abonnement Unibet Coolblue
pi_148911705
Lijkt mij logischer dat ze er meer dan 12 krijgen, net alle MD-11 er uit, en de komende 3 jaar gaan er al 11 747's uit, en dit jaar houden de eerste lease contacten van de A330 ook al op. Dat zou betekenen dat de vloot een stuk kleiner wordt als er maar 12 komen.

Dan zitten er straks nog meer mensen thuis zonder werk
pi_148912457
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:00 schreef Mikey92 het volgende:
Lijkt mij logischer dat ze er meer dan 12 krijgen, net alle MD-11 er uit, en de komende 3 jaar gaan er al 11 747's uit, en dit jaar houden de eerste lease contacten van de A330 ook al op. Dat zou betekenen dat de vloot een stuk kleiner wordt als er maar 12 komen.

Dan zitten er straks nog meer mensen thuis zonder werk
Klink niet onlogisch wat je zegt, maar er zijn dit jaar ook al nieuwe A330's in dienst gekomen, er komen nog steeds nieuwe 777's bij en vanaf 2018 (geloof ik) komen er A350's bij.

Ik zou ook liever meer Dreamliners zien hoor, het is voor KLM een mooie aanwinst - capaciteit van een kleine 300 stoelen en kan ver vliegen :)
pi_148917206
Ja er zijn vijf nieuwe tot vrij nieuwe A333's maar er zijn ook tien MD11's weg. Een aantal A332's gaan er relatief snel uit (lease). Dan gaan er 22 747's uit. Dan heb je toch meer toestellen nodig behalve de vijf triples die in de pijplijn zouden zitten (lease en koop).

Het valt me op dat onderstaande lijst (Scramble) 12 kisten met C/N noemt, is daar die 12 op gebaseerd?

PH-BHA 36113 OCT 2015
PH-BHC 38760 NOV 2015
PH-BHD 38763 FEB 2016
PH-BHE 42485 MAR 2016
PH-BHF 38765 MAR 2016
PH-BHG 42486 APR 2016
PH-BHH 38766 JUN 2016
PH-BHI 38767 AUG 2016
PH-BHK .... Q3 2016
PH-BHL 38755 SEP 2016
PH-BHM 38769 NOV 2016
PH-BHN .... Q1 2017
PH-BHO .... Q2 2017
PH-BHP 38775 JUL 2017
PH-BHQ 38776 AUG 2017
PH-BHR ..... Q3 2017
PH-BHS ..... Q1 2018
PH-BHT .... Q3 2018
PH-BHU ..... Q1 2021
PH-BHV ..... Q1 2023
PH-BHW ..... Q1 2023
PH-BHX ..... Q1 2024
PH-BHY ..... Q1 2024

Zomaar weer een KLM reg met Q op het einde :-)
--
pi_148918371
De Air France/KLM-groep heeft 25 787's besteld met opties op 25 extra.
Dus zo'n 50/50 verdeling klinkt redelijk.
Zelfde geldt voor de A350; ook 25 orders plus 25 opties.

Maar niets is zeker; aangezien zowel de 787 als de A350 door de AF/KLM-groep zijn besteld (en niet door AF en KLM apart) wordt er ongetwijfeld nog geschoven met de toestellen.
Bijvoorbeeld meer 787's naar KLM en de A350 meer naar AF.

Toekomst wijst het uit.

Oh, en blijf even wakker tot 00:00 uur. Ik heb er weer veel te veel tijd en moeite ingestoken :{ ...
  Moderator woensdag 21 januari 2015 @ 19:30:56 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_148918582
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:25 schreef Iemand91 het volgende:
Bijvoorbeeld meer 787's naar KLM en de A350 meer naar AF.
Nee die maar niet. A350 is veul mooier.


quote:
Oh, en blijf even wakker tot 00:00 uur. Ik heb er weer veel te veel tijd en moeite ingestoken :{ ...
Ben benieuwd
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 21 januari 2015 @ 21:14:53 #56
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_148923160
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:25 schreef Iemand91 het volgende:
Oh, en blijf even wakker tot 00:00 uur. Ik heb er weer veel te veel tijd en moeite ingestoken :{ ...
Laat me raden, eerste commerciële B747 vlucht? ;)
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_148924987
quote:
2s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:14 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Laat me raden, eerste commerciële B747 vlucht? ;)
Bingo. Maar nog niet teveel verklappen. ;)
Heb duidelijk iets teveel fascinatie voor de 747 :% ...

