abonnement Unibet Coolblue
pi_158664579
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:43 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben benieuwd of jullie ook andere bollen bakken zoals berliners. Ik wil dit jaar meer over de landsgrenzen kijken en er iets bij bakken wat op onze oliebol lijkt.
Bakken jullie alleen oliebollen en beignets?
Ik bak berliners. Simpelweg omdat ik van Duitse afkomst ben en met die traditie ben opgegroeid
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 10:00:22 #152
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158664627
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 09:57 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ik bak berliners. Simpelweg omdat ik van Duitse afkomst ben en met die traditie ben opgegroeid
Maak je er ook een paar tussen met mosterd ipv jam?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158664849
Het oliebollen- en berlinerdeeg staat klaar. De berliners ga ik zo vullen zodat ze nog na kunnen rijzen. We kunnen gaan bakken! *O*
pi_158664993
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 09:48 schreef qltel het volgende:

[..]

Ter vervanging van gist, neem ik aan.
Nou, ik zie recepten waar gist bij zit. Het is ter vervanging van vocht in het deeg.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 30 december 2015 @ 10:33:20 #155
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_158665123
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 10:25 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:

[..]

Nou, ik zie recepten waar gist bij zit. Het is ter vervanging van vocht in het deeg.
Best kans dat er recepten zijn waarbij naast gist ook bier wordt gebruikt. Het wordt in elk geval ook vaak gebruikt ter vervanging van gist (en daarmee voeg je uiteraard ook vocht toe).
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 10:45:28 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158665370
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 10:33 schreef qltel het volgende:

[..]

Best kans dat er recepten zijn waarbij naast gist ook bier wordt gebruikt. Het wordt in elk geval ook vaak gebruikt ter vervanging van gist (en daarmee voeg je uiteraard ook vocht toe).
Doe ik ook, er moet toch vocht in :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 30 december 2015 @ 10:48:42 #157
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_158665440
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 10:45 schreef derLudolf het volgende:
oe ik ook, er moet toch vocht in :P
Zonder vocht wordt 't niks.. :P
pi_158665627
quote:
10s.gif Op woensdag 30 december 2015 10:00 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Maak je er ook een paar tussen met mosterd ipv jam?
Nee. Alleen de zoete variant. Nog nooit van mosterd berliners gehoord trouwens. Zal mn moeder s vragen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_158665811
Bier voeg je toe om je beslag luchtiger te krijgen. Ik voeg zelf en melk en bier toe. Ik gebruik wel minder gist maar dat doe ik omdat ik mijn deeg overnacht laat gisten. Doordat ik een langere vergistingstijd aan hou kan ik minder gist toevoegen.
pi_158665876
Welke verhoudingen gebruik je dan? En gebruiken jullie gedroogde of verse gist?

Ik denk dat ik het morgen maar eens een keer ga proberen!

Alleen nog even kijken naar geschikte olie. Ik ben overgevoelig voor pinda's en noten, dus ik weet niet of arachideolie een optie is. Wat gebruiken bakkers eigenlijk? Want het is ook niet zo dat ik daar last van heb, dus als die het gebruiken dan kan het blijkbaar wel. Rijstolie is een goede vervanger las ik.
pi_158665985
Ik heb 2 kg bloem, daarin zit 1 flesje bier. Per 1 kg bloem 850 g vocht.
Ik gebruik droge gist omdat ik daar makkelijk aan kan komen.

Ik heb begrepen dat arachideolie de allergenen van de pinda-allergie niet bevat. Echter wanneer wij bakken voor een nichtje met ernstige pinda-allergie loop ik dat risico liever niet.
pi_158666053
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 11:14 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb 2 kg bloem, daarin zit 1 flesje bier. Per 1 kg bloem 850 g vocht.
Ik gebruik droge gist omdat ik daar makkelijk aan kan komen.

Ik heb begrepen dat arachideolie de allergenen van de pinda-allergie niet bevat. Echter wanneer wij bakken voor een nichtje met ernstige pinda-allergie loop ik dat risico liever niet.
Dan zou ik het risico ook liever niet lopen nee. Ik heb zelf een overgevoeligheid, maar geen ernstige allergie. Hoeveel gist gebruik je op die hoeveelheden?
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 11:21:07 #163
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158666137
Ik gebruik verse gist, waarom? Geen idee, ligt boven de boter in de supermarkt. Ben lui enzo :P

Indien pinda allergie zou ik geen arachideolie gebruiken idd. Die allergie ken vrij ernstige gevolgen hebben
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 12:09:42 #164
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_158667348
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 11:14 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb 2 kg bloem, daarin zit 1 flesje bier. Per 1 kg bloem 850 g vocht.
Ik gebruik droge gist omdat ik daar makkelijk aan kan komen.

Ik heb begrepen dat arachideolie de allergenen van de pinda-allergie niet bevat. Echter wanneer wij bakken voor een nichtje met ernstige pinda-allergie loop ik dat risico liever niet.
Arachideolie is pindaolie, dus bij een pinda-allergie absoluut niet gebruiken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 12:10:09 #165
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_158667360
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 11:21 schreef derLudolf het volgende:
Ik gebruik verse gist, waarom? Geen idee, ligt boven de boter in de supermarkt. Ben lui enzo :P

Indien pinda allergie zou ik geen arachideolie gebruiken idd. Die allergie ken vrij ernstige gevolgen hebben
Instant gist is anders makkelijker en sneller en het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_158668477
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 12:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Arachideolie is pindaolie, dus bij een pinda-allergie absoluut niet gebruiken.
die olie is verhit en bevat dus geen eiwitten. Eiwitten zijn de allergenen. Pindaolie moet dus veilig zijn voor mensen die een allergie tegen pinda's hebben. Wokolie mag echter niet gebruikt worden want die is blijkbaar anders geperst en bevat die eiwitten wel.

Dus je statement absoluut niet gebruiken is nergens op gebaseerd. Ik kan me echter voorstellen dat mensen met een pinda-allergie het zekere voor het onzekere nemen. Maar dan moeten ze ook wegblijven van de snackbar en andere gelegenheden waar voedsel gefrituurd wordt, want ook in die plaatsen loop je het risico dat pindaolie gebruikt wordt.
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 13:08:38 #167
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158668798
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 12:56 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

die olie is verhit en bevat dus geen eiwitten. Eiwitten zijn de allergenen. Pindaolie moet dus veilig zijn voor mensen die een allergie tegen pinda's hebben. Wokolie mag echter niet gebruikt worden want die is blijkbaar anders geperst en bevat die eiwitten wel.

Dus je statement absoluut niet gebruiken is nergens op gebaseerd. Ik kan me echter voorstellen dat mensen met een pinda-allergie het zekere voor het onzekere nemen. Maar dan moeten ze ook wegblijven van de snackbar en andere gelegenheden waar voedsel gefrituurd wordt, want ook in die plaatsen loop je het risico dat pindaolie gebruikt wordt.
Ik zou het risico niet willen lopen. Vriend van me is ook allergisch voor noten maar dat is een mode allergie, pindaolie heeft ie geen last van.

Maar ik ken ook iemand die zo allergisch is dat ze serieuze klachten krijgt als iemand in de keuken met satésaus bezig is. Als die reist mogen in het vliegtuig geen pindas worden geserveerd.

Bovendien staat op de fles van de jumbo bij allergenen pinda aangegeven
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158669080
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 10:33 schreef qltel het volgende:

[..]

Best kans dat er recepten zijn waarbij naast gist ook bier wordt gebruikt. Het wordt in elk geval ook vaak gebruikt ter vervanging van gist (en daarmee voeg je uiteraard ook vocht toe).
Afgezien van enkele speciaalbieren bevat bier over het algemeen geen levende gist.
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 13:45:44 #169
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_158669868
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 12:56 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

die olie is verhit en bevat dus geen eiwitten. Eiwitten zijn de allergenen. Pindaolie moet dus veilig zijn voor mensen die een allergie tegen pinda's hebben. Wokolie mag echter niet gebruikt worden want die is blijkbaar anders geperst en bevat die eiwitten wel.

