abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_148501481
Hallo allemaal,

ik zat de bachelor Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Tilburg en Ermas Universiteit Rotterdam te vergelijken en het viel me op dat je bij de UvT maar 42 van de 60 studiepunten in het propedeusejaar in 1 jaar moet halen en bij de EUR alle 60.

Daarnaast mag je bij de EUR maar 2 tentamens in een heel jaar herkansen, van de UvT kon ik hierover geen informatie vinden.

Wat mij daarnaast opviel is dat de UvT relatief veel mensen afhaken naar 1 jaar. Het meest opvallend was echter het feit dat na de invoering van de nominaal=normaal-regeling bij de EUR het aantal mensen dat doorstroomt naar het 2e jaar toenam.

Heeft iemand hier een mogelijke verklaring voor? Ik heb wel eens gelezen dat een 6 in Tilburg een 8 in de Randstand is oftewel dat de tentamens aan de UvT aanzienlijk moeilijker zijn en/of strenger worden beoordeeld dan aan bijv. de EUR, UvA, VU, wat is hiervan waar?
  vrijdag 9 januari 2015 @ 12:38:19 #2
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_148501872
Ik ben een beetje op de hoogte van de opzet in de bachelor van de EUR. Vroeger was het zo dat je acht weken in de bachelor had voor twee bachelorvakken waarin je hoor- en werkcolleges had zonder enige begeleiding + vaardighedengroepen in het eerste jaar waarin je schools aan het handje werd genomen. Nu heb je vijf weken voor een bachelorvak met een zeer schoolse aanpak (veel intensievere begeleiding, aanwezigheidsplicht en leerdoelenonzin). Dat zou het verschil kunnen zijn waarom de cijfers op de EUR met de nieuwe aanpak beter zijn. Over de moeilijkheidsgraad van de tentamens kan ik geen uitspraken doen.

De EUR heeft dit denk ik ingevoerd om het rendement te vergroten en in het eerste jaar de filtering al goed toe te passen.
pi_148502946
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 12:38 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben een beetje op de hoogte van de opzet in de bachelor van de EUR. Vroeger was het zo dat je acht weken in de bachelor had voor twee bachelorvakken waarin je hoor- en werkcolleges had zonder enige begeleiding + vaardighedengroepen in het eerste jaar waarin je schools aan het handje werd genomen. Nu heb je vijf weken voor een bachelorvak met een zeer schoolse aanpak (veel intensievere begeleiding, aanwezigheidsplicht en leerdoelenonzin). Dat zou het verschil kunnen zijn waarom de cijfers op de EUR met de nieuwe aanpak beter zijn. Over de moeilijkheidsgraad van de tentamens kan ik geen uitspraken doen.

De EUR heeft dit denk ik ingevoerd om het rendement te vergroten en in het eerste jaar de filtering al goed toe te passen.
Daar zit wat in ja, niet aan gedacht. Je doelt volgens mij op het ''Probleem Gestuurd Leren'', dat vind ik eigenlijk best fijn aangezien je zo wat dieper de stof ingaat en tot inzichten komt waartoe je wellicht niet gekomen was door enkel het lezen van de stof. Bovendien heb ik gehoord dat ''de experts'' dit systeem in Maastricht die een soortgelijk systeem heeft ook goed vinden. Maar je hebt dus altijd 5 weken lang 1 vak, 1 tentamen en dan op naar het volgende vak? Is dit alleen in de propedeuse zo of ook in het 2e en 3e jaar? Ik vind het in ieder geval wel fijn om met 1 vak tegelijk bezig te zijn en niet zoals op de middelbare school allemaal verschillende vakken door elkaar heen.