KLM is rap op haar keuze terug gekomen van 777's uitstellen; meanwhile in Everett:



Wordt over een maand of 2 aan KLM geleverd als PH-BVN.
Wordt geleverd met de nieuwe business en economy class en zal dus een tijdje een rare eend in de bijt zijn...
pi_148925198
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:58 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Bingo. Maar nog niet teveel verklappen. ;)
Heb duidelijk iets teveel fascinatie voor de 747 :% ...

KLM is rap op haar keuze terug gekomen van 777's uitstellen; meanwhile in Everett:

[ afbeelding ]

Wordt over een maand of 2 aan KLM geleverd als PH-BVN.
Wordt geleverd met de nieuwe business en economy class en zal dus een tijdje een rare eend in de bijt zijn...
En met de nieuwe "Dolphin" Livery;)
pi_148930182
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Deze datum zou bijna de geschiedenis ingaan als de dag waarop 2 iconen hun eerste commerciële vluchten zouden maken.
(...)
Op de avond van 21 januari 1970 zou aan de andere kant van de Atlantische Oceaan ook de eerste commerciële vlucht van een ander icoon vertrekken, maar door technische problemen vertrok deze pas de volgende dag.
Aldus, vandaag in de geschiedenis:

- 22 januari 1970: De eerste commerciële vlucht van de Boeing 747.

Op 12 december 1969 werd de eerste Boeing 747 afgeleverd; N733PA aan Pan American World Airways, ofwel Pan Am.
N733PA vloog van Everett non-stop naar Nassau, Bahama's met vracht aan boord waarna het doorvliegt naar Pan Am's thuishaven New York JFK waar het op 13 december landt. Op 19 december volgt de tweede 747; N734PA.

Op 12 januari 1970 vloog N735PA "Clipper Constitution" 300 Pan Am werknemers naar London Heathrow; de eerste trans-Atlantische 747 vlucht. De 747 die slechts 3 dagen eerder aan Pan Am geleverd was arriveert
3 uur te laat in Londen. Oorzaak? Motorproblemen met een van haar Pratt & Whitney JT9D motoren.
Aankomst van de vlucht in Londen:



Op 15 januari werd N733PA door Pat Nixon - First Lady, vrouw van toenmalig president Richard Nixon - ingezegend*:



21 januari 1970: N733PA (6e gebouwde 747) "Clipper Young America" zou op deze avond de eerste vlucht naar Londen Heathrow uitvoeren en om 21:00 uur vertrekken.
Aan boord waren 336 passagiers ($375 voor een first class ticket enkel reis die men 2 jaar eerder had gekocht).



Na diverse andere problemen (een passagiersdeur wilde niet sluiten; problemen bij het laden van de cargo) krijgt tijdens het taxiën de 747 problemen met motor #4; deze raakte oververhit doordat wind achterin de motor blies). De 747 ging terug naar de gate.
Passagiers werden met de bus naar de terminal gebracht waar ze een maaltijd konden krijgen, ondertussen zocht Pan Am druk naar een oplossing om dit evenement niet in een PR-ramp te doen uitlopen.

Hierop werd N736PA"Clipper Victor"" (11e gebouwde 747) snel gereed gemaakt.
Deze 747 was nog geen 48 uur eerder aan Pan Am geleverd en werd gebruikt voor training.
Omdat in de pers "Clipper Young America" was gebruikt kreeg N736PA snel ook deze naam.



De passagiers gingen nu de tweede 747 in om 01:52 uur in de bitterkoude nacht vertrok N736PA na bijna 7 uur vertraging eindelijk richting Londen. (de vlucht zou op dat moment eigenlijk al op Heathrow geland moeten zijn)
Tijdens de vlucht werd niet veel geslapen; de 18-koppige cabincrew zorgde voor eten en drinken voor de 330+ passagiers (aantal passagiers verschilt per bron; een 20-30 personen zijn overgestapt op andere vluchten naar Londen of bleven in New York); de passagiers liepen door het vliegtuig om alles maar te kunnen zien; de luxueuze first class voorin de 747, het nieuwe upperdeck en even een blik werpen in de cockpit.
Na iets meer dan 6 uur landt de 747 om 14:04 uur op Heathrow Airport waar ze opwacht wordt door enthousiaste Britten.


Gezagvoerder Robert M. Weeks met een aantal van zijn crewleden.

De terugvlucht naar New York was al net zo problematisch; de vlucht liep 4.5 uur vertraging op na problemen met een drukvat dat bij een deur deze bij noodgevallen zou opendoen.


N736PA vooraan. N747PA waarschijnlijk in het midden. Foto op Paine Field, september 1969.

Het zou nog een half jaar duren voordat de eerste 747 op Schiphol zal komen; niet geheel verrassend een van Pan Am.

N736PA heeft een bewogen leven gehad na deze vlucht. Op 2 augustus dat jaar werd deze 747 gekaapt toen het onderweg was naar Cuba; bij deze eerste kaping van een 747 vielen gelukkig geen gewonden of doden; hierna kreeg het wel haar oude naam "Clipper Victor" terug.
7 jaar later werd het op 27 maart 1977 bij de Teneriferamp verwoest; tot op de dag van vandaag de grootste vliegramp in de geschiedenis als je de aanslagen van 11 september niet meerekent.

PS: Alle namen van de vliegtuigen (Clipper *******) zijn namen die de genoemde toestellen droegen op het moment van de genoemde gebeurtenissen. Deze namen kun je verder niets op aan deze namen droegen ze vaak niet lang, werden verschoven tussen de 747's etc. etc.

* Andere bronnen noemen N747PA. Maar na veel te veel bronnen doorzocht te hebben lijkt mij N733PA de meer logische kist.
  donderdag 22 januari 2015 @ 00:24:24 #60
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_148930865
mooi stuk over de 747 Iemand91 ^O^
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  donderdag 22 januari 2015 @ 07:15:26 #61
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_148933945
_O_
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 22 januari 2015 @ 07:41:22 #62
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148934014
Mooie post! Ik wist niet dat de allereerste 747 betrokken was bij de ramp op Tenerife.
pi_148936772
747 blijft toch een prachtig toestel!

Morgen in de buurt van aviodrome maar niet heel veel tijd. De moeite waard voor 2 uur?
  donderdag 22 januari 2015 @ 10:59:13 #64
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_148936844
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:57 schreef El_Grando101 het volgende:
747 blijft toch een prachtig toestel!

Morgen in de buurt van aviodrome maar niet heel veel tijd. De moeite waard voor 2 uur?
Als je alles wilt zien dan zal je erdoorheen moeten rennen. Staat echt zat spul.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  donderdag 22 januari 2015 @ 15:46:43 #65
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_148945907
Mooie post, mooie kist! 91 veren voor Iemand _O_
pi_148953202
quote:
Wordt geleverd met de nieuwe business en economy class en zal dus een tijdje een rare eend in de bijt zijn...
Een maand, volgens de originele planning. Want dan zou de BVO moeten komen (besteld door KLM zelf). Maar goed, omdat die CAPEX is is dat misschien wel uitgesteld.

[ Bericht 9% gewijzigd door inkjet op 22-01-2015 19:34:14 ]
--
pi_148959381
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 19:25 schreef inkjet het volgende:

[..]

Een maand, volgens de originele planning. Want dan zou de BVO moeten komen (besteld door KLM zelf). Maar goed, omdat die CAPEX is is dat misschien wel uitgesteld.
Je hebt gelijk, maar deze 2 zullen dan lang een vreemde eend in de bijt zijn want de 3e 77W volgt pas weer in 2016. En eerst worden de 777-200ER's gebouwd en daarna pas de 77W's.
Dus PH-BVN en -BVO zullen een tijd(je) verschillend t.o.v. de overige 777W's.

Na Londen, Dubai, Brussel kan Bangkok er ook nog wel bij:


Straks om 22:00 uur op BBC3:
quote:
We meet Captain Jack, Thailand's happiest immigration officer, and the flying doctor who has his patients in stitches. But not everyone's laughing - Britpacker John escapes death by a whisker, Matt is stranded without a ticket, and Paul can't find his gate after one too many drinks in departures. While the tourist police have fun on their new Segways, will Alicia and Georgia survive Thailand without the Bank of Dad?
pi_148963245
Ik heb even in de Fleet reports gekeken op myKLM.org
Dit staat er op dit moment in betreft de 787-9 en de A350-900:





Het wisselt inderdaad nogal. Dit komt uit de Fleet report van december 2014. Als ik in de report van november kijk dan staat de teller op 22 met de BHY er nog tussen.
pi_148964605
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 17:34 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Idd. Transavia moet het niet van hun mooie livery's hebben.
Ik zag net een tekening van de nieuwe livery.
Het ziet er vrij simpel uit, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel van eenvoud houd.

