abonnement Unibet Coolblue
pi_149072507
Haha nee, ik ben er vrij zeker van dat ik vasten aan het haken ben :P Kan ook geen vaste meer zien ondertussen.. hierna ga ik iets met andere steken maken.

Is 200 gram/ 408 meter trouwens genoeg om een sjaal mee te haken, of wordt ie dan ernstig kort? Ik had vier hele mooie kleurtjes gemerceriseerd katoen gevonden, maar er met mijn newbie hoofd niet aan gedacht om meerdere bolletjes per kleur te halen, heb dus 4 kleurtjes van 50 gram..
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 26 januari 2015 @ 14:48:56 #52
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_149073709
Dat ligt helemaal aan de breedte van de shawl en aan het patroon, PluisigNijntje. Voor een open patroon heb je veel minder meters nodig dan voor een dichte structuur. Op Ravelry kun je bij verschillende patronen zien hoeveel meter garen je ongeveer nodig gaat hebben. Heel handig!
  maandag 26 januari 2015 @ 15:26:29 #53
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_149074890
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:59 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ik ben dus dat gratis gansje aan het maken van amigurumis.nl, maar die van mij is veel langer geworden. Hij is niet gewoon groter, maar alleen langer terwijl ik alle toeren heb gevolgd. Kan dat ook komen door een dikke naald?
Het staat trouwens niet verkeerd, hij lijkt er juist wel wat echter door :P

Hij is trouwens bijna af, dan zal ik een foto plaatsen van mijn eerste knuffeltje :)
wat zou kunnen is dat je alleen door het achterste lusje hebt gehaakt van de onderliggende steek. dan is het werk wat rekbaarder en daardoor langer. standaard patronen gaan er bij 'vasten' vanuit dat je door beide lusjes van 't 'V'-tje haakt dat bovenop de steek ligt uit de vorige rij.
in de haak.
pi_149075015
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:26 schreef trui het volgende:

[..]

wat zou kunnen is dat je alleen door het achterste lusje hebt gehaakt van de onderliggende steek. dan is het werk wat rekbaarder en daardoor langer. standaard patronen gaan er bij 'vasten' vanuit dat je door beide lusjes van 't 'V'-tje haakt dat bovenop de steek ligt uit de vorige rij.
Ohjee. Dat doe ik inderdaad. Ik dacht dat dat altijd de bedoeling was.. :@

Bedankt voor de tip Spuuglokje, heel handig inderdaad!
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 26 januari 2015 @ 15:31:51 #55
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_149075060
zie bijv. dit plaatje. links is door beide lusjes, de andere door alleen voorste of alleen achterste lusje.
in de haak.
  maandag 26 januari 2015 @ 15:34:11 #56
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_149075122
nee, door beide lusjes is standaard. dat geeft ook de meest stevige structuur. soms is het wel echt de bedoeling dat je alleen door een van de lusjes haakt maar dan staat dat er ook bij. (bl=back loop en fl=front loop). soms staat er ook blo (back loop only) o.i.d., de gebruikte afkortingen verschillen nogal.
in de haak.
pi_149075123
Haha, yep, dat is het!
Misschien dat daarom de pootjes ook voor geen meter lukken van mijn gansje, die worden plat in plaats van rond. Maar ik heb ze er nu maar aangemaakt, kan ze altijd nog los halen maar ik denk dat ik het wel goed genoeg vind voor m'n eerste poging :P

Nu nog een mutsje maken voor het gansje en dan issie klaar ~:)
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 26 januari 2015 @ 15:43:43 #58
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_149075379
ik heb diezelfde vergissing in 't begin gemaakt hoor, Spuuglokje heeft me toen uit de droom geholpen. :) het is ook best stom dat er filmpjes op youtube zijn die backloop-only vasten presenteren als 'zo haak je vasten'.
in de haak.
pi_149075646
Inderdaad, in veel filmpjes die ik opzocht werd en in de achterste lus gehaakt. En dan soms ineens wel om het hele v'tje. Toen ging ik er maar vanuit dat om het hele lusje heen haken een uitzondering was. Precies verkeerd gegokt dus :+
Nouja, mijn backloop-only gansje ziet er desalniettemin best leuk uit, en zijn mutsje zal ik op de goede manier haken. Kan ik dat ook meteen nog even oefenen.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_149076028
Heeft er nog iemand een goede uitleg voor halve vaste? de eerste toer lukt wel, maar bij de toer daarna vind ik het lastig om het juiste gat te vinden.