Iemand die iets kan vertellen over het systeem in Tilburg want op de site staat daar niet echt iets over.
  vrijdag 9 januari 2015 @ 13:14:10 #4
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_148503200
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 13:07 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Daar zit wat in ja, niet aan gedacht. Je doelt volgens mij op het ''Probleem Gestuurd Leren'', dat vind ik eigenlijk best fijn aangezien je zo wat dieper de stof ingaat en tot inzichten komt waartoe je wellicht niet gekomen was door enkel het lezen van de stof. Bovendien heb ik gehoord dat ''de experts'' dit systeem in Maastricht die een soortgelijk systeem heeft ook goed vinden. Maar je hebt dus altijd 5 weken lang 1 vak, 1 tentamen en dan op naar het volgende vak? Is dit alleen in de propedeuse zo of ook in het 2e en 3e jaar? Ik vind het in ieder geval wel fijn om met 1 vak tegelijk bezig te zijn en niet zoals op de middelbare school allemaal verschillende vakken door elkaar heen.

Ik doel inderdaad op het PGL onderwijs. Als ik me niet vergis heb je na vijf weken een tentamen waarna je het volgende vak gaat doen. Volgens mij werd dit systeem ook in jaar 2 en jaar 3 geleidelijk ingevoerd. Ik wist dat ik vorig jaar voor het laatst het bachelorvak rechtsmethodologie van jaar 3 kon volgen omdat ze dit systeem ook in jaar 3 zouden invoeren en dit vak zou dan vervallen.
pi_148503672
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 13:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Ik doel inderdaad op het PGL onderwijs. Als ik me niet vergis heb je na vijf weken een tentamen waarna je het volgende vak gaat doen. Volgens mij werd dit systeem ook in jaar 2 en jaar 3 geleidelijk ingevoerd. Ik wist dat ik vorig jaar voor het laatst het bachelorvak rechtsmethodologie van jaar 3 kon volgen omdat ze dit systeem ook in jaar 3 zouden invoeren en dit vak zou dan vervallen.
Hoe zit het eigenlijk met het aantal studiepunten dat je in jaar 2 en 3 in een jaar moet halen?
  vrijdag 9 januari 2015 @ 13:36:27 #6
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_148504041
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 13:26 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Hoe zit het eigenlijk met het aantal studiepunten dat je in jaar 2 en 3 in een jaar moet halen?
Ik dacht dat je volgens mij als je van jaar 2 naar jaar 3 wil overgaan, dat je dan volgens mij wel een bepaald aantal studiepunten moest hebben. Al ben ik niet heel zeker van. Ik weet verder wel dat je kon compenseren, aangezien je op de EUR maar twee herkansingen hebt in de bachelor.
  vrijdag 9 januari 2015 @ 13:41:56 #7
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_148504267
quote:
Heeft iemand hier een mogelijke verklaring voor? Ik heb wel eens gelezen dat een 6 in Tilburg een 8 in de Randstand is oftewel dat de tentamens aan de UvT aanzienlijk moeilijker zijn en/of strenger worden beoordeeld dan aan bijv. de EUR, UvA, VU, wat is hiervan waar?
Nee, dit is een bekende eerstejaars mythe die verteld wordt op alle universiteiten ;) Als je onderwijs hebt gevolgd op verschillende universiteiten dan merk je wel dat er grote verschillen bestaan in de wijze van doceren maar dat de tentamens praktisch dezelfde vraagstukken bevatten. De onderwezen stof kan wel per universiteit verschillen omdat universiteiten daar erg veel vrijheid in hebben.

Het is wel min of meer bewezen dat een 'schoolse' aanpak een hoger studierendement als gevolg heeft. PGO speelt daar ook handig op in. Dit om de simpele reden dat studenten intensiever met de stof bezig zijn, er veel meer kleine deadlines zijn en meer begeleiding krijgen. De bekendste tegenwerping is dat dit ten koste gaat van de mogelijkheden om je zelfstandig te ontplooien en dat het ook ten koste gaat van het zelfstandig leren werken. Een hoog studierendement wordt echter als belangrijker gezien dan studenten (te) veel vrijheid geven.

