abonnement Unibet Coolblue
pi_148237347


Voor al je vragen met betrekking tot muziektheorie kun je hier terecht. Goh hoe zit dat toch met die G# in A mineur, wat is een Napolitaanse 6 akkoord? Wat is voice leading etc. etc. Stel hier je vragen!

Als conservatorium drop out (wilde carrière maken in de gezondheidszorg, wat overigens een stuk beter verdient :P ) en veel kennis van muziektheorie ben ik -en vast wel meerderen onder ons- jullie bereid te helpen met vragen waar je zelf niet uitkomt.

Ik open dit topic ook een beetje omdat het hele muziekforum alleen volstaat met bandtopics e.d.
De basis van de muziek komt mij toch een beetje te weinig aan de orde.

Dus schroom niet en stel je vragen als je niet weet welke toonladder je moet spelen, waarom die akkoordenprogressie werkt, welk akkoord gespeeld wordt en wat dies meer zij! Ook als je op zoek bent naar een akkoordenprogressie of 'tab' en je deze niet kunt vinden op het internet, dan kun je hier terecht.

Handige links:

- Zeer uitgebreide behandeling van muziektheorie van A tot Z: http://www.dolmetsch.com/theoryintro.htm
- De basics van harmonieleer en muziektheorie: http://www.musictheory.net/
- Programmaatje om je muzikale gehoor te trainen: http://www.miles.be/
- Programmaatje om bladmuziek te noteren: http://musescore.org/nl

- Muziek theorie docu (aanrader)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
MUZ / Muziek theorie topic #1
MUZ / Muziek theorie topic #2

[ Bericht 13% gewijzigd door kree op 02-01-2015 18:22:51 ]
Do what you love, love what you do!
pi_148237362
Haha kut dat was de laatste post, wel weer een deel verder ;)
Do what you love, love what you do!
pi_148237380
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:54 schreef kree het volgende:
Haha kut dat was de laatste post, wel weer een deel verder ;)
Thx voor het aanmaken :)

'Wat er staat opgeschreven is het hele liedje, dus gewoon 3x het zelfde daar komt t op neer plus als intro nog een extra keer, dus in feite zou ik dit 4x herhalen gewoon'

Ok duidelijk! ^O^
I feel kinda Locrian today
pi_148237432
even voor de handigheid, quote ik mezelf

quote:
12s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:32 schreef kree het volgende:
Ok zo dan, even een paar dingetjes voordat iemand er tijd aan gaat besteden.
Ik kan dit niet oefenen van te voren met die kinderen, dus ok t intro (wat dus gewoon het hele liedje wordt) moet duidelijk zijn en denk zoals ie is.
Tempo moet hetzelfde zijn.
Melodie mag niet veranderen.

Nu heeft dat versje 3 coupletten, dus ok ik denk dan kan ik mss (afhankelijk of t een beetje meegezongen wordt) wat veranderen qua akkoorden in versje 2 en 3.


Music xml (http://www.filedropper.com/kopw40)
Verder mag natuurlijk alles ook sowieso voor de lol en om te kijken wat ermee kan :P
Dat stukje dus 4x, waarvan de 1e keer t intro moet zijn en dus duidelijk voor die kinderen om te horen wat ze moeten zingen ;)
Do what you love, love what you do!
pi_148237557
De logische bas loopjes had ik al natuurlijk dan doel ik op van A naar D (/A-/B-/C#-D) En van D naar F#
Maarja die liggen heel erg voor de hand, denk dat dat leuker kan :P

[ Bericht 1% gewijzigd door kree op 02-01-2015 10:15:35 ]
Do what you love, love what you do!
pi_148238770
Trouwens, jullie wel eens meegemaakt? een bassist die "akkoorden" gaat roepen naar een gitarist

Hahaha tja ok mss moest ie dr ff bijzeggen dat basnoten niet t zelfde zijn als akkoorden voor een gitarist, humor dat wel ja :P

ik zat dr naast en ok, je kent het wel bv D/F#

Werkt niet heej als ik dan naast me hoor roepen naar de gitarist F#, F# :')
Do what you love, love what you do!
pi_148240029
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:10 schreef kree het volgende:
De logische bas loopjes had ik al natuurlijk dan doel ik op van A naar D (/A-/B-/C#-D) En van D naar F#
Maarja die liggen heel erg voor de hand, denk dat dat leuker kan :P
Ben echt slecht in muziektheorie, maar even voor mijzelf. F#m7 dat zijn toch de toetsen: F# A C# en E bij elkaar. En wat houdt die Bm7/A in? Is dat een Bm7 akkoord die naar de A overgaat?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148244487
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 12:23 schreef spierbal het volgende:

[..]