De overige standaard steken gaan wel lekker. blijkbaar is het haken niet zover weggezakt als ik dacht. gisteren de Basket Weave Stitch geprobeerd en zelfs die valt me heel erg mee.

Nu nog haaknaalden vinden, heb alleen een 3.0.
bij de action geweest voor een startsetje maar daar lag niets meer :(
  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 16:28:15 #61
382129 crew  Donna
pi_149076618
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:54 schreef PluisigNijntje het volgende:
Inderdaad, in veel filmpjes die ik opzocht werd en in de achterste lus gehaakt. En dan soms ineens wel om het hele v'tje. Toen ging ik er maar vanuit dat om het hele lusje heen haken een uitzondering was. Precies verkeerd gegokt dus :+
Nouja, mijn backloop-only gansje ziet er desalniettemin best leuk uit, en zijn mutsje zal ik op de goede manier haken. Kan ik dat ook meteen nog even oefenen.
Ik weet niet of het dan wel past. :)
  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 16:28:50 #62
382129 crew  Donna
pi_149076639
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:08 schreef Elleska het volgende:
Heeft er nog iemand een goede uitleg voor halve vaste? de eerste toer lukt wel, maar bij de toer daarna vind ik het lastig om het juiste gat te vinden.

De overige standaard steken gaan wel lekker. blijkbaar is het haken niet zover weggezakt als ik dacht. gisteren de Basket Weave Stitch geprobeerd en zelfs die valt me heel erg mee.

Nu nog haaknaalden vinden, heb alleen een 3.0.
bij de action geweest voor een startsetje maar daar lag niets meer :(
Halve vaste in een halve vaste is ook rot, stug etc. Dat is lastig hoor!
pi_149076663
Oh, wordt het mutsje dan kleiner? Ik dacht dat dat niet uit zou maken omdat het hoofd alleen langer is, en niet dikker. Anders kan ik altijd nog een toer extra haken?
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 26 januari 2015 @ 16:32:18 #64
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_149076779
het gaat vooral om de lengte inderdaad, dus je kunt inderdaad gewoon een extra toer haken.
in de haak.
  maandag 26 januari 2015 @ 16:34:44 #65
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_149076865
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:08 schreef Elleska het volgende:
Heeft er nog iemand een goede uitleg voor halve vaste? de eerste toer lukt wel, maar bij de toer daarna vind ik het lastig om het juiste gat te vinden.

De overige standaard steken gaan wel lekker. blijkbaar is het haken niet zover weggezakt als ik dacht. gisteren de Basket Weave Stitch geprobeerd en zelfs die valt me heel erg mee.

Nu nog haaknaalden vinden, heb alleen een 3.0.
bij de action geweest voor een startsetje maar daar lag niets meer :(
dat is een van de lastigste dingen om te doen, het enige dat helpt is de halve vaste heel los haken. ik heb bij dat polswarmersproject ook extra dikke naalden gebruikt. En soms, als het niet lukte pakte ik er dan even een dun naaldje bij om in de onderliggende steek te komen.
in de haak.
  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 16:35:19 #66
382129 crew  Donna
pi_149076896
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:32 schreef trui het volgende:
het gaat vooral om de lengte inderdaad, dus je kunt inderdaad gewoon een extra toer haken.
Ohja tuurlijk haha!
pi_149078503
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:34 schreef trui het volgende:

[..]

dat is een van de lastigste dingen om te doen, het enige dat helpt is de halve vaste heel los haken. ik heb bij dat polswarmersproject ook extra dikke naalden gebruikt. En soms, als het niet lukte pakte ik er dan even een dun naaldje bij om in de onderliggende steek te komen.
daar zeg je wat. ik haak inderdaad nogal strak, dat kreeg ik vroeger bij handwerken ook altijd te horen. Vanavond een nieuwe poging :)
  maandag 26 januari 2015 @ 17:23:57 #68
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_149078619
je moet ze zelfs echt overdreven los haken, anders kom je er nog niet in.
in de haak.
  maandag 26 januari 2015 @ 17:55:35 #69
147091 janeway
live long and prosper
pi_149079503
Leuk die polswarmers.. Is daar een patroon van... Ik vind ze super leuk..
Verder over strak haken. Ik haak standaard met een grotere haaknaald dan geadviseerd.. Ik haak nu een flower of live met fenna zelfs op een naald 6.. Anders kom ik gewoon niet door de lussen..

Poppetjes haken doe ik niet.. Dan denk ik wat moet ik met al die poppetjes, maar ja wat doe ik nu met al die sjaals hahaha..

Leuke projecten voorbij zien komen.. Ik heb toevallig zaterdag eens wol in een wolwinkel gekocht.. Dat was ook best ok. Hahaha.. Ipv wibra en zeeman wol.. Nu nog bedenken wat ik er mee ga doen..En welk patroon..
pi_149079547
Ikheb een vraag.
Hoe blocken jullie acryl squares?
Ikkan een huisgemaakte blocker lenen van iemand. Een plank met lange schroeven en veel gaatjes zeg maar.
Squares natmaken, en dan zo strak mogelijk opspannen? En een beetje nat, of echt doornat?

Ik heb er geen ervaring mee en wil het niet verpesten :@
Mokkel met stuntstok
pi_149079570
janeway, zodra ik een beetje trots ben op mijn poppetjes ga ik ze weggeven :) Zijn leuke kadootjes, en ik heb al een paar verzoekjes haha. Terwijl ik het nog niet eens echt kan.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 26 januari 2015 @ 19:56:21 #72
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_149083465
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:57 schreef Mord_Sith het volgende:
Ikheb een vraag.
Hoe blocken jullie acryl squares?
Ikkan een huisgemaakte blocker lenen van iemand. Een plank met lange schroeven en veel gaatjes zeg maar.
Squares natmaken, en dan zo strak mogelijk opspannen? En een beetje nat, of echt doornat?

Ik heb er geen ervaring mee en wil het niet verpesten :@
Ik heb een hardboard plank bij de Gamma op een handige maat laten zagen en daar een stuk strijkplankovertrek overheen gespannen (met kleine spijkertjes die iets kleiner waren dan de dikte van de plank aan de achterkant vastgetimmerd). Ik kocht bij de Hema een geruit overtrek, want dat is superhandig met het opspannen van vierkantjes. Dan hoef je niet ieder vierkantje met behulp van een liniaal even ver op te spannen. Opspannen doe ik zo: vierkantje aan de voor- en achterkant een beetje natsprayen met een plantenspuit, met kopspelden vastzetten en een paar uur wachten tot het helemaal droog is.
pi_149084082
De pootjes van mijn gansje worden dus echt niet mooi.. ze krullen en hebben een rare vorm..
Dit is het patroon:
Pootje:
Haak 16 l met oranje.
1. 4 v, 5 l, 4 v in deze l, 5 l, 4 v in deze l, 1 v op de korte kant van de tweede teen, 1 v op de korte kant van de eerste teen, 11 v op de eerst gehaakte lossen. Hecht af.
Haak nog een pootje en naai de pootjes aan de onderkant van het lijfje vast.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe of een ander patroon voor pootjes of gewoon voetjes?
(Nu moet ik wel gewoon ín de ketting haken toch, ik kan er moeilijk omheen?!)
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  Moderator maandag 26 januari 2015 @ 20:50:06 #74
382129 crew  Donna
pi_149085394
Misschien haak je wat te strak als ze gaan krullen?

Heb je een foto van je pootje? Misschien kunnen wij dan meer zien. :)
pi_149087109
Misschien toch te strak gehaakt inderdaad, maar hoe vaak ik het ook probeerde, het lukte niet. Heb het alweer uitgehaald.
Gansje heeft nu veel mooiere pootjes, namelijk gewoon platte zwempootjes! Veel beter. :Y
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')