abonnement Unibet Coolblue
pi_149270317
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_149270472
Goed, is dit iets kleuter-eigens?

Kleuter klimt op schoot, gaat vervelend zitten doen, je vraagt of ze op wil houden en ze gaat stuk door. Je pakt haar en zet haar op de grond en ze doet alsof je haar kietelt en het lollig is. Dit herhaalt zich en als je uiteindelijk je stem verheft omdat ze blijft doorgaan. Dan is het brullen.

En zo gaat het in veel meer situaties. Ze stopt gewoon niet als je vraagt of ze wil stoppen, ze blijft doorgaan en doorgaan en doorgaan. En of ze je nou zeer doet of wat dan ook... ze gaat gewoon door, luistert helemaal niet naar stop.

Is het een fase? Gaat die ook ooit over?

En op school is het een engel, juf wil wel een klas vol met kinderen zoals zij... :?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_149271927
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:31 schreef Nijna het volgende:
Goed, is dit iets kleuter-eigens?

Kleuter klimt op schoot, gaat vervelend zitten doen, je vraagt of ze op wil houden en ze gaat stuk door. Je pakt haar en zet haar op de grond en ze doet alsof je haar kietelt en het lollig is. Dit herhaalt zich en als je uiteindelijk je stem verheft omdat ze blijft doorgaan. Dan is het brullen.

En zo gaat het in veel meer situaties. Ze stopt gewoon niet als je vraagt of ze wil stoppen, ze blijft doorgaan en doorgaan en doorgaan. En of ze je nou zeer doet of wat dan ook... ze gaat gewoon door, luistert helemaal niet naar stop.

Is het een fase? Gaat die ook ooit over?

En op school is het een engel, juf wil wel een klas vol met kinderen zoals zij... :?
doen ze hier ook..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_149272693
Meer een karakterdingetje denk ik. Mex weet ook nooit van ophouden,maar dat was als baby en peuter al niet. Ik verbaas me altijd als zijn zusje wel luistert en gewoon stopt.
pi_149273475
Ik ken het van haar zus dus helemaal niet... wel een beetje geruststellend dat er meer kleuters zijn die zo doen. Het geeft wel de nodige strijd en we zijn er af en toe gewoon zo zat van...
Wel fijn om dan van juf te horen dat het op school een engeltje is, dan weet ze dus ergens wel hoe het hoort... (hebben we wat dat betreft wellicht toch ergens "iets" goed gedaan ;) )
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_149291320
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:31 schreef Nijna het volgende:
Goed, is dit iets kleuter-eigens?

Kleuter klimt op schoot, gaat vervelend zitten doen, je vraagt of ze op wil houden en ze gaat stuk door. Je pakt haar en zet haar op de grond en ze doet alsof je haar kietelt en het lollig is. Dit herhaalt zich en als je uiteindelijk je stem verheft omdat ze blijft doorgaan. Dan is het brullen.

En zo gaat het in veel meer situaties. Ze stopt gewoon niet als je vraagt of ze wil stoppen, ze blijft doorgaan en doorgaan en doorgaan. En of ze je nou zeer doet of wat dan ook... ze gaat gewoon door, luistert helemaal niet naar stop.

Is het een fase? Gaat die ook ooit over?

En op school is het een engel, juf wil wel een klas vol met kinderen zoals zij... :?
Dat is blijkbaar echt een kleuterding ja..

Leyla doet het ook. Op school loopt echt iedereen met haar weg. Alle kinderen en juffen zijn dol op haar, thuis is het een draak eerste klas.

Ik had het erover met een moeder op school, die herkende het inderdaad ook. Het is een fase.....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149310589
"Fijn" om te lezen Tico... gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen...

We hebben vandaag besloten dat ze voorlopig stopt met zwemles, A en B heeft ze en ze is nu zo aan het worstelen met zichzelf en dat stomme gat voor C, het is een enorm ding aan het worden, magisch denken. Rare fratsen verzinnen als voorwaarden om door het gat te kunnen enzovoort.
Ze heeft zelf de afgelopen weken aangegeven dat ze graag weer naar yoga wil, dus dat gaan we doen :).
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 2 februari 2015 @ 23:42:27 #8
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_149315339
Lijkt me een goed plan, Nijna! Mijn jongste krijgt morgen yoga op school. In plaats van gym. Hij verheugt zich er enorm op. Ik kan me echter niet voorstellen dat het wat voor hem is. Stiekem zou ik wel even willen kijken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_149319817
Dat mee willen kijken zou ik ook wel willen af en toe. Maar dan zonder dat ze zien dat je meekijkt he ;).
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 3 februari 2015 @ 10:33:58 #10
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_149319882
Dat denk ik als juf ook weleens..
Kon die moeder nu maar meekijken.....
  dinsdag 3 februari 2015 @ 13:10:00 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_149323917
Ik heb ooit een keer van de juf mee mogen kijken hoe meneer aan het gymmen was. Weet niet eens meer waarom, maar het was heel goed om te zien hoe hij het deed :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 3 februari 2015 @ 16:28:19 #12
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_149329974
Helaas viel er vandaag niks mee te kijken, al had ik gewild. Het verheugen op de yoga sloeg al snel om naar angst voor het onbekende en ik heb hem vandaag niet naar school gekregen. Zo jammer dat hij zo ook alle leuke dingen misloopt. Het wordt wat dat betreft niet makkelijker.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator dinsdag 3 februari 2015 @ 16:33:27 #13
5428 crew  miss_sly
pi_149330152
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 16:28 schreef livelink het volgende:
Helaas viel er vandaag niks mee te kijken, al had ik gewild. Het verheugen op de yoga sloeg al snel om naar angst voor het onbekende en ik heb hem vandaag niet naar school gekregen. Zo jammer dat hij zo ook alle leuke dingen misloopt. Het wordt wat dat betreft niet makkelijker.
Wat vreselijk jammer inderdaad, livelink!

S doet al sinds het kinderdagverblijf regelmatig yoga en ze geniet er echt van. Ze deden het daar al op een heel eenvoudige manier vanaf de dreumesgroep Nu op de BSO wordt het ook nog aangeboden, op vrijwillige basis, en ze kiest daar heel vaak voor.
Het ís natuurlijk ook wel spannend, zoiets dat je nog niet kent.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 3 februari 2015 @ 18:49:01 #14
11682 Moonah
Jolie femme
pi_149334615
Ach gosh, sneu voor Job dat hij zo met zichzelf en zijn gevoelens in de knoop zat.

Leuk Sly, dat S ook aan yoga doet. Ik doe aan het einde van de gymles wel eens ontspanningsoefeningen. Sommige kinderen worden daar heel zenuwachtig van en gaan giebelen, die mogen dan alvast gaan omkleden. De meeste kinderen vinden het heerlijk! Erg leuk om hen zo ontspannen te zien!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator dinsdag 3 februari 2015 @ 19:29:12 #15
5428 crew  miss_sly
pi_149336224
Heerlijk, Moonah, om zo de gymles af te sluiten. S kan het op dinsdag kiezen bij de BSO en dan is het een hele yogales. Vandaag heeft ze het weer gedaan, dus.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149350690
Ik vind het zo mooi dat I zelf aangeeft dat ze behoefte heeft aan de Yoga.
Blijkbaar heeft ze er echt baat bij :).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_149352030
Ik ben op zoek naar een manier om A te kunnen laten ontspannen thuis. Ze heeft erg veel frustraties (doordat ze op school niet praat, alleen wat gebaren om dingen te vragen) en dat moet er dan thuis weer uit. Nu wordt elke frustratie een agressieve bui. Ik heb helemaal geen ervaring met yoga maar zou dat kunnen helpen? Dat ik samen met haar yoga doe thuis ofzo. Valt dat jezelf aan te leren of moet ik dan op cursus? We willen voor A geen extra naschoolse activiteiten omdat school al erg heftig is voor haar.
  woensdag 4 februari 2015 @ 11:29:06 #18
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149352299
Hoe oud is ze Solagratia?
pi_149358716
Ze is 4,5 jaar. Ze gaat naar een mkd vijf dagen pw en is eigenlijk alleen in het weekend een beetje ontspannen. Ik wil iets hebben voor thuis dat ze kan ontspannen en dat ik haar daarmee kan helpen. (ze heeft autisme en selectief mutisme)
  woensdag 4 februari 2015 @ 20:06:25 #20
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149367580
Ik denk dat het lekkere van yoga juist is dat je een tijdje gedwongen wordt om even niets anders te doen, en dat het daarom goed werkt als het ergens anders is. Mijn kinderen hebben het wel eens thuis gedaan met een video, maar waren toch best snel afgeleid (en al een stuk ouder). Bij yoga voor kinderen moet je je ook niet al te veel voorstellen hoor. Vaak gaat het in de vorm van dieren nadoen, bijvoorbeeld. Er is heel wat online te vinden, bijvoorbeeld van de KinderYogaJuf. Ik denk dat je het je voor deze leeftijd zelf wel kunt aanleren, maar of het voor je dochter geschikt is hangt van een boel af, bijvoorbeeld in hoeverre ze aanwijzingen opvolgt en misschien tegen aanraking kan. Helemaal ideaal lijkt het me eigenlijk niet. Ik zou eerder ontspanning zoeken in bijvoorbeeld muziek of zwemmen, maar dat is natuurlijk gebaseerd op mijn kinderen.
pi_149381930
Sola, er is een boekje "relaxklets", daar staan ook yogaoefeningetjes in die je samen met je kind kan doen. Misschien kan je daar iets mee?

