abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † maandag 30 oktober 2000 @ 11:06:11 #1
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_428162
In de streamverslagen duikt ineens de tarot op. Koos en Robin die een kaart trekken en Bianca die tarotkaarten voor zichzelf aan het leggen is.

Waar komen die kaarten ineens vandaan? Heeft een van de bewoners ze meegenomen of is dit een cadeautje van BB?

Jompels,
Slaapmeisje

We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
pi_428169
Ik heb Hieke er regelmatig mee in de weer gezien/gehoord.
Volgens mij zijn ze van haar....
  † In Memoriam † maandag 30 oktober 2000 @ 11:15:11 #3
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_428180
Ok bedankt Als ze van Hieke zijn en iedereen gebruikt die kaarten, dan is Hieke er dus niet serieus mee bezig. Als je een beetje verstand hebt van Tarot weet je dat je andere mensen niet met jouw kaarten laat spelen. Wel grappig trouwens van onze nuchtere Hieke dat juist zij hiermee bezig is. Dit zou ik eerder achter Desiree zoeken.

Jompels,
Slaapmeisje

We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  maandag 30 oktober 2000 @ 11:18:42 #4
421 Harry
Zwolle Boppe
pi_428188
Naar mijn weten hebben 'ze' de kaarten afgelopen donderdag uit de BB-winkel mogen kopen.
Het komt goed.... En anders maar niet.
  † In Memoriam † maandag 30 oktober 2000 @ 11:30:38 #5
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_428201
Oh ja de BB winkel. Ben heel benieuwd wie die collectie heeft samengesteld. Van tarotkaarten tot eetbare slipjes Diversiteit kent geen tijd. Hadden ze geen tupperware party kunnen organiseren voor de bewoners?

Jompels,
Slaapmeisje

We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  maandag 30 oktober 2000 @ 11:43:41 #6
421 Harry
Zwolle Boppe
pi_428226
Geplaatst door trevanian - zondag 29 oktober 2000 22:39

--------------------------------------------------------------------------------
D'r wordt de laatste tijd flink wat af ge-tarot in het huis. Voor Nederlandstalige info hierover, hoe 't allemaal werkt enzo:
http://rene.grey.nl/jera/tarot/

Het komt goed.... En anders maar niet.
  dinsdag 31 oktober 2000 @ 01:04:07 #7
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_430414
Het ging weer eens helemaal de verkeerde kant op met de tarot. Ik keek er mismoedig bij, vanavond. Koos die er de draak mee stak.. mag hoor, maar die dames hadden dan beter moeten weten. Ik verdiep mezelf er al geruime tijd in en leg ook kaarten voor naasten, help hen die te duiden.
Het gaat mis als het blijft bij iedere dag een kaart trekken. Dat kan wel, dat is dan je kaart van de dag, maar je kunt bijvoorbeeld al eens beginnen met je persoonlijkheidskaart te bepalen. En een GOED handboek ter hand te nemen.
Dan kun je ook verschillende legvormen kiezen, die vragen beantwoorden concreet over hoe je in het leven staat, wat je moeilijk vindt, wat je doel is, wat je droomwens... Ik ken zo wel een dozijn vormen. Dan krijgt tarot pas inhoud. En niet gewoon het bij 1 kaart trekken laten. Dan is het inderdaad helemaal niks.
  Admin dinsdag 31 oktober 2000 @ 08:08:54 #8
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_430610
Als tarot geen complete onzin is zou je dus elke keer dat je voor iemand kaarten legt dezelfde kaarten moeten trekken. Nou, leg ze maar twee keer voor me en we zullen zien...
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  † In Memoriam † dinsdag 31 oktober 2000 @ 08:17:12 #9
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_430619
Er zijn verschillende interpretaties, maar iha beschrijven de kaarten een spiritueel pad. De huizen verschillende aspecten van het leven. Zwaarden staan bv voor intellect.
De gehangene het inzicht dat alles op zijn kop zet en een ommekeer in je leven betekend.
The future is after you
  † In Memoriam † dinsdag 31 oktober 2000 @ 11:41:29 #10
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_430912
Er bekruipt me gewoon een naar gevoel. BB heeft tarotkaarten in het 'winkeltje' neergelegd. Het verlaagd de drempel weliswaar voor meerdere mensen om zich hier in te verdiepen, maar het verlaagd tevens het niveau van haute cuisine naar kant-en-klaar-maaltijd. Voor je het weet kun je tarotkaarten kopen in de supermarkt. Dit getuigd niet van veel respect voor een eeuwenoude traditie en door het op deze manier in een programma als BB in te zetten wordt er door het publiek op een zeer slechte manier met tarotkaarten kennisgemaakt. Dit keur ik ten zeerste af en ik heb daarom ook een email gestuurd naar BB.

