doen ze hier ook..quote:Op zondag 1 februari 2015 18:31 schreef Nijna het volgende:
Goed, is dit iets kleuter-eigens?
Kleuter klimt op schoot, gaat vervelend zitten doen, je vraagt of ze op wil houden en ze gaat stuk door. Je pakt haar en zet haar op de grond en ze doet alsof je haar kietelt en het lollig is. Dit herhaalt zich en als je uiteindelijk je stem verheft omdat ze blijft doorgaan. Dan is het brullen.
En zo gaat het in veel meer situaties. Ze stopt gewoon niet als je vraagt of ze wil stoppen, ze blijft doorgaan en doorgaan en doorgaan. En of ze je nou zeer doet of wat dan ook... ze gaat gewoon door, luistert helemaal niet naar stop.
Is het een fase? Gaat die ook ooit over?
En op school is het een engel, juf wil wel een klas vol met kinderen zoals zij...
Dat is blijkbaar echt een kleuterding ja..quote:Op zondag 1 februari 2015 18:31 schreef Nijna het volgende:
Goed, is dit iets kleuter-eigens?
Kleuter klimt op schoot, gaat vervelend zitten doen, je vraagt of ze op wil houden en ze gaat stuk door. Je pakt haar en zet haar op de grond en ze doet alsof je haar kietelt en het lollig is. Dit herhaalt zich en als je uiteindelijk je stem verheft omdat ze blijft doorgaan. Dan is het brullen.
En zo gaat het in veel meer situaties. Ze stopt gewoon niet als je vraagt of ze wil stoppen, ze blijft doorgaan en doorgaan en doorgaan. En of ze je nou zeer doet of wat dan ook... ze gaat gewoon door, luistert helemaal niet naar stop.
Is het een fase? Gaat die ook ooit over?
En op school is het een engel, juf wil wel een klas vol met kinderen zoals zij...
Wat vreselijk jammer inderdaad, livelink!quote:Op dinsdag 3 februari 2015 16:28 schreef livelink het volgende:
Helaas viel er vandaag niks mee te kijken, al had ik gewild. Het verheugen op de yoga sloeg al snel om naar angst voor het onbekende en ik heb hem vandaag niet naar school gekregen. Zo jammer dat hij zo ook alle leuke dingen misloopt. Het wordt wat dat betreft niet makkelijker.
Ik vind dit een heel goede methode juist. Zo zie ik dat mezelf ook doen over een tijdje. Het is toch juist belangrijk ze die handvatten te geven.quote:Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
ze waren zwaar verbaasd dat ik me ermee 'bemoeide', hadden zij nog nooit gedaan/hoeven doen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 19:09 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel goede methode juist. Zo zie ik dat mezelf ook doen over een tijdje. Het is toch juist belangrijk ze die handvatten te geven.
Waarom die rare reactie denk je?
Willen doen?quote:Op donderdag 5 februari 2015 19:21 schreef Sjeen het volgende:
[..]
ze waren zwaar verbaasd dat ik me ermee 'bemoeide', hadden zij nog nooit gedaan/hoeven doen.
Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat je je eigen kind het beste kent Ik vind ook dat kinderen moeten leren leren. Oudste heeft vorig jaar in haar eerste jaar middelbare school echt moeten wennen en ik heb haar best veel geholpen met overhoren en plannen. Dit jaar is het opeens helemaal niet meer nodig (maar dan ook helemaal niet: ze kwam gisteren thuis met 2 zevens en 4 achten, waarbij op deze school een acht het maximum is).quote:Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik doe het dus ook, in die zin dat ik aanwijzingen geef hoe je een tekst die geleerd moet worden, kunt aanpakken bijvoorbeeld. En hoe je voor jezelf topo makkelijk kunt maken. Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
Ik kan me zo voorstellen dat ik het zo, zeker in het begin, ook aanpak. Ze moeten het allemaal nog leren, toch? En verder zal ik zeker aangeven dat ik op verzoek altijd bereid ben hulp te bieden.quote:Op donderdag 5 februari 2015 18:21 schreef Sjeen het volgende:
Ik doe het dus ook, in die zin dat ik aanwijzingen geef hoe je een tekst die geleerd moet worden, kunt aanpakken bijvoorbeeld. En hoe je voor jezelf topo makkelijk kunt maken. Ik heb het idee dat ik Isa zo langzaam op weg kan helpen met 'leren leren'. Maar toen ik dat dit weekend besprak met twee vriendinnen (ouders van vriendinnetjes van Isa) werd ik aangekeken alsof ik iets heel achterlijks zei...