Je zou ook eens in je omgeving kunnen kijken of er iemand kinderyoga of ouder en kind yoga geeft.
http://kinderyoga.nl/kinderyoga-kindercoach-netwerk]deze site daar kan je per provincie zoeken.

En op youtube zijn er ook wel filmpjes van oefeningen te vinden.

Ik denk dat het zoeken en uitproberen is wat bij je dochter past. Misschien inderdaad iets rustigs als yoga, maar misschien wil ze ook juist wel iets actiefs om de frustratie van zich af te bewegen. Doen ze op school ook dingen ter ontspanning? (snoezelen bijvoorbeeld en hoe vind ze dat?) Hebben ze vanuit het mkd misschien nog suggesties?

In elk geval is kinderyoga wel heel anders dan yoga voor grote mensen.
En misschien kan een buitenschoolse activiteit juist ook wel ontspanning geven, omdat het op een heel andere manier gaat dan op school, maar dat is een kwestie van rustig uitproberen denk ik.
Succes!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_149394561
Geleide fantasie een idee Solegratia? Zijn veel filmpjes over te vinden op youtube, weet alleen niet voor de leeftijd van je dochter.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Licht Ontvlambaar donderdag 5 februari 2015 @ 18:10:47 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_149394628
Even iets van een heel ander onderwerp, hoe gaan jullie om met toetsen op school? En dan net name vakken zoals Aardrijkskunde (topo), geschiedenis en natuur? Laten jullie het kind zelf uitzoeken hoe en wat of begeleid je erbij?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 5 februari 2015 @ 18:15:03 #24
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_149394761
Ik dacht altijd dat ik van het zelf uitzoeken was, Sjeen. Maar in de praktijk heb ik heel erg begeleid op de basisschool. Geholpen met leren, veel overhoren, veel extra uitleg en zo. Best veel tijd in gestoken en ik was eigenlijk wel bang dat ik dat de rest van mijn leven moest blijven doen.
Maar nu op de middelbare school doet ze het ineens zelf en hoef ik haar alleen maar te overhoren als ze het me zelf vraagt. Dus op een of andere manier is het toch omgeslagen naar de manier die ik oorspronkelijk voor ogen had.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Licht Ontvlambaar donderdag 5 februari 2015 @ 18:21:14 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_149394952
Ik doe het dus ook, in die zin dat ik aanwijzingen geef hoe je een tekst die geleerd moet worden, kunt aanpakken bijvoorbeeld. En hoe je voor jezelf topo makkelijk kunt maken. Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_149396564
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
Ik vind dit een heel goede methode juist. Zo zie ik dat mezelf ook doen over een tijdje. Het is toch juist belangrijk ze die handvatten te geven.
Waarom die rare reactie denk je?
Met een meidenkwartet
  Licht Ontvlambaar donderdag 5 februari 2015 @ 19:21:24 #27
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_149397041
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 19:09 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Ik vind dit een heel goede methode juist. Zo zie ik dat mezelf ook doen over een tijdje. Het is toch juist belangrijk ze die handvatten te geven.
Waarom die rare reactie denk je?
ze waren zwaar verbaasd dat ik me ermee 'bemoeide', hadden zij nog nooit gedaan/hoeven doen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_149397745
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 19:21 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ze waren zwaar verbaasd dat ik me ermee 'bemoeide', hadden zij nog nooit gedaan/hoeven doen.
Willen doen?
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  donderdag 5 februari 2015 @ 20:02:40 #29
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149398634
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik doe het dus ook, in die zin dat ik aanwijzingen geef hoe je een tekst die geleerd moet worden, kunt aanpakken bijvoorbeeld. En hoe je voor jezelf topo makkelijk kunt maken. Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat je je eigen kind het beste kent :) Ik vind ook dat kinderen moeten leren leren. Oudste heeft vorig jaar in haar eerste jaar middelbare school echt moeten wennen en ik heb haar best veel geholpen met overhoren en plannen. Dit jaar is het opeens helemaal niet meer nodig (maar dan ook helemaal niet: ze kwam gisteren thuis met 2 zevens en 4 achten, waarbij op deze school een acht het maximum is).

Ik ben alleen wel van mening dat op je neus gaan er ook wel een beetje bij hoort, en dat daar ruimte voor moet zijn. Anders krijg je ten eerste kinderen die niet gewend zijn om te falen, en ten tweede ouders die veel te veel verantwoordelijkheid nemen. Dus wat ik geef zijn aanwijzingen, en als je het beter weet (of even veel meer zin hebt in buitenspelen :P ), dan is dat jouw probleem :D
pi_149405165
Amber was weer eens te laat mwt haar huiswerk. Moet morgen ingeleverd worden, wist ze al een tijdje, vanavond kwam ze ermee. we vragen regregelmatig of ze nog huiswerk heeft.
Ze mag morgen zelf bij de juf aangeven dat ze te laat begonnen was.

ze kwam van de week wel helemaal trots thuis met de cito uitslag rekenen. Een B.. 75 van de 100 goed.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_149411584
Ik laat Damian zijn huiswerk zelf inplannen. Hij geeft aan het begin van de week aan wanneer hij eraan gaat werken en ik help hem daar dan aan herinneren.
Hij heeft zelf sterke ideeën over hoe hij dingen wil aanpakken dankzij uitleg van zijn meester.
Overhoren doe ik vrijwel nooit meer, want dat vindt hij heel vervelend. Uit ervaring is ook gebleken dat wanneer hij zegt dat hij het geleerde stuk kent/begrijpt, dit ook zo is.
Nu is hij voor het eerst een werkstuk aan het schrijven. Ik geef hierbij soms wat tips en vervolgens mag hij zelf beslissen wat hij daarmee doet.
Ik laat hem dus best wel vrij, omdat het bi hem kan. Sowieso lijken tips en feedback van de meester veel meer indruk te maken.
  Moderator vrijdag 6 februari 2015 @ 09:06:30 #32
5428 crew  miss_sly
pi_149411649
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik doe het dus ook, in die zin dat ik aanwijzingen geef hoe je een tekst die geleerd moet worden, kunt aanpakken bijvoorbeeld. En hoe je voor jezelf topo makkelijk kunt maken. Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
Ik kan me zo voorstellen dat ik het zo, zeker in het begin, ook aanpak. Ze moeten het allemaal nog leren, toch? En verder zal ik zeker aangeven dat ik op verzoek altijd bereid ben hulp te bieden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149411701
Wat krijgen jullie kinderen al veel huiswerk!
Wat krijgen al veel kinderen huiswerk! dat bedoelde ik eigenlijk :P
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Moderator vrijdag 6 februari 2015 @ 09:14:10 #34
5428 crew  miss_sly
pi_149411797
Mijnes niet, hoor, maar die is ook pas 5,5 :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149412182
Jen zit in groep 3 en heeft ook al eens huiswerk mee... Maar das meer omdat ze dan gewoon haar werk niet af heeft. Dalton onderwijs waar ze zelf moet plannen...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149414270
Mijne ook niet. In gr 4. ze krijgt alleen dicteewoordjes mee.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_149414580
Hier een groep-5-er. Zelfde als bij Tico eigenlijk, alleen werk mee naar huis als het echt nog lang niet af is. Is op een Jenaplan, met weektaak.
En Max krijgt nu als extra werk Engels (vind 't suf dat ze dat niet standaard krijgen in lagere groepen al) en dat is wel in t kader van leren leren, daar krijgt hij toetsstof mee naar huis.
Het idee is dat ik hem daar niet bij mag helpen en dat hij alles zelf moet plannen en regelen, maar toen ik aan hem vroeg of hij dat tips had meegekregen van de Engels-juf, was dat niet t geval.
Hoe moet een kind dat nou zelf gaan uitvogelen dan? Wat eventueel handig is om bijvoorbeeld woordjes te leren enzo?