Waarschijnlijk heeft BB gekeken naar de eerste serie waarin Cyrille voor een aantal bewoners kaarten had gelegd en vonden ze dit ook wel 'een leuk spelletje' voor BB2.

Waardeloze actie!

We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
pi_431091
quote:
Op 31 oktober 2000 08:08 schreef Danny het volgende:
Als tarot geen complete onzin is zou je dus elke keer dat je voor iemand kaarten legt dezelfde kaarten moeten trekken. Nou, leg ze maar twee keer voor me en we zullen zien...
Waarde toekennen aan een kartonnen kaartje is sowieso complete onzin. Echt zo'n vrouwenlogica spelletje voor vrouwen met gebrek aan logica.
_-L'avenir est déja là
  dinsdag 31 oktober 2000 @ 13:02:25 #12
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_431108
quote:
Op 31 oktober 2000 11:41 schreef Slaapmeisje het volgende:
Dit getuigd niet van veel respect voor een eeuwenoude traditie
Ganzekoptrekken was ook een eeuwenoude traditie, ik ben wel blij dat we daar ook geen respect meer voor tonen!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_432938
quote:
Op 31 oktober 2000 08:08 schreef Danny het volgende:
Als tarot geen complete onzin is zou je dus elke keer dat je voor iemand kaarten legt dezelfde kaarten moeten trekken. Nou, leg ze maar twee keer voor me en we zullen zien...
Dat is wel weer wat kort door de bocht. Toch durf ik wel te zeggen dat het kan. Leg vlak achter elkaar 2x de kaarten (of gebruik desnoods de 2e keer een ander soort kaarten als Lenormand oid), stel beide keren dezelfde vraag en je krijgt idd hetzelfde antwoord. Niet direct met precies dezelfde kaarten, maar wel met dezelfde uitkomst.

Maar iedereen gelooft in zijn eigen dingen. Danny gelooft zelf in het huwelijk zie ik, daar staan ook veel mensen sceptisch tegenover

Ik denk dat kaartleggen inzicht kan geven, net als bv de I Tjing. Het is natuurlijk niet goed je leven te laten leiden door de kaarten. En zoals ze er in BB mee omgaan zal het leggen niet tot verhelderende momenten leiden. Dit omdat ze niet begrijpen wat ze aan het doen zijn.

Sometimes, to be silent is to be most eloquent
  Admin dinsdag 31 oktober 2000 @ 20:43:17 #14
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_433074
Wat je eigenlijk zegt is dat de uitkomst gelijk zal zijn. Dat kan ik dan weer verklaren doordat er een eigen interpretatie aan de kaarten gegeven dient te worden. Op die manier klopt het natuurlijk altijd, maar dan kun je net zo goed een gewoon spel kaarten nemen, er een paar draaien en zelf bepalen wat jij wil dat de uitkomst is...
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_433242
quote:
Op 31 oktober 2000 20:43 schreef Danny het volgende:
Wat je eigenlijk zegt is dat de uitkomst gelijk zal zijn. Dat kan ik dan weer verklaren doordat er een eigen interpretatie aan de kaarten gegeven dient te worden. Op die manier klopt het natuurlijk altijd, maar dan kun je net zo goed een gewoon spel kaarten nemen, er een paar draaien en zelf bepalen wat jij wil dat de uitkomst is...
Danny, ben jij al lid van stichting Scepsis?

Wat oa mis is met het leggen in BB, is dat ze de betekenis van de kaarten niet kennen en deze later opzoeken. Zo kan je inderdaad de kaarten verkeerd duiden en er je eigen draai aan geven.

Voor je überhaupt begint met kaartleggen, is het zaak je bekend te maken met de betekenis van de kaarten. Ook is het belangrijk waar een kaart verschijnt in het spel. Deze dingen hoor je vooraf te weten.

Mijn ervaring is dat de kaarten antwoord geven op je vragen. Bij een lezing voor iemand die ik niet ken, kloppen toch mijn interpretaties. Het gaat wat ver de Tarot hier helemaal uit te leggen, maar ik zal je een idee proberen te geven.

De consultant heeft een vraag in z'n hoofd, concentreert zich daarop zonder mij te vertellen wat dit is. Helpt de kaarten schudden en pakt dan zelf ook de kaarten. Ik lees ze alleen. Hieruit blijkt toch wel dat het kennen van de kaarten erg belangrijk is, tenzij de kaartlezer telepathisch contact kan maken.