Ik ben ook principieel tegen huiswerk in de middenbouw. Als ze in groep 6 gaan oefenen met toetsen leren af en toe, vind ik dat meer dan genoeg. Argument is vaak: ja maar op de middelbare school wordt het ineens zo veel. Nou, dat wordt echt niet minder als ze op de basisschool óók al huiswerk krijgen hoor (en ja, ik snap ook wel dat het beodeld is om te 'wennen'). Kinderen moeten al de hele dag stilzitten en leren, laat ze na schooltijd lekker spelen (leren ze ook erg veel van, mits niet de hele tijd achter een scherm, maar dus écht spelen ).quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Op de nieuwe school zijn ze in principe tegen huiswerk, zeker in de middenbouw. Dus we zijn zeker anderhalf jaar safe
Wat een bijzondere insteek voor een rapportgesprek... Het komt nu op mij over alsof je de juf wil testen ofzo.quote:Over 2 weken rapport bespreking. Kijken of juf hem goed kent..
Maar het verschil is echt te groot.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 18:54 schreef Moonah het volgende:
Als ze in groep 6 gaan oefenen met toetsen leren af en toe, vind ik dat meer dan genoeg. Argument is vaak: ja maar op de middelbare school wordt het ineens zo veel. Nou, dat wordt echt niet minder als ze op de basisschool óók al huiswerk krijgen hoor (en ja, ik snap ook wel dat het beodeld is om te 'wennen'). Kinderen moeten al de hele dag stilzitten en leren, laat ze na schooltijd lekker spelen (leren ze ook erg veel van, mits niet de hele tijd achter een scherm, maar dus écht spelen ).
Ja snap ik ook wel hoor. Mss ben ik ook wel een beetje té principieel .quote:Op vrijdag 6 februari 2015 18:59 schreef lily het volgende:
[..]
Maar het verschil is echt te groot.
Je bent 11/12 in groep 8 zonder huiswerk en je bent 6 weken later 11/12 in de eerste klas op de middelbare school en je wordt compleet overladen.
Ja, dat vind ik ook wel.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:02 schreef Moonah het volgende:
Ik vind het trouwens ook best stom, zo veel huiswerk op de middelbare school...
Ik ben er een tijdje geleden eens ingedoken en toen kon ik geen bewijs vinden dat huiswerk voordat kinderen 14 zijn (dan verandert het een beetje) enig nut heeft, áfgezien van dagelijks lezen en dingen die veel herhaling behoeven zoals de tafels.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:02 schreef Moonah het volgende:
Ja snap ik ook wel hoor. Mss ben ik ook wel een beetje té principieel .
Ik vind het trouwens ook best stom, zo veel huiswerk op de middelbare school...
Ze heeft hem nu net een maand les. En Chris is op school anders dan thuis. Ik ben nieuwsgierig hoeveel Chris bij deze juf van zichzelf last zien..quote:Op vrijdag 6 februari 2015 18:54 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat een bijzondere insteek voor een rapportgesprek... Het komt nu op mij over alsof je de juf wil testen ofzo.
huuu dit klinkt als mijn opleiding dat lijkt nieuw te zijn, dat men bedacht heeft dat het t beste is als een kind/student zelf uitvogelt wat het beste werkt enzo. Ik vind het vreselijk vermoeiend en bovendien onnodig. élke opdracht, elk portfolio zelf opnieuw het wiel uit te moeten vinden. En dan maar afwachten of je goed gegokt hebt zeg maarquote:Op vrijdag 6 februari 2015 11:15 schreef pinquit het volgende:
Hier een groep-5-er. Zelfde als bij Tico eigenlijk, alleen werk mee naar huis als het echt nog lang niet af is. Is op een Jenaplan, met weektaak.
En Max krijgt nu als extra werk Engels (vind 't suf dat ze dat niet standaard krijgen in lagere groepen al) en dat is wel in t kader van leren leren, daar krijgt hij toetsstof mee naar huis.
Het idee is dat ik hem daar niet bij mag helpen en dat hij alles zelf moet plannen en regelen, maar toen ik aan hem vroeg of hij dat tips had meegekregen van de Engels-juf, was dat niet t geval.
Hoe moet een kind dat nou zelf gaan uitvogelen dan? Wat eventueel handig is om bijvoorbeeld woordjes te leren enzo?
Dus ik heb hem wel wat tips gegeven
We hebben er uiteraard over gepraatquote:Op woensdag 11 februari 2015 11:45 schreef Troeta het volgende:
Gewoon over praten mignonne, misschien heeft ze in het verleden juist boze ouders gehad van een kindje die wel kruimels van een liga ophad en wilde hun graag een aparte tafel.
Elke ouder is weer anders.
Ik was ook niet boos hoorquote:Op woensdag 11 februari 2015 11:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
We hebben er uiteraard over gepraat
juf heeft nog niet eerder met dit bijltje gehakt en wist het niet allemaal wat wel en niet kon. Prima, ik denk hier in dit topic gewoon hardop over waarom ik niet blij wordt van apart zetten, daar lijkt me ook niets mis mee
bij ons worden in groep 1 en 2 voortgangwerkjes in een map gestopt die dan een paar keer mee naar huis gaat. vanaf groep 3 krijgen ze een rapport, ook in een map en die map gaat de hele basisschool mee zodat je alles steeds mooi bij elkaar hebt. wij geven daar niks voor, want het hoort gewoon bij school ik merk dat ravi (groep 1) totaal geen besef heeft van het concept "rapport" en selene (groep 3) slechts een beetje.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
Klinkt hetzelfde als hier inderdaad Onze dochter (groep 2) krijgt morgen haar rapport. Van de opa's en oma's krijgt ze geld (in groep 1 ook al) maar ik wil er niet te veel aandacht aan geven.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:18 schreef simmu het volgende:
[..]
bij ons worden in groep 1 en 2 voortgangwerkjes in een map gestopt die dan een paar keer mee naar huis gaat. vanaf groep 3 krijgen ze een rapport, ook in een map en die map gaat de hele basisschoool mee zodat je alles steeds mooi bij elkaar hebt. wij geven daar niks voor, want het hoort gewoon bij school ik merk dat ravi (groep 1) totaal geen besef heeft van het concept "rapport" en selene (groep 3) slechts een beetje.
Nee. Het is bij ons een beetje vanzelf zo gegroeid (rapporten zijn in het Engels en daardoor moeilijker te begrijpen door familie) maar ik maak er ook geen gedoe over bij de oma's e.d. Een goed rapport is gewoon fijn, dan weet je (ook als leerling zijnde) dat alles werkt. Een slecht rapport betekent dat we even kijken waarom je kennelijk niet goed leert (en soms is het dan ook gewoon ok, zeker als een cijfer is gebaseerd op 1 toets, en niet overeenkomt met wat ze in de klas laten zien). Zelfs nu er bij oudste, tweede klas middelbare school, een meer direct verband tussen inspanning en resultaat kijken we ook vooral naar 'wat werkt er en wat werkt er niet'.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
ik denk dat het hier ook maar een high five gaat worden. ze heeft echt geen besef wat betreft het rapport. ik lees hem haar wel voor, zodat ze weet wat juf heeft geschreven en geef haar complimentjes. Vind het gewoon lastig omdat opa en oma idd war geven voor haar spaarpot, en ze dan niks van papa en mama krijgt. Alsof wij het dan niet belangrijk genoeg vinden.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:27 schreef mignonne het volgende:
Ik geef niets voor het rapport, iig nu nog niet. Van ene opa en oma krijgt ze wat voor in de spaarpot, van de andere opa's en oma's krijgt ze een high five
Ik vertel haar heel vaak hoe trots ik op haar ben en hoe fijn ik het vind dat ze het zo leuk vindt op school; wat mij betreft is dat ook het belangrijkste van dat hele rapport, zeker nu nog. Het staat me nog steeds ontzettend tegen, rapporten (en cito's) bij de kleine kleuterklassen, wat mij betreft wordt dat weer gescheiden.