Dus ik heb hem wel wat tips gegeven :')
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 6 februari 2015 @ 12:08:28 #38
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149416154
Een van de dingen waar mijn oudste tegenaan liep was dat ze dingen echt moest weten. Niet ongeveer, of dat ze wist op welke bladzijde het stond. Ze was heel pissig toen ze daar voor het eerst op afgerekend werd :)
pi_149418923
Chris had op zijn vorige school alleen de tafels als huiswerk (groep 4). Die vergat hij gewoon. Dus dan hielp ik hem wel herinneren.
Op de nieuwe school zijn ze in principe tegen huiswerk, zeker in de middenbouw. Dus we zijn zeker anderhalf jaar safe ;)

De verhuizing is perfect verlopen. Chris heeft heel snel zijn draai gevonden in de nieuwe klas. Vanaf dag 1 liep het lekker. De cito's waren vooruit gegaan en avi was nu E5. Een half jaar geleden nog E4. Dus dat gaat ook lekker. Over 2 weken rapport bespreking. Kijken of juf hem goed kent..
  Moderator vrijdag 6 februari 2015 @ 13:50:37 #40
5428 crew  miss_sly
pi_149418954
Wat fijn Deepfreeze! Lijkt me zo lastig van verhuizen als ze wat ouder zijn en op school zitten. Fijn dat het goed loopt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar vrijdag 6 februari 2015 @ 17:53:21 #41
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_149425845
Hier in groep 6 regelmatig toetsen dus waarvoor 2-4 kantjes A4 geleerd moeten worden. Het zal natuurlijk ook aan het kind liggen, maar ik kan me zo slecht voorstellen dat de gemiddelde 10jarige verder komt dan doorlezen... En ja, met alleen doorlezen redde ik het ook op de basisschool, maar toch.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_149426336
Je hebt helemaal gelijk Sjeen.

Hier ook bij beiden jongens die toetsen gehad (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur). Middelste zit ook in groep 6 en heeft ze nu dus.
Inderdaad 2/4 kantjes A4 leren.

Het verneukeratieve in ons geval is dat beiden jongens de basisschool fluitend doen/deden en je als ouders geneigd ben ook niets te doen.
Instinker.

Want oudste zit nu in de tweede van de middelbare en die wist werkelijk niet wat hem overkwam dat eerste jaar. Ladingen huiswerk en proefwerken en dan hebben we het niet over 2 kantjes.

Ik ben wel op de koffie gekomen van ; ik hoef niets te doen.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 18:54:03 #43
11682 Moonah
Jolie femme
pi_149427481
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 13:48 schreef Deepfreeze het volgende:

Op de nieuwe school zijn ze in principe tegen huiswerk, zeker in de middenbouw. Dus we zijn zeker anderhalf jaar safe ;)
Ik ben ook principieel tegen huiswerk in de middenbouw. Als ze in groep 6 gaan oefenen met toetsen leren af en toe, vind ik dat meer dan genoeg. Argument is vaak: ja maar op de middelbare school wordt het ineens zo veel. Nou, dat wordt echt niet minder als ze op de basisschool óók al huiswerk krijgen hoor (en ja, ik snap ook wel dat het beodeld is om te 'wennen'). Kinderen moeten al de hele dag stilzitten en leren, laat ze na schooltijd lekker spelen (leren ze ook erg veel van, mits niet de hele tijd achter een scherm, maar dus écht spelen ;) ).

quote:
Over 2 weken rapport bespreking. Kijken of juf hem goed kent..
Wat een bijzondere insteek voor een rapportgesprek... Het komt nu op mij over alsof je de juf wil testen ofzo.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_149427708
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 18:54 schreef Moonah het volgende:
Als ze in groep 6 gaan oefenen met toetsen leren af en toe, vind ik dat meer dan genoeg. Argument is vaak: ja maar op de middelbare school wordt het ineens zo veel. Nou, dat wordt echt niet minder als ze op de basisschool óók al huiswerk krijgen hoor (en ja, ik snap ook wel dat het beodeld is om te 'wennen'). Kinderen moeten al de hele dag stilzitten en leren, laat ze na schooltijd lekker spelen (leren ze ook erg veel van, mits niet de hele tijd achter een scherm, maar dus écht spelen ;) ).
Maar het verschil is echt te groot.
Je bent 11/12 in groep 8 zonder huiswerk en je bent 6 weken later 11/12 in de eerste klas op de middelbare school en je wordt compleet overladen.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 19:02:23 #45
11682 Moonah
Jolie femme
pi_149427810
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 18:59 schreef lily het volgende:

[..]

Maar het verschil is echt te groot.
Je bent 11/12 in groep 8 zonder huiswerk en je bent 6 weken later 11/12 in de eerste klas op de middelbare school en je wordt compleet overladen.
Ja snap ik ook wel hoor. Mss ben ik ook wel een beetje té principieel :D.
Ik vind het trouwens ook best stom, zo veel huiswerk op de middelbare school...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_149427841
Mijn middelste heeft trouwens een fijne juf nu in groep 6.
Zij leert ze echt al hoe ze iets moeten leren. Ze geeft tips over hoe je dat moet doen en wanneer je dan zou moeten beginnen.

Bij de toetsen geeft ze een a4je erbij met belangrijke punten e.d.
pi_149427925
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 19:02 schreef Moonah het volgende:

Ik vind het trouwens ook best stom, zo veel huiswerk op de middelbare school...
Ja, dat vind ik ook wel.
Het zal waarschijnlijk best per school verschillen maar oudste heeft de jackpot volgens mij (en ook hij moet nog 14 worden en zou na school graag anderen dingen willen doen ;) )
  vrijdag 6 februari 2015 @ 19:12:38 #48
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149428228
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 19:02 schreef Moonah het volgende:
Ja snap ik ook wel hoor. Mss ben ik ook wel een beetje té principieel :D.
Ik vind het trouwens ook best stom, zo veel huiswerk op de middelbare school...
Ik ben er een tijdje geleden eens ingedoken en toen kon ik geen bewijs vinden dat huiswerk voordat kinderen 14 zijn (dan verandert het een beetje) enig nut heeft, áfgezien van dagelijks lezen en dingen die veel herhaling behoeven zoals de tafels.

Die tafels heeft mijn lieve zoon nu trouwens drie keer geleerd, en hij is ze ook alweer drie keer vergeten. We gaan er eerdaags maar weer eens aan beginnen. Ik wil eens kijken of we iets met een 'memory palace' kunnen. We hebben het laatst voor het eerst gebruikt bij wat dingen die hij maar niet kon onthouden, en dat werkte, maar of het ook met tafels gaat.....
pi_149428299
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 18:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Wat een bijzondere insteek voor een rapportgesprek... Het komt nu op mij over alsof je de juf wil testen ofzo.
Ze heeft hem nu net een maand les. En Chris is op school anders dan thuis. Ik ben nieuwsgierig hoeveel Chris bij deze juf van zichzelf last zien..
De kleuterjuf snapte niks van mijn verhalen over een druk kind. Tot ze eens bij ons op huisbezoek kwam. Stuiterde hij zo over haar heen. Terwijl hij op school de braafste is. Dat verschil wordt wel steeds minder. Dus ik hoop dat hij nu meer van zichzelf laat zien.

Juf testen hoeft niet. Daar heb ik wel vertrouwen in..

[ Bericht 0% gewijzigd door Deepfreeze op 06-02-2015 19:41:28 ]
  vrijdag 6 februari 2015 @ 23:25:44 #50
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_149436679
Laatst informeerde ik bij m'n oudste wanneer hij nou z'n rapport kreeg: "O ja, die heb ik eergisteren gekregen, ik haal het wel even op".

Nou ja, er staat ook weinig verrassends op, maar om er nou zó nonchalant over te doen...
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 7 februari 2015 @ 07:45:43 #51
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_149440925
Mijn oudste wordt op de middelbare school gelukkig niet overladen met huiswerk. Dat was inderdaad wel mijn angst, omdat zij op de basisschool ook niet veel huiswerk kreeg en ik bang was dat de overgang te groot was. Maar het is allemaal nog heel goed te doen. Gelukkig maar, want ik ben het met Moonah eens dat tijd voor spelen en ontspanning minstens net zo belangrijk is.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_149441237
Ik hoop dat het hier ook een beetje mee gaat vallen. Tot nu toe krijgen ze alleen de briefjes met de tafel waar ze mee bezig zijn mee naar huis met het verzoek af en toe even te oefenen. Nou dat vind ik heel redelijk voor groep 4.
Dat zijn toch van die dingen die je moet blijven herhalen om ze er lekker in te krijgen.
Nou wil M. niet oefenen, dat wil ze zelf doen.
We laten het aardig los, ik vertel wel dat het belangrijk is en soms komt er zo'n situatie voorbij dat je er een sommetje van kan maken en daar maken we dan gretig gebruik van, ook met klokkijken. Ze weet het wel, maar is er nog erg onzeker over...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_149441560
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 11:15 schreef pinquit het volgende:
Hier een groep-5-er. Zelfde als bij Tico eigenlijk, alleen werk mee naar huis als het echt nog lang niet af is. Is op een Jenaplan, met weektaak.
En Max krijgt nu als extra werk Engels (vind 't suf dat ze dat niet standaard krijgen in lagere groepen al) en dat is wel in t kader van leren leren, daar krijgt hij toetsstof mee naar huis.
Het idee is dat ik hem daar niet bij mag helpen en dat hij alles zelf moet plannen en regelen, maar toen ik aan hem vroeg of hij dat tips had meegekregen van de Engels-juf, was dat niet t geval.
Hoe moet een kind dat nou zelf gaan uitvogelen dan? Wat eventueel handig is om bijvoorbeeld woordjes te leren enzo?

Dus ik heb hem wel wat tips gegeven :')
huuu dit klinkt als mijn opleiding :') dat lijkt nieuw te zijn, dat men bedacht heeft dat het t beste is als een kind/student zelf uitvogelt wat het beste werkt enzo. Ik vind het vreselijk vermoeiend en bovendien onnodig. élke opdracht, elk portfolio zelf opnieuw het wiel uit te moeten vinden. En dan maar afwachten of je goed gegokt hebt zeg maar :')

"ja, we weten wat we willen zien, we weten ook wat we van jullie verwachten en we weten ook waar we op beoordelen. Maar we zeggen niks. We willen dat jullie het zélf zien."
DOH!

Oudste had haar rapport gehad, zag er keurig uit, wel jammer van de spel- en stijlfouten op t rapport :X ik ben echt geen taalnazi verder, maar op zoiets als een rapport vind ik het wel echt heel suf .
Jongste krijgt pas in juni haar eerste rapport, maar die doet het fantastisch nu op school. Ze gaat direct hele dagen, dat was bij oudste echt ondenkbaar maar zij trekt het heel erg goed. Ze is veruit de kleinste van de klas, maar weert zich kranig en heeft al een paar vriendinnetjes gemaakt. We moeten alleen nog even finetunen qua overblijf. Ik hoorde laatst dat ze alleen aan een tafeltje had moeten eten de hele overblijf-duur. Ik begrijp wel dat de juf niet alles in de gaten kan houden, dat verwacht ik ook niet. Maar ik vind het ook niet fijn dat ze afgezonderd wordt. En onnodig ook, bij ons thuis eet ze ook niet apart.
:)
  zaterdag 7 februari 2015 @ 10:15:52 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149441885
Oef, dat vind ik wel een hele nare manier om een kind dat anders eet "veilig" te laten eten.
Het lijkt me niet dat ze anders het brood van een ander kind gaat opeten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149442394
mja ik merk dat ik er idd ook niet zoveel mee kan, die gedachte dat ze er dan alleen zit. Ik vind het fijn dat de juf meedenkt en er heel erg alert op is (ze wast zelf haar handen voordat ze een mandarijntje pelt voor haar, en ze heeft bijvoorbeeld gecheckt of het krijt en de lijm glutenvrij is. ); maar ik voel me niet prettig bij afzonderen.
Gluten kunnen niet springen, en E. weet zelf héél goed wat ze wel en niet mag eten. Blijft het risico over dat andere kindjes met hun handen aan E.'s eten zitten, nouja, dat moeten ze ook leren toch? Dat je met je handen van andermans eten af moet blijven zeg maar, en helemaal in dit geval.

Bovendien hebben wij de luxe dat we het ons kunnen 'veroorloven' dat het verkeerd gaat. Evengoed heel vervelend hoor want daar zijn we wel een week zoet mee. Maar ze gaat er niet dood aan, het is geen pinda-allergie ofzo.
:)
pi_149442413
Ze heeft overigens rijst met groente en vlees/ei mee naar de overblijf. Weinig ruimte voor verwarring over welk eten van wie is :D

als 10-uurtje hebben beide kinderen altijd fruit of rauwkost mee. Geen uitzondering. Dus ook daar, weinig/geen ruimte voor verwarring met bijvoorbeeld een liga ofzoiets.
:)
  woensdag 11 februari 2015 @ 00:14:30 #57
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_149559784
Mijn zoon heeft bij een jongen in de klas gezeten die voor aardig wat allergisch was (ondertussen is hij over het meeste heen gegroeid). De tafel van die jongen werd iets losgezet van de andere tafel, zodat de kruimels van de andere kinderen niet op zijn tafel terecht zouden komen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_149566091
Gewoon over praten mignonne, misschien heeft ze in het verleden juist boze ouders gehad van een kindje die wel kruimels van een liga ophad en wilde hun graag een aparte tafel.
Elke ouder is weer anders.
  woensdag 11 februari 2015 @ 11:51:10 #59
35189 Troel
scherp en bot
pi_149566250
Dat dus inderdaad. Ik was pas redelijk gepikeerd omdat iemand op mijn huistelefoon belde (iedereen weet toch dat ze mobiel moeten bellen), maar de persoon in kwestie gaf juist aan om met opzet daarop gebeld te hebben, omdat ze niet wist of ze mobiel kon bellen en er ook mensen zijn die dat natuurlijk niet prettig vinden. He ja, dat kan inderdaad ook, het is niet altijd de bedoeling om iets op een bepaalde manier over te laten komen, vaak zit er wat achter.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_149566357
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 11:45 schreef Troeta het volgende:
Gewoon over praten mignonne, misschien heeft ze in het verleden juist boze ouders gehad van een kindje die wel kruimels van een liga ophad en wilde hun graag een aparte tafel.
Elke ouder is weer anders.
We hebben er uiteraard over gepraat :D
juf heeft nog niet eerder met dit bijltje gehakt en wist het niet allemaal wat wel en niet kon. Prima, ik denk hier in dit topic gewoon hardop over waarom ik niet blij wordt van apart zetten, daar lijkt me ook niets mis mee ;)
:)
pi_149566428
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 11:55 schreef mignonne het volgende:

[..]

We hebben er uiteraard over gepraat :D
juf heeft nog niet eerder met dit bijltje gehakt en wist het niet allemaal wat wel en niet kon. Prima, ik denk hier in dit topic gewoon hardop over waarom ik niet blij wordt van apart zetten, daar lijkt me ook niets mis mee ;)
Ik was ook niet boos hoor :P
pi_149567647
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 11:57 schreef Troeta het volgende:

[..]

