volgens mij. Ik ga het gewoon aansluiten. Ik zat idd ook te denken aan een hulprelais voor het geval dat....Ik moet nog even wachten op de hr 92 2 stuks. Las in de handleiding dat deze als eerste moeten worden aangemeld voordat er andere onderdelen kunnen worden aangemeld. Het hoe en waarom stond er niet bij jammergenoeg.
pi_149580159
Tijdje niks meer gehoord van Honeywell, maar eens een mailtje achteraan gestuurd. Ik ben nu 100% zeker dat het verwarm-algoritme in Evohome stuk is.

Ik heb tijdelijk een ouderwetse aan/uit-thermostaat aan de ketel gehangen (Honeywell Round). Deze houdt de temperatuur PERFECT op de gewenste temperatuur. Net als Evohome werkt hij in cycles van 10 minuten. Dus bijvoorbeeld 2 minuten aan, 8 minuten uit. Maar, in tegenstelling tot Evohome, als de temperatuur (bijna) bereikt is en nog stijgende is, dan blijft hij gewoon een keer 10 minuten uit. Of 20 minuten uit. Of zelfs 30. En gaat dan pas weer aan.

Dit zorgt ervoor dat de temperatuur perfect rond het setpoint ligt. Dus niet zoals Evohome, langzaam opstoken tot 0.7 boven setpoint en dan afkoelen naar setpoint en dan weer opwarmen naar 0.7 boven setpoint. Nee, gewoon netjes op setpoint blijven. Precies wat je zou verwachten van een goede thermostaat. Maarja, Evohome doet dit dus niet goed helaas... Die gaat gewoon elke 10 minuten aan... ookal zit je al ruim boven setpoint.

Dit weer doorgegeven aan Honeywell. Hopelijk vinden ze de fout in de code...
pi_149633088
Beste Evohome gebruikers, wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen?

Gebruikers met een goed werkende Evohome (colour ATC928G2000) met OpenTherm (R8810)
V1. Welke software versie geeft hij aan bij het opstarten? (batterij even eruit en weer terug plaatsen).
V2. Welke "Zone Override Indicators" krijg je te zien? bv. Open raam icoon?
V3. Heb je ooit de knop "FabrieksReset" gebruikt?

De rede voor mijn vragen is namelijk, verleden week heb ik een Evohome basis pakket OT aangeschaft en natuurlijk meteen geīnstalleerd.
Na 2 dagen waren mijn 2x HR92 radiatorkranen binnen en meteen 2 slaapkamers aangemaakt.
Tot nu toe nog alles goed ( dus ook V2. open raam icoon werkte!)
de volgende dag was mijn laatste bestelling binnen een BDR91 met een Zone Klep Y-VC8615A, dit om mijn 1 zone "woonkamer" vloerverwarming aan/uit te kunnen schakelen. ( zie Revelvisie boekje 2 Praktijk voorbeeld.5)
Ik heb toen de knop "FabrieksReset" gebruikt om even op nieuw te beginnen en dit is mijn grootste fout geweest!!!
De OT heb ik niet meer goed kunnen krijgen, ik ben 5 dagen bezig geweest met Resetten en opnieuw starten, alle mogelijk heden en oplossingen die de topics Evohome aan gaven werkte niet, ten einde raad heb ik de OT omgeruild voor een BDR91 aan/uit en nu gaat mijn ketel eindelijk weer UIT!!
Wat me wel is opgevallen dat ik nu software versie 6.0 heb en dat de "open raam melding" verdwenen is?
Ik vermoed dus dat de basis pakketten een update hebben voordat ze de winkel verlaten en als je de FabrieksReset gebruik dat je die kwijt ben en dat daar de oorzaak licht van alle problemen.
pi_149641193
Weet het nummer niet precies uit mn hoofd. Iets van januari 2014 geloof ik. Ik heb zo vaak fabrieksreset gedaan. Daar is nooit wat aan veranderd.
pi_149642685
Bedankt Woekele,