Of PGO een vloek of een zegen is hangt denk ik erg af van de student in kwestie. Als je veel structuur nodig hebt dan is het hoe dan ook een zegen. Studenten die een klassieke opleiding te zwaar vinden (veel zelfstudie, veel hoorcolleges, weinig structuur) gedijen vaak wel goed in PGO systeem. Het hangt er dus een beetje vanaf wat jezelf plezieriger vindt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_148504792
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 13:41 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, dit is een bekende eerstejaars mythe die verteld wordt op alle universiteiten ;) Als je onderwijs hebt gevolgd op verschillende universiteiten dan merk je wel dat er grote verschillen bestaan in de wijze van doceren maar dat de tentamens praktisch dezelfde vraagstukken bevatten. De onderwezen stof kan wel per universiteit verschillen omdat universiteiten daar erg veel vrijheid in hebben.

Het is wel min of meer bewezen dat een 'schoolse' aanpak een hoger studierendement als gevolg heeft. PGO speelt daar ook handig op in. Dit om de simpele reden dat studenten intensiever met de stof bezig zijn, er veel meer kleine deadlines zijn en meer begeleiding krijgen. De bekendste tegenwerping is dat dit ten koste gaat van de mogelijkheden om je zelfstandig te ontplooien en dat het ook ten koste gaat van het zelfstandig leren werken. Een hoog studierendement wordt echter als belangrijker gezien dan studenten (te) veel vrijheid geven.

Of PGO een vloek of een zegen is hangt denk ik erg af van de student in kwestie. Als je veel structuur nodig hebt dan is het hoe dan ook een zegen. Studenten die een klassieke opleiding te zwaar vinden (veel zelfstudie, veel hoorcolleges, weinig structuur) gedijen vaak wel goed in PGO systeem. Het hangt er dus een beetje vanaf wat jezelf plezieriger vindt.
Alle universiteiten, dus dat word zowel op de UvT als op universiteiten in de Randstad verteld? En zo ja, wat is het voordeel voor beide universiteiten om dat te zeggen? En is een opleiding aan de VU dus ook niet wezenlijk moeilijker dan bv. Harvard?

Ik ben wel gebaat bij enige vorm van structuur maar neemt dat niet veel tijd in beslag waardoor je minder tijd hebt om de stof te lezen of hoef je dat ook daadwerkelijk minder te doen omdat je de stof al op de universiteit behandeld?
  vrijdag 9 januari 2015 @ 14:07:25 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_148505482
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 13:53 schreef CaryAgos het volgende:
Alle universiteiten, dus dat wat zowel op de UvT als op universiteiten in de Randstad verteld? En zo ja, wat is het voordeel voor beide universiteiten om dat te zeggen? En is een opleiding aan de VU dus ook niet wezenlijk moeilijker dan bv. Harvard?
Interessante vraag die uit een paar dimensies bestaat:

Waarom universiteiten afgeven op andere universiteiten is voor mij ook een beetje een raadsel. Ik heb het meegemaakt dat hoogleraren van studies X tijdens colleges nadrukkelijk afgeven op andere (concurrerende) studies aan dezelfde universiteit dus het één zal wel met het ander te maken hebben. Men wil graag denken dat wat zij doen wel van waarde is en anderen zich gemakkelijk ervan afmaken. Opvallend genoeg geven de kleinere (platteland) universiteiten graag af op de grotere randstedelijke universiteiten. Zal ook wel te maken hebben met budget. In de zin van: de UvA en de UU hebben genoeg centen in de kas zitten om elke prof van de periferie universiteiten op te kopen en dat zal vast terug te zien zijn in de penisgrote van de vakgroepen.