Ik was ook niet boos hoor :P
:D
achja, disclaimer enzo :+
:)
pi_149592686
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
pi_149592736
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
bij ons worden in groep 1 en 2 voortgangwerkjes in een map gestopt die dan een paar keer mee naar huis gaat. vanaf groep 3 krijgen ze een rapport, ook in een map en die map gaat de hele basisschool mee zodat je alles steeds mooi bij elkaar hebt. wij geven daar niks voor, want het hoort gewoon bij school :) ik merk dat ravi (groep 1) totaal geen besef heeft van het concept "rapport" en selene (groep 3) slechts een beetje.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_149592762
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:18 schreef simmu het volgende:

[..]

bij ons worden in groep 1 en 2 voortgangwerkjes in een map gestopt die dan een paar keer mee naar huis gaat. vanaf groep 3 krijgen ze een rapport, ook in een map en die map gaat de hele basisschoool mee zodat je alles steeds mooi bij elkaar hebt. wij geven daar niks voor, want het hoort gewoon bij school :) ik merk dat ravi (groep 1) totaal geen besef heeft van het concept "rapport" en selene (groep 3) slechts een beetje.
Klinkt hetzelfde als hier inderdaad :) Onze dochter (groep 2) krijgt morgen haar rapport. Van de opa's en oma's krijgt ze geld (in groep 1 ook al) maar ik wil er niet te veel aandacht aan geven.
aan de andere kant is het wel belangrijk, maar ze is nu nog zo jong dat ze niet eens snapt wat een rapport is.
of toch iets kleins geven om te laten weten dat ze het goed doet.
pi_149592811
Ik geef niets voor het rapport, iig nu nog niet. Van ene opa en oma krijgt ze wat voor in de spaarpot, van de andere opa's en oma's krijgt ze een high five ;)
Ik vertel haar heel vaak hoe trots ik op haar ben en hoe fijn ik het vind dat ze het zo leuk vindt op school; wat mij betreft is dat ook het belangrijkste van dat hele rapport, zeker nu nog. Het staat me nog steeds ontzettend tegen, rapporten (en cito's) bij de kleine kleuterklassen, wat mij betreft wordt dat weer gescheiden.
:)
  donderdag 12 februari 2015 @ 08:31:02 #67
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149592839
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
Nee. Het is bij ons een beetje vanzelf zo gegroeid (rapporten zijn in het Engels en daardoor moeilijker te begrijpen door familie) maar ik maak er ook geen gedoe over bij de oma's e.d. Een goed rapport is gewoon fijn, dan weet je (ook als leerling zijnde) dat alles werkt. Een slecht rapport betekent dat we even kijken waarom je kennelijk niet goed leert (en soms is het dan ook gewoon ok, zeker als een cijfer is gebaseerd op 1 toets, en niet overeenkomt met wat ze in de klas laten zien). Zelfs nu er bij oudste, tweede klas middelbare school, een meer direct verband tussen inspanning en resultaat kijken we ook vooral naar 'wat werkt er en wat werkt er niet'.

Die krijgt trouwens ook geen beloning voor haar rapport. Althans, niet rechtstreeks. We hadden daar een leuk gesprek over, vorige week. In haar Nederlandse les zat een unit over straffen en belonen, en ze moest 'opblijven' in een categorie zetten. "Dat gebruik jij eigenlijk nooit als beloning" zei ze, en dat klopt: slaap is gewoon een behoefte en je hebt niet opeens minder slaap nodig als je iets goed hebt gedaan. Maar de week ervoor had ze haar eerste 'late' feestje (Dubai style: in een tienernachtclub, en dan met de streched Hummer naar het huis van de jarige), en ik gaf dus aan dat ik daar wel makkelijker toestemming voor had gegeven omdat ze zo verschrikkelijk lief is, en het waanzinnig goed doet op school. Daar moest ze even over nadenken. Pubers O+ O+ O+
pi_149592871
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:27 schreef mignonne het volgende:
Ik geef niets voor het rapport, iig nu nog niet. Van ene opa en oma krijgt ze wat voor in de spaarpot, van de andere opa's en oma's krijgt ze een high five ;)
Ik vertel haar heel vaak hoe trots ik op haar ben en hoe fijn ik het vind dat ze het zo leuk vindt op school; wat mij betreft is dat ook het belangrijkste van dat hele rapport, zeker nu nog. Het staat me nog steeds ontzettend tegen, rapporten (en cito's) bij de kleine kleuterklassen, wat mij betreft wordt dat weer gescheiden.
ik denk dat het hier ook maar een high five gaat worden. ;) ze heeft echt geen besef wat betreft het rapport. ik lees hem haar wel voor, zodat ze weet wat juf heeft geschreven en geef haar complimentjes. Vind het gewoon lastig omdat opa en oma idd war geven voor haar spaarpot, en ze dan niks van papa en mama krijgt. Alsof wij het dan niet belangrijk genoeg vinden.
ik denk er vandaag nog wel even over na.. ;)
De Cito benoemen ze hier gelukkig niet, dat heet gewoon 'even een werkboekje maken'. op die manier heb ik er zelf niet zoveel moeite mee.
pi_149592942
quote:
1s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:34 schreef zouzomaarkunnen het volgende:

[..]

ik denk dat het hier ook maar een high five gaat worden. ;) ze heeft echt geen besef wat betreft het rapport. ik lees hem haar wel voor, zodat ze weet wat juf heeft geschreven en geef haar complimentjes. Vind het gewoon lastig omdat opa en oma idd war geven voor haar spaarpot, en ze dan niks van papa en mama krijgt. Alsof wij het dan niet belangrijk genoeg vinden.
ik denk er vandaag nog wel even over na.. ;)
De Cito benoemen ze hier gelukkig niet, dat heet gewoon 'even een werkboekje maken'. op die manier heb ik er zelf niet zoveel moeite mee.
Ik vind het feit dat ie überhaupt afgenomen wordt al ehm tsja. Maar goed.
Mn schoonmoeder werkt in het basisonderwijs en zit er enorm bovenop, dat rapport. Ze werken hier met een bolletjes-systeem? 1 bolletje betekent dat het onderdeel nog niet voldoende ontwikkeld is, 2 bolletjes betekent dat het onderdeel nog in ontwikkeling is en 3 bolletjes betekent dat het kind deze vaardigheid volledig beheerst. Kortom, eigenlijk zegt het niet zo heel veel spannends, er zijn maar weinig kinderen die (zeker halverwege het jaar) alles perfect tot in de puntjes beheersen, en "nog in ontwikkeling" kan dus alles betekenen van ze kan nét aan van 1-10 tellen of ze is er zo goed als klaar mee. Maar goed, mn schoonmoeder gaat dus enorm op die bolletjes in (vind je rekenen niet zo leuk? hoe komt het dat de juf zegt dat daar nog aan gewerkt moet worden?) en ze hamert ook enorm op die cito :') Ze is een typische schooljuf, maar laat dat even achterwege bij je eigen kleuter-kleinkind svp. En dan vervolgens wel geld geven "voor het mooie rapport".

Wat hier steeds terugkomt op het rapport is dat ze zo vrolijk en creatief is en dat ze lekker in haar vel zit en goed mee draait. Dat vind ik veel belangrijker (creatief in deze voor mij als bevestiging van dat ze zich veilig genoeg voelt om zich creatief te uiten). En dat benoemen we dus veel naar haar, dat het zo fijn is dat ze een fijne klas heeft waar ze lekker kan leren en spelen. En dan bekijken we samen nog even de kleurplaten en kunstwerkjes die erin zitten en dan is t klaar :P
:)
pi_149593131
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:41 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik vind het feit dat ie überhaupt afgenomen wordt al ehm tsja. Maar goed.
Mn schoonmoeder werkt in het basisonderwijs en zit er enorm bovenop, dat rapport. Ze werken hier met een bolletjes-systeem? 1 bolletje betekent dat het onderdeel nog niet voldoende ontwikkeld is, 2 bolletjes betekent dat het onderdeel nog in ontwikkeling is en 3 bolletjes betekent dat het kind deze vaardigheid volledig beheerst. Kortom, eigenlijk zegt het niet zo heel veel spannends, er zijn maar weinig kinderen die (zeker halverwege het jaar) alles perfect tot in de puntjes beheersen, en "nog in ontwikkeling" kan dus alles betekenen van ze kan nét aan van 1-10 tellen of ze is er zo goed als klaar mee. Maar goed, mn schoonmoeder gaat dus enorm op die bolletjes in (vind je rekenen niet zo leuk? hoe komt het dat de juf zegt dat daar nog aan gewerkt moet worden?) en ze hamert ook enorm op die cito :') Ze is een typische schooljuf, maar laat dat even achterwege bij je eigen kleuter-kleinkind svp. En dan vervolgens wel geld geven "voor het mooie rapport".

Wat hier steeds terugkomt op het rapport is dat ze zo vrolijk en creatief is en dat ze lekker in haar vel zit en goed mee draait. Dat vind ik veel belangrijker (creatief in deze voor mij als bevestiging van dat ze zich veilig genoeg voelt om zich creatief te uiten). En dat benoemen we dus veel naar haar, dat het zo fijn is dat ze een fijne klas heeft waar ze lekker kan leren en spelen. En dan bekijken we samen nog even de kleurplaten en kunstwerkjes die erin zitten en dan is t klaar :P
lastig hè, moeders die ook juf zijn :) mijn moeder is ook juf, maar gelukkig niet mega gefocust op de bolletjes en resultaten van de kleinkinderen. ik vond het lastiger toen ik zelf op school zat!