Ik vind het feit dat ie überhaupt afgenomen wordt al ehm tsja. Maar goed.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:34 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
ik denk dat het hier ook maar een high five gaat worden. ze heeft echt geen besef wat betreft het rapport. ik lees hem haar wel voor, zodat ze weet wat juf heeft geschreven en geef haar complimentjes. Vind het gewoon lastig omdat opa en oma idd war geven voor haar spaarpot, en ze dan niks van papa en mama krijgt. Alsof wij het dan niet belangrijk genoeg vinden.
ik denk er vandaag nog wel even over na..
De Cito benoemen ze hier gelukkig niet, dat heet gewoon 'even een werkboekje maken'. op die manier heb ik er zelf niet zoveel moeite mee.
lastig hè, moeders die ook juf zijn mijn moeder is ook juf, maar gelukkig niet mega gefocust op de bolletjes en resultaten van de kleinkinderen. ik vond het lastiger toen ik zelf op school zat!quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:41 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ik vind het feit dat ie überhaupt afgenomen wordt al ehm tsja. Maar goed.
Mn schoonmoeder werkt in het basisonderwijs en zit er enorm bovenop, dat rapport. Ze werken hier met een bolletjes-systeem? 1 bolletje betekent dat het onderdeel nog niet voldoende ontwikkeld is, 2 bolletjes betekent dat het onderdeel nog in ontwikkeling is en 3 bolletjes betekent dat het kind deze vaardigheid volledig beheerst. Kortom, eigenlijk zegt het niet zo heel veel spannends, er zijn maar weinig kinderen die (zeker halverwege het jaar) alles perfect tot in de puntjes beheersen, en "nog in ontwikkeling" kan dus alles betekenen van ze kan nét aan van 1-10 tellen of ze is er zo goed als klaar mee. Maar goed, mn schoonmoeder gaat dus enorm op die bolletjes in (vind je rekenen niet zo leuk? hoe komt het dat de juf zegt dat daar nog aan gewerkt moet worden?) en ze hamert ook enorm op die cito Ze is een typische schooljuf, maar laat dat even achterwege bij je eigen kleuter-kleinkind svp. En dan vervolgens wel geld geven "voor het mooie rapport".
Wat hier steeds terugkomt op het rapport is dat ze zo vrolijk en creatief is en dat ze lekker in haar vel zit en goed mee draait. Dat vind ik veel belangrijker (creatief in deze voor mij als bevestiging van dat ze zich veilig genoeg voelt om zich creatief te uiten). En dat benoemen we dus veel naar haar, dat het zo fijn is dat ze een fijne klas heeft waar ze lekker kan leren en spelen. En dan bekijken we samen nog even de kleurplaten en kunstwerkjes die erin zitten en dan is t klaar
Pubers Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:31 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Nee. Het is bij ons een beetje vanzelf zo gegroeid (rapporten zijn in het Engels en daardoor moeilijker te begrijpen door familie) maar ik maak er ook geen gedoe over bij de oma's e.d. Een goed rapport is gewoon fijn, dan weet je (ook als leerling zijnde) dat alles werkt. Een slecht rapport betekent dat we even kijken waarom je kennelijk niet goed leert (en soms is het dan ook gewoon ok, zeker als een cijfer is gebaseerd op 1 toets, en niet overeenkomt met wat ze in de klas laten zien). Zelfs nu er bij oudste, tweede klas middelbare school, een meer direct verband tussen inspanning en resultaat kijken we ook vooral naar 'wat werkt er en wat werkt er niet'.
