SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.MUZ / Muziek theorie topic #1
MUZ / Muziek theorie topic #2
[ Bericht 13% gewijzigd door kree op 02-01-2015 18:22:51 ]Do what you love, love what you do!
Thx voor het aanmakenquote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:54 schreef kree het volgende:
Haha kut dat was de laatste post, wel weer een deel verder
Dat stukje dus 4x, waarvan de 1e keer t intro moet zijn en dus duidelijk voor die kinderen om te horen wat ze moeten zingenquote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:32 schreef kree het volgende:
Ok zo dan, even een paar dingetjes voordat iemand er tijd aan gaat besteden.
Ik kan dit niet oefenen van te voren met die kinderen, dus ok t intro (wat dus gewoon het hele liedje wordt) moet duidelijk zijn en denk zoals ie is.
Tempo moet hetzelfde zijn.
Melodie mag niet veranderen.
Nu heeft dat versje 3 coupletten, dus ok ik denk dan kan ik mss (afhankelijk of t een beetje meegezongen wordt) wat veranderen qua akkoorden in versje 2 en 3.
Music xml (http://www.filedropper.com/kopw40)
Verder mag natuurlijk alles ook sowieso voor de lol en om te kijken wat ermee kan
Ben echt slecht in muziektheorie, maar even voor mijzelf. F#m7 dat zijn toch de toetsen: F# A C# en E bij elkaar. En wat houdt die Bm7/A in? Is dat een Bm7 akkoord die naar de A overgaat?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 10:10 schreef kree het volgende:
De logische bas loopjes had ik al natuurlijk dan doel ik op van A naar D (/A-/B-/C#-D) En van D naar F#
Maarja die liggen heel erg voor de hand, denk dat dat leuker kan
Mbt die F#m7: kloptquote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:23 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ben echt slecht in muziektheorie, maar even voor mijzelf. F#m7 dat zijn toch de toetsen: F# A C# en E bij elkaar. En wat houdt die Bm7/A in? Is dat een Bm7 akkoord die naar de A overgaat?
oké dus je slaat Bm7 aan, en daarbij nog eens een a wat dan de laagste toets is? Je gebruikt dus vijf vingers voor dat akkoord?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:25 schreef starla het volgende:
[..]
Mbt die F#m7: klopt
Bm7/A is een Bm7 akkoord in 3de inversie (dus A als bastoon).
of tenminste zoals ik t zie dan met die Bm7/A is.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:25 schreef starla het volgende:
[..]
Mbt die F#m7: klopt
Bm7/A is een Bm7 akkoord in 3de inversie (dus A als bastoon).
Trouwens in dit geval en dan spreek ik mezelf een beetje tegen mbt tot inversie en melodie, maar het is al een noot uit een vorige maat die al aanghouden is, dus dan kan dat wel.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:39 schreef spierbal het volgende:
[..]
oké dus je slaat Bm7 aan, en daarbij nog eens een a wat dan de laagste toets is? Je gebruikt dus vijf vingers voor dat akkoord?
Dit snap ik niet. Je hebt een akkoord met 4 noten (triade + septiem). Als je de septiem neemt als laagste noot, staat het per definitie in inversie.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:49 schreef kree het volgende:
inversie hangt een beetje van de melodie af, want dat moet de bovenste noot zijn
Nee, behalve als het chord-tones zijn. Bij non-chord tones, is het niet per se een inversie, maar wordt het gebruikt in het kader van ascenderende of descenderende basloopjes zoals de vaak voorkomende progressie: A - A/G - A/F# - A/E.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 16:49 schreef kree het volgende:
Trouwens starla, jij weet dat beter als ik qua theorie, maar met een "/" akkoord, dat zegt niet perce wat over de inversie ervan toch?
Dat eerste, ff daar over, ik kijk dus in dit geval (en vaker dus) naar de leadsheet met melodie, opzich denk ik dan niet na hoe of wat een inversie van een akkoord moet zijn, ik kijk naar de melodie noot en bouw het akkoord vanaf daar op, naar beneden dus.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:42 schreef starla het volgende:
[..]
Dit snap ik niet. Je hebt een akkoord met 4 noten (triade + septiem). Als je de septiem neemt als laagste noot, staat het per definitie in inversie.
[..]
Nee, behalve als het chord-tones zijn. Bij non-chord tones, is het niet per se een inversie, maar wordt het gebruikt in het kader van ascenderende of descenderende basloopjes zoals de vaak voorkomende progressie: A - A/G - A/F# - A/E.
Maar dat is een kwestie van smaak en zijn geen 'harde regels' voor. Ik zou bijvoorbeeld die A/F# niet noemen een: A6 in 3de inversie
zo doe ik het ook 9/10x alleen dan niet voor leadsheet.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:53 schreef kree het volgende:
[..]
Dat eerste, ff daar over, ik kijk dus in dit geval (en vaker dus) naar de leadsheet met melodie, opzich denk ik dan niet na hoe of wat een inversie van een akkoord moet zijn, ik kijk naar de melodie noot en bouw het akkoord vanaf daar op, naar beneden dus.
Dat werkt dan, want heb je altijd de melodie duidelijk, maar ok geen idee of daar regels voor zijn.
engels is voor mij ook makkelijker qua termen enzo, maar wat begreep je dan nu niet?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:04 schreef spierbal het volgende:
[..]
zo doe ik het ook 9/10x alleen dan niet voor leadsheet.
Ik snap alleen al die termen niet. Heb ni het engelseboek musictheory dus snap wat meer van de theorie erachter.
alles, het enige wat ik mee heb gekregen was het lesboekje bij aanschaf van het keyboard. Maar dat ging alleen over notenlezen en leadsheets. De rest een beetje zelf aangeleerd niet super ofzo. Maar toen ik meer voor de toetsen ging componeren, als hobby, vond ik dat ik me ook wel wat meer mocht gaan verdiepen in de theorie erachter.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:07 schreef kree het volgende:
[..]
engels is voor mij ook makkelijker qua termen enzo, maar wat begreep je dan nu niet?
Nouja, als je een goeie muzikant wil zijn of worden, dan is dat nooit een probleem, tuurlijk niet, zo zijn de meeste niet, theorie is leuk erachter, maar het zegt dan in feite niks over muzikaal zijn of niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 19:19 schreef spierbal het volgende:
[..]
alles, het enige wat ik mee heb gekregen was het lesboekje bij aanschaf van het keyboard. Maar dat ging alleen over notenlezen en leadsheets. De rest een beetje zelf aangeleerd niet super ofzo. Maar toen ik meer voor de toetsen ging componeren, als hobby, vond ik dat ik me ook wel wat meer mocht gaan verdiepen in de theorie erachter.
Zoals ik zei zijn daar geen harde regels voor, het is wat de muzikant wil zeggen met een bepaald akkoord.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:53 schreef kree het volgende:
Dat werkt dan, want heb je altijd de melodie duidelijk, maar ok geen idee of daar regels voor zijn.
Tuurlijk, het is ook gewoon om ff een beetje te kijken hoe en wat er kan dat ik het hier neer zet,quote:Op zaterdag 3 januari 2015 02:56 schreef starla het volgende:
Toegegeven...de harmonie is niet heel makkelijk nee Maar dacht dat je wat peper wilde, of is het te 'heet' geworden? Haha.
Zit wel een leuke chromatisch ascenderend basloopje in van B > C > C# > D > D# > E.
Op zich kan dat wel simpeler hoor, maar dit is het eerste 'geluid' waar ik aan dacht toen ik de melodie hoorde; lekker veel spanning, lekker veel chromatiek, maat toch een impliciet sterke tonica - subdominant - dominant relatie waardoor het vrij tonaal blijft (2 keer van A7 naar D en eindigende op een omgekeerde dominant > subdominant > tonica met in die mineur subdominant nog ff een M7 gooien zodat je plagale cadens er niet zo dik bovenop ligt.
Kan morgen ff kijken of ik iets toegankelijkers kan maken. Uitdaging voor mezelf: ik maak er morgen iets modaals van. Geeft dus een vrij conservatief geluid, alleen moet ik wel de melodie dan wat aanpassen vrees ik
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |