abonnement Unibet Coolblue
pi_148911897
Deeltje 3. :)

Hij is er weer! *O*

https://www.aivd.nl/onder(...)bv-kerstpuzzel-2014/

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 22-01-2015 12:48:13 (Link gecorrigeerd) ]
pi_148912636
Toch nog een keer 15 (v)... het lijkt erop dat iedereen hier hetzelfde heeft, nl. 'GETALLEN'.

CarloV suggereerde dat er meer achter zit dan een substitutie die ook qua letter/cijfer volgorde klopt. Ik heb er veel tijd aan besteed, om een net wat mooiere redenatie te vinden die bij dit antwoord uitkomt, maar ik zag hem echt niet. En ben ook ff uitgepuzzeld... ;-)

Kan iemand hier iets meer over zeggen?
pi_148912686
Voor 15: De cijfertoetsen van een telefoon hebben ook telkens 3 of 4 letters
pi_148912849
Dat is het! Heb me er suf op gestaard, maar kwam er niet op. Wel slim gevonden ook van de puzzelmakers, dat er geen letters van dezelfde toets in zitten.

Thanks.
pi_148912851
Dat ja. Er zat een heeeeel stiekeme hint in van de puzzelmakers. Of misschien wel onbedoeld:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_148912923
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:34 schreef rxb82 het volgende:
Dat is het! Heb me er suf op gestaard, maar kwam er niet op. Wel slim gevonden ook van de puzzelmakers, dat er geen letters van dezelfde toets in zitten.

Thanks.
Als er wel verschillende letters van dezelfde toets in hadden gezeten had je het woord niet gevonden met woordpatronen (zelfde cijfer, andere letter). Dus voor diegenen die niet de link met T9 hebben gelegd, waaronder ikzelf, was dat een meevallertje

[ Bericht 4% gewijzigd door Mill61 op 21-01-2015 17:15:56 ]
pi_148915594
jep T9, niet dat ik dat gebruikt had, vond ik ook pas later uit :P
pi_148915760
Wij "zagen" zowel GETALLEN als GEVALLEN, en hebben gekozen voor de eerste optie... :)
Round up the usual suspects.
pi_148916215
ik "zag" vooral "getallen" de hele opgave lang ;)
pi_148917189
Er zaten drie opgaven in de met morse te maken hebben. Het duurde best lang voor ik die opgelost had. Dat gaat me volgend jaar niet weer gebeuren. Ik heb twee leuke spelletjes gevonden om morse te leren.

http://www.kongregate.com/games/dgreisen/morse
http://boyslife.org/games/online-games/575/

Na twee uurtjes kan ik morse lezen/versturen met een snelheid van 5 wpm. Nog even wat meer oefenen, dan een seinsleutel en een verzender kopen en JddMan zit helemaal in de ether.
pi_148917837
Zal je zien dat het volgend jaar Braille wordt... :Y
Round up the usual suspects.
pi_148918404
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:12 schreef Keyser-Soze het volgende:
Zal je zien dat het volgend jaar Braille wordt... :Y
En je weet: voor braille vragen krijg je extra punten :)
pi_148918600
quote:
En je weet: voor braille vragen krijg je extra punten :)
Maar wordt de puzzel dan niet vooral een kwestie van Fingerspitzengefühl? >:)
Round up the usual suspects.
pi_148918645
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:31 schreef Keyser-Soze het volgende:

[..]

Maar wordt de puzzel dan niet vooral een kwestie van Fingerspitzengefühl? >:)
Ha, de Duitse methode heb je alvast te pakken
pi_148918724
Man wat een verhaal. Ik heb de puzzel gemaakt samen met mijn onderzoeksgroep. Afijn, gisteren zaten we op een conferentie, en om tien uur 's avonds in de bar roept ineens iemand: "Moeten we die puzzel niet nog inleveren?"

En uiteraard hadden we de blaadjes met al onze antwoorden niet bij, dus in twee uur in moordtempo alle antwoorden weer uitvogelen en opzoeken.Maar wel ingeleverd! Ben benieuwd naar de uitslag, en naar de puzzel van volgend jaar :)
pi_148918831
quote:
Ha, de Duitse methode heb je alvast te pakken
_O_
Round up the usual suspects.
pi_148919395
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:38 schreef Keyser-Soze het volgende:

[..]

_O_
die emoticon doet me denken aan volledige onderwerping, ook een soort duitse methode.
pi_148925865
Bij 2 had ik als antwoord Kloon, omdat daardoor een letterverdeling ontstaat van
1x5(de E) ,2x 4, 3 x 3 5x2 en 9 x1 met in alle groepen maar 1 klinker.
Wanneer je dan 12359 neemt is dat een postcode gebied in Berlin en de duitse methode voor een postcode is 5 cijfers ipv van 4 cijfers en 2 letters.
Je moet toch iets verzinnen.