Hier ook de bolletjes, maar die staan niet in het rapport, die krijgen we te zien tijdens het 10min gesprek. het rapport werkt met V,G, (en ik denk O ook wel).
Ik vind het ook heel belangrijk hoe ze het sociaal doet, gelukkig heeft ze veel vriendjes/vriendinnetjes en zijn de juffen dol op haar.
En qua vooruitgang mogen we ook niet klagen, alle bolletjes op 3 (tot nu toe in ieder geval) en op beide Cito's A.
Maar daar hebben we het met haar dus niet niet specifiek over, het is al een strevertje en ik moet er niet aan denken dat ze nu al druk zou voelen om goed te presteren. Daarom wil ik dat rapport ook niet groter maken dan het is.
pi_149593195
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:31 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Nee. Het is bij ons een beetje vanzelf zo gegroeid (rapporten zijn in het Engels en daardoor moeilijker te begrijpen door familie) maar ik maak er ook geen gedoe over bij de oma's e.d. Een goed rapport is gewoon fijn, dan weet je (ook als leerling zijnde) dat alles werkt. Een slecht rapport betekent dat we even kijken waarom je kennelijk niet goed leert (en soms is het dan ook gewoon ok, zeker als een cijfer is gebaseerd op 1 toets, en niet overeenkomt met wat ze in de klas laten zien). Zelfs nu er bij oudste, tweede klas middelbare school, een meer direct verband tussen inspanning en resultaat kijken we ook vooral naar 'wat werkt er en wat werkt er niet'.

Die krijgt trouwens ook geen beloning voor haar rapport. Althans, niet rechtstreeks. We hadden daar een leuk gesprek over, vorige week. In haar Nederlandse les zat een unit over straffen en belonen, en ze moest 'opblijven' in een categorie zetten. "Dat gebruik jij eigenlijk nooit als beloning" zei ze, en dat klopt: slaap is gewoon een behoefte en je hebt niet opeens minder slaap nodig als je iets goed hebt gedaan. Maar de week ervoor had ze haar eerste 'late' feestje (Dubai style: in een tienernachtclub, en dan met de streched Hummer naar het huis van de jarige), en ik gaf dus aan dat ik daar wel makkelijker toestemming voor had gegeven omdat ze zo verschrikkelijk lief is, en het waanzinnig goed doet op school. Daar moest ze even over nadenken. Pubers O+ O+ O+
Pubers :D Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
  donderdag 12 februari 2015 @ 09:10:08 #72
35189 Troel
scherp en bot
pi_149593355
Hier werken ze bij de kleuters met onder niveau, op niveau en boven niveau.
quote:
1s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:58 schreef zouzomaarkunnen het volgende:

[..]

Pubers :D Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
Ik zou dat dus nooit willen koppelen eigenlijk. Goed doen op school heeft namelijk niet alleen met de eigen inzet te maken.

Het goed doen op school valt of staat ook met de sfeer in de klas en de klik met de docent.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 12 februari 2015 @ 09:13:25 #73
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149593397
quote:
1s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:58 schreef zouzomaarkunnen het volgende:

[..]

Pubers :D Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
Maar denk je dat ze het zonder die beloning in het vooruitzicht minder goed zou doen? Ik ben dus niet zo van de beloningen: leren doe je om het leren. Omdat je dingen graag wilt weten, omdat je graag je werk goed doet. Rapporten zijn niet als een medaille op de leer-Olympics, het is een overzicht van hoe het gaat. Soms heb je daar invloed op, en soms -zeker als ukkepuk- gewoon helemaal niet. Ik heb m'n hele leven opmerkingen gehad bij concentratievermogen en snelheid. Dacht je dat het daar beter van is geworden? :D
  donderdag 12 februari 2015 @ 09:24:30 #74
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149593573
Terwijl we het er hier over hadden heb ik trouwens het verse rapport van oudste gedownload, en dat is gigantisch mooi. Je kunt er echt uit lezen dat ze goed in haar vel zit en begint te begrijpen wat ze moet doen om het goed te doen (dat merk ik thuis ook: er is veel minder stress en eigenlijk besteedt ze minder tijd aan haar huiswerk dan vorig jaar, met betere resultaten).

Alleen het cijfer voor wiskunde verbaasde me: dat was veel hoger dan het zou moeten zijn. Nu heeft ze in november een toets moeten maken terwijl we nét terug waren uit Nederland, waar we waren voor de uitvaart van mijn vader. Ze zou een afspraak maken om die toets in te halen, maar moest 'm ter plekke, onvoorbereid maken en deed de raarste dingen. Het sloeg helemaal nergens op :) Juf blijkt die toets dus gewoon weggelaten te hebben O+
pi_149593688
Wij besteden vrij weinig aandacht aan het rapport. De ene opa en oma vinden het fijn om het te zien, omdat ze erg meeleven met hun kleindochter. De andere opa en oma hebben vanaf het begin niet veel interesse getoond en dat vond ik wel prima, want andere kleinkinderen kwamen met hun rapport aangelopen "oma ik heb een rapport, hoeveel krijg ik?"

Het rapport is voor ons zoals Gaoxing hierboven al zegt, een overzicht van hoe het gaat. Als er echt problemen zouden zijn, zou de juf ons erbij roepen. Ze heeft het naar haar zin op school, gaat over het algemeen graag, voelt zich er fijn en cognitief gaat het kennelijk ook goed. Het rapport zegt ons alleen dat laatste.
In principe hebben we het er niet eens met onze dochter over, behalve als ze ernaar vraagt. Het is niet dat we samen (ze is ook pas groep 2) het rapport gaan evalueren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149593716
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:13 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Maar denk je dat ze het zonder die beloning in het vooruitzicht minder goed zou doen? Ik ben dus niet zo van de beloningen: leren doe je om het leren. Omdat je dingen graag wilt weten, omdat je graag je werk goed doet. Rapporten zijn niet als een medaille op de leer-Olympics, het is een overzicht van hoe het gaat. Soms heb je daar invloed op, en soms -zeker als ukkepuk- gewoon helemaal niet. Ik heb m'n hele leven opmerkingen gehad bij concentratievermogen en snelheid. Dacht je dat het daar beter van is geworden? :D
nee, ze doet het hoe dan ook goed, ze lijkt het zelf niet eens te beseffen hoe goed ze alles doet en hoe slim ze is.
belonen op die manier hoeft idd niet. Ik denk dat we rapport en gesprek maar gewoon klein houden, ze heeft er nu geen weet van en zal er niks aan hebben als we het heel groot gaan maken.

Wat lief dat die juf die toets niet heeft mee gerekend, ook wel een beetje raar om haar die op die manier te laten maken.
  donderdag 12 februari 2015 @ 09:37:27 #77
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_149593782
Bij ons gaat het rapport wel over meer dan alleen de cognitieve kant, het is een heel uitgebreid verslag waarin allerlei aspecten van het functioneren op school aan bod komen, ook de sociaal/emotionele kant. Heel mooi gedaan. Het kind zelf maakt ook een verslag over z'n eigen functioneren, en voor de ouders is ook een blz open gelaten zodat ze wat kunnen opschrijven over hoe en op welke punten zij hun kind vooruit hebben zien gaan. Lijkt me heel leuk voor later.

[ Bericht 0% gewijzigd door trui op 12-02-2015 11:17:10 ]
in de haak.
pi_149593849
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:37 schreef trui het volgende:
Bij ons gaat het rapport wel over meer dan alleen de cognitieve kant, het is een heel uitgebreid verslag waarin allerlei aspecten van het functioneren op school aan bod komen, ook de sociaal/emotionele kant. Heel mooi gedaan. Het kind zelf maakt ook een verslag over z'n eigen functioneren, en voor de ouders is ook een blz open gelaten zodat ze wat kunnen opschrijven over hoe en op welke punten zij hun kind vooruit hebben zien gaan. Lijk me heel leuk voor later.
Hele fijne manier lijkt me dat!