Een studie aan Harvard kent een hogere kwaliteit (hogere budgetten per student) dan aan een van onze polderuniversiteiten (middenmoters) maar of ik weet niet of je daar ook minder een snel een diploma haalt. Volgens mij liggen de uitvalcijfers daar ook vrij laag. Dat het aanzienlijk lastiger is om toegelaten te worden staat vast en dat strenge selectiebeleid zal ongetwijfeld terug te zien zijn in het studierendement :P

Daar zullen wij in Nederland in de toekomst wellicht ook heen gaan, maar zo ver is het nog niet.
quote:
Ik ben wel gebaat bij enige vorm van structuur maar neemt dat niet veel tijd in beslag waardoor je minder tijd hebt om de stof te lezen of hoef je dat ook daadwerkelijk minder te doen omdat je de stof al op de universiteit behandeld?
Je doet meer bij PGO. Bij een klassieke opleiding moeten studenten zelfstandig de stof bestuderen (a.d.h.v een werkboek) en krijgen zij tijdens contactmomenten gelegenheid om vragen te stellen. In PGO zijn studenten intensief bezig met de stof (d.m.v van opdrachten en projecten) en wordt de theorie direct gekoppeld aan praktijkvraagstukken. Afhankelijk van het type student ben je daar waarschijnlijk meer tijd aan kwijt. Het voordeel is wel dat je de theorie 'spelenderwijs' eigen maakt dus dat kan een dikke plus zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_148506204
Volgens mij vergeet je voor het gemak dat je bij de EUR onvoldoendes kunt compenseren met voldoendes op vergelijkbare vakken. Ik weet niet of dat in Tilburg ook mag, maar bij mijn universiteit zeker niet. Normaal gesproken moet je voor ieder individueel vak een voldoende halen. Het is duidelijk dat het dan moeilijker is om je P (in een) te halen.
pi_148506326
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 14:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Interessante vraag die uit een paar dimensies bestaat:

Waarom universiteiten afgeven op andere universiteiten is voor mij ook een beetje een raadsel. Ik heb het meegemaakt dat hoogleraren van studies X tijdens colleges nadrukkelijk afgeven op andere (concurrerende) studies aan dezelfde universiteit dus het één zal wel met het ander te maken hebben. Men wil graag denken dat wat zij doen wel van waarde is en anderen zich gemakkelijk ervan afmaken. Opvallend genoeg geven de kleinere (platteland) universiteiten graag af op de grotere randstedelijke universiteiten. Zal ook wel te maken hebben met budget. In de zin van: de UvA en de UU hebben genoeg centen in de kas zitten om elke prof van de periferie universiteiten op te kopen en dat zal vast terug te zien zijn in de penisgrote van de vakgroepen.

Een studie aan Harvard kent een hogere kwaliteit (hogere budgetten per student) dan aan een van onze polderuniversiteiten (middenmoters) maar of ik weet niet of je daar ook minder een snel een diploma haalt. Volgens mij liggen de uitvalcijfers daar ook vrij laag. Dat het aanzienlijk lastiger is om toegelaten te worden staat vast en dat strenge selectiebeleid zal ongetwijfeld terug te zien zijn in het studierendement :P

Daar zullen wij in Nederland in de toekomst wellicht ook heen gaan, maar zo ver is het nog niet.

[..]

Je doet meer bij PGO. Bij een klassieke opleiding moeten studenten zelfstandig de stof bestuderen (a.d.h.v een werkboek) en krijgen zij tijdens contactmomenten gelegenheid om vragen te stellen. In PGO zijn studenten intensief bezig met de stof (d.m.v van opdrachten en projecten) en wordt de theorie direct gekoppeld aan praktijkvraagstukken. Afhankelijk van het type student ben je daar waarschijnlijk meer tijd aan kwijt. Het voordeel is wel dat je de theorie 'spelenderwijs' eigen maakt dus dat kan een dikke plus zijn.
Ik denk dat het PGO (of PGL zoals ze het op de EUR noemen) voor mij dan wel een echte plus kan zijn omdat hoewel ik het recht (met name het belastingrecht) interessant vind zijn sommige stukken tekst best moeilijk om doorheen te komen omdat het zo droog is en alleen maar leren uit boeken door te lezen een beetje eentonig word. Is het ook niet zo dat je de mensen van je studie zo veel beter leert kennen, wat ook een voordeel is aangezien ik niet uit Rotterdam kom.