Ik heb inderdaad ook :Application software Version 25 januari 16 2014

Zijn er meer evaringen?
pi_149648565
Ik heb nu de hr92 voor mijn thermostaat op het vloerverwarmingsblok zitten. De thermostaat op het vloerverwarmingsblok staat op 45 graden. Nu heb ik een aantal vragen:
-Als wat voor type klep moet ik nu de hr92 gebruiken nu ik hem als zoneklep voor mij vloerverwarming wil gebruiken?
-Heb hem nu als vloerverwarming ingesteld staan maar dan is de maximale kraanslag open 75% en dat is te weinig om het water goed te laten lopen door mijn vloer, maw. mijn vloerverwaming doet nu niet veel. Heb de kraan al op maximaal slag staan.

Graag tips.
pi_149687183
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:56 schreef rwijnhov het volgende:
Ik heb nu de hr92 voor mijn thermostaat op het vloerverwarmingsblok zitten. De thermostaat op het vloerverwarmingsblok staat op 45 graden. Nu heb ik een aantal vragen:
-Als wat voor type klep moet ik nu de hr92 gebruiken nu ik hem als zoneklep voor mij vloerverwarming wil gebruiken?
-Heb hem nu als vloerverwarming ingesteld staan maar dan is de maximale kraanslag open 75% en dat is te weinig om het water goed te laten lopen door mijn vloer, maw. mijn vloerverwaming doet nu niet veel. Heb de kraan al op maximaal slag staan.

Graag tips.
Zo te horen zit er lucht in jouw vloerverwarming. Als de kraan helemaal opengaat en er gaat niet voldoende door dan zou ik alle kringen dichtdraaien en een voor een openen en ontluchten. Tot slot alles weer opendraaien en waterzijdig goed inregelen.
pi_149687224
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 10:45 schreef p51d het volgende:

[..]

Zo te horen zit er lucht in jouw vloerverwarming. Als de kraan helemaal opengaat en er gaat niet voldoende door dan zou ik alle kringen dichtdraaien en een voor een openen en ontluchten. Tot slot alles weer opendraaien en waterzijdig goed inregelen.
Zelf heb ik in de hr92 in de evohome gebonden als zoneklep


[ Bericht 0% gewijzigd door p51d op 15-02-2015 10:58:49 ]
pi_149748859
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 23:42 schreef AJS1 het volgende:
Hierbij 2 gebruikerservaringen voor Evohome in combinatie met een Nefit ketel:

a. Vanaf het begin (2012) stoorde ik mij aan het feit dat het Aan/Uit ketelrelais bij aanschakelen direct de ketel op vol vermogen liet branden en pas bij de retour temperatuur ging moduleren. Bij de originele Nefit Moduline thermostaat brandde de ketel veel "rustiger". Na een tip op dit forum heb ik een Nefit AM10 module tussen de BDR91 ketelrelais en de opentherm aansluiting op de ketel geplaatst. De AM10 module zet blijkbaar het aan/uit signaal van Evohome om naar het Nefit opentherm protocol. De ketel brandt nu weer als vanouds op een "rustig" niveau. De maximale keteltemperatuur wordt op basis van een buitenthermometer geregeld en is met een stooklijn instelbaar. Ik draai er nu ca. 1 maand mee en het experiment lijkt geslaagd.

b. Bij de oude (1e generatie) Evotouch had ik er geen last van maar bij de nieuwe Color Evotouch zaten de Evotouch instelling van 6x per uur een warmtevraag doorgeven en de antipendel instelling van 10 minuten op de Nefit ketel elkaar regelmatig in de weg. Het gebeurde mij regelmatig dat bij een ingestelde temperatuurverhoging van 1 graad van 19 naar 20 graden de ketel in de antipendelmodus schoot waardoor de ketel niet ging branden. Dit duurde vaak langer dan een uur. Ik heb de Evotouch instelling nu teruggezet naar 3x per uur en het probleem is sindsdien niet meer opgetreden en alle zones blijven netjes op temperatuur.
Hoi AJS1,

beetje late reactie, maar ik ben blij te horen dat de Nefit AM10 voor jou de oplossing biedt. Het klinkt bijna alsof ik dit ook zou moeten doen. Probleempje is dat ik dan de aan/uit versie zal moeten aanschaffen en ik ook nog steeds met de OT Gateway wil prutsen. Inmiddels heb ik die geassembleerd en getest, maar moet nog de tijd vinden om alles echt in praktijk te brengen. Ik zie op zich wel heil in het herschrijven van de Honeywell aansturing via de OT Bridge, maar eigenlijk is dat waarschijnlijk wat ambitieus :)