Sometimes, to be silent is to be most eloquent
  Admin woensdag 1 november 2000 @ 00:02:36 #16
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_433707
Dus de manier van schudden is afhankelijk van de vraag die de persoon in gedachten heeft, daar de manier van schudden (danwel 'steken') bepaalt waar een kaart in het spel naar voren zal komen.

IMHO is dat een toevalsfactor, dnawel een behendigheidsfactor en geen van beiden lijken mij in staat iemand's persoonlijkheid etc. te doorgronden.

Verder zijn de beschrijvingen die ik meestal hoor net zo wazig als die van de gemiddelde horoscoop. Die zijn ook op 3/4 van de wereldbevolking van toepassing.

- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_433788
quote:
Op 01 november 2000 00:02 schreef Danny het volgende:
Dus de manier van schudden is afhankelijk van de vraag die de persoon in gedachten heeft, daar de manier van schudden (danwel 'steken') bepaalt waar een kaart in het spel naar voren zal komen.

IMHO is dat een toevalsfactor, dnawel een behendigheidsfactor en geen van beiden lijken mij in staat iemand's persoonlijkheid etc. te doorgronden.


Inderdaad, je zou het toeval kunnen noemen. Mijn ervaring is echter dat de kaarten vaak de vinger op de zere plek leggen. Behendigheid lijkt me wat lastig, tenzij je de ervaring van de lezer bedoeld.
quote:
Verder zijn de beschrijvingen die ik meestal hoor net zo wazig als die van de gemiddelde horoscoop. Die zijn ook op 3/4 van de wereldbevolking van toepassing.
Dat hangt ook af van degene die de kaarten duidt. Je kan hele specifieke antwoorden krijgen. De horoscopen in de krant zijn erg simpel natuurlijk, ze zijn ook gemaakt voor 3/4 van de bevolking. Bij horoscopen die je specifiek voor jou laat trekken wordt het pas jouw verhaal.
Sometimes, to be silent is to be most eloquent
pi_434003
Ik heb zelf twee sets Tarot-kaarten en ik ben eigenlijk te nuchter om er in te geloven. Toch heb ik zeer enge leggingen gedaan. Voorbeeldjes:
1. meisje vraagt mij legging voor haar te doen, ze gelooft er -helemaal- niet in. Ze vraagt iets over haar relatie. Ik weet helemaal niets over die relatie, maar de kaarten geven aan dat het heel heel slecht gaat. Gezien haar zeer sceptische houding draai ik daar wat omheen en zeg wat algemeenheden als "vertrouwen is erg belangrijk". Een week later zijn ze uit elkaar...tsja
2. Mijn homoseksuele buurjongen vraagt wat hij moet doen om mijn heteroseksuele vriend in bed te krijgen. Ik zeg nog iets als: onzinvragen - onzinantwoorden. De kaarten zijn eigenlijk allemaal van het kaliber: niet aan beginnen, dood pad, plan zal mislukken etc. Er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij die antwoorden wel erg raar zijn.
3. Vriendin vraagt hoe het nou moet tussen haar en haar vriend. Ik zie dat het even goed gaat, maar dat eea heel dramatisch zal aflopen. Het gaat ook even goed, dan gaat het uit en steekt de ex-vriend een jongen neer (met de bedoeling hem te doden!) die bij haar film zat te kijken. Dramatisch genoeg.
4. Vriendin vraagt legging te doen over relatie. Ik schrik een beetje, want ik zie heel veel machtsspelletjes en een soort tsja, geweld. Beetje weifelend vertel ik dat aan de vriendin (dacht nl dat ze een zeer goede relatie hadden). Zij begint heel erg te lachen: ze hebben een SM-relatie. Machtsspelletjes genoeg.

etc etc etc...zo gaat het steeds en voor willekeurige leggingen is het heel erg moeilijk een andere vraag in te vullen.

Toch...ben ik nog sceptisch

Oh ja...Tarot-kaarten zijn idd persoonlijk...dat Hieke er iedereen maar aan laat zitten geeft heel erg aan dat ze er niet veel van begrijpt. En over de opmerkingen hierboven dat Tarot een oude traditie is die zo wel heel erg kant-en-klaar wordt gepresenteerd...helemaal mee eens. Ze gaan toch ook geen "knutselpakket voor Wicca rituelen" in het huis leggen, kom nou.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')