Bij S op school was het tot nu toe altijd een brief van de leerkracht aan het kind, waarin aangestipt wordt wat goed gaat en waar het kind op kan letten. Ik vond dat echt heel erg fijn O+
Ze hebben nu echter een nieuwe methode, Kijk!, en dat doen ze vanaf de kleuters nu. Dit is wel meer een rapport, in de zin dat er dingen worden geobserveerd en het niveau vastgelegd in leeftijd, ongeveer. De brief die erbij zit, is nu een standaardbriefje, want de leerkracht heeft natuurlijk geen tijd om 30 persoonlijke brieven te schrijven en daarin alles te vermelden en tevens die nieuwe methode vast te leggen. Jammer hoor, ik vond die brief zo fijn O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149594113
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:37 schreef trui het volgende:
Bij ons gaat het rapport wel over meer dan alleen de cognitieve kant, het is een heel uitgebreid verslag waarin allerlei aspecten van het functioneren op school aan bod komen, ook de sociaal/emotionele kant. Heel mooi gedaan. Het kind zelf maakt ook een verslag over z'n eigen functioneren, en voor de ouders is ook een blz open gelaten zodat ze wat kunnen opschrijven over hoe en op welke punten zij hun kind vooruit hebben zien gaan. Lijk me heel leuk voor later.
Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.

Hier komt idd ook de sociaal-emotionele kant aan bod vooral in het geschreven stuk, maar bij de bolletjes ook wel. Zelfverzekerheid bijv, zelfbeheersing ook wel enz.

Ohja en godsdienstige vorming _O- ze scoorde 2 bolletjes "dit onderdeel is nog in ontwikkeling" :D
gisteren wilde ze langer opblijven. "ja maar dat mag van God hoor!" Ehm... papa en mama maken de beslissingen niet God. "Ja nou maar de juffrouw zegt dat ik een kind van God ben. En God is ook een vader hoor." Je kon me wegdragen :D
:)
pi_149594135
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:55 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.

Hier komt idd ook de sociaal-emotionele kant aan bod vooral in het geschreven stuk, maar bij de bolletjes ook wel. Zelfverzekerheid bijv, zelfbeheersing ook wel enz.

Ohja en godsdienstige vorming _O- ze scoorde 2 bolletjes "dit onderdeel is nog in ontwikkeling" :D
gisteren wilde ze langer opblijven. "ja maar dat mag van God hoor!" Ehm... papa en mama maken de beslissingen niet God. "Ja nou maar de juffrouw zegt dat ik een kind van God ben. En God is ook een vader hoor." Je kon me wegdragen :D
hahahaha _O-
Die heb je er maar mooi bij in je opvoeding :D Kun je ook in je eigen voordeel gebruiken, wellicht :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149594207
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

hahahaha _O-
Die heb je er maar mooi bij in je opvoeding :D Kun je ook in je eigen voordeel gebruiken, wellicht :P
Ghehe echt he :D achja, trekt vanzelf wel weer bij ;) volgens mijn moeder hadden wij ook zulke fratsen vroeger, en hier is t ook goedgekomen.

Als ze iets ouder zijn wil ik wel nog op zoek naar een mooie kinderbijbel. Gewoon eentje om te hebben echt zeg maar, met mooie prenten erin. Dus niet zozeer omdat het een bijbel is maar gewoon als boek/prentenboek. Een beetje vage omschrijving :') bij wijze van 'klassieke verhalen'- boek I guess. en wellicht steekt B. er nog wat van op, 9 van de 10 verhalen/personages kent hij niet
:)
pi_149594361
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:55 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.

Hier komt idd ook de sociaal-emotionele kant aan bod vooral in het geschreven stuk, maar bij de bolletjes ook wel. Zelfverzekerheid bijv, zelfbeheersing ook wel enz.

Ohja en godsdienstige vorming _O- ze scoorde 2 bolletjes "dit onderdeel is nog in ontwikkeling" :D
gisteren wilde ze langer opblijven. "ja maar dat mag van God hoor!" Ehm... papa en mama maken de beslissingen niet God. "Ja nou maar de juffrouw zegt dat ik een kind van God ben. En God is ook een vader hoor." Je kon me wegdragen :D
Daar had mijn oudste mee thuis kunnen komen :') Wellicht dat ze dat ook eens zal doen :P
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_149594642
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:59 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ghehe echt he :D achja, trekt vanzelf wel weer bij ;) volgens mijn moeder hadden wij ook zulke fratsen vroeger, en hier is t ook goedgekomen.

Als ze iets ouder zijn wil ik wel nog op zoek naar een mooie kinderbijbel. Gewoon eentje om te hebben echt zeg maar, met mooie prenten erin. Dus niet zozeer omdat het een bijbel is maar gewoon als boek/prentenboek. Een beetje vage omschrijving :') bij wijze van 'klassieke verhalen'- boek I guess. en wellicht steekt B. er nog wat van op, 9 van de 10 verhalen/personages kent hij niet
O, mijn B is erg bijbel vast, want tot zijn 16e of 18e verplicht mee naar de kerk en bovendien erg geïnteresseerd in religies. Niet gelovig, overigens.
Kinderbijbel zie ik best als leuk, maar eigenlijk dan ook een kinderkoran en een kindertorah en een kinderboek over boeddhisme en hindoeïsme :D Dus eigenlijk gewoon veel algemene ontwikkeling over al die religies.

Wij hadden overigens gisteren een lang gesprek over oorlog :o
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149594705
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O, mijn B is erg bijbel vast, want tot zijn 16e of 18e verplicht mee naar de kerk en bovendien erg geïnteresseerd in religies. Niet gelovig, overigens.
Kinderbijbel zie ik best als leuk, maar eigenlijk dan ook een kinderkoran en een kindertorah en een kinderboek over boeddhisme en hindoeïsme :D Dus eigenlijk gewoon veel algemene ontwikkeling over al die religies.

Wij hadden overigens gisteren een lang gesprek over oorlog :o
Voor die boeken hou ik me ook aanbevolen, maar die zijn hier toch wat minder dik gezaaid :D
Een kinderbijbel die ook het oude testament behandeld zie ik als afdoende, daar hoef ik niet nog een torah naast. Ik wil sowieso dan, als als als, een bijbel met beide testamenten, ik ben niet zo van alleen het nieuwe testament.
:)
pi_149594737
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:17 schreef miss_sly het volgende:

Wij hadden overigens gisteren een lang gesprek over oorlog :o
Oh, dat zijn de mooie gesprekken. O+ Fijn hè, als je zo met je kind echt kunt praten?!
Wij hebben dat ook regelmatig. Laatst begon het met de overstap van Koen en Sander naar 538. Waarom ze dat gaan doen. Nou, omdat ze dan meer geld verdienen. En zo raakten we aan de praat over de waarde die je hecht aan geld en je hart volgen. Super!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_149594892
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:21 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oh, dat zijn de mooie gesprekken. O+ Fijn hè, als je zo met je kind echt kunt praten?!
Wij hebben dat ook regelmatig. Laatst begon het met de overstap van Koen en Sander naar 538. Waarom ze dat gaan doen. Nou, omdat ze dan meer geld verdienen. En zo raakten we aan de praat over de waarde die je hecht aan geld en je hart volgen. Super!
Ja, ik vond het prachtig, maar ook moeilijk. Ze is pas 5,5! Leg dan maar eens uit hoe oorlog in elkaar zit en dat kindjes daar ook onder lijden. Ze vroeg er expliciet naar, anders hadden we dat even in het midden gelaten. Maar ze denkt zo na, ik vind het wel prachtig om mee te maken en ik verheug me op de mooie gesprekken die we in de toekomst nog zullen voeren O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149595158
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:28 schreef miss_sly het volgende:

Maar ze denkt zo na,
Juist daarom is het goed, vind ik, om in te gaan op de vragen, hoe zwaar het onderwerp ook is. Wij hebben ook zo'n denker. En doordat we praten kan ik zijn gedachten blijven volgen en indien nodig verhelderen, corrigeren en/of relativeren. En soms moet ik idd ook tegen hem zeggen dat de wereld nu eenmaal niet roze is. Maar ik vind dat beter dan erover liegen en om de brij heen draaien. Kinderen voelen tóch dat er iets niet klopt dan, en gaan zelf invulling geven aan hun vragen. Maar goed, jou inschattende zul jij hier vast hetzelfde over denken. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_149595239
Ze krijgen hier complimenten voor het rapport. We zeggen altijd: als jij je best hebt gedaan dan kan je tevreden zijn en dan zijn wij dat ook. We besteden wel aandacht aan het rapport en soms krijgen ze van opa en oma een kleine bijdrage voor de spaarpot.

Die S dat ze van God wel op mag blijven, die weet handig gebruik te maken van wat ze leert ;). Slimpie *gniffel*.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nijna op 12-02-2015 16:06:38 ]
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_149595410
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:40 schreef Moonah het volgende:

[..]