Beetje offtopic maar hoe kun je het beste mensen leren kennen om vrienden te maken, het liefst in combinatie met een activiteit die ook mooi staat op je cv als nevenactiviteit? Ik zat zelf te denken om me aan te melden voor de lacrosse vereniging maar ik heb nog nooit echt serieus lacrosse gespeeld. Is het dan verstandig om je aan te melden voor een dergelijke vereniging aangezien ze in 2007/2008 Nederlands kampioen zijn geworden? Een hardloop studentenvereniging is er voor zover ik weet namelijk niet in Rotterdam.
pi_148506393
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 14:21 schreef Arthos het volgende:
Volgens mij vergeet je voor het gemak dat je bij de EUR onvoldoendes kunt compenseren met voldoendes op vergelijkbare vakken. Ik weet niet of dat in Tilburg ook mag, maar bij mijn universiteit zeker niet. Normaal gesproken moet je voor ieder individueel vak een voldoende halen. Het is duidelijk dat het dan moeilijker is om je P (in een) te halen.
Maar je mag alleen vijven compenseren en je gemiddelde moet op het eind van je propedeusejaar onafgerond minimaal 6,0 gemiddeld zijn.
  vrijdag 9 januari 2015 @ 14:29:36 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_148506578
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 14:24 schreef CaryAgos het volgende:
Ik denk dat het PGO (of PGL zoals ze het op de EUR noemen) voor mij dan wel een echte plus kan zijn omdat hoewel ik het recht (met name het belastingrecht) interessant vind zijn sommige stukken tekst best moeilijk om doorheen te komen omdat het zo droog is en alleen maar leren uit boeken door te lezen een beetje eentonig word. Is het ook niet zo dat je de mensen van je studie zo veel beter leert kennen, wat ook een voordeel is aangezien ik niet uit Rotterdam kom.
De UvT is nog vrij klassiek in haar manier van doceren en als dat je niet ligt dan bestaat de kans dat de methode van de EUR je wel bevalt. Uiteindelijk zal de stof er niet minder droog om worden, de aanpak om door de stof heen te komen is alleen anders. Voor tentamens zal je moeten blijven leren.
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 14:24 schreef CaryAgos het volgende:
Beetje offtopic maar hoe kun je het beste mensen leren kennen om vrienden te maken, het liefst in combinatie met een activiteit die ook mooi staat op je cv als nevenactiviteit? Ik zat zelf te denken om me aan te melden voor de lacrosse vereniging maar ik heb nog nooit echt serieus lacrosse gespeeld. Is het dan verstandig om je aan te melden voor een dergelijke vereniging aangezien ze in 2007/2008 Nederlands kampioen zijn geworden? Een hardloop studentenvereniging is er voor zover ik weet namelijk niet in Rotterdam.
Gewoon het studentenleven induiken :P Ik ken zelf niemand (op mijzelf na) die voordat die student werd al eens een lacrosse stick had aangeraakt, dus dat is geen probleem. Het is een mooie maar wel wat harde sport en de moeite waard om een kans te geven ^O^ Dat ze in 2007/2008 kampioen zijn geworden zegt echt heel weinig als je bedenkt dat lacrosse pas sinds die tijd echt in opkomst is in Nederland :P
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_148507820
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 14:26 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Maar je mag alleen vijven compenseren en je gemiddelde moet op het eind van je propedeusejaar onafgerond minimaal 6,0 gemiddeld zijn.
Dat is dus aanzienlijk soepeler dan bij andere universiteiten. Veel mensen worden er hier alsnog uitgeknikkerd na 2 jaar omdat ze op 1 propedeusevak steeds op een 5 blijven steken.
pi_148508066
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 14:29 schreef Ryon het volgende:

[..]

De UvT is nog vrij klassiek in haar manier van doceren en als dat je niet ligt dan bestaat de kans dat de methode van de EUR je wel bevalt. Uiteindelijk zal de stof er niet minder droog om worden, de aanpak om door de stof heen te komen is alleen anders. Voor tentamens zal je moeten blijven leren.

[..]

Gewoon het studentenleven induiken :P Ik ken zelf niemand (op mijzelf na) die voordat die student werd al eens een lacrosse stick had aangeraakt, dus dat is geen probleem. Het is een mooie maar wel wat harde sport en de moeite waard om een kans te geven ^O^ Dat ze in 2007/2008 kampioen zijn geworden zegt echt heel weinig als je bedenkt dat lacrosse pas sinds die tijd echt in opkomst is in Nederland :P
Ik doelde ook op de manier om door de stof heen te komen maar had het wellicht niet helemaal goed verwoord.

Maar je speelt zelf dus ook lacrosse? Dat is wel toevallig dan. :P In welk opzicht is het een harde sport?
  vrijdag 9 januari 2015 @ 15:05:33 #16
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_148508278
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 15:01 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Ik doelde ook op de manier om door de stof heen te komen maar had het wellicht niet helemaal goed verwoord.

Maar je speelt zelf dus ook lacrosse? Dat is wel toevallig dan. :P In welk opzicht is het een harde sport?
Ik speel het niet, heb het wel veel gedaan. Leuke sport :) Het is een sport waar je de mogelijkheid krijgt een beetje te beuken. Moet je leuk vinden :P Maar het is wel erg de moeite waard :P
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_148509249
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 15:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik speel het niet, heb het wel veel gedaan. Leuke sport :) Het is een sport waar je de mogelijkheid krijgt een beetje te beuken. Moet je leuk vinden :P Maar het is wel erg de moeite waard :P
Een beetje beuken heb ik geen problemen mee zolang het maar geen echte vechtsport is. Hoe zit het eigenlijk met leeftijd bij studenten- en studentensportverenigingen? Ik ben namelijk al 21,5 als ik begin aan m'n bachelor terwijl sommige mensen dan al bijna zijn afgestudeerd. Kan dat een belemmering zijn om echte vrienden te maken want zoals al eerder gezegd ken ik echt bijna niemand in Rotterdam.
pi_148512696
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 15:26 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Een beetje beuken heb ik geen problemen mee zolang het maar geen echte vechtsport is. Hoe zit het eigenlijk met leeftijd bij studenten- en studentensportverenigingen? Ik ben namelijk al 21,5 als ik begin aan m'n bachelor terwijl sommige mensen dan al bijna zijn afgestudeerd. Kan dat een belemmering zijn om echte vrienden te maken want zoals al eerder gezegd ken ik echt bijna niemand in Rotterdam.
Bij een studentenvereniging zijn volgens mij redelijk wat mensen van jouw leeftijd. Je hebt altijd wel mensen die later met een studie beginnen of van hbo afkomen ofzo die ook gewoon lid worden. Wel zul je waarschijnlijk een van de oudste eerstejaars zijn.
pi_148516819
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 16:51 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Bij een studentenvereniging zijn volgens mij redelijk wat mensen van jouw leeftijd. Je hebt altijd wel mensen die later met een studie beginnen of van hbo afkomen ofzo die ook gewoon lid worden. Wel zul je waarschijnlijk een van de oudste eerstejaars zijn.
Kan dat nadelig zijn op de een of andere manier? Ben je zelf lid van een studentenverenging en zo ja, is dat een corporale studentenverenging en wat zijn jouw ervaringen daarmee, leid je studie eronder etc.?
pi_148517906
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 18:27 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Kan dat nadelig zijn op de een of andere manier? Ben je zelf lid van een studentenverenging en zo ja, is dat een corporale studentenverenging en wat zijn jouw ervaringen daarmee, leid je studie eronder etc.?
Ben zelf niet lid maar ken best wel wat mensen die wel ergens lid zijn en vrijwel niemand kent problemen met zijn studie door de vereniging. Je kan het gewoon zo erg maken als je zelf wil. Er zijn mensen die slechts 1 avond in de week op de soos zijn en je hebt mensen die er drie keer per week zijn. Het is aan jezelf om te kijken hoe ver je kan gaan. Daarnaast hameren ze er ook gewoon op dat studie op nummer 1 staat. Dus er is ook wel een motiverende sfeer. Verder zou ik niet weten hoe het nadelig kan zijn als je iets ouder bent. Misschien word je iets harder aangepakt bij de ontgroening maar meer kan ik ook niet bedenken.
pi_148637429
Ik ben nu tweedejaars in Tilburg en volg de opleiding Rechtsgeleerdheid en heb in het eerste jaar alle studiepunten 60 ECTS gehaald. Allereerst is een groot verschil het PGO en in Tilburg is het gewoon regulier les waarbij je dus vooral zelf verantwoordelijk bent voor het behalen van een vak.
De studie vind ik goed te doen mits je maar op tijd begint met studeren, en niet een dag voor het tentamen begint.

Het onderwijs bestaat per jaar uit twee semesters, met 5 vakken per semester. In het eerste jaar heb je ook op de helft van het eerste semester (en later ook tweede semester) deeltentamens. Hierbij wordt een deel van de stof getoetst. Dit cijfer kun je eventueel later compenseren met het tentamen aan het einde. Bovendien mag je gewoon elk van de vijf vakken herkansen.

Het BSA is inderdaad 42 ECTS, maar al zou je niet gelijk alles halen dan nog moet het lijkt me wel lukken. Stel je haalt het eerste semester maar 3 vakken, als je het halfjaar daarop 4 vakken haalt heb je er 7 en mag je dus - onder voorwaarde dat je jaar erop de rest haalt - gewoon door.

Dit jaar is ook de begeleiding geoptimaliseerd, eerstejaars krijgen meer begeleiding en docenten zijn altijd bereid om vragen te beantwoorden.

Mijn conclusie is dus dat de studie in Tilburg goed te doen is, mits je op tijd begint met studeren en gemotiveerd bent.
pi_148765232
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 14:55 schreef Arthos het volgende:

[..]

Dat is dus aanzienlijk soepeler dan bij andere universiteiten. Veel mensen worden er hier alsnog uitgeknikkerd na 2 jaar omdat ze op 1 propedeusevak steeds op een 5 blijven steken.
Het is echt niet soepeler, je mag van de eerste twee blokken maar één onvoldoende herkansen en in de laatste zes ook. Dus als je in de eerste twee blokken 2x een vijf haalt, en eentje herkanst naar een zes, en in de andere zes blokken elke keer een 6 haalt, moet je vertrekken.
Daarnaast mag je net als in Utrecht geen voldoendes meer herkansen, hier in Utrecht is het zo streng dat je cijfers onder de 4,5 ook niet mag herkansen, maar dat zal wel te maken hebben met het grote aantal eerstejaars, het is er veel te druk.
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 01:56:31 #23
470646 Jennifer030
Umm Destiny uit Ut Recht
pi_173248959
Je moet aan de Eur idd in een jaar je P halen. Maar ik zal je een geheimpje verklappen...

Wrs mag de constructie die de Eur heeft niet. Dus als je met je advocaat komt klagen laat Eur je toch verder studeren zodat er nooit een rechtszaak komt en een rechter die zegt dat wat de Eur doet niet mag. :D

Kortom, Eur = advocaatje nemen en je haalt ondanks gekke regels je diploma.
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 01:57:03 #24
470646 Jennifer030
Umm Destiny uit Ut Recht
pi_173248962
Steeds meer eerstejaars gaan ook daarom met een advocaat in beroep als ze een negatief bsa krijgen en Eur weet dat ze moeten oppassen ;) ook een geheimpje :D
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')