Groet,
Tom
pi_149777291
Bovenaan deze pagina staat een afbeelding van het scherm van de "Evohome controller display" maar zo krijg ik deze niet in beeld. Kun je trouwens als je beschikt over internetverbinding middels de RFG 100 gateway zelf de systeemsoftware upgraden en zoja hoe ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_149780132
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 00:20 schreef spamloos het volgende:

[..]

Hoi AJS1,

beetje late reactie, maar ik ben blij te horen dat de Nefit AM10 voor jou de oplossing biedt. Het klinkt bijna alsof ik dit ook zou moeten doen. Probleempje is dat ik dan de aan/uit versie zal moeten aanschaffen en ik ook nog steeds met de OT Gateway wil prutsen. Inmiddels heb ik die geassembleerd en getest, maar moet nog de tijd vinden om alles echt in praktijk te brengen. Ik zie op zich wel heil in het herschrijven van de Honeywell aansturing via de OT Bridge, maar eigenlijk is dat waarschijnlijk wat ambitieus :)

Groet,
Tom
Hallo Tom,

ik heb zojuist je PM beantwoord.
pi_149790060
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 22:11 schreef roadrats het volgende:
Bovenaan deze pagina staat een afbeelding van het scherm van de "Evohome controller display" maar zo krijg ik deze niet in beeld. Kun je trouwens als je beschikt over internetverbinding middels de RFG 100 gateway zelf de systeemsoftware upgraden en zoja hoe ?
Hoezo krijg je die zo niet in beeld? Je ziet daar toch hoe het display er standaard uit ziet, met daarnaast uitleg van alle elementen?

Nee, je kunt geen systeemsoftware upgraden van Evohome. Moet volgens mij lokaal via USB (met apart kabeltje ofzo?) oid.
pi_149794301
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:41 schreef woekele het volgende:
Nee, je kunt geen systeemsoftware upgraden van Evohome. Moet volgens mij lokaal via USB (met apart kabeltje ofzo?) oid.
Is de systeemsoftware ooit wel eens geupdate? Ik heb alleen in december een gateway update voorbij zien komen...
pi_149795372
Volgens mij sinds de kleurenversie-release niet.
  woensdag 18 februari 2015 @ 16:55:48 #19
13698 microkid
speaks digitalk
pi_149797744
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:41 schreef woekele het volgende:
Nee, je kunt geen systeemsoftware upgraden van Evohome. Moet volgens mij lokaal via USB (met apart kabeltje ofzo?) oid.
Is een gewoon micro-usb kabeltje hoor. Update kan alleen via de dealers. Heb het al 2x gedaan (oude zwart/wit versie). Is in een paar minuten gepiept.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 01:42:26 #20
436049 propke
Evohome met hr92
pi_149847947
even een vraagje bij mijn oude kamerthermostaat ging mijn ketel in de nacht op 30 graden maar met mijn evehome systeem heb ik dat de ketel dag en nacht op 60 graden warm blijft. Is dit de bedoeling?

Ook merk ik dat ik veel meer gas verbruik sinds ik het evohome systeem heb draaien dit komt uiteraard omdat er meerdere zones nu warmte vragen terwijl dit vroeger enkel op 1 zone was en als de andere plaatsen warmte nodig hadden dan kregen die uiteraard geen warmte.