Die krijgt trouwens ook geen beloning voor haar rapport. Althans, niet rechtstreeks. We hadden daar een leuk gesprek over, vorige week. In haar Nederlandse les zat een unit over straffen en belonen, en ze moest 'opblijven' in een categorie zetten. "Dat gebruik jij eigenlijk nooit als beloning" zei ze, en dat klopt: slaap is gewoon een behoefte en je hebt niet opeens minder slaap nodig als je iets goed hebt gedaan. Maar de week ervoor had ze haar eerste 'late' feestje (Dubai style: in een tienernachtclub, en dan met de streched Hummer naar het huis van de jarige), en ik gaf dus aan dat ik daar wel makkelijker toestemming voor had gegeven omdat ze zo verschrikkelijk lief is, en het waanzinnig goed doet op school. Daar moest ze even over nadenken. Pubers
Ik zou dat dus nooit willen koppelen eigenlijk. Goed doen op school heeft namelijk niet alleen met de eigen inzet te maken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:58 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
Pubers Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
Maar denk je dat ze het zonder die beloning in het vooruitzicht minder goed zou doen? Ik ben dus niet zo van de beloningen: leren doe je om het leren. Omdat je dingen graag wilt weten, omdat je graag je werk goed doet. Rapporten zijn niet als een medaille op de leer-Olympics, het is een overzicht van hoe het gaat. Soms heb je daar invloed op, en soms -zeker als ukkepuk- gewoon helemaal niet. Ik heb m'n hele leven opmerkingen gehad bij concentratievermogen en snelheid. Dacht je dat het daar beter van is geworden?quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:58 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
[..]
Pubers Dat lijkt me weer een kunst op zich om die te stimuleren en te belonen op de juiste manier. Maar dat positief belonen werkt inderdaad ook bij een 5 jarige wel. Dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Ze wil bv graag gaatjes in haar oren, ik twijfel nog.
maar mocht ze het echt graag blijven willen dan kan ik het 'goed doen op school' wel gebruiken als beloning voor het krijgen van gaatjes.
nee, ze doet het hoe dan ook goed, ze lijkt het zelf niet eens te beseffen hoe goed ze alles doet en hoe slim ze is.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:13 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Maar denk je dat ze het zonder die beloning in het vooruitzicht minder goed zou doen? Ik ben dus niet zo van de beloningen: leren doe je om het leren. Omdat je dingen graag wilt weten, omdat je graag je werk goed doet. Rapporten zijn niet als een medaille op de leer-Olympics, het is een overzicht van hoe het gaat. Soms heb je daar invloed op, en soms -zeker als ukkepuk- gewoon helemaal niet. Ik heb m'n hele leven opmerkingen gehad bij concentratievermogen en snelheid. Dacht je dat het daar beter van is geworden?
Hele fijne manier lijkt me dat!quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:37 schreef trui het volgende:
Bij ons gaat het rapport wel over meer dan alleen de cognitieve kant, het is een heel uitgebreid verslag waarin allerlei aspecten van het functioneren op school aan bod komen, ook de sociaal/emotionele kant. Heel mooi gedaan. Het kind zelf maakt ook een verslag over z'n eigen functioneren, en voor de ouders is ook een blz open gelaten zodat ze wat kunnen opschrijven over hoe en op welke punten zij hun kind vooruit hebben zien gaan. Lijk me heel leuk voor later.
Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:37 schreef trui het volgende:
Bij ons gaat het rapport wel over meer dan alleen de cognitieve kant, het is een heel uitgebreid verslag waarin allerlei aspecten van het functioneren op school aan bod komen, ook de sociaal/emotionele kant. Heel mooi gedaan. Het kind zelf maakt ook een verslag over z'n eigen functioneren, en voor de ouders is ook een blz open gelaten zodat ze wat kunnen opschrijven over hoe en op welke punten zij hun kind vooruit hebben zien gaan. Lijk me heel leuk voor later.
hahahahaquote:Op donderdag 12 februari 2015 09:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.
Hier komt idd ook de sociaal-emotionele kant aan bod vooral in het geschreven stuk, maar bij de bolletjes ook wel. Zelfverzekerheid bijv, zelfbeheersing ook wel enz.