Toestel is wit met grote groene letters Transavia.
In de staart een zwarte letter "T"

Op de buik 3 gekleurde vlakken met een logo er in. Als ik het goed begreep komen er per toestel verschillende logo's op. Bijvoorbeeld een blauw vlak met een witte tekening van een molen, een blauw vlak met een Eiffeltoren en zo per toestel 2 verschillende afbeeldingen/tekeningen van een herkenbaar iets van 1 van de bestemmingen.

Aangezien ze zich meer op de zakelijke markt willen richten is de nieuwe livery dus ook waat meer sober of simpel.
  donderdag 22 januari 2015 @ 23:56:03 #70
6941 APK
Factual, I think.
pi_148965206
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 21:54 schreef Iemand91 het volgende:

Na Londen, Dubai, Brussel kan Bangkok er ook nog wel bij:


Straks om 22:00 uur op BBC3:

[..]

Oeh, vind ik leuk!
Ik hoop dat dat ook nog later ergens terug te zien is :o
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_148965927
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:10 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb even in de Fleet reports gekeken op myKLM.org
Dit staat er op dit moment in betreft de 787-9 en de A350-900:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het wisselt inderdaad nogal. Dit komt uit de Fleet report van december 2014. Als ik in de report van november kijk dan staat de teller op 22 met de BHY er nog tussen.
Thanks, informatie die ik mooi kan gebruiken.
(Ben de geschiedenis van KLM kisten aan het documenteren; en dit is dan het begin van deze types :P)
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:56 schreef APK het volgende:
Oeh, vind ik leuk!
Ik hoop dat dat ook nog later ergens terug te zien is :o
Je zou vannacht om 01:35 uur weer BBC3 kunnen gaan kijken. :+
Maareh, ik had het op de achtergrond aan staan en heb de laatste helft gemist; maar erg interessant leek het mij niet.
Ging gewoon 5 minuten lang over een stel vrouwen die op vakantie waren en hoe ze hun budget moesten gebruiken...
  vrijdag 23 januari 2015 @ 00:18:24 #72
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148966046
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:42 schreef Morero het volgende:

[..]

Ik zag net een tekening van de nieuwe livery.
Het ziet er vrij simpel uit, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel van eenvoud houd.

Toestel is wit met grote groene letters Transavia.
In de staart een zwarte letter "T"

Op de buik 3 gekleurde vlakken met een logo er in. Als ik het goed begreep komen er per toestel verschillende logo's op. Bijvoorbeeld een blauw vlak met een witte tekening van een molen, een blauw vlak met een Eiffeltoren en zo per toestel 2 verschillende afbeeldingen/tekeningen van een herkenbaar iets van 1 van de bestemmingen.

Aangezien ze zich meer op de zakelijke markt willen richten is de nieuwe livery dus ook waat meer sober of simpel.
Klinkt saai :p
pi_148969428
Het is anders dan de huidige livery. Maar aan de andere kant is die ook niet heel sprankelend en hip te noemen ;) Zal hem wel missen, vond het altijd wel handig het sigarenbandje te herkennen van de onderkant.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_148972699
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:42 schreef Morero het volgende:

Toestel is wit met grote groene letters Transavia.
In de staart een zwarte letter "T"
...
Aangezien ze zich meer op de zakelijke markt willen richten is de nieuwe livery dus ook waat meer sober of simpel.
WTF, zakelijke markt? Is dat een hype onder de nep-airlines ofzo? Ryanair en volgens mij Easyjet zijn ook al bezig om hun tokkie-imago van zich af te schudden. :')
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_148972744
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 11:01 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

WTF, zakelijke markt? Is dat een hype onder de nep-airlines ofzo? Ryanair en volgens mij Easyjet zijn ook al bezig om hun tokkie-imago van zich af te schudden. :')
Er zit geld, dus proberen ze die markt aan te spreken. En dat gaat minder goed als je een uitgesproken leisure uitstraling hebt...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')