Juist daarom is het goed, vind ik, om in te gaan op de vragen, hoe zwaar het onderwerp ook is. Wij hebben ook zo'n denker. En doordat we praten kan ik zijn gedachten blijven volgen en indien nodig verhelderen, corrigeren en/of relativeren. En soms moet ik idd ook tegen hem zeggen dat de wereld nu eenmaal niet roze is. Maar ik vind dat beter dan erover liegen en om de brij heen draaien. Kinderen voelen tóch dat er iets niet klopt dan, en gaan zelf invulling geven aan hun vragen. Maar goed, jou inschattende zul jij hier vast hetzelfde over denken. ;)
Goed gezien O+
Inderdaad, wij zijn heel erg eerlijk, hoe vervelend dat ook is. Maar wat je zegt, de wereld is niet roze, en die kan ik ook niet roze maken voor haar, hoe graag ik ook zou willen.
Het is tevens een uitdaging om dingen duidelijk te maken in kindertaal. Wat is oorlog? Waarom is er oorlog? Wat is een wereldoorlog en hoe kan de hele wereld nou in oorlog zijn? Waarom zijn kindjes niet veilig, die hebben toch niets gedaan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149595431
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:43 schreef Nijna het volgende:
Ze krijgen hier complimenten voor het rapport. We zeggen altijd: als jij je best hebt gedaan dan kan je tevreden zijn en dan zijn wij dat ook. We besteden wel aandacht aan het rapport en soms krijgen ze van opa en oma een kleine bijdrage voor de spaarpot.

Die S dat ze van God wel op mag blijven, die weet handig gebruik te maken van wat ze leert ;). Slimpie *gniffel*.
Pst, dat was A van mignonne!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149595492
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Goed gezien O+
Inderdaad, wij zijn heel erg eerlijk, hoe vervelend dat ook is. Maar wat je zegt, de wereld is niet roze, en die kan ik ook niet roze maken voor haar, hoe graag ik ook zou willen.
Het is tevens een uitdaging om dingen duidelijk te maken in kindertaal. Wat is oorlog? Waarom is er oorlog? Wat is een wereldoorlog en hoe kan de hele wereld nou in oorlog zijn? Waarom zijn kindjes niet veilig, die hebben toch niets gedaan?
lastig hè? Ik zat laatst deze korte film

te kijken over stillbirth, kinderen die in de baarmoeder overlijden dus. En liet daar wel een traan bij. Mijn oudste zag dat en vroeg wat er is. Keek vervolgens naar het scherm en zag het baby'tje. Waarom is ze stil? ach kijk ze slaapt. Waarom zijn die ouders verdrietig?
Ik heb haar, in eenvoudige taal, uitgelegd hoe en wat en daarna hebben we samen heerlijk hormonaal om het laatste stukje film zitten grienen :') ze wilde daarna weten hoe het toch kan dat kinderen ook dood gaan en dat baby's soms zelfs ín de buik al dood gaan. Dat kan toch helemaal niet? Dan zijn ze toch nog bij hun moeder? Interessante maar moeilijke gesprekken idd.
:)
pi_149595922
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:54 schreef mignonne het volgende:

[..]

lastig hè? Ik zat laatst deze korte film

te kijken over stillbirth, kinderen die in de baarmoeder overlijden dus. En liet daar wel een traan bij. Mijn oudste zag dat en vroeg wat er is. Keek vervolgens naar het scherm en zag het baby'tje. Waarom is ze stil? ach kijk ze slaapt. Waarom zijn die ouders verdrietig?
Ik heb haar, in eenvoudige taal, uitgelegd hoe en wat en daarna hebben we samen heerlijk hormonaal om het laatste stukje film zitten grienen :') ze wilde daarna weten hoe het toch kan dat kinderen ook dood gaan en dat baby's soms zelfs ín de buik al dood gaan. Dat kan toch helemaal niet? Dan zijn ze toch nog bij hun moeder? Interessante maar moeilijke gesprekken idd.
O gosh ja, dat kan toch niet zomaar, kindjes die doodgaan en zeker geen baby's in de buik.

Hun wereld wordt natuurlijk steeds groter en ze vangen steeds meer dingen op.
Ik weet wel dat ik vroeger de gesprekken met mijn ouders na het avondeten of op zondag na het ontbijt geweldig vond O+ uren tafelden we na en hadden het over van alles. Heel leuk was dat mijn vader heilig geloofde in de theorie van Erich von Daniken (waren de goden kosmonauten), mijn moeder overtuigd is van de evolutie en ik natuurlijk jaren zoekende naar alle opties. Heerlijke gesprekken waren dat O+ Ik hoop dat we met S ook van die gesprekken zullen hebben!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149598057
Oefff, waarom dacht ik dat het een goed idee was om dat filmpje te kijken :{
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  donderdag 12 februari 2015 @ 14:19:13 #94
35189 Troel
scherp en bot
pi_149600547
Dat zijn de hormonen denk ik pinq...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_149603701
In de herkansing... Mignonne, ik heb jou en miss_sly door elkaar gegooid, maar het was dus jouw A :).

Die S A dat ze van God wel op mag blijven, die weet handig gebruik te maken van wat ze leert ;). Slimpie *gniffel*.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_149603743
Mooie gesprekken zijn dat. Hier gaat het regelmatig over verschillende handicaps en O. wil graag meer weten over mijn leerlingen. Waarom doen hun benen het dan niet of waarom kunnen ze niet praten? Zeker nu ik hoog niveau leerlingen heb vind ze het razend interessant dat er kinderen zijn die bijna niets kunnen bewegen maar wel kunnen lezen en rekenen.

Oorlog is hier ook voorbij gekomen, en armoede regelmatig omdat ze wel eens foto's van kinderen in Gambia ziet met haar speelgoed en kleding.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_149606488
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
Ik geef ze zelf eigenlijk niks. Maar van mijn ouders hebben ze deze keer ieder 5 euro gekregen. Aan de ene kant riep dat ook bij mij op er over na te denken. "Jee, wat veel" en "wil ik dat zelf eigenlijk ook doen, iets geven voor het rapport?" maar ik merkte al heel gauw dat ze helemaal niet daardoor ook iets van mij verwachten (geld ofzo) en dat ik er dus eigenlijk niet eens over hoef na te denken. Ik geef dus gewoon niks. Van mij hoeft het niet, maar ik vind het een lief gebaar van mijn ouders en mijn kindjes waren verrukt. Ik geloof niet dat ze daardoor het gevoel hebben te moeten presteren. (En mijn ouders verwennen ook helemaal niet overdadig dus deze uitspatting kan ik daardoor wel handelen :-p)

Mijn dochter heeft nu voor het eerst een rapport met o, m, v, rv en g. Maar per onderdeel ook gewoon een persoonlijk verhaaltje. Ik heb ze allebei voorgelezen wat de juf over hen geschreven had, vonden ze leuk om te horen (glunderen en stralen), de rapporten worden ook wel heel positief geformuleerd is mijn ervaring ondertussen. Over de citoscores zeg ik niks. Die zitten in een klein grafiekje bijgevoegd, helemaal achterin. Die grafiekjes zien er uit als zo'n gewichtscurve bij het cb, en je krijgt dus echt een soort eigen ontwikkelingslijntje te zien. Helemaal prima.

Oh, en ik heb gisteren gehoord dat mijn zoon op alle fronten klaar lijkt om met groep 2 mee naar groep 3 te gaan. Hij wordt dus een hele jonge leerling (met 5,5 naar groep 3). Ik vind het spannend, maar ik durf er wel in mee te gaan. Ik vind in elk geval (los van alle vaardigheden die hij al dan niet beheerst) dat hij beter in groep 2 past (hij sluit daar goed bij aan) dan in de groep 1. (Hij zit 1,2 gemengd).

[ Bericht 1% gewijzigd door groofskendezoveelste op 12-02-2015 18:12:46 ]
  donderdag 12 februari 2015 @ 18:53:40 #98
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_149607612
Ik heb mijn kinderen nooit iets gegeven voor hun rapport en ik wil ook niet dat ze iets van mijn ouders krijgen. Ik vind dat altijd zoiets raars en begrijp ook helemaal niet waarvoor je dan precies geld krijgt. Dus daar hebben mijn kinderen gewoon pech met mij als moeder.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_149608055
Arch!!! Ff frustiepuntje. Juf heeft per vandaag nieuw beloningssysteem. Resultaat: kind over de zeik.
Zucht.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')