Ben echt slecht in muziektheorie, maar even voor mijzelf. F#m7 dat zijn toch de toetsen: F# A C# en E bij elkaar. En wat houdt die Bm7/A in? Is dat een Bm7 akkoord die naar de A overgaat?
Mbt die F#m7: klopt

Bm7/A is een Bm7 akkoord in 3de inversie (dus A als bastoon).
I feel kinda Locrian today
pi_148244893
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:25 schreef starla het volgende:

[..]

Mbt die F#m7: klopt

Bm7/A is een Bm7 akkoord in 3de inversie (dus A als bastoon).
oké dus je slaat Bm7 aan, en daarbij nog eens een a wat dan de laagste toets is? Je gebruikt dus vijf vingers voor dat akkoord?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148247088
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:25 schreef starla het volgende:

[..]

Mbt die F#m7: klopt

Bm7/A is een Bm7 akkoord in 3de inversie (dus A als bastoon).
of tenminste zoals ik t zie dan met die Bm7/A is.
Is dat ik de Bm7 met mn rechter hand pak, inversie hangt een beetje van de melodie af, want dat moet de bovenste noot zijn, in ieder geval wel als je zoiets voorspeeld en dan met links pak ik die A in de bass, met evt nog met mn duim een andere akkoord noot, maargoed hant dr een beetje van af.

Als je dan in een band met bassist speelt, is het soms handig om die lage A weg te laten, want kom je in zijn vaarwater qua frequentie zeg maar.

Trouwens starla, jij weet dat beter als ik qua theorie, maar met een "/" akkoord, dat zegt niet perce wat over de inversie ervan toch?

[ Bericht 6% gewijzigd door kree op 02-01-2015 17:10:00 ]
Do what you love, love what you do!
pi_148247370
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:39 schreef spierbal het volgende:

[..]

oké dus je slaat Bm7 aan, en daarbij nog eens een a wat dan de laagste toets is? Je gebruikt dus vijf vingers voor dat akkoord?
Trouwens in dit geval en dan spreek ik mezelf een beetje tegen mbt tot inversie en melodie, maar het is al een noot uit een vorige maat die al aanghouden is, dus dan kan dat wel.

Zou hem zo spelen.
Met links A - F#
Met rechts A - D - F# - B

Maar ok, het kan op meerdere manieren hoor, meestal gaat dat op de automatische piloot bij mij en het is ook heel afhankelijk van wat ik begeleid en of ik speel in een band al dan niet.

Of je kunt het nog anders zien, als je nou iemand begeleid die goed kan zingen, dan omzeil ik meestal die melodie noot (wordt al gezongen dus niet nodig) en doe er wat omheen, ;)

Leuk is dat muziek maken, er is nooit 1 perfecte manier denk ik, hangt onwijs van de situatie af.

Nu met dit liedje wat die kinderen dus niet goed kennen is het wel belangrijk dat de melodie er wel goed uitkomt, die moeten ze volgen namelijk (of hopelijk :') )

[ Bericht 12% gewijzigd door kree op 02-01-2015 17:26:11 ]
Do what you love, love what you do!
pi_148251258
+ extra uitdaging (en dat is iets waar ik vaak problemen mee heb met liedjes die lang zijn en veel coupletten hebben)

Verzin een tussenspelletje, maar die moet dan zo zijn dat ze niet automatisch toch gaan zingen enzo, dat is vooral de uitdaging daar in. ff naar de relatieve mineur enzo ken ik en dat werkt meestal, maar ok meerdere dingen mogelijk vast :)
Do what you love, love what you do!
pi_148251689
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 16:49 schreef kree het volgende:
inversie hangt een beetje van de melodie af, want dat moet de bovenste noot zijn
Dit snap ik niet. Je hebt een akkoord met 4 noten (triade + septiem). Als je de septiem neemt als laagste noot, staat het per definitie in inversie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 16:49 schreef kree het volgende:
Trouwens starla, jij weet dat beter als ik qua theorie, maar met een "/" akkoord, dat zegt niet perce wat over de inversie ervan toch?
Nee, behalve als het chord-tones zijn. Bij non-chord tones, is het niet per se een inversie, maar wordt het gebruikt in het kader van ascenderende of descenderende basloopjes zoals de vaak voorkomende progressie: A - A/G - A/F# - A/E.

Maar dat is een kwestie van smaak en zijn geen 'harde regels' voor. Ik zou bijvoorbeeld die A/F# niet noemen een: A6 in 3de inversie :D
I feel kinda Locrian today
pi_148252081
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:42 schreef starla het volgende:

[..]

Dit snap ik niet. Je hebt een akkoord met 4 noten (triade + septiem). Als je de septiem neemt als laagste noot, staat het per definitie in inversie.

[..]

Nee, behalve als het chord-tones zijn. Bij non-chord tones, is het niet per se een inversie, maar wordt het gebruikt in het kader van ascenderende of descenderende basloopjes zoals de vaak voorkomende progressie: A - A/G - A/F# - A/E.

Maar dat is een kwestie van smaak en zijn geen 'harde regels' voor. Ik zou bijvoorbeeld die A/F# niet noemen een: A6 in 3de inversie :D
Dat eerste, ff daar over, ik kijk dus in dit geval (en vaker dus) naar de leadsheet met melodie, opzich denk ik dan niet na hoe of wat een inversie van een akkoord moet zijn, ik kijk naar de melodie noot en bouw het akkoord vanaf daar op, naar beneden dus.

Dat werkt dan, want heb je altijd de melodie duidelijk, maar ok geen idee of daar regels voor zijn.
Do what you love, love what you do!
pi_148252514
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:53 schreef kree het volgende:

[..]

Dat eerste, ff daar over, ik kijk dus in dit geval (en vaker dus) naar de leadsheet met melodie, opzich denk ik dan niet na hoe of wat een inversie van een akkoord moet zijn, ik kijk naar de melodie noot en bouw het akkoord vanaf daar op, naar beneden dus.

Dat werkt dan, want heb je altijd de melodie duidelijk, maar ok geen idee of daar regels voor zijn.
zo doe ik het ook 9/10x alleen dan niet voor leadsheet.

Ik snap alleen al die termen niet. Heb ni het engelseboek musictheory dus snap wat meer van de theorie erachter.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148252668
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:04 schreef spierbal het volgende:

[..]

zo doe ik het ook 9/10x alleen dan niet voor leadsheet.

Ik snap alleen al die termen niet. Heb ni het engelseboek musictheory dus snap wat meer van de theorie erachter.
engels is voor mij ook makkelijker qua termen enzo, maar wat begreep je dan nu niet?
Do what you love, love what you do!
pi_148252998
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:07 schreef kree het volgende:

[..]

engels is voor mij ook makkelijker qua termen enzo, maar wat begreep je dan nu niet?
alles, het enige wat ik mee heb gekregen was het lesboekje bij aanschaf van het keyboard. Maar dat ging alleen over notenlezen en leadsheets. De rest een beetje zelf aangeleerd niet super ofzo. Maar toen ik meer voor de toetsen ging componeren, als hobby, vond ik dat ik me ook wel wat meer mocht gaan verdiepen in de theorie erachter. :D
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148253114
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:19 schreef spierbal het volgende:

[..]

alles, het enige wat ik mee heb gekregen was het lesboekje bij aanschaf van het keyboard. Maar dat ging alleen over notenlezen en leadsheets. De rest een beetje zelf aangeleerd niet super ofzo. Maar toen ik meer voor de toetsen ging componeren, als hobby, vond ik dat ik me ook wel wat meer mocht gaan verdiepen in de theorie erachter. :D
Nouja, als je een goeie muzikant wil zijn of worden, dan is dat nooit een probleem, tuurlijk niet, zo zijn de meeste niet, theorie is leuk erachter, maar het zegt dan in feite niks over muzikaal zijn of niet.

Handig om het te weten is het wel, denk dat je specifiek ff moet vragen over hoe en wat dan :)
Do what you love, love what you do!
pi_148256881
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:53 schreef kree het volgende:
Dat werkt dan, want heb je altijd de melodie duidelijk, maar ok geen idee of daar regels voor zijn.
Zoals ik zei zijn daar geen harde regels voor, het is wat de muzikant wil zeggen met een bepaald akkoord.

Sommigen noteren een A/G, als bijvoorbeeld een A7/G of A7 in 3de inversie. In alle 3 gevallen weten andere muzikanten wat er bedoeld wordt (dat je een A akkoord hebt, maar met als laagste noot geen A, maar een G). Theorie is de taal waar muzikanten elkaar mee spreken; als je elkaar maar begrijpt, maakt het niet uit hoe je iets omschrijft.

Maar even naar je stukje:



Laat maar weten wat je ervan vindt.

-edit- klinkt zoiets als: https://soundcloud.com/kurtkill/mr-kree-and-me

[ Bericht 4% gewijzigd door starla op 02-01-2015 21:25:11 ]
I feel kinda Locrian today
pi_148260263
Haha praktisch gezien he, kom ik daar mee weg as zondag met 50 kinderen en 300 publiek, neuh geen kans.

dat neemt niet weg dat dr toch wel weer iedeetjes inzitten die ik leuk vindt, maar wat niet kan dus nu.

Das t leuke, er mag me geklooit worden hoor, gewoon om ff te kijken wat kun je nou met zo stukje muziek, maar ok ik kan natuurlijk niet dat zo spelen, dat zou een drama worden dan ;)

maar ok ff een tussenspelletje, mag simpel zijn, maar ok ff pogingen, ik zei al, tis te kort dag om het ook echt dan zo uit te voeren tenzij dr iets uit komt wat kan, maar ok dat mag, vindt t leuk om ff te kijken en andere ideeen te horen, kan altijd terug naar de basis :)
Do what you love, love what you do!
pi_148260858
Dus ok haha wil niet zeikerig zijn, maar dat kan zo niet denk.
Ermee kijken wat kan mag natuurlijk, dat is leuk ook, maar ok dit wordt t niet voor zondag .

Denk even de situatie in, dr komen kinderen naar voren die dat meezingen, ik kan dat zo niet maken want dan volgen ze t niet :)

Verder voor ff te kijken gewoon zo, kan r natuurlijk wel :)
Do what you love, love what you do!
pi_148271775
Toegegeven...de harmonie is niet heel makkelijk nee :P Maar dacht dat je wat peper wilde, of is het te 'heet' geworden? Haha.

Zit wel een leuke chromatisch ascenderend basloopje in van B > C > C# > D > D# > E.

Op zich kan dat wel simpeler hoor, maar dit is het eerste 'geluid' waar ik aan dacht toen ik de melodie hoorde; lekker veel spanning, lekker veel chromatiek, maat toch een impliciet sterke tonica - subdominant - dominant relatie waardoor het vrij tonaal blijft (2 keer van A7 naar D en eindigende op een omgekeerde dominant > subdominant > tonica met in die mineur subdominant nog ff een M7 gooien zodat je plagale cadens er niet zo dik bovenop ligt.

Kan morgen ff kijken of ik iets toegankelijkers kan maken. Uitdaging voor mezelf: ik maak er morgen iets modaals van. Geeft dus een vrij conservatief geluid, alleen moet ik wel de melodie dan wat aanpassen vrees ik :D

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 03-01-2015 03:07:43 ]
I feel kinda Locrian today
pi_148272453
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 02:56 schreef starla het volgende:
Toegegeven...de harmonie is niet heel makkelijk nee :P Maar dacht dat je wat peper wilde, of is het te 'heet' geworden? Haha.

Zit wel een leuke chromatisch ascenderend basloopje in van B > C > C# > D > D# > E.

Op zich kan dat wel simpeler hoor, maar dit is het eerste 'geluid' waar ik aan dacht toen ik de melodie hoorde; lekker veel spanning, lekker veel chromatiek, maat toch een impliciet sterke tonica - subdominant - dominant relatie waardoor het vrij tonaal blijft (2 keer van A7 naar D en eindigende op een omgekeerde dominant > subdominant > tonica met in die mineur subdominant nog ff een M7 gooien zodat je plagale cadens er niet zo dik bovenop ligt.

Kan morgen ff kijken of ik iets toegankelijkers kan maken. Uitdaging voor mezelf: ik maak er morgen iets modaals van. Geeft dus een vrij conservatief geluid, alleen moet ik wel de melodie dan wat aanpassen vrees ik :D
Tuurlijk, het is ook gewoon om ff een beetje te kijken hoe en wat er kan dat ik het hier neer zet,
UIteindelijk moet ik het zelf kiezen of ik er wat van gebruik ja of nee, in dit geval is mss simpel t beste, zeker omdat t met kinderen is die t al niet echt kennen en waar ik geen kans voor heb om het mee te oefenen nu, dus moet in 1 keer zo gaan dat ze t volgen en vooral zingen.

Vindt t wel onwijs leuk dat jullie ff mee kijken ermee en tja wat kan er wel en niet dus met zoiets, dat is het idee, en het inspireert mij ook natuurlijk weer. En hopelijk de rest. Dus ok dank zowieso. :)
Do what you love, love what you do!
pi_148278310
Ok.

Even in D mineur gezet met een M6,met andere woorden: D dorisch:



https://soundcloud.com/kurtkill/mr-kree-and-d-dorian-1

Akkoorden dus:

Dm - F - G - G
C - Em - Em - Em
Dm - Am - Dm - G
G - F - Dm - Dm,

Wat je ziet is -omdat modale stukken neigen naar hun relatieve majeur of mineur waarvan ze zijn afgeleid, bijvoorbeel D dorisch wil sterk naar C toe, vanwege alle noten uit de C toonladder- dat ik het gebruik van die noot tot het minimum probeer te beperken zodat het stuk niet naar C '' trekt'.
F bevat een C, maar als kwint, dus de perceptie van die C is nauwelijks aanwezig. De C komt slechts 1 keer voor. En de Am bevat nog een C, maar ook die wordt maar 1 keer gespeeld.

Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk een B te krijgen, derhalve het aanhouden van die G in het eerste motiefje (grote terts is B) en het aanhouden van die Em (kwint is B). De melodie heb ik in het laatste motiefje ook aangepast om nog extra de B te benadrukken.

Voorts is er een zwakke pre-dominant > dominant > tonica relatie.

De dominant wordt 1 keer gespeeld (Am) en dan in de mineur vorm en niet de sterk tonale A7 o.i.d. Het stuk eindigt ook met een IV - III - i wat geen cadens vormt; cadensen probeer je ook tot een minimum te beperken. Aan het einde van een nummer is dat nog wel conventioneel.

[ Bericht 14% gewijzigd door starla op 03-01-2015 14:10:19 ]
I feel kinda Locrian today
pi_148285071
Bizarre soundchek achter de rug :')

Tsomge jonge, ken ze beter nl, maarja ok ik ben de lul die het dam allemaal gewoon afkapt totdat ik alles wel goed hoor."

Nu was t goed, hopelijk morgen nog, maar zullen we zien."

starla ook weer bedankt, die laatste komt meer in de buurt van wat kan, toch denk ik dat het niet zo slim is om het te veranderen, voor nu iig, mss kan t op een later moment wel als er meer tijd is ook vooral, dat nummer wordt nl meer gedaan, dus tsja wie weet.

Verder mag iedereen als nog ff ermee aan de gang hoor, ga los of weet ik veel, is altijd leuk :)
Do what you love, love what you do!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')