Uit de vraagstelling blijkt overigens dat er meerdere antwoorden kunnen zijn.
pi_148927404
Ook een leuke met die postcode! En de vraagstelling duidt misschien op dat het gebruik van een vrij creatieve oplossing van een andere duitse methode die logisch klinkt ook goed wordt bevonden. Dus wie weet.

Ook zijn er trouwens meer oplossingen voor 2 met behulp van de morse techniek:
KECHI (plaats in amerika)
MOCHT
NECHO (bijbelse figuur + egyptische farao)
NOCHT (een fries woord + een werktuig) (het werktuig is alleen in het online puzzelwoordenboek te vinden, zie het nergens anders)

Alleen ja, de enige die je echt wil gebruiken is dan natuurlijk Mocht. Tenzij je Fries onder een soort van duitse variant van het nederlands beschouwt, dan kies je Nocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 21-01-2015 23:02:43 ]
pi_148927492
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:55 schreef Keyser-Soze het volgende:

VROUWENMANTEL / VIOOLTJE / MUNT / BRUIDSSLUIER / FLORA

Moooooi!
Wij hebben een andere, waar we ook veel vertrouwen in hadden:
1 boa; 2 bel; 3 bon; 4 ballon; 5 bellona
maar de jouwe vind ik wel leuker eerlijk gezegd.
pi_148929251
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 22:53 schreef CarloV het volgende:
Ook zijn er trouwens meer oplossingen voor 2 met behulp van de morse techniek:
KECHI (plaats in amerika)
MOCHT
NECHO (bijbelse figuur + egyptische farao)
NOCHT (een fries woord + een werktuig) (het werktuig is alleen in het online puzzelwoordenboek te vinden, zie het nergens anders)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens: als je kijkt naar de vierletterwoorden bestaan die uit één letter met een morsecode van lengte 1, één letter met een morsecode van lengte 2, enz....
Maar de morsecode van lengte 2 bevat in ieder geval de streep of punt van de morsecode van lengte 1.
Dwz dat als het woord een 'E' bevat oftewel één punt dan kan er geen 'M' in zitten (2 streepjes).

Dus als je er vanuit gaat dat er een CH in moet zitten (vier streepjes) dan liggen de ander letters ook al vast: 3 streepjes, 2 streepje en 1 streepje.
pi_148929408
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 23:36 schreef Bart1313 het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: als je kijkt naar de vierletterwoorden bestaan die uit één letter met een morsecode van lengte 1, één letter met een morsecode van lengte 2, enz....
Maar de morsecode van lengte 2 bevat in ieder geval de streep of punt van de morsecode van lengte 1.
Dwz dat als het woord een 'E' bevat oftewel één punt dan kan er geen 'M' in zitten (2 streepjes).

Dus als je er vanuit gaat dat er een CH in moet zitten (vier streepjes) dan liggen de ander letters ook al vast: 3 streepjes, 2 streepje en 1 streepje.
Oh die zag ik nog niet, nice! Maar dan zijn inderdaad die andere woorden overbodig lol
pi_148933897
Wil ik toch ook nog wel even onze oplossing voor 11 met jullie delen:
Godin: venus.
Dameskleding: er is een boek 'Venus in een minirok' -> minirok, veel vrouwelijker wordt het niet ;-)
Muziekinstrumentje: Venus is een bedrijf dat verschillende soorten muziekinstrumenten maakt, waaronder Piccolo's. Piccolo betekent 'klein' in het Italiaans, vandaar het verkleinwoord
Betaalmiddel: Ivo Daalder heeft het boek geschreven 'Americans are from Mars, Europeans from Venus -> dus betaalmiddel = daalder
Huwelijksattribuut: de sluier van venus is een zwavelnevel rondom de planeet -> sluier.

Ik denk dat dit niet de beoogde oplossing is maar we hopen toch op wat puntjes :-)
pi_148933948
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 06:54 schreef tigah het volgende:
Wil ik toch ook nog wel even onze oplossing voor 11 met jullie delen:
Godin: venus.
Dameskleding: er is een boek 'Venus in een minirok' -> minirok, veel vrouwelijker wordt het niet ;-)
Muziekinstrumentje: Venus is een bedrijf dat verschillende soorten muziekinstrumenten maakt, waaronder Piccolo's. Piccolo betekent 'klein' in het Italiaans, vandaar het verkleinwoord
Betaalmiddel: Ivo Daalder heeft het boek geschreven 'Americans are from Mars, Europeans from Venus -> dus betaalmiddel = daalder
Huwelijksattribuut: de sluier van venus is een zwavelnevel rondom de planeet -> sluier.

Ik denk dat dit niet de beoogde oplossing is maar we hopen toch op wat puntjes :-)
zou mi zeer terecht zijn, leuk gevonden!
pi_148933969
thanks!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')