Ohja en godsdienstige vorming ze scoorde 2 bolletjes "dit onderdeel is nog in ontwikkeling"
gisteren wilde ze langer opblijven. "ja maar dat mag van God hoor!" Ehm... papa en mama maken de beslissingen niet God. "Ja nou maar de juffrouw zegt dat ik een kind van God ben. En God is ook een vader hoor." Je kon me wegdragen
Ghehe echt he achja, trekt vanzelf wel weer bij volgens mijn moeder hadden wij ook zulke fratsen vroeger, en hier is t ook goedgekomen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
hahahaha
Die heb je er maar mooi bij in je opvoeding Kun je ook in je eigen voordeel gebruiken, wellicht
Daar had mijn oudste mee thuis kunnen komen Wellicht dat ze dat ook eens zal doenquote:Op donderdag 12 februari 2015 09:55 schreef mignonne het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk, vooral ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen is iets wat ik wel graag meer gestimuleerd zou zien. Wat hiervoor al gezegd wordt, hoe je je voelt op school en bij een leerkracht zegt ook veel over prestaties vaak.
Hier komt idd ook de sociaal-emotionele kant aan bod vooral in het geschreven stuk, maar bij de bolletjes ook wel. Zelfverzekerheid bijv, zelfbeheersing ook wel enz.
Ohja en godsdienstige vorming ze scoorde 2 bolletjes "dit onderdeel is nog in ontwikkeling"
gisteren wilde ze langer opblijven. "ja maar dat mag van God hoor!" Ehm... papa en mama maken de beslissingen niet God. "Ja nou maar de juffrouw zegt dat ik een kind van God ben. En God is ook een vader hoor." Je kon me wegdragen
O, mijn B is erg bijbel vast, want tot zijn 16e of 18e verplicht mee naar de kerk en bovendien erg geïnteresseerd in religies. Niet gelovig, overigens.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:59 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ghehe echt he achja, trekt vanzelf wel weer bij volgens mijn moeder hadden wij ook zulke fratsen vroeger, en hier is t ook goedgekomen.
Als ze iets ouder zijn wil ik wel nog op zoek naar een mooie kinderbijbel. Gewoon eentje om te hebben echt zeg maar, met mooie prenten erin. Dus niet zozeer omdat het een bijbel is maar gewoon als boek/prentenboek. Een beetje vage omschrijving bij wijze van 'klassieke verhalen'- boek I guess. en wellicht steekt B. er nog wat van op, 9 van de 10 verhalen/personages kent hij niet
Voor die boeken hou ik me ook aanbevolen, maar die zijn hier toch wat minder dik gezaaidquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O, mijn B is erg bijbel vast, want tot zijn 16e of 18e verplicht mee naar de kerk en bovendien erg geïnteresseerd in religies. Niet gelovig, overigens.
Kinderbijbel zie ik best als leuk, maar eigenlijk dan ook een kinderkoran en een kindertorah en een kinderboek over boeddhisme en hindoeïsme Dus eigenlijk gewoon veel algemene ontwikkeling over al die religies.
Wij hadden overigens gisteren een lang gesprek over oorlog
Oh, dat zijn de mooie gesprekken. Fijn hè, als je zo met je kind echt kunt praten?!quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:17 schreef miss_sly het volgende:
Wij hadden overigens gisteren een lang gesprek over oorlog
Ja, ik vond het prachtig, maar ook moeilijk. Ze is pas 5,5! Leg dan maar eens uit hoe oorlog in elkaar zit en dat kindjes daar ook onder lijden. Ze vroeg er expliciet naar, anders hadden we dat even in het midden gelaten. Maar ze denkt zo na, ik vind het wel prachtig om mee te maken en ik verheug me op de mooie gesprekken die we in de toekomst nog zullen voerenquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh, dat zijn de mooie gesprekken. Fijn hè, als je zo met je kind echt kunt praten?!
Wij hebben dat ook regelmatig. Laatst begon het met de overstap van Koen en Sander naar 538. Waarom ze dat gaan doen. Nou, omdat ze dan meer geld verdienen. En zo raakten we aan de praat over de waarde die je hecht aan geld en je hart volgen. Super!