Nog een vraagje ivm de aan en uit springen van de ketel als je bijvoorbeeld je kamer op 18 graden zet waar kan je regelen tot hoe ver hij verwarmt voor de ketel terug uitspringt voorbeeld kamer temperatuur 18 graden dan gaat ketel verwarmen tot 19 graden en dan springt het uit en op 17 graden springt die terug aan. Ik weet dat je ergens normaal zou moeten kunnen instellen hoeveel graden verschil er mag zijn eer die aan of uit gaat iemand een idee waar dit te vinden?
pi_149855173
30 graden? 60 graden? Waarom gaat hij uberhaupt aan? Heb je het over verwarming, of over een voorraad warm water voor tapwater?

opmerking over gasverbruik: zet temperatuur dan lager in de zones waar je geen warmte wil?

dat aan/uit schakelen kun je niet instellen, dat leert hij zelf en zou het dan zo nauwkeurig mogelijk moeten doen, continu op zelfde temperatuur houden. Zulke grote schommelingen als jij noemt, zouden niet mogen normaal gesproken. Continu aan hoort hij sowieso niet te blijven rond de ingestelde temperatuur. Hij hoort rond het setpoint standaard met cyclussen van 10 minuten te werken, waarin hij X minuten aan, X minuten uitgaat. Bijvoorbeeld 3 aan, 7 uit. En dan weer 3 aan, 7 uit. Etc.
pi_149866557
ik kan mijn hr92 dus niet als zoneklep instellen. Alleen als radiator, vloerverwarming en mengklep. Maar zodra ik hem probeer te binden als zoneklep wordt die niet gevonden en gekoppeld.
pi_149880237
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 19:43 schreef rwijnhov het volgende:
ik kan mijn hr92 dus niet als zoneklep instellen. Alleen als radiator, vloerverwarming en mengklep. Maar zodra ik hem probeer te binden als zoneklep wordt die niet gevonden en gekoppeld.
Heb ook vloerverwarming gekozen en vervolgens kan je de hr92 in de bindmodus zetten en binden .
pi_149922991
Vraagje voor de mensen met een aan/uit-ketelrelais. Zou je eens iets willen testen? Wel beetje lastig waarschijnlijk, maar wellicht heeft iemand tijd/zin om het te doen.

Zorg dat je een zone hebt die als de radiator aan staat, lekker snel warm wordt. Waar dus genoeg vermogen is. Stel desnoods in de systeemparamters de minimum-aan-tijd in op 2, 3, 4 of 5 minuten. Als het maar genoeg is de kamer goed op te warmen.

Stel al je zones, behalve deze ene zone, in op 5 graden, zodat ze zeker weten geen warmte vragen en de radiators/vloerverwarming dicht staan.

Stel die ene zone in op 1 graad boven de huidige temperatuur in de zone. Kijk nu wat er gebeurt. Warmt de zone op naar de gewenste temperatuur en blijft de ketel daarna een tijdje uit? Om vervolgens pas weer aan te gaan als hij onder de gewenste temperatuur dreigt te zakken?

Of gaat hij door met elke 10 minuten warmte vragen tot minimaal 0.5 graad boven de gewenste temperatuur en gaat hij daarna pas uit? Om vervolgens af te koelen naar de gewenste temperatuur en vervolgens weer naar 0.5 graad boven de gewenste temperatuur te gaan?

Bij mij is namelijk dat 2e het geval en ik wil nu graag wel eens weten ik de enige ben of niet.
pi_149930215
Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum, want ik heb sinds woensdag ook een klein Evohome systeem (centraal kastje in een ruimte met twee radiatoren en twee andere ruimtes met elk één radiator en verder nog een Remote Acces Gateway). Ik heb al heel wat reacties gelezen en het valt me op dat iedereen met allerlei settings bezig is, waarvan ik geen documentatie heb. Ik heb alleen twee boekjes van de Evohome namelijk de Gebruikshandleiding en de Installatie-instructie. Van de HR92 knoppen heb ik alleen de bijsluiter uit het pakket.
Mijn vraag is of iemand weet of er meer documentatie is en waar ik die kan vinden of aanvragen?
pi_149933162
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 20:09 schreef Pattot het volgende:
Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum, want ik heb sinds woensdag ook een klein Evohome systeem (centraal kastje in een ruimte met twee radiatoren en twee andere ruimtes met elk één radiator en verder nog een Remote Acces Gateway). Ik heb al heel wat reacties gelezen en het valt me op dat iedereen met allerlei settings bezig is, waarvan ik geen documentatie heb. Ik heb alleen twee boekjes van de Evohome namelijk de Gebruikshandleiding en de Installatie-instructie. Van de HR92 knoppen heb ik alleen de bijsluiter uit het pakket.
Mijn vraag is of iemand weet of er meer documentatie is en waar ik die kan vinden of aanvragen?
Begin vanaf Deel 1...De documentatie is 'ergens' gepost...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_149946778
Het Youtube-kanaal van Honeywell bevat ook veel uitleg van aansluiten/instellen van allerlei apparatuur. Verder spreken de meeste instellingen gewoon redelijk voor zich.
pi_149985755
Wel erg lang, je zal net vanaf je vakantieadres vast de boel willen regelen !

Beste gebruiker,

Dit is een notificatie dat Honeywell een gepland onderhoud zal uitvoeren aan de infrastructuur van onze Total Connect Comfort service. Deze geplande onderbreking is nodig om de omgeving veilig te houden en continue de best mogelijke service te kunnen bieden.
Total Connect Comfort zal niet beschikbaar zijn voor gebruik - 25 februari tussen 08:00 en 14:00 uur.
Gebruikers van onze Connected producten zullen niet in staat zijn om op afstand opdrachten te geven via de Total Connect Comfort-app, of via andere diensten zoals IFTTT.

Lokale bediening van de producten zal niet worden beīnvloed door het geplande onderhoud en zal blijven werken zoals het hoort. U hoeft geen actie te ondernemen aangezien het systeem automatisch zal worden hervat.
Excuses voor het eventuele ongemak.

Uw Total Connect Comfort team
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_149987105
Het is vooral kort van tevoren vind ik. En had het niet 's nachts gekund? :) Ze hebben immers een aparte omgeving voor Europa en Amerika, dus kunnen ze die van Europa rustig 's nachts doen, zonder dat Amerika er last van heeft.
pi_149999109
betekend dit dat we ook een update krijgen op de evohome touch panel?
Hoop toch wel eigenlijk dat ze een keer doorvoeren dat je kan zien welke ruimte een warmte aanvraag doen... en heb nu al een paar keer gezien dat een ruimte aan het opt-en is terwijl de temperatuur 4/5 graden boven de ingestelde temperatuur ligt.
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_150004185
met opt-en bedoel je warmte vragen? en met 4/5 bedoel je 0.8? Of echt 4.5?

Dat laatste heb ik in elk geval nog nooit gezien, gelukkig.
pi_150016928
Met opt-en bedoel ik optimaliseren, en met 4/5 bedoel ik 4 a 5 graden hoger.
Vind het raar dat ie gaat optimaliseren naar 16 graden, terwijl het al 20,5 was in die ruimte.
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
  woensdag 25 februari 2015 @ 07:24:01 #33
13698 microkid
speaks digitalk
pi_150018763
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 18:44 schreef Mickroz het volgende:
betekend dit dat we ook een update krijgen op de evohome touch panel?
Hoop toch wel eigenlijk dat ze een keer doorvoeren dat je kan zien welke ruimte een warmte aanvraag doen... en heb nu al een paar keer gezien dat een ruimte aan het opt-en is terwijl de temperatuur 4/5 graden boven de ingestelde temperatuur ligt.
Nee, de EvoTouch kan niet op afstand geupdate worden, dat kan alleen via een USB verbinding.
pi_150019460
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 00:50 schreef Mickroz het volgende:
Met opt-en bedoel ik optimaliseren, en met 4/5 bedoel ik 4 a 5 graden hoger.
Vind het raar dat ie gaat optimaliseren naar 16 graden, terwijl het al 20,5 was in die ruimte.
Sorry, ik ben beetje blond, ik snap het niet zo goed. Wat betekent optimaliseren naar 16?
pi_150023155
Ik ben van plan EVOhome te gebruiken voor een wat afwijkende toepassing. Ik heb een aquarium van 1100 liter en dat wil ik gaan verwarmen m.b.v. de CV. Daarvoor, en ook voor het individueel verwarmen van andere ruimtes, wil ik EVOhome gebruiken.

Ik ben al een tijdje aan het meelezen en heb voor nu twee vragen:
1. Ik heb een Remeha calenta CW4 open therm met een iSence. Op basis van de problemen die hier beschreven zijn, adviseren jullie een aan\uit module of open therm module?
2. De thermostaten zijn allemaal gemaakt voor het meten van luchttemperatuur. Ik wil ik echter sturen op watertemperatuur. Hoe zou ik dat kunnen doen? Ik heb gezocht op externe voelers maar niets gevonden dat ik in het water kan hangen en zo een HR92 of Round kan voeden.
pi_150030043
1: ik zie het grote voordeel van OT niet, omdat OT zich toch als aan/uit gedraagt als je in de buurt bent van setpoint. Maar volgens mij hoort OT gewoon wel te werken. Als je ook vloerverwarming met aan/uit wilt aansturen, dan moet je ook aan/uit ketel aansturen. Anders zou ik toch voor OT gaan.

2: een Honeywell Round Wireless in een waterdicht bakje gooien met lood eraan? :P Werkt op batterijen.
pi_150031162
smount, de HCF82 kun je als sensor gebruiken voor aan/uit regeling. Even de voeler los solderen en de draden verlengen. Eea. in een waterdicht jasje gieten en klaar is smount.
pi_150032469
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 08:44 schreef woekele het volgende:

[..]

Sorry, ik ben beetje blond, ik snap het niet zo goed. Wat betekent optimaliseren naar 16?
Ik heb 1 ruimte ingesteld dat hij vanaf 15:00 16 graden moet zijn, met een adaptieve start (parameters-Optimalisatie) van 3 uur.
nu heb ik al een paar keer gezien dat hij hiermee start, terwijl de temperatuur dan al 20,5 graden is in die ruimte.
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_150033894
maar gaat hij dan ook echt verwarmen? Of laat hij alleen maar 'opt' zien in het scherm?
pi_150034908
Thanx Erik, dat is een goed idee. Als dat zo eenvoudig is, dan gaat dat wel lukken. Waterdicht maken met hars of zo?
pi_150035355
Ook ik ben nieuw met evohome, heb ondertussen alle danfoss thermostaatknoppen vervangen door de hr92 met adapterstukje en gebruik de ems-ot converter voor mijn nefit topline aquapower.

Waar ik echter tegen aan loop is dat verschillende radiatoren (kamer 1 en kamer 2)die in feite op 10 graden staan ingesteld, toch ook gloeiend worden als ik kamer 3 op 21 graden in stel.

Deze zouden toch dicht moeten blijven? Hoe kan dit?
pi_150041088
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 16:32 schreef woekele het volgende:
maar gaat hij dan ook echt verwarmen? Of laat hij alleen maar 'opt' zien in het scherm?
Daar ben ik nog niet achter, daarom zou het wel fijn zijn dat je dus ziet of er ook daadwerkelijk een warmtevraag is via een vlammetje in het scherm zoals andere honeywell aparaten tonen.
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_150060115
@Mickroz: ok, duidelijk. Inderdaad jammer dat je dat niet kunt zien. Je kunt het wellicht achterhalen door alle andere zones op 5 graden of uit te zetten of zo? Als er dan warmtevraag is, weet je zeker dat het van die ene zone komt.

@Alex: dan staan de radiatorkranen van kamer 1 en 2 dus niet dicht. Je kunt de HR92 opnieuw laten 'CYCLEN'. Schuifje van slot open/dicht doen. Wellicht helpt het. Je kunt ook proberen de kraanslag van de HR92 op FULL te zetten. Optie 6 is dat geloof ik, zie handleiding. Kost iets meer batterij, maar hij zou dan verder open/dicht moeten draaien.
pi_150061411
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 17:04 schreef smout het volgende:
Thanx Erik, dat is een goed idee. Als dat zo eenvoudig is, dan gaat dat wel lukken. Waterdicht maken met hars of zo?
Dat is wel lastig batterijen vervangen... Misschien kan je hem open maken, de temperatuursensor los solderen aan een kabel maken. Dan de sensor waterdicht maken, met plastidip ofzo. Kan je ook nog de temperatuur instellen op de thermostaat zelf :D.
pi_150066202
http://www.nomas.nl/converter-waterdicht-ingepakt/ zoiets? Maar je hoeft zelfs geen gaten te maken, ivm batterij.
pi_150067273
Lucht is geen goede warmte geleider, de sensor moet zo dicht mogelijk bij het te meten medium zitten. Dat bakje is hooguit IP53, niet geschikt voor onder dompelen. Hiervoor zou de behuizing IP68 moeten zijn. Bij sommige thermostaten kan je een externe sensor aansluiten, zoiets:



Bij Honeywell zie ik die mogelijkheid niet, maar je kan het wel zelf maken.

Die mensen willen blijkbaar graag van hun boot af.... die luchtgaten zitten er niet voor niets, vooral bij die chinese voedingen.

Hopelijk hoor ik vandaag of we een nieuwbouw woning mogen gaan kopen, ik zit met veel interesse naar het Honeywell systeem te kijken. We krijgen een CV ketel en op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming. Precieze details weet ik nog niet.
pi_150069538
Jouw oplossing is veel beter, P4tje. Maar die van mij vind ik leuker :P
pi_150100620
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 14:19 schreef P4tje het volgende:
Lucht is geen goede warmte geleider, de sensor moet zo dicht mogelijk bij het te meten medium zitten. Dat bakje is hooguit IP53, niet geschikt voor onder dompelen. Hiervoor zou de behuizing IP68 moeten zijn. Bij sommige thermostaten kan je een externe sensor aansluiten, zoiets:

[ afbeelding ]

Bij Honeywell zie ik die mogelijkheid niet, maar je kan het wel zelf maken.


Kan je dan een sensor vervangen door een sensor van een ander merk? Het idee van een draad solderen en daarmee de sensor buiten de behuizing brengen lijkt me wel te doen. Dan beschermd in het water hangen en klaar.

Ik ga het aqua verwarmen met een spiraal van 15 mm rvs. Daar moet dus een evogestuurde afsluiter op. Zou je een thermostaatknop erop frutselen of iets anders adviseren?
pi_150100647
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 14:40 schreef woekele het volgende:
1: ik zie het grote voordeel van OT niet, omdat OT zich toch als aan/uit gedraagt als je in de buurt bent van setpoint. Maar volgens mij hoort OT gewoon wel te werken. Als je ook vloerverwarming met aan/uit wilt aansturen, dan moet je ook aan/uit ketel aansturen. Anders zou ik toch voor OT gaan.

2: een Honeywell Round Wireless in een waterdicht bakje gooien met lood eraan? :P Werkt op batterijen.
Ik heb geen vloerverwarming. Omdat het aqua jaarrond verwarmd wordt, wil ik niet met onnodig stookgedrag en dus verbruik opgescheept worden. Bij ot springt de ketel toch steeds onnodig een paar keer per uur aan?
pi_150105909
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 07:39 schreef smout het volgende:

[..]

Kan je dan een sensor vervangen door een sensor van een ander merk? Het idee van een draad solderen en daarmee de sensor buiten de behuizing brengen lijkt me wel te doen. Dan beschermd in het water hangen en klaar.

Ik ga het aqua verwarmen met een spiraal van 15 mm rvs. Daar moet dus een evogestuurde afsluiter op. Zou je een thermostaatknop erop frutselen of iets anders adviseren?
De thermostaatknop (+/- ¤90) is denk ik wel de goedkoopste oplossing, Anders krijg je een Round + relais + elektrische klep (+/- ¤ 150). Correct me if I'm wrong

Sensor van een ander merk wordt lastig. Elk type sensor heeft een andere temperatuur karakteristiek en werking. Ik weet niet 100% zeker of de sensor een losse module op de PCB is (waarschijnlijk wel). Heb je zelf al een HR92? Dan kan je het controleren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')