Dus je statement absoluut niet gebruiken is nergens op gebaseerd. Ik kan me echter voorstellen dat mensen met een pinda-allergie het zekere voor het onzekere nemen. Maar dan moeten ze ook wegblijven van de snackbar en andere gelegenheden waar voedsel gefrituurd wordt, want ook in die plaatsen loop je het risico dat pindaolie gebruikt wordt.
Bij een pinda-allergie moet je nooit gaan gokken, allergeen staat niet voor niets op de fles, er kan altijd iets misgaan.
Pinda-olie wordt doorgaans niet gebruikt in snackbars, is veel te duur. Meestal is dat raapolie, palmolie, zonnebloemolie, sojaolie of een mengsel daarvan. Helaas frituren er bijna geen snackbars meer in pure palmolie en/of Ossewit. Al zit er tegenwoordig een in de buurt die een mengsel heeft van palm/ossewit :D
Maar voor oliebollen is dat niet zo mooi, als ze afkoelen zie je een laagje wit vet zitten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_158670010
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 12:56 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

die olie is verhit en bevat dus geen eiwitten. Eiwitten zijn de allergenen. Pindaolie moet dus veilig zijn voor mensen die een allergie tegen pinda's hebben.
als verhitting genoeg is zou iedereen met pinda allergie lekker saté saus kunnen eten. Arachide olie is geraffineerd, theoretisch zouden er geen eiwitten in moeten zitten maar je kan er niet op rekenen
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 30 december 2015 @ 13:51:19 #171
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_158670054
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 13:18 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Afgezien van enkele speciaalbieren bevat bier over het algemeen geen levende gist.
Dan had mijn moeder vroeger kennelijk de goede soort (en dat was geen speciaalbier, maar wel lang geleden).
pi_158670274
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:05 schreef emil23 het volgende:

[..]

Ik had de combinatie kaas-peppadew.

Ik ga weer diverse varianten maken dit jaar:

Naturel
Oude kaas-peppadew
Droge worst
Spek-ui
Rum-rozijnen

Daarnaast wil ik eigenlijk nog een "nieuwe" hartige bol aan het lijstje toevoegen. Mijn heb er nog niet over nagedacht, maar ik neig naar iets Aziatisch. Een Babi-pangangbol ofzo. Of juist iets Italiaans. Ananas/meloen in combi met parmaham, of juist iets met gedroogde tomaatjes.
Ik ben er uit. Naast bovengenoemde oliebollen ga ik dit jaar zuurkool met rookworst-bollen bakken.
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 14:46:49 #173
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158671877
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 13:50 schreef computergirl het volgende:

[..]

als verhitting genoeg is zou iedereen met pinda allergie lekker saté saus kunnen eten. Arachide olie is geraffineerd, theoretisch zouden er geen eiwitten in moeten zitten maar je kan er niet op rekenen
In theorie is theorie en praktijk hetzelfde. In de praktijk is dat vaak niet zo :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158675924
Ik heb net een proefbeslagje gemaakt dat nu staat te rijzen in de trapkast (daar zit de vloerverwarmingsinstallatie ;) ). Ik heb rijstolie gehaald voor het bakken.
pi_158679875
Dat viel niet tegen! Ik heb er 9 gemaakt. De eerste 3 vond ik wat vet aan de buitenkant, maar waren qua structuur wel heel mooi luchtig. De anderen waren iets dichter qua structuur, maar wel minder vet aan de buitenkant. De olie was 180 toen ik de eerste erin gooide, dat koelt natuurlijk nog wat af richting 170, bij de anderen was de olie 180-185. Maar het deeg inmiddels ook wat koeler.
Er moet ook sowieso wat meer zout in, want ze waren qua smaak nog wel wat saai. En misschien voeg ik toch wat bier toe ipv alleen water.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')