Juist daarom is het goed, vind ik, om in te gaan op de vragen, hoe zwaar het onderwerp ook is. Wij hebben ook zo'n denker. En doordat we praten kan ik zijn gedachten blijven volgen en indien nodig verhelderen, corrigeren en/of relativeren. En soms moet ik idd ook tegen hem zeggen dat de wereld nu eenmaal niet roze is. Maar ik vind dat beter dan erover liegen en om de brij heen draaien. Kinderen voelen tóch dat er iets niet klopt dan, en gaan zelf invulling geven aan hun vragen. Maar goed, jou inschattende zul jij hier vast hetzelfde over denken.quote:
Goed gezienquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:40 schreef Moonah het volgende:
[..]
Juist daarom is het goed, vind ik, om in te gaan op de vragen, hoe zwaar het onderwerp ook is. Wij hebben ook zo'n denker. En doordat we praten kan ik zijn gedachten blijven volgen en indien nodig verhelderen, corrigeren en/of relativeren. En soms moet ik idd ook tegen hem zeggen dat de wereld nu eenmaal niet roze is. Maar ik vind dat beter dan erover liegen en om de brij heen draaien. Kinderen voelen tóch dat er iets niet klopt dan, en gaan zelf invulling geven aan hun vragen. Maar goed, jou inschattende zul jij hier vast hetzelfde over denken.
Pst, dat was A van mignonne!quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:43 schreef Nijna het volgende:
Ze krijgen hier complimenten voor het rapport. We zeggen altijd: als jij je best hebt gedaan dan kan je tevreden zijn en dan zijn wij dat ook. We besteden wel aandacht aan het rapport en soms krijgen ze van opa en oma een kleine bijdrage voor de spaarpot.
Die S dat ze van God wel op mag blijven, die weet handig gebruik te maken van wat ze leert . Slimpie *gniffel*.
lastig hè? Ik zat laatst deze korte filmquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goed gezien
Inderdaad, wij zijn heel erg eerlijk, hoe vervelend dat ook is. Maar wat je zegt, de wereld is niet roze, en die kan ik ook niet roze maken voor haar, hoe graag ik ook zou willen.
Het is tevens een uitdaging om dingen duidelijk te maken in kindertaal. Wat is oorlog? Waarom is er oorlog? Wat is een wereldoorlog en hoe kan de hele wereld nou in oorlog zijn? Waarom zijn kindjes niet veilig, die hebben toch niets gedaan?
O gosh ja, dat kan toch niet zomaar, kindjes die doodgaan en zeker geen baby's in de buik.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:54 schreef mignonne het volgende:
[..]
lastig hè? Ik zat laatst deze korte film
te kijken over stillbirth, kinderen die in de baarmoeder overlijden dus. En liet daar wel een traan bij. Mijn oudste zag dat en vroeg wat er is. Keek vervolgens naar het scherm en zag het baby'tje. Waarom is ze stil? ach kijk ze slaapt. Waarom zijn die ouders verdrietig?
Ik heb haar, in eenvoudige taal, uitgelegd hoe en wat en daarna hebben we samen heerlijk hormonaal om het laatste stukje film zitten grienen ze wilde daarna weten hoe het toch kan dat kinderen ook dood gaan en dat baby's soms zelfs ín de buik al dood gaan. Dat kan toch helemaal niet? Dan zijn ze toch nog bij hun moeder? Interessante maar moeilijke gesprekken idd.
Ik geef ze zelf eigenlijk niks. Maar van mijn ouders hebben ze deze keer ieder 5 euro gekregen. Aan de ene kant riep dat ook bij mij op er over na te denken. "Jee, wat veel" en "wil ik dat zelf eigenlijk ook doen, iets geven voor het rapport?" maar ik merkte al heel gauw dat ze helemaal niet daardoor ook iets van mij verwachten (geld ofzo) en dat ik er dus eigenlijk niet eens over hoef na te denken. Ik geef dus gewoon niks. Van mij hoeft het niet, maar ik vind het een lief gebaar van mijn ouders en mijn kindjes waren verrukt. Ik geloof niet dat ze daardoor het gevoel hebben te moeten presteren. (En mijn ouders verwennen ook helemaal niet overdadig dus deze uitspatting kan ik daardoor wel handelen :-p)quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:10 schreef zouzomaarkunnen het volgende:
vraagje aan de ouders van groep 1/2/3 kleuters: geven jullie je kleuter iets als ze hun rapport krijgen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |